اُتکس

نظرات (260)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴

مقایسه‌ کلی پژو 206 و 405 SLX با پیشرانه TU5

مقایسه‌ کلی پژو 206 و 405 SLX با پیشرانه TU5

در این گزارش از اُتکس به مقایسه‌ی اجمالی دو مورد از باسابقه‌ترین محصولات ایران‌خودرو خواهیم پرداخت؛ پژو ۲۰۶ هاچ‌بک تیپ ۶ و ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه‌ی tu5. از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه‌ی گزارش با ما همراه باشید.

شاید صحبت از پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ اندکی تکراری به نظر آید. این دو خودرو را در واقع می‌توانیم به عنوان نخستین نسل از خودروهایی بدانیم که در ابتدا به عنوان محصولات پژو وارد ایران شده و در ادامه نیز در قالب تولیدات ایران‌خودرو روانه‌ی بازارهای داخل کشور شده‌اند که این روند تا به امروز نیز ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد که ایران‌خودرو در آینده‌ی نزدیک هم برنامه‌ای برای توقف خط تولید این دو خودرو داشته باشد.

در این گزارش سعی می‌کنیم تا شما را با نکاتی پیرامون این دو خودرو آشنا کنیم که احتمالا کمتر شنیده‌اید. ابتدا به تاریخچه و سیر تحول دو خودرو می‌پردازیم و در نهایت هم آخرین مدل‌های موجود از آنها را که از پیشرانه‌ی TU5 بهره می‌برند مورد توجه قرار می‌دهیم و با توضیحاتی پیرامون پیشرانه‌ی TU5 و مزایا و معایب آن و کارکرد آنها در دو خودرو گزارش را به اتمام خواهیم رساند.

پژو ۴۰۵ (Peugout 405 GLX) جزو نخستین خودروهایی از کمپانی پژو محسوب می‌شود که در سال ۱۳۶۹ برای نخستین بار وارد ایران شدند. این خودرو در سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترین خودروی سال اروپا برگزیده شده بود. نسل اولیه‌ی ۴۰۵ در ایران با پیشرانه‌های ۲ لیتری ۸ سوپاپ تولید می‌شد که در سال ۲۰۰۲ تولید آنها متوقف شده و پیشرانه‌های اولیه جای خود را به پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری با اعمال اندکی تغییرات نسبت به مدل اولیه دادند. پلتفرم اولیه‌ی پژو ۴۰۵ بعدها برای طراحی خودروهایی همچون پژو پارس و سمند نیز مورد استفاده واقع شد و همچنین خودروهای پژو RD با پیشرانه پیکان و همچنین روآ نیز از روی همان پلتفرم اولیه در مقاطعی تولید شده‌اند. اما با همه‌ی اینها تولید ۴۰۵ بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز هم ادامه یافته و همین تولید طلانی‌مدت، آن را در جایگاه پرشمارترین خودروی تاریخ ایران بعد از پراید قرار داده است. نسل جدید ۴۰۵ با عنوان 405 SLX تولید می‌شوند که از پیشرانه‌ی TU5 روی آنها استفاده شده است.

نمای جلو از پژو 206
نمای جلو از پژو 405

پژو ۲۰۶ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ در قالب یک خودروی سوپرمینی روانه‌ی بازارها شد و تولید آن توسط خودروساز فرانسوی تا سال ۲۰۱۰ نیز ادامه داشت. بعد از توقف تولید ۲۰۶ در فرانسه هم کمپانی فرانسوی برای طرفداران سنتی ۲۰۶، خودروهایی با عنوان 206+ و پژو ۲۰۷ را تا سال ۲۰۱۲ ارایه کرد. این خودرو در طول ۱۸ سالی که از معرفی مدل اولیه‌ی آن گذشته، توسط خودروسازهای کشورهای مختلف، شکل‌ها و تغییرهای نسبتا زیادی را به خود گرفته و حتی مدل سدان آن نیز با عنوان 206 SD با همکاری ایران‌خودرو و پژو روانه‌ی بازارها شده است. ۲۰۶ از خودروهایی است که تا پیش از سال ۱۳۹۱ و با وجود اینکه در ایران نیز مراحل ساخت و مونتاژ قطعات آن صورت می‌گرفت، اما امتیاز برخی آپشن‌ها و همچنین تکنولوژی ساخت برخی قطعات کلیدی آن منحصرا در اختیاز پژو بود. بعد از اعمال‌ تحریم‌ها در سال ۹۱ و قطع همکاری پژو با ایران‌خودرو به واسطه‌ی همکاری مشترک این کمپانی با جنرال موتورز، تولید ۲۰۶ پس از آن با مشکل مواجه شده و ایران‌خودرو هرچند که به تولید این خودرو ادامه داد، اما در واقع بسیاری از بخش‌های آن تنها نام ۲۰۶ را به خود داشتند و برای تهیه‌ی آنها به سراغ برخی کمپانی‌های چینی یا سایر تولیدکننده‌هایی رفته بودند که تولیداتشان در قیاس با پژو از کیفیت لازم برخوردار نبودند.

ایران‌خودرو امروزه ۲۰۶ هاچ‌بک را در تیپ‌های مختلفی ارایه کرده است. در حال حاضر ۲۰۶ تیپ ۶ به عنوان گران‌ترین و باامکانات‌ترین تیپ آن به شمار می‌رود. با وجود اینکه 206 SD هم از بازار خوبی برخوردار است و طرفداران خاص خود را دارد، اما شاید مدل هاچ‌بک ۲۰۶ همچنان نیز در ردیف یکی از شیک‌ترین و مورد پسند‌ترین خودروهای تولید داخل و چه بسا در میان بهترین و پررونق‌ترین خودروهایی قرار گیرد که در طی دو دهه‌ی اخیر وارد ایران شده‌اند.

نمای عقب از پژو 206
نمای عقب از پژو 405

پیشرانه‌ی TU5 چه مزیت یا تفاوتی دارد؟

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره کردیم، برای حصول یک مقایسه‌ی اجمالی میان نسل جدید ۴۰۵ و ۲۰۶ تیپ ۶ بهتر است در وهله‌ی نخست اندکی روی پیشرانه‌ی TU5 دقیق‌تر شویم. پیشرانه‌ TU5 در واقع یکی از پیشرانه‌هایی است که ایران‌خودرو ظاهرا علاقه‌ی خاصی به استفاده از آن پیدا کرده! و در نسل جدید محصولات خود (علاوه بر این دو مدل در خودروهای پارس و سورن و رانا هم به کار رفته است) از آن بهره گرفته است.

این پیشرانه در اصل متعلق به خانواده‌ای از موتورهای استفاده شده در محصولات پژو و سیتروئن موسوم به موتورهای PSA TU است؛ گروهی از موتورهای ۴ سیلندر که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شده‌اند. TU در دو گروه سوختی بنزین و دیزل در دسترس است. مدل به کار رفته در خودروهای ایرانی از نوع TU5 JP4(NFU) با توان تقریبی ۱۰۸ اسب بخار و حجم جابجایی ۱۵۸۷ سی‌سی است. بلوک این موتور از جنس چدن و بخش سرسیلندر آن آلومینیمی است. شاید تفاوت اصلی این پیشرانه در قیاس با سایر موتورهایی که به عنوان نمونه روی ۴۰۵ یا ۲۰۶ به کار رفته‌اند، در مصرف کمتر سوخت آن باشد. کار اصلی انجام شده در TU5 این است که به واسطه‌ی افزایش سوپاپ‌ها و اعمال تغییراتی، توان خروجی نهایی بیشتر می‌شود (تقریبا ۱۰ درصد)، اما گشتاور خروجی نیز تقریبا به همین نسبت افت می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا خودروهایی که از این پیشرانه استفاده می‌کنند، در شتاب‌گیری و مسیرهای شیب‌دار از چالاکی و قدرت کافی (در قیاس با پیشرانه‌های دیگر) برخوردار نباشند و زمان صفر تا ۱۰۰ آنها نیز اندکی بیشتر شود.

اگر بخواهیم عملکرد دو خودروی 405 SLX و ۲۰۶ تیپ شش را که هر دو از موتور مشابه استفاده می‌کنند بررسی کنیم، احتمالا باید جرم دو خودرو را قیاس کنیم. جرم ۲۰۶ برابر با ۱۰۹۶ و جرم ۴۰۵ هم تقریبا ۱۱۲۰ کیلوگرم است. همین امر باعث برتری شتاب ۲۰۶ نسبت به ۴۰۵ و از طرفی هم کمتر شدن مصرف سوخت آن خواهد شد.

۲۰۶ تیپ ۶ و 405 SLX از بسیاری جهات مشابه‌اند. اما ما در جدول زیر به برخی از مشخصات کلیدی آنها و تفات‌های ریزی که شاید برای خریداران مهم باشد اشاره می‌کنیم:

مشخصات
۲۰۶ پژو
پژو 405 SLX
توان (اسب بخار)
۱۰۸
۱۰۸
گشتاور (نیوتون متر)
۱۴۲
۱۴۲
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
۷.۵
۷.۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)
۱۲.۶
۱۳.۲
جرم خالص (کیلوگرم)
۱۰۹۶
۱۱۴۲
ظرفیت باک (لیتر)
۵۰
70
ظرفیت صندوق عقب (لیتر)
۲۴۵
۴۷۰
نوع گیربکس
تیپ‌ترونیک
دستی
سرعت بیشینه
۱۹۰
۱۹۰
سیستم تهویه مطبوع
اتوماتیک
معمولی
استاندارد آلایندگی
یورو ۳
یورو ۴ بهینه
بالابر برقی شیشه
همه‌ی شیشه‌ها
شیشه‌های جلو
صندلی
قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه
تنظیم اهرمی
آیینه‌های جانبی
دارای حسگر دماسنج
بدون حسگر
سیستم کنترل بخار بنزین
دارد
ندارد
ایموبیلایزر
دارد
دارد

قیمت پژو 206 تیپ 6 1388

قیمت پژو 206 تیپ 6 1389

قیمت پژو 206 تیپ 6 1390

قیمت پژو 405 SLX 1389

قیمت پژو 405 SLX 1391

قیمت پژو 405 SLX 1392

نظرات

  • یزدان

    ۱۴۰۲/۹/۱۱

    من الان یک ۴۰۵ مدل ۸۳ ‌و یک پارس elx مدل ۱۴۰۲ دارم و قبلا یک ۲۰۶ تیپ پنج مدل ۹۵ داشتم به حضرت عباس وقتی میشینم پشت ۴۰۵ رفاه آرامش را احساس می‌کنم وقتی حالا میشنیم پشت پارس عایق بندی ضعیف کیفیت پایین من الا پارسم کلا ۵۰۰ تکی کار کرده تا الان 40 میلیون خرج برداشته یکبار واشرزده یکبار پمپش خراب شده‌ یبار شاسی عاش خراب شد پدرمون رو در آورد حالا ۲۰۶ که داشتم ک ۴ سال دستمون بود ماشین کلا یبار پمپش خراب شد با بیارم واشرزد مگرنه ماشین سالم قوی پرشتاب کلا ازش راضی به حرحال بهتراز پارس بود حالا ۴۰۵ که داشتم سال دستم بود۱۹ اصا یبارم در تعمیرگاه نبردمش اصا احساس میکنی رفتی بهشت ماشین با کیفیت پرسرعت پرشتاب ماشین ماشین فقط یک کیت مکش و یه هدرز و یه مینیفولد وگیبرکس دستچین یه ریمپ هیچی نداره ماشین شرط میبندم ۲۴۰ تارو راحت میره

  • رضا

    ۱۴۰۲/۵/۲۹

    من ۲۰۶ تیپ ۵ دارم نو رنگ سفید باند سیستم

  • نارویی

    ۱۴۰۱/۵/۱۲

    سلام دوستان عزیز 405 معمولی هم مال بیابان هست هم شهر نذیر نداره نگاه به یک لیتر بنزین نکن جاده خاکی آسفالت برایش فرقی نداره

  • حمزه

    ۱۴۰۱/۴/۶

    فقط وفقط ۴۰۵slx tu5البته تامدل ۹۵

  • ررر

    ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

    ماکسیما هم حریف پژو slx نیست،اپتیما و ازارو هم در برابر slx هیچن،تو سر بالایی هم ۲۵۰ تا میره،

  • امیرحسین

    ۱۴۰۰/۱۰/۹

    این عزیزانی که همش میگیدslxتیوفایوتوسربالایی کم میاره یاحتماماشینتون خوب سرحال نیست یابااون کسی که کورس گذاشتین راننده نبوده بنده لرستانمslxتیوفایومدل۹۱دارم حضرت عباسی حضرت عباسی حضرت عباسی این۳بارسمندای اف سون بیاریدهرجاکه میگیدباآوانس بهتون میدم درخدمتم شیرمادرتون یه سمندلش تاپو....داریدباslxمقایسه میکنید؟؟؟چجوری روتون میشه اسم کششslxروباسمندمقایسه کنی بنده خداسرشاهده تقویتشم نکردم دنده۴به راحت۱۹۵تا۲۰۰میره یه سمندبیاراونمef7اگه دنده۴خب۱۸۰رفت ماشینمومجانی میدم خدمتتون ولی ولی ولی تقویت نشده باشه من خودم شوتی میرم سمندبیچاره پلیس مثل آب خوردن میگیرتش ولی امان ازslxلامصب

  • پرهام

    ۱۴۰۰/۸/۱۶

    پژو 206 بهتره چون موتور tu5 مخصوص پژو 206 بوده و هست،گروه پژو سیتروین این موتور را روی پژو 206 و خودروهای با پلتفرم پژو 206 فقط استفاده کرده،رانندگی با پژو 206 عالیه،هم شتاب هم قدرت هم کشش،یکی از بهترین تولیدات ایران خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است

  • کریم

    ۱۴۰۰/۸/۲

    در اینده نزدیک موتور tu5 روی هواپیماهای مسافربری و نظامی هم استفاده خاهد شد،مثلا جت شکاری slx فانتوم یا بوینگ tu5 با ایسیو زیمنس

  • حمیدرضا

    ۱۴۰۰/۷/۹

    سلام دوستان مقایسه پژو و سمند با تیبا کار درستی نیست . من الان سمند با موتور xu7دارم و هم تیبا۲ و پراید۱۳۱هم دیماه ۹۹ فروختم که تعدای راهم پیش خرید کرده بودم که تحویل گرفتم و سال۹۹فروختم و از سال ۸۳تا ۹۹ پراید و ریو کره ای داشتم . واقعا سواری سمند و پژو اصلا قابل قیاس با پراید و تیبا نیست . پراید ساید بواسطه ارزان بودن قطعات برای دم دستی خوب باشه ولی اصلا برای جاده و مسافرت مناسب نیست و عذاب میده . به عبارتی یک چرخ سمند می ارزه به پراید و تیبا

  • سروش

    ۱۴۰۰/۷/۸

    اصلا دیگه تی یو فایو بحث داره این موتور تو خود فرانسه روی پژو ۲۰۶ بسته شده و چند نمونه از مدلهای سیتروین که اطاقشون و پلتفرمشون شبیه ۲۰۶ بوده،این شرکتهای چینی و ایرانی بودن که موتور تی یو فایو رو خودروهای دیگه بستن،اگه تی یو فایو مناسب ۴۰۵ بود خود فرانسه سواد داشت روی ۴۰۵ این موتور رو می بست،حالا سر سیلندر نمیزنه درسته اما اونم معایب خودش رو داره ،بدلیل حرارت بالا توی مناطق گرمسیر سوپاپ میزنه،در کل این خودروها استاندارد نیستن،غالب پژوهای پارس و ۴۰۵ تی یو فایو توی مناطق گرمسیر بدلیل حرارت بالای موتور تحت فشار که باشن سوپاپ میزنن

  • ارش

    ۱۴۰۰/۷/۶

    پژوهای مدل پایین هم اینقد بی دلیل سرسیلندر نمیزدن،از وقتی ماشینهای ایرانخودرو چینی و ایرانیزه شد عمر قطعاتشون کاهش پیدا کرد،من خیلی مالکین پارس و ۴۰۵ رو میشناسم که ماشینهای فرانسوی مدل پایین تا سالها داشتن و ماشین اذیتشون نکرده بود

  • ارش

    ۱۴۰۰/۷/۵

    اونایی که ماشینهای فرانسوی مدل پایین داشتن میدونن.همین الان کسانی هستن ۴۰۵ های مدل پایین سرحال دارن هیچ کدوم از تولیدات جدید ایرانخودرو و سایپا به گرت پاشون نمیرسه،ماشینهای تا سال ۸۶ واقعا پر سرعت و پر قدرت بودن

  • ارش

    ۱۴۰۰/۷/۵

    پژوslxوبقیه پژوهایی‌که ایرانخودرو میزنه زباله ای بیش نیست،پژوی با کیفیت مال فرانسه است،فقط پژوهای مدل پایین خوب بودن که الان فرسوده شدن،همین الان یه ۴۰۵ مدل پایین کم کارکرد گیرت بیاد پشتش بشینی میبنی چقد وحشی و پرقدرت بودن ،براحتی انواع پژو و سمند و دنای الان ایرانخودرو رو ردمیکنه

  • مسعود سارانی

    ۱۴۰۰/۵/۳

    باسلام بنده دو ماه است که ماشین خود را به دلیل جمع شدن باک به نمایندگی ارجاع دادم که تمام قطعات مربوطه را عوض کرده و هنوز علت جمع شدن مشخص نیست در حال حاضر ماشین در نمایندگی اقای آذریان میباشد

  • پویا

    ۱۴۰۰/۵/۲

    تیو فایو اشغاله 206 بهتر است

  • پدد

    ۱۴۰۰/۱/۱۴

    هیچ ماشینی مثل ژیان نمیشه من دارم انژکتوری ریمپ شده با هدرز و ۶ثانیه ۰ تا ۱۰۰ شه ،گازشم که تخت بشه ۲۰۰تا راحت پرمیکنه حاضرم با تمام ماشینهای ایرانخودرو و سایپا کورس بندازم،مصرفشم پایین

  • ر من

    ۱۳۹۹/۱۲/۱۸

    ۲ سال هست رانا دارم ،هرکسی رانا داشته باشه و یکذره از ماشین سر دربیاره براحتی میفهمه که این ماشین همون ۲۰۶ تی یو فایو هست فقط ظاهرش کمی تغییرات داشته کیفیت داخل کابین افتضاح شده،فقط تعجب من از اینه که موتور رانا همون موتور ۲۰۶ تی یو فایو هست و فنی این دو خودرو یکی ،ولی این موتور روی ۲۰۶ که همین اطاقم است مصرفش کمتره،ولی روی رانا مصرف بیشتره اونم خیلی بیشتره،اخه ایرانخودرو چه کردی،جرات فروش ماشین هم نداریم که بریم جاش چیزی دیگه بگیریم،هر روز قیمت ماشین تغییر میکنه،بابا صد رحمت به سایپا اقلا موتور تیبا روی ساینا مصرفش بالا نرفت

  • داوود

    ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

    اس ال ایکس از فراری بهتره اگر باور ندارین سوار اس ال ایکس شین سوار فراری هم بشید صددرصد متوجه میشین فراری دربرابر اس ال ایکس حرفی برای گفتن نداره،

  • امیر

    ۱۳۹۹/۱۲/۶

    نظرات دوستان خوبه بحث زیاد شده خوب ایراداتی هم به slx وارده که درسته ولی در کل ماشین خوبی هست باتوجه به محصولات داخلی ،اما بعض از اقایان فکر کنم زیاده روی کردن اخه اس ال ایکس از تویوتا بهتره؟پس حتما پارس هم از هیوندا بهتره،؟

  • سجاد

    ۱۳۹۹/۱۲/۴

    بنظرم اس ال ایکس بهترین ماشینه حتی از تویوتا بهتره سواری اس ال ایکس با بعضی مدلهای تویوتا تقریبا یکی هست چرا پول بیخود پای کامری بدی خداییش مگر چقد تفاوت کیفیت رانندگی داره

  • حسین

    ۱۳۹۹/۱۲/۱

    سلام درست میگن ۴۰۵ تیو فایو بعد ازچند مدت جلو بندی وداشبورد به صدا در میاد

  • رضا

    ۱۳۹۹/۱۰/۲۸

    دوستان تو رو خدا اگه تخصص و یا تجربه ای دارید به من کمک کنید ، خودرو رانا تحویل گرفتم مصرف بنزینش 12 هست ، به هر نمایندگی و تعمیرکار و تنظیم موتوری هم که مراجعه میکنن میگن طبیعیه و کاری نمیتونیم بکنیم . میگن رانا همین جوریه . تو رو خدااااا کمک کنید

  • سیروس

    ۱۳۹۹/۱۰/۲۴

    خودرو 206 چند عیب خیلی بزرگ داره که اولیش کمبود جا و نداشتن صندوق عقب هست . دومین ایراد اینکه قطعاتش خیلی گرونه . سومین ایراد قیمت دستمزد تعمیرش خیلی بالا است . چهارمین ایراد برای مسافرت اصلا مناسب نیست . پنجمین ایراد سر پیچ ها تعادل نداره و ششمین ایراد خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بزرگ 206 این هست که بعد از عمر مفید کوتاهی ، طوری ساخته شده که تمام قطعاتش خراب میشن و شما تند و تند باید قطعه عوض کنین و هزینه سرسام اوری رو تحمیل میکنه ... بنابراین به نظر من slxبهتر هست ، چون خودرو بی آزاری هست

  • Slx,206

    ۱۳۹۹/۱۰/۲۳

    ما ایرانی هستیم و فرهنگ ایرانی داریم و مهمترین معیار ایرانی ها در انتخاب ماشین اینه که : خودرو خر حمال انتخاب کنیم و فراوانی و ارزانی قطعات داشته باشه و در دور افتاده ترین مکان ها هم قطعاتش گیر بیاد ، همچنین فراوانی تعمیرکار و دستمزد تعمیر مناسب باشه .. ضمنا ماشینی میخوایم که پول نقد حساب بشه و اگه تصمیم به فروش بگیریم فوری به پول نقد تبدیل بشه .. همچنین خودرو جا دار باشه و صندوق عقب بزرگ و خوبی هم داشته باشه تا در مسافرت ها راحت و اسوده باشیم و مصرف سوخت خودرو هم کم باشه و موتور کم اصطحلاکی داشته باشه .. خب بین خودرو 206 و slx کدامش چنین شرایطی که توضیح دارم رو داره ؟؟؟ بله کاملا درسته خودرو SLX دارای این شرایط هست و بهترین انتخاب برای خانواده های ایرانی است ..... موفق باشید

  • SLX

    ۱۳۹۹/۱۰/۱۹

    ما یک خودرو SLX ثبت نام کردیم و هفته پیش تحویل گرفتیم ...خودرو slx در 3 نوع کلاس تولید میشه که در کلاس مولتی پلاکس آپشن های خیلی بیشتری داره ، مثل:1-سیستم مالتی پلاکس .2- دزدگیر فابریک خوب با ریموت رادیویی 3-سیستم ایموبلایزر 4-تایمر خودکار تمامی چراغ ها و صندوق عقب 5-تایمر خودکار شیشه های بالابر 6- انتخاب باز شدن درب صندوق عقب و روشن شدن ضبط با سوییچ باز و بدون سوییچ . 7-چراغ پارکینگ در هنگام ترمز ناگهانی ، 8-تنظیم نور صفحه کیلومتر ، 9-هشدار موزیکال اتمام بنزین ، 10-هشدار صدای نبستن کمربند ، 11-هشدار روشن ماندن چراغ ها در هنگام ترک خودرو ، 12-هشدار باز بودن درب در هنگام حرکت خودرو غیر از نشان در صفحه کیلومتر . 13- هشدار باز بودن درب هنگام قفل کردن خودرو و دور شدن از خودرو 14-سیستم ضبط هوشمند سی دی خور با سه نوع فلاش خور مخفی 15 روشن کردن چراغ های داخل اتاق از راه دور . 16-آیینه های برقی 17-رینگ و لاستیک شماره پانزده 18-ایربگ راننده و سرنشین 19-ترمز abs و ebd و 20-انتقال دریچه تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب 21- در صورت فراموش کردن قفل خودکار درب ها و ....چندین اپشن های برقی دیگر...

  • قسمت دوم

    ۱۳۹۹/۱۰/۱۳

    کلاه گشادی به نام خودرو رانا : ((قسمت دوم )) ... سپس ایرانخودرو به یکباره اعلام کرد که رانا رو تحویل نمیدیم و بجاش رانا پلاس تحویل میدیم با قیمت 80 میلیون گرونتر که فرقش هم این بود که فرمون رو برقی میکنند و گیربوکس رو اتومات میکنن . ولی در عمل هیچ گیربوکسی اتومات نشد و هیچ فرمونی هم برقی نشد ولی افزایش قیمت 80 میلیونی سر جای خودش باقی ماند و حالا متقاضیان رانا دارن این محصول فیک و تقلبی 206 که کپی بیکیفیت و ارزان سازی شده هست را بسیار گرانتر از خود 206 صندوقدار فراااانسوی میخرند ... در واقع خریداران هم پول زیادی پرداخت کردند و هم سواری 206 با ابهت و خوشکل فرانسوی رو بدست نیاوردند بلکه سواری یک پراید رو تجربه میکنند و هم درگیر مشکلات فنی این خودرو هم شدند و هم در عموم مردم رانا را با اسم (( پژو عشایری)) صدا میکنند ..... ... صدااااای ناله و فریاد مردم هم به جایی نرسید ....... چقدر این داستان اشنا است که یارو هم پیاز خورد ، هم شلاق خورد و هم پول داد ....... ((کلاه گشادی به نام رانا))

  • قسمت اول

    ۱۳۹۹/۱۰/۱۳

    کلاه گشادی به نام خودرو رانا : (قسمت اول)... در اوایل ایران خودرو قصد ورود به بازار خودرو چین داشت و طرح خودرو ارزان سازی شده و کیفیت پایینتر از 206 صندوقدار رو کلیک کرد ولی این طرح شکست خورد و هزینه چندین میلیارد دلاری زیادی هم به دوش ایران خودرو گذاشت .. سپس ایرانخودرو این خودرو را با عنوان ارزان ترین محصول وارد بازار ایران کرد که فقط 7 میلیون ارزانتر از 206 صندوقدار بود . که بعد از عرضه به بازار مشخص شد که ایرادات زیادی در این خودرو وجود دارد ، بویژه مشکلات برقی این خودرو بیشتر بود و شکایت های زیادی از طرف کاربران رانا به ثبت میرسید .. ولی چون ارزانترین محصول ایرانخودرو بود ، خانواده های خوش خیال زیادی که تصور میکردند که کپی 206 محبوب رو بدست میارند ، و فقط پول آرم پژو رو نمیدهند ، و اینجوری براشون باصرفه تر هست . بنابراین اقدام به ثبت نام این خودرو کردند و پیش پرداخت رو به ایرانخودرو پرداخت کردند .. بعد از پرداخت های مردم ، ایران خودرو فرصت رو مناسب دید و تمام هزینه های میلیارد دلاری طرح شکست خورده اش را بر روی تعداد متقاضیان این خودرو سر شکن کرد (( ادامه در کامنت دوم ))

  • فردین

    ۱۳۹۹/۱۰/۹

    جهت اطلاع عرض میکنم . اینکه برخی از دوستان در مورد خودرو ضعیف تیبا ، تعریف و تمجید کردند به این خاطر هست که همشون مالک موتور Xu7 هستند ، حالا این موتور فرقی نداره روی سمند باشه یا پژو .. خودرو تیبا میتونه موتور قدیمی و منسوخ xu7 رو در کورس گذاشتن و حتی در شتاب بگیره و از اونها پیروز بشه .. پس مالکان خودرو با موتور xu7 بارها تو جاده از خودرو تیبا شکست خوردند و خفت کشیدند ، پس تعریف و تمجید این آدمها از تیبا به خاطر شکست خوردنشون از تیبا هست ... حالا همین خودرو تیبا به هیچ وجه حریف موتورهای EF7 و موتور TU5 نیست و تیبا شکست سنگینی میخوره ، شکست خودرو تیبا به حدی هست که حتی نمیتونه در مسابقه ادامه بده .... این فیلم ها و کلیپ ها رو به تعداد فراوون میتونید در سایت آپارات تماشا کنید .. موتور XU7 برای 20 سال پیش خوب بود ولی برای حال حاضر ، هیچ حرفی برای گفتن نداره

  • افشین

    ۱۳۹۹/۱۰/۵

    سلام دوستان . من یک مدتی هست که 2 سال هست که سمند EF7 خریدم . بدون تعصب خدمتتون عرض میکنم که موتور جالبی نیست . وقتی سرعتم از 100 بالاتر میره ، صدای موتور توی اتاق دیوووونت میکنه ، از نظر شتاب و سرعت هم با موتور قبلی Xu7 هیچ تفاوتی نداره و اینکه بعضی ها میگن سرعتش بیشتره همش حرف هست و واقعیت نداره . توی کاغذ میگن مصرف بنزین EF7 یک لیتر در هر صد کیلومتر کمتر از XU7 هست ، که من باز همینم ندیدم و فقط روی کاغذ کمتره و در عمل کمتر نیست . گرمای موتور EF7 خیلی زیاده و وقتی بارون میاد از روی کاپوت بخار اب زیادی بالا میره . تازه نمد زیر کاپوت هم انداختم ولی از شدت گرمای موتور بعد از مدتی از بین رفت . لوازشم هم که گیر نمیاد و باید صد جا بگردی و اخرشم با قیمت خیلی خیلی گرونی بخری که قطعات کیفیت پایینی هم داره . خلاصه دوستان من میخوام بفروشم و اگه خدا قسمت کنه میخوام موتور TU5 رو خریداری کنم

  • هادی

    ۱۳۹۹/۱۰/۱

    موتور TU5 بخاطر کمترین مصرف سوخت و کمترین صدا و کمترین اصطهلاک و نرم بودن در بین تمامی موتورهای داخلی ،، بهترین و عالیترین انتخاب برای خودرو خانگی است ،حالا خودروهایی که چنین موتوری دارند شامل : رانا ، 206 ، slx , H30 , و در مواردی هم روی خودروهای دنا و سمند و پارس هم نصب شده اند که اصلا این موتور مناسب دنا و سمند نیست ، چون وزن زیادی دارند ... طبق همین مقاله که در همین صفحه در بالا توضیح داده شده ، دو خودرو برتر با موتور TU5 همین دو خودرو 206 و slx هستند ، این موتور برای این دو خودرو واقعا جواب داده و داری سرعت و شتاب و نرمی خوبی هستند ... خودرو 206 کوچک و در سدان مینی و کوپه قرار دارد و صندوق عقب هم ندارد و طبیعتا وزن کمتری هم دارد و برای خانواده دو نفره مناسب هست ولی قطعات و بدنه بسیار گرانی دارد .. در مقابل خودرو slx بسیار جا دار هست و صندوق عقب بزرگی هم دارد و برای خانواده بیش از دو نفر گزینه بهتری هست و داری قیمت قطعات و بدنه مناسب هست و بعد از خودرو پراید ، فراوانترین قطعات و تعمیرگاه در کل کشور را دارد ... بنابراین خودرو slx اقتصادی تر است و گزینه بهتری برای انتخاب هست .