شورلت (Chevrolet) یکی از مشهورترین شرکتهای اتومبیلسازی آمریکاست . این برند محبوب در بین طرفداران خودش با اسم (Chevy) نیز شناخته میشود . این برند دوستداشتنی در سال ۱۹۱۱ توسط لوئیس شورلت (Louis Chevrolet) و ویلیام سی دورانت (William C Durant) در دیترویت تاسیس شد . لوئیس شورلت در سال ۱۸۷۸ در کشور فرانسه متولد شد ، وی بعدها به همراه برادرانش به کانادا و سپس به کشور آمریکا مهاجرت کردند و در نیویورک ساکن شد ، لوئیس شورلت در نیویورک مشغول به کار بر روی اتومبیلها و کامیونهای کارخانهی ویلیام والتر بود و همچنین به رانندگی در مسابقات اتومبیلرانی نیز مشغول بود و همین امر باعث شد که به عنوان یکی از بهترین رانندگان مسابقات اتومبیلرانی نیز شناخته شود و توجه ویلیام دورانت را شدیدا به خود جلب کرد . ویلیام دورانت که موسس شرکت جنرال موتورز بود لوئیس شورلت را به عنوان رانندهی جنرال موتورز استخدام کرد . چندی بعد این دو باهم مشغول شده و اتومبیلهایی به سبک اتومبیلهای فرانسوی طراحی نموده و نام آن را شورولت گذاشتند. در سال ۱۹۱۱ نمونه کلاسیک و شش سیلندر این مدل برای عرضه به بازار ایالات متحده، تولید شد. در سوم نوامبر همان سال، کارخانه شورولت موتور تأسیس شد و ۲٫۹۹۹ دستگاه از این خودرو را، در همان سال تولید کرد. سپس در سال 1913 کمپانی شورلت و کمپانی میسون موتورز که تحت نظارت ویلیام دورانت بود با یکدیگر ادغام شدند و فصل جدیدی از تولیدات شورلت آغاز شد. در همان سال لوئیس شورلت اقدام به تاسیس یک کمپانی ساخت موتورهای هواپیما نیز نمود که این کمپانی در همان ابتدای مسیر ورشکست گردید .
در سال ۱۹۱۴ بنا به دلایلی نام کمپانی به مکسول موتورز تغییر کرد و در شهر نیویورک تعداد ۵٫۰۰۵ دستگاه خودرو تولید شد و در همین سال، مدل دیگری نیز به نام شورولت ۴۹۰ عرضه شد که 490دلار نیز قیمت داشت.
این خودرو در 2سال به تعداد ۷۰٫۷۰۱ دستگاه فروش داشت و همچنین در سال ۱۹۱۷ اولین اتومبیل اسپورت بدون سقف شورلت را به بازار عرضه کردند. در سال 1918 شرکت شورلت تولیدات تجاری خودرا نیز آغاز نمود و شروع به تولید کامیون های شورلت کرد.
این کمپانی تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم توانست تعداد 149904 دستگاه خودرو به فروش برساند.
در سال ۱۹۲۱ یعنی بعد از جنگ کمپانی شورولت تا مرز سقوط و ورشکستگی پیش رفت که علت آن کمبود سرمایه ای در حدود 5میلیون دلار بود اما با مدیریت خوب ویلیام دورانت این اتفاق نیوفتاد . حدود 10 سال قبل تر نیز این شرکت با مشکل مشابهی مواجه شد که به دلیل مدیریت موفق ویلیام دورانت نه تنها مشکل از بین رفت بلکه در کمتر از 10 سال این شرکت به یکی از بزرگترین کارخانه جات اتومبیل سازی جهان تبدیل شد.
یکی از بزرگترین مشکلات شرکت، در ۱۹۲۳ برگشت خوردن موتورهای هواپیمای تولیدی شورولت بود، که ضرری بزرگ به شورلت وارد ساخت. در سال ۱۹۲۷ خودروی جدید شورولت، توانست از نظر تعداد تولیدات مقام نخست را، در صنعت، به خود اختصاص دهد. این وسیله نقلیه به تعداد یک میلیون و هزاروهشتصدوهشتاد دستگاه تولید شد.
در ۱۹۲۹ طرح جدیدی از یک خودروی شش سیلندر و طرحی چهار سیلندر از همین اتومبیل، به منظور کاهش قیمت، ارائه و از آن به تعداد ۱٫۳۲۸٫۶۰۵ دستگاه تولید شد.
در سال ۱۹۳۵ شورولت، تولید ده میلیونمین اتومبیل خود را جشن گرفت. در ۱۹۳۶ سیستم ترمزهای شورلت بصورت هیدرولیک درآمد. در ۱۹۳۹ کمپانی با تولید ۱۵ میلیونامین خودروی خود، شورولت سایتیشن (Chevrolet Citation) را به بازار عرضه کرد. در سال 1941 لوئیس شورلت به دلیل نامعلومی که هیچگاه هم مشخص نشد به قتل رسید.
قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، شرکت رکورد فروش خودرو در سال را، شکسته و در ۱۹۴۱ رقمی معادل ۱٫۴ میلیون فروش را، در بازارهای جهانی خودرو، به نام خود ثبت کرد.
در آن سال، یکی از اتومبیلهای کوپه شرکت نیز، در چند مسابقه اتومبیلرانی، موفق به کسب مقام شد. در سال ۱۹۴۸ دبلیو. اف آرمسترانگ، یکی از مدیران موفق جیام سرپرستی شورولت را به عهده گرفت.
با ورود این مدیر جدید، سبک تولید خودروها، در کارخانجات شورلت مجدداً تغییر و مدلهای دیگری از آن، را در ۱۹۵۰ به بازار عرضه کرد. بر اثر این سبک جدید، غیر از تغییرات در بدنه خودرو، تغییرات عمدهای در ساختار موتور و همچنین قیمت آن، حاصل شد.
از سال ۱۹۵۰ به بعد، بیشتر مدلهای شورولت، با گیربکس تمام اتوماتیک بودند. یکی از کارهای مهم آرمسترانگ، تولید مدلهای بسیار ارزان قیمت بود، که در رشد اقتصادی شرکت شورلت اهمیت بسیار داشت.
همچنین در ۱۹۵۰ مهندس هارلی جی. ایرل، مدل شورولت کوروت را، طراحی و تولید کرد، که در سال ۱۹۵۹ در مدلهای شورولت کودیاک و شورلت ایمپالا، به بازار عرضه شدند.
علیرغم اینکه این دو مدل، نتوانستند مانند اتومبیلهای مطرح این کمپانی، فروش بالایی داشته باشند، ولی با این حال تا سال ۱۹۶۹ تولید آنها ادامه داشت.
در ۱۹۶۲ شورولت شوی II بعنوان مدلی برگرفته از شورولت کورنویر و ایمپالا طراحی و ساخته شد، در ۱۹۶۴ مدلی بزرگتر از آن، به بازار عرضه گردید. همچنین در همان سال، شورولت کاپریس با قیمت ۳٫۳۴۷ دلار در کنار شوی II که قیمتی معادل ۲٫۰۲۸ دلار داشت، به معرض فروش گذاشته شد. در سال ۱۹۶۳ کمپانی شورلت آنچنان پیشرفت کرده بود، که از هر ۱۰ خودروی تولید شده در ایالات متحده، یک خودرو از تولیدات شورولت اختصاص داشت.
در سال ۱۹۶۷ مدلی اسپورت و کوپه بنام شورلت کامارو ساخته و تا دو دهه، بهعنوان یکی از مطرحترین اتومبیلهای اسپورت، که نظر تمام حادثه جویان را به خود جلب کرده بود، تولید میشد!
یکی از مطرحترین مدلهای کامارو مدل زد، با حجم موتور ۵۷۰۰ سیسی، که با موتور کوروت، در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد. در دهه ۱۹۷۰، از موتورهای شرکت شورولت، توسط بسیاری از کارخانههای دیگر مانند اوپل و اولدزموبیل، که موتور اتومبیلهای شش و هشت سیلندر خود را، از این کمپانی خریداری میکردند، استفاده میشد.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ قراردادی بین دو شرکت شورولت و ایسوزو منعقد و طبق آن مقرر شد، که شورولت تمام تجهیزات اتومبیلسازی این کارخانه را، تأمین نماید.
شورلت در سال ۱۹۷۱ مدلهای شورولت نوا، شورولت مونت کارلو، شورولت بل ایر، شورولت بلیزر و شورولت سابربن (Suburban) را، به مرحله تولید رساند و در همین سال، مدل لوکسی از کاپریس نیز، به بازار عرضه کرد، که فروش فوقالعادهای را برای این کمپانی رقم زد.
در سال ۱۹۷۵، مدل کاوالیر، یکی از موفقترین خودروهای این کمپانی، طراحی و تولید گردید. در اواسط دهه ۱۹۸۰ نیز این شرکت روابط تجاری خود را با خودروسازهای ژاپنی مانند سوزوکی و تویوتاگسترش داد. در حال حاضر این کمپانی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروی جهان، مطرح است.
در سال ۲۰۱۰ میلادی، شورولت دارای خط مونتاژ و تولید در ۱۴۰ کشور جهان بوده و رکورد فروش بینالمللی آن، ۴٫۷۶ میلیون خودرو اعلام گردید.