اُتکس

نظرات (11)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۲۲

چطور خودمان متوجه کم کردن کیلومتر خودرو توسط فروشنده بشویم

چطور خودمان متوجه کم کردن کیلومتر خودرو توسط فروشنده بشویم

در ذهن خیلی از افرادی که قصد خرید خودرو را دارند همیشه این سوال نقش بسته که اگر فروشنده کیلومتر خودرو را دستکاری کند کسی متوجه میشود؟ یا این آب زیر کاه به اصطلاح باهوش قصه ی ما میتواند به راحتی و بی سر و صدا خودرو را به کسی غالب کند.

برای این که بتوانید خودتان تا حدودی تشخیص دهد که قضیه از چه قرار است و آیا کیلومتر خودرو دستکاری شده است یا نه متد هایی ساده وجود دارد که تک تک آنها را بررسی میکنیم:

1- بررسی وضعیت کارکرد در مقایسه با سال تولید



مرحله 1: مقایسه سال تولید در برابر کارکرد

سال تولید بیانگر خیلی چیزها میتواند باشد میانگین کارکرد هر خودرو در سال حدود 15 هزار کیلومتر است اگر این رقم را در مقدار گذشته از سال تولید خودرو ضرب کنیم و نتیجه ای نا معقول و خارج از رنج دریافت کنیم این نشانه ی خوبی نیست و باید به این مساله شک کنیم که ممکن است کیلومتر توسط فروشنده دستکاری شده باشد.


مرحله 2: بررسی عادت های فروشنده

اگر فروشنده خانم خانه داری بود که از خودرو شخصی اش فقط برای خرید یا آوردن بچه ها از مهدکودک یا مدرسه استفاده میکرد، کارکرد کم خودرو قابل توجیه و دفاع کردن است ولی اگر با کسی طرف بودید که منزل مسکونیش سمت سید خندان یا سردار جنگل بود ولی محل کارش جایی نزدیکی های قرچک یا اسلامشهر و کارکرد خودرو بعد از 5 سال 30 هزار کیلومتر باشد این خود نوعی جوک است و باید به این خودرو و کارکردش شک کرد.


2- بررسی وضعیت ظاهری خودرو

همیشه بررسی وضعیت ظاهری خودرو و فرسوده شدن بعضی از آیتم ها بیانگر این نیست که کیلومتر خودرو دست کاری شده است ولی ترکیب بعضی از موارد زیر باهم میتواند تا حدود زیادی شما را به حقیقت ماجرا نزدیک کند.

مرحله 1: چک کردن پدال گاز

پدال گاز خودرو معمولا دیر خراب میشود مگر اینکه فشار بیش از حد به آن وارد شود. اگر کارکرد خودرو کمتر از 100 هزار کیلومتر باشد و پدال گاز خودرو خوردگی و فرسایش بیش از حدی داشت این موضوع میتواند بیانگر دستکاری در کیلومتر خودرو باشد.


مرحله 2: چک کردن موکت زیر پایی خودرو

زیرپایی خودرو در دو صورت خراب میشود، هزاران هزار کیلومتر خودرو را بتازانید یا پاهای عضلانی آرنولد یا فرانک زین را داشته باشید و فشار بیش از حدی به پدال گاز بیاورید. اگر دیدید زیرپایی یا موکت خودرو مخصوصا زیر پدال گاز خوردگی و فرسودگی دارد و کیلومتر خودرو عجیب کم کارکرد است مطمئن باشید مشکلی در کیلومتر خودرو است.


مرحله 3: بررسی وضعیت رنگ و تعویض بدنه خودرو

اگر زمانی خودرویی دیدیئ که کاپوت، گلگیر، در سمت راننده رنگ و سپر عقب آن تعویض شدگی و حتی رکاب خودرو هم چند سانتیمتر رنگ داشت با این حال کیلومتر خودرو بسیار خوشحال در 25,000 هزار کیلومتر جا خوش کرده بود بخندید و مانند یک جنتلمن محل را ترک کنید.


مرحله 4: چک کردن عمق عاج خودرو

سکه ای را بردارید و وارد عاج خودرو کنید اگر فقط 1.5 میلیمتر آن یا کمتر به داخل فرورفت خودرو حداقل 90 هزار کیلومتری کار کرده است.اگر کیلومتر خیلی پایینتر از این رقم بود احتمال این میرود که کیلومتر دستکاری شده باشد


3- بررسی سرویس های دوره ای

چک کردن سرویس های دوره ای یکی از راههای دیگر رسیدن به حقیقت است از فروشنده بخواهید رسید های مرتبط با سرویس های دوره ای را چه برای نمایندگی باشد و چه برای مکانیکی ناصر آقا دست فرمون را در اختیار شما قرار دهد، به تاریخ رسید ها نگاهی بیاندازید و کیلومتری که در آن سرویس ها و چک آپ ها انجام شده است را مشاهده و با کیلومتر کنونی خودرو مقایسه کنید، اگر فاصله معنا دار بود مطمئن باشید خبرهایی است و ممکن است کیلومتر دستکاری شده باشد.

4- از یک کارشناس خبره خودرو کمک بگیرید

و البته در آخر باید اعتراف کنیم که امنترین راه و مطمئن ترین راهی که میتواند تا درصد خیلی زیادی به شما کمک کند که از صلاحیت کارکرد خودرو مطمئن شوید کمک گرفتن از یک کارشناس حرفه ای خودرو است که اُتکس به عنوان یکی از سرویس های ارائه خدمات کارشناسی میتواند چنین شخصی را در اختیار شما قرار دهد.

 کافی است درخواست کارشناسی کامل فنی و بدنه خود را بدهید که شامل چک آپ کامل وضعیت بدنه و فنی است.تست وضعیت بدنه از قبیل رنگ شدگی یا تعویض قطعات توسط دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال انجام میپذیرد و وضعیت فنی نیز به کمک دستگاه دیاگ و تست رانندگی که توسط یک کارشناس با تجربه انجام میشود مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در آن آیتمهایی مانند سنسور های حیاطی خودرو، وضعیت سلامت گیربکس و موتور، پلوس ها، کمک فنر ها، صفحه ها و ... چکاپ میشود. اگر امکان درخواست آنلاین برای شما وجود ندارد میتوانید با شماره شرکت 021-24824866 تماس حاصل نمایید.

منبع: yourmechanic

نظرات

  • محمد

    ۱۴۰۱/۱/۳۱

    ادمین جان دمت گرم که نظرات منفی و هم انتشار دادی برکالا

  • علی

    ۱۴۰۰/۳/۲۱

    خیلی کوسخل هستی با سکه وعاج لاستیک

  • مهرداد

    ۱۳۹۹/۲/۲۹

    سلام عرض ادب آج لاستیک ک اصن ربطی نداره به کارکردماشین اول بدنه ماشین بعدکیپ بودن اطاق وبعدتمیزبودن روسوپاپهاوکیپ بودن موتورمهمه ربطی ب جزئیاتوروکشوپدال نداره تمیزبودن داخل موتوروسوپاپهامعلوم میشه ک ماشین لش کشی شده یان،انقدمامهندسین پرتجربه داریم،واقعاخندمیگیره ک سکه واین چیزارومیگن ،ببخشیدایناولی حرفایه ک واقعابی ربطه ممنونم ازمهندسین(متخصص)

  • مهدی تبریز

    ۱۳۹۸/۱۲/۶

    عرض ادب به نظر من اگر تونستین اصلا از دیوار چیزی نخرین هم غیر مستقیم باعث تورم کاذب هستش ....هم آدمای بی شیله پیله ای مثل من و این علی آقا و خیلی ها رو باعث میشه که بدجوری رنگ کنن الان دیوار دیگه دست دلال های از خدا بی خبره 5درصد مصرف کننده هستن که اونم به مافرصت نمیرسه بخریم دلال های نامحترم از خدابی خبر 3 بار ماشین گرفتم همشونم گفتن دلال نیستیم ولی به خدا شیاد بودن در حد لالیگا...مواظب باشین خیلی...ممنونم سلامت باشین

  • قلی قبادی

    ۱۳۹۸/۸/۷

    عالی بود مخصوصا تست آج لاستیک با سکه ،مواظب باشین از کشور های دیگه نیان بدزدنتون

  • پیمان

    ۱۳۹۸/۶/۱۳

    کارشناس کارکرد واقعی خودرو بصورت تضمینی قبل از خرید با ما مشورت نمایید. amirkhosravi238@yahoo.com

  • احسان

    ۱۳۹۷/۸/۱۲

    ظاهراامیر اقا کمی ناراحت شدن .

  • علی جعفری

    ۱۳۹۷/۷/۲۵

    سلام دوستان من یک خودرو صفر کیلومتر کارکرد ۳۰ کیلومتر تهران خریدم وخودرو درتاریخ ۹۷/۰۱/۱۸ ازکارخانه تحویل خریدار شده بود ومن ۲۰ اردیبهشت انرا خریدم و باتوجه به صفر بودن کارشناسی نکردم وحالا که میخوام بفر

  • علی

    ۱۳۹۷/۴/۱۲

    سلام دوستان من تجربه تلخی از خرید یه ازرا با کیلومتر غیرواقعی و چراغ چک کور شده دارم. لطفا هنگام خرید احساسی عمل نکنید و ماشین رو به نمایندگی و مراکز معتبر نشون بدید چون برخی از دلال ها پول رو به شرف و انسانیت ترجیح می دن و براشون مهم نیست چه بلائی سر دیگران ممکنه بیاد. نزدیک به بیست میلیون خرج ماشین کردم در صورتیکه بایستی به نمایندگی مراجعه و با مشخص شدن دستکاری کیلومتر هم از فروشنده از خدا بی خبر شکایت میکردم و هم ماشین رو پس میدادم. امیدوارم شرافت و انسانیت در معاملات رعایت بشه.

  • بهراد

    ۱۳۹۷/۳/۱۷

    موافقم تو هر ماشینی فرق میکنه مثلا تایرهای ایرانی ۴۰ هزارتا، کره ای کمتر از ۶۰ هزارتا کار میکنن و یا برای ماشینهای شاسی بلند این مقدار کمتره زیر ۵۰ هزار تا کارکرد داره ولی تایرهای تایوان مثل نانکنگ و مکسس و بعضی از ژاپنی و تایرهای اروپایی بالای ۸۰ هزار تا با این حال دقیق نمیشه گفت ولی تا حدودی میشه حدس زد

  • امیر حکیم

    ۱۳۹۶/۱۰/۱۲

    اون مورد سکه و عاج خودرو! که شما گفتی میخواستم ببینم منظورتون همون آج لاستیکه ؟ اگر منظورتون آج لاستیکه کدوم لاستیکیه که ۹۰ هزار تا کار کنه بعد هم آجم داشته باشه سکه هم توش بره ؟!!!طرف لاستیکشو عوض کرده بالاخره ،اینکه نشد نشونه ،خلاصه که خیلی استفاده کردیم ، اینایی که شما گفتی اصلا به فکر کسی نرسیده بود.