اُتکس

نظرات (1)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱

وضعیت قیمت خودروهای خارجی وارداتی بعد از بسته شدن سفارشات

وضعیت قیمت خودروهای خارجی وارداتی بعد از بسته شدن سفارشات

اوایل تیر ماه سال جاری بود که سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی موسوم به ثبتارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مسدود گردید. سایتی که در واقع تنها پل ارسال درخواست رسمی برای واردات خودرو به کشور محسوب می‌شود. البته این سایت در دی ماه 1395 نیز برای مدتی جهت به‌روز‌رسانی لیست خودروهای مجاز وارداتی به کشور بسته‌شده بود و طبق بخشنامه وزارت صنعت پس از توافق برجام تنها نمایندگان رسمی خودروسازان برتر جهانی حق ثبت سفارش برای وارادات اتومبیل را  خواهند‌داشت اما پس از بسته‌شدن مجدد سامانه ثبتارش در تیرماه 1396 شاهد بودیم که نه تنها افراد و شرکت‌های متفرقه و نه حتی نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی نیز قادر به ثبت درخواست برای واردات خودرو نبودند. 

تصمیمی که از سوی دولت و به جهت ساماندهی واردات خودرو گرفته‌شد در نهایت منجر به اتفاقی شد که به راحتی قابل حدس بود : رشد فزاینده قیمت‌ها. استارت مجدد توقف واردات خودرو که از ابتدای تابستان زده‌شد تا انتهای این فصل گرم ادامه‌دار شد تا قیمت‌ خودرو‌های وارداتی در این گرما به صورتی جهشی گرم‌تر شده و عملا داغی را به پیشانی خریداران بنشاند! این داغ برایند فرمولی ساده در بازار فروش خودرو است : افزایش تقاضا در مقابل کاهش عرضه، آن‌هم در حالی که واردات خودرو در سه ماهه نخست سال جاری رشدی بیش از 130 درصد را تجربه‌کرده بود. 

رنو تالیسمان 2017

تالیسمان، جادوگر خوش‌آوازه فرانسوی که پیش از توقف ثبت سفارش خودرو با قیمت حدودی 195 میلیون‌تومان به فروش می‌رسید هم‌اکنون بهایی در حدود 248 میلیون‌تومان دارد!

با این حال ناخرسندی از این ماجرا تنها از سوی خریداران خودرو نبود و در اواخر تابستان سال جاری انجمن واردکنندگان خودرو شکایتی را از سازمان صنعت‌، معدن و تجارت طرح کرده و مدعی‌شده که این تصمیم با به خواب‌رفتن سرمایه و خاک‌خوردن حدود پنج‌هزار دستگاه خودرو در گمرک، پرداخت هزینه‌های انبارداری گمرک، پرداخت 18 درصد خسارت تاخیر در تحویل دریافتی به مشتریان و همچنین هزینه تسهیلاتی دریافتی از بانک‌ها منجر به حدود 35 میلیارد‌تومان ضرر و زیان شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگو و پرداخت‌کننده این ضرر و زیان هنگفت باشد.

در این شرایط آشفته، میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خبر از شکل‌گیری بازار سیاه خرید و فروش مجوز ثبت سفارش با حداقل قیمت 15 میلیون‌تومان به بالا داده‌است. دلالانی که با ادعای ارتباط با سازمان توسعه تجارت به وارد‌کنندگان خودرو پیشنهاد خرید مجوز‌های ثبت با قیمت‌های 15 الی 30 میلیون‌تومان به ازای هر دستگاه می‌دهند در حالی که به گفته رضایی، رقم پرداختی برای ثبت سفارش خودرو بسیار ناچیز بوده به طوری که برای ثبت سفارش هزار دستگاه خودرو حدود یک میلیون‌تومان پرداخت می‌شود. همچنین نکته ای که در این میان وجود دارد این بوده که هر کالایی که ثبت می‌شود الزاما وارد نمی‌شود بلکه متناسب با وضعیت بازار، واردات صورت می‌گیرد.

هیوندای سانتافه 2017

هیوندای سانتافه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی کشور، قبل از متوقف شدن ثبت سفارش با قیمتی در حدود 230 میلیون‌تومان به فروش می‌رسید در حالی که هم‌اکنون در شرایط فعلی با برچسب قیمت حدودی 300 میلیون‌تومانی به فروش می‌رسد1 

سیاست و دستورالعمل‌های جدید دولت در خصوص خودرو‌های وارداتی تا آمدن پاییز نیز به مرحله تکمیلی و اجرایی نرسید و خودروهای وارداتی در این بازار پر تلاطم همچنان دستخوش افزایش بها شده‌اند. افزایش بهایی که به عقیده خریداران دیگر غیرمنطقی شده و حتی مشخص نیست که با اعلام شرایط و سیاست‌های جدید، قیمت‌های فعلی کاهشی را تجربه خواهند‌کرد یا خیر. اما در هفته دوم مهرماه 1396 صحبت‌هایی مبنی بر باز شدن سامانه ثبت سفارش به گوش رسید. مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با ایلنا گفت :

آن چیزی که به ما اعلام کردند این است که تا انتهای هفته آینده سایت باز خواهد شد و دوباره به روال قبل باز خواهد گشت. ما امیدواریم با توجه به اعتقاد وزیر بر نظارت حاکمیتی و منطق اقتصادی بتوانیم به همان روال قبل فعالیت خود را ادامه دهیم. بنا بر گفته آقای شریعمتداری در صورت تغییر در شرایط واردات خودرو از انجمن‌های تخصصی نظر خواهیم گرفت. ما هم بر این اساس، برنامه‌های خود را آماده کردیم. 

البته این گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشایی سامانه ثبت سفارش تا اوایل آبان ماه 1396 نیز ادامه‌داشت و البته باز هم، این اتفاق خجسته رخ نداد تا این افزایش اپیدمیک قیمت به طور کامل در ذهن مردم حک شده و عملا همه به آن عادت کنند!




خارجی‌های ایرانی هم افزایش قیمت داشته‌اند!

در شرایط و اوضاع و احوال آشفته بازار خودروهای واراداتی که همچنان ثبت سفارش بسته‌است، ناگهان خبری عجیب از سوی سامانه اطلاع‌‌رسانی و فروش یکی از کارخانه‌جات خودروسازی ایران شنیده می‌شود. در واقع ماجرا این است که شرکت خودروسازی سایپا که البته چند روزی، فروش سراتوی مونتاژی خود را متوقف کرده بود، مجددا برنامه فروش این خودرو را با افزایش بهای ناگهانی 14 میلیون‌تومان و بدون ارائه دلیل خاصی برای آن آغاز کرده‌است و در این شرایط فروش، برچسب قیمت این نسل قدیمی از سراتو به 118 میلیون‌تومان رسیده‌است! 

این خبر که البته به گمان بسیاری از افراد بی ارتباط با متوقف بودن سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی نیست آنقدر سر و صدا کرد که در نهایت سایپا این افزایش قیمت را پس گرفته و نسل قدیمی سراتو را با همان قیمت گذشته خود به فروش خواهدرساند. در همین راستا محسن جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اذعان داشت: 

گروه سایپا با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و سیاست‌های دولت محترم در مقطع فعلی طرح افزایش قیمت خودروی سراتو را از دستور کار خود خارج کرده است و دستور اصلاح قیمت‌های جدید به معاونت فروش و بازاریابی سایپا نیز ابلاغ شده است. به دلیل بالا رفتن هزینه‌های سربار تولید، افزایش قیمت خودروهای ما طبیعی است؛ اما فعلا تصمیم گرفتیم با کنترل هزینه‌های مرتبط با تولید و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی، هزینه‌های تمام‌شده‌ی محصولات سایپا کنترل شود.

کیا سراتوی سایپا

کیا سراتوی مونتاژ سایپا که نسل سوم این خودروی کره‌ای محسوب می‌شود پس از سروصدای بسیار افزایش بهای 14 میلیون‌تومانی، مجددا با برچسب قیمت 104 میلیون‌تومان به فروش می‌رسد.

آگاهانه بر قیمت‌ها تسلط داشته‌باشید

همانطور که خودتان مشاهده نموده‌اید، وضعیت و نوسان قیمت‌ها در بازار خودروی ایران غیرقابل پیش‌بینی‌تر از آن است که تصور شود. در این شرایط نیز تسلط و آگاهی بر قیمت‌ها با چالش روبرو می‌شود، چالشی که لازمه مرتفع شدن آن، دسترسی راحت به مرجعی شفاف و به‌روز در مورد قیمت‌ها می‌باشد. در اینجا قیمت خودرو دست دوم و صفر اُتکس که پیش‌تر در نوشتاری به معرفی و بررسی دقیق آن پرداختیم، مرجعی دقیق برای آگاهی شما از قیمت‌های روز خودروهای نو و کارکرده بازار ایران است. در واقع مهم نیست خودروی مورد نظر شما مونتاژی باشد یا وارداتی، صفر باشد یا حداقل ده سال بر روی آسفالت مخملی و با کیفیت ایران رانده شده‌باشد، این سیستم تمامی خودروهای مطرح بازار را تحت پوشش خود قرار داده و شما می‌توانید به وسیله آن، وضعیت قیمت خودروی مورد نظر خود را به راحتی رصد کنید. تصمیم بر تست و آزمایش دارید ؟ کافیست به صفحه تحلیل قیمت خودروی اُتکس مراجعه کنید.

قیمت خودروی صفر و دست دوم اُتکس

کافیست خودتان تست کنید

با توجه به راه انداز سرویس تخمین قیمت خودرو صفر و دست اُتکس شما میتوانید خودتان صحت این گفتار و نوشتار را بیازمایید. اینها لیست خودرهایی هستند که به شدت مورد هجمه و همهمه ی افزایش قیمت قرار گرفتند میتوانید خودتان به سراغشان بروید و  تحلیلی از قیمت آنها بر روی نمودار و همچنین بالا ، متوسط و پایین کارشناسی آنها داشته باشید:

1- قیمت هیوندای سانتافه 2017
2- قیمت تویوتا راو 4 صفر
3- قیمت هیوندای سوناتا ال اف 2015
4- قیمت کیا اپتیما 2014
5- قیمت هیوندای النترا 2015
6- قیمت کیا سراتو 2000 2015
7- قیمت کیا سورنتو 2017
8- قیمت تویوتا کمری 2016
9- قیمت هیوندای توسان 2017
10- قیمت کیا اسپورتیج 2015
11- قیمت هیوندای آزرا 2014

نظرات

  • بابک

    ۱۳۹۷/۲/۷

    با سلام از خواننده های سایتتون هستم، دیروز این مطلب رو خوندم مربوط به قیمت ماشین در کانادا که توسط یک وبسایت ایرانی در کانادا به رشته تحریر در اومده ، گفتم شاید بخواین از مطالبش در سایت استفاده کنید. http://fa.gsiedu.com/قیمت-خودرو-در-کانادا/