نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۴/۱۰
نیسان ایکس تریل یکی از پرفروشترین خودروهای این شرکت ژاپنی است که توانسته به مدد امکانات و انتخابهای متنوعی که به مشتریان ارائه میدهد، در بازار شدیدا رقابتی کراس اوورهای شهری نامی برای خود دست و پا کند. در این مقاله به معرفی و بررسی این شاسیبلند کامپکت میپردازیم.
خریداران ایکس تریل گزینههای مختلفی برای انتخاب دارند: مدل پنج یا هفت سرنشینه، موترو بنزینی یا دیزل و دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک. بنابراین بیجا نیست بگوییم که مدلهای مختلف این خودرو تمام ترکیبهای ممکن را شامل میشود.
نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۷ با آپدیتهای مختلفی عرضه شده است تا همچنان رقیبی جدی برای سایر خودروهای این کلاس باشد. مدل ۲۰۱۷ ظاهر جدیدتر و کابین باکلاستری دارد، همچنین تکنولوژیهای متعددی از جمله ترمز اضطراری خودکار و کروز کنترل تطبیقی در مدلهای مختلف گنجانده شده است. از دیگر به روزرسانیها میتوان به شکل جدید فرمان و تودوزیهای متنوع اشاره کرد.
نیسان برای خودروی ایکس تریل ۳ پیشرانهی بنزینی و دو پیشرانهی دیزلی در نظر گرفته است. ضعیفترین موتور در این گروه دارای ۴ سیلندر با حجم ۲ لیتر بوده و توانایی تولید حداکثر ۱۳۳ اسببخار در دور موتور ۶0۰۰ دارد. حداکثر گشتاور تولیدی نیز ۲۰۰ نیوتنمتر در دور ۴۴۰۰ میباشد. نیروی تولید شده توسط گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. ایکس تریل مجهز به این موتور در ۱۱.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد. حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۳ کیلومتر در ساعت است. میزان مصرف سوخت این مدل ۸.۲ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. برای مدلهای بالاتر پیشرانههای قدرتمندتری در نظر گرفته شده است؛ یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی که قدرتی معادل ۱۷۱ اسببخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاوری برابر با ۲۲۶ نیوتنمتر در اختیار راننده قرار میدهد. گیربکسی که با این موتور عرضه می شود تنها از نوع CVT ایکسترونیک است. نیروی موتور بسته به مدل خودرو به محود جلو یا هر چهار چرخ منتقل می شود. قدرت بیشتر موتور باعث شده صفر تا صد ایکس تریل از ۱۱.۱ به ۱۰.۵ ثانیه کاهش یابد و به لطف گیربکس پیشرفتهی آن مصرف سوخت مدل ۵ سرنشین نیز به ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است.
در کنار پیشرانههای بنزینی، یک پیشرانهی دیزلی ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. قدرت تولیدی این موتور ۱۷۷ اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز ۳۸۰ نیوتنمتر در دور ۲۰۰۰ میباشد. تیسان ایکس تریل دیزلی نیز با دو نوع سیستم انتقال قدرت، یعنی تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک عرضه میشود.
تمام پیشرانههای ذکر شده در سه مدل ST، TI و TS مورد استفاده قرار میگیرند. موتور بنزینی دو لیتری تنها در مدل پایهی ST استفاده شده است. البته میتوان برای این مدل پیشرانههای ۲.۵ لیتری بنزینی با سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل نیز سفارش داد. همچنین گیربکس دستی ۶ سرعته تنها برای این مدل در نظر گرفته شده است. مدل بالاتر TI تنها با موتور ۲.۵ لیتری و سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ عرضه میشود و نسبت به مدل ST از امکانات بیشتری بهره میبرد. در مدل TS تنها از موتور دیزلی استفاده شده است.
همچنین گفتنی است که نیسان ایکس تریل با گنجایش ۷ سرنشین تنها با موتور ۲.۵ لیتری، گیربکس CVT و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به فروش میرسد.
تمام پیشرانههای ایکس تریل نیرویی کمتر از ۲۰۰ اسببخار تولید میکنند. این موضوع شاید برای برخی ناامیدکننده باشد، چرا که این خودرو دارای جثهی بزرگی است و این میزان نیرو برای چنین خودرویی ناکافی به نظر میرسد. با این حال ایکس تریل ST به لطف گیربکس دقیق و به خوبی تنظیم شدهی خود بسیار چالاک است، به گونهای که هنگام فشار دادن روی پدال گاز، عطش خودرو برای سرعتگیری شما را تحت تاثیر قرار میدهد. دور موتور خودرو هنگام شتابگیری به سرعت و بدون مکث بالا میرود، اما پس از آن که به سرعت مدنظر رسیدید، تقریبا دیگر هیچ صدایی از موتور نخواهید شنید چرا که هنگام رانندگی در بزرگراهها در اغلب موارد دور موتور از ۲۰۰۰ فراتر نمیرود.
ایکس تریل تک دیفرانسیل همانند مدل دو دیفرانسیل چسبندگی خوبی، حتی در شرایط بارانی از خود نشان میدهد. شما هنگام شتابگیری خودرو متوجه چسبندگی بالای آن خواهید شد و در هنگام عبور از پیچها با سرعت بالا هیچ گونه استرسی نخواهید داشت. با این که ارتفاع خودرو از زمین ۲۱۰ میلیمتر است، و از این لحاظ در کلاس خود در ردههای بالا قرار میگیرد، اما برعکس مدلهای سالهای قبل نباید بیمحابا وارد مسیرهای صعبالعبور شوید. از نکات منفی سواری خودرو نیز میتوان به ورود بیش از حد صدای حرکت تایرها بر روی سطوح ناهموار اشاره کرد.
اما در مورد سواری مدل بالاتر TI گفتنی است که علیرغم داشتن همان مشخصات مدل ST، خودرو به طرز محسوسی سنگینتر و بیحالتر به نظر میرسد. همچنین هنگام شتابگیری صدای موتور خودرو تا حدی آزار دهنده میشود، چیزی که در مدل ST به هیج وجه متوجه آن نمیشوید. با این حال در دورهای پایین، در کابین خودرو صدایی به گوش نمیرسد.
ایکس تریل TI از لاستیک ۱۹ اینچی بهره میبرد، در حالی که مدل ST دارای لاستیکهای ۱۷ اینچی است. همین موضوع باعث شده است که سواری TI کمی خشکتر شود، با این حال نباید از جنبهی مثبت لاستیکهای بزرگتر، که همان چسبندگی بیشتر است، به راحتی عبور کرد. در این جا نیز همانند مدل ST صدای حرکت خودرو بر روی سطح ناهموار وارد کابین میشود، اما نمیتوان گفت که سواری خودرو رضایتبخش نیست. شرکت نیسان گفته است که تغییرات زیادی در مدل ۲۰۱۷ نسبت به مدلهای پیشین صورت نگرفته است. با این حال کاملا واضح است که مهندسان برای ارتقای عملکرد سیستم تعلیق خودرو و کاهش صدایی ورودی به کابین زمان زیادی را صرف کردهاند.
کابین ایکس تریل بزرگ و جادار است و از بودن در آن احساس راحتی میکنید. صندلیها راحت هستند و به خوبی شما را در بر میگیرند. همچنین طرح کلی داشبورد ساده و به دور از شلوغی بیمورد است. با این حال وجود یک صفحه نمایش لمسی پنج اینچی به صورت استاندارد در مرکز داشبورد مدل ST شما را به یاد دوران باستان میاندازد، چرا که اکنون تمام رقیبان ایکس تریل در بازار از صفحات بزرگ بهره میبرند. کیت استاندارد که به صورت مشترک در همهی مدلها وجود دارد شامل این موارد میشود: ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، رینگهای آلیاژی، چراغهای روشنایی در روز از نوع LED، آینههای تاشوی برقی همرنگ با بدنه، استارت دکمهای، کروز کنترل، شش ایربگ و سیستم ترمز اتوماتیک در سراشیبی.
علاوه بر موراد ذکر شده در بالا، مدل TI از امکانات دیگری نیز بهره میبرد؛ آینههای جانبی مجهز به گرمکن، برفپاککنهای اتوماتیک، فرمان مجهز به گرمکن، صندلیهای جلو و عقب مجهز به گرمکن، سیستم تهویهی دو منطقهای، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، سیستم روشن شدن چراغهای عقب هنگام شروع به حرکت و مونروف.
علاوه بر ترمز اضطراری خودکار، مدل TI از سیستم دوربین ۳۶۰ درجهای با قابلیت تشخیص اشیا بهره میبرد. همچنین باید به سیستم مانیتورینگ نقاط کور و ترافیک پشت سر، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم رانندگی در بین خطوط، سیستم تشخیص عابر پیاده و کروز کنترل تطبیقی نیز اشاره داشت.
نیسان ایکس تریل خودروی جاداری است. فضای پشت صندلیهای ردیف دوم در حدود ۵۶۵ لیتر است که با تا کردن آنها، این فضا به ۹۴۵ لیتر نیز میرسد. در مدلهای ۷ سرنشینه فضای پشت ردیف دوم ۴۴۵ لیتر و پشت ردیف سوم نیز ۱۳۵ لیتر است. به طور خلاصه میتوان گفت که فضای کافی برای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد. همچنین افراد نوجوان و کودکان نیز از نشستن در ردیف سوم خودرو احساس ناراحتی نخواهند کرد.
به طور کلی نیسان ایکس تریل ویژگیهای مثبتی دارد که آن را به گزینهای مناسبی برای خرید یک خودروی کراس اوور خانوادگی تبدیل میکند. ایکس تریل راحت و جادار است و نسبت به امکاناتی که در اختیار شما میگذارد، برچسب قیمت معقولی دارد. به نظر میرسد که مدل ST خودرو با موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و گنجایش ۷ سرنشین بهترین عملکرد را در بین دیگر مدلها دارد. اما قبل از تصمیم به خرید خودرو بهتر است نگاهی به میتسوبیشی اوتلندر با گنجایش ۷ نفر نیز بیاندازید.
در پایان جدول مشخصات فنی مربوط به مدل ST با موتور دو لیتری و مدل TI آورده میشود.
مشخصات فنی | ایکس تریل ST | ایکس تریل TI |
---|---|---|
نوع موتور | ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی | ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی |
حجم موتور (سیسی) | 1997 | 2488 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 144 | 171 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | 200 | 226 |
سیستم انتقال قدرت | محور جلو | چهار چرخ متحرک |
گیربکس | دستی ۶ سرعته | CVT |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 8.2 | 8.3 |
وزن (کیلوگرم) | 1425 | 1549 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 1740/1821/4689 | 1740/1821/4689 |
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش