اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱۰/۲۸

علت ریپ زدن پژو 206 و سری اس دی

علت ریپ زدن پژو 206 و سری اس دی

ریپ زدن پژو 206 میتواند علل متعددی داشته باشد ولی ما در این مقاله به مهمترین های آنها اشاره خواهیم کرد. این مقاله بر اساس تجربیات شخصی نویسنده آن شکل گرفته، البته که شما میتوانید با مشورت گرفتن از کارشناسان حرفه ای اتکس در بخش مشاوره خودرو برای حل این مشکل مخوف و پر تکرار کمک و مشورت بگیرید.

ریپ زدن اصلا یعنی چه

ریپ زدن، لگد زدن، لرزش تمامی این سناریوها به حالتی گفته میشود که در سرعت خاص و در دور موتور خاصی شما شرایط همچون تکان های پشت سر هم همراه با حالتی به مانند وارد شدن شوک ناگاهنی به شاسی و بدنه خودرو را تجربه میکنید. این شرایط فقط یک حالت یا شرایط ناخوشایند نیست که احساس میشود بلکه از لحاظ فنی به قطعات حیاتی خودرو مانند گیربکس، موتور و شاسی فشار هایی نامتعارف وارد میشود که در بعضی از مواقع این فشار ها میتواند منجر به افت عملکرد ماشین از قبیل شتاب و به صدا افتادن قطعات و اتاق خودرو شود.

به طور خلاصه حالت هایی که میتوانید تجربه کنید تا این مشکل را تشخیص دهید به این صورت است:

  • تکان خوردن شوک مانند مخصوصا در دور موتور های پایین

  • صداهای نا مطلوب از زیر کاپوت خودرو که مرتبط با موتور خودرو است

  • حس مهار شدن موتور خودرو مخصوصا در هنگام گاز دادن و دور موتور های بالا

  • خفه کار کردن و احتراق ناقص و حس خاموش شدن خودرو مخصوصا در سر بالایی ها

دلایل ریپ زدن خودرو ( به ترتیب از اصلی ترین تا فرعی ترین )

معیوب بودن شمع و وایر

یکی از دلایل بسیار شایع ریپ زدن 206 و که حل آن تنها با عوض کردن شمع و وایر خودرو ممکن است همین مشکل است ( در مورد این بهترین شمع های بازار برای خریدن میتوانید این مقاله را مطالعه کنید ). این مورد یکی از عمده ترین و رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان مارا اذیت کرده و حتی در بعضی از شرایط شما لازم نیست این قطعات را عوض کنید کافی است به یک باطری ساز مجرب مراجعه کنید تا شمع های شما را به اصطلاح فیلر زنی یا ترمینال های آن را تمیز کند. فیلرزنی به فرایند گفته میشود که فاصله بین مکان ترمینال و قسمت قطب زمین شمع میبایست در ارتفاع معینی قرار گیرد مثلا در 206 این عدد به 8 صدم میلیمتر خواهد رسید. وایر یا کوئل خودرو نیز میتواند از قطعاتی باشد که اگر ولتاژ مورد نظر را نتوانند به شمع خودرو سرازیر کنند شمع قادر به جرقه زنی درست نخواهد بود پس حتما به باطری سازی خود بگویید با بررسی پارامتر ها جرقه زنی توسط دستگاه دیاگ از تمام احتمالات مورد نظر از قبیل خرابی کوئل یا وایر خودرو اطمینان حاصل کند.

بسته بندی شمع بوش

شمع دابل ایریدیوم بوش فوق العاده با کیفیت

سوخت نامناسب یا بی کیفیت یا استفاده از مکمل های بی کیفیت

امان از سوخت نامناسبت که بلای جان بسیاری از خودروها شده است یکی از دلایل رایج ریپ زدن خودرو استفاده از سوخت های نامناسب است. سوخت نامناسب باعث عدم احتراق مناسبت یا اختلال در فرآیند آن میشود به اصطلاح تک کار یا یکی در میان کار میکند و در نتیجه باعث افت عملکرد خودرو و یا مواردی که در بالا ذکر کردیم خواهد شد. این مورد مخصوصا در خودروهای که از تکنولوژی توربو کار استفاده میکنند مشهود تر خواهد بود. برای حل این مشکل سعی کنید چندباری سوخت هایی با اکتان بالا یا به اصطلاح بنزین سوپر مصرف کنید یا از مکمل ها یا به اصطلاح اکتان هایی با کیفیت استفاده کنید و ببینید این مساله برای شما حل خواهد یا خیر.

ریختن اکتان لیکو مولی در باک

اکتان لیکو مولی یکی از بهترین اکتان بوسترها بازار

ایراد در سیستم سوخت‌رسانی

خرابی قطعاتی مانند پمپ بنزین، انژکتورها، و فیلتر بنزین می‌تواند باعث کاهش فشار سوخت و عملکرد ضعیف موتور شود. همچنین، انژکتورهای کثیف یا سوخت نامناسب می‌توانند منجر به اختلال در انفجارهای داخل سیلندر شوند.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان غلظت گازهای خروجی را اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعات آن را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. خرابی یا کثیفی این سنسور می‌تواند باعث ورود بیش از حد یا کمبود سوخت به موتور و در نتیجه ریپ زدن خودرو شود. توجه کنید خرابی این سنسور میتواند از استفاده از سوخت ها غیر استاندارد باشد پس حتی بعد از تعمیر این قطعه اگر مشکل از این قطع بود مراقب سوخت مصرفی خودرو خود باشید.

سنسور اکسیژن 206

سنسور اکسیژن پژو 206

دستگا دیاگ

دستگاه دیاگ او بی دی 2

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا وظیفه جلوگیری از ورود کثیفی و گرد و غبار به داخل موتور را دارد. اگر فیلتر هوا مسدود شود، جریان هوا به موتور کاهش یافته و موتور هوای کافی دریافت نمی‌کند و شتاب نمی‌گیرد.

فیلتر تمیز در کنار فیلتر کثیف خودرو

کثیفی فیلتر هوا در این عکس کاملا مشهود است

تنظیم نبودن تایم‌بندی موتور

تایم‌بندی نادرست موتور باعث می‌شود پیستون، میل سوپاپ و میل لنگ به درستی عمل نکنند و خودرو ریپ بزند.

معیوب شدن میل سوپاپ

فرسودگی و تغییر شکل بادامک‌های میل سوپاپ منجر به اختلال در عملکرد موتور می‌شود و خودرو ریپ می‌زند. تعویض میل سوپاپ تنها راه‌حل برای رفع این مشکل است.

مسدود شدن مبدل‌های کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری که برای کاهش آلاینده‌های خروجی طراحی شده است، اگر مسدود یا خراب شود، موجب عدم تخلیه صحیح گازها و افزایش غلظت مخلوط هوا و سوخت می‌شود. در این صورت، خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند و ممکن است چراغ چک خودرو نیز روشن شود.

برای شستشو مبدل های کاتالیزوری میتوانید از مواد استاندارد شستشو کاتالیزر بهره ببرید مطمئن شوید مواد مد نظر از کیفیت لازم برخوردار است.

کاتالیزور 206

کاتالیست پژو 206

مشکلات مرتبط با ای سی یو یا کامپیوتر خودرو

در آخر احتمال خرابی ای سی سیو با توجه به تنوع ECU 206 یکی دیگر از مواردی است که میتوان آن را جز موارد مشکوک قرار داد برای تشخیص خرابی حتما نزد یک باطری ساز یا مکانیک برق خودرو بروید تا با وارد کردن دستگاه دیاگ در پورت ها OBD خودرو از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. معمولا مهندسان این رشته با توجه جدول پارامترها ای سی یو نحوه عملکرد سنسور ها و همچنین خود ای سی یو را بررسی میکنند. توجه داشته باشید تشخیص این مورد فقط توسط افراد خبره این رشته صورت گیرد.

ای سی یو یا کامپیوتر خودرو بوش برای 206

یکی از بهترین ای سی یو ها و بی رقیب ترین آنها یعنی ای سی یو بوش اصل فرانسه

مشاوره فنی و خرید و قیمت گذاری خودرو

در مورد مسائلی که به ریپ زدن خودرو 206 مربوط است به اندازه کافی صحبت کردیم ولی احتمالا اگر لگد پرانی خودرو شما از این موارد مستثنی باشد، به شما پیشنهاد میکنیم از قسمت مشاوره خودرو استفاده کنید و با یک مشاور ارتباط بگیرید تا مشکل خودرو شما به صورت تخصصی بررسی و در صورت لازم پیشنهاد به مراجعه به یک مکان تخصصی توسط ایشان به شما ارائه شود علاوه بر این شما میتوانید از سیستم قیمت گذاری خودرو برای قیمت گذاری خودرو 206 بهره مند شوید این سیستم با آخرین قیمتهای بازار بروز شده و بر روی نمودار میتوانید تغییرات قیمت را در روزها و هفته ها گذشته بررسی کنید.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش