نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
در ساخت DS 5، یا با نام قدیمی Citroen DS 5، از خودروی Citroen C-SportLounge الهام گرفته شده است، خودرویی مفهومی که در نمایشگاه خودروی فرنکفورت در سال ۲۰۰۵ به نمایش گذاشته شد.برای بررسی این محصول سیتروئن با اُتکس همراه باشید.
سیتروئن برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ و در جریان نمایشگاه خودروی شانگهای از DS 5 رونمایی کرد. این خودروی کامپکت ۷ ماه بعد وارد بازارهای اروپا شد. در ابتدا شرکت سیتروئن نتوانست آن طور که در نظر داشت، مشتریان زیادی برای DS 5 پیدا کند. خریداران این خودرو از سواری خشک و هزینههای نگهداری بالای آن شکایت میکردند. در سال ۲۰۱۵ بروزرسانیهایی در سیستم تعلیق آن انجام شد، ولی همچنان میتوان گفت که DS 5 سواری خشکی دارد، با این حال از مرز آزاردهنده بودن فاصله گرفته است. در DS 5 از آن نمای جلویی که مختص خودروهای سیتروئن است، خبری نیست و از این رو زیبایی خودرو به حد قابل ملاحظهای بیشتر شده است. با این اوصاف خرید DS 5 میتواند یک تصمیم قابل بحث باشد، اما کسانی که از خودروهای مرسوم کلاس کامپکت خسته شدهاند، میتوانند نیمنگاهی به این خودرو داشته باشند.
خودروی DS 5 اولین مدل تولید شده تحت برند DS است. برند DS ابتدا شاخهی لوکس سیتروئن محسوب میشد که در سال ۲۰۰۹ موجودیت پیدا کرد. سپس در سال ۲۰۱۴ با جدا شدن از شرکت مادر یعنی سیتروئن، به یک برند مستقل تبدیل شد. مالک برند DS، گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) است. اما اگر به دنبال درک تفاوت واقعی بین DS و Citroen DS هستید، باید بدانید که تغییر ایجاد شده اساسا برداشتن نشان سیتروئن از روی خودروها بوده است، با این امید که گروه جدیدی از خریداران جذب برند DS شوند. هم اکنون اگر قصد خرید خودروهای DS را دارید، باید به نمایشگاههای سیتروئن مراجعه کنید.
DS 5 از نوع خودروهای شرکتی یا تشریفاتی کامپکت است. خودروهای شرکتی نوعی از خودروهای خانوادگی با سایز بزرگ هستند که از امکانات لوکسی بهره میبرند و گاها برای انتقال مقامات استفاده میشوند. DS 5 طراحی جسورانهای دارد و بیشتر از مدلهای پیشین خودنمایی میکند. این خودرو در دو تیپ الگانس و پرستیژ تولید میشود.
از آن جا که هدف از تولید DS 5 رقابت با خودروهای شناخته شدهای مانند بیامدابلیو سری ۳ و آئودی A4 است، میتوان گفت که این خودرو نقاط قوت زیادی دارد. اما با در نظر گرفتن قیمت بالا، متاسفانه این خودرو عملکرد تاثیرگذاری ندارد. از سویی به دلیل این که خودرو به فرامین راننده به سرعت پاسخ نمیدهد و گیرایی زیادی ندارد، رانندگی با آن هیجان انگیز نیست. از سویی دیگر سواری آن بهرهی کمی از ظرافت و روانی دارد و نمیتوان از آن انتظار سواری یک خودروی لوکس را داشت.
با قاطعیت میتوان گفت که سواری DS 5 با رینگهای ۱۹ اینچی بسیار خشک است. استفاده از رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی عاقلانهتر به نظر میرسد، و سیستم تعلیق بهروز شده میتواند تا حد قابل قبولی ضربات مربوط به دستاندازها را جذب کند. شاید گفتن این که DS یادآور خودروهای قدیمی سیتروئن است، بیجا نباشد، اما حقیقت این است که سیتروئن C5 با سیستم تعلیق هوایی برای سفرهای جادهای راحتتر است.
خریداران DS 5 میتوانند از بین ۶ گزینه، موتور خودروی خود را سفارش دهند: ۳ موتور دیزل از سری BlueHDi، ۲ موتور بنزینی سری THP و یک موتور دیزلی-الکتریکی. موتورهای دیزلی سری BlueHDi در کل عملکرد خوبی دارند. در حین حرکت و یا در سکون صدای بلندی تولید نمیکنند و هماهنگی خوبی با گیربکس دارند. اما زمانی که دور موتور بالا میرود، میتوانید آن صدای مخصوص به موتورهای دیزلی را بشنوید. مدل پایهی این سری، یعنی BlueHDi 120 همان طور که از نامش پیداست ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد و خودرو را از حالت سکون طی ۱۲.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند. با این که چنین عددی ناامیدکننده است، اما عملکرد این موتور در بزرگراهها رضایتبخش است. موتور ۱۵۰ اسببخاری با نام BlueHDi 150 مناسبترین گزینه به نظر میرسد، چون تعادل خوبی بین هزینهی نگهداری و قدرت تولیدی موتور وجود دارد. صفر تا صد DS 5 با این موتور ۱۰.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. البته یک موتور دیزلی قدرتمندتر نیز وجود دارد، موتور BlueHDi 180 که صفر تا صد ۹.۹ ثانیهای را به ارمغان میآورد و حداکثر سرعت خودرو را نیز میتواند به ۲۲۰ کیلومتر در ساعت برساند. با این که این موتور قدرتمندتر است، اما با توجه به این که DS 5 خودروی اسپرتی نیست، از این رو به نظر میرسد که با استفاده از موتور BlueHDi 180، هارمونی عملکرد خودرو را به هم میریزد.
علاوه بر ۳ موتور دیزلی که به آنها اشاره کردیم، مشتریان میتوانند از بین ۲ موتور بنزینی دیگر نیز انتخاب کنند. موتور THP 165 و موتور قدرتمندتر THP 210 که صفر تا صدی معادل ۱۰.۴ و ۸.۱ ثانیه دارند. اما گل سرسبد مدلها یک موتور دیزلی-الکتریکی است که قدرتی معادل ۱۹۷ اسببخار تولید میکند، خودروی مجهز به این موتور دارای سیستم چهارچرخ متحرک خواهد بود.اما خودروی DS 5 عرضه شده در بازار کشورمان مجهز به موتور THP 165 و سیستم انتقال قدرت به محور جلو میباشد.
با توجه به طراحی خارجی جسورانه و خلاقانه، این خودروی خانوادگی به سرعت میتواند در خیابان جلب توجه کند. نوار کرومی که از بالای چراغهای جلو تا ستون A شکل جلو کشیده شده است، به منحصربفرد بودن خودرو کمک کرده است. همچنین نوار کرومی در روی درهای خودرو نیز دیده میشود. نمای جانبی خودرو نیز بسیار زیباست و کاملا کشیده و دلربا به نظر میرسد. اما بهترین بخش خودرو بدون تردید کابین آن است. سیتروئن میگوید که هدف از طراحی این کابین، انتقال یک حس فضایی به سرنشینان است، به خصوص که سقف خودرو از سه بخش شیشهای تشکیل شده است و پنل بزرگی پر از دکمههای سقفی بالای سر راننده دیده میشود. علاوه بر طراحی ت��سینانگیز کابین، مواد استفاده شده در داشبورد نیز کاملا باکیفیت است. در سرتاسر داشبورد استفاده از پلاستیک، چرم و فلز به چشم میآید. همچنین یک ساعت آنالوگ نه چندان زیبا کنار دریچههای هوا دیده میشود. کاملا مشخص است که طراحان داخلی سعی کردهاند تا کابین DS 5 را به کابین هواپیما شبیه کنند. در مورد HUD، یا صفحه نمایش روی شیشه جلو گفتنی است که این سیستم بیشتر باعث حواسپرتی رانندهی DS 5 میشود تا این که به او کمک کند. در کل باید گفت که کابین DS 5 قابل تحسین است، نه به خاطر مدرن بودن بلکه بیشتر به خاطر کیفیت و طراحی.
DS 5 از یک نمایشگر لمسی بهره میبرد که اطلاعات مربوط به ناوبری و پخش موسیقی را به نمایش میگذارد. همچنین با استفاده از سیستم Mirror Screen میتوان محتوای گوشی هوشمند را در این نمایشگر به نمایش گذاشت.
در مورد فضای داخلی باید گفت که سرنشینان جلو فضای زیادی در اختیار دارند و صندلیهای جلو کاملا راحت هستند. دید عقب خودرو قربانی طراحی قسمت عقب خودرو شده است از این رو استفاده از دوربین دید عقب در این خودرو واجب به نظر میرسد. همچنین با توجه به طراحی خودرو، سر سرنشینان عقب به سقف ساییده میشود، اما گذشته از این موضوع فضای کافی برای پاهای سرنشینان ردیف دوم وجود دارد.
برخی از امکانات استاندارد DS 5 به این شرح میباشد:
تهویه مطبوع اتوماتیک دو منظوره برای راننده و سرنشین جلو
برف پاککنهای مجهز به سنسور تشخیص باران
چراغهای اتوماتیک جلو
نمایش اطلاعات روی شیشهی خودرو به صورت رنگی (هد آپ دیسپلی)
ناوبری ماهوارهای
دوربین دید عقب
صندلیهای جلو مجهز به گرمکن با قابلیت ماساژ
ورود بدون سويیچ به خودرو و استارت دکمهای
سقف شیشهای سهتکه با عملکرد مجزا
چراغهای جلوی زنون، چراغهای راهنمای LED
سیستم مانیتورینگ نقاط کور
شش ایربگ
نمایشگر لمسی ۷ اینچی
تودوزی با چرم سیاه
فرمان با روکش چرمی و کرومی
ترمز دستی الکتریکی
بلوتوث، یواسبی، AUX
پدالهای آلومینیومی
کروز کنترل با حافظه
نورپردازی داخلی LED
آیینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی، تاشو و گرمکن الکتریکی
صندلیهای عقب تاشو
ترمز ABS، EBD
رایانهی سفری
کمربندهای جلو پیشکشنده
سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی
شیشهشوی چراغهای جلو
رادیو با شش اسپیکر
رینگ ۱۹ اینچی آلیاژی (آپشن)
رنگ متالیک (آپشن(
کمترین مصرف سوخت DS 5 مربوط به موتور هیبرید از نوع دیزلی-الکتریکی است که تنها ۳.۲۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و میزان انتشار گاز دیاکسید کربن آن نیز ۱۰۳ گرم در هر کیلومتر است. موتورهای BlueHDi 120، BlueHDi 150 و BlueHDi 180 به ترتیب به صورت ترکیبی ۳.۳۳، ۳.۴۱ و ۳.۶۶ لیتر سوخت در صد کیلومتر میسوزانند.
اما موتورهای بنزینی طبیعتا مصرف سوخت بالایی دارند. موتور THP 165 با حجم ۱.۶ لیتر مجهز به توربو، که وارد بازار ایران شده است، مصرف سوختی معادل ۴.۹ لیتر در صد کیلومتر دارد. همچنین موتور قدرتمندتر THP 210 نیز ۵.۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر میسوزاند. گقتنی است این ارقام توسط شرکت DS اعلام شده است. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که ۹۰ درصد فروش DS 5 در سطح دنیا مربوط به خودروهایی با موتور دیزلی است که وارد ایران نشدهاند.
قیمت نمونههای دیزل DS 5 از ۲۷ هزار یورو تا ۳۳ هزار یورو متغیر است. قیمت نمونهی هیبریدی این خودرو برای مدل الگانس ۳۳ هزار دلار و برای مدل پرستیژ ۳۶ هزار یورو میباشد. قیمت DS 5 با موتور THP 165 برابر است با ۳۰ هزار یورو و مدل پرستیژ با موتور THP 210 نیز ۳۱ هزار دلار قیمت دارد.DS 5 مدل سال ۲۰۱۷ توسط نمایندگی آن در ایران با قیمت حداقل ۲۲۸ میلیون به فروش میرسد.
حقیقت این است که DS 5 قیمت بالایی دارد، با این حال تجربهی سواری آن و حسی که این خودرو به راننده و سرنشینان انتقال میدهد به هیج وجه در سطح قیمت آن نیست. با این حال، این خودرو جذاب و زیبا است و برای کسانی که با چشمپوشی از قیمت آن، به دنبال تنوع هستند گزینهی بدی به شمار نمیآید.
در پایان، جدول مشخصات فنی DS 5 با موتور THP 165 آورده شده است.
مشخصات
|
DS 5
|
---|---|
نوع موتور
|
۴ سیلندر،۱۶ سوپاپ، توربوشارژ
|
حجم موتور(cc)
|
۱۵۹۸
|
گیربکس
|
۶ سرعته اتوماتیک
|
سیستم انتقال قدرت
|
محور جلو
|
حداکثر قدرت موتور (hp @ rpm)
|
۶۰۰۰ @ ۱۶۵
|
حداکثر گشتاور (nm)
|
۲۴۰
|
استاندارد آلایندگی
|
یورو ۶
|
ظرفیت باک (l)
|
۶۰
|
مصرف سوخت (l/100 km)
|
۴.۹
|
صفر تا صد (s)
|
۱۰.۴
|
حداکثر سرعت (km/h)
|
۲۰۱
|
وزن خالص (kg)
|
۱۴۲۹
|
حداکثر ظرفیت بارگیری (kg)
|
۵۸۸
|
طول/عرض/ارتفاع (mm)
|
1539/2128/4530
|
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش