نظرات (1)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۶
اُپل کورسا OPC ۲۰۷ اسببخاری در تکامل سری کورسا بهنحوی عالی، خودرویی هیجانانگیز برای جوانان علاقمند به این برند است.با اُتکس همراه باشید.
اُپل کورسا OPC سریعتر و جانسختتر از خودروی چابک فورد یعنی فیستای ST است اما عملاً در رانندگیهای روزمره در مقابل آن کم میآورد.صحبت از OPC است که علاقمندان خاص خود را دارد. بحث ما راجع به علاقه به ردیابی طوفانهای دریایی توسط مرکز پیشبینی وقایع و آبوهوای اقیانوس (Ocean Prediction Center) یا رفتن به کلاسهای تاریخ بهمنظور یادگیری ادارهی امور سیاسی (Office of Policy Coordination) بهصورت کوتاه مدت نیست. صحبت از علاقه به اُپل کورسا OPC یک هاچبک فوقالعاده است که توسط بخش اُپل آلمانی جنرال موتورز ساخته شده است.
اُپل کورسا OPC دارای یک پیشرانهی چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که ۲۰۷ اسببخار توان را در دور موتور ۵.۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴۵.۴ نیوتنمتر را در رنج وسیعی که از ۱.۹۰۰ الی ۵.۸۰۰ دور در دقیقه را شامل میشود، تولید میکند هرچند یک عملکرد بیش از حد مترقی گشتاور را تا ۲۸۱ نیوتنمتر برای مدت زمان ۵ ثانیهی طوفانی افزایش میدهد. تعویض دندهی سریع جعبه دندهی دستی شش سرعته که توان را تنها به چرخهای جلو انتقال میدهد و پیشرانهی توربوشارژ چهار سیلندر شتاب صفر تا صدی معادل ۶.۵ ثانیه را برای اُپل کورسا OPC ثبت میکنند و در ادامه نیز حداکثر سرعت آن چیزی در حدود ۲۳۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
گفتن این اعداد از دور و بر روی کاغذ آسان است زیرا صنعت خودرو پر است از این اعداد. همهی آنها اعدادی تئوری هستند مگر اینکه شما پشت فرمان خودرو بنشینید و پای خود را روی پدال گاز قرار دهید. پشت فرمان اُپل کورسا OPC، ۲۰۷ اسببخار دقیقاً اتفاق میافتد. به یاد داشته باشید که سایز آن مشابه خودرو هوندا فیت است و ۱.۲۹۳ کیلوگرم وزن دارد. هر توان بیشتر دیگری میتوانست اُپل کورسا OPC را از دید رانندگی در خیابان غیرقابل کنترل کند و هر توان کمتری نیز احساس تنبلی به آن القا میکرد.
مشخصاً اُپل کورسا OPC نقطه ضعفهایی نیز دارد. برای شروع، طراحی فضای داخلی خودرو در طول ظهور نسل اخیر اُپل کورسا OPC جهشی رو به جلو داشته است اما در بهترین حالت امتیازی بالاتر از حد متوسط نمیگیرد. کیفیت ساخت نامرغوب است – کنسول مرکزی پایداری لازم را ندارد – و مواد استفاده شده درجه یک نیستند حتی در تأمین قطعات استفاده شده نیز از برندهای عالی استفاده نشده است. معالوصف اُپل کورسا OPC رانندگی لذتبخشی را به ارمغان میآورد که شما تا نیم ساعت اول رانندگی خود چیزی از نقاط ضعف داخلی خودرو احساس نمیکنید.
بعلاوه در این محدودهی قیمتی انتظار بهرهمندی از امکانات خاصی مانند دکمهی استارت فشاری، یک دوربین دید عقب و یک سیستم سرگرمیهای درون خودرویی مدرنتری از اُپل کورسا OPC انتظار میرفت. استفاده از سیستمی که بر روی OPC نصب شده بسیار آسان و بدون واسطه است و به ورودیهای شما بهسرعت پاسخ میدهد اما ظاهرش قدیمی بهنظر میرسد و در واقعیت نیز این چنین است مخصوصاً زمانیکه با نرمافزارهایی که اُپل در مدلهای جدیدتر خود مانند آسترای سایز گلف قرار داده، مقایسه میکنید.
صندلیهای مسابقهای Recaro بهطور هیجانانگیزی شیک و دارای تنظیم موقعیت لغزشی به سمت جلو و عقب هستند. اگر گهگاهی دوستانتان را برای گردشی دورهمی با OPC دعوت کنید فضای داخلی قابل قبول است اما اگر بخواهید بهطور مداوم صندلی را جلو و عقب ببرید این عمل خستهکننده خواهد بود. اُپل کورسا OPC بهطور خاص هاچبکی با دو درب است بنابراین سرنشینان عقب نیز باید از دربهای قرار داده شده برای سرنشینان جلو وارد خودرو و از آن خارج شوند.
پیشرانهی توربوشارژ چهار سیلندر آن چیزی است که وجه تمایز OPC از سایر رقبای خود شامل فورد فیستا ST و فولکسواگن پولو GTI شده است. در بیشتر هاچبکهای سایز کوچک پیشرانه فاقد عملکرد درخور است و با ورود توربوشارژر چنان تحرکی به آن وارد میشود که توقف آن کاری دشوار است و در میانهی گشتاور تولیدی زوزهکشان به محدودهی قرمز دور موتور نزدیک میشود. اُپل کورسا OPC بسیار سریع است زیرا گشتاور آن نسبتاً زود به اوج خروجی خود میرسد و پیشرانه درست در میانهی گشتاور تولیدی بالاترین و پایدارترین عملکردش را نشان میدهد و به محض اینکه عقربهی دور موتور از عدد ۵.۰۰۰ دور در دقیقه عبور میکند، کاملاً به حالت انفجاری زمین را از جا میکند. درست مثل آن است که بعد از نوشیدن سه عدد اسپرسو، یک عدد لیوان بزرگ نوشابهی انرژیزای ردبول بنوشید.
پیشرانه تنها بخشی از داستان است. اُپل کورسا OPC در ردهی خود از هدایت مستقیم و ارتباطیترین سیستم فرمان بهره میبرد. توزیع وزن آن به بهترین شکل صورت گرفته و میزان عکسالعمل کافی بهمنظور ایجاد ارتباط بین راننده و خودرو را فراهم میکند. اثر گشتاور پیشرانه بر روی هدایت خودرو قابل توجه است اما به میزانی که شما انتظار آن را دارید عظیم نیست و شما تحت شرایط دنده سنگین نیاز به کشتی گرفتن با فرمان بدون شیب خودرو ندارید.
سیستم ترمز آن که محصول کمپانی برمبو است – شامل یک دیفرانسیل لغزش-محدود مکانیکی در بستهی انتخابی Performance – بهقدری قوی است که اُپل کورسا OPC را از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بدون سر و صدا متوقف میکند و سیستم تعلیق در دورهای با شعاع گردش کم، به نرمی فرمان کمک میکند اگرچه از دست دادن کنترل بخش جلویی خودرو (کمفرمانی) نیز گاهاً مشاهده شده که برای غلبه بر آن نیاز به زمان دارید تا به آن عادت کنید. کمکفنرهای Koni دارای سوپاپهای فرعی کمکی هستند اما سیستم تعلیق قابل تنظیم نیست و اُپل کورسا OPC با عدم وابستگی این سیستم به تنظیمات الکترونیکی بهخوبی تطبیق یافته است. عدم وجود کنترل الکترونیکی از پیچیدگی بیش از حد اُپل کورسا OPC کاسته است، اما نقطه ضعف آن هندلینگ سخت است که حتی در زمانیکه شما نمیخواهید فرمان سفت باشد اینچنین است. هیچ نسخهای از مدلهای ارائه شدهی این خودرو نیز نتوانسته رانندگیاش را نرمتر و روانتر کند.
قیمت مدل پایهی خودرو چیزی در حدود ۲۶.۰۰۰ دلار است و مصرف سوخت آن برای سیکلهای شهری، بزرگراه و ترکیبی بهترتیب ۶.۲، ۹.۹ و ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ثبت رسیده است.
مدل پایهی اُپل کورسا یک جعبهی اقتصادی طراحی شده برای مراکز شهر پر ترافیک مشهور اروپا است بنابراین خیلی هیجانانگیز نیست که اُپل کورسا OPC یک خودروی شهری بسیار خوب هم باشد. فرمانپذیری در سرعتهای پایین قابل قبول است که عبور از مسیرهای باریک و پارکینگهای شلوغ را بهآسانی ممکن میسازد. اُپل کورسا OPC میتواند با دو ردیف صندلی که دارد چهار سرنشین را در خود جای دهد اما سرنشینان عقب افراد تنومند یا بلند قد نمیتوانند باشند و همچنین اگر صندلیهای ردیف دوم را بهطور کامل بخوابانید فضای بار 1.076 لیتری – یا چهار رینگ و لاستیک مسابقهای - را در اختیار خواهید داشت.
۲۰۷ اسببخار. این عدد واقعاً مهیج بهنظر میرسد، نه؟ اما زمانیکه همسایهی شما در حال بردن فرزندانش به مدرسه با یک مینیون نیسان است و اسباب و لوازم خرید بههمراه حیوانات خانگیاش را نیز در خودرو جای داده و راهبهای که آن طرف خیابان در حال زمزمهی دعا و نیایش است در حالیکه دوج هلکات در خیابان میغرد، اُپل کورسا OPC ۲۰۷ اسببخاری شما چندان هم مهیج هم بهنظر نمیرسد.
در رابطه با رقبایش، پولو GTI از لحاظ ساختار داخلی نسبت به اُپل کورسا OPC برتری دارد و دارای سیستم سرگرمیهای درون خودرویی مدرنتری نیز است اما به چابکی و هیجانانگیزی هاچبک OPC نیست. فورد فیستا ST از OPC در مسیر مستقیم کندتر است اما هندلینگ تیزتری را نسبت به OPC ارائه میدهد. در نهایت خریدارانی که خواستار عملکرد بهتر و قابلیت رانندگی برای مصارف روزانه هستند بهتر است ST را انتخاب کنند زیرا بهعنوان یک هاچبک چهار درب در دسترس و فروتن انتخابی معقولتر به نظر میرسد. آنهایی که تمرکز بیشتری بر روی عملکرد خودرو حین رانندگی به منزل دارند با پرداخت بهایی اضافی برای بستهی Performance در خودرو OPC خود اوج هیجان را تجربه خواهند کرد.
اعداد و ارقام همیشه تصویر کلی را ارائه نمیدهند. راهی برای جمع عددی هدایت مستقیم و هندلینگ خوب اُپل کورسا OPC مانند خودروهای کارتینگ وجود ندارد. مادامیکه عملکرد خودروها بهتر، سختتر و پیچیدهتر میشود، اُپل کورسا OPC یک هاچبک کاملاً جذاب و جدید طراحی شده تا سبک، چابک و مقرون به صرفه باشد. اگر علاقمند به خودروی گلف GTI از چندین نسل پیشین باشید، عاشق اُپل کورسا OPC خواهید شد.
واکنشگرا، پیشرانهی قدرتمند
بهترین فرمانپذیری در کلاس خودش
هندلینگ قابل قبول در حد خودروهای کارتینگ
دیفرانسیل لغزش محدود در دسترس
سیستم سرگرمیهای درون خودرویی قدیمی
کیفیت ساخت نیازمند بهبود است
جدول مشخصات فنی
|
||||
---|---|---|---|---|
مشخصات
|
اُپل کورسا OPC
|
|||
پایهی قیمت نمایندگی (دلار)
|
۲۶۰۰۰
|
|||
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)
|
۷.۵
|
|||
مصرف سوخت سیکل شهری (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)
|
۶.۲
|
|||
مصرف سوخت سیکل بزرگراه (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)
|
۹.۹
|
|||
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
|
۲۳۰
|
|||
نوع پیشرانه
|
۴ سیلندر بنزینی
|
|||
حجم پیشرانه (لیتر)
|
۱.۶
|
|||
اسببخار در دور در دقیقه
|
۲۰۷ در ۵۸۰۰
|
|||
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
|
۶.۵
|
|||
نوع چرخ
|
۱۸ اینچی
|
|||
نوع جعبه دنده
|
۶ سرعته دستی
|
|||
انتقال قدرت
|
دیفرانسیل جلو
|
سعید
۱۳۹۵/۱۱/۹
اگر بیاد ایران قیمتش چنده به نظرتون ؟ ما که کلی با نسخه ی قدیمش خاطره داریم یه 206 بودو یه لنسر و یه سیلو یه 206 یادش بخیر