نظرات (103)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۸۷ از اولین خودروی طراحی شدهی داخلی خود با نام مینیاتور، که آن را «ملی» مینامید، رونمایی کرد. آن طور که سازندهی خودرو ادعا کرده بود تمام مراحل طراحی و تولید مینیاتور توسط متخصصان داخلی انجام شده بود. با این حال گفته میشود که طراحی اولیه این سدان کوچک توسط یک طراح ژاپنی و در قرن ۲۰ میلادی صورت گرفته بود.
چندی پس از رونمایی از این خودرو نام آن به تیبا تغییر پیدا کرد. تیبا به رغم طراحی ظاهری ضعیف و کیفیت پایین تولید با استقبال خوبی از سوی بازار مواجه شد. پنج سال پس از رونمایی از تیبا، شرکت سایپا از ساخت یک «محصول جدید» با نام ساینا روی پلت فرم تیبا خبر داد. اما با یک نگاه سریع میتوان متوجه شد که ساینا بعد از تیبا۲، دومین فیسلیفت تیبا محسوب میشود. ساینا علیرغم این که در نمای جلو و عقب تفاوتهایی با تیبا دارد، اما از نظر مشخصات فنی تفاوتی با آن ندارد. در هر صورت سازندهی ساینا با عنایت به طراحی و ساخت یک محصول جدید، این خودرو را چند میلیون گرانتر از تیبا میفروشد. در ادامه با بررسی کامل ساینا با اُتکس همراه باشید.
ساینا با همان موتور تیبا عرضه میشود، یعنی یک موتور ۱.۵ لیتری با چهار سیلندر و ۸ سوپاپ که با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید میشود. حداکثر قدرت این موتور 87 اسببخار در دور موتور ۵۳۰۰ rpm است و گشتاوری معادل 128 نیوتون متر در دور موتور ۳۶۰۰rpm تولید میکند. قدرت تولید شده توسط موتور M15 از طریق یک گیربکس ۵ سرعتهی دستی به محور جلو منتقل میشود. ترمز ساینا برای چرخهای جلو از نوع دیسکی و برای چرخهای عقب از نوع کاسهای میباشد. اما در مورد مصرف سوخت این خودرو گفتنی است که موتور ۱.۵ لیتری ساینا با سوزاندن ۷ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت پایینی ندارد. باک این خودرو نیز ۴۱ لیتر بنزین در خود میگنجاند.
باید اقرار کنیم که علیرغم کمبودها و نقاط ضعف متعددی که خودروی ساینا دارد، نسبت به تیبا یک گام رو به جلو محسوب میشود. تیبا نسبت به خودروی پراید، که منبع اصلی سودآوری سایپا محسوب میشود، از لحاظ فنی پیشرفتهای چشمگیری دارد، از جمله پیشرانهی آن قویتر بوده و کیفیت سواری آن نیز بالاتر است. با این حال طراحی ظاهری و فضای کابین آن قدیمی به نظر میرسد و در یک کلام میتوان گفت که طراحی تیبا متعلق به گذشته است. سایپا نیز با توجه به این موضوع سعی کرده است فیسلیفت جدید تیبا را با به روزرسانیهایی هر چند جزئی به بازار ارائه دهد.
نتیجهی تلاش طراحان سایپا خودروی ساینا است. خودرویی که در ناحیهی دماغه و پشت خودرو تفاوتهای آشکاری با تیبا دارد. البته باید به آینههای جانبی متفاوت این خودرو نیز اشاره کرد. در قسمت جلوی خودرو شاهد تغییرات محسوس در چراغها، دریچههای هوا و البته جلوپنجره هستیم. در این خودرو دیگر خبری از جلوپنجرهی زشت تیبا، که شباهت غیرقابلکتمانی به سبیل هیتلر داشت، نیست. در دریچهی هوای پایینی و اطراف مهشکنهای جلو خطوط اغراقآمیز و زائدی دیده میشود. در قسمت عقب نیز به مانند دماغهی خودرو طراحان به صورت انبوه از خطوط تیز و شکسته استفاده کردهاند. دو عدد مهشکن ذورزنقهای شکل در دو سمت سپر عقب تعبیه شده است. با توجه به سپر عضلانی و هماهنگی چراغها با خطوط حجم دهنده عقب خودرو میتوانی بگوییم که نمای پشت ساینا زیبا است.
همان طور که پیشتر در نمونههای فیسلیفت شدهی خودروهای وطنی شاهد بودیم، نمای جانبی خودرو تغییر چندانی نکرده است، از این رو زمانی که از دور به خودرو نگاه کنیم متوجه عدم تناسب قسمت جانبی خودرو با طراحی تیز قسمت جلو و عقب خودرو میشویم. با این که زه پلاستیکی زمختی که در روی درهای تیبا به چشم میآمد، در ساینا دیده نمیشود، اما ناموزون بودن المانهای ظاهری قسمت جانبی خودرو با سایر قسمتهای بدنه و عدم تناسب بین ظاهر خشن و پویا با پیکرهی نحیف ساینا، نقصهای غیرقابل چشمپوشی و آزاردهندهای هستند. ظاهر ساینا به مانند این است که طراحان قسمتهای جلو و پشت خودرو را جداگانه طراحی کردهاند، سپس آن را به تیبا پیوند زدهاند. رینگهای ۱۴ اینچی فولادی و آلومینیومی بنا به تیپ و مدل روی ساینا سوار میشود. در جایجای بدنهی ساینا میتوان آثار طراحی تیبا را مشاهده کرد. این شباهتها را میتوان در ستونها، گلگیرها و به خصوص گلگیرهای عقب، خطوط جانبی که از بالای چراغ جلو و گلگیر جلو شروع شده و تا درها امتداد مییابند و مهشکنها مشاهده کرد. در یک کلام میتوان گفت که طراحی خارجی خودرو به دور از استانداردهای زیباشناختی بوده و در یک کلام نازیباست.
اما در مورد کابین خودرو باید گفت که طراحی کلی داشبورد تیبا در این جا نیز دیده میشود. اما به لطف تغییرات اندکی که در میانهی داشبورد و طراحی جدید فرمان ایجاد شده، کابین ساینا دلنشینتر شده است. فرم درهای خودرو به کلی تغییر کرده است و از ظاهر متفاوتی بهره میبرد. در کل به سبب افزایش فضای سرنشینان و ایجاد توازن بیشتر بین ادوات کابین و همچنین کیفیت بالاتر آنها ، میتوان گفت که طراحی داخلی ساینا نسبت به خودروی تیبا پیشرفت کرده است.
با توجه به قیمت بالاتر ساینا نسبت به تیبا، طبیعی است که این خودرو امکانات بیشتری را نیز به صورت استاندارد داشته باشد. از جمله امکانات ساینا میتوان به این موارد اشاره کرد: دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو ، سیستم ترمز ABS به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، شیشه بالابر برقی جلو، شیشه بالابر برقی عقب در تیپ فول، کمربندی ایمنی پیشکشنده در تیپ فول، قفل مرکزی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، ریموت، سنسور پارک دنده عقب در تیپ فول، آیینههای با قابلیت تنظیم برقی در تیپ فول و سیستم تهویهی مطبوع نیمه اتوماتیک در تیپ فول. قیمت خودروی ساینا با سفارش تمام آپشنهاي معرفی شده تا ۲ میلیون تومان افزایش پیدا میکند، که البته عادلانه به نظر نمیرسد.
با توجه به مطالب گفته شده، عرضهی ساینا به عنوان فیسلیفت تیبا با بهروزرسانیهای جزئی امری کاملا منطقی و در چارچوب عرف جهانی خودروسازی به نظر میرسید. اما شرکت سایپا این خودرو را به عنوان محصولی کاملا متفاوت از تیبا و با قمیتی بیشتر از آن به بازار معرفی کرده است. در هر صورت تلاش مهندسان گروه خودروسازی سایپا نتایج مثبتی در طراحی خارجی داشته و علیرغم نقصهای جدی، ساینا را نسبت به تیبا زیباتر کرده است. سازندهی خودرو مدعی است که برخی مشکلات فنی موجود در تیبا مانند صفحه کلاچ ضعیف، سیستم فنربندی ضعیف و عدم هماهنگی بین گیربکس و موتور در ساخت خودروی ساینا مرتفع شده است.
ساینا با قیمت پایهی ۲۸ میلیون تومان عرضه میشود که با سفارش تیپ فول این قیمت تا ۳۰ میلیون افزایش پیدا میکند، از این رو این محصول رقیبی برای خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ محسوب میشود. با توجه به اینکه رقبای ساینا از بدنهای بزرگتر و مستحکمتر و موتور قدرتمندتر بهره میبرند باید دید که آیا ساینا میتواند سهمی از بازار خودرو را به خود اختصاص دهد یا خیر. در آخر همچنین باید اشاره کرد که سایپا در نظر دارد تا پایان سال ۱۳۹۵ نمونهی هاچبک ساینا با گیربکس اتوماتیک cvt را به تولید برساند و طبق شنیدهها قیمت آن از ۳۲ میلیون تومان شروع خواهد شد.
جدول مشخصات فنی | |
---|---|
مشخصات | ساینا |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۱۴۸۴/۱۶۶۳/۴۲۵۱ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۰۵۰ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۰۳ |
تعداد سیلندر-سوپاپ | ۴-۸ |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۸۷ |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | ۱۲۸ |
گیربکس | دستی ۵ سرعته |
مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۷ |
حمزه پ
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
سلام دوستان ساینا سوار قفل کودک شیشه های عقب ساینا کجاست یه هفته اس ساینا دوگانه خریدم کلیدهای شیشه عقب هرچی میزنم کار نمیکنه شیشه رو بالا پائین نمیکنه اگر امکانش هست راهنمائی کنید
جعفر
۱۴۰۲/۹/۲۷
سلام من الان دو ساله خریدم صفر همه جا هم رفتم همه جوره هم امتحان کردم هم از لحاظ سرعت کیفیت مصرف سوخت و هم از لحاظ ظاهر بین چند تا خودرو پراید و تیبا سمند و پژو آردی و چند ماشین دیگه حرف اول میزنه خدایی خیلی خیلی عالیه تو را خدا تیبا نخرید هر کی خریده پشیمون هستش با تشکر
اسی
۱۴۰۱/۴/۲۰
با سلام.بنده ۲ماهه گرفتمش.مصرفش خوبه.شتاب وتعلیق عالی.کولر عالی.تنها مشکلی که داره فقط یه صدای زوزه میاد از سمت جلو که بعدا ازبین میره.دوستانی هم که میگن بده وعیب وایراد داره به نظرم یکم بدشانصی اوردن که ماشین تحویلی بهشون ایراد داشته والا بیشترشون عالین .در حد سمند میشه گفت هست
صالحی
۱۴۰۰/۶/۲۳
ساینا ۱۴۰۰ گرفتم متاسفانه هر هفته باید برم نمایندگی ایرادات . ۱-در دنده یک بعضی اوقات می خوابه حرکت نمی کنه میگن باید آبدیت نرم افزار بیاد۲-ترمزها زوزه می کشند۳-راهنما ها قطع میشه وبا دگمه خشک کن شیشه دوباره فعال میشه ۳-در سرعت ۹۰ بالا فرمان لرزش داره ۴-مهم تر از هم خدمات سایپا ونمایندگیهاش افتضاح هست لطفا این پیام وپاک نکنید تا دوستان آگاهانه ماشین بخرند.ضمنا هیچ مسئولیتی شرکت سایپا در قبال مشتری نداره تنها قیمت وافزایش بده ای کاش ماشین وارد کنند این دو شرکت از ایران محو بشند.
Mahdi
۱۴۰۰/۶/۱۵
اقا رضا شما فک کنم وانت مزدا داشتی که داری با ساینا مقایسه میکنی
مجاهد
۱۴۰۰/۱/۲۳
دوستانی که با مشکل مصرف زیاد سوخت مواجه هستند، باید شمع های ماشین رو در آورده و بجاش شمع چند پلاتینه نصب کنید. اینطوری هم شتاب ماشینتون بالا میره و هم مصرفتون کاهش پیدا میکنه. شمعی که روی ساینا هست شنع تک پلاتینه هست و بدلیل ضعف در ایجاد جرقه لازم باعث کم بودن شتاب و مصرف زیاد سوخت میشه. خودم الان شمع دوپلاتینه ایرانی برند نور گذاشتم هم لرزش موتور کمتر شده و هم شتاب بالا رفته و همچنین مصرف کاهش پیدا کرده. تاثیرش رو میبینید. خیالتون راحت
امیر
۱۳۹۹/۸/۱۵
دوماه ساینا گرفتم مصرفش خیلی بالاست و دنده ۲ می خونه پرونده ۵ هنوز دنده می خواهد و صدای ناجوری تو اتاق میاید برای مصرفش به نمایندگی شماره ۲ بردم متاسفانه درست نشده است
یه عابر پیاده
۱۳۹۹/۴/۱۶
سلام در مورد دوست خوبمون آقای رضا شهابی میخواستم بگم که کمتر سخن بگو مومن و در مورد آقا رضا با مزدا هم عرض میکنم شما وانت مزدا 1600 داشتی که اینجوری در مورد مزدا صحبتی فرمودی. ممنون از سایت خوب otex.
داوری
۱۳۹۹/۳/۲۰
عالیه
رضا شهابی
۱۳۹۹/۲/۲
من قبلا لامبورگینی داشتم دیدم استهلاکش خیلی بالاست فروختمش الان ساینا خریدم .الان خیلی خیلی راضیم خداروشکر از لامبورگینی که داشتم.ساینا هم خوبه بد نیست فقط یه کم نسبت به لامبورگینی باید بیشتر روی تحریرهاش کار کنه.
مهدی
۱۳۹۸/۱۲/۱۹
سلام دوستان برا من سنسور دنده عقب کار نمیکنه ایراد چیه به نظرتون ؟
حمید
۱۳۹۸/۱۱/۲۷
سلام دوستان مشخصات سایینا فول رو میشه بدین؟
محم
۱۳۹۸/۱۱/۶
ساینا
سینه سوخته
۱۳۹۸/۹/۲۳
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید ساینا هم باید در گذر زمان خودش را اثبات کند با همت مهندسین و مدیران لایق و درستکار
رضا
۱۳۹۸/۹/۲۰
اقامصرفش خیلی بالاس کسی میدونه چیکاربایدکرد
رضا
۱۳۹۸/۹/۱۱
در یک کلام عالیه از هر نظر که بگی ..... نمیخوام زیاد تعریف کنم قبلا مزدا نیو مدل90 داشتم بخاطر نیاز مالی فروختم وساینا خریدم بغیر از اتومات بودن مزدا میتونم بگم چیزی از مزدا تو مقایسه کم نداره مزدا فقط پول برندشو میگیره . هر کی شک داره تو خریدش بخره بهترینه تو رنج خودش
حمید
۱۳۹۸/۹/۹
ماشین خیلی نرمی هست وهم پرشتاب تو ایرانیها از همه سره البته بغیر از دنا بقول معروف اینقد که پول میدی خیلی خیلی بیشتر اش میخوری
جعفر طاهری
۱۳۹۸/۸/۲۴
در مقاله عنوان شده خودرو ساینا از بغل (جوانب) شکل تیبا است و هیچگونه تفاوتی بجز نداشتن زه پلاستیکی ندارد. در حالیکه علاوه بر گلگیرهای جلو و عقب که با تیبا متفاوت میباشند . پارکابی و دو در عقب و جلو نیز با تیبا متفاوت هستند . بهتر است برای نوشتن مقاله فنی نگاه دقیقتری به خودرو داشته باشیم و برای مثال اگر از کیفیت بد داخل اتاق خودرو یی جدید صحبت میکنیم موضوع کیفیت را با زمان کارکرد نیز تطبیق بدهیم و اگر اصرار داریم حتما انتقاد کنیم در این مورد مثلا بگوییم داخل اتاق از مواد پلاستیکی که زیبا نیستند درست شده و از ماندگاری بالای آن مطلع نیستیم
یوسف محمد پور
۱۳۹۸/۸/۱۶
سلام من دو ماه که خریدم اما توی سرعت بیشتر از صد تا ماشین زوزه میکشه به نظرتون مشکل از کجاست!؟
احمد عابدی
۱۳۹۸/۸/۷
من یه حواله خریدم ۵۳تومن ۲۰روزه الان تحویل باربری دادند انشاالاه تا شنبه میاد
محسن
۱۳۹۸/۸/۳
ماشین خوب و نرم و بسیار کم مصرف هر چند که متاسفانه قیمت ماشینها خیلی گرونه، عیبش هم داشبوردش هست که خیلی خشکه. بهتر از پژو و سمند هست شک نکنید. چند هفته پیش خریدم تا اینجا که عالی بوده خداروشکر.
امیر
۱۳۹۸/۶/۲۳
صندلی راننده به سمت عقب می ره ثابت نمی مونه بردم نمایندگی جواب ندادن یکی اومد گفت خودتو الاف نکن ببر بیرون درست کن آوردم بیرون دنیس پنجاه خرج داره سایپا مطمئن
ابوذر
۱۳۹۸/۶/۲۲
سلام دوستانی که ساینا دارند به سمت داشبورد اسپری های خوشبو کننده و عطر و ادکلن نزنید ، یک هفته هست صفرش خریدم به خاطر استفاده از این مواد قاب دور ساعت و کولر رنگش رفت و سیاه شد ، نمایندگی هم زیر بار نرفت کیفیت رنگ این قطعات خیلی پایین هست مواظب باشید ، قیمت همین قاب کوچک 200 هزار تومان هست.موفق باشید.
مهدی
۱۳۹۸/۶/۴
سلام دوستان کسی تا حالا از عقب به ساینا توجه کرده چرا اکسل عقبش با جلوش توی یک راستا نیستن مخصوصا سمت راننده
شهرام
۱۳۹۸/۲/۱۶
ساینا خریدم قبلش پیکان و پراید و پژو و رنو و تیبا داشتم، ساینا بهترین حسنی که داره خوش قیافه و بروز است و با یه خرج کوچیک جلو پنجره لکسوسی بندازید روش خیلی خوش استیل میشه( برعکس تیبا با اون کاپوت زشت)، نسبت به پژو مصرف سوخت 2 لیتر کمتره و اصلا حساس به آب و روغن نیس ( برعکس پژو) و نسبت به همه ماشین های هم قیمتش تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسور دنده عقب و چهار شیشه برقی و دماسنج داخلی وauxو... تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو هم داره
H.
۱۳۹۸/۱/۱۱
ساینا تازه خریدم خدایی کیف کردم اولش می ترسیدم خوب نباشه ولی الان که خریدم پشیمونم چرا زودتر که ارزونتر بوده نخریدم الان ۵۵تومن پولش دادم همه چیزش عالیه فکرنمیکردم به این خوبی باشه ازهمه ماشینهای هم رده خودش بهتره مثل سمندLx ازپژو بهتره ماشین جدیدوشیک حرف نداره بگیرید بعداً متوجه میشید.
امین
۱۳۹۷/۱۲/۲۹
سایناعالیه بخرید
مهدی
۱۳۹۷/۱۲/۱۳
سلام. دوستان میخاستم بدونم ایا ساینا کارت مخصوص گارانتی داره چون بمن چیزی ندادن. ممنون میشم راهنمایی کنین.
سعید
۱۳۹۷/۱۲/۳
من قراره سه ماه دیگه ساینا رو بهم تحویل بدن. خیلی ماشین خوبیه من که ازش راضیم از پژو وسمند بهتره
رضوان
۱۳۹۷/۱۱/۱۷
من کاتکسی ثبت نام کردم.۲,۳ روز دیگه باید تحویل بگیرم.به چه نکاتی توجه کنم موقع تحویل گرفتن ساینا?لطفا راهنمایی کنید.