نظرات (25)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۱۷
چند ماهی است که از معرفی اولیهی نسل جدید X33 میگذرد. در این گزارش از اُتکس به بررسی کلی این شاسیبلند جدید که با نام X33S روانهی بازارها شده میپردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را مورد توجه قرار میدهیم. با همراه باشید.
مدیران خودرو چند سالی است که خود را به عنوان سازندهی خودروهای MVM در داخل ایران مطرح کرده است. یکی از خودروهای محبوبی که در این مدت مورد توجه قرار گرفته، خودروی MVM X33 است. نسلهای جدیدتر این شاسیبلند متوسط نسبت به نسل نخست آن که در سال ۸۹ روانهی بازار شده و فروش خوبی را نیز به خود اختصاص داده بود، بهبودهای زیادی یافته و مدیران خودرو با اعمال پیشرفتهایی در زمینهی فناوریهای انتقال توان و همچنین ایمنی خودرو توانسته تا X33 را در نسلهای جدید به سطح قابل قبولی به نسبت انتظاراتمان از یک خودروی چینی برساند.
آخرین مدل از سری شاسیبلندهای ایکس ۳۳ با نام X33S معرفی شده است. این خودرو برای اولین بار در مرداد سال جاری و در مشهد رونمایی شد. اندک زمانی هم از آغاز فروش آن میگذرد. شاید نتوانیم به طور دقیق بگوییم که افزوده شدن حرف s به نام سابق خودرو، میخواسته تداعیکنندهی چه مفهومی باشد. اما نخستین حدسی که به ذهن برخی خطور میکند این است که باید در نسل جدید شاهد یک شاسیبلند با شاخصههای اسپرت باشیم. این خودرو در دو تیپ تجهیزاتی با نامهای نرمال (معمولی) و اسپرت ارایه شده است. به هر روی در ادامهی گزارش به بررسی بیشتر خودرو خواهیم پرداخت؛ خودرویی که به نظر میرسد از هر لحاظ نسبت به مدلهای قبلی خود بهتر شده باشد.
همانطور که در ابتدای گزارش هم اشاره کردیم، X33S بهبودهایی را در زمینهی عملکرد فنی کسب کرده است. احتمالا اصلیترین تغییر ایجاد شده در این بخش را باید در قسمت انتقال توان و گیربکس آن جستجو کنیم. مدیران خودرو به عنوان یکی از معدود شرکتهای داخلی است که از گیربکسهای اتوماتیک CVT در خودروها بهره گرفته است. X33S از یک جعبهدندهی CVT استفاده میکند. عملکرد سیستم تعویض دنده برای یک خودروی متوسط و شهری قابل قبول است. اما مسلما نمیتوان انتظار عملکرد فوقالعادهای را در این بخش داشت. هر چند که تعویض دنده به آرامی و به صورت روان صورت میگیرد و رانندگی را مطلوب میکند. همچنین برای کسانی که به دنبال اندکی هیجان یا تنوع باشند نیز حالت گیربکس تیپترونیک در نظر گرفته شده است.
پیشرانهی به کار بسته شده روی این شاسیبلند از نوع بنزینی با حجم ۲ لیتر از نوع DVVT (زمانبندی متغیر سوپاپها) و توان بیشینهی ۱۳۶ است. برای جرم تقریبا ۱۴۰۰ کیلویی این خودرو چنین توانی قابل قبول است.
از دیگر نکات فنی قابل ذکر آن میتوان به حالتی موسوم به ECO در X33S اشاره کرد. با فعال کردن ECO، سیستم بهینهسازی مصرف سوخت فعال شده و دور موتور خودرو را به گونهای تنظیم و محدود میکند که مصرف سوخت به مینیمم برسد. اگر هم به دنبال دور موتور بیشتر و قدرت مانور بیشتر باشید باید حالت حالت اسپرت را انتخاب کنید.
یکی از نقاط منفی این خودرو پیرامون سیستمهای ایمنی را باید در عدم تعبیهی ESC بدانیم. زیرا با توجه به توان و عملکرد نسبتا مناسبی که برای گیربکس خودرو برشمردیم، شاید کار کنترل خودرو در برخی پیچهای تند و همچنین شرایط لغزنده در سرعتهای بالا دشوار شود. فاصلهی خودرو از سطح زمین ۱۹ سانتیمتر است که برای یک شاسیبلند مقدار خوبی محسوب میشود و در قیاس با سایر همردههایی که در حال حاضر برای X33 موجودند از این حیث کاملا متمایز خواهد شد.
طراحی بیرونی X33S نسبت به مدلهای گذشته فرق نسبتا زیادی داشته است. بر خلاف ذهنیتی که از خودروهای چینی در ذهن برخی افراد نقش بسته، در نگاه نخست نمیتوانیم X33S را به هیچ خودروی معروفی شباهت دهیم. این اتفاق حتی در نگاههای بعدی هم نمیافتد! واقعیت این است که طراحی مدل جدید ایکس۳۳ بسیار متفاوتتر و جذابتر است. فاصلهی بین دومحور ۲۵۱۰ میلیمتری و فاصلهی ۱۹ سانتیمتری از سطح زمین که به آن اشاره کردیم و همچنین نسبتبندی مناسب تمامی بخشهای بدنه باعث شده تا با یک خودروی پویا و چشمنواز روبرو باشیم. گفتنی است که این خودرو با دو نام تجاری چری و MVM ارائه میشود و در برند MVM قسمت سقف خودرو دارای رنگ متفاوتی نسبت به بدنه است.
طراحی داخلی نیز بهتر شده است. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت داشبورد و کنسول و صندلیها همگی بهبود یافته و از سویی هم افزوده شدن رنگ قرمز به تم اصلی رنگبندی داخل کابین در کنار رنگ مشکی، زیبایی آن را افزایش داده است. یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی در قسمت کنسول میانی تعبیه شده که از آن میتوان برای ناوبری و نقشهخوانی استفاده کرد. سیستم تهویهی دیجیتال و خروجیهای هوای جدید هم از دیگر تغییرات این مدل نسبت به مدلهای قبل به شمار میرود. فضابندی داخل کابین مناسب است و سرنیشینهای جلو و عقب خودرو از بابت فضا برای نشستن مشکلی نخواهند داشت. روکشهای صندلیها از چرم قابل قبولی تهیه شده که برای این کلاس از خودروها نکتهی مثبتی تلقی میشود. با بهینهسازیهای صورت گرفته روی عایقسازی صوتی، صدای کمتری را در کابین خودرو از بخش موتور شاهد هستیم.
سیستمی موسوم به TPMS برای نمایش پیوستهی میزان باد لاستیکها و همچنین کروز کنترل و دوربین عقب هم از دیگر امکانات قابل ذکری هستند که روی این خودرو برای بهبود وضعیت ایمنی تعبیه شدهاند.
با همهی تفاسیر فوق به نظر میرسد که X33S در این قسمت نیز بتواند رضایت نسبی خریدارن را جلب کند.
همانطور که اشاره کردیم، X33S در دو تیپ نرمال (معمولی) و اسپرت روانهی بازار شده است. قیمتهای دو تیپ اندکی با هم تفاوت دارند و تیپ اسپرت حدود ۲ میلیون گرانتر از تیپ معمولی است. قیمت تقریبی تیپ اسپرت و معمولی به ترتیب حدود ۷۶ و ۷۴ میلیون تومان است.
بهبود سیستم انتقال قدرت و تجهیز به حالت CVT؛ بهبود کیفیت ساخت داخل کابین
عدم تعبیهی سیستم کنترل پایداری ESC
جدول مشخصات فنی | |
---|---|
مشخصات | X33S |
توان بیشینه | ۱۳۶ اسب بخار در rpm ۵۷۵۰ |
گشتاور بیشینه | ۱۸۰ نیوتونمتر در rpm ۴۳۰۰ تا rpm ۴۵۰۰ |
جرم خودرو | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
سرعت بیشینه | ۲۱۵ کیلومتربرساعت |
فضای بار | ۲۹۷ لیتر، قابل تبدیل به ۱۰۱۷ لیتر حالت استیشن |
جرم خودرو | ۱۴۵۴ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر |
ارتفاع از سطح زمین | ۱۹ سانتیمتر |
فاصله بین دو محور | ۲۵۱۰ میلیمتر |
سرعت بیشینه | ۱۷۵ کیلومتربرساعت |
زمان صفر تا ۱۰۰ | ۱۳.۴ ثانیه |
فرزین
۱۳۹۹/۳/۷
با سلام خدمت تمام دوستان عزیزان بنده ام وی ام x33s دارم که مزایا و معایبش رو میگم براتون خودتون انتخاب کنید مزایا :شتاب اولیه خوب در اول استارت خودرو بشرطی که در حالت اسپورت بزارید و کولر خاموش _ طرح داخلی و خارجی خودرو خوب با فضای خوب داخل خودرو _ آپشن های داخل خودرو خوب ولی نه عالی _ مصرف در حالت eco خوب _ نرمی دنده ها و تعویض دنده حین رانندگی پیوسته _ کولر خوب با سرمای انصافا عالی در تابستان _ بخاری عالی معایب : در مسافرت طولانی خودرو از لحاظ موتور کم میاره و ضعف میکنه که باید استراحت کرد _ صداهای داخل کابین زیاد _ در سربالایی ها ضعف موتور _ مصرف بالای بنزین خودرو در حالت اسپورت _ از لحاظ آپشن ضعیف _ بدنه ضعیف هنگام تصادف در ضمن بنده با ماشینم 144000 کیلومتر رفتم
مهدی
۱۳۹۹/۲/۱۳
آقا من ثبت نام کردم بگیرم آخرشم نفهمیدم خوبه یابد؟؟؟؟ توروخدا راهنمایی درس کنین؟؟
Ebrahim
۱۳۹۷/۸/۶
با سلام ماشین خوبیه، با سرعت 120 با یه پراید تصادف کردم فقط سپر جلوش ضربه خود و چون بیمه داشتم عوض کردم . خلاصه ماشین قویی هست اما نسبت به بقیه ماشین ها آپشن کمتر داره
عباس
۱۳۹۷/۶/۲۹
سلام . با توجه به اینکه ماشینهای داخلی با لوازم چینی ساخته میشه و ظاهر چندان شیکی نداره . پس ماشین چینی بهتره . فرق این دو ورقهای دورشه . والله لوازم بکار رفته همه چینی میباشد. نسل جدید ام وی ام خوب است .
علی
۱۳۹۷/۵/۱۲
سلام دوستان من یکساله گرفتم ازش راضیم27000کارکرده هیچ ایرادفنی نداشته وگریبکس خوب وجی پی اس عالی داره
وحید
۱۳۹۷/۳/۲۸
من سم نوشتم تا ده روز دیگه گفتن میدن ولی بابت مانیتورش نمیدونم جی پی اس داره یا نه
امید
۱۳۹۷/۳/۱
من موندم چه کنم اخر این ماشین خوبه یا نه من میخوام حداقل ۵ سال نگهش دارم
محمد
۱۳۹۷/۱/۲۴
سلام دوستان ..آیا مصرف سوخت x33sبا معمولیش فرق داره..؟
عباس ببری
۱۳۹۷/۱/۱۷
با سلام من 5 ماهه 33 خریدم بچه آذر بایجانم جاده کوهستانی ودست انداز زیاد داریم ولی خوب جواب میده رانندگیشم راحته ولی بدون تعصب وجهت راهنمایی میگم معایب. پدال گاز کمی راحت نیست ودر مسیر طولانی کمی پای آدم خسته میشه بعضی ها gpsندارن چراغهای سقف جاشون خوب نیست وصندوق عقب وداشبرد چراغ ندارن جای زاپاس خوب نیست کاش زیر ماشین بود سانروف حسگر مانع نداره صندلیاش برقی نیست کشو داشبوردش کوچیکه مزایا. تو سربالایی خوبه کروزش خیلی بهدرد میخوره تعویض دنده خیلی نرمه تو هوای باد وطوفان راننده اصلا متوجه باد نمیشه ماشینو باد تکون نمیده داخلش خیلی خوشرنگ وشیکه کیفیت مانیتور خوبه رینگ هاش شیکه پشت فرمون خوشدسته ودید راننده عالیه کولر وبخاری عالیه هم برای آقا وهم خانم خیلی خوب وراحته بادوامه جاداره
محمد
۱۳۹۶/۱۲/۹
سلام دوستان بلاخرهx33خوبه یانه؟
مهمان
۱۳۹۶/۱۲/۷
سلام من بین ماشین mvm x 33 و لیفان x 60 موندم لطفا سریع راهنماییم کنید. مرسی.
اکبر
۱۳۹۶/۱۱/۳۰
سلام. من این ماشین را ۵ ماهه دارم نسبت به پولی که دادم. واقعا راضی هستم.قدرت موتور با دنده اتوماتیک حتی در سربالایی و جاده های کوهستانی عالیه.صدای بدنه نداره.اکثر اپشنها را داره.
عرفان
۱۳۹۶/۱۱/۸
من حدود 3 ماهه خریدم عالی قبلا تمام ماشین های ایرانی داشتم این ماشینن کاریکرده دیگر سمت ماشین ایرانی نرم هرکس میگه نخر سوار نشده روزی که خریدم به دوستم بیا بشین نشست گفت من اشتباه می کردم و بسیار موتور قوی داره
مهدي
۱۳۹۶/۱۱/۷
با مقايسه ماشينهاي چيني از چند سال قبل تا حالا پيشرفت در اين خودروها كاملا ملموس و قابل مشاهده هست اما ايرا خودرو و سايپا چي جز اينكه توليدات پايين ترين قطعات چين رو به مردم بدبخت ايران انداختن به اسم خدرو ملي (حتي نشان كله اسب سمند رو چين مي سازه ) يه دنا پلاس اونم با پلتفورم 405 بدبخت ،حلب روي هم كردن و با چه بدبختي به مردم مي فروشن تا بازار سياه درست كنن به قيمت 52 ميليون بيخ ريش من و شما بند كنن
نیما
۱۳۹۶/۱۰/۲۰
صدای اتاق زیاد و ارزش اون همه پول رو نداره
حميد
۱۳۹۶/۱۰/۱۳
هر كس شك داره و دودل هست بخره پشيمون نميشه، من شك داشتم ولي رفتم خريدم نسبت به ماشينهاي ايراني كه همه قطعاتشون چيني درجه ٣ و٤ هستن خيلي بهتره ، خبلي نرم و بي صدا و نسبتاً راحته و كلي آپشن فوق العاده داره، حد اقل يه خوبش اينه كه در سرعت بالا صداي باد توي ماشين نمياد و از سروصداي موتور هم توي كابين خبري نيست مگر وقتي كه ماشين ميخواد شتاب بگيره و توي جاده هم به لطف كروز خيلي راحته
علی
۱۳۹۶/۷/۲
من دوماهه دارم عالیه
حسين
۱۳۹۶/۳/۲
دوستان عزيز وقتي كسي تجربه رانندگي با يك خودرو رو نداره نبايد نظر فني بده. من حدود 1 ساعت با اين ماشين رانندگي كردم خيلي بد نيست و نميشه انتظار توسان، سانتافه، لندكروز و ... را از اين ماشين داشته باشيم. خودرو سازان چيني به سرعت در حال اصلاح فرايندها و روشهاي كاري خودشون هستند و اين را مي توان از مقايسه ايكس 33 اوليه با نيو فهميد. به نظر من در رنج قيمتي 70 تا 80 انتخاب ديگري وجود نداره و خريد خوبي خواهد بود. يك نكته مهم هم هست؛ ما بحث ايرانيزه كردن خودرو و خدمات را نبايد ناديده بگيريم.
هادي
۱۳۹۵/۱۱/۱۳
بنده چند ماهي هست که اين خودرو را خريدهام. واقعا نسبت به قيمتش عاليه. لااقل از اين ماشينهاي بي کيفيت ايراني خيلي بهتره.
جوادk
۱۳۹۵/۱۰/۳۰
با سلام خدمت دوستان عزیز من دیروز رفتم نمایندگی اصلی مدیران خودرو ثبت نام کردم انشاءالله ماشین خوبی باشه
جواد
۱۳۹۵/۱۰/۲۲
@جوادk فکر میکنم اشتباه بزرگیه البته مبارکت باشه نخواستم بزنم تو ذوقت ولی ارزش اون همه پولو نداره
جوادk
۱۳۹۵/۱۰/۲۲
با سلام خدمت دوستان عزیز من هفته بعد میرم واسه ثبت نام انشاءالله دوماهه دارم رو همه ماشینهای بازار تحقیق میکنم تو این رنج قیمت بسیار مناسبه البته نسبت به قیمت ماشینهای بازار
بهنام
۱۳۹۵/۱۰/۹
نه مصطفی اصلا قبول ندارم همین الانشم خیلی از ایرانی ها بهتر از این به ظاهر ماشین های با کیفیت چینی هستن که تو بازارن مخصوصا با آپشن های فیک و گول زننده ای که اضافه میکنند فقط قصد فریب مشتری رو ماشینای چینی
مصطفی
۱۳۹۵/۱۰/۸
من خودم میخوای بگیرم تست درایوم کردم به نظر خودم خوبه اما نظرات ادم رو دچار تردید میکنه.به هر حال با این پول یا باید ایرانی بگیری که بیکیفت تر از چینی هست یا چینی بگیری.البته چین تو این چند سال خیلی پیشرفت داشته.کاش ایران خودرو و سایپا هم همینطوری بودن...
محمد
۱۳۹۵/۱۰/۵
واقعا جای کار داره کلا ماشینای چینی ولی واقعا روی رخ این کار کردن