اُتکس
  • تماشا کنید : تقابل نسل اول و نسل دوم فورد GT ، ابر خودروی اسطوره‌ای آمریکا

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۶/۲۱

تماشا کنید : تقابل نسل اول و نسل دوم فورد GT ، ابر خودروی اسطوره‌ای آمریکا

تماشا کنید : تقابل نسل اول و نسل دوم فورد GT ، ابر خودروی اسطوره‌ای آمریکا

اگر کمی با تاریخچه صنعت اتومبیل‌سازی ایالات متحده آمریکا آشنا باشید، به طور یقین نام فورد GT را حداقل برای یک‌بار شنیده‌اید. خودرویی که یانکی‌های افراطی برای آن احترام زیادی قائل بوده و القاب بسیاری در طول تاریخ به آن داده شده‌است. اما اگر GT را مبنای مطالعه قرار داده و سپس تقویم را به سوی گذشته ورق بزنیم، با خودرویی به نام GT40 برخورد‌ خواهیم‌کرد. اتومبیلی که بعد از دهن کجی سنگین انزو فراری در خطاب به هنری فورد، با نیت شکست فراری به عنوان قهرمان بلامنازع مسابقات 24 ساعته Le Mans ساخته‌شد و در نهایت نیز موفق‌شد تا با پیروزی و قهرمانی در 4 دوره پیاپی در خلال سال‌های 1966 تا 1969، پاسخ کوبنده‌ای را از آن فراری کند. پاسخی که تا ابد در طول تاریخ خودروسازی به یادگار خواهد‌ماند.

پرده اول : در سال‌های آغازین هزاره جدید، مقامات فورد تصمیم به تولید مدلی خیابانی با الهام از روح مسابقه‌ای GT40 گرفتند و نتیجه تلاش آن‌ها در سال 2004 معرفی‌گردید. فورد GT که این بار عدد 40 از نام آن حذف شده‌بود نتیجه تلاش‌های فورد در جهت زنده نگه‌اشتن و خاطره‌بازی با یاد GT40 بود. فورد GT در نمای ظاهری با حفظ ظاهر و المان‌های کلاسیک GT40 و در درون کالبد خود با استفاده از یک پیشرانه 8 سیلندر 5.4 لیتری سوپرشارژردار با قابلیت تولید حداکثر توان 550 اسب‌بخار در دور موتور 6500 بر روی خط تولید قرار گرفت تا حتی نظر مثبت جرمی کلارکسون، مجری سابق متعصب برنامه تاپ‌ گیر را برای خرید به خود جلب کند. نسل نخست فورد GT تا سال 2007 تولید‌شد و پس از آن با دنیای خودرو خداحافظی‌کرد.

پرده دوم : اما در جریان نمایشگاه خودروی ژنو 2015، سوپرایزی خیره‌کننده در غرفه فورد به نمایش در‌آمد. این بار نسل دوم فورد GT با ظاهری مدرن‌ و به روز‌شده و با حفظ المان‌های خاص طراحی مدل‌های پیشین به جهانیان معرفی‌شد. اما این بار در کالبد آن شاهد یک سنت‌شکنی بودیم : استفاده از پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری با بهره‌گیری از 2 توربوشارژ به جای پیشرانه‌های بزرگ 8 سیلندر سنتی که می‌تواند حداکثر قدرت 647 اسب‌بخار را برای نسل دوم GT به ارمغان بیاورد. از دید مهندسی، خارج کردن بیش از 600 اسب از یک پیشرانه 6 سیلندر کار فوق‌العاده‌ایست اما از دید سنتی، احتمالا این موضوع برای عده‌ای از خاطره‌بازان چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

پرده نهایی : این ویدئو که متعلق به کانال Kelly Blue Book است به تفضیل و آزمایش نسل اول و دوم فورد GT در مقابل هم می‌پردازد. دو یادگار جادوانه که مجری برنامه، KARL BRAUER توضیحاتی را در خصوص آن‌ها ارائه می‌دهد. در ادامه سخن را کوتاه کرده و از شما خوانندگان گرامی آکادمی اُتکس دعوت کرده تا این ویدئوی هیجان‌انگیز را مشاهده‌کنید. 

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش