اُتکس

نظرات (63)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

چرا دنا نخریم؟

چرا دنا نخریم؟

در این گزارش از اتکس می‌خواهیم شما را با پاسخ‌های پیشنهادی برای این پرسش آشنا کنیم که چرا نباید دنا بخریم؟ با ما همراه باشید.



خودروی ملی از واژه‌های آشنایی است که همه‌ی ما احتمالا آن را در بازه‌های زمانی مختلف در ذهنمان با یک خودروی مشخص تداعی می‌کنیم. هر از چند گاهی خودرویی از سوی خودروسازان داخلی به عنوان خودروی ملی جدید یا خودروی ملی آینده معرفی می‌شود. دنا یکی از خودروهایی بود که با سروصدای زیادی معرفی شد و ایران‌خودرو در زمان معرفی از آن به عنوان خودروی ملی و جانشین آینده‌ی سمند یاد می‌کرد. این خودرو در زمان معرفی‌اش در سال ۹۰ به عنوان خودروی ملی جدیدی رونمایی شد که حاصل چندین سال کار و پژوهش متخصصان داخلی بوده و شباهتی به هیچ محصول خارجی ندارد.



احتمالا متقاعد کردن افراد برای خرید یک محصول سخت‌تر از متقاعد کردن آنها برای نخریدنش باشد. ولی وقتی صحبت از خودروی ایرانی به میان می‌آید قضیه می‌تواند اندکی متفاوت باشد! ما می‌توانیم برای هر یک از خودروهای ایرانی لیست بلندبالایی از دلایلی تهیه کنیم که در آنها فرد را برای نخریدن یک خودروی خاص توجیه کند.



همانطور که در ابتدا هم اشاره شد در این گزارش ما به طور خاص به سراغ دنا رفته‌ایم و می‌خواهیم دلایلی را بررسی کنیم که نمی‌توان برای نخریدن دنا از کنارشان به سادگی گذشت. خودروسازان به مقدار کافی از محصولات خود تعریف می‌کنند. اما در اینجا به ضعف‌های غیر قابل چشم‌پوشی دنا می‌پردازیم و به عبارتی شما را با این پرسش روبرو می‌کنیم که چرا دنا نخریم؟

۱. قیمت

قیمت دنا در بازار در حدود ۴۵ میلیون تومان است. مسلما این قیمت برای خودرویی که می‌خواسته خودروی ملی شود زیاد است. هیچ خریداری با شیوه‌ی انتخاب متداول مایل نخواهد بود با مبلغی که دستش برای بررسی گزینه‌های چینی گاها باکیفیت باز است، خود را محدود به یک خودروی ملی با برخی ایرادات اساسی کند. حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت و اینچنین بیان کرد که با مبالغ پایین‌تر از این قیمت نیز می‌توانیم خودروهای بهتر و مقرون به صرفه‌تری را بسته به سلیقه‌ی خود بخریم. احتمالا اولین گزینه‌ای که از خودروهای داخلی به ذهن بیاید، تندر یا حتی ۲۰۶ صندوق‌دار باشد. کمتر کسی برای نسخه‌ی بهبود یافته‌ی سمند حاضر است ۴۵ میلیون خرج کند!

۲. موتور

موتور دنا نیز ملی است. موتور موسوم به EF7 که پیشتر روی سمند نیز استفاده شده بود و تجربه‌ی چندان خوشایندی به شمار نمی‌رود را به عنوان موتور دنا انتخاب کرده‌اند. EF7 نخستین موتور ملی بود که با همکاری دانشگاه آخن خط تولید آن در ایران راه‌اندازی شد و در کمال تعجب و با وجود تبلیغات فراوان این موتور به هیچ عنوان از نظر استاندارهای متدوال ارزش‌گذاری و کیفیت سوخت مصرفی، مناسب کشور ایران نبود. توان بیشینه‌ی این موتور ۱۱۴ اسب در دور ۶۵۰۰ است و زمان رسیدن دنا از ایستایی به سرعت صد کیلو‌متربرساعت هم برای آن در تست‌ها ۱۴ ثانیه ثبت شده است. با این اوصاف همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، خودرویی با چنین توان موتوری به هیچ عنوان ۴۵ میلیون نمی‌ارزد!



از ایرادات کلی دیگری که برای EF7 می‌توانیم برشماریم و منحصر به موتور بسته شده روی دنا نیست، می‌توانیم به مواردی مثل صدای زیاد موتور، عدم هماهنگی مناسب با جعبه‌ دنده و بخش انتقال توان و زودجوش بودن این موتور اشاره کرد. به عنوان یک جمع‌بندی برای این بخش از گزارش باید بگوییم که موتور دنا عملکرد خوبی ندارد و از ضعف‌های اصلی آن است.

۳. طراحی داخلی

پلاستیک خشک پدیده‌ای است که مختص خودروهای داخلی نیست! اما مشکل از جایی شروع می‌شود که طراحی و همچنین کیفیت ساخت (هرچند که با پلاستیک خشک باشد) در داخل یک خودرو افت می‌کند. در خودروهای خارجی از پلاستیک خشک با کیفیت و سازماندهی بهتری استفاده می‌شود. اما دنا اینگونه نیست. در واقع جنس مواد به کار رفته در داخل کابین کاملا توی ذوق می‌زند و حتی اگر کسی از طراحی داخلی هم ایراد خاصی نگیرد، نمی‌تواند نسبت به جنس مواد آن بی‌تفات باشد.

۴. مونتاژ

سرهم‌بندی و مونتاژ بخش‌های گوناگون در خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است. خودروهایی که با همکاری خارجی‌ها و در داخل کشور مونتاژ می‌شوند وضعیت بهتری از این نظر دارند. حتی خودروهای چینی مونتاژ شده توسط کمپانی‌های داخلی نیز دقت قابل قبولی را روی این موضوع به خرج می‌دهند. اما دنا یک خودروی تولید داخل است و مونتاژ و سرهم‌بندی بخش‌های آن نیز با محصولات خارجی اختلاف فاحش دارد. برای مثال فاصله‌ی درزها در دنا می‌توانست با وقت و دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

۵. سیستم تعلیق

یک خودرو هرچقدر هم که از نظر توان موتور (البته دنا همین مورد را هم ندارد!) سرامد باشد، بدون داشتن سیستم تعلیق مناسب و کنترل ارتعا��ات وارده به کابین دارای هیچ ارزشی نخواهد بود. در واقع سیستم تعلیق بخشی از خودرو است که به طور مستقیم با راحتی سرنشینان ارتباط دارد. دنا در این زمینه دارای ضعف اساسی است. سرنشینان خودرو در دست‌اندازها و نوسانات مسیر احتمالا اندکی آزرده خواهند شد. عدم کارامدی مناسب در کنترل لرزش‌ها و تکان‌های وارده به کابین از ضعف‌های اصلی دنا است و در مسیرهای نامناسب به خوبی خود را نشان خواهد داد.

۶. وزن خودرو

جرم دنا ۱۲۷۷ کیلوگرم است. جرم در قیاس با سمند ال ایکس ۱۳۴۰ کیلویی، تفاوت خیلی زیادی ندارد. اگر تفاوتی هم باشد لااقل به قدری نیست که بتواند ادعاهای مطرح شده پیرامون برتری زیاد دنا با پیشرانه‌ی EF7 را نسبت به سمند توجیه کند. به عبارتی وزن دنا نسبت به توان و گشتاوری که موتورش فراهم می‌کند زیاد است و ما در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانیم بگوییم که عملکرد کلی دنا نسبت به سمند اندکی بهتر شده است.

۷. انتقال قدرت

همانطور که در بخش مربوط به موتور هم اشاره کردیم، موتور ملی دارای ضعف‌هایی است که منحصر به دنا نیست. عدم هماهنگی سیستم انتقال قدرت و گیربکس با موتور در دنا قابل تشخیص است و در دنده‌ی ۵ به اصطلاح شاهد گژکاری خواهیم بود.

۸. طراحی

طراحی بیرونی خودرو به‌رغم ادعای خود طراحان که از آن به عنوان یک خودروی کاملا جدید با طراحی جدید نام می‌بردند، در عمل اینگونه نیست. یکی از تعابیری که برای طراحی بدنه این خودرو بیان شده بود به این صورت مطرح می‌شد که اگر دستتان را در تصویر دنا روی بخش‌های عقب و جلو بگیرید، عملا یک سمند خواهید دید! آنها در واقع تنها جلو و عقب خودرو را تغییر داده‌اند. بخش جلوی خودرو به طور محسوسی شبیه محصولات میتسوبیشی است و یکی از نقاط ضعف دیگر در طراحی هم این است که گویی بخش‌های عقب و جلو مستقل و هر یک برای خودشان طراحی شده‌اند! جلو و عقب خودرو هیچ هارمونی و هماهنگی مشخص یا لااقل چشم‌نوازی ندارند. البته بحث مربوط به طراحی بیرونی تاحدود زیادی به سلیقه‌ی خریدار بستگی دارد و ممکن است بسیاری از ما هم دنا رو از این نظر بپسندیم. ولی به هر صورت ما در اینجا به نکات محسوس و پراهمیت پیرامون طراحی خودرو پرداختیم.

نظرات

  • محمد ثابتی

    ۱۳۹۹/۷/۱۰

    اگر واقعا کسی دنا داره،این نظرات رو داده باید بگم دروغ گوی بزرگیه یا واقعا نداره و داره چرت وپرت میگه.حالا شاید یه سری عیب خاص بعضی از خودروها داشته باشند اما این کلی نیست و 90 درصد دنا ها این عیوب رو ندارند.ماشین بی آزاریه وایرادات خودروی دنا ناشی از نگهداری بد و غیر اصولی که همه مردم نسبت به خودروهایشان روا میدارند.کلا مردم ما خوب ماشین نگه نمیدارند.

  • نا شناس

    ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

    کی میگه دنا بده از ال نود بهتره البته مونده به خوش دستی ماشین که شانسیه

  • حمیداعتمادی

    ۱۳۹۸/۹/۱۲

    سلام من از این خوش حالم که دنا داریم دنا هم ان قدر ماشین بدی هم نیست که بقیه میگن ماشین بده ما هم دنا را خیلی دوست داریم از این تلاش ایران خودرو هم ممنونم

  • علی

    ۱۳۹۸/۴/۳۰

    سلام دوستان برج 12/97دنا معمولی 37000کیلومتر کارکرده خریدم ازش رازیم با اونکه دیروز بلبرینگ چرخ جاو عوض کردم از رانندگی با دنا لذت میبرم راننده ام با انواع سواری ایرانی بعصی خارجی رانندگی کردم .باتوجه به ایرانی بودنش نصبت به خارجیها وقیمتش به صرفه تره

  • ایرانی بدبخت

    ۱۳۹۷/۸/۲۶

    دوستان کلا وضعیت ماشینا ایرانی و خارجی تو ایران همینه هرکی داره بهترشو بخره واسه ماها که نداریم حتی پیکان گزینه خیلی خوبیه البته بستگی داره کی از وسیله زیر پاش چی میخاد

  • رومینا

    ۱۳۹۷/۶/۲۵

    من گرفتم توی راه از یک ماکسیما سبقت گرفتم و بعدشم از تو ماشین خدا شاهده با سرعت زیادی از کنار پازيرو و لنگروز سبقت گرفتم باورم نمی شد....

  • سید محمدرصا سنگ چولی.ا

    ۱۳۹۷/۶/۲۵

    من دنا گرفتم هیچ ماشین پوليسي ب من نمی رسد.چرا ک موتور.ماشینم رو.تقویت کردم ..ب راحتی.220تا ب اندازه آب خوردن میرود.در جایی.ک همان دنا 160برود.از من 220رو.میرود.ب مياگينش.برای تقويتش.3تومن دادم .توی سرا

  • مژده

    ۱۳۹۷/۶/۲۵

    ماشین زیبا .جذاب.من سمند پرشیا.داشتم ولی ن ب خوبی دنا. ..خوب اگه ميخاين توی چشم نباشید ی پراید پژو.بگیرید.دنا ام نگیرید ک خودتون رو.نوی چشم بندازيد.من ک خیلی راضی ام .

  • ناصر

    ۱۳۹۷/۶/۲۵

    نخرید...آقا نخرید.....ميخام برم فردا آتش.بزنم نمایندگی.ماشینو...اشغالهههههه اشغاله دنااع.حیف پولی ک بایت جنس آشغالی ک سوار.ماشین میکنند و ب خیال خودشون ماشین تولید میکنند.حرومشون باشه

  • حسین اقا

    ۱۳۹۷/۶/۲۵

    من آذر 95تحويل گرفتم .س روز.بعد گيربوکس.آمد پایین.رفتم گفتم مگه امکان داره ماشین صفر گيربوکس خورد کنه .فرموند.گارانتی.هست ..و ماشین چپ هم میکنه .حرفی بود ک زدند....20روز.ماشین. تعمیرگاه تا ببلاخره درست.در آخر هم یا چراغ های عقبش ال ای دی هاش یکی یکی.میس.تا و یا صدای کم و زیاد روی.فرمانش.کروز.بعضی جاها عمل میکرد.ک اشکالش.در ترمز ها عاقبت هم درست.نشد.و با کلی شرمندگی.زیر قیمت ردش کردم رفت..ولی ما عقل نداشتم ولی شما انتخاب.کنید.پژو. ساخت فرانسه رو یا محصول ایران خورد. رو...

  • رضا

    ۱۳۹۷/۶/۱۳

    من از ٩٥ تا الان دنا دارم خيلى راضى هستم موتورش با كولر تو سر بالايى اصلا كم نمياره اصلا آب و روغن كم نميكنه سرعت نهايشم فوق العاده خوبه من با ال ٩٠ كورس گذاشتم واقعا نتونست من جا بذاره، معكوس كه ميكشى مخصوصا تو سر بالاي ها واقعا ميكنه وتقريبا اكثر ماشينهاى تو هم رديف خودشو جا ميزاره.

  • رضا

    ۱۳۹۷/۶/۱۳

    باسلام خدمت دوستان، خدمتتون عرض كنم دناهاى مدل٩٤ اكثرشون مشكل برقى داشتن ولى از ٩٥به بعد ايراداتشو بر طرف كردن ، من خودم آذر ٩٥ تحويل گرفتم حتى لاستيكهاشم ايرانخودرو كوموهو بود الانم٣٢هزار تا راه رفتم اصلا به هيچ مشكلى بر نخوردم موتور فوق العاده اى داره، قبل از دنا پرشيا داشتم از اون هم راضى بودم ولى دنا از پرشيا بهتره البته ماشين هاى ايرانى خوب وبد دارن ولى من واقعا راضى هستم. بين پژو پارس و دنا پيشنهاد ميكنم دنا پلاس بخريد.

  • حسین

    ۱۳۹۷/۵/۱۸

    ماشین دنا دارم مدل95خیلی ماشین خوبی ازش راضیم تاحالا تعمیرگاه نرفتم تازه هم ازمشهد آمدم مصرف بنزینش خوب

  • Mohamad

    ۱۳۹۷/۵/۱

    دنا واقعا ماشین خیلی خوبیه ؛اتفاقا خیلی ظاهر قشنگی داره چراغ های پشتش شبیه بنز و جلو هم شبیه سوناتا

  • شهرام

    ۱۳۹۷/۴/۳۱

    با این توصیفات یک آدم تماما بیکار نیازه تا مشکلات پس از تحویل خودرو رو پیگیری کنه ‌. واقعا که . بجای اینکه مرحله به مرحله کیفیت بالاتر بروه قیمت بالا میره. البته حق هم دارن چون مشتری های خوبی دارن

  • علی

    ۱۳۹۷/۴/۳۱

    انتخاب بهتری تو رنج قیمت دنا باقی گذاشتن ؟ همینه که هست . باید تا بسوزی و بسازی . کلی ستاره کیفیت داره

  • علی

    ۱۳۹۷/۴/۲۹

    سلام به دوستان دنا ۹۵ دارم.اشکم دراورده برق دنا تو تمام مدلها واقعاً غیرقابل قبوله. ماشین تا تو گارانتی بود هر روز تو نمایندگی ها اواره بودم. الان هم تو تعمیرگاه نمایندگی هست. پارسال بعلت از کار افتادن فن ها مجبور به تعویض جعبه fn شدم.امسال هم باز هم فن ها مشکل پیدا کردند و روی دور تند نمیوفتن. باز هم میگن یا از جعبه fnهستش یا ecu. واقعا پولتون هدر ندید.برید دنبال یک ماشین دیگه خیر پیش

  • رضا

    ۱۳۹۷/۴/۲۵

    فکر کنم نویسنده این مقاله BMW 720 داشته فروخته دنا خریده حالا همش تو ذهنش با اون مقایسش میکنه

  • حسین

    ۱۳۹۷/۴/۲۲

    دنا خیلی اشغاله نخرین فقط گیربکس میاره پایین نخرین اقاااا نخرین

  • مهدی

    ۱۳۹۷/۴/۱۲

    من دنا معمولی 97 خریدم امروز خداروشکر فروختم 2 ماه زیر پام بود پشیمون پشیمون شدم

  • احسان

    ۱۳۹۷/۳/۲۴

    دوای به حال تفکرات باطل و عتیقه پسند. تمام دروغ های نویسنده که فقط چرندیات از روی لج نوشته. تو چه میدونی دنا چیه ۳ ساله دارم یه ایراداتی که گفتی رو نداشتم. دروغ نگین به خدا زشته برا سایتتون

  • حسن

    ۱۳۹۷/۳/۲۲

    ما حقیقتش اولش میخواستیم پژو اس ال اکس بخریم.بعد نظرمون عوض شد خواستیم پژو پارس ثبت نام کنیم.بعد این دو رو باتندر نود مقایسه کردیم دیدیم ال نود بهتره.اخر ال نودو با دنا مقایسه کردیم دیدیم بعظی چیاش از ال نودم بهتره.الان خیلیم از دنا راظی هسیم و اینم بگم تو فامیلامون سه تا ال نود داشتن فروختن دنا خریدن و خدایی خیلیم راضین.و خودمم ک خریدم خدا وکیلی راضیم خیلیم ماشین خوبیه.ب قول حجت ک تو نظرات نوشته تندر نود چون پیش مردم جا افتاده همه تعریفش میکنن.بنظر من دنا هم زیبا و هم راحت تر از تندر نوده

  • حجت.

    ۱۳۹۷/۳/۲۲

    سلام.اقا هر کس میگه دنا اینجوره دنا اونجوره .دروغ میگه.دنا موتورش مال فرانسس وطرح بدنه ش هم مخلوت دو سه ماشینه.خداوکیلی نسبت ب وزنشو بزرگیش واقعا کم مصرفه.بدنه داخلش جوری ساخته شده ک اصلا صدایی ب داخل نمیده اونقد صداش کم و ملایم هس وقتی ماشین روشنه اصلا متوجه نمیشی.gpsداره و نقشه هر جا ک باشی نشون میده.سرعت مجاز اون جاده رو بهت میگه.فقط ی مشکل داره بنظر من خیلی ماشین مقرراتیه.ینی از سرعتی ک باید تو اون جاده بری فرض کن 130 بری 140بهت میگه سرعت خود را کاهش دهید.البته من تا 170روندمش و تا 190جا داره.و واقعا خوب شتاب میگیره.تندر نود چون خیلیا استفادهوکردن تبلیغش زیاده.اگه دنا هم پیش مردم جا بیافته خیلیا میرن سراغ دنا .والا من ک راضیم

  • سعید

    ۱۳۹۷/۳/۱۹

    من یه برلیانس h 330 آوردم با موتور ۱۶۵۰ انصافا خیلی ماشین خوبیه قیافشم که عالی.تا الان که چند ماهه دارمش اصن مشکلی واسش پیش نیومده و در ضمن آپشنای خوبی هم داره.ولی یه مشکل داره که تعجب میکنم چرا واسه این ماشین نزاشتن. اینه که تنظیم صندلیاش برقی نیس.ولی در کل خوبه. البته هر کی نظر خودشو داره ولی وجدانا قیافش از دنا خیلی بهتره.

  • محمد

    ۱۳۹۷/۳/۱۲

    دوستان خواهشمنداست کسانی که تجربه رانندگی بادنا رو دارن ازمعایب ومحاسن او بدون حب وبغض وازروی انصاف نظر بدن ...چون ما هم قصد خرید دنای ساده داریم لطفا نظرات واقعی بدین....

  • حسین

    ۱۳۹۷/۱/۱۳

    *از معایب قابل توجه خودرو دنا* خودرو دنا که بر پلتفورم سمند بنا شده، محیط داخلی آن نسبت به خودرو سمند مقداری کوچک تر شده است! علت اصلی آن را می بایست در بزرگ شدن و جلو آمدن داشبورد و صندلیهای بزرگ جستجو کنیم و با این شرایط، زانوی راست راننده با داشبورد درگیر است و سرنشین های عقب فضای کمتری خواهند داشت و در صورتیکه قد راننده از قد معمولی بلندتر باشد سَرش به سقف خواهد گرفت و با بردن صندلی به عقب، فضای سرنشینان عقب از قبل هم کمتر خواهد شد! 🚘🚘🚘🚘🚘🚘🚘

  • علی

    ۱۳۹۷/۱/۱۳

    بین دنا و پارس تندر پارس تندر مولتی مدیا رو گرفتم امکانات چندانی نداره اما رانندگیش رضایت بخشه. قبلا سمند صفر داشتم 25 تا کار نکرده اشکم رو در آورد! از ایرانخودرو بدم اومد...

  • مهدی

    ۱۳۹۶/۱۲/۲۶

    اقا من پلاس دارم موتور ماشین اشغال به مولا صدای موتور خیلی زیاد گوش خراش من خریدم اشتبا کردم ماشین فقط ساندرو

  • مجید

    ۱۳۹۶/۱۲/۲۵

    من واقعا گمراه شدم و دنا خریدم. اسفند ۹۳ اولین سری خریدم عکسشو دیدم فکر کردم ایران خودرو میخواد سوناتا به مشتریانش تحویل بده!! بعدا ز کلی خرج ماشینو زیر قیمت رد کردم رفت‌. صندلی شگرد خراب شد نمایندگی گفت باید یک میلیون سی صد بدی صندلی تعویض کنیم تعمیر نمیشه .... بعد از کلی گشتن ۴۰۰ تومان دادم بیرون تعمیرش کردن. خلاصه اشتباه نکنیین...

  • مهران

    ۱۳۹۶/۱۲/۷

    سلام ۲۰۷ بخرم یا دنا خاهشن کسانی که سردر میارن مشاوره بدن ممنون