امروزه در کشورمان، خریدار یک خودرو به مانند گذشته نمی تواند عواملی مانند زیبایی و یا امکانات را در لیست فاکتورهای مهم خود برای خرید مد نظر قرار دهد. در واقع به علت عواملی مانند رشد پلکانی بهای خرید یک خودرو و کاهش کیفیت ادواری خودروهای مونتاژی، شعاع دایره انتخاب برای خریدار کاهش یافته و با زیر نظرگرفتن وضعیت بازار خرید و فروش خودرو در می یابیم که امروزه فاکتور کیفیت، بر مواردی مانند زیبایی، امکانات و سابقه ارجحیت یافته است.
خانواده تندر90 از دیرباز تا کنون در زمره خودروهای قابل اطمینان و با کیفیت بازار تلقی شده که با نظارت کیفی رنوی فرانسه بر فرآیند تولید آن در ایران، کمترین کاهش کیفیت ادواری را در مقایسه با سایر خودروهای بازار داشته است. اما از آنجایی که هیچ خودرویی کامل نبوده و دارای نقاط قوت و ضعف به خصوص خود می باشد، لازم است تا در مرجعی دقیق به ذکر تمامی موارد مهم کارشناسی آن پرداخته شود. در این نوشتار نیز تلاش شده تا تمامی موارد پر اهمیت این خانواده در حوزه کارشناسی آن برای شما خریداران و علاقه مندان تشریح شود. در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید.
کارشناسی تندر90 دستی
خانواده رنو لوگان یا به تعبیری L90 یا تندر90 با توجه به فلسفه ساخت و هدف تولیدی خود از جمله خودروهای کم استهلاک و با دوام بازار تلقی می شوند. این خانواده در ابتدای برنامه عرضه خود به بازار ایران با هدف جایگزینی پیکان معرفی شده اما رفته رفته و با تکیه بر برنامه بسیار دقیق! و مدون! تولید و بازاریابی و همچنین افزایش قیمت پلکانی خود در سطحی قرار گرفته اند که امروزه حرف از جایگزینی آن به جای پیکان فقید بیشتر به یک شوخی شباهت دارد!
در بخش کارشناسی بدنه، تندر90 به علت میدان دید ضعیف خود در قسمت های جانبی و همچنین قسمت عقب مستعد آسیب دیدگی و ضرب خوردگی است. همچنین حلال دور گلگیرهای جلو و عقب نیز به علت حجم و برجستگی خود در زمره نقاط آسیب پذیر قرار می گیرند و توصیه می شود تا برای کارشناسی بدنه خودرو، حتما توجه بیشتری به این نقاط گفته شده داشته باشید.
سایر قسمت های بدنه مانند ستون و رکاب، سینی جلو و شاسی خودرو نیز در چک لیست نقاط عمومی و مهم برای کارشناسی بدنه خودرو هستند.
در بخش فنی، موتور تندر90 با کد فنی K4M و توان تولیدی 105 اسب بخار از جمله موتورهای خوب و بادوام بازار محسوب شده و گیربکس 5 سرعته مدل دستی آن نیز با وجود ضرایب کوتاه خود هماهنگی مناسبی با این موتور دارد. این مجموعه فنی یکی از نقاط قوت این خودرو در مقایسه با رقبای خود بوده با این حال حتما باید به اهمیت سرویس های دوره ای خودرو، تعویض قطعات مصرفی با نمونه اصلی و تعویض روغن های خودرو با نمونه توصیه شده در دفترچه راهنما توجه بسیار ویژه ای نشان داد.
یکی از مواردی که در مورد تندر90 از سوی خریداران به چشم می خورد در رابطه با ضعف و نازکی کابل اتصال منفی و اتصال به بدنه بوده که تعویض آن با نمونه قوی تر بر روی عملکرد کلی سیستم برق و مواردی مانند کولر خودرو تاثیر می گذارد. هر چند این مورد در نمونه های روز مدل 96 برطرف شده اما در صورت خرید مدل های کارکرده و در صورت تعویض کابل فابریک با کابل قوی تر حتما به نوع کابل، کیفیت و اتصالات صحیح آن دقت کنید.
یک تندر 90 E2 کارشناسی شده مدل 1394 که کاملا توسط کارشناس بدون نقص و عیب تشخیص داده شده است:
وضعبت بدنه: بدون تصادف و رنگ شدگی خط و خش دارد. وضعیت فنی:خطای سنسور اکسیژن دارد.
مورد بعدی که باید به آن توجه شود و عموما در تندرهایی با کارکرد بیش از 40 هزار کیلومتر به چشم می خورد کم شدن آب رادیاتور بوده که این مورد به رسوبات و نشتی دو لوله اصلی آب که در بالای سینی جلو قرار دارند مربوط می شود و لذا در تندرهایی با این رنج کارکرد لازم است تا سینی جلو باز شده و لوله های آب چک شوند. البته کم کردن آب رادیاتور به عواملی مانند فرسودگی سوپاپ در محفظه رادیاتور و یا ضعف سرسیلندر نیز مربوط می شود اما بهتر است در گام اول و اطمینان از سلامت از سیستم خنک کنندگی خودرو، لوله های اصلی گردش آب چک شوند.
و اما مورد آخر بخش فنی که اصلی ترین ضعف در این خودرو و مهم ترین بخش برای توجه بوده، وضعیت سلامت گردگیر پلوس تندر90 است. گردگیر پلوس تندر90 با توجه به نوع طراحی و جنس لاستیکی خود در طی سپری شدن زمان به صورت به صورت تدریجی مستهلک و پاره شده و با پاره شدن آن، روغن واسکازین گیربکس تخلیه می شود. با تخلیه شدن روغن واسکازین گیربکس به صورت خشک کار کرده و این خشک کار کردن باعث آسیب دیدگی شدید ساختار گیربکس می شود. این قطعه ساده که لازم است سلامت آن در سرویس های دوره ای و تعویض روغن به صورت دقیق مورد بازدید قرار گیرد در صورت پارگی و تخلیه روغن واسکازین خسارتی در حدود 1 تا 4 میلیون تومان روی دست صاحب خودرو گذاشته و در مرحله آخر آسیب دیدگی نیاز است تا گیربکس خودرو به صورت کامل تعویض گردد. بنابراین حتما و به صورت مداوم سلامت گردگیر پلوس را زیر نظر داشته باشید.
آخرین نکته که البته موردی عمومی در میان تمامی خودروها بوده سر و صدای داخل اتاق است. سر و صدای داخل اتاق جدا از کیفیت خشک قطعات داشبرد، کنسول، رودری و ستون ها به میزان ضرب دیدگی و میزان تنش های اتاق در دست انداز ها که مستقیما به نحوه رانندگی وابسته است نیز مربوط می شود. سر و صدای داخل اتاق را می توان با روش هایی کم کرده و در موارد خفیف به صفر رساند اما توصیه می شود که قبل از خریداری خودرو حتما وضعیت اتاق را به صورت کامل و در تمامی شرایط مورد سنجش قرار دهید.
تندر 90 E2 مدل 1395 کارشناسی شده این خودرو از لحاظ فنی مشکلی نداشت ولی به گزارش بدنه آن توجه کنید:
وضعیت بدنه:گلگیر عقب سمت شاگرد رنگ شدگی دارد. وضعیت فنی سالم
کارشناسی تندر90 اتوماتیک
تندر اتوماتیک را می توان یکی از مناسب ترین خودروهای اتوماتیک بازار در رنج قیمت 50 میلیون تومان به شمار آورد که در تمامی بخش ها با نمونه دستی خود مشابهت کامل دارد و لذا تمامی بخش های مربوط به کارشناسی بدنه، کارشناسی قسمت های فنی و کارشناسی اتاق برای مدل اتوماتیک نیز صدق می کند. در واقع تنها مورد متمایز کننده، همان گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است. همچنین در نمونه های اتوماتیک نیز دیگر خبری از گردگیر پلوس و پارگی و مسائل مربوط به آن نیست و از این جهت نیز تندر اتوماتیک آرامش بیشتری را برای صاحب خود به ارمغان می آورد. با این حال شتاب نمونه اتوماتیک نسبت به نمونه دستی پایین تر بوده و البته هزینه های سرویس و نگهداری در کنار مصرف بنزین آن در مقام مقایسه با تندر90 دستی سنگین تر است. همچنین نگهداری و سرویس گیربکس های اتوماتیک به دقت و هزینه بیشتری نیاز دارد و لازم است تا روغن گیربکس در فواصل زمانی دقیق تعویض گردد. گیربکس اتوماتیک تندر90 به طور کلی دنده ها را به نرمی عوض کرده و در زمان نیاز به درستی نیز معکوس می کشد همچنین خبری از تقه های آزاردهنده در آن نبوده و در صورت بروز تقه های آزاردهنده در تعویض دنده ها و تقه شدید در دنده عقب ( وجود یک تقه بسیار کوچک در زمان درگیری دنده عقب امری طبیعی است ) لازم است تا مورد بازبینی و سرویس قرار گیرد. در این هنگام علاوه بر سبک رانندگی و رفتار با گیربکس اتوماتیک، فاکتور تعویض به موقع روغن گیربکس نیز بسیار مهم جلوه می کند. همچنین اهمیت سلامت و کارکرد درست شیر برقی گیربکس اتوماتیک نیز بسیار مهم و حیاتی بوده و در هنگام خرید تندر اتوماتیک باید به آن توجه شود.
تندر 90 E2 مدل 1393، به نظرم کاملا سر حال و رو به راه ولی این خودرو هم از لحاظ بدنه دچار مشکل بوده و هم از لحاظ فنی دچار مشکلات فراوانی است:
وضعيت بدنه: بدون رنگ شدگي . سپر عقب نياز به رنگ دارد. گلگير جلو سمت راننده خوردگي دارد و ستون عقب سمت شاگرد خوردگي دارد وضعيت فني :روغن موتور نياز به تعويض دارد.ودسته موتور زير نياز به بازديد.
یک کارشناسی درست
حساسیت هنر کارشناسی در خصوص خودروهای اتوماتیک در قیاس با خودروهای مجهز به گیربکس دستی بیشتر خود را نشان داده و نیازمند دانش و تجربه کافی است. همچنین علم بر عملکرد و رفتار هر خودرویی با توجه به نقاط قوت و ضعف و ساختار متمایز آن نیازمند دانش و تجربه بالاست و آزمون و خطا در رابطه با این قضیه می تواند ریسک مالی و پیامد های ناگواری را برای خریدار به همراه داشته باشد. اُتکس به عنوان ارائه دهنده سرویس های حرفه ای کارشناسی خودرو و متشکل از تیمی کارکشته، با تجربه و مجهز به دستگاه های روز سنجش مانند دیاگ و تشخیص رنگ دیجیتال، بدون هر گونه آزمون و خطا و ریسک خرید، آرامش خیال را برای مشتریان خود به ارمغان می آورد. در کنار این موضوع، رضایت خاطر مشتریان ما نیز بعد از استفاده سرویس کارشناسی خودرو، افتخار و نقطه روشنی است که باعث اطمینان و اعتماد هر چه بیشتر شما می شود. شما عزیزان می توانید برای استفاده از این سرویس، فرم اینترنتی درخواست کارشناسی رنو تندر 90 در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، کافیست تا با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید.