بعضی وقتها لازم نیست برای اینکه موتور خودرو را عیب یابی کنید دل و روده آن را بیرون بریزید یا حتی لازم نیست از هیچ دستگاه جانبی مانند دستگاه دیاگ یا هر دستگاه عیب یاب دیگری استفاده کنید کافی است به نشانه هایی که خودرو خودش به شما نشان میدهد دقت کنید تا در حد زیادی به مشکلات آن پی ببرید. نمونه ای از این نشانه ها را میتوانیم سر و صدای اضافه یا تکان های بی مورد نام ببریم ، ولی امروز میخواهیم در سلسه مباحث کارشناسی فنی خودرو که قبلا هم در آکادمی داشتیم به شما کمک کنیم تا با کمک دیدن رنگ دود خروجی از اگزوز، خودتان به نوعی کارشناسی سلامت موتور خودرو انجام دهید.
به طور کلی رنگ دود خروجی اگر نرمال نباشد به سه طیف آبی، سیاه و سفید میتواند خودش را نشان دهد که هر کدام از این رنگها میتواند بیانگر مشکلی حاد یا غیر حادی در خودرو باشد، از بنزین بی کیفیت گرفته تا مصرف سوخت بالا و حتی مشکلات حادتری مانند شکستگی سرسیلندر یا سیلندرها و چه بسا خود بلاک اصلی موتور.میخواهیم با تفکیک رنگها به دلایل وجود داشتنشان و راه حل های موجود برای حل این مشکلات اشاره کنیم.البته باید این نکته را متذکر شویم که مطالب این مقاله متعلق به خودروهای سواری بنزین سوز هستند و خودروهای دیزیلی را پوشش نمیدهند.
خروج دود سیاه از اگزوز
خروج دید سیاه از اگزوز بیانگر ترکیب بیش از حد سوخت و هوا در داخل محفظه سیلندر است و از نگاهی دیگر بخاطر عملکرد نامناسب احتراق است که این اتفاق می افتد، بگذارید مثالی ساده بزنیم تا متوجه ماجرا شوید.فرض کنید میخواهید در جنگل به همراه خانواده آتشی روشن کنید تا به با استفاده از آن کباب لذت بخشی فراهم کنید. برای اینکار باید مقداری چوب جمع آوری کنید و با چوب ها خشک نازک و نحیف و مقداری هم برگ، آتش اولیه ای را روشن کنید و بعد از آن کافیست مقداری زمان دهید تا چوب های نحیف تر ابتدا آتش گرفته و سپس اندازه و تعداد چوب ها را بعد از اینکه آتش به اندازه کافی قدرت گرفت بالا ببریم تنها در این صورت است که میتوانیم آتش لذت بخش و گرما دهنده ای را تولید کنیم و از گرمای آن برای پخت و پز و موارد دیگر استفاده کنیم. حالا در نظر بگیرید که در همان ابتدا که آتش اولیه هنوز جان نگرفته مقداری زیادی چوب به آن اضافه کنیم چه اتفاقی میفتد؟ بخاطر نرسیدن اکسیژن و وجود بیش از حد مواد سوختنی، آتش کم سو شده و شروع به دود کردن بیش از اندازه میکند و بعد از مدتی هم خاموش میشود.دقیقا همین شرایط در داخل اتاقک احتراق بوجود میاید که دود سیاه نتیجه آن است. موارد مختلفی باعث میشود تا احتراق به خوبی اتفاق نیفتد که میتوان به صورت لیست وار اینطور ذکر کرد:
1- ممکن است انژکتور سوخت دچار مشکل یا به اصطلاح لیکینگ شده باشد و به درستی سوخت را به داخل محفظه سیلندر تزریق نکند
نشت سوخت از یک انژکتور که مرتبط به خودرو نیسان مورانو است
2- رگلاتور کنترل فشار سوخت نمیتواند به خوبی فشار مرتبط با جریان سوخت را تحت کنترل داشته باشد که در نتیجه منجر به پمپ بیش از حد سوخت و احتراق نامناسب خواهد شد.
یک رگولاتور کنترل فشار سوخت
3- فیلتر هوا عملکرد خوبی در عبور هوا بخاطر کثیفی بیش از حد آن ندارد و اجازه نمیدهد به اندازه کافی هوا به داخل سیلندر ها وارد شود در نتیجه احتراق به خوبی اتفاق نمیفتد.
سمت راست یک فیلتر هوای کثیف که به سختی هوای مناسب را به موتور میرساند و سمت چپ فیلتر هوای تازه و تمیز
خروج دود آبی از اگزوز
خروج دود آبی از اگزوز به وضوح بیانگر سوختن روغن در داخل محفظه احتراق است.روغنی که برای روان سازی قطعات موتور استفاده میشود به چند علت میتواند وارد محفظه احتراق شود و به همراه مواد سوختی دیگر بسوزد و ایجاد دود آبی بکند.چند دلیل اصلی را میتوانیم نام ببریم تا بتوان چنین مشکلی را توجیه کرد:
1- رینگ پیستون معیوب و یا فرسوده شده و به راحتی اجازه نشت روغن به داخل پیستون را میدهد
در این تصویر فرسودگی بیش از حد رینگ پیستون ها کاملا مشخص است
2- مهر و موم سوپاپ ها فرسوده شده و اجازه ورود روغن را به داخل سیلندر میدهند
در این تصویر نشت روغن کامل از سوپاپ مشخص است
3- گاید سوپاپ دچار هرزگی یا خوردگی شده و به راحتی روغن از اطراف آن نشت میکند
4- دیواره سیلندر اگر فرسوده یا شکسته شده باشند به راحتی اجازه ورود هر نوع ماده ای به داخل آن داده میشود
شکستگی دیواره سیلندر که باعث نشت روغن خواهد شد
خروج دود سفید از اگزوز
خروج دود سفید از اگزوز میتواند در عین حال که نشانه بی اهمیتی باشد از طرفی هم میتواند بسیار پر اهمیت و در صورت توجه نکردن به آن به راحتی میتواند خرج زیادی روی دست شما بگذارد.
دود سفید نشانه وجود نوعی بخار آب است و در عین حال میتواند نشان دهنده نشت مایع خنک کننده به داخل سیلندر باشد.اهمیت دادن به این نوع رنگ باید زمانی باشد که بعد از مدتی که خودرو شروع به کار کرده و گرم شده هست هنوز هم این نوع دود سفید رنگ به قوت خود باقی باشد. از دلایل بوجود آمدن چنین دودی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- سیلندر ها و موتور بسیار سرد است که در هنگامی که موتور گرم میشود بخاطر آب موجود در جداره سیلندر، بخار آب در خروجی اگزوز پدیدار میشود و بعد از مدتی ناپدید میشود
2- نشت مایع خنک کننده ای که در روی واشر سر سیلنر در جریان است، به داخل سیلندر ها که بخاطر فرسودگی و خرابی آن اتفاق میفتد.
نشت مایع خنک کننده از روی واشر سر سیلندر در سیلندر
3- شکستگی سر سیلندر و ورود ماده خنک کننده در سیلندرها.
شکستگی سر سیلندر کاملا در این تصویر مشخص است و اجازه ورود هر گونه مایعی در آن داده میشود
4- شکستگی بلاک اصلی موتور خودرو و نشت ماده خنک کننده به داخل سیلندر ها.
شکستگی بسیار بد در بلاک اصلی موتور
در خلاصه و جدول وار
نشانه ظاهری | تشخیص | دلایل ممکن |
---|---|---|
دود سیاه یا خاکستری | احتراق بد/ناکامل در سیلندر ها |
|
دود آبی | وجود روغن موتور در سیلندر ها |
|
دود سفید | وجود آب یا ماده خنک کننده در اتاقک احتراق | سردی بیش از حد موتور |
اهمیت این موضوع برای کارشناسی قبل خرید خودرو
متاسفانه در ایران بیشتر افرادی که قصد خرید خودرو را دارند بحث رنگ شدگی یا تعویض قطعات بدنه خودرو بیشتر برایشان اهمیت دارد تا موارد مهمی مانند سلامت کارکرد موتور، گیربکس و ... که از دید یک کارشناس خودرو بسیار با اهمیت تر از بحث کارشناسی بدنه خودرو است. به همین دلیل است که شما هم باید به بحث فنی خودرو به اندازه بحث بدنه آن اهمیت دهید و برایتان مهم باشد.خوشبختانه در سالیان گذشته با پیشرفت تکنولوژی دیگر چکاپ وضعیت فنی یک خودرو به اندازه قبل پیچیده و دربسته نیست و میتوان به کمک تجربه یک کارشناس حرفه ای، خبره و همچنین تکنولوژی های روز دنیا تا حد بسیار زیادی از سلامت فنی یک خودرو آگاه شد.اُتکس با فراهم کردن بستر حرفه ای کارشناسی فنی خودرو در محل به شما این امکان را میدهد تا قبل از اینکه خرید پر از ریسکی را تجربه کنید به کمک آن بتوانید خودرو مورد نظر خودر را برای خرید، کارشناسی فنی حرفه ای بکنید.برای اینکار کافیست فرم آنلاین مرتبط به کارشناسی خودرو در محل را پر کنید یا اگر هنوز که هنوزه با تشکیلات آنلاین مشکل دارید با شماره 28428466-021 داخلی 1 بخش کارشناسی خودرو تماس بگیرید و درخواست کارشناس خود را اعلام کنید.