مدتزمان مدیدیاست که بازار خودروهای کراساوور در کشورمان به شدت داغشده و با موج ورود خودروهای جدید در این دسته، توجه گروههای مختلف مردم نیز بیش از پیش به آنها جلب شدهاست. در رقابت این هفته، به بررسی و مقایسه جک S5 به عنوان یکی از مدعیان چینی این گروه در کنار پژو 2008 فرانسوی، خودروی مدعی و البته پر سر و صدای این روزهای صنعت خودروی کشورمان میپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
معرفی اولیه
رقیب اول در این مصاف خودرویی جک S5 یا به بیان کاملتر JAC EAGLE S5 است که برای نخستین بار در سال 2013 و از سوی کارخانه خودروسازی JAC به عنوان یک کراساوور شهری بهینه معرفیگردید. این خودرو در واقع برادر بزرگتر مدلهای S2 و S3 در خانواده خودروهای ساخت این شرکت بوده و تا سال 2016 با همین طراحی ظاهری به بازار عرضهشد و برای سال 2017 یک بهروزرسانی را تجربه نمود. خودروی مورد بحث از سال 1394 به خط تولید کارخانه کرمانموتور راه یافت و هماکنون در 2 مدل دندهای و اتوماتیک مونتاژ میشود. و اما رقیب دوم پژو 2008 بوده که از سال گذشته، زمزمههای مبنی بر تولید آن در کشورمان شنیده میشد. این کراساوور کامپکت فرانسوی نیز برای اولین بار در سال 2013 رونمایی و معرفیگردید و 3 سال بعد از آن پذیرای یک فیسلیفت در کالبد خود بود. بعد از فراز و فرود و برنامهریزیهای بسیار، برنامه تولید 2008 به عنوان اولین خودروی پسابرجامی مونتاژی در کارخانه مشترک ایرانخودرو و پژوی فرانسه موسوم به آیکاپ تدوینگردید و در تاریخ 30 خرداد 1396، ایرانخودرو فاز نخست پیشفروش آن را آغاز کرد.
عملکرد فنی
در بخش فنی، جک S5 از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه با حجم 2 لیتر و مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ بهره میبرد که قادر به تولید حداکثر قدرت 174 اسببخار در دور موتور 5200 و تولید حداکثر گشتاور 235 نیوتونمتر در دور موتور متغیر 2000 تا 4000 میباشد. همچنین S5 با دو نوع گیربکس شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک عرضه میشود که گیربکس اتوماتیک آن از توع دوکلاچه و تیپترونیک است. با این حال این گیربکس برای حالت رانندگی اکونومی بهینهسازی شده و اندکی تاخیر در تعویض دندهها به چشم میخورد. همچنین S5 بسته به نوع گیربکس آن به صورت ترکیبی در صد کیلومتر میانگین 7.8 الی 9 لیتر بنزین مصرف میکند. در طرف مقابل پژو 2008 های مونتاژ ایران از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه 1.6 لیتری به همراه سیستم پرخوران توربوشارژ استفاده میکنند اما در اینجا ذکر این نکته ضروری است که پیشرانه یاد شده، از سری موتورهای اصلی 2008 نبوده و در اصل این موتور بر روی سایر محصولات پژو مانند 3008 و 308 قرار میگیرد. پیشرانه یادشده بحث قادر به تولید ماکسیموم قدرت 165 اسببخار در دور 6000 و ماکسیموم گشتاور تولیدی 240 نیوتونمتر در دور پایین 1400 میباشد که این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک تیپترونیک به چرخ های جلو میرسد. در نهایت 2008 به صورت سیکل ترکیبی، میانگین 6.9 لیتر بنزین در یکصد کیلومتر میسوزاند.
طراحی و امکانات
طراحی خارجی S5 را در بخشهای مختلف آن، میتوان الهام گرفته و تا حدی کپیشده از چندین مدل خودرو از برندهای مختلف دانست. در نمای جلو، فرم چراغها در کنار جلوپنجره و ورودیهای هوا شباهت بسیاری به هیوندای توسان دارد. در نمای جانبی، المانهای شاخص خودروهای کراساوور مانند نوار سیاه پایین در و باربند سقف در کنار رینگهای 17 اینچی (18 اینچی در نسخه اتوماتیک) که به خوبی با ابعاد خودرو تناسب دارد مجموعه مناسبی را رقم زدهاند. در نمای عقب نیز، طراحی چراغ های نهچندان بزرگ و دوتکه عقب بیننده را به یاد بعضی محصولات آئودی میاندازد. در کل طراحی خارجی S5 را میتوان در میان همتایان خود مناسب و متعادل دانست. با باز کردن درب خودرو و ورود به کابین اولین نکتهای که نظر علاقهمندان به خودرو را جلب میکند شباهت پنل وسط داشبرد و ادوات آن به هیوندای توسان است. از دیگر نکات قابل اشاره نمایشگر 6 اینچی لمسی سیستم مولتیمدیا و فرمان خودرو بوده که تا حد زیادی مانند مدل J5 میباشد. فضا برای سرنشینان جلو مناسب بوده و راننده در مقابل خود مجموعه نشاندهندههای پشت آمپر خودرو را مشاهده میکند که فرم طراحی آن بی شباهت به هیوندای آزرا نیست. از دیگر نکات جالب توجه در S5 که در نمونه دستی با آن برخورد میکنید طراحی دستهدنده گیربکس 6 سرعته آن و نوع مکانیزم دندهعقب است که به مانند خودروهای قدیمی دوو، با بالا آوردن اهرم حلقوی زیر دستهدنده فعال میشود. فضای پا برای سرنشینان عقب نیز بسیار مناسب بوده و از این حیث میتوان S5 را برتر از 2008 دانست. در بخش امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز میتوان نمره مناسبی به S5 بخشید و آن را یک سروگردن بالاتر از سایر کراساوور های چینی دانست. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی قرارگرفته در S5 میتوان به مواردی همچون : دو کیسههوا ( چهار کیسه هوا در نسخه اتوماتیک )، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ مجهز به سیستمهای ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری EBA، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC و سیستم کنترل خودرو در سرپایینی HDC، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم اخطاردهنده فشار باد لاستیکها TPMS، ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور، سنسور پارک جلو ( اتوماتیک ) و سنسور پارک، دوربین دندهعقب ( اتوماتیک )، سیستم اتصالات ISOFIX برای نصب و قرارگیری صندلی کودک، صندلی برقی راننده به همراه دو حافظه، چراغهای جلو برقی مجهز به تنظیم ارتفاع، مهشکنهای جلو و عقب، آینههای جانبی برقی گرمکندار، فرمان برقی به همراه سیستم Servomotor، ترمز پارک برقی ( در نسخه اتوماتیک )، کامپیوتر سفری، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی فرمان و صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو ( در نسخه اتوماتیک ) خروجی برق 12 ولتی، نمایشگر 6 اینچی سیستم مولتیمدیا به همراه بلوتوث و مجهز به 6 بلندگو و خروجی های USB و IPOD اشارهکرد که وجود این امکانات میتواند عرصه رقابت را برای سایر خودروهای این دسته تنگ کند. همچنین S5 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی تصادفات خودروها در چین ( C-NCAP ) شده که از این جهت اولین خودروی این کمپانی با این سطح از استانداردهای ایمنی قلمداد میشود.
در بخش طراحی، 2008 به صورت ساختاریافتهای از المانهای خاص طراحی خودروهای پژو بهرهبرده و چهره و سبک طراحی آن را تنها با خودروهای همین خانواده میتوان مقایسه نمود. همچنین این تازهوارد فرانسوی قرار است تا با جدیدترین بهروزرسانی در بخش طراحی خود، در سایت تولیدی آیکاپ در کشورمان مونتاژ و عرضهشود. در نمای جلو کاپوت قوسدار در ترکیب با جلوپنجره و چراغهای کشیده ترکیب مناسب و نسبتا خشنی را پدید آوردهاند. در نمای جانبی نیز به مانند همیشه نوارهای سیاه دورگلگیر و زیر در به همراه باربند سقف به عنوان عناصری ثابت برای متمایزنمودن خودروهای این کلاس دیده میشوند با این حال شکل پلهای سقف 2008 را میتوان از جمله نکات جذاب در نمای جانبی دانست. با رسیدن به عقبخودرو نیز چراغهای عقب دوتکهای را مشاهده میکنیم که در هماهنگی کامل با مجموعه چراغهای جلو هستند. اما با ورود به داخل کابین، عملا طراحی بیرونی خودرو را فراموش میکنید زیرا طراحی داخلی متفاوت 2008 اثرگذاری بیشتری بر روی ذهن مخاطب دارد. در این بخش فرم متفاوت و اسپرت فرمان، مجموعه آمپرها، نشاندهندهها به همراه نورپردازی خاص خود و همچنین داشبورد خودرو به گونهای است که تمامی افراد با آن ارتباط برقرار نکرده و تاثیر آن کاملا به صورت صفر و یک است. از سایر المانهای خاص کابین نیز میتوان به ترمزدستی پهن خودرو اشاره نمود. همچنین فضای کابین برای سرنشینان جلو مناسب بوده اما در مقایسه با با S5، سرنشینان عقب 2008 فضای کمتری در اختیار دارند. در این بررسی، لیست امکانات ایمنی و رفاهی 2008 را خلاصهتر میبینم. 6 عدد کیسههوا، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری EPS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو EBA، سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC، سیستم هشداردهنده فشار باد لاستیک TPMS، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری، کروزکنترل، آینه های جانبی گرمکندار، تنظیم برقی صندلی راننده، Grip Control یا به عبارتی Drive Mode، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور، دیلایت، مهشکنهای جلو و عقب، سنسور و دوربین پارک عقب، نمایشگر 7 اینچی به همراه GPS و سیستم Apple Car Play، سنسور باران، سوکت برق 12 ولتی، سیستم مولتیمدیا به همراه بلوتوث و مجهز به 6 بلندگو و خروجی USB و همچنین روکش پارچهای صندلیها از جمله موارد قابل اشاره در این لیست هستند. در تست تصادفات نیز 2008 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از سازمان ایمنی و تست تصادفات اروپا یا Euro NCAP شدهاست.
قیمتها
در حال حاضر جک S5 دندهای با قیمت نقدی 84 میلیون و 550 هزارتومان و جک S5 اتوماتیک با قیمت نقدی 96 میلیون و 850 هزارتومان در نمایندگیهای مجاز کرمانخودرو به فروش میرسند. همچنین بعد حواشی و گمانهزنیهای بسیار، قیمت نهایی پژو 2008 با برچسب 98 میلیون و 900 هزارتومان از سوی مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام گردید.
نتیجهگیری
به انتهای دوئل این هفته میرسیم. در دو طرف این رقابت، دو خودرو با سطح متغیری از امکانات و قابلیتهای دینامیکی عرضه میشوند و انتخاب آنها مستقیما به نوع نگرش اولویتها، خواستهها و نیازهای فردی یا خانوادگی در استفاده از وسیله نقلیه بستگیدارد. از طرفی چینیها تمامی تلاش خود را به کارگرفتهاند تا به گرداوردی یک مجموعه نسبتا کامل از امکانات رفاهی و قابلیتهای فنی، S5 را به انتخابی وسوسهانگیز در این کلاس بدلکنند، با این حال آخرین گزارشهایی که از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI منتشرشده، نشان میدهد که S5 با دریافت تنها 2 ستاره کیفی در وضعیت چندان مناسبی در رنج قیمت خودروهای 75 تا 100 میلیونتومان به سر نمیبرد. از سویی ایرانخودرو در قرارداد همکاری مشترک با پژوی فرانسه، امید بسیاری به موفقیت محصولات این خودروساز فرانسوی در کشورمان دارد و 2008 که تولید آخرین مدل آن بازخوردهای مثبتی را در سطح جهانی داشته، به عنوان اولین خودروی مونتاژی پسابرجامی در خط تولید کارخانه آیکاپ، از ابتدا تا کنون سر و صدا و حواشی بسیاری را با خود به ارمغان آوردهاست. با این حال و از آنجایی که سیر روند اتفاقات خودرویی در کشورمان همواره متفاوت با سایر نقاط جهاناست، برای دیدن و روشنشدن عملکرد این فرانسوی پسابرجامی به زمان بیشتری نیازداریم. در انتها و با مجموع مطالب گفتهشده، انتخاب نهایی را بر عهده شما خوانندگان و همراهان گرامی گروه اُتکس واگذار میکنیم.
مشخصات | جک S5 دندهای / جک S5 اتوماتیک | پژو 2008 |
---|---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر خطی | 4 سیلندر خطی |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 | یورو 6 |
حجم موتور (لیتر) | 2 | 1.6 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 174 | 165 |
حداکثر گشتاور (نیوتونمتر) | 235 | 240 |
نوع گیربکس | 6 سرعته دستی / 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | 7.8 / 9 | 6.9 |
حجم باک (لیتر) | 55 | 50 |
وزن خالص خودرو (کیلوگرم) | 1505 / 1545 | 1280 |
قیمت (میلیونتومان) | 84.550 / 96.850 | 98.900 |