اُتکس

نظرات (14)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۴/۲۱

دوئل: جک اس 5 چینی یا پژو 2008 تازه وارد ؟

دوئل: جک اس 5 چینی یا پژو 2008 تازه وارد ؟

مدت‌زمان مدیدی‌است که بازار خودرو‌های کراس‌اوور در کشورمان به شدت داغ‌شده و با موج ورود‌ خودرو‌های جدید در این دسته، توجه گروه‌های مختلف مردم نیز بیش از پیش به آن‌ها جلب شده‌است. در رقابت این هفته، به بررسی و مقایسه جک S5 به عنوان یکی از مدعیان چینی این گروه در کنار پژو 2008 فرانسوی، خودروی مدعی و البته پر سر و صدای این روز‌های صنعت خودروی کشورمان می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی اولیه

رقیب اول در این مصاف خودرویی جک S5 یا به بیان کامل‌تر JAC EAGLE S5 است که برای نخستین بار در سال 2013 و از سوی کارخانه خودرو‌سازی JAC به عنوان یک‌ کراس‌اوور شهری بهینه معرفی‌گردید. این خودرو در واقع برادر بزرگ‌تر مدل‌های S2 و S3 در خانواده‌ خودرو‌های ساخت این شرکت بوده و تا سال 2016 با همین طراحی ظاهری به بازار عرضه‌شد و برای سال 2017 یک به‌روز‌رسانی را تجربه نمود. خودروی مورد بحث از سال 1394 به خط تولید کارخانه کرمان‌موتور راه یافت و هم‌اکنون در 2 مدل دنده‌ای و اتوماتیک مونتاژ می‌شود. و اما رقیب دوم پژو 2008 بوده که از سال گذشته، زمزمه‌های مبنی بر تولید آن در کشورمان شنیده می‌شد. این کراس‌اوور کامپکت فرانسوی نیز برای اولین بار در سال 2013 رونمایی و معرفی‌گردید و 3 سال بعد از آن پذیرای یک فیس‌لیفت در کالبد خود بود. بعد از فراز و فرود و برنامه‌ریزی‌های بسیار، برنامه تولید 2008 به عنوان اولین خودروی پسابرجامی مونتاژی در کارخانه‌ مشترک ایران‌خودرو و پژوی فرانسه موسوم به آیکاپ تدوین‌گردید و در تاریخ 30 خرداد 1396، ایران‌خودرو فاز نخست پیش‌فروش آن  را آغاز کرد.

جک s5
پژو 2008

عملکرد فنی

در بخش فنی، جک S5 از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه با حجم 2 لیتر و مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ بهره می‌برد که قادر به تولید حداکثر قدرت 174 اسب‌بخار در دور موتور 5200 و تولید حداکثر گشتاور 235 نیوتون‌متر در دور موتور متغیر 2000 تا 4000 می‌باشد. همچنین S5 با دو نوع گیربکس شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود که گیربکس اتوماتیک آن از توع دوکلاچه و تیپ‌ترونیک است. با این حال این گیربکس برای حالت رانندگی اکونومی بهینه‌سازی شده و اندکی تاخیر در تعویض دنده‌ها به چشم می‌خورد. همچنین S5 بسته به نوع گیربکس آن به صورت ترکیبی در صد کیلومتر میانگین 7.8 الی 9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. در طرف مقابل پژو 2008 های مونتاژ ایران از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه 1.6 لیتری به همراه سیستم پرخوران توربوشارژ استفاده می‌کنند اما در اینجا ذکر این نکته ضروری است که پیشرانه یاد شده، از سری موتور‌های اصلی 2008 نبوده و در اصل این موتور بر روی سایر محصولات پژو مانند 3008 و 308 قرار می‌گیرد. پیشرانه یاد‌شده بحث قادر به تولید ماکسیموم قدرت 165 اسب‌بخار در دور 6000 و ماکسیموم گشتاور تولیدی 240 نیوتون‌متر در دور پایین 1400 می‌باشد که این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ های جلو می‌رسد. در نهایت 2008 به صورت سیکل ترکیبی، میانگین 6.9 لیتر بنزین در یک‌صد کیلومتر می‌سوزاند. 

نمای جک s5
نمای پژو 2008

طراحی و امکانات

طراحی خارجی S5 را در بخش‌های مختلف آن، می‌توان الهام گرفته و تا حدی کپی‌شده از چندین مدل خودرو از برند‌های مختلف دانست. در نمای جلو، فرم چراغ‌ها در کنار جلو‌پنجره و ورودی‌های هوا شباهت بسیاری به هیوندای توسان دارد. در نمای جانبی، المان‌های شاخص خودرو‌های کراس‌اوور مانند نوار سیاه پایین در و باربند سقف در کنار رینگ‌های 17 اینچی (18 اینچی در نسخه اتوماتیک) که به خوبی با ابعاد خودرو تناسب دارد مجموعه مناسبی را رقم زده‌اند. در نمای عقب نیز، طراحی چراغ های نه‌چندان بزرگ و دوتکه عقب بیننده را به یاد بعضی محصولات آئودی می‌اندازد. در کل طراحی خارجی S5 را می‌توان در میان همتایان خود مناسب و متعادل دانست. با باز کردن درب خودرو و ورود به کابین اولین نکته‌ای که نظر علاقه‌مندان به خودرو را جلب می‌کند شباهت پنل وسط داشبرد و ادوات آن به هیوندای توسان است. از دیگر نکات قابل اشاره نمایشگر 6 اینچی لمسی سیستم مولتی‌مدیا و فرمان خودرو بوده که تا حد زیادی مانند مدل J5 می‌باشد. فضا برای سرنشینان جلو مناسب‌ بوده و راننده در مقابل خود مجموعه نشان‌دهنده‌های پشت آمپر خودرو را مشاهده می‌کند که فرم طراحی آن بی شباهت به هیوندای آزرا نیست. از دیگر نکات جالب توجه در S5 که در نمونه دستی با آن برخورد می‌کنید طراحی دسته‌دنده گیربکس 6 سرعته آن و نوع مکانیزم دنده‌عقب است که به مانند خودرو‌های قدیمی دوو، با بالا آوردن اهرم حلقوی زیر دسته‌دنده فعال می‌شود. فضای پا برای سرنشینان عقب نیز بسیار مناسب بوده و از این حیث می‌توان S5 را برتر از 2008 دانست. در بخش امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز می‌توان نمره مناسبی به S5 بخشید و آن را یک سروگردن بالاتر از سایر کراس‌اوور های چینی دانست. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی قرارگرفته در S5 می‌توان به مواردی همچون : دو کیسه‌هوا ( چهار کیسه هوا در نسخه اتوماتیک )، ترمز‌های دیسکی در هر چهارچرخ مجهز به سیستم‌های ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری EBA، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC و سیستم کنترل خودرو در سرپایینی HDC، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم اخطاردهنده فشار باد لاستیک‌ها TPMS، ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور، سنسور پارک جلو ( اتوماتیک ) و سنسور پارک، دوربین دنده‌عقب ( اتوماتیک )، سیستم اتصالات ISOFIX برای نصب و قرار‌گیری صندلی کودک، صندلی برقی راننده به همراه دو حافظه، چراغ‌های جلو برقی مجهز به تنظیم ارتفاع، مه‌شکن‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، فرمان برقی به همراه سیستم Servomotor، ترمز پارک برقی ( در نسخه اتوماتیک )، کامپیوتر سفری، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو ( در نسخه اتوماتیک ) خروجی برق 12 ولتی، نمایشگر 6 اینچی سیستم مولتی‌مدیا به همراه بلوتوث و مجهز به 6 بلندگو و خروجی ‌های USB و IPOD اشاره‌کرد که وجود این امکانات می‌تواند عرصه رقابت را برای سایر خودرو‌های این دسته تنگ کند. همچنین S5 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی تصادفات خودرو‌ها در چین ( C-NCAP ) شده که از این جهت اولین خودروی این کمپانی با این سطح از استانداردهای ایمنی قلمداد می‌شود.

نمای جلو جک s5
نمای داخل جک s5
نمای کنار جک s5
فرمان جک s5
نمای پشت جک s5
پنل جک s5





در بخش طراحی، 2008 به صورت ساختاریافته‌ای از المان‌های خاص طراحی خودرو‌های پژو بهره‌برده و چهره و سبک طراحی آن را تنها با خودرو‌های همین خانواده می‌توان مقایسه نمود. همچنین این تازه‌وارد فرانسوی قرار است تا با جدید‌ترین به‌روز‌رسانی در بخش طراحی خود، در سایت تولیدی آیکاپ در کشورمان مونتاژ و عرضه‌شود. در نمای جلو کاپوت قوس‌دار در ترکیب با جلو‌پنجره و چراغ‌های کشیده ترکیب مناسب و نسبتا خشنی را پدید آورده‌اند. در نمای جانبی نیز به مانند همیشه نوار‌های سیاه دور‌گلگیر و زیر در به همراه باربند سقف به عنوان عناصری ثابت برای متمایز‌نمودن خودرو‌های این کلاس دیده می‌شوند با این حال شکل پله‌ای سقف 2008 را می‌توان از جمله نکات جذاب در  نمای جانبی دانست. با رسیدن به عقب‌خودرو نیز چراغ‌های عقب دوتکه‌ای را مشاهده‌ می‌کنیم که در هماهنگی کامل با مجموعه چراغ‌های جلو هستند. اما با ورود به داخل کابین، عملا طراحی بیرونی خودرو را فراموش می‌کنید زیرا طراحی داخلی متفاوت 2008 اثر‌گذاری بیشتری بر روی ذهن مخاطب دارد. در این بخش فرم متفاوت و اسپرت فرمان، مجموعه‌ آمپر‌ها، نشان‌دهنده‌ها به همراه نور‌پردازی خاص خود و همچنین داشبورد خودرو به گونه‌ای است که تمامی افراد با آن ارتباط برقرار نکرده و تاثیر آن کاملا به صورت صفر و یک است. از سایر المان‌های خاص کابین نیز می‌توان به ترمزدستی پهن خودرو اشاره نمود. همچنین فضای کابین برای سرنشینان جلو مناسب بوده اما در مقایسه با با S5، سرنشینان عقب 2008 فضای کم‌تری در اختیار دارند. در این بررسی، لیست امکانات ایمنی و رفاهی 2008 را خلاصه‌تر میبینم. 6 عدد کیسه‌هوا، ترمز‌های دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم‌ ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری EPS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو  EBA، سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC، سیستم هشداردهنده فشار باد لاستیک TPMS، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری، کروزکنترل، آینه های جانبی گرمکن‌دار، تنظیم برقی صندلی راننده،‌ Grip Control یا به عبارتی Drive Mode، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور، دی‌لایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، سنسور‌ و دوربین پارک عقب، نمایشگر 7 اینچی به همراه GPS و سیستم Apple Car Play، سنسور باران، سوکت برق 12 ولتی، سیستم مولتی‌مدیا به همراه بلوتوث و مجهز به 6 بلندگو و خروجی‌ USB و همچنین روکش پارچه‌ای صندلی‌ها از جمله موارد قابل اشاره در این لیست هستند. در تست تصادفات نیز 2008 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از سازمان ایمنی و تست تصادفات اروپا یا Euro NCAP شده‌است.

نمای جلو پژو 2008
نمای داخل پژو 2008
نمای کنار پژو 2008
پنل پژو 2008
نمای پشت پژو 2008
صندلی های پژو 2008

قیمت‌ها

در حال حاضر جک S5 دنده‌ای با قیمت نقدی 84 میلیون و 550 هزارتومان و جک S5 اتوماتیک با قیمت نقدی 96 میلیون و 850 هزار‌تومان در نمایندگی‌های مجاز کرمان‌خودرو به فروش می‌رسند. همچنین بعد حواشی و گمانه‌زنی‌های بسیار، قیمت نهایی پژو 2008 با برچسب 98 میلیون و 900 هزار‌تومان از سوی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام گردید.


نمای عقب جک s5
نمای عقب پژو 2008

نتیجه‌گیری

به انتهای دوئل این هفته می‌رسیم. در دو طرف این رقابت، دو خودرو با سطح متغیری از امکانات و قابلیت‌های دینامیکی عرضه می‌شوند و انتخاب آن‌ها مستقیما به نوع نگرش اولویت‌ها، خواسته‌ها و نیاز‌های فردی یا خانوادگی در استفاده از وسیله نقلیه بستگی‌دارد. از طرفی چینی‌ها تمامی تلاش خود را به کار‌گرفته‌اند تا به گرد‌اوردی یک مجموعه نسبتا کامل از امکانات رفاهی و قابلیت‌های فنی، S5 را به انتخابی وسوسه‌انگیز در این کلاس بدل‌کنند، با این حال آخرین گزارش‌هایی که از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI منتشرشده، نشان می‌دهد که S5 با دریافت تنها 2 ستاره کیفی در وضعیت چندان مناسبی در رنج قیمت خودرو‌های 75 تا 100 میلیون‌تومان به سر نمی‌برد. از سویی ایران‌خودرو در قرار‌داد همکاری مشترک با پژوی فرانسه، امید بسیاری به موفقیت محصولات این خودروساز فرانسوی در کشورمان دارد‌ و 2008 که تولید آخرین مدل آن بازخورد‌های مثبتی را در سطح جهانی داشته، به عنوان اولین خودروی مونتاژی پسابرجامی در خط تولید کارخانه آیکاپ، از ابتدا تا کنون سر و صدا و حواشی بسیاری را با خود به ارمغان آورده‌است. با این حال و از آن‌جایی که سیر روند اتفاقات خودرویی در کشورمان همواره متفاوت با سایر نقاط جهان‌است، برای دیدن و روشن‌شدن عملکرد این فرانسوی پسابرجامی به زمان بیشتری نیاز‌داریم. در انتها و با مجموع مطالب گفته‌شده، انتخاب نهایی را بر عهده شما خوانندگان و همراهان گرامی گروه اُتکس واگذار می‌کنیم. 

مشخصاتجک S5 دنده‌ای / جک S5 اتوماتیکپژو 2008
نوع موتور4 سیلندر خطی4 سیلندر خطی
استاندارد آلایندگییورو 5یورو 6
حجم موتور (لیتر)21.6
تعداد سوپاپ 1616
حداکثر قدرت (اسب‌بخار)174165
حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر)235240
نوع گیربکس6 سرعته دستی / 6 سرعته اتوماتیک6 سرعته اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)7.8 / 96.9
حجم باک (لیتر)5550
وزن خالص خودرو (کیلوگرم)1505 / 15451280
قیمت (میلیون‌تومان)84.550 / 96.85098.900

نظرات

  • علی

    ۱۳۹۸/۸/۲۱

    سلام دوستان.من با نظر رضا موافقم.ببینید جامعه چی دوست داره.بازار امروز ایران و جهان تشنه یک شاسی بلند پر شتاب با یک موتور مستحکم و قیمت مناسبه مثل اس5.این206 که با یک فیس لیفت اسمشو گذاشتن2008یک کلاه برداریه مثل پژو 405وفیس لیفتش پژو پارس با یک اختلاف قیمت سر سام اور والکی..اخه 206 یارای رقابت با یک شاسی بلنده؟

  • افشین

    ۱۳۹۸/۶/۱۵

    دوستان عزیز به هیچ وجه شک نکنید پژو ۲۰۰۸ خیلی بهتر از جک هست هم از نظر شتاب و سرعت و کیفیت و هندلینگ مصرف سوخت و...تنها برتری جک داشتن چند آپشن بیشتر میباشد. در حال حاضر هر دو خودرو دارم و بدون تعصب میگم اصلا آرامش رانندگی و برتری پژو قابل قیاس نیست

  • رضا

    ۱۳۹۸/۴/۲۵

    سلام دوستان. حال چه به لحاظ تجربه و کیفیتی واقعا جک بهتره یاسایربرندهای دیگر چینی. البته منظور بنده از کیفیت فنی خودرو وشکل ظاهری وامکانات رفاهی واز همتر تعادل خودرو در سرعت بالا. تشکر از نظراتون

  • A.S

    ۱۳۹۷/۱۱/۱۷

    پژو 2008 از نظر شتاب خیلی بهتر از جک s5هست وهمچنین سال طراحی وساختش هم جدید طراحی وسرعت بیشتری هم داره و برای شهر ماشین کاملا مناسبیه نمیشه بگی جک اس فایو خیلی خوبه و پژو 2008 بده این جک آپشن بیشتری داره دلیل نمیشه که خیلی از پژو 2008 بهتره ودر کل از نظر من پژو 2008 از نظر کیفت سواری وشتاب خیلی بهتر از جک هست و تنها برتری جک نسبت به پژو2008 امکانات رفاهیشه که فقط هم یکی دو مورد هستن مثل سانروف که جک داره و پژو 2008 نداره.

  • محمد

    ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

    من که کاملا بانظر رضا موافقم خوشم اومد بنز سوار باحالی هستی بقیه رو هوا حرف میزنن اخه 2008 ماشینه فقط پول اسمشو می‌گیره فقط برند ماشین مهم نیست مهم اینه کدوم سواری و حس بهتری موقع رانندگی به آدم بده به نظر من s5 دنده ای ارزشش بیشتر از 2008

  • رضا

    ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

    به نظر من کسی که از خودروهای چینی بد می گه اولا از حسودی نسبت به رشد خودروهای چینی ودوما شما از حرفاتون مشخصه که راننده ی واقعی نیستید که فرق شتاب این دو رو متوجه نمی‌شوید من خودم بنز دارم قبول هم دارم که خودروهای چینی چند لولی پایین تر از ماشین های آلمانی ، امریکایی ، ژاپنی..... هستن ولی آدم نباید کور کورانه عمل کنه باید ببینه جامعه چی دوس داره و مردم سراغ کدوم می روند تازه من وقتی که سوار s5 شدم هیچ احساس بدی نداشتم چون که ازبنز پریدم رو s5 چون شتاب ‌و عمل کرد بسیار خوبی داشت پس هیچ وقت گول برند یا ماهیت خودرو رو نخورید امتحان کنید ‌بعد حرف بزنید

  • محمدعلی

    ۱۳۹۷/۱۰/۱۹

    واقعا بعضیا هیچی از ماشین سر در نمیارن به نظر من پژو ۲۰۰۸ یه سروگردن بالاتر از s5 هستش تجربه رانندگیشو هر دو را داشتم من

  • امیر حسین

    ۱۳۹۷/۶/۱۱

    ادم اگه یه ذره تو این بازار عقلش کار کنه نمی ره ماشینی بخره که فردا مشتری نداشته باشه پژو مشتری نداره ولی جک و رو هوا میزنن چون هم اپشن داره هم خیلی خوشگل الان تو ایران این چیزا مهم یا علی

  • علی.. بجنورد

    ۱۳۹۷/۵/۱۰

    مقایسه که چون نظرات متفاوته نمیشه به نتیجه درست رسید ولی برای افت قیمت موافق نیستم حداقل جک اینطور نبوده ونیست من با توجه به هزینه ای که کردم از جک کاملا راضی ام

  • علی

    ۱۳۹۷/۴/۱۲

    پژو2008 مدلش اشغاله جک خیلی بهتر از پژو دوهزارهشته

  • آلبرت

    ۱۳۹۷/۲/۳۱

    جک S5 شاسی بلند بسیار محبوب در ایران که دارای مصرف سوخت بنسب بالاتری از 2008 می باشد در حالی که 2008 کراس اور شهری می باشد که نسبتا با استقبال بسیار کمی ربرو شد . با پیشرفتی که صنعت چین در زمینه خودرو در حال انجام هست در سال های آینده کورس رقابت رو از خودروساز های معروف دنیا میگره

  • کوروش

    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰

    قیاس خودروهای چینی با خودروهای اروپایی قیاس درستی نیست،هیچ کدوم از ماشین های چینی تا الان نتونستند استانداردهای سختگیرانه ی اروپا رو پاس کنند،هر چند بایستی توجه کرد که خودروهای ساخت فرانسه خودروهای درجه ۲ حساب میشوند ،در هر حال با توجه به شرایط خاص بازار ایران و انحصار شدید و مافیای خودروی ایران نمیتوان انتظار خودروهای به روز و مدرن و با قیمت واقعی رو داشت که نتیجه اش همین قیاس خودروی چینی با اروپایی میشه

  • اشکان

    ۱۳۹۶/۱۰/۵

    از نظر کیفیت شتاب و مصرف سوخت پژو کاملا برتره . تنها برتری جک فضای بیشتر و امکانات بیشتره.

  • یاشان

    ۱۳۹۶/۷/۲۷

    بدون تردید پژو 2008 از jac s5 بهتره چون ماشین های چینی خیلی بی کیفیت و افت قیمت زیادی دارن