معرفی و بررسی کامل تیبا 2: از زیبای ایرانی تا رویای جوانی

دسته بندی :  بررسی
معرفی و بررسی کامل تیبا 2: از زیبای ایرانی تا رویای جوانی

در این نوشتار به بررسی کامل نمونه هاچ بک و جوان پسند خودروی ملی تیبا خواهیم پرداخت، خودرویی که در مقایسه با سایر رقبای خود سن و سال کمتری داشته و در نقش یک خودروی به اصطلاح ملی در کانون توجه قرار دارد. در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید.




معرفی اولیه  


تقریبا همه چیز از سال 1387 شروع شد، معرفی نسخه اولیه تیبا که البته آن زمان و در جریان رونمایی خود "مینیاتور" نامیده می شد. مینیاتوری البته لقب سنگین خودروی ملی را نیز یدک می کشید (نیازمند تامل بسیار) و پس از ورود به فاز نخست تجاری سازی با نام تیبا و شعار زیبای ایرانی (نیازمند تامل بیشتر!) به بازار پر تنش خودروی کشور راه یافت. همچنین تیبا تماما بر اساس ساختار پراید قدیمی و با اشتراک بسیار از قطعات پراید و ریو به تولید انبوه رسید. در ادامه داستان تولید این خودرو و در سال 1393 تیبا 2 یا نسخه هاچ بک تیبا با تاکید بر ویژگی های جذاب مورد علاقه قشر جوان و البته با شعار رویای جوانی (برداشت با شما) معرفی و به مرحله تولید راه یافت. البته لازم به ذکر است که این خودرو که بدون تغییر فنی و ساختاری خاصی در مقایسه با نمونه نخست خود وارد بازار شد و از این رو مشابهت بسیاری با نمونه سدان آن دارد.


تیبا 2 نمای جلو
تیبا 2 نمای پشت











عملکرد فنی  


قلب تپنده تیبا 2 همانطور که از نسحه سدان آن به عاریت گرفته شده از نوع 4 سیلندر خطی 8 سوپاپه با رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 بوده  و حجم دقیق آن نیز 1503 سی سی است. این پیشرانه که بر اساس همکاری مشترک شرکت مگاموتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن بر اساس همان پیشرانه 4 سیلندر پراید ساخته شده بر اساس ادعای شرکت سایپا قادر به تولید حداکثر توان 87 اسب بخار در دور 5300 و حداکثر گشتاور تولیدی 128 نیوتون متر در دور 4000 می باشد. این میزان خروجی برای جثه تیبا 2 با وزن خالص 1040 کیلوگرم مناسب بوده و اگرچه رقمی بر اساس اندازه گیری های رسمی شتاب صفر تا صد کیلومتر در دسترس نیست اما در مقام مقایسه، تیبا 2 شتاب مناسب تری را در مقایسه با 206 تیپ 2 دارد. گیربکس مورد استفاده در این خودرو که یکی از جنجالی ترین بخش های آن به شمار می رود از نوع 5 سرعته دستی بوده و بر اساس شنیده ها در آینده گیربکسی با شرایط اصلاح شده جایگزین نمونه قبلی می شود. در نهایت میانگین مصرف سوخت در صد کیلومتر بر اساس سیکل ترکیبی و باز هم به ادعای اندازه گیری شرکت سازنده رقم 6.53 لیتر بوده که به نظر می رسد این رقم در شرایط واقعی و البته تاثیرپذیری از شرایط جوی و ارتفاع از سطح دریا به میزان بسیار بالاتری افزایش پیدا می کند.


موتور تیبا





طراحی و امکانات


تیبا 2 یا تیبا هاچ بک در نقش گزینه جذاب تر مینیاتور معرفی شده سایپا تغییرات بسیار شگفت و جزییات متمایز کننده ای ندارد. در واقع تمام تاکید سازنده که در عکس های تبلیغاتی و مطبوعاتی نیز به روشنی پیداس بر روی طراحی قسمت عقب خودرو و معرفی نسخه هاچ بک این اتومبیل ملی است. در نمای جلو شاهد همان طراحی ساده و کهنه ( کهنه نه تنها در مقایسه با سبک طراحی خودروهای چند سال اخیر بلکه اتومبیل های قدیمی تر و مربوط به اوایل هزاره جدید! ) بدون هیچ تغییری هستیم. فرم ساده چراغ ها و جلوپنجره کوچک تیبا در کنار مه شکن های دایره ای پیکره اصلی طراحی نمای جلو را رقم زده اند. البته بی انصافی است که در میان نقدهای منفی به آیرودینامیک نسبتا مناسب تیبا در مقایسه با خودروهای قدیمی بازار اشاره ای نداشته باشیم. در نمای جانبی نیز استفاده از خطوط منحنی قابل اشاره ترین المان مربوط به طراحی این بخش از اتومیبیل است. اما با رسیدن به بخش عقبی خودرو فلسفه رقم 2 در نام گذاری این خودرو مشخص می شود. با این که طراحی نمای عقب خودرو جذاب تر و متناسب تر از بخش جلویی است اما در اینجا به نظر می رسد که تیم طراحی شرکت سایپا تمام تمرکز خود را برای بهینه جلوه دادن نمای بصری بخش عقبی به کار نگرفته اند و ارتفاع کم شیشه عقب در کنار حجم تورم بیش از اندازه سپر عقب از جمله نقص های طراحی این بخش است. با این حال اعتراف می کنیم که نمای عقبی این خودرو در مقایسه با سایر بخش های طراحی خارجی این اتومبیل نمره بهتری را به دست می آورد. 




با بازکردن درب خودرو و ورود به کابین با همان طراحی آشنا روبرو خواهیم شد. در اینجا از جمله موارد قابل توجه استفاده از ادوات مشترک و یکسان با خودروهایی همچون پراید و ریو است. همچنین کیفیت متریال استفاده شده در حد کاملا متوسط بوده و همچنین تم غالب استفاده از پلاستیک و قطعات خشک است. مجموعه نشان دهنده های پشت آمپر طراحی نسبتا اسپرتی داشته و ادوات مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع به صورت ساده ای در کنار هم تفکیک شده اند. البته نکته منفی در اینجا استفاده از دکمه های بزرگ و برجسته عملکرد های مربوط به فلاشر و مه شکن و.. در میان داشبرد است که سبک چینش و به کارگیری آن ها بسیار قدیمی به نظر می رسد. سخن دیگر در رابطه با کابین تیبا بحث ارگونومی است که می توان آن را در سطح مناسبی قرار داد. میدان دید جانبی در تیبا 2 به لطف ابعاد بزرگ آینه های جانبی مناسب ارزیابی شده اما دید عقب خودرو به دلیل شیشه عقب کوچک و کم ارتفاع و همچنین سه عدد پشت سری صندلی عقب تقریبا وجود ندارد! اگر در ردیف عقبی تیبا 2 بنشینید، فضای مفید آن برای سرنشینان را بیشتر و مناسب تر در مقایسه با 206 معروف خواهید یافت. همچنین صندلی های ردیف پشتی نیز قابلیت جمع شوندگی دارند تا در مواقع مورد نیاز به افزایش فضای لازم برای حمل وسایل کمک کنند. در بخش مربوط به تجهیزات و امکانات رفاهی، تیبا 2 کمی پر تر از نسخه سدان آن بوده و با افزایش چند قلم آپشن بیشتر! در سطح بالاتری قرار دارد. ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب به همراه سیستم ترمز ضد قفلABS، دو عدد کیسه هوا و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر موارد قابل اشاره تجهیزات ایمنی خودرو بوده و در لیست تجهیزات رفاهی به مواردی همچون : شیشه بالابرهای جلو برقی ( برقی در عقب در بعضی تیپ ها )، آینه های جانبی با تنظیم دستی ( باز هم برقی در بعضی تیپ ها )، سیستم تهویه مطبوع دستی ( و باز هم نیمه اتوماتیک در بعضی تیپ ها! )، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی با خروجی USB، برف پاک کن های جلو با دور قابل تنظیم، فرمان هیدرولیک، تنظیم زاویه چراغ های جلویی و صندوق پران برخواهیم خورد و البته نگارنده همچنان فلسفه ذکر مواردی مانند جا لیوانی روی کنسول و ساعت دیجیتال! را در لیست تجهیزات رفاهی گنجانده شده در کاتالوگ این اتومبیل را متوجه نشده است! همچنین تیبا 2 در بعضی تیپ ها از رینگ آهنی و در بعضی تیپ ها از رینگ آلیاژی 14 اینچی اسپرت استفاده می کند و البته حسن ختام این بخش، جمله بسیار جالب و البته معروف نوشته شده در کاتالوگ این خودرو است : "با توجه به نوع تیپ و آپشن خودروها، همواره امکانات انتخابی خودروهای رویت شده در نمایندگی های مجاز، ملاک تحویل خودرو به مشتریان می باشد. "برداشت با شما خوانندگان گرامی! 






نتیجه گیری


مسلما هیچ خودرویی بی نقص نیست و هر خودرویی در بطن خود دارای نقاط مثبت و منفی تعیین شده ای می باشد. تیبا 2 نیز از این قاعده جدا نبوده و در کنار نقاط قوت خود، کاستی هایی را نیز دارا است. اما حداقل انتظارات از این خودرو به عنوان نمونه ای جوان پسند و به روز در مقایسه با نسخه سدان آن که خودرویی ملی ! شناخته می شود بیشتر بوده و حداقل انتظار می رود تا نقاط ضعف نسخه اولیه در نسخه دوم برطرف شده و وجه تمایز نسخه سدان و هاچ بک هم کمی بیشتر باشد. به طور کلی تیبا 2 ظاهر جوان پسندتری داشته، از شتاب نسبتا مناسبی بهره برده و امکانات آن در مقایسه با نمونه سدان بیشتر است اما همچنان ضعف کیفیت متریال در کنار نقص های مرتبط با اصول طراحی دامن گیر این خودرو شده و در کل تیبا 2، نماد بارز یک خروجی با چشم انداز روشن اما عملکرد نه چندان مناسب در واقعیت که مرهون مطالعه و توسعه ضعیف شرکت سازنده بوده تلقی می شود و می توان به طور خلاصه آن را چنین وضف کرد : دور از خیال!




مشخصاتتیبا 2 EX
نوع موتور4 سیلندر خطی
حجم موتور (سی سی)1503
تعداد سوپاپ8
استاندارد آلایندگییورو 4
نوع گیربکس5 سرعته دستی
حداکثر قدرت (اسب بخار)87
حداکثر گشتاور (نیوتون متر)128
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)190
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)6.53
حجم باک (لیتر)41
وزن خالص (کیلوگرم)1040




قیمت ها  


بر اساس اطلاعات روز تا لحظه نگارش مقاله، برچسب قیمت تیبا 2 تیپ EX مدل 97 در نمایندگی های مجاز شرکت سایپا با شرایط تحویل فوری رقم 28,616,000 میلیون تومان بوده و بهای آن در بازار آزاد نیز رقمی مشابه است.

با این حال شما خوانندگان گرامی می توانید جهت آگاهی دقیق از قیمت های روز بازار خودروی ایران به سرویس قیمت خودروی اُتکس مراجعه کنید. همچنین اطلاعات خروجی این سرویس به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنلاین تحلیل قیمت خودرو، به صورت کاملا به روز و مبتنی بر شرایط روز بازار آپدیت شده و شما می توانید قیمت خودروی مورد نظر خود را در سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار مشاهده کنید. در اینجا برای مثال برای آگاهی از قیمت روز تیبا 2 EX کافیست تا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده قیمت روز تیبا 2 EX


سرویس حرفه ای تحلیل قیمت خودروی اُتکس





کارشناسی درست : اطمینان در خرید 


در زمینه مسائل مربوط به کارشناسی تیبا هاچ بک چند مورد بسیار بارز و قابل توجه وجود دارد. بارزترین مشکل و معضل این خودرو که دامن گیر بسیاری از خریداران آن بوده و در چک لیست بررسی این خودرو بسیار اهمیت دارد سلامت گیربکس و عملکرد آن است. مشکل بد جا رفتن دنده های اولیه که در مدل هایی با کارکرد پایین نیز دیده شده و وخامت آن در کارکرد های بالاتر در صورت رفتار نادرست با گیربکس  بیشتر به چشم آمده و حتی تعویض روغن واسکازین گیربکس نیز چندان چاره ساز نیست. مسئله بعدی در خصوص این خودرو به سر و صدا افتادن شدید اتاق در اثر استفاده از قطعات خشک برمیگردد که نیازمند توجه بسیار است. همچنین به گفته دارندگان این خودرو، زنجیره تامین قطعات تیبا 2 در نمایندگی های مجاز سایپا بسیار ضعیف بوده  و برای مثال یکی از دارندگان تیبا 2 برای تعویض پلوس خود مدتی بیش از یک ماه را در انتظار رسیدن قطعه مورد نظر به انتظار نشسته است! که این موضوع برای خودرویی با این حجم از تیراژ تولیدی پذیرفته و قابل قبول نیست.

در نهایت کارشناسی یک خودرو علاوه بر بررسی نقاط ضعف شاخص و متمایز آن نیازمند بررسی سایر نقاط و شرایط عمومی آن نیز بوده و در اینجا تجربه کاری در کنار آشنایی کامل با ابزارهای روز حیطه کارشناسی بسیار مهم است. شما خوانندگان گرامی می توانید جهت اطمینان از خرید تیبا هاچ بک مورد نظر خود و انجام فرایند کامل کارشناسی خودرو شامل کارشناسی کامل رنگ و بدنه و قسمت فنی، فرم آنلاین درخواست کارشناس در محل را برای این خودرو پر کرده و در صورتی که با تکمیل فرم های اینترنتی و پرداخت آنلاین مشکل دارید، کافیست با شماره تلفن شرکت 28428466-021 و داخلی شماره تماس حاصل فرمایید. 

 




آگهی های مرتبط

(تومان)274,000,000

92,000 کیلومتر

با سلام تیبا ۲ هاچبک EX سفید مدل زمستان ۹۹ فروش فوری و زیر قیمت بازار بدنه . فنی . موتور . شاسی . زیروبند سالم آینه ها برقی درب عقب سمت شاگرد خش جزیی داره و کمی از دور گلیگر سمت شاگرد عقب خش جزیی داره رکاب سمت شاگرد جلو کمی تورفتگی داره 

1402/10/1اصفهان

70,000 کیلومتر

پراید 111

 

1402/2/31مازندران
توافقی

75,000 کیلومتر

سیستم حرفه ای انداختم لاستیک باطری انداختم روکش صندلی شیشه دودی و..... 

1401/12/15البرز
(تومان)315,000,000

29,400 کیلومتر

رنگ سفید بدون رنگ با کارکرد کمتر خوابیده در پارکینگ بیمه تازه ۱۵ روزه شده سالم از نظر فنی عالی 

1401/12/7آذربایجان غربی
ساینا S دنده ای

 

1401/11/19کرمانشاه
(تومان)160,000,000

180,000 کیلومتر

 

1401/7/22تهران

پستهای مرتبط

سنسور اکسیژن یکی از قسمت های مهم خودرو محسوب می شود که در صورت بروز مشکل در این قطعه کارکرد خودرو دچار مشکل می شود. در این مقاله از اتکس به بررسی این سنسور خواهیم پرداخت

اگر تصمیم‌دارید تا خودرویی را از خانواده‌ سمند و یا گروه خودروهای پژو خریداری کنید اما نمی‌دانید که برای هر کدام از آن‌ها، باید چه مواردی را برای کارشناسی مد نظر داشته‌باشید، این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید.

نظرات