معرفی و بررسی کامل سمند و انواع مدلها: اسب طلائی ایرانی

دسته بندی :  بررسی
معرفی و بررسی کامل سمند و انواع مدلها: اسب طلائی ایرانی

عنوان و توضیحات که مشخص است، پس دیگر مقدمه چینی نکرده و مستقیم به شروع مقاله می پردازیم، با آکادمی اُتکس همراه باشید.



معرفی اولیه


اگر در فرهنگ های لغت معروف فارسی به دنبال معنای آن باشید، آن را اسبی که رنگ آن مایل به زرد است خواهید یافت. اما تمام موضوع ما بر سر همین اسب خلاصه می شود. اسبی که نماد اولین "خودروی ملی" ما شده و هم اکنون در آستانه 17 سالگی است. اما داستان این اسب از کجا شروع می شود ؟ 

اواسط دهه هفتاد بود که حرف و حدیث های نه چندان جدید پیرامون موضوع خودروی ملی بالا گرفت، بزرگان و صاحب نظران صنعت خودرو همگی به اتفاق می گفتند که : مگر ما چه از صنعت کره کم داریم که الان باید از آن ها عقب باشیم ؟ مگر استارت فعالیت ما و صنعت کره در یک بازه و به صورت همزمان نبود ؟ حال چه شده که کره ای ها در پله های بالاتری هستند و ما نفس نفس زنان بر روی پله های نخست ؟" البته بزرگان حق هم داشتند. ایران و کره به صورت تقریبا همزمان کار خودروسازی رو آغاز کرده بودند. که اتفاقا آن سال های دهه هفتاد، دوره واردات خودرو نیز بود و می شد خروجی های صنعت کره و سایر صنایع خودروسازی شاخص جهان را دید و مقایسه کرد که آن ها چه داشتند و ما چه در چنته داریم ؟ باید بگوییم صرفا پیکان، پیر 30 ساله صنعت خودروی ایران! 

پس باید قدمی برداشته می شد، کاری شروع می شد و چاره هم تولید خودروی ملی بود. کاری بسی سخت و دشوار. ما که البته نه پلت فرم بومی داشتیم و نه تجربه کاری زیاد. پس نگاهی به دور و اطراف خود انداخته و دست روی داشته های خود بگذاریم. و در اینجا چه چیزی بهتر از پژو؟ و در واقع چه چیزی بهتر از شاسی و پلت فرم پژو 405 برای شروع کار یک خودروی به اصطلاح ملی ؟!

و داستان تولید سمند از همین نقطه آغاز شد، سمند که قدم بزرگ ایران خودرو برای آینده محسوب می شد به کمک شرکت های صنعتی و مشاوره ای آلمانی و انگلیسی و البته استفاده از دانش دانشجوهای عالی رتبه ایرانی پس از حدود 5 سال به نقطه تولد خود رسید. این خودرو برای نخسین بار در سال 1380 و به عنوان خودروی ملی ایران به همگان معرفی و یک سال بعد پایش به بازار فروش باز شد. هر چند که اگر به این داستان با دقت توجه کنیم، در می بابیم که سمند تماما یک خودروی ملی نیست و بر روی شاسی و پلت فرم اصلاح شده 405 و با کمک مشاوران و شرکت های خارجی پا به عرصه تولید و مونتاژ نهاده، اما باید اعتراف کنیم که خروجی همت و تلاش شرکت ایران خودرو برای معرفی یک خودروی جدید و با لقب خودروی ملی، در نوع خود جای تقدیر و احترام دارد. 






مدل های سمند


سمند در بازار کشور جز یکی از خانواده های پر جمعیت محسوب می شود. این خودرو که نخسین نمونه آن مربوط به سال 1381 است، از بدو زمان ورود خود به بازار تاکنون مدل های متنوعی را در غالب تغییرات و فیس لیفت های خفیف تجربه نموده که در اینجا به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم :



سمند EL


این مدل در واقع نخستین سمند تولیدی ایران است. که شاید بد نباشد که از آن با نام سمند کلاسیک نیز یاد کنیم. اولین طراحی مربوط به سمند در این مدل دیده می شود. این مدل علاوه بر عرضه به بازار فروش، با امکانات کمتر در اختیار ناوگان تاکسی رانی نیز قرار گرفته و تا سال ها جز خودروهای تاکسی نیز محسوب می شد. لازم به ذکر است که این مدل تا اواسط دهه هشتاد شمسی تولید شده و پس از آن جای خود را به مدل LX داد.






سمند LX


دومین مدل از خانواده سمند مدل معروف LX است. مدلی که ایران خودرو از آغاز معرفی، مانور زیادی روی آن داده در نقش مدل اصلاح شده سمند اولیه با تعدادی آپشن بیشتر و البته ظاهر بهینه تر از سال 1384 معرفی و وارد چرخه تولید شد. سمند LX از جمله مدل هایی است که تا به این لحظه در خط تولید ایران خودرو تولید و به بازار فروش عرضه می شود.





سمند LX EF7


دقیقا همان مدل و تریم LX با این تفاوت که از موتور ملی 1.7 لیتری EF7 بهره می برد. تولید این مدل نیز تا به امروز ادامه دارد. 





سمند سریر 


این مدل سمند با طول اتاق بیشتر بر مبنای مدل LX و با تعدادی امکانات اضافه در دهه هشتاد شمسی پا به چرخه تولید نهاد و در همان دهه هشتاد نیز پرونده آن بسته شد. این مدل به علت طول بیشتر اتاق و ستون B بزرگتر خود به سمند سفارتی نیز معروف بوده و البته در نقش خودروی رسمی بعضی سازمان های ایران نیز جا گرفت.




سمند سورن


سورن را می توان نخسین فیس لیفت سمند محسوب کرد که در سال 1385 معرفی شد. این خودرو که سعی داشت تا سمند را از جنبه کلاس و پرستیژ چند پله ارتقا داده و آن را به روزرسانی کند از ظاهری به روز تر بر مبنای مدل LX شکل گرفت. هر چند که طراحی داخلی آن تفاوتی با مدل LX نداشت. سورن تا شروع دهه 90 شمسی در خط تولید ایران خودرو باقی ماند و بعد از آن جای خود را به مدل سورن ELX داد. 




سمند SE


این مدل از سمند از ابتدای دهه 90 معرفی و روانه بازار شد. همانطور که از پسوند آن نیز پیداس، این مدل در واقع مدل پایه و بیس سمند بوده که از حیث امکانات و تجهیزات و کمی در بخش ظاهر با مدل بالاتر LX تفاوت دارد. در بخش فنی، موتور و گیربکس آن با مدل LX شباهت و همخوانی داشته اما در بخش تجهیزات و امکانات با حذف یک سری از آیتم ها در سطح پایین تری قرار دارد. این مدل هم اکنون در نزد بعضی افراد در بازار فروش به اسم سمند کار جدید نیز شناخته می شود.




سورن ELX و ELX توربو


همانطور که چند سطر بالاتر گفتیم، این مدل در دهه 90 جایگزین مدل اولیه سورن شد. سورن ELX در بخش ظاهری از جلوپنجره جدید و بازطراحی شده ای بهره برده و در بخش طراحی داخلی خود نیز از یک طراحی کاملا متفاوت و منحصر به فرد بهره می برد. همچنین این مدل را می توان آپشنال ترین مدل کنونی خانواده سمند به شمار آورد. مدل ELX توربو نیز همانطور که از نامش پیداس از یک توربوشارژ بر روی موتور ملی EF7 استفاده کرده و تنها در بخش قابلیت های دینامیکی در سطحی بالاتر و متفاوت تر قرار دارد. 





عملکرد فنی


خانواده سمند هم اکنون در بازار کشور با 2 پیشرانه کلی XU7 و EF7 عرضه می شوند که بسته به شرایط و مدل هر خودرو می توانند تک سوز یا دوگانه سوز باشند. مدل های SE و البته LX به صورت انتخابی از پیشرانه سنتی و قدیمی 4 سیلندر 8 سوپاپه XU7 بهره می برند. این موتور که در طول سالیان متوالی بر روی انوع مدل های 405 و پارس نیز نصب شده با حجم دقیق 1761 سی سی قادر به تولید ماکسیموم قدرت 100 اسب بخار در دور موتور 6000 و ماکسیموم گشتاور تولیدی 153 نیوتون متر در دور موتور 3000 می باشد. این پیشرانه در اتصال با یک گیربکس 5 سرعته دستی طبق ادعای شرکت سازنده قادر است تا این اسب 1220 کیلویی را در مدت زمان تقریبی 13.1 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت برساند. همچنین سمند های مجهز به پیشرانه XU7 به صورت ترکیبی در 100 کیلومتر، میانگین مصرف سوختی معادل 8.34 لیتر دارند. 

اما در بعضی مدل های سمند LX به انتخاب مشتری و البته سورن ELX به صورت انحصاری از پیشرانه جدیدتر 4 سیلندر 16 سوپاپه EF7 استفاده می شود. این پیشرانه که با همکاری آلمانی ها ساخته شده، با 1654 سی سی حجم قادر به تولید حداکثر قدرت 113 اسب بخار در دور موتور 6000 و تولید حداکثر گشتاور 155 نیوتون متر در دور موتور 4500 است که با 20 کیلوگرم وزن اضافه می تواند سمند و سورن را در مدت زمان حدودی 12 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت برساند. البته ذکر این نکته در اینجا واجب به نظر می رسد که مدل های دوگانه سوز EF7 تنها در خانواده سمند LX به کار رفته و مدل های سورن ELX تک سوز هستند. همچنین در مدل های دوگانه سوز سمند LX وزن خالص خودرو با احتساب مخزن سوخت اضافی تا 1344 کیلو افزایش پیدا می کند. اما گل سرسبد موتورهای خانواده سمند در سورن  ELX توربوشارژ خلاصه می شود. در این مدل از پیشرانه EF7 با سیستم پرخوران توربوشارژ استفاده شده که حداکثر قدرت خودرو را تا 150 اسب بخار در دور 5500 و حداکثر گشتاور تولیدی را تا 215 نیوتون متر در دور 4800 بالا می برد. اضافه کردن این سیستم منجر شده تا شتاب خودرو از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر به 10 ثانیه تقلیل یافته و از این حیث در زمره خودروهای برتر مونتاژی بازار کشور تلقی شود.









طراحی و امکانات


طراحی سمند در دوران معرفی و رونمایی خود با وجود دور بودن از فاکتور هیجان و البته دارا بودن کمی چاشنی محافظه کاری، از جمله طراحی های به روز و متفاوت بازار خودروی ایران محسوب می شد. حداقل در نقش یک خودروی وطنی و اولین خودروی ملی ایران امتیاز قابل قبولی را دریافت می کرد. اما هم اکنون و بعد از سپری شدن حدود 17 سال از آن زمان، دیگر نمی توان آن ذهنیت قبلی را در رابطه با این خودرو قبول کرد. با این که در طول این دوران، سمند چرخه تغییرات و فیس لیفت هایی را با معرفی مدل های متنوع تجربه نمود اما همچنان کلیت آن طراحی قدیمی و رادیکال در بطن و کالبد این اسب پیر دیده می شود. پیکره بیرونی سمند مبنتی بر خطوط ساده، روان و با انحنای کم است، در نمای جلو، آیتم های تشکیل دهنده ظاهر خودرو طراحی ساده ای دارند، در نمای جانبی نیز خط کمر برجسته و پیوسته مهم ترین المان طراحی جانبیست که تا حدودی نمای جانبی خودرو را عضلانی جلوه می دهد. همچنین ابعاد مناسب آینه های جانبی در مقایسه با ابعاد خودرو یک نکته مثبت تلقی می شود. شایان ذکر است از جمله خلاقیت های شرکت سازنده! برای تفکیک و تمایز مدل های این خانواده به هم رنگ بودن قسمت های زه جانبی و دستگیره درب در مدل های سورن و مشکی بودن این قسمت ها در مدل های سمند بر می گردد! با رسیدن به عقب خودرو سپر ساده ( و کمی قوس دار در سورن ) به همراه چراغ های عقب دو تکه در تمام مدل ها قابل توجه ترین نکات مربوطه هستند. وقتی درب کابین خودرو را باز می کنید و وارد کابین می شوید خود را در فضایی بزرگ و جادار خواهید یافت. این مورد که البته به یکی از خصیصه های اعضای این خانواده در طول سالیان سال بدل شده برای افرادی که برای نخستین بار پشت فرمان این خودروها قرار می گیرند کمی مبهم است و این نکته تا حد زیادی به میدان دید جانبی سمند برای کنترل بهینه آن باز می گردد. با توجه به موقعیت قرارگیری راننده و طراحی ستون ها و ارتفاع شیشه های جانبی، تسلط به میدان دید جانبی و نقاط کور بدنه کمی زمان بر است. دید عقب خودرو نیز در حد متوسطی ارزیابی شده اما رتبه بالاتری را در مقام مقایسه با خانواده تندر90 کسب می کند. خودروهای سمند از همان طراحی اولیه در خصوص کابین بهره می برند و در تمام طول این 17 سال، تنها تغییر مربوط به تغییر فرم بعضی ادوات و دکمه هاو مجموعه نشان دهنده های پشت آمپر می شود. به عقیده نگارنده طراحی داشبرد از حیث جمع شدن همه عملکردها در یک بخش یادآور مجموعه ادوات کاکپیت هواپیما ( بدون در نظر گرفتن شباهت ظاهری ) است و البته این بخش ارگونومی قابل قبولی دارد. میزان فضای اختصاص یافته برای هر سرنشین در سمند بسیار مناسب است و حتی سه سرنشین ردیف عقب نیز بدون مشکل خاصی به راحتی در کنار هم می نشینند. همچنین نکته مثبت سمند درمقایسه با بعضی خودروهای وطنی استفاده از زیرآرنجی و جا لیوانی برای راحتی بیشتر صندلی های ردیف عقب است. اما در مورد سورن باید گفت که طراحی آن در مدل های ELX به روز تر از سمند است. این ویژگی هم در خصوص طراحی تمای جلو و هم در خصوص نمای پشت خودرو صدق می کند. در نمای جلو شاهد به کارگیری مجموعه چراغ ها در کنار جلوپمجره و سپر قوس دار جدیدی هستیم که در مقایسه با سمند طراحی مدرن تری دارند. همچنین تمامی بخش های پلاستیکی مشکی رنگ همانطور که گفته شد در مدل سورن هم رنگ بدنه هستند. در نمای جانبی به جز این مورد تغییری احساس نمی شود و با رسیدن به عقب خودرو باز هم شاهذ تغییر در طراحی چراغ ها و سپر عقب هستیم. به طور کلی طراحی مجموعه عقب خودرو شباهت بیشتری با مدل های سمند دارد و نکته مثبت سورن استفاده از چراغ خطرهای LED است اما باید بدانید که بخش قرمز رنگ تکه دوم این مجموعه چراغ که بر روی صندوق عقب خودرو قرار دارد فاقد لامپ های LED است و تنها چراغ دنده عقب خودرو کاربردی است! با باز کردن درب کابین اوج تغییرات سورن نسبت به سمند آشکار می شود. در اینجا با یک طراحی تغییر یافته روبرو هستیم که در مقام مقایسه با سمند ظاهر مدرن تر و البته شسته رفته تری دارد. همچنین بر خلاف سمند که از ترکیب رنگ کرم و قطعات طرح چوب استفاده می کند، رنگ غالب در داخل کابین سورن مشکی و قطعات استفاده شده رنگ نقره ای دارند. از لحاظ میزان فضای اختصاص یافته به سرنشینان وضعیت سورن هیچ تفاوتی با سمند نداشته و ارگونومی دسترسی به ادوات در مقایسه با سمند کمی پایین تر است. همچنین در سورن های صفر تولیدی مجموعه ای از دکمه های مربوط به عملکرد های سیستم صوتی و تماس بر روی فرمان تعبیه شده اند که سورن را کمی بالاتر از سمند جلوه می دهند. از حیث تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، خانواده سمند LX و سورن ELX چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. از جمله امکانات این دو خانواده می توان به مواردی همچون : ترمزهای دیسکی در چرخ های جلو و کاسه ای در چرخ های عقب ( در سورن هر چهار چرخ دیسکی ) به همراه سیستم ضد قفل ABS، دو عدد کیسه هوا، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان هیدرولیک ( در سورن غربیلک فرمان مجهز به کلید های کنترلی )، شیشه بالابرهای برقی در هر چهار درب ( در سورن شیشه ها از نوع سولار و مجهز به آنتی ترپ و پاورویندزو )، تنظیم آینه های جانبی برقی ( در سورن از نوع تا شونده برقی به همراه راهنما بر روی قاب بیرونی )، تنظیم برقی برقی صندلی ها جلو به همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع دستی ( در سورن تهویه مطبوع اتوماتیک)، صندوق پران و سنسورهای دنده عقب اشاره کرد. همچنین سورن مجهز به رینگ های آلومینیومی 15 اینچی است در حالی که سمند تا سال های پایانی دهه هشتاد با رینگ اسپرت آلومینیومی عرضه شده و مدل های صفر کنونی صرفا با رینگ آهنی و قالپاق عرضه می شوند. سمند SE نیز به عنوان مدل پایه سمند از تجهیزات و امکانات کمتری نسبت به سمند LX و سورن ELX بهره برده و تفاوت های آن با این دو خودرو به مواردی همچون : عدم وجود مه شکن های جلو، عدم وجود سنسو های دنده عقب، قالپاق های متفاوت، فرمان با طرح متفاوت 3 پر، شیشه بالابر های دستی درب های عقب و تنظیم آینه های جانبی به صورت دستی خلاصه می شود.






نتیجه گیری


اولین ها همیشه جایگاه خاصی دارند، در واقع کمی به یاد ماندنی تر هستند. باید اعتراف کنیم که در تاریخ صنعت خودروسازی ایران نیز، حساب سمند متفاوت تر از سایر خودروهاست. البته این موضوع به این معنا نیست که در مورد نقاط ضعف آن حرفی نزنیم. سمند هر چقدر که از عنوان خودروی ملی فاصله داشته باشد اما حداقل نتیجه و خروجی تلاش شرکت ایران خودرو در جهت رسیدن ( شما بخوانید نزدیک شدن! ) به این لقب و عرصه محصول جدیدی به بازار کشور با هدف بالا بردن جایگاه ایران در رقابت بسیار سخت خودروسازی است. اگر از خوبی های سمند بگوییم باید به مواردی همچون، سواری قابل قبول، فضای بزرگ و جادار، آپشن ها و امکانات مناسب به نسبت سایر رقبا که آن را بدل به یک خودروی خانوادگی مناسب کرده اشاره داشته باشیم. در خصوص نقاط ضعف آن نیز مواردی همچون مصرف بالای سوخت در مدل های مجهز به موتور قدیمی XU7 و قابلیت های دینامیکی پایین خود را نشان می دهند. در کنار تمامی این موارد، افت کیفیت ساخت این خودرو (که البته این مورد در طی سال های اخیر به یک بیماری واگیر دار در صنعت خودروسازی ایران و بیشتر خودروهای بازار بدل گشته) نیز نکته مهمی است که دامن گیر سمند شده و این نکته تلخ هم بر اساس گزارش های دوره ای سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و هم  بر اساس بازخوردهای خریداران به گوش می رسد. پس اگر تصمیم به خرید این خودرو دارید، در کنار خوبی ها و نکات مثبت آن، باید خود را آماده نقص ها و اشکالات کیفی احتمالی آن در آینده کنید. 




مشخصات
سمند SE
سمند LX
سمند LX EF7
سورن
سورن ELX توربو
نوع موتور
4 سیلندر خطی
4 سیلندر خطی
4 سیلندر خطی
4 سیلندر خطی
4 سیلندر خطی
کد موتور
XU7JP/L3
XU7JP/L3
EF7
EF7
EF7 TC
استاندارد آلایندگی
یورو 4
یورو 4
یورو 4
یورو 4
یورو 4
تعداد سوپاپ
8
8
16
16
16
حجم (لیتر)
1.8
1.8
1.7
1.7
1.7
نوع گیربکس
5 سرعته دستی
5 سرعته دستی
5 سرعته دستی
5 سرعته دستی
5 سرعته دستی
حداکثر قدرت (اسب بخار)
100
100
113
113
150
حداکثر گشتاور (نیوتون متر)
153
153
155
155
215
شتاب صفر تا صد
13.1
13.1
12
12
10
حداکثر سرعت
185
185
190
190
205
حجم باک (لیتر)
66
66
66
66
66
حجم صندوق عقب (لیتر)
500
500
500
500
500



قیمت ها


در حال حاضر و تا این لحظه، ظرفیت شرایط فروش نقدی تمامی مدل های گروه سمند از سوی ایران خودرو به مرحله تکمیل رسیده و تنها می توان این خودروها را به صورت پیش فروش خریداری و در سال 1397 از شرکت مذکور تحویل گرفت. اما در بازار آزاد شرایط به گونه دیگری است و تمامی این خودرو ها با مدل 97 به فروش می رسند. با این حال چالش بزرگ در اینجا، نحوه اطلاع و آگاهی یافتن از قیمت های دقیق خودرو در بازار آزاد است. پس چاره چیست ؟

چاره کار مراجعه به سیستم محاسبه قیمت روز خودرو اُتکس است. این سیستم پیشرفته به عنوان یکی از برترین و قدرتمندترین ابزار های آنلاین اطلاع رسانی قیمت انواع خودروی نو و دست دوم، با آنالیز و انطباق از شرایط روز بازار خودروی کشور، قیمت تمامی خودرو ها را در انواع صفر و کارکرده به روزرسانی نموده و آن را در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از این سیستم قوی تنها کافیست با مراجعه به این صفحه، برند، مدل و سال تولید خودروی مورد نظر خود را انتخاب نموده و از حدود قیمت آن بر روی نمودار با مشخص شدن بازه های زمانی مختلف آگاه شوید. در اینجا برای مثال، قیمت صفر انواع مدل های خانواده سمند برای شما مشخص شده است :


قیمت روز سمند

قیمت روز سمند LX صفر

قیمت روز سمند LX EF7 صفر

قیمت روز سمند LX EF7 دوگانه سوز صفر

قیمت روز سورن ELX صفر

قیمت روز سورن ELX توربو مدل 1396



سرویس حرفه ای تحلیل قیمت خودرو




و اما کارشناسی..


اگر خاطرتان باشد قبلا در یک مقاله ی جداگانه به صورت مفصل، پیرامون موارد حائز اهمیت حوزه کارشناسی خودروهای خانواده سمند صحبت کرده بودیم. در این مطلب نیز مجددا نکات مربوطه را یادآوری خواهیم کرد :

در مورد سمند حتما باید توجه ویژه‌ای به بخش بدنه و کارشناسی بدنه آن نشان‌داد. با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ، بدنه پر حجم و دید نسبتا ضعیف اطراف، وجود هرگونه زدگی، موج و رنگ‌شدگی در بدنه سمند را جدی گرفته و حتما از ترفند تشخیص رنگ‌شدگی با چشم استفاده‌کنید. یکی از نقاط بسیار آسیب‌پذیر در بدنه سمند به بخش ستون‌های میانی و درب‌های آن برمی‌گردد که جز نقاط حساس بدنه این خودرو محسوب می‌شوند.

جدا از کارشناسی بدنه خودرو، سمند به علت بهره‌گیری از شاسی پژو 405 و وزن بیشتر در مقایسه با آن، موقعیت حساس‌تری در تصادفات و آسیب‌دیدگی های مربوط به شاسی دارد. بنابراین کارشناسی شاسی و بخش‌های مختلف آن را همواره در چک لیست مدل‌های مختلف این خانواده پر جمعیت لحاظ کنید.

شرکت ایران‌ خودرو در زمینه کیفیت رنگ بدنه همواره جز پیشتازان شرکت‌های صنایع اتومبیل سازی ایران به حساب می‌آید. این مورد در خصوص تمامی محصولات آن نیز دیده می‌شود اما اگر کمی با دقت در بازار به دنبال سمند‌های کارکرده اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود باشید حتما متوجه رنگ‌پریدگی سپر‌ها و رکاب‌ های جانبی بسیاری از آن‌ها می‌شوید که علت آن، افت کیفیت آستر، زیرسازی و رنگ‌آمیری بخش‌های مربوطه در خلال سال‌های نام‌برده است. پوست پوست شدن و ریخته‌شدن رنگ این بخش‌ها چه در اثر ضربه و چه در اثر فشار بالای آب به صورت متمادی می‌تواند چهره ناخوشایندی به بدنه خودروی مورد نظر تقدیم کند. پس مواظب ظاهر خودرو و آسیب‌پذیری در این بخش‌ها باشید. 

همانطور که در بالا اشاره شد، خانواده سمند در بخش فنی خود از دو موتور سوپاپه پژویی و موتور 16 سوپاپه ملی استفاده می‌کند. موتور XU7 به علت استفاده گسترده در طول سالیان متمادی، جز موتورهای آشنا و شناخته‌ شده قشر تعمیرکاران به حساب می‌آید. این موتور پر سر و صدا همواره به دوام و تحمل فشار شهره بوده اما واقعیت این است که اگر به دنبال سمند مدل بالا می‌گردید دیگر انتظار تحمل فشار بالا از موتورهای XU7 را نداشته و با احتیاط با آن برخورد کنید. به علت افت کیفی بخش‌های سرسیلندر و واشر سرسیلندر موتورهای جدید همواره باید توجه ویژه‌ای به نوع راندمان آن داشت. کم کردن روغن نیز یکی از موارد مشهود موتور XU7  است. یادتان باشد یک موتور سالم که به صورت مرتب سرویس شده نباید روغن زیادی در طول یک دوره استفاده مشخص کم کند و دیده شدن این موضوع یکی از نشانه‌های ضعف موتور است. 

حساسیت در مورد موتور ملی EF7 در مقایسه با موتور قدیمی XU7 بالاتر است. این موتور چه در نمونه‌های بنزین سوز و چه در نمونه‌های گازسوز با وجود قدرت راندمان بالاتر حساسیت بیشتری داشته و همواره باید دقت نظر بسیار ویژه‌ای به سرویس‌های منظم دوره‌ای آن نشان‌داد. همچنین این موتور در مقایسه با موتور XU7 موتور پرحرارت‌تری محسوب شده بنابراین در هنگام خرید سمند EF7 باید بخش مربوطه به سیستم خنک‌کننده موتور کاملا چک شود. سلامت اویل پمپ موتور نیز در موتور EF7 بسیار مهم و حیاتی است. در مجموع و در هنگام خرید هر کدام از مدل‌های خانواده سمند که به موتور ملی مجهز هستند چک کردن کامل وضعیت موتور و جویا شدن وضعیت سرویس‌های دوره‌ای آن جز فاکتور‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در خرید حودرو تلقی می‌شوند. 

حتما از بسیاری از سمند سواران شنیده‌اید که " آقا دنده یک من بعد چند سال استفاده دیگه خوب جا نمیره ". این مورد نشان از اهمیت وضعیت راندمان گیربکس داشته و یادتان باشد که حتما تعویض به موقع روغن واسکازین را در خانواده سمند و پژو 405 جدی بگیرید!

در آخرین بخش مربوط به چک لیست بخش فنی به سلامت جلوبندی می‌رسیم. خرابی زودهنگام فنرها و به صدا افتادن جلوبندی به علت وزن بالا و فشار زیاد بر روی این بخش از جمله مشکلات شایع در سمند‌های با کارکرد بالاست و حواستان باشد یک جلوبندی پر ایراد خرج بسیاری بر گردن شما می‌اندازد!‌

در مورد سلامت داخل کابین، نکته بسیار مهم سر و صدای مربوط به ستون‌ها، داشبرد، کنسول و رودری‌هاست. سر و صدای داخل کابین را می‌توان با روش‌ هایی کاهش داد اما توجه داشته‌ باشید که در پاره‌ای از موارد نیز سر و صدای بیش از حد قطعات کابین را نمی‌توان به صفر رساند. 

در نهایت نیز آخرین بخش مربوط به چک لیست سمند به بخش ساختار سیستم برقی خودرو مربوط می‌شود. سمند بسته به مدل خود از دو نوع سیستم برقی کامپیوتر سخنگو یا سیستم مولتی پلکس استفاده می‌کند. در مقایسه این دو سیستم، مولتی‌ پلکس قابلیت‌ها و امکانات بالاتری را در کنار ویژگی آپدیت شدن و البته حساسیت بیشتر خود داشته و کامپیوتر سخنگو امکانات کم‌تر و ساختار قدیمی‌تری را شامل می‌شود. توضیه ما این است که همواره، اگر به سراغ خرید سمند مولتی پلکس می روید توجه بسیاری به دخل و تصرف در سیم‌کشی و ساختار آن داشته‌باشید، زیرا اضافه‌کردن هرگونه آپشن غیر استاندارد و تعریف آن در این سیستم مساوی‌ است با آلارم‌ها و ارور‌های بسیار و این مورد می‌تواند برای شما آزار‌دهنده باشد. 





حال برای اطمینان از خرید خودروی مورد نظر خود چکار کنیم ؟!



چاره کار بهره بردن از یک کارشناس مجرب و آشنا به تجهیزات و امکانات روز حوزه کارشناسی خودرو است. بارها گفتیم و باز هم می گوییم که کارشناسی رنگ و فنی خودرو در واقع یک هنر است. هنری که در عین پیچیدگی های زیبای خود، همچون یک محافظ و شیلد برای خریداران خودرو عمل کرده و می تواند آن ها را در مقابل ریسک ضرر و زیان های مالی و حتی جانی بیمه کند. تیم کارشناسی شرکت اُتکس، متشکل از افراد با سابقه و مجهز و آشنا به ادوات روز کارشناسی خودرو، این امکان را برای شما عزیزان فراهم می آورند تا با اطمینان خاطر برای خرید خودروی مورد نظر خود اقدام کرده و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. شما عزیزان می توانید برای استفاده از این سرویس و استفاده از خدمات کارشناسی خودرو در محل، فرم اینترنتی مربوط به درخواست کارشناس خودروی سمند در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم های اینترنتی و فرایند پرداخت آنلاین مشکل دارید، کافیست تا با تلفن شرکت به شماره 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل نمایید. 

آگهی های مرتبط

(تومان)450,000,000

28,000 کیلومتر

ماشین تمیز در حد نو تمامی سرویس های ادواری ماشین انجام شده است دارای روکش صندلی و چادر ماشین فوری 

1402/12/1تهران
(تومان)280,000,000

310,000 کیلومتر

موتور تعمیر شده و خرجی نداره 

1402/11/30اصفهان
(تومان)360,000,000

ماشین کم کارکرد کیلومتر واقعی آس در حد تازه بیمه شده بیمه بدنه داره لاستیک ها پر روکش صندلی فول امکانات آینه و صندلی برقی همگی سالم جلوبندی تازه تعویص شده یه خوردگی خیلی کوچیکه سمت شاگرد موقع در اومدن از پارکینگ روشه که خیلی جزیی به شرط سالم سند دوبرگی مناسب مصرف کننده لطفا دلال زنگ نزنه فروش به خریدار واقعی اگر خریدارید تماس بگیرید 

1402/10/13قزوین
(تومان)395,000,000

90,000 کیلومتر

سمند بدون مشابه کامل مطالعه بشه که سوالی نمونه قیمت ماشین ۳۸۰ با رینگ و سیستم ۴۰۰ بدون وسایلم نمیفروشم برج ۱۲ سال ۹۷ سی میلیون سیستم و رینگ زیرشه که با همونا قیمت رو گذاشتم بدون وسایل ۳۸۰ پخش حرفه ای شش کانال پایونر چهار باند میدرنج ساب وافر قول پایونر امپ فوق العاده ایندیانا انگلیس رینگ و لاستیک ۲۰۵ هشتاد درصد ماشین در حد صفر و عروسک موتور تمام فابریک و شمع و وایر شمع و دریچه گاز تقویتی از صفر دست خودم بوده و تمام سرویس های روغن و فیلتر ها هر چهار هزار تا عوض شده 

1402/10/11اصفهان
(تومان)225,000,000

220,000 کیلومتر

خودروسالم وآماده بکار می باشد 

1402/9/12تهران
(تومان)380,000,000

بی رنگ،خیلی تمیز وموتوری سالم،سند تک برگ،دوگانه مخزن بزرگ کارخانه،شیشه دودی،روکش صندلی،بیمه ثالث 

1402/9/3مازندران

پستهای مرتبط

نظرات