سیر پر فراز و نشیب داستان قیمت خودرو در سال 1396 از ابتدا تا به این لحظه مراحل بسیاری را گذرانده است. از یک سو خودروسازان، درخواستها و زمینهسازی های افزایش قیمت و از سویی تصمیمگیریهای شورای رقابت در جهت رصد بازار خودروهای داخلی و اتخاذ مناسبترین تصمیم. اما در اینجا بهتر است که تحلیل قیمت خودروها در سال 1396 را ابتدا از 3 ماهه پایانی سال 1395 آغاز کنیم. زمانی که خودروسازان وطنی موفق شدند تا در یک اقدام نادر و با گرفتن مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه، افزایش قیمت محصولات خود به مناسبت عرضه مدل های سال 1396 را بر خلاف روال هر ساله بسیار زودتر از موعد مقرر و در حدود 3 ماه قبل از آغاز سال 1396 اجرایی کنند! اتفاقی که باعث شد تا شکاف و اختلاف قیمت بین خودروهای صفر مدل 95 و 96 در بازار، بسیار زودتر از زمان پیش بینی شده استارت بخورد!
شورای رقابت : تا اردیبهشت افزایش قیمت نداریم
این جمله سخن رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در دی ماه 1395 است. وی با بیان این که شاخصه های دستورالعمل قیمت گذاری خودروها در اردیبهشت 1396 بررسی خواهد شد با جدیت اعلام کرد که تا آن تاریخ، هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت گذاری را ندارد.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت
خودروسازان : می خواهیم گران کنیم!
در ادامه ماجرا و در اوایل خرداد سال 96، خودروسازان درخواستی را به شورای رقابت مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت محصولات خود ارسال کردند. درخواستی که پیش بینی می شد تا نتیجه آن در تابستان 96 اعلام شود. همچنین رضا شیوا اعلام کرد که شورای رقابت پس از بررسی عواملی مانند نرخ تورم بخشی (اعلام شده توسط بانک مرکزی) و همچنین وضع کیفی خودروها (اعلام شده از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران) قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد.
تندر 90 پلاس عضو جدید خانواده ایران خودرو که به تازگی معرفی شده
قیمت تندر 90 پلاس صفر و تندر 90 صفر را در بازار رصد کنید
12 تیرماه 96 : چکش افزایش قیمت زده شد
در نهایت امر، پس از انبوه گمانه زنی ها و شایعات، شورای رقابت در جلسه رسمی خود در تاریخ 12 تیرماه 1396 خبر از افزایش قیمت چند مدل خودروی مونتاژی داد. بر اساس بیانیه این شورا، با افزایش قیمت 1 تا 1.5 درصدی پراید و تیبا و همچنین رشد 2.5 درصدی قیمت خودروهای پژو و سمند موافقت شده است. در واقع این افزایش قیمت برای برخی محصولات پر تیراژ دو خودروساز در نظر گرفته شده و نتیجه این اتفاق، افزایش بهای حدود 150 هزار تومانی برای پراید و تیبا و همچنین افزایش بهای حدود 400 هزار تومانی برای خودروهای سمند و پژو بوده است. همچنین طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت خودروهای پسابرجامی پژو 2008، 508 و 301 از دایره قیمت گذاری خارج و قیمت آن ها به علت انحصاری بودن بازار آن ها آزاد اعلام شده است.
دنا پلاس خودرویی به ظاهر متفاوت ولی در باطن همان دنا که به نظر نمیاید ارزش چنین افزایش قیمتی را با مدل معمولی خود داشته باشد
تغییرات قیمت دنا پلاس صفر در بازار
شورای رقابت: افزایش قیمت خودرو غیرقانونی است/ نظارت بر قيمت، وظیفه سازمان حمايت و تعزيرات است
اما در میانههای مهرماه 1396 شرکت خودروسازی سایپا و اندکی بعد از آن شرکت خودروسازی ایرانخودرو اقدام به انتشار لیست جدید محصولات خود کردند. اما انتشار لیست قیمت جدید 7 محصول شرکت سایپا با موضعگیری و بازخورد متفاوت رضا شیوا، رئیس شورای رقابت همراه بود و وی اعلام کرد که شوراي رقابت پيگير افزايش اخير قيمت خودروهاي مشمول قيمتگذاري مانند سراتو ، تيبا2 و... خواهد بود و اين موضوع را از خودروسازان پيگيري خواهد كرد. همچنین رضا شیوا در ادامه صحبتهای خود پیرامون این موضوع اعلام نمود که : هرگونه افزايش قيمت خودروهاي مشمول ضوابط قيمتگذاري خارج از چارچوب و دستورالعمل ابلاغ شده شوراي رقابت غيرقانوني بوده و شورا آن را پيگيري خواهد كرد. البته این در حالی است که رضا تقیزاده، معاون بخش بازاریابی و فروش محصولات سایپا در تایید افزایش قیمت 900هزار تا 5 میلیونتومانی محصولات این شرکت، افزايش قيمت دو محصول تيبا2 و ساينا از محل مجوزهايي صورت گرفته كه شوراي رقابت قبلا به شركت سايپا داده است. وی در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد که : بر مبناي اين دو مجوز افزايش قيمت پايه 700 تا 800 هزار توماني خودروهاي مذكور با احتساب ماليات 13 تا 14 درصدي ارزش افزوده، عوارض، شمارهگذاري، بيمه و... اعمال شده كه در نهايت ميزان افزايش قيمت خودروهاي مذكور براي مشتريان به يك ميليون تومان رسيده است. اما جالبترین قسمت سخنان تقیزاده، بخش نهایی آنها بوده که وی اظهار داشت : افزايش اخير قيمت مدل خودرو آريو، چانگان و سراتو در انواع دنده دستي و اتوماتيك نيزمستقيما متاثر از افزايش اخير نرخ ارز و رشد هزينه نهادههاي توليد بوده است.
زوتی Z300 یک خودرو شکست خورده دیگر از سمت سایپا که به نام ایرانی آریو قصد ورود به بازار را داشت که به علت گرانی بیش از حد و نبود بازار و قطعات مناسب آخر سر به تاکسیرانی واگذار شد
وضعیت قیمت و و بازار خودروهای وطنی در پاییز 1396 در مقایسه با پاییز 1395، شرایط متفاوتی را منعکس میکند. بر خلاف سال گذشته که با آمدن فصل خزان شاهد فروکششدن قیمتها و آرامش بازار خودروهای مونتاژی بودیم، در همان برهه از سال 1396 شاهد افزایش قیمتها و به طبع آن افزایش حاشیه بازار هستیم. همچنین موج نا آرام افزایش قیمت خودروها که پیشزمینههای شکلگیری آن پیش از ابتدای سال 1396 آغاز شدهبود اکنون کمی آرامشده و به وضعیت با ثباتی رسیده که به نظر میرسد تا ابتدای زمستان ادامه پیداکند. اما به نظر میرسد که با شروع زمستان 1396 باید مجددا منتظر افزایش قیمت خودروها به بهانه بخشنامههای فروش و عرضه مدلهای 1397 باشیم. اتفاقی که در سال گذشته بسیار زودتر از موعد پیشبینی شده رخ داد و بعید نیست که امسال نیز، به فاصله 2 تا 3 ماه پیش از شروع سال نو خود را نشان دهد.
در نهایت، از قیمت خودروهای وطنی مورد نظر خود، به روز آگاه باشید.
هر چه به انتهای سال جاری نزدیک شویم، شرایط بازار فروش خودرو با تنش بیشتری همراه میشود. تنشی که تنها به خودروهای صفر ارتباط نداشته و شامل قیمت خودروهای کارکرده نیز میشود. بنابراین، وجود مرجع و ابزاری دقیق برای تخمین و تحلیل قیمت خودرو بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد. در اینجا اُتکس نه تنها به عنوان سرویس حرفهای ارائهدهنده خدمات کارشناسی خودرو بلکه به عنوان مرجعی مهم و قابل اطمینان در جهت آگاهی و پوشش نیازهای مراجعان و خوانندگان خود این امکان را فراهم ساخته و شما خوانندگان عزیز میتوانید با مراجعه به بخش قیمت خودروی ایرانی به عنوان یکی از حرفهای ترین ابزارهای آنلاین آنالیز قیمت خودرو، با سهولت بسیار و همچنین کاملا منطبق بر شرایط روز بازار، از قیمت خودروی مورد نظر خود اطلاع پیدا کرده و وضعیت آن را رصد کنید.