اگر به دنبال خرید خرید خودرویی کارکرده هستید، چه در سطح اینترنت و مشاهده آگهیهای فروش و چه در بازدید از مراکز فروش خودرو در سطح شهر، حتما با اصطلاحاتی در خصوص وضعیت رنگ بدنه از قبیل چندلکه رنگ، دوررنگ و... برخورد کردهاید. اصطلاحاتی که صرفا جنبه بازاری و فروش نداشته و در بطن خود، نمایانگر وضعیتی خاص در مورد رنگ بدنه یک اتومبیل هستند. به عبارتی از همین چند کلمه کوتاه میتوان اطلاعات روشنی را در مورد اتومبیل مورد نظر دریافت کرد و این کار، فرآیند تصمیمگیری و خرید را سادهسازی میکند. در ادامه مقالاتی که چندی پیش در باب کارشناسی بدنه خودرو در آکادمی اُتکس منتشر کردیم، این بار نیز تصمیم داریم تا شما را قدم به قدم با تعدادی از اصطلاحات و توضیح وضعیتهای به خصوص رنگ بدنه خودرو آشنا کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
روشهای تشخیص
اما قبل از هر چیزی بهتر است تا در مورد روشهای سنجش صحبت کنیم. اصولا تشخیص رنگشدگی بدنه خودرو در درجه اول نیاز به کسب تجربه، مهارت و در پارهاز از موارد نیز نیاز به استفاده از ابزارهای مخصوص مانند دستگاه ضخامتسنج دارد. در این خصوص دستگاه ضخامتسنج یا تشخیص رنگ دیجیتال، دقیقترین ابزار سنجش برای این کار بوده و با نمایش میزان ضخامت رنگ در نقاط مختلف، میتواند راهنمای شما در باب موضوع رنگشدگی قسمتهای مختلف بدنه خودرو باشد. اما در صورتی که این راهنمای ارزشمند را در اختیار ندارید باید با استفاده از روش تشخیص رنگشدگی با چشم، وضعیت بدنه یک اتومبیل را مورد سنجش قرار دهید. برای این کار نیز در درجه اول به نور مناسب نیاز داشته و اکیدا توصیه میشود وضعیت بدنه یک خودرو را در یک محل روشن و با میزان نور کافی مورد سنجش قرار دهید.
کارشناسی رنگ و فنی تندر 90 ای دو مدل 1395 که کاملا توسط کارشناسی رنگ تشخیص داده شده است:
وضعیت بدنه: بدون تصادف و رنگ شدگی. وضعیت فنی: فنی سالم بدون نقص.
و اما طبقهبندی وضعیت رنگشدگی خودروها :
خودروی چند لکه رنگ
این حالت در مورد خودروهایی صدق میکند که رنگ بدنه آنها در بعضی نقاط بر اثر عواملی مانند ضربههای نسبتا خفیف و یا برخورد و کشیده شدن با سطوح خشن آسیب دیدهباشد. در این مواقع به دلیل این که مساحت قسمتهای آسیبدیده رنگ خودرو اندک است، فرآیند نقاشی با روشهایی مانند قلمگیری انجام میشود. در این روش، ابتدا به میزان مورد نیاز ( که معمولا مقدار کمی است ) رنگ جدید با انطباق از روی رنگ فابریک خودرو ساختهشده و سپس نقاش با رنگ جدید، سطوح مورد نظر را به وسیله ابزار مخصوص این کار رنگ آمیزی میکند. بعد از خشک شدن لکههای رنگشده نیز، فرآیند پولیشکاری انجام میشود. خودروهای یک لکه رنگ و یا چند لکه رنگ به علت رنگشدگی کم خود، افت قیمت و ارزش کمتری را متحمل میشوند.
کارشناسی رنگ و فنی پژو پارس LX مدل 1390 که رنگ شدگی جزیی در آن مشاهده شد. گزارش کارشناسی اینطور بیان میکنید که:
وضعیت بدنه: گلگیر عقب سمت شاگرد رنگ شدگی دارد. وضعیت فنی: فنی سالم.جلوبندی بازدید نیاز به بازدید روغن ریزی واشر در سوپاپ فشنگی هیدرولیک و سنسور پایه فیلتر روغن دارد.
رنگشدگی وسیعتر در بعضی از قسمتهای بدنه
این حالت برای خودروهایی صدق کرده که بعضی نقاط و قسمتهای بدنه آنها مانند درب، کاپوت، گلگیر و.. نیاز به رنگآمیزی داشتهباشد. در این حالت میزان بیشتری از رنگ جدید با انطباق از رنگ فابریک خودرو ساختهشده و مراحل رنگآمیزی بدنه نیز به علت وسعت بیشتر نقاط آسیبدیده به طور کلی متفاوت و بیشتر است. لازم به ذکر است که روند کلی انجام این مراحل در مقاله کارشناسی رنگ خودرو تلفیق هنر، تکنولوژی و تجربه به تفضیل توضیح شرح داده شدهاست. بسته به میزان رنگآمیزی بدنه، افت قیمت خودرو میتواند روندی صعودی داشتهباشد.
کارشناسی رنگ و فنی پژو پارس ELX مدل 1384 که دارای رنگ شدگی های مختلف در قسمت گلگیر، درب موتور و گلگیر است:
وضعيت بدنه: گوشه درب موتور رنگ و ابرنگ درب و گلگير عقب سمت راننده و گلگير جلو سمت شاگرد رنگ شده و لبه گلگير عقب سمت شاگرد جزيي رنگ شده و سيني كف صندوق ضربه جزيي داردو ستون سمت راننده عقب رنگ وضعيت فني: روغن ريزي از كنار گيربكس و سوزن انژكتورها نياز به بازديد و تعمير دارد
خودروی دور رنگ
اصطلاح دوررنگ به خودروهایی اطلاق میشود که اطراف و پیرامون آنها، به طور کلی مورد رنگ آمیزی قرار گرفتهباشد. در این موارد، به علت آسیبدیگی رنگ بر اثر عوامی مانند زدگی، ساییدگی، تصادفهای جزئی، آفتاب سوختگی و... در دور تا دور بدنه، خودرو مورد رنگآمیزی قرار گرفته و معمولا نقاطی مانند ستونها، کاپوت، صندوق و سقف رنگ اولیه و فابریک خود را حفظ میکنند. این دسته از خودروها، در صورت رنگآمیزی با کیفیت، آسیبها و نقاط ضعف رنگ بدنه خود را محو کرده اما از سویی به علت حجم وسیع رنگشدگی بدنه، افت قیمت بالایی دارند.
کارشناسی 206 تیپ 6 مدل سال 1390 که به نظر کاملا در وضعیت مناسبی به نظر میرسد ولی توسط کارشناس دور رنگ و با مشکلات فراوان فنی تشخیص داده شده:
وضعیت بدنه:خودرو تقریبا دور رنگ میباشد از قسمت عقب شاسی و سینی کف صندوق تصادف داشته و کشیده و رنگ شده است درب صندوق تعویض گلگیر عقب سمت راننده تعویض بریده و جوشکاری شده به علت ضربه شدید از قسمت عقب سقف خودروخودرو آسیب دیده که صافکاری و لکه گیری شده است.قسمت جلوی خودرو پالونی شاسی ضربه خورده سینی فن تعویض وجا چراغی ها صاف شده است کاپوت و دو گلگیر جلو تعویض می باشد .درجلو وعقب سمت شاگرد تعویض و رنگ شده رکاب دو طرف رنگ شده وگلگیرهای عقب رنگ شده است.در عقب سمت راننده رنگ شده است. وضعیت فنی:جلو بندی و پلوسها نیاز به تعمیر و تعویض دارد.اکسل عقب نیاز به کشیدن دارد.عملکرد پمپ هیدرولیک ضعیف شده و نیاز به تعویض دارد.فشار روغن گیربکس پایین است.
خودروهای تمام رنگ
بیشترین میزان افت ارزش و قیمت یک خودرو بر اثر رنگآمیزی بدنه، به خودروهای تمامرنگ بر میگردد. رنگ آمیزی کامل بدنه یک خودرو میتواند به عواملی مانند افت کیفیت شدید رنگ بدنه بر اثر نگهداری نامناسب در بازههای طولانی مدت، تصادف، آفتاب سوختگیهای وسیع و شدید و یا در پارهای از موارد، به تغییر سلیقه مالک در خصوص رنگ خودروی خویش مربوط شود اما در هر حالت و با وجود تحمل هزینههای سنگین صافکاری و نقاشی کامل بدنه، بیشترین افت قیمت نیز نصیب این دسته از اتومبیلها میشود. همچنین لازم به ذکر است که رنگآمیزی کامل بدنه با رنگ اولیه و ذکر شده در کارت و مدارک ماشین مشکلی نداشته اما تغییر رنگ فابریک با رنگ جدید مد نظر مالک، نیازمند کسب مجوزهای لازم و تغییر در اسناد خودرو میباشد و معمولا، بازار خرید و فروش خودروهای تمام رنگ بسیار محدود است.
یک خرید مطمئن
لذت خریدی مناسب در بازاری پرحاشیه یک هنر است. هنری که نیازمند تجربه، مهارت و تیزبینی خاصی بوده و ما از آن به عنوان کارشناسی خودرو یاد میکنیم. در واقع یک کارشناسی درست، ریسک خرید را خنثی کرده و در دایره انتخاب شما، مناسبترین گزینه را نشان میدهد. اُتکس به عنوان یک سرویس حرفهای ارائه دهنده خدمات کارشناسی خودرو و متشکل از کادری باتجربه، کارکشته و مجهز به ادوات روز حوزه سنجش و کارشناسی، همواره این اطمینان و آرامش خیال در خرید را به متقاضیان خود هدیه داده و کسب بازخورد و امتیاز مثبت از سوی مشتریان، سند و برگ سبزی در تجلی درخشان این هنر ظریف میباشد. از این رو شما عزیزان برای استفاده از خدمات ما میتوانید فرم اینترنتی درخواست کارشناسی خودرو در محل را پر کرده و در صورتی که با تکمیل فرم و پرداخت آنلاین مشکل دارید، کافیست تا با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید.