اُتکس

نظرات (2)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۵/۱۵

کارشناسی رنگ خودرو تلفیق هنر، تکنولوژی و تجربه

کارشناسی رنگ خودرو تلفیق هنر، تکنولوژی و تجربه

سوالی که اکثر مشتریانمان در مورد کارشناسی رنگ خودرو میپرسند بسیار جالب و بعضا بامزه است.

میخوام یه خودرو برام کارشناسی رنگ بکنید. دستگاه دارید؟یا از این تق تقیاست؟ 

یا اینکه میپرسند:

وضعیت رنگ بدنه و تعویض قطعه خیلی برام مهمه چطور متوجه تعویض یه قطعه از بدنه میشید؟و اصلا آیا امکانش هست؟

گاها سوالات به این گونه است:

ببخشید اگر یه نفر کامل اتاق خودرو رو عوض کرده باشه شما متوجه میشید؟

تعویض یا رنگ شدگی؟مساله اینست.

وقتی خودرویی تصادف میکند بسته به مقدار حجم نیروی وارد شده و زوایای تصادف، مقدار خسارت به بدنه ممکن است متفاوت باشد. بعضی از تصادفات دارنده ی خودرو را مجاب میکند قطعه مورد نظر را تعویض بکند ولی بعضی از تصادفات اگر قطعه مورد نظر قابل تعمیر باشد به اصطلاح دست صافکار و یک نقاش حرفه ای را میبوسد تا بتوانند قطعه مورد نظر را تا حد ممکن به حالت استوک ( شبیه به تنظیم کارخانه ای موبایل ) صافکاری و رنگ آمیزی نزدیک کنند.حالا چرا معمولا رنگ آمیزی یک خودرو ترجیح بعضی از سانحه دیدگان است؟؟ اگر در کشورهای اروپایی زندگی میکردید و برای مثال فروشنده یک خودرو مدل 5 سال قبل بودید تعویض یک قطعه از بدنه برای خودرو شما به منظور فروش یک امتیاز مثبت محسوب میشد، در اصل هم باید همینطور باشد چون تعویض یک قطعه از خودرو بعد از 5 سال به هر دلیلی مانند: رطوبت، آفتاب سوختی، سوانح جزیی و ... امر طبیعی است و نشان دهنده اهمیت شما به خودرو است ولی در کشورهایی مانند ایران و معمولا آمریکا تعویض قطعه نوعی امتیاز منفی است، بخاطر دروغ ها و دلالی ها سود محور بیش از حد در بعضی از کشورها تعویض قطعه نوعی هشدار جدی به خریدار خودروست.به همین دلیل رنگ آمیزی خودرو ترجیح اکثر فروشندگان خودرو در بعضی نقاط دنیا از قبیل ایران است، دلیل این رفتار را میتوان اینطور توجیه کرد. فروشنده خیلی راحتتر میتواند رنگ آمیزی را توجیه کند تا قطعه تعویضی را چرا مه وقتی قطعه ای تعویض میشود میتواند بیانگر فاجعه ای باشد که برای خودرو در یک تصادف شدید رخ داده است.

اگر قطعه ای از بدنه خودرو توسط کارشناس رنگ و تعویض بدنه خودرو اینطور تشخیص داده شود که باید تعویض شود آن را به اتاقی جهت تعویض قطعات بدنه میبرند.در حالی که اگر خودرو نیاز به رنگ آمیزی داشته باشد فرآیند ها طور دیگری خواهند بود، یا صافکاری بدون رنگ یا صافکاری همراه با رنگ آمیزی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

یک صافکار حرفه ای در حال عملیات صافکاری بدون رنگ

نصب دو قطعه تعویضی روی یک خودرو قبل از شروع فرآیند رنگ آمیزی



در فرآیند رنگ آمیزی خودرو یا صافکاری با رنگ دقیقا چه اتفاقی میفتد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چطور یک خودرو میتواند فرآیند صافکاری و نقاشی را طی کند و از یک تصادف شدید حداقل ظاهر سالمی را به در ببرد!!.

وقتی خودرویی که تصادف کرده باشد را به یک مرکز معتبر تعمیر بدنه خودرو مانند خانه اتومبیل ( HOUSE OF CARS ) ببرید که دارای اتاق رنگ و ابزارهای حرفه ای رنگ آمیزی خودرو باشد، ابتدا یک کارشناس تشخیص رنگ خودرو تخمینی از میزان شدت تصادف را برای شما خواهد زد و به شما پیشنهاد میکند که یا آن قسمت از بدنه که آسیب دیده باید به صورت کامل تعویض شود یا اینکه به صافکار و نقاش برای تعمیر سپرده شود.

فرض کنیم که یک قطعه از بدنه نیاز به تعمیر داشته باشد:

1- ابتدا یک صافکار ماهر و با حوصله بعد از باز کردن قطعه خسارتی، سطح داخلی آن را با سمباده و آب بخوبی صاف و صیقلی میکند تا ضربات وارده توسط چکش به خوبی رصد شود.

چک صافکاری 2410 ایران پتک

یک چکش مخصوص عملیات صافکاری


2- بعد از این مرحله صافکار قطعه مورد نظر را کمی با شعله مستقیم حرارت میدهد تا خاصیت چکش خوری آن در وضعیت مطلوبی قرار گیرد.

3- این مرحله که تماش شد او به سراغ وسیله ای به نام قالب تنه یا مشتی میرود که به کمک آن میتواند انحنا و موجهای ایجاد شده روی قطعه را با ضربات دقیق چکش به حالت اول بر گرداند.

قالب تنه برای عملیات صافکاری با چکش

قالب تنه برای عملیات صافکاری با چکش


4- قطعه صاف شده و موج گیری شده تحویل نقاش داده میشود که او با سمباده آنقدر قطعه را سمباده کشی میکند تا سطحش کاملا صاف شود.

قطعه صافکاری شده تحویل نقاش داده میشود

قطعه صافکاری شده تحویل نقاش داده میشود

5- سپس نقاش بتونه یا پر کننده زیر سطح رنگ را روی قطعه مورد نظر قرار میدهد و اجازه میدهد مقداری زمان بگذرد تا بتونه کاملا خشک شود.

6- نقاش بعد از خشک شدن بتونه، با سمباده های نرمی چون سمباده 1500 یا 3000 آنقدر موقعیت مورد نظر که بتونه شده را سمباده کشی میکند تا سطح آن کاملا صیقلی شود.

7- در ادامه او با وسیله ای به نام پیستوله ( وسیله ای که با آن با فشار هوا ذرات رنگ پرتاب میشوند ) آستر رنگ را روی بتونه میپاشد.

پیستوله رنگ حرفه ای

پیستوله رنگ حرفه ای

8- فرآیند آستر پاشی که تمام شد دوباره نقاش با سمباده نرمی که همان سمباده 3000 باشد روی قطعه را سمباده کشی میکند تا قطعه نرم و صیقلی شود.

سمباده کشی بعد پاشیدن آستر رنگ

سمباده کشی بعد پاشیدن آستر رنگ

9- بعد از آن نقاش به سراغ کسی میرود که برایش رنگی را تهیه کند که با همان کد رنگ استوک کارخانه همخوانی داشته باشد.

10- وقتی نقاش رنگ را تحویل گرفت شروع به رنگ آمیزی روی آستر میکند و اجازه میدهد مدتی از رنگ آمیزی بگذرد.

اتاق رنگ، جایی که رنگ آمیزی خودرو آغاز میشود

اتاق رنگ، جایی که رنگ آمیزی خودرو آغاز میشود

11- سپس کیلر، پولیش و سمباده 3000 حسن ختام مرحله رنگ آمیزی خودرو است

پولیش کاری خودرو بعد از فرآیند رنگ آمیزی



با همه این تفاسیر آیا کارشناسی قطعه تعویض یا رنگ شده ممکن است؟ چطور؟

مطالبی که در بالا خدمت شما ارائه شد به نوعی حرفه ای ترین، زمان بر ترین و پر هزینه ترین حالت رنگ آمیزی خودرو است که به ندرت میتوان خودروهایی پیدا کرد که با این هزینه و وقت رنگ شده باشند. اگر 7 - 8 سال پیش بود و چنین دقتی در رنگ آمیزی و تعویض قطعات به کار برده میشد، با امکانات و تجربه آن زمان کارشناسان، مطمئنا تشخیص رنگ شدگی و تعویض برای هر کارشناسی سخت و دشوار و گاها ناممکن بود ولی باید خوشبختانه البته برای خریداران خوردو و متاسفانه برای صافکاران، نقاشان و فروشندگان خودرو بگوییم که تمام فرآیند های بالا هم حتی اگر برای رنگ آمیزی خودرو استفاده شود باز هم کارشناسی که مجهز به دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال روز و تجربه کافی باشد میتواند هر نوع رنگ شدگی و تعویض قطعه ای را به سادگی آب خوردن تشخیص دهد.

کارشناسی رنگ خودرو چگونه است

شما باید بدانید که اگر خودرویی را که میخرید دارای سابقه رنگ شدگی یا تعویض قطعاتی از بدنه باشه در حال تقبل ریسکهای بزرگ و کوچکی هستید که ممکن است بعدها برایتان مساله ساز شود. چون این مساله چندین وجه دارد اولین وجه آن این است که اگر واقعا خودرو در حدی تصادف کرده باشد که شاسی ها و ستون های آن آسیب جدی دیده باشند واقعا این خودرو برای خریدن جایز نیست چون علاوه بر بحث خرید و فروش و افت قیمت خودرو، روی کیفیت رانندگی تاثیر بسیار فراوانی خواهد داشت، وجه بعدی، بحث خرید و فروش آنست اگر شما نتوانید تشخیص دهید که خودرو دارای رنگ شدگی است و آن را بخرید حداقل ضرر شما  2 - 3 درصد قیمت کل خودرو بابت چند لکه رنگ ناقابل است و از آنطرف در نظر بگیرید که برای فروش این خودرو یا باید نگران پنهان کردن این مساله از خریدار باشید که نه انسانی است و هم از استرس زا، و از طرفی دیگر باید انتظار داشته باشید که چندین برابر قیمت اولیه، خودرو شما افت قیمت خواهد داشت.

برای اینکه این همه ریسک واهی را در هنگام خرید خودرو متحمل نشوید، راه ارزان و منطقی استفاده از خدمات کارشناسی رنگ خودرو در محل است. دیگر آن زمانی که دلالان و فروشندگان خودرو جولان میدادند و خودرو تمام رنگی را به عنوان خودرو بی رنگ به فروش میرساندند تمام شده و شما میتوانید از خدمات مقرون به صرفه شرکت ها و افراد که در این حوزه فعالیت دارند استفاده کنید.اُتکس به عنوان یکی از خوب های این بازار ( به گفته ی مشتریان البته 😁 ) آماده است که با تجربه بالا و تکنولوژی روز به جنگ این نوع بی عدالتی ها و به نوعی دغل بازی ها افراد سودجو برود. شما میتوانید درخواست کارشناسی رنگ خودرو در محل را بدهید یا اگر با فرم و پرداخت آنلاین مشکل دارید با شماره شرکت 28428466-021 داخلی 1 تماس بگیرید.

نظرات

  • شهزاد

    ۱۳۹۹/۲/۲۶

    ايافلاپ پلاستگي ماشين رنگ معنصوب ميشود

  • سعید

    ۱۳۹۶/۵/۱۹

    من چند وقت پیش سر یه ال 90 گلگیر راستش بد سرم کلاه رفت انقدر که حرفه ای رنگ شده بود