نظرات (176)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸

دوئل: یک کلام پراید یا تیبا؟

دوئل: یک کلام پراید یا تیبا؟

در دوئل این هفته، دو خودروی نسبتا ارزان قیمت و کوچک صنعت خودرو‌سازی کشورمان را در مقابل هم‌ قرار داده‌ایم. خودرو‌هایی که از سوی یک خودروساز و با هدف در دست گرفتن و تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروی ایران، عرضه شده‌اند. با آکادمی اُتکس همراه باشید تا به بررسی و مقایسه پراید 132 یا سایپا 132 و همچنین تیبا در مقابل هم بپردازیم.

معرفی اولیه

سابقه حضور پراید در چرخه صنعت خودرو‌سازی اکنون به حدود 20 سال می‌رسد. هنگامی که این خودرو در حدود اواسط دهه هفتاد شمسی وارد بازار شد کسی واقعا فکرش را نمی‌کرد که تولید آن تا سال‌های متمادی ادامه‌دار شود. در آن زمان پراید با داشتن فاکتور‌هایی همچون کم‌خرج بودن و قدرت مناسب به سرعت در نزد مردم محبوب و فراگیر شد. در سال 1386، شرکت سایپا پراید را با فیس‌لیفتی تحت نام سایپا 132 روانه بازار کرد. فیس‌لیفتی که برای چهره قدیمی پراید لازم به نظر می‌رسید. اما با ادامه‌دار شدن فرآیند تولید پراید و به‌روز شدن استاندارد‌ها، موج فشار‌ها و انتقاد‌ات بر این خودرو بیش از پیش افزوده شد و یکی از مسائل و انتقادات همیشگی به پراید در مقوله ایمنی ضعیف آن بود. این انتقادات به مرور زمان آنقدر شدت یافت تا در نهایت شرکت سایپا در سال 1390 خانواده‌ پراید را تحت یک به‌روز‌رسانی برای افزایش ایمنی و قابلیت‌های دینامیکی با نام خودرو‌های گروه X100 روانه بازار کرد. خودرو‌های گروه X100، پراید‌هایی بودند که با بهینه‌سازی هایی در بخش‌های مختلف و تغییر در طراحی کابین راهی بازار می‌شدند. در سوی دیگر این میدان رقابت خودرویی با نام تجاری تیبا قرار دارد. این خودرو که به نقل از سایپا، دومین خودروی ملی ایرانی و اولین خودروی ملی این شرکت بوده در سال 1387 و با نام مینیاتور و شعار تبلیغاتی زیبای ایرانی معرفی‌شد. خودرویی که به وضوح، وجود آن مدیون پراید قدیمی بوده و بر اساس و پایه آن شکل گرفته‌است و انتظارات از آن، به عنوان یک خودروی ملی بسیار بالاست.

عملکرد فنی

در بخش فنی، 132 از همان پیشرانه قدیمی 1.3 لیتری 8 سوپاپه پراید استفاده می‌کند با این تفاوت که اکنون این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره‌برده و با کمی بهینه‌سازی در آن، قادر به تولید بیشینه قدرت 71 اسب‌بخار در دور 5250 و تولید بیشینه گشتاور 108 نیوتون‌متر در دور 2750 است. این موتور به مانند نود درصد‌ خودرو‌های مونتاژ داخل از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده و قادر به رسیدن به تندی صد کیلومتر در ساعت در مدت زمان حدود 15 ثانیه می‌باشد. با این حال یکی از تقاط قوت این خودرو که سازنده آن به کرات از آن یاد کرده مصرف پایین بنزین آن است به طوری که 132 در صد کیلومتر به صورت سیکل ترکیبی، میانگین 6.8 لیتر بنزین می‌سوازند. البته ذکر این نکته واجب به نظر می‌رسد که در کشور ما همواره "مصرف پایین سوخت مساوی با بازده کم موتور" است و میانگین 6.8 لیتر بنزین برای یک پیشرانه 70 اسبی در مقیاس استاندارد‌های جهانی، رقم آن‌چنان پایینی نیست! 

در سوی مقابل، تیبا از یک پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپه به‌روز‌تر استفاده میکند. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو 4 قادر به تولید ماکسیموم قدرت 87 اسب‌بخار در دور 5300 و ماکسیموم گشتاور تولیدی 128 نیوتون‌متر در دور موتور بالاتر 4000 است. این مشخصات در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی به تیبا، توان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در طی مدت زمان 13.5 ثانیه داده‌ که از این حیث، توانایی‌های فنی تیبا در مقایسه با 132 بهتر ارزیابی می‌شود. البته یکی از گله‌هایی که به این مجموعه وارد می‌شود ناهماهنگی و بد‌جا رفتن بعضی دنده‌ها در گیربکس تیبا است. میانگین مصرف سوخت تیبا نیز به صورت سیکل ترکیبی در صد کیلومتر، اندکی از 132 بالاتر بوده و 7.1 لیتر می‌باشد.

موتور یورو 4 تیبا
موتور یورو 4 سایپا 132

طراحی و امکانات

طراحی فضای بیرونی و بدنه 132 را نسبت به 131 و پراید‌های صبای قدیمی، می‌توان کمی اسپرت‌تر و جذاب‌تر دانست. در نمای جلو، تغییر در جلو پنجره و چراغ‌های قدیمی پراید در کنار طراحی مجدد سپر از جمله عناصری‌است که 132 را یک‌ پله نسبت به سایر اعضای خانواده خود جدید‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد. در نمای جانبی تغییر خاصی جز همرنگ‌شدن زه‌های خودرو با رنگ بدنه مشاهده نشده و همان خطوط ساده و مستقیم، پیکره بدنه و کلیت آن را شکل می‌دهند. با رسیدن به عقب خودرو کمی دامنه تغییرات بیشتر می‌شود، در اینجا شاهد تغییر در گرافیک چراغ‌های عقب معمول پراید در کنار تغییر در فرم صندوق و سپر عقب هستیم. همچنین محل جا پلاک خودرو‌ هم تغییر مکان داده و حالا پلاک خودرو بر روی سپر عقب نصب می‌شود. با باز کردن درب اتومبیل و ورود به کابین با طراحی یکسانی که در سایر اعضای این خانواده قدیمی نیز دیده می‌شود مواجه می‌شویم. البته این طراحی تغییر‌یافته که در تمامی خودرو‌های خانواده X100 یکسان است رنگ و بوی پراید‌های قدیمی را به فراموشی سپرده و حال کمی کاربردی تر شده‌است. در اینجا فرم کلی داشبرد، کنسول، رودری‌ها و فرمان عوض شده و ورودی‌های هوای دایره‌ای در کنار تغییر در دکمه‌های سیستم تهویه و همچنین پشت آمپر جدید خودرو، از جمله موارد قابل اشاره هستند. البته دامنه‌ تغییرات شامل موارد جزیی‌تری همچون تغییر دکمه‌های داخل خودرو نیز می‌شود. با این حال کیفیت ادوات داخل خودرو همچنان چنگی به دل نزده و شاهد استفاده گسترده از پلاستیک خشک هستیم. صندلی‌های داخل خودرو که اکنون عوض شده کمی راحت‌تر هستند و فضای پا برای سرنشینان جلو قابل قبول بوده اما برای سرنشینان عقب چندان مناسب نیست و فضای خودرو برای نشستن سه سرنشین در ردیف عقب کفایت نمی‌کند. لیست امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودروی نسبتا ارزان! بسیار خلاصه است : دو کیسه هوا، ترمز‌های جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز‌های عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدورلیک، مه‌شکن‌های عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه‌ بالابر‌های جلو برقی، تنظیم دستی آینه‌های جانبی، صندلی‌های پارچه‌ای، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB مجهز به 4 بلندگو، سیستم تهویه دستی و صندوق‌پران. در مقوله‌ ایمنی نیز به گفته مدیران شرکت‌خودرو سازی سایپا، پراید‌های پروژه X100 با ایجاد یک سری‌ تغییرات در ساختار بدنه خودرو و استفاده از ترمز‌های ضد قفل و کیسه‌هوا نسبت به پراید‌های قدیمی ایمن‌تر شده‌اند با این حال در این مورد بحث خاصی وجود ندارد و قضاوت در مورد آن را بر عهده خوانندگان گرامی می‌گذاریم!

در مقابل تیبا، خودروی به اصطلاح ملی سایپا! که بر‌ روی پلت‌فرم پراید مونتاژ می‌شود از طراحی متفاوتی بهره می‌برد و به طور کل، خطوط نرم و با انحنای کم، طراحی پیکره این اتومبیل را شکل می‌دهند. در نمای جلو، جلو‌پنجره کوچک در وسط، در کنار چراغ‌هایی که ارتباط و سنختی با آن ندارند و همچنین مه‌شکن‌های دایره‌ای، چهره تیبا را کمی سردرگم و گنگ نشان می‌دهند. در نمای جانبی خطوط منحنی بدنه خودرو فرم کلی گلگیر‌ها را ترسیم می‌کنند. البته در تیبا بر خلاف 132، رنگ زه‌های جانبی خودرو مشکی بوده و هم‌رنگ بدنه نیست. با رسیدن به عقب خودرو، شاهد دیدن مجموعه نه‌چندان دلچسب چراغ‌های مثلثی عقب در کنار فرم نسبتا بر‌امده صندوق عقب هستیم که فاقد جذابیت بصری خاصی بوده و کمی ناهمگون به نظر می‌رسند. به هر حال، درب خودرو را باز می‌کنیم و وارد کابین می‌شویم. طراحی داشبورد و مجموعه نشان‌دهنده های پشت آمپر تیبا به طور کل با خانواده X100 متفاوت است. البته ظاهر و فرم بعضی ادوات داخل اتاق مانند فرمان، شباهت بسیاری به 132 و سایر خودرو‌های سایپا دارد. با این حال به وضوح نمایان است که سازنده زمان زیادی را به طراحی داخل کابین خودروی ملی خود اختصاص نداده و با بی حوصلگی ادوات را در کنار هم چیده‌است. کیفیت کلی متریال استفاده شده در داخل اتاق نیز متوسط بوده و باز هم در اینجا شاهد استفاده گسترده از پلاستیک خشک هستیم. فضای داخل خودرو برای سرنشینان جلو خوب بوده و این فضا برای سرنشینان عقب نسبت به 132 کمی مناسب‌تر است با این حال همچنان برای نشستن سه سرنشین بزرگسال کافی نیست. لیست تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی تیبا از لیست سایپا 132 کمی‌ طولانی‌تر بوده و در آن به مواردی همچون : دو کیسه هوا، ترمز‌های جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز‌های عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه‌ بالابر‌های جلو برقی (برقی در عقب به صورت سفارشی)، تنظیم دستی آینه‌های جانبی (تنظیم برقی به صورت سفارسی)، صندلی‌های پارچه‌ای و تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB مجهز به 4 بلند‌گو، سیستم تهویه مطبوع دستی (سیستم تهویه مطبوع خودکار به صورت سفارشی)، رینگ‌های 14 اینچی آلومینیومی (سفارشی) و صندوق‌پران دیده می‌شود که از این حیث، تیبا در مقایسه با سایپا 132 برتری دارد. در مقوله ایمنی نیز، وضعیت تیبا کمی‌ بهتر از خودرو‌های گروه X100 بوده و و کمی قابل اطمینان‌تر است.

قیمت‌ها

هم‌اکنون سایپا132 SE با قیمت نقدی 20.692.000 تومان در نمایندگی‌های مجاز سایپا و قیمت حدودی 21.500.000 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. همچنین تیبا صندوق‌دار SX با قیمت نقدی 24.968.000 تومان در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا و قیمت حدودی 25.700.000 تومان در بازار خودرو معامله می‌شود.

نتیجه‌گیری

پراید و تیبا هر دو نمادی از خودرو‌های نسبتا ارزان‌قیمت، کوچک و اقتصادی در بازار ایران هستند. پراید به عنوان نماینده شناخته‌شده و پیشرو در این دسته، سال‌هاست که در بازار ایران حکم‌فرمایی کرده و در طول این سال‌ها با تغییرات کوچک و بزرگ ( اما نه ساختاری ) به دست مصرف‌کننده رسیده‌است. از طرفی تیبا که بر روی پلت‌فرم پراید مونتاژ و عرضه گردیده به گفته مدیر‌عامل سایپا، خودرویی‌ است که به عنوان رقیب پراید در این گروه منظور شده و با چهره‌ای جدید‌تر و امکاناتی بیشتر، سعی در جلب رضایت درصد بیشتری از مشتریان بازار دارد. اما با بررسی بازار خودرو و نگاهی اجمالی به ‌آمار‌های فروش به این نتیجه می‌رسیم که مشتری ایرانی در این گروه، همچنان پراید قدیمی و شناخته‌شده با قدرت و امکانات کم‌تر را به تیبای تازه‌نفس تر با امکانات بیشتر ترجیح می‌دهد و اختلاف قیمت حدود 4 میلیون‌تومانی بین این دو خودرو، نقاط قوت و برتری‌های کم تیبا را به طور کامل توجیه نمی‌کند. با این حال انتخاب با شماست، اگر خواهان خودرویی جدید‌تر و با امکانات کامل‌تر و قدرت موتور بیشتر هستید تیبا را انتخاب کنید، اما اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که این اختلاف قیمت و کارایی را منطقی نمی‌دانید، 132 انتخاب مناسب‌تری برای شماست.

مشخصات
سایپا 132 SE
تیبا صندوق‌دار SX
تعداد سیلندر
4
4
حجم موتور (لیتر)
1.3
1.5
تعداد سوپاپ
8
8
حداکثر قدرت (اسب‌بخار)
71
87
حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر)
108
128
نوع گیربکس
5 سرعته‌‌ دستی
5 سرعته‌ دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
15
13.5
حداکثر سرعت
170
190
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی)
6.8
7.1
ظرفیت باک (لیتر)
40
41
وزن خالص (کیلوگرم)
920
1000
قیمت (میلیون‌تومان)
20.690.000
24.968.000

قیمت پراید 111SE 1396

قیمت پراید 131SE 1396

قیمت پراید 132SE 1396

قیمت تیبا صندوقدار صفر

قیمت تیبا هاچ بک صفر

نظرات

  • هیچکدام

    ۱۴۰۰/۱۱/۱

    به نظر من هیچکدام خوب نیستن فقط خدا یار و یاور خارجی ها باشه حلالشون باشه واقعا ماشین رو اون ها میسازن نه سایپا و ایران خوردرو☹️

    پاسخ

  • محمد

    ۱۴۰۰/۸/۲۳

    سلام ضمن خسته نباشید ب همه دوستان و نظرهای خوبشون من واقعیتش پارس دارم میخوام ی ماشین کم خرج تر برای تو شهر تهران داشته باشم بین پراید و تیبا موندم

    پاسخ

  • علی.

    ۱۴۰۰/۵/۲۹

    پراید.بدنش نسبت به تیبا ضعیفه. اما دیگه چیزی از تیبا کم نداره. پراید واقعا از تیبا بهتره. تیبا قیافش اصلا قابل قبول نیست جلوش دقیقا مثل ک. ص میمونه. این شکلی( اگه اشتباه میگم بگین اشتباش اما پراید راحت تر اسپرت میشه. مخصوصا مدل های ۸۶/۸۷/۸۸که از لحاظ موتوری سگ جون

    پاسخ

  • محمد

    ۱۴۰۰/۵/۱

    درود.مشکل بزرگ تیبا و ساینا نداشتن رام زیر موتور هست که توی دست انداز باعث ترک خوردن شاسی خودرو میشه.یکی از نقطه ضعف های بزرگ تیبا و ساینا توی همین جاست.امیدوارم برای این موضوع یه فکری کنن.

    پاسخ

  • مرد جنگ

    ۱۴۰۰/۴/۱۱

    سلام دوستان آقا گول تیبا رو نخورید من تیباخشک خریدم به ضرر فروختم صدای موتور در حد پیکان کیفیت همه چی آشغال به جز بدنه تنها نقطه قوتش نور بالای چراغ هاش و کولر و بخاریش بعضیا تیبا رو با ۲۰۶ مقایسه کردن آخه مردک ... یکم فکر کن ۲۰۶ تیپ ۵ با اون موتور tu5 و شتاب دیوونه کننده و ظاهر مردون و با اصالتش رو با تیبای بی حد و آباد مقایسه میکنی؟ من کار به تیپ ۲ ندارم یکم پرخرج تره ولی همونم از تیبا خیلی سرتره حتی پراید از تیبا بهتره هم ترمزاش بهتر عمل میکنه هم صداش کمتره

    پاسخ

  • مجید

    ۱۴۰۰/۲/۲۷

    دوستانی که در مورد پراید 86 گفتن خیلی خوبه حق دارن. اصلا پراید 86 از همه ماشین ها بهتره!! نمیدونم چه جوری ولی از همه ماشین ها سره. من بوسیله پراید 86 خودم با پرشیا 16 سوپاپ کورس گذاشتم طرف کم آورده بود. با ماشین های زیادی کورس گذاشتم واقعا حرف نداشت. هم کم خرج هم خوش رکاب. حساب پراید 86 رو از ماشین های دیگه باید سوا کرد!!!

    پاسخ

  • مهراد

    ۱۴۰۰/۲/۱۹

    پراید خیلی از تو بهتره

    پاسخ

  • علی باقری

    ۱۴۰۰/۱/۲۷

    الان (فروردین ۱۴۰۰) رو هر کدوم از قیمت هایی گفتید، ۱۰۰ میلیون هم اضافه شده!

    پاسخ

  • مرتضی

    ۱۳۹۹/۱۲/۱

    هر کی سلیقه خودش رو داره یا براش تیبا ۱ قشنگ تر پرایده یا برعکس لطفا تعصبی نظر ندیدن من میخوام یه ماشین مدل ۹۲ یا ۹۳ بگیرم چی بگیرم لطفا درست راهنمایی کنین

    پاسخ

  • Mnm

    ۱۳۹۹/۱۱/۱۳

    ۲۰۱۸ و ۲۰۱۸ منظورم مدلای خارجی هست که خیلی اپشن های بروزتری هم داره .فقط بخاطر سیاست چرت باید لار ۲۵ هزار باشه که مردم ضرر کنن. وگرنه کدوم تولیدکننده فرغون سوار ماشینای تولید شرکت خودش میشه؟؟؟؟

    پاسخ

  • Mnm

    ۱۳۹۹/۱۱/۱۳

    تا ما اینجا دعوا میکنیم سر زیبایی این دو فرغون عزیز فرغون سازان بیشرف قیمتو هرروز میبرن بالاترترتر کیفیتم هرروز اشغالتر خدایی هردوماشین ایراداتی دارن و مزایایی هم دارن.برسه روزی که ماشینای روز دنیا سوار شیم نه ماشین ۳۰سال پیش کشورای خارجی بعد فرغون ساز بیاد دوتا چراغ و کاپون رو عوض کنه بگه ماشین تولید کردم با پول همین دوتا میشه ماشین ۲۰۱۷،۲۰۱۸ خرید ولی چون انحصاری و دزدی بازاره ... هرکی هیچی داره انشالله چرخش به شادی براش بچرخه

    پاسخ

  • ناشناس 1

    ۱۳۹۹/۱۱/۱

    تیبا خیلی از پراید بهتره.. از نظر قدرتی تیبا خیلی جلوتر از پراید تیبا فقط دندش درست جا نمیره و یکم مشکل سازه ولی تیبا از نظر ایمنی شتابی خیلی بهتره از پراید . تیبا الان بهتره از پژو 30 سال پیش. پژو که امپر یکم بزنه بالا واشر میزنه الا کاری به پژو اینجور چیزا ندارم ولی در کل گفتم تیبا ریخت نداره پراید هم ریخت نداره ولی از نظر ایمنی شتابی تیبا بهتره .. و تیبا ترمز درست حسابی نداره ترمز ABS که خیلی درست کار نمیکنه و ترمز عقب کاسه ای...پراید هم ک بالا 80 تا بری باید فاتحه رو بخونی کلا برا مرگ ساخته شده.. ولی ماشین سگ میخوای پر جون پر شتاب تیبا بهتره

    پاسخ

  • حامد

    ۱۳۹۹/۱۰/۴

    تیبا از پراید بهتره جفتشو داشتم ولی دوستانی که میان میگن از پژو و سمند بهتره و اینا قدیمی شدن . در جوابشون بگم مگه تیبارو شرکت بنز یا بی ام و زده که ادم پوز جدید بودنشو بده در کل اگه پولتون به پژو و سمند میرسه بی درنگ از تیبا خیلی سرترن ولی اگه نمیرسه تیبا از پرایده بهتره یا علی

    پاسخ

  • سلطان پراید

    ۱۳۹۹/۸/۲۹

    سلام ما یک پراید 111 مدل 90 داریم خدا برکتش بده به هیچ عنوان خرجی نداره ما پژو داشتیم سمند داشتیم اج سی کراس داشتیم 206 داشتیم هیچ کدوم به پراید111 نمرسه خیلی ماشین عالی سرعت 190 تا رفتیم خیلی ماشین جون دار بدون خرج محکمی سواری نرم تر از اون پراید صبا که داریم .سواریش بهتر قدرت خوب کاتاف رو دورموتور6 نیم میاید از سال 90تا حالا تعمیر نرفته تا خالا یک چیزی ازش عوض نکردیم حتی باتری.گورس گذاشتیم تا سرعت 150اون ها جلو بودن بعد از سرعت 150ما زدیم جلو تا سرعت 190به ما نرسیدن اصلا نرسیدن.تو شتاب 0 تا 12 هم ما جاو بودیم اول ما ذشدیم بعد 206 بعد پارس

    پاسخ

  • علی

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    نه پراید نه تیبا ماشین فقط ال نود

    پاسخ

  • ناشناس

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    آقا محسن حتما شما پراید دارید که زیبایی تیبا رو نادیده میگیرید چون تیبا ۲ واقعا ظاهر بهتری نسبت به پراید داره. من خودم هم در پست های قبلی گفتم که پراید بیشتر دوست دارم ولی این بپذیرید که تیبا زیبا تره

    پاسخ

  • محسن

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    آقا در کل پراید خیلی بهتر از تیبا ست . به نظر من از لحاظ ظاهر نه تیبا نه پراید هر دو زشتن .

    پاسخ

  • ناشناس

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    من پراید ۸۶ داشتم و بیشتر مواقع تو جاده رانندگی میکردم و با سرعت بالایی هم رانندگی میکردم اکثر بیشتر از ۱۵۰ کیلو متر ولی هیچ ایراد و نقص فنی نداشت ولی چند سال پیش ماشینم رو عوض کردم و سال ۹۴ تیبا خریدم و با اینکه خیلی جوان تر از پرایدم بود ولی باز هم شتاب و سرعت و قدرت پراید رو نداشت و سر پیچ ها هم بسیار ترسناک و بدتر از پراید عمل میکرد و همچنین نمیتونم با همان سرعتی که با پراید رانندگی میکردم تیبا رو برونم و به نظر من پراید عملکرد بهتری داره البته به این هم توجه کنید که تیبا ۲ ظاهر بهتر و همچنین امنیت بیشتری داره و پراید های جدید هم کیفیت قطعات ضعیف تری نسبت به تیبا دارن ولی من که از پراید ۸۶ خودم خیلی راضی بودم با اینکه بدنه وداخل ماشین زیبا نبود ولی کیفیت بهتری نسبت به الان داشت در کل نظر من پرایده

    پاسخ

  • ناشناس

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    من هم پراید ۸۶ دارم هم سال ۹۲ تیبا خریدم . از وقتی که پراید رو خریدم حتی یک بار هم مشکل فنی نداشته و تقریبا سالی دو بار هم باهاش مسافرت میرم و تا به حال تو جاده از پژو ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶ خیلی بهتر بوده و سریعتر هم بوده ولی از وقتی که تیبا رو خریدم خیلی برام خرج درآورده و برای نقص فنی حداقل سالی یه بار تعمیرگاه بردمش و نسبت به پراید هم شتاب کمتری داره هم سرعت کمتری والان هم که هر دو ماشین رو دارم به نظرم که پراید بهتر بوده.با پراید تا به حال هم برام پیش نیومده که تو جاده یا سربالایی کم بیاره . در کل پراید عملکرد بهتری نسبت به تیبا داره.

    پاسخ

  • محمد

    ۱۳۹۹/۱/۲۷

    تیبا راننده دیوانه باشه تو گردنه جادهای شمال ماشینهای گردن انواع شاستی بلندها را نایکوت میکنه وحشی اگرتمام سنسورها وسرشمع وایرات قبل حرکت با اسپری شسشو داده باشی پژو پارس میتونه اونم تو گردنه باید چپ کنه . چون تیبا محال شه نمیده واینکه اخر اگر راننده نباشی یک پرواز والفاتحه .درحال من دیگه سوار اراب مرگ نمیشم

    پاسخ

  • مشتی

    ۱۳۹۸/۱۲/۲۲

    دوستان گل .از همه ماشینها عیب میشه گرفت از تیبا دو هاچ اصلا .۲۰۶ تو خاکی گرد غبار میپیچه تو کابین .مصرف میگن شش .ولی بالاتر میزنه ..هزینه تعمیرات کمر ادمو میشکنه .منو بیچاره کرد .گول شش سال تخفیف بیمه شو میخوردم .هواکش ۲۰۶بغل چرغ جلو زیر سپر قرار دادن که بدترین اشتباهه.از سی ثانت بیشتر اب میکشه داخل متور که منجربه تعویص رینگ پوستون میشه ..و غیره..ولی تیبا دو .اون سری ادمهایی که پشت فرمون ننشستن میان نظر میدن .از خوبیهای تیبا ه. چی بگم کم گفتم .هر کس میخواد ماشین بخره ریکس نکنه .قول میدم خدابیامورزی بده طراحشو .مصرف تیبا عالیه یادت میره کی بنزین زدی ..نرم .جا دار .خوشکل .کم استحلاک.جاده خوب .تیز .خداوکیلی تعریف زیاد داره .خوبه خودتون تست کنید .یا حق

    پاسخ

  • مجتبی

    ۱۳۹۸/۱۲/۱۵

    با سلام خدمت دوستان .اکثر نظرها رو خوندم هر کس یه نظری میده .راجب تیبا بگم .من قبلا ۲۰۶مدل ۸۵داشتم .مشکلاتی برام داشت صندوق عقب کوچیک .صندلیهای عقب جادار نیست .هزینه استحلاک .خرج ماشین سهم اور .انگار خرج یه زندگی دیگه به عهده گرفتی .و.... ولی چند ماهی هست تیبا دو گرفتم .ماشالاه .دم سازندش گرم .همه تمام عیب ها برطرف کرده .از لحاض شتاب از ۲۰۶کم نمیاره .کم مصرف تر هم هست .تیبا شیک .قشنگ .جادار .کم خرج هست .نه واسه اینکه تیبا دارم تعریفش میکنم .واقعا خوبه .چون پولشو دارم ماشین دیگه بخرم .قبلا هم گول بیمه ۲۰۶میخوردم که تخفیف بیمش بالاس با هزینه کم بیمه میشه.ولی متوجه نبودم ده برابر بیشتر خرج متور یا ظاهر میکرذم ..دوستان به نظر من ماشین صفر بگیرین پنج سال سوار بشید رد کنید تا به خرج افتاد .چون کار کرده هر جا درس میکنی جای دیگش خراب میشه

    پاسخ

  • علی

    ۱۳۹۸/۱۲/۴

    آقایی که میای تیبا رو با پژو مقایسه میکنی آخه تیبا رو چه به پژو برو همون تیبای آشغالها رو سوار شو

    پاسخ

  • اهخ

    ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

    پراید سگ شرفه تیبارو داره من مدل ۸۴ رو دارم ۲۸۰۰۰۰ تا کار کرده تا حالا تعمیرگاه نرفته

    پاسخ

  • نویسنده

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

    فقط تیبا‌خاک بر سر دشمنش.چون طراحانش ژاپنی و کزه ای بودن.موتورش دانگ فنگ و سایپا مشترک.ریدم تو پراید ۵۰ سال پیش امریکا با اون پژوی ۳۰ سال پیش فرانسه.فقط یک کلام.چجور روتون میشه سولار پراید و پژو بشین.بدبختا.من۵ سال ایبا داشتم که میگم.

    پاسخ

  • کیا پراید

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

    تیبا یه امروزی همون کیا ریو که سایپا با تغیرش اسمش رو گذاشته ولی پراید از تیبا بهتره چون راحت تره و رانندگی باهاش خیلی سادست من داییم یک پراید هاچبک اصل کره مدل77 داره که خیلی سریع میره و کولرش هم از یک تیبا و206 بهتره من عاشق پراید قدیمی کره ای ها م بهترین ماشینن البته به پای ریو اصل کره نمی رسند

    پاسخ

  • امیرحسین

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۰

    پراید همون فوردفستیوای امریکایی که الان سرنوشتش خیلی بده چون این بیچاره تولدش درامریکا بود وحالا مرگش در ایران اما پراید ازتیبا قشنگ تر وارزان تر داخلشم زیبا تر ولی پراید به 405 نمی رسه البته تو ایران اگر بخوایم حساب کنیم ایران خودرو 405 را از پزو خرید ولی سایپا پراید را ازکیا وکیاهم خیلی از پزو بهتر است درست است امریکا امد ولی مدل سدان وهاچبک چهاردر از کره امد پس به نظرم پراید کره ای خیلی از پزو فرانسوی بهتر است

    پاسخ

  • علی

    ۱۳۹۸/۱۰/۶

    سلام.نظر همه برای بنده محترم هست اما من هم تیبا داشتم هم پراید قدیم هم پراید یورو4 ملاک برای من سواری و خوش دستی و شتاب بهتره تیبا سره پیچ ها خیلی مشکل داره هندلینگ ضعیف و شتاب اولیه 0تا60 از پراید یورو4کمتر هست من کاری بع رانندگی شهری ندارم من همش 170تا میرم مسیرم جادس سواری پراید یورو4 خیلی بهتر از تیبا خیلی خوش دست تره و اگه دو حلقه ارتفاع بهش بزنی اصلا اذیتت نمیکنه ولی تیبا سره پیچا واقعا ترسناکه تیبا تنها برتریش اینه که تو سرعت 120 تا به بعدشو راحت تر پر میکنه و دنده 5 قوی تری داره. دور فرمون تیبا خیلی کمتر پرایده در کل پراید خیلی خوش دست تره مخصوصا سری جدیداش یورو4 واقعا پر شتابه اما هیچکدوم اصلا با کیفیت نیست من فقط از نظر سواری مقایسه کردم لطفا پراید قدیمیارو با جدیدا مقایسه نکنید سواریش واقعا فرق کرده اما از کیفیت قطعات کاسته شده.

    پاسخ

  • یاسر

    ۱۳۹۸/۱۰/۲

    همین طرز فکر رو داریم که میزنن تو سرمون؛خودروهایی که خارجی ها حاظر نیستن ۲۰دلار بخرن اونوقت شما بحث اینو دارید که کدوم بهتره!!! چه به سر ما اومد ۵۰ سال پیش ماشینهای به روز داشتیم با بهترین کیفیت هنوزم اگه تو خیابون ببینید حال میکنید و تحسین اما در رابطه با پراید و تیبا اول باید در حدی باشن که بشه روش بحث بشه بعضی ها چنان جو گیر میشن که اگه کسی ندونه فک میکنه دارن در باره فراری و لامبورگینی اون شخصی که میاد موتور تیبا رو با دوو سیلو مقایسه میکنه و میگه هر دو یک اندازه هستن موندیم چه میشه گفت اما در کل اگر قصد خرید ماشین دارید بین تیبا و پراید موندین کدوم رو انتخاب کنید **اگر ظاهر براتون اهمیت نداره تیبا بهتر از پرایده** برتری پراید هم لوازم یدکی فراوونه (هر چند بی کیفیت) در کل همه ما بازنده مافیای خودرو سازی هستیم

    پاسخ

  • بهنام مردانی

    ۱۳۹۸/۱۰/۱

    تیبا ماشین خوبیه موتورش برای گاز سوز کردن خوبه و اتاقش بیضی و محکم هست موتور تیبا هماهنگ با اتاق و گیربکس ساخته شده مثلا موتور 206 رو گذاشتن رو 405 که هماهنگی لازم رو نداره

    پاسخ

  • جیران

    ۱۳۹۸/۹/۲۱

    داداش موتور تیبا همون موتور پراید است

    پاسخ

  • محمد رضا

    ۱۳۹۸/۸/۱۵

    به نظر من پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از همه لحاظ از تیبا بهتره قدرت زیاد شتاب بالا سوخت کم و تیپش

    پاسخ

  • مجتبی

    ۱۳۹۸/۸/۱۴

    دنیا و پراید. ببخشید دوستان دنیا و پرادو. اشتباه شد یه لحظه.

    پاسخ

  • کامران

    ۱۳۹۸/۸/۷

    با سلام دوستان تیبا ماشین خوبیه ولی مصرفش از پراید کمی بیشتره ودر تیبا اگر بخوای با شتاب بهش گاز بدی صدای موتور خیلی میاد توی اتاق ومشکل بعدی تیبا اینه که جاهایی که پراید با یه فرمون دور میزنه تیبا با 2 تا فرمون میچرخه ولی توی خارج شهر تیبا سواری خیلی بهتری نسبت به پراید میده انصافا بخاریش خیلی خوبه نسبت به پراید

    پاسخ

  • هاشم

    ۱۳۹۸/۸/۱

    حاجی خرهمون خره پالونش عوض شده پراید بی ستاره ایمنی داره فوقش تیبا با ارفاق نصف ستاره ماشینی که ایمنی نداشته باشه صد موتورش قوی تر باشه شاسی که همون پلتفرم پرایده جنس بدنه هم که همون حلب 17کیلوویی روغنه زارت

    پاسخ

  • بهراد بهنام

    ۱۳۹۸/۷/۱۴

    نکات جالب تیبا: اینکه اتاق تیبا مثل 206 بیضی شکل با ستون های پهن و محکم هست که ایمنی خاصی به تیبا میده و چرخ های عقب تیبا زاویه دار هستند مثل 405 و سمند که هندلینگ تیبا رو افزایش میده وموتور1500 تیبا مثل سیلو و ریوکم مصرف و پرشتاب و نرم و کم استهلاک هست وسیستم تعلیق بسیار نرم تیبا که گلچین قطعات ریو مثل طبق و بوش و موج گیر ریو داره، و لنت ترمز ریو داره ترمز گیری تیبا خیلی خیلی بهتر از پراید هست.

    پاسخ

  • محمد احمدی

    ۱۳۹۸/۷/۹

    مصرف سوخت تیبا و پراید تقریبا یکسان است شاید حدودا نیم لیتر تفاوت داشته باشند ولی کیفیت سواری و هندلینگ و شتاب و ایمنی و سیستم تعلیق و ترمز تیبا خیلی خیلی بهتر از پراید هست ، عملا پراید هیچ برتری نسبت به تیبا نداره......

    پاسخ

  • علی

    ۱۳۹۸/۷/۷

    به نظر من ریو و تندرو 206 و سمند سورن و الکس جدید و ام وی ام 530 از تیبا و پراید و پژو 405 خیلی بهتره چون ریو موتورش از تیبا بهتره اتاقش جادار تره و ایمنی تره بعد از ریو 206 که ظاهری خوشگل تر دارد وامی اش بالا تر از ریو است البته مدل های اصل فرانسوی اش و همین طور آپشن هایش بعد از 206 سمند سورن که ایمنی و امکاناتش بیشتر است و اتاق بزرگتری نسبت به 206 دارد و بعد از سمند سورن ال90 و ام وی ام 530 از هر لحاظ مثل ایمنی و ..... جایگاه بیشتری دارند ایمنی تندر90 و ام وی ام 530 تقریبا باهم برابر هستند و لی از لحاظ امکانات و آپشن ام وی ام 530 یکم بهتره مثل سانروفش

    پاسخ

  • محمد

    ۱۳۹۸/۷/۶

    آقا پراید بهتره مرد حسابی پراید اصلا خرج نداره بخدا میرزه به قیمتش جاداره بازهم گرونش کنند

    پاسخ

  • احمد

    ۱۳۹۸/۷/۶

    حتی استهلاکشم کمتر از تیبا هست

    پاسخ

  • رضا

    ۱۳۹۸/۷/۶

    بخدا هیچی مثل پراید نمی‌شه الان مصرفش از تیبا کمتره

    پاسخ

  • صلاح الدین

    ۱۳۹۸/۷/۴

    نه پراید نه تیبا هیچ کدوم خوب نیستند امنیت ندارند و جاده ها بد هستند و بدنه ی هر دو تا ضعیف

    پاسخ

  • نوید

    ۱۳۹۸/۶/۲۵

    از مادربزرگ من هم بپرسی میگه تیبا بهتر از پراید هست شکی نیست، تیبا اتاق محکم و ستونهای پهن داره ولی پژو و پراید عهد بوق ندارن

    پاسخ

  • فرهاد

    ۱۳۹۸/۶/۲۲

    با سلام خدمت همه کارشناسا ی سوال دارم ک اگه کسی جوابشو بهم بده ب شدت ممنون میشم.میخاستم بدونم تیباهم توی جاده زمستانی سرد بخاریش از کار میوفته یا ن؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ

  • محسن

    ۱۳۹۸/۶/۱۷

    هر کی هر ماشینی داره میگه همون خوبه من که یک سالی پراید داشتم یک سالی هم تیبا. دو سال هم پژو داشتم. و الان هم هیچکدومش رو ندارم و پیاده تشریف دارم. اما اسم پژو رو حروم نکنید با پراید و تیبا مقایسه اش نکنید. پژو از همه لحاظ راحتی و ایمنی و همه لحاظ از پراید و تیبا بهتره و شرف داره. تیبا هم از پراید بهتره.

    پاسخ

  • فرشاد

    ۱۳۹۸/۶/۱۷

    از قدیم گفتن هر چی پول بیشتر بدی آش بیشتر میخوری. من پژو ۴۰۵ داشتم پراید و تیبا هم داشتم به نظر من تیبا به هیچ عنوان قابل مقایسه با ۴۰۵ نیست این بنده خدا اومده میگه تیبا راحتیش از پژو بیشتره . تیبا کجاش به پژو میرسه قیمتش هم نصف قیمت پژو هست داخل پژو که بشینی انگار داخل ویلا هستی تیبا هم جا داریش به پژو نمیرسه هم راحتیش . اصلا قابل مقایسه با پژو نیست

    پاسخ

  • محمد رضا

    ۱۳۹۸/۶/۱۲

    سلام خرج های تعمیر پراید با تیبا چه فرقی داره؟

    پاسخ

  • محمدرضا

    ۱۳۹۸/۶/۹

    سلام . آقا من 6 ماهه تیبا 1 گرفتم. ماشین بدی نیست ولی چندتا ایراد داره. کولرش خنک نمیکرد 3 بار بردم نمایندگی گفتن کمپرسور و گازش چینیه. مجبور شدم 150 چوق خودم درستش کردم. کمک عقب سر 4 ماه روغن زد. نمایندگی عوضش کرد. بالابر شیشه گیر میکنه میگنه تا نسوزه شرکت عوض نمیکنه. باندها خرابه الان 2 ماهه درخواست قطعه دادن خبری نیست. ایرادات طراحی هم داره. دید کنار نسبت به پراید خیلی کمتره و این یه مشکل بزرگ توی ایمنیه. موتور سوارای عزیز از کنار به تیبا نزدیک نشن چون دیده نمیشن. برای دور زدن هم جای زیادی میخاد مثل پراید نیست توی 4 متر دور بزنی باید 10 تا فرمون عوض کنی. خوبیاش نسبت به پراید راحت تر و کمی قوی تره . من که هر ماه میرم نمایندگی از ساعت 7.5 تا 3. البته چون مجبوریم باید بخریم . اگه پول دارید بهترش رو بخرید اگه ندارید همینو بخرید خیلی سخت نگیرید. به امید سلامتی همه

    پاسخ

  • بهزاد نیکنام

    ۱۳۹۸/۶/۴

    بنده خدا ادم عاقل موتور تیبا مثل سیلو و ریو 1500 سی سی هست پرشتاب و کم مصرف، از مکانیک ها و زیربند ساز ها بپرسید تیبا سیستم تعلیق ریو و سیستم ترمز ریو داره، اتاق تیبا و ستونهای بیضی شکل مثل 206 داره کاملا مشخص است که ستونهای تیبا محکم تر از پژو 405 و پراید 32 سال پیش است

    پاسخ

  • Speed

    ۱۳۹۸/۶/۲

    نسبت به پراید بهتر شده و ایمنی و موتور خوبی دارد به خاطر وزن اتاقی که دارد از گشتاور خوبی بر خوردار است ولی پایهای اطاق وسقف ظعیفی دارد نسبت به سمند و ۲۰۶ ولی از ۴۰۵ و پراید بهتر است سرعت هم زده ۲۰۰ کیلومتر میرد ولی باچی پی اس بزنی میشه ۱۷۶ کیلومتر با دور موتور ۵/۵ پس ۲۰۰ واقعی نیست به خاطور دور تایر ولی شما با سمند ef7 مقایسه کنید ۲۰۵ کیلومتر میرد ولی با چی پی اس بزنی میشه ۱۹۵ کیلومتر به خاطر دور لاستیک و توان موتور است توان تیبا ۸۰ اسب است ولی سمند ۱۱۵ اسب البته سمند ۲۰۰ کیلو سنگین تر از تیبا است ولی به هر حال توان موتور خیلی مهم است حالا بعضی از دوستان میگن تو جادهای ما که نمیشه سرعت رفت این هم درست است ولی شما این را همیشه در نظر داشته باشید تو جاده سبقت میگیرید وقتی موتور توان کافی نداشته باشد حادثه ایجاد میشه پس موتور نقش مهمی دارد ولی در کل تیبا نمره قبولی گرفته از لحاظ ایمنی قدرت و مصرف کم و لوازم زیاد و تعمیر کار و ارزان با تشکر از کارگران زحمت کش خودرو ساز ولی از لحاظ قیمت خیلی گران شده باید مسوئلین چارهای بی اندیشن که با جیب مردم بخوند که کارگر ما هم بیکار نشود تشکر

    پاسخ

  • علی بزرگ

    ۱۳۹۸/۵/۳۰

    قبلا پراید و پژو داشتم و نظر بدی در مورد تیبا داشتم ولی وقتی سوار تیبا شدم و شتاب و قدرت و نرمی و ستونها و جاداری و کم مصرف بودن و سگجون بودنش رو در نظر گرفتم دیدم که تیبا خیلی ارزش خرید داره پژو هم قدیمی شده و 40 میلیون قیمتش گرونتره، هیچ جای دنیا ماشین از رده خارج شده و 33 سال پیش پژو 405 با موتور 206 هست نمیدن 90 میلیون!!!!!!!!!!!!! ایران نابودشد!!!!!

    پاسخ

  • حبیب

    ۱۳۹۸/۵/۱۳

    سلام من هم میخوام تیبا بخرم اقسادی هم میدن

    پاسخ

  • پژمان

    ۱۳۹۸/۵/۴

    جدیدا همه میگن قیمت تیبا خیلی مناسبه موتورش هم مثل سیلو و ریو و ورنا 1500 نرم و کم مصرف و پرشتاب هست اتاقش هم خیلی محکم تر از پراید و پژو 30 سال پیش است و مثل 206 بیضی شکله، سیستم تعلیق نرمی داره و ترمزش ریو هست!!!! اینجوری که می گن باید یه بار سوار تیبا بشم اگه خوب بود پرایدو ردش کنم تیبا بخرم

    پاسخ

  • بهراد L

    ۱۳۹۸/۴/۳۱

    1- اتاق بیضی شکل( تخم مرغی) مثل 206 که اینی رو افزایش میده 2-سیستم تعلیق بسیار نرم ریو که تیبا داره و عملکرد خوبی نسبت به پراید و پژو 29 سال پیش داره 3- کم خرج و کم مصرف بودن موتور 1500 تیبا مثل سیلو و ریو 4- هندلینگ و پایداری بهتر از پراید بدلیل اختلاف زاویه چرخ های محور عقب( مثل چرخ های عقب 405) 5- سیستم کولر و بخاری کارآمد و قوی تر از پراید 6- سیستم ترمز ریو و یکسان بودن لنت ریو و تیبا و صندلی های ریو که تیبا هم داره 4 حالته. با این اوضاع قیمت ها تیبا ارزش خرید بالایی داره چون 40 میلیون از پژوسمند ارزان تر و 7 میلیون از پراید گرانتر، در ضمن از مدل 97 به بالا سایپا موتور و گیربکس ساینا و تیبا رو بهینه کرده به nd2 که 8 اسب قدرت بیشتر و گیربکس عملکرد نرم تری دارد.

    پاسخ

  • امید علی

    ۱۳۹۸/۴/۲۵

    تیبا دقیقا ما بین پراید و پژو هست و میشه گفت تیبا هم برای داخل شهر مناسب هست و هم برای بیرون شهر، از لحاظ شتاب و قدرت دیگه همه می دونن که تیبا بهتر از پراید هست، ایمنی تیبا به علت ستون های پهن تر از پژو و پراید 30 سال قبل هست، با این اوضاع قیمت ها تیبا اختلاف قیمت بسیار زیادی با پژو و سمند عهد بوق دارد و حدود 7 تومن با پراید تفاوت دارد

    پاسخ

  • محمد رضا ح

    ۱۳۹۸/۴/۲۵

    سلام من 1 سال تیبا دارم، از وقتی خریدم تا الآن 30 هزار تا باش رفتم، ماشین پر قدرت و شتاب هست و نسبت به پراید که قبلا داشتم ایمنی بهتر و ستون هایی محکم تری داره توی جاده هم کاملا در اختیارم هست مثل پراید شل و ول نیس، در نهایت مصرف سوخت تیبا حدودا با پراید برابر شاید نیم لیتر بیشتر باشه ولی کم مصرف هست

    پاسخ

  • سهراب.رستم

    ۱۳۹۸/۴/۲۴

    آدم عاقلی با این اوضاع قیمت ها تیبا می خره چون 40 میلیون از پژو 30 سال پیش ارزون تره و 7 میلیون از پراید 30 سال پیش گرون تر، در کل تیبا ایمنی و ستون های محکم تر از پراید و پژو داره

    پاسخ

  • مجید جون

    ۱۳۹۸/۴/۲۴

    یه مشت بچه اومدن نظر قشنگی و زشتی میدن آخه کوچولو در ایران جیب مردم حرف اول رو میزنه تیبا خیلی خوش قیمت هست نسبت به ماشین های 30 سال پیش، اتاق تخم مرغی مثل 206 و سیستم تعلیق نرم ریو داره و موتور پرشتاب و کم مصرف و سگ جونی داره.

    پاسخ

  • حسین

    ۱۳۹۸/۴/۲۳

    نمی دونم چرا روز بروز تعداد تیبا ها زیاد تر و پراید ها کمتر میشه، چهار روز دیگه تیبا جایگزین پراید میشه!!!

    پاسخ

  • امیر لشکر

    ۱۳۹۸/۴/۲۳

    با این اوضاع قیمت ها تیبا خیلی نسبت به پراید خیلی ارزش خرید داره، اتاق و ستون های پهن و بیضی شکل داره و موتور پرشتاب و پر قدرت تر از پراید داره، خلاصه دیگه همه می دونن جانشین پراید تیبا هست

    پاسخ

  • کوشانی

    ۱۳۹۸/۴/۱۹

    من خودم تیبا دارم ولی از قیافه و تیپ پراید خسته شدم کلا همه پراید رو به عنوان ماشین مسافرکشی میشناسن و اینکه تا ۴۵ میلیون ماشین بهتری نسبت به تیبا نمیشد خرید منم بین مراید و تیبا تیبا رو انتخاب کردم پراید هم ایرادهای خدشو داره تیبا هم ایرادهای خودش رو داره ولی به نظرم ایرادهای پراید تو تیبا گرفته شده

    پاسخ

  • هادی

    ۱۳۹۸/۴/۱۷

    این که پرای یا تیبا رو از لحاظ فنی و موتور بگین مسلمه تیبا با توجه به اینکه بروزتره بهتره ولی واقعا خواهان پراید با تیبا یکی نیست و اونایی که طرفدار پرایدن خیلی زیاده،البته یه بخشیش به خاطر قیمت ارزون پرایده و یه بخش اعظمش مربوط به بی سلیقه گی طراحی تیباست،پراید هرچقدرم ضعیف باشه از تیبا با اصالت تره،وفور قطعات پراید مگه کم چیزیه که راحت از کنارش رد شد؟ببینین دوستان تیبا از پراید بهتر باشه ولی واقعا اختلاف اون حدی نیست که بشه تیبارو انتخاب کرد با توجه به شرایط بازار..من خودم تیبا فروش فوری ثبت نام کرده بودم به امید اینکه حداقل مابین پراید و ۲۰۶ باشه ولی با ۳۰ کیلومتر رانندگی از نمایندگی تا پارکینگ کلا نظرم عوض شد،اصلا و به هیچ عنوان ۲۰۶ نمیشه..مجبور شدم بفروشم و پراید ۱۱۱ ثبت نام کنم به اسم پدرم.ولی باز انتخاب نهایی با شما دوستانه،پرایدم برونین تیبام برونین چرخاش به سلامتی بچرخه و بتونین تبدیل به احسنش کنین..

    پاسخ

  • محمد

    ۱۳۹۸/۴/۱

    تيبا خيلي قشنگه ببخشید مشنگه .خیلیی ام از بنز بهتره حتی از لکسوس .ببخشید حواسم نیست بهتره یعنی بدتره ولی مثل گل می مونه ای بابا بازم اشتباه گفم مثل گوه می مونه .هرکی سوار شه بهش میگن گل سوار .....شایدم .......

    پاسخ

  • دانیال

    ۱۳۹۸/۴/۱

    تو نظرات یکی گفته بود من 7 سال تیبا صندوقدار دارم یک بار رفتم تعمییرگاه لعنتی تعصبت منو کشت انصافاً این تعصب رو بدی سایپا حقشه بهت 5 تا تیبای دیگه هم بدن به نظر من هر دو ماشین بدردنخور هستن ولی برای منو شمایی که اومدیم این مقاله رو بخونیم و معلومه دنبال ماشین ارزون هستیم و پول نداریم بهتر بخریم پس همین دوتا عالی هستن بدون تعصب میگم من که زورم به بیشتر از تیبا و پراید نمیرسه پس نمیگم خوبه یا بد همینه که هست مجبورم بگیرم کاریش نمیشه کرد

    پاسخ

  • armin

    ۱۳۹۸/۳/۳۰

    من خیلی ازقیافه تیبا خوشم میات بعضیا میگن زشته کجاش زشته توکشورهای خارجی یی ماشینهای عجیب غریب میبینی والا من تحقیق کردم همه چیش خوبه به امیدخدا میخام بخرم

    پاسخ

  • احمد

    ۱۳۹۸/۳/۳۰

    دیدیدکسی که به کسی حسادت میکنه فشش میده،دقیقن تیباهم همینه طرف نداره،یاپرایدیا ماشین دروداقون دیگه داره میات نظرچرت میگه اگربده پس چرااین همه درموردش نظرداردن اگربده پس چراطرف این همه وقتشه،اینترنش مصرف میکنه براش پس خوبه بهترین ماشین داخله من که به همه چیش حال میکنم

    پاسخ

  • هاشم

    ۱۳۹۸/۳/۲۷

    برادران عزیز چرا خودتونو اذیت می کنید و ندانسته حرف هایی می زنید از روی تعصب و مردم رو گمراه می کنید. صادقانه بگم اسفند 95 من تیبا SD خریدم و تا بحال خداییش بجز خرج های دوره ای آن الحمدللاه خرج دیگری روی دستم نذاشته .واینکه دنده 1 بد جا میره ویا ایراد وایری پیدا میکنه تا به حال به چنین چیزی برخورد نکرده ام.شاید هم شانس من بوده. ولی اینو میدونم ماشین های دیگر در همین رنج قیمت مشکلاتی در این زمان برایشان پیش می آید .اما دمش گرم با من که خوب تا کرده .با انصاف باشید و هر کسی به صرف داشتن ماشینی فکر نکنه بهترین ماشینو داره. من با گذاشتن نمد کلی صدای موتورم رو کم کردم.با 53000 کیلومتر کار کرد هنوز دیسک و صفحه ام را عوض نکرده ام. از ماشینم هم راضی هستم .حال که شما می خواهید ماشین بخرید مختارید ماشین قدیمی پراید را ویا تیبا با اختلافاتی که با پراید دارد انتخاب کنید.

    پاسخ

  • اکرامی

    ۱۳۹۸/۳/۲۰

    پراید 132 نه تنها از تیبا بهتره از پژو405 وسمند SEهم بهتره پراید کم مصرف و قوی و رانندگی آسون تری داره وامکانتاتش خیلی خوبتره و واسه آموزش خیلی ماشین معرکه‌ای هست و یه ایراد داره که بدنش ضعیفه پراید ایرادش همینه اگه این ایرادش رفع بشه بهترین ماشین دنیاس بخدا

    پاسخ

  • اکرامی

    ۱۳۹۸/۳/۲۰

    پراید 132 خیلی بهتر از تیبا است تیبا زشت وکوچک و ضعیفه تیبا یه آشغال متحرکه 132 خیلی زیبا و قویه تیبا زشت ترین و ضعیف ترین اشغال جهانه تیبا دو استارت بزنی منفجر میشه😂😂😂

    پاسخ

  • آراد

    ۱۳۹۸/۳/۱۸

    پراید یه آشغاله متحرکه ولی تیبا خیلی بهتره من الان ۷ ساله یهتیبا صندوق دار دارم فقط یه بار رفته تعمیرگاه

    پاسخ

  • عاقل

    ۱۳۹۸/۳/۱۸

    ادم اگه عاقل باشه یه ماشین بر می داره که وقتی نگاش میکنه حالش بهم نخوره، تیبا مثل ژیان و فولکس قورباغه کاپوت و جلو پنجره اومده رو سپر!!!! تیبا زشت و بد قیافه است مثل قورباغه!

    پاسخ

  • اکبر گنجی

    ۱۳۹۸/۳/۸

    تو 1-2 سال تولید ساینا خیلی زیاد شده این رخ ساینا و لکسوسی شدنش فروش بالای ساینا رو داشته، رفیقم می گفت تهویه مطبوع اتوماتیک و دماسنج و4 شیشه برقی داره؟ چی بگم والا

    پاسخ

  • امیر محمد

    ۱۳۹۸/۳/۸

    هر کار می کنم این تیبا رو اسپرت کنم نمیشه!!!! لامصب این کاپوت غیر اصولی که جلو پنجره کوچولو گذاشتن توش به هیچ وجهی اسپرت نمیشه مخصوصا این ناهمخوانی چراغ جلو و عقب، ارتفاع تیبا خیلی بیشتر از پراید و خیلی خیلی بیشتر از پژو هست اصلا کپ کردن و ارتفاع زدن تیبا معنا نداره یه کلام رخ نداره مثل ژیانه!!!! مخصوصا کاپوت!

    پاسخ

  • فرزاد باوندپوری

    ۱۳۹۸/۳/۵

    سلام خوبین گیربکس تیبا به پراید میخوره؟

    پاسخ

  • عبدالمحمد

    ۱۳۹۸/۳/۲

    این الاغ هایی که گفتن تیبا فلانه. چرا فقط گیر دادن به تیبا. چون سوار نشدن میگن تیبا زشته یا مثل پرایده پراید تو خواب هم مثل تیبا نمیشه. ولی خر زیاده.

    پاسخ

  • امیرحسین

    ۱۳۹۸/۲/۳۰

    پسر تو این دوسال که ساینا تولید شده چقدر زیاد شده تو هر کوچه و خیابان نگاه می کنم ساینا می بینم! فکر کنم بخاطر رخ و قیافه جدید و بروز و شقنگش باشه امکاناتش هم که می گن خوبه تهویه مطبوع و دماسنج میگن داره

    پاسخ

  • محمد رضا

    ۱۳۹۸/۲/۲۲

    واضح، موتور تیبا همان موتور پراید با 196 سی سی افزایش حجم، که مصرف سوخت و استهلاک قطعات و قیمت قطعات تیبا خیلی بیشتر از پراید هست درحالی که هندلینگ هردو برابر چون ارتفاع تیبا بیشتر از پراید هست ولی جای سرنشین تیبا برابر پراید هست، کاپوت زشت تیبا هم که به سبیل هیتلر معروفه!!!، گردش فرمان تیبا خیلی زیاده حتما باید دنده عقب بگیری ولی پراید فرمان هیدرولیک و نرم داره سریع جمع میشه

    پاسخ

  • سجاد

    ۱۳۹۸/۲/۱۳

    تیبا در برابر پژو و پراید معایب زیاد داره، اندازه تیبا در حد پراید هست، و خیلی از پژو کوچک تره جای سرنشین تیبا در حد پراید و قابل مقایسه با پژو نیست، هندلینگ تیبا در حد پراید و قابل مقایسه با پژو نیست مخصوصا اگه بارون بزنه و تو پیچ باشی با اون ارتفاع شاسی بلندی تیبا حتما چپ می کنی، صدای موتور تیبا خیلی بیشتر از پراید شده در حالی که 193 سی سی تفاوت حجم دارن، استهلاک قطعات تیبا خیلی بیشتر از پراید شده، مصرف سوخت تیبا خیلی بیشتر از پراید شده مخصوصا با اومدن کارت سوخت!!!، خلاصه ماشین داخل شهر پراید و بیرون شهر پژو و سمند، تیبا جایگاهی ندارد.

    پاسخ

  • علی

    ۱۳۹۸/۲/۱۲

    با کامنتای بالا کامل متوجه شدم ما با یه ماشین لامبورگینی رویزروس اوانته می باخ استی مارتین تیبا طرفیم ... من الان دنبال فروش ویلای شمال خونه تهران و زمین ها و مغازه هامم برای خرید ماشین پرشیه فوق نانو تیبام ...والا الان منم عاشق پیغمبر جرجیس سایپا شدم با معصومش تیبا .

    پاسخ

  • امیر مهدی

    ۱۳۹۸/۱/۲۶

    با سلام تیبا همون پراید یکم حجم موتور رو زیاد کردن پشت تیبا بشین و استارت بزن همون صدای استارت و همون صدای آشنای موتور پراید میاد، در ضمن کاپوت جلو و جلو پنجره خیلی کوچک تیبا خیلی خیلی زشت طراحی شده تو کل ماشین های دنیا یه همچین کاپوت زشتی نداریم!!!!

    پاسخ

  • وحید

    ۱۳۹۸/۱/۹

    پرایدو که اول کره ساخته چی از آب در اومده تیبا رو که ایران ساخته 132 تیپش به کل تیبا ارزش داره

    پاسخ

  • امیر

    ۱۳۹۸/۱/۴

    طرف اومده پراید ارتقا یافته رو با 206 و ۴۰۵ مقایسه کرده خخخ،اقای وارد کننده ماشین با همین فرمون بری جلو با تیبا فکر کنم بوگاتی شیرون رو هم بزنی ،عجب خخخخخ

    پاسخ

  • محمد

    ۱۳۹۷/۱۲/۷

    ایا جعبه دنده پراید به تیبا میخوره؟

    پاسخ

  • وحید

    ۱۳۹۷/۱۲/۳

    با سلام، به نظر من این خودرو نه تنها از پراید بهتره ،اما از همه نظر از پژو 405 خیلی بهتره هم موتوری هم ظاهری تو جاده با هر خودرو ایرانی میشه کورس گذاشت من خیلی راضیم!

    پاسخ

  • علیرضا

    ۱۳۹۷/۱۱/۱۲

    من متاسفانه پراید 111 رو فروختم و تیبا 2صفر گرفتم که تو این یه سال دوبار گیربکس پیاده کردم ،خمره اگزوز عقب و وسط عوض کردم و....

    پاسخ

  • حسن

    ۱۳۹۷/۱۱/۵

    واقعا چرا بعضیا نمیتونن درک کنن که اینجا اومدیم پراید و تیبا رو مقایسه کنیم.نه ماشینای دیگه.بابا تو رو خدا کم الکی بحث کنید...

    پاسخ

  • اسدی

    ۱۳۹۷/۱۰/۳۰

    من وارد کننده خودرو هستم که نمایندگی فروش سایپا رو دارم اینو گفتم فقط برای اینکه بدونید حد اقل آدم ناوارد و ماشین ندیده ای نیستنم از بنز اس تا بی ام وو حتی سانتافه آشغال و جک پرمصرف رو هم روندم ولی میخوام چیزی بگم در مورد تیبا که شاید به دردتون بخوره : من حاضرم با یه تیبا با خیلی از خودرو های وارداتی تا حد 500 میلیون کورس ببندم البته قیمت صفر 500 میلیون نه اینکه الان بگید جنسیس قیمتش 300 تومنه پس میتونی با جنسیس کورس ببندی ؟ نه منظورم قیمت صفر 500 میلیون باشه تیبا یک اعجوبه است بنده بارها شده با تیبا با پنچ نفر سرنشین 200 تا رو رفتم و با انواع 206 و اس دی و پازس و از این آشغالها تو جاده کورس گذاشتم که میگم . لامصب مصرف هم که نداره نهایتا 100 کیلومتر 4.5 لیتر ... خلاصه همه رو گفتم فقط اینو بدونید این سالار همه چی داره بجز 2 تا عیب اساسی : 1. پایین بودن کیفیت قطعات چه فنی و چه ظاهری 2. با اینکه جدیدترین سیستم ترمز رو تو خودروهای ایرانی داره ولی " ترمز نداره و خیلی باید مواظب بود " ولی این رو بدونید : تیبا 1 ، تیبا 2 ، ساینا ، حتی کوییک همه یه موتور دارند و فقط اتاق رو سنگین کردن .

    پاسخ

  • حسن تبریز

    ۱۳۹۷/۱۰/۱۷

    خدایی سعی میکنم بدون تعصب و حقییقتو بگم؛من حدود 9سال پراید داشتم،مدلهای صبا(سه مدل)-131-141فول و الانم نزدیک 1ساله تیبا صندوقدار دارم.اگه بخوایم مقایسه کنیم تیبا از همه نظر نزدیکتر به ریو هستش،نه پراید!!!ولی اگه بخوایم با پراید مقایسه کنیم؛ کلا سواریشون،امنیت،کیفیت قطعات و... خیلی باهم فرق داره.در مقابل پراید یه ویژگی خیلی خوبی داره،اونم وفور قطعاتش و ارزون بودنشون هست،که تیبا این ویژگی رو نداره(مثلا من بورژین عقب مخصوص سی ان جی و تیغه برف پاک کن و قفل در شاگردو سخت گیر آوردم),چون قطعات تیبا کمه و گرون هم هست نسبت به پراید (که البته تو آینده تیبا هم میاد ازین نظر خودشو به پراید میرسونه مطمئن باشید.) تو مصرف تقریبا برابرند. در کل اگه مثل من حداقل هفته ای یبار تو جاده هستین تیبا خیلی بهتره(اصلا قابل قیاس نیست ازین نظر با پراید)،ولی اگه برا داخل شهر میخواین پراید گزینه مناسبتری هست(ولی پراید اصلا برا جاده خوب نیست،امنیتش خیلی پایینه,حتی با باد ماشین روبرو میخواد از جا کنده بشه!!!) در پایان هردو ماشین خیلی بهتر از ماشینهای ایرانخودرو هستن. اگه راهنمایی بیشتری خواستین در خدمتم 09375053221

    پاسخ

  • علی2

    ۱۳۹۷/۱۰/۱۰

    من همینو میدونم که تیبا خوبه خوبه خوبه واقعا خوووووبه....گله همین

    پاسخ

  • محمد

    ۱۳۹۷/۱۰/۹

    سلام ما تیبا و 405 داریم، وجدانی بخوام بگم شتاب تیبا خیلی بهتر از 405 هست وقتی یهو گاز میدی جلوش کامل میاد بالا! در ضمن موتور تیبا 1500 مثل ریو و سیلو نرم و کم مصرف و پرشتاب هست، اگه یه بار بشینی پشت تیبا فکر می کنی 206 سوار شدی چون اتاق و ستون های پهن و محکم جلو تیبا مثل 206 هست در ضمن سیستم تعلیق بسیار نرم داره قطعات کره ای و گلچین ریو داره، از لحاظ جاداری صندلی های جلو ریو هستن و صندلی های عقب از 206 و پراید جادار تر هست سیستم ترمزش دیسک و لنت ریو هستن و خیلی بهتر از پراید ترمز میگیره، از هر لحاظ بهتر از پراید و نسبت به پولی که پرداخت می کنید واقعا ارزش خرید داره.

    پاسخ

  • میتی

    ۱۳۹۷/۱۰/۷

    ممنون از راهنماییتون فردا اگه خدابه خواد پرایدو میدم تیبا ورمیدارم

    پاسخ

  • Davood

    ۱۳۹۷/۹/۲۲

    سلام دوستان به نظرتون توان شرایط پراید خوبه یا تیبا

    پاسخ

  • بنده خدا

    ۱۳۹۷/۸/۲۷

    سلام،تیبا علاوه بر ویژگی‌های پراید مثل کم مصرف و سگ جون بودن موتور و نرمی سیستم تعلیق، ایمنی بهتر، امکانات بهتر، شتاب بسیااار بیشتر ،قدرت بسییار بیشتر، هندلینگ بهتر، ترمز بهتر( چون دیسک ترمز و لنت ترمز تماما ریو هستن)، و حتی سیستم تعلیق نرم تر از پراید دارد( چون قطعات زیر بند جلو مثل بوش، طبق، میل موج گیر و... با ریو مشتر اند و کمک های عقب و مفر های عقب ال نود هستن)، اصلا به هیچ وجه تیبا با پراید که مال 30 سال پیش است قابل مقایسه نیست!!!!

    پاسخ

  • مهدی بنده خدا

    ۱۳۹۷/۸/۲۳

    سلام من تیبا وسمند دارم سمند اکثرا خوابه و از تیبا استفاده می کنم ، از لحاظ مقایسه تیبا دارای ایمنی( اتاق تخم مرغی) ،هندلینگ(وزن1050kg عرض بیشتر لاستیک بزرگتر)، ترمز(بدلیل وزن و دیسک ترمز های ریو )،قدرت (87 اسب)،جاداری( معلومه)،شتاب، فرمان نرم، امکانات بهتر نسبت به پراید است درحالی که مصرف پراید ترکیبی6/8 و مصرف تیبا 6/9 است تقریبا برابر، در ضمن زیربند تیبا قطعات ریو و ال نود است، نور چراغ های جلو و مه شکن ها بسیار قوی است حتی در مقایسه با سمند که دارم.خلاصه نسبت به پولی که میدی میرزه!

    پاسخ

  • وحید

    ۱۳۹۷/۸/۱۷

    الکی نظر ندین من ازهمه ماشین های ایرانی داشتم و سوار شدم الانم تیبا ۱ دارم خیلیم راضیم نه واشر میسوزونه نه اکسل کج میکنه نه مشکل برقی داره خلاصه اسیر مکانیک و تعمیر گاه و یدک کش نیستی که هر روز یه جور ادا داشته باشه

    پاسخ

  • حامد

    ۱۳۹۷/۸/۹

    سلام تیبا و ساینا از بقیه محصولات ساخت داخل سایپا بهتر هستن ولی خوب از 405 بهتر نیستن اینی که گفتم از نظر تقریبی رنج قیمتی هست ولی بازم تو بحث قطعات تیبا مناسب تر از همشونه منم که این نظرو میدم چون همشونو داشتم تیبا فقط دو تا ایراد داره میدان دید کمتر و دور کم فرمان

    پاسخ

  • 110

    ۱۳۹۷/۷/۲۸

    دوست من تیبا 2 داره میگه ماشین خوبیه کم خرج کم مصرف پر شتاب و جوووون پسند و قیمت مناسب

    پاسخ

  • ایرج

    ۱۳۹۷/۷/۲۵

    پیکان ٨٢دوره رنگ تمام تخفیف 13میلیون ..تخفیف جزیی پای معامله

    پاسخ

  • امیر

    ۱۳۹۷/۶/۱۱

    تیبا از پراید بهتره،اما پژو ها از هر نظر از تیبا بهترن ،سواری و قدرت و تعادل و شاسی و موتور،بعضی از مردم پراید زیر پاشونم فکر میکنن بهترین ماشینه جالب تر اینکه کارشناسی هم میکنن

    پاسخ

  • محمد szt

    ۱۳۹۷/۶/۱

    سلام.آقا مهران گل بحث سراتو مطرح نشده شما رو چه حساب اسم سراتو رو کنار این ماشینا اوردی..یه جور میگی نمیشه پژو ۲۰۶ رو نمیشه مقایسه کرد انگار مثل سال ساختش مال ۲۰۱۸ و از خود فرانسه وارد میشه..نه عزیزم.اگر یکم اطلاعات فنیتو بالا ببری و از بازار خبر داشته باشی متوجه میشی هم آشغال سایپا شرف داره به ۲۰۶ فیک ایرانخودرو که دیگه نه کیفیتی داره نه نظارتی روش هست نه به قیمتش میارزه..والا من باشم slx میگیرم با پول تیپ۲.‌ البته منظور ما تیپ۲ هست که فوق العاده موتور ضعیف تری نسبت به رقبا داره..خودتو با این حرف های صد من یه غاز مشغول نکن.واقعیت اینکه تیبا انتخاب بهتریه نسبت به تیپ۲..وگرنه با پول تیپ۲ سمند و slxو ال۹۰ تمیز یا ریو تمیز انتخاب هوشمندانه تریه.دیگه اخرش اینکه تیپ۵ بگیری که با این کیفیت الان خیلی هار نیس مثل سابق ولی هر چی باشه بازم شتاب و سواری بهتری داره.

    پاسخ