اُتکس

نظرات (176)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۸

دوئل: یک کلام پراید یا تیبا؟

دوئل: یک کلام پراید یا تیبا؟

در دوئل این هفته، دو خودروی نسبتا ارزان قیمت و کوچک صنعت خودرو‌سازی کشورمان را در مقابل هم‌ قرار داده‌ایم. خودرو‌هایی که از سوی یک خودروساز و با هدف در دست گرفتن و تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروی ایران، عرضه شده‌اند. با آکادمی اُتکس همراه باشید تا به بررسی و مقایسه پراید 132 یا سایپا 132 و همچنین تیبا در مقابل هم بپردازیم.

معرفی اولیه

سابقه حضور پراید در چرخه صنعت خودرو‌سازی اکنون به حدود 20 سال می‌رسد. هنگامی که این خودرو در حدود اواسط دهه هفتاد شمسی وارد بازار شد کسی واقعا فکرش را نمی‌کرد که تولید آن تا سال‌های متمادی ادامه‌دار شود. در آن زمان پراید با داشتن فاکتور‌هایی همچون کم‌خرج بودن و قدرت مناسب به سرعت در نزد مردم محبوب و فراگیر شد. در سال 1386، شرکت سایپا پراید را با فیس‌لیفتی تحت نام سایپا 132 روانه بازار کرد. فیس‌لیفتی که برای چهره قدیمی پراید لازم به نظر می‌رسید. اما با ادامه‌دار شدن فرآیند تولید پراید و به‌روز شدن استاندارد‌ها، موج فشار‌ها و انتقاد‌ات بر این خودرو بیش از پیش افزوده شد و یکی از مسائل و انتقادات همیشگی به پراید در مقوله ایمنی ضعیف آن بود. این انتقادات به مرور زمان آنقدر شدت یافت تا در نهایت شرکت سایپا در سال 1390 خانواده‌ پراید را تحت یک به‌روز‌رسانی برای افزایش ایمنی و قابلیت‌های دینامیکی با نام خودرو‌های گروه X100 روانه بازار کرد. خودرو‌های گروه X100، پراید‌هایی بودند که با بهینه‌سازی هایی در بخش‌های مختلف و تغییر در طراحی کابین راهی بازار می‌شدند. در سوی دیگر این میدان رقابت خودرویی با نام تجاری تیبا قرار دارد. این خودرو که به نقل از سایپا، دومین خودروی ملی ایرانی و اولین خودروی ملی این شرکت بوده در سال 1387 و با نام مینیاتور و شعار تبلیغاتی زیبای ایرانی معرفی‌شد. خودرویی که به وضوح، وجود آن مدیون پراید قدیمی بوده و بر اساس و پایه آن شکل گرفته‌است و انتظارات از آن، به عنوان یک خودروی ملی بسیار بالاست.

عملکرد فنی

در بخش فنی، 132 از همان پیشرانه قدیمی 1.3 لیتری 8 سوپاپه پراید استفاده می‌کند با این تفاوت که اکنون این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره‌برده و با کمی بهینه‌سازی در آن، قادر به تولید بیشینه قدرت 71 اسب‌بخار در دور 5250 و تولید بیشینه گشتاور 108 نیوتون‌متر در دور 2750 است. این موتور به مانند نود درصد‌ خودرو‌های مونتاژ داخل از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده و قادر به رسیدن به تندی صد کیلومتر در ساعت در مدت زمان حدود 15 ثانیه می‌باشد. با این حال یکی از تقاط قوت این خودرو که سازنده آن به کرات از آن یاد کرده مصرف پایین بنزین آن است به طوری که 132 در صد کیلومتر به صورت سیکل ترکیبی، میانگین 6.8 لیتر بنزین می‌سوازند. البته ذکر این نکته واجب به نظر می‌رسد که در کشور ما همواره "مصرف پایین سوخت مساوی با بازده کم موتور" است و میانگین 6.8 لیتر بنزین برای یک پیشرانه 70 اسبی در مقیاس استاندارد‌های جهانی، رقم آن‌چنان پایینی نیست! 

در سوی مقابل، تیبا از یک پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپه به‌روز‌تر استفاده میکند. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو 4 قادر به تولید ماکسیموم قدرت 87 اسب‌بخار در دور 5300 و ماکسیموم گشتاور تولیدی 128 نیوتون‌متر در دور موتور بالاتر 4000 است. این مشخصات در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی به تیبا، توان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در طی مدت زمان 13.5 ثانیه داده‌ که از این حیث، توانایی‌های فنی تیبا در مقایسه با 132 بهتر ارزیابی می‌شود. البته یکی از گله‌هایی که به این مجموعه وارد می‌شود ناهماهنگی و بد‌جا رفتن بعضی دنده‌ها در گیربکس تیبا است. میانگین مصرف سوخت تیبا نیز به صورت سیکل ترکیبی در صد کیلومتر، اندکی از 132 بالاتر بوده و 7.1 لیتر می‌باشد.

موتور یورو 4 تیبا
موتور یورو 4 سایپا 132

طراحی و امکانات

طراحی فضای بیرونی و بدنه 132 را نسبت به 131 و پراید‌های صبای قدیمی، می‌توان کمی اسپرت‌تر و جذاب‌تر دانست. در نمای جلو، تغییر در جلو پنجره و چراغ‌های قدیمی پراید در کنار طراحی مجدد سپر از جمله عناصری‌است که 132 را یک‌ پله نسبت به سایر اعضای خانواده خود جدید‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد. در نمای جانبی تغییر خاصی جز همرنگ‌شدن زه‌های خودرو با رنگ بدنه مشاهده نشده و همان خطوط ساده و مستقیم، پیکره بدنه و کلیت آن را شکل می‌دهند. با رسیدن به عقب خودرو کمی دامنه تغییرات بیشتر می‌شود، در اینجا شاهد تغییر در گرافیک چراغ‌های عقب معمول پراید در کنار تغییر در فرم صندوق و سپر عقب هستیم. همچنین محل جا پلاک خودرو‌ هم تغییر مکان داده و حالا پلاک خودرو بر روی سپر عقب نصب می‌شود. با باز کردن درب اتومبیل و ورود به کابین با طراحی یکسانی که در سایر اعضای این خانواده قدیمی نیز دیده می‌شود مواجه می‌شویم. البته این طراحی تغییر‌یافته که در تمامی خودرو‌های خانواده X100 یکسان است رنگ و بوی پراید‌های قدیمی را به فراموشی سپرده و حال کمی کاربردی تر شده‌است. در اینجا فرم کلی داشبرد، کنسول، رودری‌ها و فرمان عوض شده و ورودی‌های هوای دایره‌ای در کنار تغییر در دکمه‌های سیستم تهویه و همچنین پشت آمپر جدید خودرو، از جمله موارد قابل اشاره هستند. البته دامنه‌ تغییرات شامل موارد جزیی‌تری همچون تغییر دکمه‌های داخل خودرو نیز می‌شود. با این حال کیفیت ادوات داخل خودرو همچنان چنگی به دل نزده و شاهد استفاده گسترده از پلاستیک خشک هستیم. صندلی‌های داخل خودرو که اکنون عوض شده کمی راحت‌تر هستند و فضای پا برای سرنشینان جلو قابل قبول بوده اما برای سرنشینان عقب چندان مناسب نیست و فضای خودرو برای نشستن سه سرنشین در ردیف عقب کفایت نمی‌کند. لیست امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودروی نسبتا ارزان! بسیار خلاصه است : دو کیسه هوا، ترمز‌های جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز‌های عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدورلیک، مه‌شکن‌های عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه‌ بالابر‌های جلو برقی، تنظیم دستی آینه‌های جانبی، صندلی‌های پارچه‌ای، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB مجهز به 4 بلندگو، سیستم تهویه دستی و صندوق‌پران. در مقوله‌ ایمنی نیز به گفته مدیران شرکت‌خودرو سازی سایپا، پراید‌های پروژه X100 با ایجاد یک سری‌ تغییرات در ساختار بدنه خودرو و استفاده از ترمز‌های ضد قفل و کیسه‌هوا نسبت به پراید‌های قدیمی ایمن‌تر شده‌اند با این حال در این مورد بحث خاصی وجود ندارد و قضاوت در مورد آن را بر عهده خوانندگان گرامی می‌گذاریم!

در مقابل تیبا، خودروی به اصطلاح ملی سایپا! که بر‌ روی پلت‌فرم پراید مونتاژ می‌شود از طراحی متفاوتی بهره می‌برد و به طور کل، خطوط نرم و با انحنای کم، طراحی پیکره این اتومبیل را شکل می‌دهند. در نمای جلو، جلو‌پنجره کوچک در وسط، در کنار چراغ‌هایی که ارتباط و سنختی با آن ندارند و همچنین مه‌شکن‌های دایره‌ای، چهره تیبا را کمی سردرگم و گنگ نشان می‌دهند. در نمای جانبی خطوط منحنی بدنه خودرو فرم کلی گلگیر‌ها را ترسیم می‌کنند. البته در تیبا بر خلاف 132، رنگ زه‌های جانبی خودرو مشکی بوده و هم‌رنگ بدنه نیست. با رسیدن به عقب خودرو، شاهد دیدن مجموعه نه‌چندان دلچسب چراغ‌های مثلثی عقب در کنار فرم نسبتا بر‌امده صندوق عقب هستیم که فاقد جذابیت بصری خاصی بوده و کمی ناهمگون به نظر می‌رسند. به هر حال، درب خودرو را باز می‌کنیم و وارد کابین می‌شویم. طراحی داشبورد و مجموعه نشان‌دهنده های پشت آمپر تیبا به طور کل با خانواده X100 متفاوت است. البته ظاهر و فرم بعضی ادوات داخل اتاق مانند فرمان، شباهت بسیاری به 132 و سایر خودرو‌های سایپا دارد. با این حال به وضوح نمایان است که سازنده زمان زیادی را به طراحی داخل کابین خودروی ملی خود اختصاص نداده و با بی حوصلگی ادوات را در کنار هم چیده‌است. کیفیت کلی متریال استفاده شده در داخل اتاق نیز متوسط بوده و باز هم در اینجا شاهد استفاده گسترده از پلاستیک خشک هستیم. فضای داخل خودرو برای سرنشینان جلو خوب بوده و این فضا برای سرنشینان عقب نسبت به 132 کمی مناسب‌تر است با این حال همچنان برای نشستن سه سرنشین بزرگسال کافی نیست. لیست تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی تیبا از لیست سایپا 132 کمی‌ طولانی‌تر بوده و در آن به مواردی همچون : دو کیسه هوا، ترمز‌های جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز‌های عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه‌ بالابر‌های جلو برقی (برقی در عقب به صورت سفارشی)، تنظیم دستی آینه‌های جانبی (تنظیم برقی به صورت سفارسی)، صندلی‌های پارچه‌ای و تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB مجهز به 4 بلند‌گو، سیستم تهویه مطبوع دستی (سیستم تهویه مطبوع خودکار به صورت سفارشی)، رینگ‌های 14 اینچی آلومینیومی (سفارشی) و صندوق‌پران دیده می‌شود که از این حیث، تیبا در مقایسه با سایپا 132 برتری دارد. در مقوله ایمنی نیز، وضعیت تیبا کمی‌ بهتر از خودرو‌های گروه X100 بوده و و کمی قابل اطمینان‌تر است.

قیمت‌ها

هم‌اکنون سایپا132 SE با قیمت نقدی 20.692.000 تومان در نمایندگی‌های مجاز سایپا و قیمت حدودی 21.500.000 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. همچنین تیبا صندوق‌دار SX با قیمت نقدی 24.968.000 تومان در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا و قیمت حدودی 25.700.000 تومان در بازار خودرو معامله می‌شود.

نتیجه‌گیری

پراید و تیبا هر دو نمادی از خودرو‌های نسبتا ارزان‌قیمت، کوچک و اقتصادی در بازار ایران هستند. پراید به عنوان نماینده شناخته‌شده و پیشرو در این دسته، سال‌هاست که در بازار ایران حکم‌فرمایی کرده و در طول این سال‌ها با تغییرات کوچک و بزرگ ( اما نه ساختاری ) به دست مصرف‌کننده رسیده‌است. از طرفی تیبا که بر روی پلت‌فرم پراید مونتاژ و عرضه گردیده به گفته مدیر‌عامل سایپا، خودرویی‌ است که به عنوان رقیب پراید در این گروه منظور شده و با چهره‌ای جدید‌تر و امکاناتی بیشتر، سعی در جلب رضایت درصد بیشتری از مشتریان بازار دارد. اما با بررسی بازار خودرو و نگاهی اجمالی به ‌آمار‌های فروش به این نتیجه می‌رسیم که مشتری ایرانی در این گروه، همچنان پراید قدیمی و شناخته‌شده با قدرت و امکانات کم‌تر را به تیبای تازه‌نفس تر با امکانات بیشتر ترجیح می‌دهد و اختلاف قیمت حدود 4 میلیون‌تومانی بین این دو خودرو، نقاط قوت و برتری‌های کم تیبا را به طور کامل توجیه نمی‌کند. با این حال انتخاب با شماست، اگر خواهان خودرویی جدید‌تر و با امکانات کامل‌تر و قدرت موتور بیشتر هستید تیبا را انتخاب کنید، اما اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که این اختلاف قیمت و کارایی را منطقی نمی‌دانید، 132 انتخاب مناسب‌تری برای شماست.

مشخصات
سایپا 132 SE
تیبا صندوق‌دار SX
تعداد سیلندر
4
4
حجم موتور (لیتر)
1.3
1.5
تعداد سوپاپ
8
8
حداکثر قدرت (اسب‌بخار)
71
87
حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر)
108
128
نوع گیربکس
5 سرعته‌‌ دستی
5 سرعته‌ دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
15
13.5
حداکثر سرعت
170
190
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی)
6.8
7.1
ظرفیت باک (لیتر)
40
41
وزن خالص (کیلوگرم)
920
1000
قیمت (میلیون‌تومان)
20.690.000
24.968.000

قیمت پراید 111SE 1396

قیمت پراید 131SE 1396

قیمت پراید 132SE 1396

قیمت تیبا صندوقدار صفر

قیمت تیبا هاچ بک صفر

نظرات

  • هیچکدام

    ۱۴۰۰/۱۱/۱

    به نظر من هیچکدام خوب نیستن فقط خدا یار و یاور خارجی ها باشه حلالشون باشه واقعا ماشین رو اون ها میسازن نه سایپا و ایران خوردرو☹️

  • محمد

    ۱۴۰۰/۸/۲۳

    سلام ضمن خسته نباشید ب همه دوستان و نظرهای خوبشون من واقعیتش پارس دارم میخوام ی ماشین کم خرج تر برای تو شهر تهران داشته باشم بین پراید و تیبا موندم

  • علی.

    ۱۴۰۰/۵/۲۹

    پراید.بدنش نسبت به تیبا ضعیفه. اما دیگه چیزی از تیبا کم نداره. پراید واقعا از تیبا بهتره. تیبا قیافش اصلا قابل قبول نیست جلوش دقیقا مثل ک. ص میمونه. این شکلی( اگه اشتباه میگم بگین اشتباش اما پراید راحت تر اسپرت میشه. مخصوصا مدل های ۸۶/۸۷/۸۸که از لحاظ موتوری سگ جون

  • محمد

    ۱۴۰۰/۵/۱

    درود.مشکل بزرگ تیبا و ساینا نداشتن رام زیر موتور هست که توی دست انداز باعث ترک خوردن شاسی خودرو میشه.یکی از نقطه ضعف های بزرگ تیبا و ساینا توی همین جاست.امیدوارم برای این موضوع یه فکری کنن.

  • مرد جنگ

    ۱۴۰۰/۴/۱۱

    سلام دوستان آقا گول تیبا رو نخورید من تیباخشک خریدم به ضرر فروختم صدای موتور در حد پیکان کیفیت همه چی آشغال به جز بدنه تنها نقطه قوتش نور بالای چراغ هاش و کولر و بخاریش بعضیا تیبا رو با ۲۰۶ مقایسه کردن آخه مردک ... یکم فکر کن ۲۰۶ تیپ ۵ با اون موتور tu5 و شتاب دیوونه کننده و ظاهر مردون و با اصالتش رو با تیبای بی حد و آباد مقایسه میکنی؟ من کار به تیپ ۲ ندارم یکم پرخرج تره ولی همونم از تیبا خیلی سرتره حتی پراید از تیبا بهتره هم ترمزاش بهتر عمل میکنه هم صداش کمتره

  • مجید

    ۱۴۰۰/۲/۲۷

    دوستانی که در مورد پراید 86 گفتن خیلی خوبه حق دارن. اصلا پراید 86 از همه ماشین ها بهتره!! نمیدونم چه جوری ولی از همه ماشین ها سره. من بوسیله پراید 86 خودم با پرشیا 16 سوپاپ کورس گذاشتم طرف کم آورده بود. با ماشین های زیادی کورس گذاشتم واقعا حرف نداشت. هم کم خرج هم خوش رکاب. حساب پراید 86 رو از ماشین های دیگه باید سوا کرد!!!

  • مهراد

    ۱۴۰۰/۲/۱۹

    پراید خیلی از تو بهتره

  • علی باقری

    ۱۴۰۰/۱/۲۷

    الان (فروردین ۱۴۰۰) رو هر کدوم از قیمت هایی گفتید، ۱۰۰ میلیون هم اضافه شده!

  • مرتضی

    ۱۳۹۹/۱۲/۱

    هر کی سلیقه خودش رو داره یا براش تیبا ۱ قشنگ تر پرایده یا برعکس لطفا تعصبی نظر ندیدن من میخوام یه ماشین مدل ۹۲ یا ۹۳ بگیرم چی بگیرم لطفا درست راهنمایی کنین

  • Mnm

    ۱۳۹۹/۱۱/۱۳

    ۲۰۱۸ و ۲۰۱۸ منظورم مدلای خارجی هست که خیلی اپشن های بروزتری هم داره .فقط بخاطر سیاست چرت باید لار ۲۵ هزار باشه که مردم ضرر کنن. وگرنه کدوم تولیدکننده فرغون سوار ماشینای تولید شرکت خودش میشه؟؟؟؟

  • Mnm

    ۱۳۹۹/۱۱/۱۳

    تا ما اینجا دعوا میکنیم سر زیبایی این دو فرغون عزیز فرغون سازان بیشرف قیمتو هرروز میبرن بالاترترتر کیفیتم هرروز اشغالتر خدایی هردوماشین ایراداتی دارن و مزایایی هم دارن.برسه روزی که ماشینای روز دنیا سوار شیم نه ماشین ۳۰سال پیش کشورای خارجی بعد فرغون ساز بیاد دوتا چراغ و کاپون رو عوض کنه بگه ماشین تولید کردم با پول همین دوتا میشه ماشین ۲۰۱۷،۲۰۱۸ خرید ولی چون انحصاری و دزدی بازاره ... هرکی هیچی داره انشالله چرخش به شادی براش بچرخه

  • ناشناس 1

    ۱۳۹۹/۱۱/۱

    تیبا خیلی از پراید بهتره.. از نظر قدرتی تیبا خیلی جلوتر از پراید تیبا فقط دندش درست جا نمیره و یکم مشکل سازه ولی تیبا از نظر ایمنی شتابی خیلی بهتره از پراید . تیبا الان بهتره از پژو 30 سال پیش. پژو که امپر یکم بزنه بالا واشر میزنه الا کاری به پژو اینجور چیزا ندارم ولی در کل گفتم تیبا ریخت نداره پراید هم ریخت نداره ولی از نظر ایمنی شتابی تیبا بهتره .. و تیبا ترمز درست حسابی نداره ترمز ABS که خیلی درست کار نمیکنه و ترمز عقب کاسه ای...پراید هم ک بالا 80 تا بری باید فاتحه رو بخونی کلا برا مرگ ساخته شده.. ولی ماشین سگ میخوای پر جون پر شتاب تیبا بهتره

  • حامد

    ۱۳۹۹/۱۰/۴

    تیبا از پراید بهتره جفتشو داشتم ولی دوستانی که میان میگن از پژو و سمند بهتره و اینا قدیمی شدن . در جوابشون بگم مگه تیبارو شرکت بنز یا بی ام و زده که ادم پوز جدید بودنشو بده در کل اگه پولتون به پژو و سمند میرسه بی درنگ از تیبا خیلی سرترن ولی اگه نمیرسه تیبا از پرایده بهتره یا علی

  • سلطان پراید

    ۱۳۹۹/۸/۲۹

    سلام ما یک پراید 111 مدل 90 داریم خدا برکتش بده به هیچ عنوان خرجی نداره ما پژو داشتیم سمند داشتیم اج سی کراس داشتیم 206 داشتیم هیچ کدوم به پراید111 نمرسه خیلی ماشین عالی سرعت 190 تا رفتیم خیلی ماشین جون دار بدون خرج محکمی سواری نرم تر از اون پراید صبا که داریم .سواریش بهتر قدرت خوب کاتاف رو دورموتور6 نیم میاید از سال 90تا حالا تعمیر نرفته تا خالا یک چیزی ازش عوض نکردیم حتی باتری.گورس گذاشتیم تا سرعت 150اون ها جلو بودن بعد از سرعت 150ما زدیم جلو تا سرعت 190به ما نرسیدن اصلا نرسیدن.تو شتاب 0 تا 12 هم ما جاو بودیم اول ما ذشدیم بعد 206 بعد پارس

  • علی

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    نه پراید نه تیبا ماشین فقط ال نود

  • ناشناس

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    آقا محسن حتما شما پراید دارید که زیبایی تیبا رو نادیده میگیرید چون تیبا ۲ واقعا ظاهر بهتری نسبت به پراید داره. من خودم هم در پست های قبلی گفتم که پراید بیشتر دوست دارم ولی این بپذیرید که تیبا زیبا تره

  • محسن

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    آقا در کل پراید خیلی بهتر از تیبا ست . به نظر من از لحاظ ظاهر نه تیبا نه پراید هر دو زشتن .

  • ناشناس

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    من پراید ۸۶ داشتم و بیشتر مواقع تو جاده رانندگی میکردم و با سرعت بالایی هم رانندگی میکردم اکثر بیشتر از ۱۵۰ کیلو متر ولی هیچ ایراد و نقص فنی نداشت ولی چند سال پیش ماشینم رو عوض کردم و سال ۹۴ تیبا خریدم و با اینکه خیلی جوان تر از پرایدم بود ولی باز هم شتاب و سرعت و قدرت پراید رو نداشت و سر پیچ ها هم بسیار ترسناک و بدتر از پراید عمل میکرد و همچنین نمیتونم با همان سرعتی که با پراید رانندگی میکردم تیبا رو برونم و به نظر من پراید عملکرد بهتری داره البته به این هم توجه کنید که تیبا ۲ ظاهر بهتر و همچنین امنیت بیشتری داره و پراید های جدید هم کیفیت قطعات ضعیف تری نسبت به تیبا دارن ولی من که از پراید ۸۶ خودم خیلی راضی بودم با اینکه بدنه وداخل ماشین زیبا نبود ولی کیفیت بهتری نسبت به الان داشت در کل نظر من پرایده

  • ناشناس

    ۱۳۹۹/۳/۱۱

    من هم پراید ۸۶ دارم هم سال ۹۲ تیبا خریدم . از وقتی که پراید رو خریدم حتی یک بار هم مشکل فنی نداشته و تقریبا سالی دو بار هم باهاش مسافرت میرم و تا به حال تو جاده از پژو ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶ خیلی بهتر بوده و سریعتر هم بوده ولی از وقتی که تیبا رو خریدم خیلی برام خرج درآورده و برای نقص فنی حداقل سالی یه بار تعمیرگاه بردمش و نسبت به پراید هم شتاب کمتری داره هم سرعت کمتری والان هم که هر دو ماشین رو دارم به نظرم که پراید بهتر بوده.با پراید تا به حال هم برام پیش نیومده که تو جاده یا سربالایی کم بیاره . در کل پراید عملکرد بهتری نسبت به تیبا داره.

  • محمد

    ۱۳۹۹/۱/۲۷

    تیبا راننده دیوانه باشه تو گردنه جادهای شمال ماشینهای گردن انواع شاستی بلندها را نایکوت میکنه وحشی اگرتمام سنسورها وسرشمع وایرات قبل حرکت با اسپری شسشو داده باشی پژو پارس میتونه اونم تو گردنه باید چپ کنه . چون تیبا محال شه نمیده واینکه اخر اگر راننده نباشی یک پرواز والفاتحه .درحال من دیگه سوار اراب مرگ نمیشم

  • مشتی

    ۱۳۹۸/۱۲/۲۲

    دوستان گل .از همه ماشینها عیب میشه گرفت از تیبا دو هاچ اصلا .۲۰۶ تو خاکی گرد غبار میپیچه تو کابین .مصرف میگن شش .ولی بالاتر میزنه ..هزینه تعمیرات کمر ادمو میشکنه .منو بیچاره کرد .گول شش سال تخفیف بیمه شو میخوردم .هواکش ۲۰۶بغل چرغ جلو زیر سپر قرار دادن که بدترین اشتباهه.از سی ثانت بیشتر اب میکشه داخل متور که منجربه تعویص رینگ پوستون میشه ..و غیره..ولی تیبا دو .اون سری ادمهایی که پشت فرمون ننشستن میان نظر میدن .از خوبیهای تیبا ه. چی بگم کم گفتم .هر کس میخواد ماشین بخره ریکس نکنه .قول میدم خدابیامورزی بده طراحشو .مصرف تیبا عالیه یادت میره کی بنزین زدی ..نرم .جا دار .خوشکل .کم استحلاک.جاده خوب .تیز .خداوکیلی تعریف زیاد داره .خوبه خودتون تست کنید .یا حق

  • مجتبی

    ۱۳۹۸/۱۲/۱۵

    با سلام خدمت دوستان .اکثر نظرها رو خوندم هر کس یه نظری میده .راجب تیبا بگم .من قبلا ۲۰۶مدل ۸۵داشتم .مشکلاتی برام داشت صندوق عقب کوچیک .صندلیهای عقب جادار نیست .هزینه استحلاک .خرج ماشین سهم اور .انگار خرج یه زندگی دیگه به عهده گرفتی .و.... ولی چند ماهی هست تیبا دو گرفتم .ماشالاه .دم سازندش گرم .همه تمام عیب ها برطرف کرده .از لحاض شتاب از ۲۰۶کم نمیاره .کم مصرف تر هم هست .تیبا شیک .قشنگ .جادار .کم خرج هست .نه واسه اینکه تیبا دارم تعریفش میکنم .واقعا خوبه .چون پولشو دارم ماشین دیگه بخرم .قبلا هم گول بیمه ۲۰۶میخوردم که تخفیف بیمش بالاس با هزینه کم بیمه میشه.ولی متوجه نبودم ده برابر بیشتر خرج متور یا ظاهر میکرذم ..دوستان به نظر من ماشین صفر بگیرین پنج سال سوار بشید رد کنید تا به خرج افتاد .چون کار کرده هر جا درس میکنی جای دیگش خراب میشه

  • علی

    ۱۳۹۸/۱۲/۴

    آقایی که میای تیبا رو با پژو مقایسه میکنی آخه تیبا رو چه به پژو برو همون تیبای آشغالها رو سوار شو

  • اهخ

    ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

    پراید سگ شرفه تیبارو داره من مدل ۸۴ رو دارم ۲۸۰۰۰۰ تا کار کرده تا حالا تعمیرگاه نرفته

  • نویسنده

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

    فقط تیبا‌خاک بر سر دشمنش.چون طراحانش ژاپنی و کزه ای بودن.موتورش دانگ فنگ و سایپا مشترک.ریدم تو پراید ۵۰ سال پیش امریکا با اون پژوی ۳۰ سال پیش فرانسه.فقط یک کلام.چجور روتون میشه سولار پراید و پژو بشین.بدبختا.من۵ سال ایبا داشتم که میگم.

  • کیا پراید

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

    تیبا یه امروزی همون کیا ریو که سایپا با تغیرش اسمش رو گذاشته ولی پراید از تیبا بهتره چون راحت تره و رانندگی باهاش خیلی سادست من داییم یک پراید هاچبک اصل کره مدل77 داره که خیلی سریع میره و کولرش هم از یک تیبا و206 بهتره من عاشق پراید قدیمی کره ای ها م بهترین ماشینن البته به پای ریو اصل کره نمی رسند

  • امیرحسین

    ۱۳۹۸/۱۰/۲۰

    پراید همون فوردفستیوای امریکایی که الان سرنوشتش خیلی بده چون این بیچاره تولدش درامریکا بود وحالا مرگش در ایران اما پراید ازتیبا قشنگ تر وارزان تر داخلشم زیبا تر ولی پراید به 405 نمی رسه البته تو ایران اگر بخوایم حساب کنیم ایران خودرو 405 را از پزو خرید ولی سایپا پراید را ازکیا وکیاهم خیلی از پزو بهتر است درست است امریکا امد ولی مدل سدان وهاچبک چهاردر از کره امد پس به نظرم پراید کره ای خیلی از پزو فرانسوی بهتر است

  • علی

    ۱۳۹۸/۱۰/۶

    سلام.نظر همه برای بنده محترم هست اما من هم تیبا داشتم هم پراید قدیم هم پراید یورو4 ملاک برای من سواری و خوش دستی و شتاب بهتره تیبا سره پیچ ها خیلی مشکل داره هندلینگ ضعیف و شتاب اولیه 0تا60 از پراید یورو4کمتر هست من کاری بع رانندگی شهری ندارم من همش 170تا میرم مسیرم جادس سواری پراید یورو4 خیلی بهتر از تیبا خیلی خوش دست تره و اگه دو حلقه ارتفاع بهش بزنی اصلا اذیتت نمیکنه ولی تیبا سره پیچا واقعا ترسناکه تیبا تنها برتریش اینه که تو سرعت 120 تا به بعدشو راحت تر پر میکنه و دنده 5 قوی تری داره. دور فرمون تیبا خیلی کمتر پرایده در کل پراید خیلی خوش دست تره مخصوصا سری جدیداش یورو4 واقعا پر شتابه اما هیچکدوم اصلا با کیفیت نیست من فقط از نظر سواری مقایسه کردم لطفا پراید قدیمیارو با جدیدا مقایسه نکنید سواریش واقعا فرق کرده اما از کیفیت قطعات کاسته شده.

  • یاسر

    ۱۳۹۸/۱۰/۲

    همین طرز فکر رو داریم که میزنن تو سرمون؛خودروهایی که خارجی ها حاظر نیستن ۲۰دلار بخرن اونوقت شما بحث اینو دارید که کدوم بهتره!!! چه به سر ما اومد ۵۰ سال پیش ماشینهای به روز داشتیم با بهترین کیفیت هنوزم اگه تو خیابون ببینید حال میکنید و تحسین اما در رابطه با پراید و تیبا اول باید در حدی باشن که بشه روش بحث بشه بعضی ها چنان جو گیر میشن که اگه کسی ندونه فک میکنه دارن در باره فراری و لامبورگینی اون شخصی که میاد موتور تیبا رو با دوو سیلو مقایسه میکنه و میگه هر دو یک اندازه هستن موندیم چه میشه گفت اما در کل اگر قصد خرید ماشین دارید بین تیبا و پراید موندین کدوم رو انتخاب کنید **اگر ظاهر براتون اهمیت نداره تیبا بهتر از پرایده** برتری پراید هم لوازم یدکی فراوونه (هر چند بی کیفیت) در کل همه ما بازنده مافیای خودرو سازی هستیم

  • بهنام مردانی

    ۱۳۹۸/۱۰/۱

    تیبا ماشین خوبیه موتورش برای گاز سوز کردن خوبه و اتاقش بیضی و محکم هست موتور تیبا هماهنگ با اتاق و گیربکس ساخته شده مثلا موتور 206 رو گذاشتن رو 405 که هماهنگی لازم رو نداره