اُتکس
  • دوئل: قدیمی های بازار 70 - 80، میلیونی مزدا 3 جدید یا کیا سراتو 2010

نظرات (3)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۳۰

دوئل: قدیمی های بازار 70 - 80، میلیونی مزدا 3 جدید یا کیا سراتو 2010

دوئل: قدیمی های بازار 70 - 80، میلیونی مزدا 3 جدید یا کیا سراتو 2010

مقدمه

در بازار اتومبیل‌های دست دوم در محدود 70 - 80 میلیون تومانی کشورمان، کیا سراتو و مزدا 3 جدید خودروهایی می باشند که یک خریدار می تواند برای انتخاب بین آنها تردید کند در این مطلب قصد داریم دو خودرو مزدا 3 جدید و سراتو را که با استقبال بسیار خوبی در کشورمان مواجه شده اند، از لحاظ طراحی، مشخصات فنی، ایمنی، قیمت و امکانات مقایسه و بررسی نماییم.

مزدا ۳ ژاپنی از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. نسل اول این خودرو در سال های 1386 تا 1389 و نسل دوم آن در سال های 1389 تا 1393 توسط شرکت خودروسازی گروه بهمن در ایران مونتاژ می شد اما به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در نهایت در مرداد ۱۳۹۳، رسما متوقف شد. با تغییر شرایط تجاری و بین المللی در سال 1394، ارسال قطعات مزدا3 به ایران از سر گرفته شد و مونتاژ این خودروی محبوب مجددا در دستور کار گروه خودروسازی بهمن قرار گرفت.

این نسل از کیا سراتو نیز در نمایشگاه بین المللی شیکاگو در سال 2009 معرفی شد و به صورت وارداتی در کشورمان عرضه می شد. از تیرماه 93 نیز تولید این خودرو در گروه خودروسازی سایپا در دو مدل با موتورهای 1600 سی سی با جعبه دنده معمولی و موتور 2000 سی سی با جعبه دنده اتوماتیک آغاز شده است.

طراحی خارجی

سراتو که در بازارهای دیگر همچون استرالیا با نام فورته شناخته میشود، خودرویی است که درواقع در رده سدان های کامپکت قرار می گیرد. سراتو توسط دستان توانای «پیتر شریر»، طراح سابق کمپانی های آئودی و فولکس واگن، متولد شده و با گذشته کم فروغ خود خداحافظی نموده است. خطوط اسپرت و تهاجمی سراتو که به صورت هوشمندانه ای از هم جدا شده است، در سراسر اتومبیل مشاهده می شود. خطوطی که موجب شده است تا سراتو چه در حالت حرکت و چه در حالت ایستاده، ظاهری مملو از اعتماد به نفس داشته باشد.

خطوط موجود بر روی بدنه مزدا 3 جدید معرف کیفیت، قدرت و استایل دینامیکی آن است. در نمای روبرو تفکر متفاوت این دو خودروساز را به راحتی می توان مشاهده کرد. چهره روبرو در حالی که در سراتو سادگی را با نهایت زیبایی تعریف نموده، در مزدا 3 جدید شامل خطوط کشیده به طرفینی میشود که ظاهری شاداب و خندان را برای آن ترسیم کرده است. علاوه براین، هر دو اتومبیل نیز در بخش جلو تغییراتی را به خود دیده اند که معرف سبک جدید طراحی آنها می باشد.

نمای جلو و کناری از کیا سراتو 2010
نمای روبرو از مزدا 3 جدید صندوق دار

در نمای جانبی، سراتو تمام جذابیت خود را با خطی که از زیر آیینه های کناری آغاز می شود و در بخش بالایی درب صندوق پایان می یابد، به نمایش می گذارد. در مورد مزدا 3 جدید هم بایستی پذیرفت که این خودرو با خطوطی که در گلگیرها و بالا و پایین درب های خود حک کرده است، نگاه های بیشتری را به سمت خود برخواهد گرداند. درب مخزن سوخت دایره ای شکل در هر دو خودرو نیز نشانه دیگری بر تاکید طراحی اسپرت در هر دو می باشد.

نمای کناری از کیا سراتو 2010 خاکستری
نمای کناری از مزدا 3 جدید صندوق دار بژ

در نمای عقب نیز هر دو اتومبیل دارای ظاهری آراسته می باشند. چراغ های ذوزنقه ای شکل سراتو، خروجی اگزوز کرومی و سپری با طراحی اسپرت که بخش زیرین آن بی شباهت به اتومبیل های آئودی نیست، شاید جذاب تر از مزدا 3 جدید باشد. هرچند مزدا 3 جدید نیز با چراغ های LED و اسپویلر موجود در بالای درب صندوق، چهره ای قابل قبول و متعارف از خود به نمایش می گذارد. ضمن اینکه مزدا نشان داده که دیگر به جزئیات نیز توجه می کند و دکمه بازکننده درب صندوق به طرز ماهرانه ای در بخشی از چراغ سوم جای گرفته است. اگر از طراحی سپر مزدا 3 جدید چشم پوشی کنیم، درب صندوق شاید تاحدودی ساده به نظر برسد. نحوه طراحی درب صندوق نیز در هر دو اتومبیل حاکی از جادار بودن این محل است. چرا که با طراحی جعبه ای شکل خود، می توانند اجسام مرتفع تری را در خود جای دهند.

نمای پشت از کیا سراتو 2010
نمای عقب از مزدا 3 جدید صندوق دار بژ

طراحی داخلی

در نمای داخلی، سراتو دارای طرحی جذاب بوده و به نسبت کلاس آن، با کابینی نسبتا جاداری رو به رو می شویم. هرچند با وجود فضای پای مناسب برای سرنشینان عقب، فضای مناسبی برای بالای سرشان فراهم نیست. تغییرات قابل توجهی در داشبورد سراتو صورت نگرفته و هنوز هم دو نوار نقره ای رنگ عمودی تزئین کننده این بخش می باشند. ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز در داشبورد و نشان دهنده ها هیجان خاصی را به سرنشینان القا می کند. نشان دهنده ها همچنان به سه بخش مجزا تقسیم شده است و هریک درون استوانه ای قرارگرفته اند. شش کلید بر روی غربیلک فرمان سراتو نیز وظیفه کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل را برعهده دارند. صندلی های سراتو نیز راحتی مناسبی را برای سرنشیان فراهم می آورد. بایستی خاطر نشان کرد که کیفیت مواد به کار رفته و مونتاژ در سراتوی تولید سایپا نسبت به نمونه های وارداتی دچار افت شده است. همچنین نفوذ صدا به داخل کابین از نقاط ضعف این خودرو می باشد.

داشبورد، فرمان، سردنده و سیستم ناوبری و پخش کیا سراتو 2010
داشبورد، فرمان، سردنده و سیستم ناوبری و پخش مزدا 3 جدید صندوق دار

در نمای داخلی مزدا 3 جدید، فضای اسپورتی بر آن حکمفرماست. هرچه از تعداد کلیدهای موجود در داشبورد کاسته شده، بر کلیدهای روی فرمان افزوده شده است که در اولین برخورد شاید باعث آشفتگی ذهن شود. هجده کلید بر روی فرمان وظیفه کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل، کنترل کامپیوتر سفری و تعویض دنده ها را برعهده دارند. بایستی خاطر نشان نمود که کیفیت مواد به کار رفته در کابین مزدا 3 جدید بر خلاف سراتو سایپا در سطح بسیار خوبی می باشد. صندلی های مزدا 3 جدید حالتی اسپرت داشته و کاملا از بدن در هنگام عبور از پیچ ها محافظت می نماید. هرچند، این کابین خوش استیل که در میان رقبایش بهترین ارگونومی را برای راننده فراهم می کند، ضعف هایی از جمله فضا ناکافی در صندلی های عقب و نفوذ صدا به کابین در سرعت های بالا را دارد.

داشبورد، فرمان، سردنده و کیلومتر شمار کیا سراتو 2010
داشبورد، فرمان، سردنده و کیلومتر شمار مزدا 3 جدید صندوق دار


پیشرانه

سراتو سایپا در دو مدل دنده ای 1600 سی سی و اتوماتیک 2000 سی سی عرضه می شود که مدل مورد بررسی در این مقاله از نوع 2000 سی سی اتوماتیک است. این پیشرانه چهار سیلندر مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها (CVVT) بوده و با توان خروجی معادل 156 اسب بخار و گشتاوری برابر با 194 نیوتن متر خود، هم از لحاظ توان پیشرانه و هم از لحاظ میزان گشتاور، مزدا 3 جدید را با اختلافی اندک پشت سر می گذارد. شاید بتوان بزرگترین ایراد فنی سراتو وارداتی را در استفاده کمپانی کیا از جعبه دنده چهارسرعته اتوماتیک دانست. باوجود آنکه میتوان دنده ها را با استفاده از تیپ ترونیک به صورت دستی تعویض نمود، اما باید خاطرنشان کرد که تکنولوژی ساخت این جعبه دنده های چهار سرعته دیگر به پایان راه خود رسیده است. هر چند سایپا در سراتو از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است که از پس وظیفه خود به خوبی بر می آید. این جعبه دنده خوبی با پیشرانه داشته و تعویض دنده ها با دقت، سریع و بدون ضربه است.

چراغ های جلو کیا سراتو 2010
چراغ های جلو مزدا 3 جدید صندوق دار

مزدا 3 جدید در زیر کاپوت خود یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری دارد که قادر به تولید توانی معادل 150 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن متر می باشد. این قدرت توسط یک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک که مزدا آن را Sport-AT نامیده است، به چرخ های جلو منتقل می شود. بایستی اقرار نمود که رانندگی با مزدا 3 جدید بسیار هیجان انگیزتر از سراتو است. چرا که توان تولیدی موتور را می توان در سه حالت اتوماتیک، تیپ ترونیک و شیف ترونیک به کار گرفت. وجود پدال های تعویض دنده در پشت و جلوی فرمان موجب می شود تا راننده با تمرکز بیشتری به مانورهای گوناگون بپردازد.

هر دو خودرو از لحاظ سواری چندان نرم نبوده و حس اسپورت و هیجان انگیزی به راننده القا می کنند. همچنین هر دو خودرو در عبور از مسیرهای پر‌پیچ ‌و ‌خم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. همچنین مزدا 3 جدید با ارتفاعی کمتر از سطح زمین، در برخی از سرعت‌گیرها دقت بیشتری را می‌طلبد.

امکانات و ایمنی

از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات، سراتو با دارا بودن سیستم صوتی استاندارد با چهار اسپیکر (در مدل های EX و SX شش اسپیکر) که توانایی پخش موزیک هایی با فرمت MP3 را دارا می باشد، می تواند سرنشینان را راضی نگهدارد. در قسمت انتهایی داشبورد هم به طور استاندارد پورت های USB جهت اتصال MP3 پلیرهای شخصی در نظر گرفته شده است. سیستم بلوتوث این خودرو به راننده کمک خواهد نمود تا مکالمات خود را به اسپیکرهای اتومبیل منتقل کرده و بدین ترتیب امنیت رانندگی خود را بالا ببرد. در بخش ایمنی سراتو با ارائه نمودن پشت سری های فعال در هنگام برخوردها، کیسه هوای دومرحله ای پیشرفته در داشبورد و کیسه هوای پرده ای، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضدقفل ABS، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم نشان دهنده دمای باد تایرها (TPMS) و سنسور پارک، سطح معقولی از نیازهای یک خریدار را برآورده می سازد.

صندوق عقب کیا سراتو 2010
صندوق عقب کیا مزدا 3 جدید صندوق دار بژ

یکی از نقاط قوت مزدا 3 جدید در بحث امکانات رفاهی آن می باشد که از آن جمله می توان به سیستم پایداری دینامیکی (DSC)، چرخش چراغ های جلو در پیچ (AFS)، ده کیسه هوا در شش نقطه و ترمزهای دیسکی در تمامی چرخ ها به همراه ABS، سیستم کنترل کشش، سیستم تهویه مطبوع دو نقطه ای و سیستم صوتی خوب اشاره نمود. این تجهیزات رفاهی که فراتر از حد انتظار، موجب شده است تا این خودرو از حیث امکانات نه تنها از سراتو بلکه از دیگر رقبای خود یک سر و گردن بالاتر باشد.

نمای جلو و کناری سراتو 2010 خاکستری کنار یک در
نمای جلو و کناری مزدا 3 جدید صندوق دار بژ کنار دریاچه

سخن آخر

در یک جمع بندی کلی اگر در رانندگی با خودروی خود به فاکتور راحتی اهمیت بیشتری می دهید، کیا سراتو تا حدودی نرم تر از مزدا 3 جدید بوده و می تواند رفتارهای ملایم تری را از خود بروز دهد. اما چنانچه رانندگی و ظاهر پرهیجان تری را با امکاناتی فراتر از یک سدان کامپکت و جمع وجور می طلبید، بدون شک مزدا 3 جدید اتومبیل شما خواهد بود. همچنین نباید از کیفیت ساخت بالاتر و خدمات پس از فروش بهتر مزدا 3 جدید غافل شد. لازم به ذکر است که سراتو در آخرین ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ۹5 و در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره کیفی شد، این در حالی است که مزدا 3 جدید با دریافت هر پنج ستاره بالاتر از کیا سراتو قرار گرفت.

در ادامه توجه شما به جدول مشخصات این دو خودرو جلب می نماییم.

کیا سراتومشخصاتمزدا 3 جدید
چهار سیلندر 16 سوپاپپیشرانهچهار سیلندر 16 سوپاپ
2000حجم موتور2000
156 اسب بخار در دور موتور 6200 دور بر دقیقهحداکثر توان150 اسب بخار در دور موتور 6200 دور بر دقیقه
194 نیوتن متر در دور موتور 4300 دور بر دقیقهحداکثر گشتاور187 نیوتن متر در دور موتور 4000 دور بر دقیقه
10/3 ثانیهشتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت12/2 ثانیه
اتوماتیکجعبه دندهاتوماتیک
7/9 لیتر در 100 کیلومترمصرف سوخت6/4 لیتر در 100 کیلومتر
4530*1775*1460ابعاد (طول*عرض*ارتفاع)4580*1755*1470
1293 کیلوگرموزن1260 کیلوگرم
52 لیترحجم باک55 لیتر
سراتو
قیمتمزدا3
کیسه هوای راننده و سرنشین، مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS و EBD، سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، باز شدن اتوماتیک دربها به هنگام تصادف، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، چراغ مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی، چراغ هشدار دهنده عیب موتور، چراغ های اتوماتیک، کروز کنترل، غربیلک فرمان و دسته دنده چرمی، کامپیوتر اطلاعات سفر، غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع با کلیدهای کنترل، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم نور، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما، سیستم صوتی و مجهز به: رادیو+ CD PLAYER باقابلیت پخش MP3، ورودی USB و AUX و IPOD، مجهز به 6بلندگو، باز کننده درب باک و صندوق عقب از داخل، کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع، گرمکن شیشه عقب، ریموت کنترل تاشو

تجهیزات و امکانات
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم های پایداری و کمک راننده، سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD ،EBA و DSC سفارشی، سیستم های امنیتی و حفاظتی، قفل مرکزی دارای ریموت کنترل، سیستم قفل دوبله، سیستم ضد سرقت و دزدگیر، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده، سیستم فرمان و هدایت پذیری، فرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت، دارای روکش فرمان PCV، غربیلک سه شاخه اسپرت با طراحی جدید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سیستم صوتی و تصویری، سیستم صوتیMP3 به همراه ورودی AUX ، دارای 4 بلند  گو سیستمهای مولتی مدیا، کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو، سیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه، صندلی های عقب دارای روکش پارچه ای و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم، آیینه های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار و تنظیم برقی، بالابر شیشه های جلو و عقب برقی، چراغ جلو Halogen با قلبلیت کنترل  دستی و مه شکن سیستم، چراغهای عقب LED به همراه مه شکن، کروز کنترل

نظرات

  • سراتو

    ۱۴۰۲/۶/۱۱

    از نظر من سراتو بهترین سرعت را نسبت به مزدا داره

  • سراتو وارداتی یا مزدا3

    ۱۳۹۹/۱۱/۱۰

    لطفاً بگین تا بهتر انتخاب کنم با 400میلیون سراتو وارداتی بگیرم یا مزدا3 نیو

  • عشقه ماشين

    ۱۳۹۶/۱۲/۲۷

    سراتو كيه كه بخواد با مزدا رقابت كنه درسته هم كره و هم ژاپن تكنولوژيشون عاليه ولى اين دو ماشين تو يه رنج قيمت نيستن و بدى كه سراتو داره اينه كه خيلى از آپشن هاى روز دنيا از روش برداشته شده و همين باعث ميشه نتيجرو به مزدا واگذار كنه