اُتکس

نظرات (6)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۳۰

بررسی کامل پژو 2008

بررسی کامل پژو 2008

در این مقاله به معرفی و بررسی خودرویی می‌پردازیم که در طی ماه‌های اخیر، سهم زیادی از اخبار خودرویی ایران را به خود اختصاص داده‌است. پژو 2008 که این روز‌ها، توجهات بسیاری رو به سوی آن جلب‌شده، مهمان نو رسیده و نامی صنعت خودروسازی کشورمان است. برای آشنایی بیشتر با این فرانسوی مدعی، با آکادمی اتکس همراه باشید.

معرفی اولیه

پژو 2008 یک کراس‌اوور کوچک شهری است که اولین بار در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال 2013 رونمایی و معرفی شد. همچنین 2008 در واقع، یکی از پنج مدل خودرو‌هایی است که بر اساس قرارداد مشترک همکاری بین ایران‌خودرو و پژو فرانسه، در ایران تولید خواهد‌شد. این کراس‌اوور کوچک، اولین محصول تولیدی شرکت و کارخانه مشترک گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودرو‌سازی پژو موسوم به ایکاپ IKAP است. کارخانه ایکاپ که 50 درصد سهام آن در اختیار ایران‌خودرو و 50 درصد سهام آن در اختیار شرکت پژو قراردارد در فاز نخست اجرایی‌سازی، به تولید و عرضه پژو 2008 و همچنین پژو 208 و پژو 301 می‌پردازد. پژو 2008 برای اولین بار در کشورمان، در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران (بهمن 95) و در سالن گروه صنعتی ایران‌خودرو، رونمایی و مورد توجه بسیار بازدید‌کنندگان قرار گرفت.




عملکرد فنی


در بخش فنی، پژو 2008 در بازار های جهانی با دو نوع کلی پیشرانه های 3 سیلندر 1.2 لیتری و 4 سیلندر 1.6 لیتری عرضه ‌می‌شود که هر کدام از این 2 موتور، بسته به تیپ و مدل خودرو قدرت‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. همچنین موتور‌های پژو 2008 به دو دسته کلی بنزینی و دیزلی تقسیم‌بندی می‌شوند که نوع بنزینی از رده PureTech، با حجم 1.2 لیتر و بازه قدرت بین 82 تا 130 اسب‌بخار بوده و موتور های دیزلی از رده BlueHDi با حجم 1.6 لیتر و بازه قدرت 75 تا 120 اسب‌بخار هستند. همچنین گیربکس‌های قابل سفارش برای این خودرو بسته به مدل پیشرانه، از انواع دستی و اتوماتیک پنج سرعته و شش سرعته می‌باشند.

 اما بنا به اطلاعات اعلام‌شده از سوی ایران‌خودرو، موتور در نظر گرفته‌شده برای پژو 2008 در بازار ایران، از نوع 1.6 لیتری THP با استاندارد آلایندگی یورو 6 و حداکثر توان تولیدی 165 اسب‌بخار در دور 6000 و حداکثر گشتاور تولیدی 240 نیوتون متر در دور پایین 1400 بوده که این پیشرانه ارائه شده، با پیشرانه پژو 508 نیز مشابهت کامل دارد. همچنین گیربکس مورد استفاده برای آن از نوع 6 سرعته اتوماتیک است. لازم به ذکر بوده که تمام توان تولیدی پیشرانه، تنها به محور چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این مجموعه فنی، قادر به پیمودن شتاب تا صد در طی مدت زمان 8.9 ثانیه بوده که بازده آن، برای 2008 مناسب به نظر می‌رسد. کیفیت سواری 2008 مطلوب و البته کمی خشک ارزیابی شده‌است و همچنین 2008 با داشتن وزن خالص مناسب‌تر نسبت به رقبای خود، خودروی چابک‌تری می‌باشد. 2008 به صورت سیکل ترکیبی در یک‌صد کیلومتر، میانگین 6.5 لیتر بنزین می‌سوزاند.

طراحی و امکانات

 

در بخش طراحی، 2008 از عناصر ثابت خط مشی طراحی پژو و همچنین المان‌های ظاهری مدل‌های دیگر این خودروساز به درستی استفاده می‌کند. طراحی اسپرت و تا حدودی عضلانی نمای بیرونی خودرو یادآور مدل‌هایی همچون 208 است. پژو 2008 در سال 2016 پذیرای یک به‌روز‌رسانی در نمای ظاهری خود بوده که چهره آن را جذاب‌تر کرده‌ و طراحی این خودرو را به تکامل بیشتری رسانده‌است. همچنین لازم به ذکر بوده که 2008 های تولیدی در ایران از سری مدل های 2017 آن هستند و از جدیدترین طراحی ظاهری بهره‌ می‌برند. در نمای بیرونی، حال شاهد استفاده از جلوپنجره بزرگ‌تری هستیم که در ترکیب با چراغ‌ها و سپر جلو، چهره دل‌پذیر‌تری را ایجاد نموده‌اند. استفاده از نوار‌های سیاه لاستیکی دور گلگیر و باربند سقف هم به خوبی کلاس این خودرو را معرفی می‌کنند. در نمای عقب نیز، چراغ‌های دو تکه عقب مورد توجه ترین المان ظاهری خودرو هستند که به خوبی با چراغ‌های جلو هارمونی و هماهنگی داشته و با خطوط نرم پیکره خودرو ترکیب شده‌اند. به طور کلی می‌توان نمره مناسبی را به طراحی بیرونی خودرو عطا نمود.

با ورود به داخل خودرو، ذات اسپرت 2008 بیشتر نمایان می‌شود. طراحی داشبورد، قرار‌گیری‌ مجموعه نشان‌دهنده های پشت آمپر و نورپردازی های دور آن، در وهله اول بسیار جلب توجه می‌کند. ادوات جای‌گذاری مناسبی دارند و نکته عجیبی در مورد آن‌ها به چشم نمی‌خورد. دسترسی به تجهیزات و ارگونومی آن‌ها نیز در سطح مناسبی ارزیابی می‌شود. با این حال طراحی بعضی از موارد مانند فرمان و ترمز‌دستی خودرو در نوع خود، جالب و متفاوت به نظر‌ می‌رسند. از حیث میزان فضای داخلی 2008 در سطح متوسطی قرار دارد و برای خانواده‌های متوسط مناسب است. میزان فضای صندوق عقب نیز 410 لیتر بوده که با این مقدار، با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب به 917 لیتر می‌رسد. از حیث تجهیزات ایمنی و رفاهی، پژو 2008 در سطح متوسطی قرار ‌دارد. شش ایربگ، ترمز‌های دیسکی در هر چهار چرخ به همراه سیستم ترمز ضد‌قفل ABS، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBFD و سیستم ترمز اضطراری EBA از جمله امکانات ایمنی قابل اشاره در این خودرو هستند و به لطف آن، 2008 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات اروپا Euro NCAP شده است. در بخش تجهیزات رفاهی نیز می‌توان به مواردی همچون : دی‌لایت، کروز کنترل، کامپپیوتر سفری، درایو مد یا به تعبیری Grip Control، ایموبلایزر، سانروف، کنترل الکترونیکی صندلی راننده و به همراه تنظیم ارتفاع آن، بلوتوث، سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه نمایشگر هفت اینچی به همراه GPS و سیستم Apple CarPlay، سیستم صوتی به همراه شش اسپیکر و سوکت برق 12 ولتی به همراه خروجی های USB و AUX اشاره کرد. همچنین در بخش تجهیزات سفارشی مواردی همچون روکش چرم صندلی ها با دوخت متفاوت، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار، تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین جلو، نورپردازی داخل کابین، شیشه های ضد اشعه UV و سیستم کمکی پارک قرار دارند. نکته عجیب در بخش امکانات رفاهی به عدم وجود قابلیت ورود و استارت بدون کلید بر‌می‌گردد که فقدان آن در این خودرو بسیار عجیب به نظر می‌رسد. با این حال، امکانات رفاهی قرار‌گرفته و قابل سفارش، در نمونه نهایی مونتاژ‌شده در ایران هنوز به طور کامل تعیین نشده و امکان تغییر در لیست امکانات خودرو با توجه به سیاست‌های شرکت سازنده وجود‌‌ دارد.

قیمت ها


تاریخ صنعت خودروسازی ایران این موضوع را به خوبی اثبات نموده، که قیمت های اعلام شده از سوی مدیران صنعت خودروسازی، در ابتدای فرآیند معرفی محصول و برنامه بازاریابی آن، با قیمت اعلام شده در زمان پیش‌فروش و عرضه رسمی محصول به بازار بسیار متفاوت است. و از این رو تعجبی ندارد که قیمت حدودی 90 تا 100 میلیون تومانی اعلام شده از سوی هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران‌خودرو در آخرین اظهارات خود در اوایل اردیبهشت ماه 1396 و قبل از تولید انبوه و پیش‌فروش رسمی این خودرو، شباهتی به قیمت 77 میلیون تومانی آن، باز هم از سوی شخص مدیرعامل ایران‌خودرو، اما این‌بار در تاریخ اسفند 1395 و در ابتدای برنامه بازاریابی آن نداشته‌باشد. این جهش 20 میلیونی برچسب قیمت 2008، به خوبی نمایانگر این موضوع است که در صنعت خودروسازی ایران، هیچ‌گاه نباید به قیمت های اولیه اعلام‌ شده از سوی شرکت‌های خودروساز اعتماد نمود. به هرحال، تولید انبوه این کراس‌اوور کوچک در کنار دنا‌پلاس، در تاریخ 12 اردیبهشت به صورت رسمی آغاز شده و این خودرو در چهار رنگ سفید، خاکستری، آبی و قرمز تولید خواهد‌شد.

 

مشخصاتپژو 2008
نوع موتورTHP
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حجم موتور (لیتر)1.6
حداکثر قدرت (اسب بخار)165
حداکثر گشتاور (نیوتون متر)240
شتاب صفر تا صد (ثانیه)8.9
استاندارد آلایندگییورو 6
نوع جعبه دنده6 سرعته اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی)6.5
حجم باک (لیتر)50
حدود قیمت (میلیون تومان)بین 90 تا 100


شرایط پیش فروش پژو 2008 ( بروز رسانی 30 خرداد 1396)

ساعاتی قبل ایران خودرو شرایط پیش فروش پژو 2008 را اعلام کرد.

نظرات

  • مجید

    ۱۳۹۶/۳/۳۱

    قیمتش حدود 90 میلیون باید باشه 😢

  • نعمتی

    ۱۳۹۶/۳/۳۱

    میگویند که باید نصف قیمت را ودیعه بگیرند اگر اضافی بگیرند خلافه شاید قیمت واقعی اش ۱۲۰ تومان هستش که اعلام نمکنید

  • دیاکو

    ۱۳۹۶/۳/۲۰

    عدد مربوط به شتاب صفر تا صد این خودرو رو از چه منبعی در آوردین؟ با توجه به این که این ماشین تا حالا در هیچ کشوری با این موتور و گیربکس تولید نشده برام سوال شد که این عدد از کجا اومده؟

  • سلطانی

    ۱۳۹۶/۲/۱۷

    ملت همیشه در صحنه برای پیشفروش این دوتا نابود شدن سر در ایران خودرو از ماست که برماست...

  • میر میثم

    ۱۳۹۶/۲/۱۴

    من تو نمایشگاه افتاب دیدم اینو خیلی داغون میخورد قیافش تو عکسها طور دیگست

  • جوادی

    ۱۳۹۶/۲/۱۴

    در مورد موتور THP کمی توضیح میدید؟