اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۹

بررسی کلی رنو کوئید، جانشین احتمالی پراید

بررسی کلی رنو کوئید، جانشین احتمالی پراید

به تازگی اعلام شد که تولید رنو کوئید با همکاری یک شرکت خودروساز داخلی (احتمالا شرکتی به جز سایپا) آغاز خواهد شد. پیمان کارگر مدیر منطقه‌ی خاورمیانه‌ی رنو در یک نشست خبری از ورود این خودرو به ایران با قیمت تقریبی ۳۱ میلیون تومان خبر داد. وی همچنین اشاره کرد که خودروی تولید شده در ایران از نظر ایمنی نسبت به نسخه‌ی تولید شده در هند وضعیت بهتری خواهد داشت. گفتنی است که کوئید پیش از این در هند و از سوی EuroNCAP تنها یک ستاره دریافت کرده بود. اما کوئید خودرویی است که پیش از این در هندوستان و متناسب با قدرت خرید و اقلیم آن کشور توسط شرکت رنو تولید شده است. بر پایه‌ی اعلام پیمان کارگر، کوئیدی که در ایران تولید خواهد شد سعی دارد تا سه ستاره را از EuroNCAP دریافت کند.

بررسی کلی و معرفی اولیه

اولین حسی که با سوار شدن به کوئید به شما دست می‌دهد به هیچ عنوان تداعی‌کننده‌ی یک خودروی کوچک و ارزان‌قیمت نخواهد بود. داخل کوئید خیلی بزرگ‌تر از چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد. پلاستیک‌های به کار رفته شده در داخل خودرو عالی نیستند، اما اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم ،برای این سطح قیمت، قابل قبول به شمار می‌آیند. همچنین این خودرو امکاناتی دارد که هیچ خودروی دیگری در این سطح ارائه نمی‌دهد: یک سیستم مالتی‌مدیا با ناوبری ماهواره‌ای، بلوتوث و پورت USB، شیشه‌های جلوی برقی، رایانه‌ی سفری و نشانگر تعویض دنده ( که به راننده زمان مناسب تغییر دنده را نشان می‌دهد) از جمله‌ی این امکانات هستند. مصرف سوخت این خودرو هم بسیار اندک است.

عملکرد فنی

اگر بخواهیم درباره‌ی پیشرانه‌ی خودرو و توان آن صحبت کنیم، به نکات چندان شگفت‌انگیزی بر نمی‌خوریم. شاید برای بعضی افراد حتی اندکی ناامید‌کننده باشد. به هر حال ما با پیشرانه‌ای روبرو خواهیم شد که به طور خاص برای کوئید طراحی شده است. این موتور سه سیلندر بوده و حجم آن نیز ۷۹۹ سی‌سی است. توان خروجی موتور برابر ۵۳ اسب بخار است و می‌تواند گشتاور ۷۲ نیوتن‌متر تولید کند، اگرچه این اعداد بر روی کاغذ کوچک به‌نظر می‌رسند اما قدرت کافی را دراختیار راننده می‌گذارند. البته نوع دیگری از پیشرانه با حجم ۱۰۰۰ سی‌سی برای این خودرو ارائه شده که توان بیشینه‌اش به ۶۷ اسب بخار می‌رسد. توزیع توان در این پیشرانه عملکرد خطی دارد و گیربکس پنج‌دنده‌ی آن هم به اندازه‌ی کافی روان است و رانندگی در شهر را لذت‌بخش می‌کند. فاصله‌ی بین دنده‌ها کم است و تعویض دنده به سرعت انجام خواهد شد.



رانندگی با کوئید در یک کلام لذت‌بخش است. رنو در طراحی این خودرو، وضعیت بد جاده‌های هند را در نظر گرفته و کوئید را به خوبی مونتاژ کرده است. سیستم تعلیق خودرو به‌گونه‌ای است که ضربه‌ی دست‌اندازها را می‌گیرد و از روی چاله ها بدون اینکه باعث آزار سرنشینان بشود عبور می‌کند، مگر اینکه گودال‌ها خیلی عمیق باشند. فنرهای سیستم تعلیق، نرم هستند. همچنین فاصله‌ی بین سیستم تعلیق و زمین ۱۸ سانتیمتر در نظر گرفته شده که باعث می‌شود خودرو، نیروی جانبی به سوی مرکز را در حین دور زدن به خوبی تحمل کند. با اینکه کوئید یک خودروی کوچک است اما عملکرد آن فراتر از انتظار است.



فرمان خودرو بسیار سبک است و به راننده اجازه می‌دهد در معابر شلوغ و تنگ شهر به خوبی مانوور داده و به راحتی نیز بتواند خودرو را پارک کند. اما وقتی وارد بزرگراه می‌شوید و با سرعت بالا رانندگی می‌کنید باید دائما با فرمان کلنجار بروید و مسیر خودرو را اصلاح کنید که البته کاری خسته‌کننده خواهد بود. با این حال پایدارای آن از خودروی آلتو (محصول سوزوکی)، بهتر است.


طراحی بدنه رنو کوئید
طراحی بدنه رنو کوئید
طراحی بدنه رنو کوئید
طراحی بدنه رنو کوئید

طراحی و امکانات

فضای داخلی این خودرو را در خودروهای دیگر این کلاس نمی‌بینیم. صندلی‌های جلو بسیار راحت هستند، و برای سرنشینان عقب نیز جای پای کافی پیش‌بینی شده است. صندوق عقب این خودرو، فضای ۳۰۰ لیتری در اختیار شما می‌گذارد که در بین خودروهای کوچک یک رکورد محسوب می‌شود، اندازه‌ی این جای بار در واقع از فضایی که خودرویی همچون هیواندایی i20 در اختیارتان می‌گذارد نیز بزرگ‌تر است. باکس‌های زیادی برای قرار دادن وسایل در بخش جلو و عقب تعبیه شده است. دو جعبه‌ی داشبورد در اختیار شماست، همچنین می‌توانید از فضای بزرگی که در سمت داخلی درهای خودرو تعبیع شده برای قرار دادن وسایل خود استفاده کنید. این را هم اضافه کنیم که کنسول میانی آن فضای بزرگی برای شما فراهم خواهد کرد.



کوئید ظاهر زیبایی دارد. طراحان این خودرو، طرح بیرونی آن را از خودروهای شاسی‌بلند الهام گرفته‌اند. خطوط تیز به کار رفته روی بدنه باعث می‌شود خودرو اندکی بزرگ‌تر به نظر بیاید. نکته‌ی قابل توجه دیگر روکشی است که از جانب خودرو و از درها شروع شده و تا قسمت عقب امتداد می‌یابد که کاملا با ظاهر خودرو هماهنگی دارد و باعث زیبایی بیشتر طرح بیرونی آن می‌شود.


نمای داخل رنو کوئید
نمای داخل رنو کوئید
نمای داخل رنو کوئید
نمای داخل رنو کوئید


قیمت‌ها و میزان مصرف سوخت


همانطور که گفتیم، کوئید دارای دو نوع پیشرانه با حجم‌های ۰.۸ و ۱ لیتر است که مصرف سوخت در حالت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برای هر یک از آنها به ترتیب به مقدار ۳.۹۷ و ۴.۳۵ لیتر است که برای یک خودروی ارزان با این مشخصات واقعا مقدار بهینه و مناسبی تلقی می‌شود. قیمت تیپ‌های مختلف خودرو در هندوستان از قیمت تقریبی ۱۳ تا ۲۰ میلیون است. ولی همانطور که در ابتدای گزاش هم اشاره کردیم، در ایران قیمت آن تقریبا ۳۱ میلیون پیش‌بینی شده است.


ارزیابی نهایی



نکات مثبت:

بهترین انتخاب نسبت به قیمت خودرو؛ فاصله‌ی مناسب از سطح زمین؛ موتور قابل قبول و فضای کافی کابین؛ مصرف سوخت کم


نکات منفی:

نمره ایمنی پایین در هندوستان



جدول مشخصات فنی (اطلاعات جدول برای موتور ۰.۸ لیتری)
مشخصات
رنو کوئید
توان بیشینه
۵۳ اسب بخار
گشتاور بیشینه
۷۲ نیوتون‌متر
مصرف سوخت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
۳.۹۷ لیتر
جرم خودرو
۶۶۰ کیلوگرم
حجم باک
۲۸ لیتر
حجم بار
۳۰۰ لیتر

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش