نظرات (1)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۵/۱
در ایران، خودروهای سگمنتA یا به تعبیری خودروهای شهری بسیار کوچک در طی سالهای اخیر، آنطور که باید مورد قرار نگرفتهاند. با این که در سالهای دور، نمایندههای خاطرهانگیزی مانند رنو5 و یا مینیماینر در این گروه دیده میشدند اما مدتهاست که بازار ایران، تنوع و توجه بیشتری به سایر گروهها داشته و این موجودات کوچک به نوعی مظلوم واقع شدهاند. اما در این مقاله به بررسی یکی از جدیدترین مهرههای این دسته خواهیمپرداخت، در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید.
در سال 2007 شرکت هیوندای مدلی را تحت عنوان i10 معرفی و درسال 2008 روانه بازار نمود. این خودرو که در کلاس اتومبیل های بسیار کوچک شهری قرار می گیرد در سایر کشورها مانند مکزیک و مالزی با نام های Dodge i10 و Inokom i10 نیز روانه بازار می شد. در سال 2014 نیز، i10 به روزرسانی مهمی را در بخش های ظاهری و فنی دریافت کرد که منجر به پیشرفت و ارتقای آن در این کلاس خودرویی شد. اما در ادامه و در سال 1395، صنعت خودروی ایران شاهد اتفاق مهم و پر سروصدایی بود. در این سال شرکت کرمان موتور به صورت رسمی اعلام نمود که از این پس به عنوان نماینده اصلی هیوندای در کشور شناخته می شود و هیوندای i10 در کنار هیوندای i20، دو مدل از خودروهایی هستند که در منطقه صنعتی تجاری ارگ جدید بم و با رعایت تمامی استانداردهای شرکت مادر مونتاژ خواهند شد. همچنین این دو خودرو با جدیدترین ویرایش خود در بازارهای جهانی به خطوط مونتاژ شرکت کرمان موتور راه پیدا کرده و در سال 1396 هم تحویل متقاضیان شدند.
هیوندای i10 2017 در بازارهای جهانی با 3 نوع موتور یک لیتری MPI، یک لیتری LPGI و 1.25 لیتری MPI و همچنین دو نوع گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی عرضهمیشود، اما موتور در نظرگفتهشده برای i10 های مونتاژ ایران، از سری MPI و با حجم دقیق 1248 سیسی بوده که قادر به تولید حداکثر قدرت 86 اسببخار در دور 6000 و حداکثر گشتاور 121 نیوتونمتر در دور 4000 میباشد. همچنین این پیشرانه 4 سیلندر به همراه یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک از نوع تیپترونیک عرضه میشود که کمی قدیمی به نظر میرسد. این مجموعه فنی به i10، توانایی رسیدن به تندی صد کیلومتر در ساعت را طی مدت زمان حدودی 13.5 ثانیه میدهد. این اعداد و ارقام شاید برای عدهای خوشایند به نظر نرسد اما باید توجه کرد که بخاطر محدودیتهای این کلاس خودرویی در جهت استفاده از موتورهای کوچک باید اندکی انتظارات را در حد و اندازه خودروهای این کلاس معطوف نمود. در نهایت i10 به صورت سیکل ترکیبی در هر صد کیلومتر میانگین 6.2 لیتر بنزین میسوزاند.
به نظر میرسد که هیوندای در آخرین ویرایش i10 به خوبی توانسته طراحی مناسبی را برای این هاچبک کوچک شهری به ارمغان بیاورد و بازخوردهای مثبتی که از سوی مردم به این خودرو وارد شده، گواهی بر این مدعاست. در نمای جلو چراغهای اصلی به همراه دو جفت چراغ جانبی اولین عنصر جلبتوجه کننده بوده و چهره i10 را اسپرت نشان میدهند. در نمای جانبی نیز میتوانیم به رکابهای خودرو که فرمی مثلیشکل دارند اشاره کرده و البته سایز 15 اینچی رینگها نیز برای i10 مناسب به نظر میرسند. با رسیدن به عقب خودرو نیز شاهد نمایش مجموعه متناسبی از چراغهای اصلی به همراه مهشکنهای عقب هستیم که با نمای جلو خودرو، هارمونی و هماهنگی مناسبی دارند. به طور کلی i10 طراحی خارجی مناسب و تقریبا اسپرتی داشته و میتواند نظر مثبت اکثریت افراد را به خود جلب کند.
طراحی داخل خودرو نیز مناسب و هوشندانه به نظر رسیده و تمامی ادوات به دور از پیچیدگی در جای خود تفکیک شدهاند. کیفیت مواد به کار رفته در سطح مناسبیاست و تریم دو رنگ خودرو، مجموعه نشاندهندههای پشت آمپر و جاگذاری مناسب نمایشگر وسط داشبرد از جمله نقاط مثبت قابل اشاره در کابین i10 میباشند. فضای اختصاص یافته به سرنشینان در i10 نیز برای خودرویی در این کلاس بسیار مناسب بوده و نشستن دو سرنشین بزرگسال در ردیف عقب بدون احساس ناراحتی صورت میگیرد. حجم صندوق بار i10 نیز در حالت استاندارد برابر 252 لیتر بوده که این فضا با خواباندن صندلیهای ردیف عقب به 1046 لیتر افزایش مییابد. در بررسی لیست خلاصه امکانات رفاهی و ایمنی در i10 های عرضهشده ایران به موارد معقول و رایجی برخورد میکنیم : ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستمهای ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری خودرو ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالاییها HAC، دو عدد کیسههوا، ایموبلایزر، چراغهای مهشکن جلو و عقب به همراه چراغهای روشنایی در روز، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع و روکش چرمی، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سنسورهای پارک عقب از جمله تجهیزات و امکانات قرارگرفته بر روی این خودرو بوده البته در سطح جهانی، i10 های تولید شده در تیپهای فولتر و با سطح بالاتری از امکانات نیز عرضه میشوند. همچنین در بخش ردهبندی ایمنی خودرو i10 موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی از سازمان Euro NCAP شدهاست.
در حال حاضر هیوندای i10 با قیمت نقدی 72 میلیون و 500 هزارتومان در نمایندگیهای مجاز کرمانخودرو و قیمت حدودی 73 الی 74 میلیونتومان در بازار آزاد به فروش میرسد.
هیوندای i10 در کلاسی قرار دارد که توجه بسیاری به آن در کشورهای پشرفته به علت مسائل و مشکلات روز ترافیکی و زیستمحیطی میشود و خودروسازان همواره در تلاش هستند تا نمایندگان شایستهای را در این گروه در لیست محصولات خود داشته و به بازار عرضه کنند. با این که توجه و تنوع در این کلاس خودرویی در ایران به نسبت سایر گروههای خودرویی مانند کراساوورها، سدانها و... چندان بالا نبوده اما راهاندازی خط مونتاژ این خودروی روز کرهای را میتوان اتفاقی مثبت قلمداد کرده و آن را نویدبخش آیندهای روشنتر و پررقابتتر در این گروه دانست. همچنین آخرین نسخه i10 را میتوان یکی از خودروهای موفق در این دسته به شمار آورد که با توجه به قیمت خود، در ردهای قرار خواهدگرفت که طیف وسیعی از خودروهای چینی در مقابل آن دیده میشوند و این موضوع در عین اثرگذاری شدید بر بازار i10 میتواند باعث رقابت گستردهای نیز در بحث فروش شود. هرچند بازخوردهای متفاوتی به برچسب قیمت این خودروی مونتاژی دیده میشود و عدهای از افراد معتقدند که این رقم برای خودرویی در این کلاس زیاد است اما به نظر میرسد که i10 با تکیه بر فاکتورهای مثبت و البته برچسب کرهای خود بتواند رفتهرفته سهم مناسبی را در آشفته بازار ایران به شرط تنوع در این گروه از آن خود کند.
مشخصات | هیوندای i10 |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر خطی |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
حجم موتور (لیتر) | 1.25 |
تعداد سوپاپ | 16 |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 86 |
حداکثر گشتاور (نیوتونمتر) | 121 |
نوع گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک تیپترونیک |
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | 602 |
حجم باک (لیتر) | 40 |
سایز لاستیک | 185/55R/15 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1049 |
حجم صندوقعقب (لیتر) | 252 |
قیمت (میلیونتومان) | 72.500 |
مرتضی
۱۳۹۶/۵/۸
قبل تحریم ها این خودرو حداکثر 30 میلیون تومان قیمت داشت یعنی چیزی حدود قیمت پراید 😔😔😔😔