نظرات (14)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۱۷
کیا سراتو یک خودروی تحسین شده است که اکنون مدل ۲۰۱۷ آن با امکانات ایمنی بیشتر، طراحی خارجی به روز شده و کابینی جدید راهی بازار شده است. به نظر میرسد که با ثابت نگه داشتن قیمت جذاب سراتو، شرکت کیا یک خودروی خوب را به یک خودروی بهتر تبدیل کرده است. در ادامه با بررسی اجمالی این خودرو همراه اتکس باشید.
سراتو 2017 همانند مدلهای پیشین در دو نوعِ سدان چهار در و هاچبک پنج در و در ۴ مدل عرضه میشود: مدل S، S premium، Si و SLi. اما برخلاف مدلهای پیشین که با دو پیشرانه عرضه میشدند، تمام مدلهای سال ۲۰۱۷ تنها از یک پیشرانهی چهار سیلندری با حجم ۲ لیتر بهره میبرند. این موتور بنزینی تنفس طبیعی (بدون توربو) که با استاندارد یورو۴ تولید میشود، توان تولید ۱۵۰ اسببخار در دور موتور rpm۶۲۰۰ را دارد و میزان حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز ۱۹۲ نیوتون متر در rpm۴۰۰۰ میباشد.
کیا در ساخت این خودرو از همان پیشرانهای استفاده کرده که در شاسیبلند کوچک خود، یعنی اسپورتیج استفاده کرده است. اما قدرت تولیدی موتور در اسپرتیج چند اسببخار بیشتر است.خریداران سراتو مدل S میتوانند یگ گیربکس ۶ سرعته دستی برای خودروی خود سفارش دهند، در حالیکه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برای تمام مدلها در نظر گرفته شده است. مصرف سوخت سراتو نیز نسبت به مدلهای سالهای قبل اندکی کمتر شده است، به این ترتیب که هر دو مدل گیربکس اتوماتیک و دستی این خودرو به صورت ترکیبی ۷.۱ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر میسوزانند.
موتور این خودرو چابک بوده و هماهنگی مناسبی با گیربکس دارد. البته در دورهای بالا صدای زیاد موتور به گوش میرسد، که برای موتورهایی با حجم پایین غیرطبیعی نیست. دندهها به خوبی و روانی درگیر میشوند و در هنگام شتابگیری هیچ تکانی به کابین خودرو وارد نمیشود. استفاده از گیربکس دستی لذت خاص خود را دارد، اما گیربکس اتوماتیک نیز از عهدهی انجام وظیفهی خود به خوبی بر میآید.
واضحترین تغییر ایجاد شده در سراتو، ظاهر پویاتر آن است که به خاطر کشیدگیها و انحناها در قسمت جلویی خودرو است. جلوپنجرهی معروف کیا در سراتو عمودیتر قرار گرفته و چهرهی تهاجمیتری به خودرو بخشیده است. علیرغم ظاهر خشن، چراغهای جلو کشیده هستند که تا بالای چرخ خودرو امتداد یافتهاند. دریچهی هوای پایین خودرو بازطراحی شده است و دو عدد مهشکن در دو سوی آن جای گرفتهاند. در قسمت عقب خودرو، چراغهای برجسته با طراحی جدید نوردهی، ظاهر اروپاییتری را تداعی میکند. بسته به مدل خودرو، سراتو با لاستیکهای ۱۶ اینچی و رینگهای استیل، لاستیکهای ۱۶ اینچی با رینگهای آلیاژی و یا ۱۷ اینچی با رینگهای آلیاژی فروخته میشود.
کیا سعی کرده است در ساخت سراتو 2017 همان تم سیاه اروپایی آن را حفظ کند، در حالیکه همزمان از مواد جدیدی در داشبورد، جاآرنجی و کنسول میانی استفاده شده است. آن طور که شرکت سازنده میگوید این تغییرات به سبب ایجاد ظاهر باکیفیتتر و انتقال احساس بهتر به سرنشینان، اعمال شده است. ساختار کلی کابین سراتو همانند مدلهای قبلی است اما از روکشهای پارچهای مقاومتری در مدلهایی که مجهز به روکش چرم نیستند، استفاده شده است. مدل پایهی سراتو دوربین دید عقب ندارد، اما سنوسورهای پارک در جلو و عقب خودرو تعبیه شدهاند.
در مدلهای پایین سراتو گرچه از سیستم صوتی معمولی استفاده شده است، اما اتصال USB، بلوتوث و رابط iPod در آن وجود دارد. خریداران مدل S میتوانند از داشتن یک صفحهنمایش لمسی ۷ ایچی با سیستم اندروید لذت ببرند. در حالیکه در این مدل و به خواست مشتریان و بدون پرداخت هزینهی اضافی، امکان جایگزینی آن با Apple CarPlay وجود دارد. تمام مدلهای دیگر سراتو به طور استاندارد مجهز به نمایشگر لمسی ۷ اینچی با ناوبری ماهوارهای هستند.
بخشی از جاذبهی زیاد سراتو به امکانات ایمنی متعدد ایمنی آن برمیگردد. تمام مدلهای این خودرو مجهز به شش ایربگ هستند و از سازمان ارزیابی خودروهای جدید استرالیا ۵ ستاره دریافت کردهاند. مدل Si مجهز به سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو و سیستم مانیتورینگ نقاط کور است. در مدل SLi علاوه بر این امکانات، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم هشدار برخورد از جلو نیز وجود دارد. میتوان سیستم هشدار خروج از خط را با دکمهی تعبیه شده در داشبورد غیرفعال کرد. سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی و کنترل الکتریکی پایداری خودرو، در همهی مدلها به صورت استاندارد وجود دارد.
ارگونومی و طراحی کابین دلنشین است و حس کیفیت بالا به سرنشینان القا میشود به گونهای که سواری طولانی مدت را با آن لذتبخش میکند. موقعیت صندلیها بسیار مناسب بود و سرنشیان ردیف دوم نیز فضای کافی برای پا و سر در اختیار دارند. کنترلها و دکمهها همگی در دسترس هستند و کار کردن با آنها آسان است. ستونهای خودرو ضخیم نیستند، اما ستونهای A شاید در دور زدن کمی میدان دید شما را کاهش دهند.
با این که طراحی بدنه و کابین سراتو دستخوش تغییر شده، اما مهمترین تغییر اعمال شده بر سراتو، مربوط به سیستم تعلیق خودرو است. کیا این خودرو را در جادهها و شرایط مختلفی آزمایش کرده است، از این رو جای تعجب ندارد که سواری این خودرو تا این حد دلنشین و راحت باشد. آنچه که بیش از همه شما را تحت تاثیر قرار میدهد، پایداری خودرو در سرعتهای بالا و جذب تمام نویزهای ایجاد شده حتی در پایینترین مدل سراتو است.مدل پایهی خودرو با رینگ ۱۶ و حتی یک مدل بالاتر از آن، سواری راحتی دارند. اما در مدلهای بالاتر با رینگ ۱۷ با اینکه سواری خشک نیست، اما آن راحتی و نرمی مدلهای پایینتر را ندارند.
فنربندی محور جلوی خودرو کمی سفت شده است، تا آن طور که کیا میگوید خودرو بتواند به خوبی دور بزند و سریعا به گردش فرمان پاسخ دهد. در سرتاسر خودرو از صداگیر استفاده شده است تا صدای موتور و جاده به داخل نفوذ نکند. ضربههای وارد شده از جاده به خوبی جذب میشوند، بدون این که فرمانپذیری خودرو کاهش یابد، این موضوع به خصوص در سرعتهای بالا بیشتر به چشم میآید، جایی که خودرو بعد از رد کردن دستانداز به سرعت و نرمی آرام میگیرد. در کل باید گفت این سطح از راحتی برای یک خودرو با این قیمت و با این فرمانپذیری بالا بسیار ارزشمند است.همچنین شرکت کیا گارانتی ۷ ساله برای این خودرو پیشنهاد میدهد که بسیار وسوسهانگیز به نظر میرسد.
در پایان این قسمت، امکانات و مشخصات این خودرو را فهرستوار میآوریم:
لاستیک با رینگ استیل ۱۶ اینچی به همراه لاستیک زاپاس کامل
شش کیسهی هوا
سنسورهای پارک در جلو و عقب خودرو
نمایشگر ۳.۵ اینچی پشت فرمان
سیستم صوتی با شش اسپیکر
بلوتوث
Cd player به همراه پورت USB
فرمان چندمنظوره با دکمههای کنترلی
سیستم تهویه هوای دستی
ورود بدون سویچ به خودرو
روکش پارچهای
دو خروجی ۱۲ ولتی
نگهدارندهی عینک آفتابی
نمایشگر لمسی ۷ اینچی
دوربین دید عقب
ناوبری ماهوارهای
چراغهای جلو مجهز به سنسور گرد و خاک
دستگیرههای داخلی کرومی
فرمان ارتقا یافته
استفاده از چرم مصنوعی در داشبورد
روکش چرم برای صندلیها
دریچهی هوا برای ردیف دوم
استارت دکمهای
آینههای تاشوی برقی
دستگیرههای بیرونی و حاشیهها شیشهها از جنس کروم
سیستم مانیتورینگ نقاط کور
سیستم کمک به تعویض خط
سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو
رینگ ۱۷ اینچی آلیاژی
پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان
سیستم هشدار برخورد از جلو
صندلی جلو مجهز به گرمکن
صندلی راننده مجهز به گرمکن و سردکن
۸ نوع تنظیم برای صندلی راننده
سیستم گرمایش مجزا برای سرنشینان جلو
سیستم LED روشنایی در روز
سانروف برقی
در مورد این خودرو باید به یک نکته اعتراف کنیم: مدل پایهی کیا سراتو 2017 با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار گزینهی بسیار خوبی برای خریداران است. این خودرو راحت، کاربردی، ارزان و با کیفیت است به گونهای که هنگام سواری با آن احساس میکنید در یک خودروی گران قیمت نشستهاید. کیا سراتو همچنان به پیشرفت خود ادامه میدهد.
جدول مشخصات فنی | |
---|---|
مشخصات | کیا سراتو 2017 |
نوع موتور | ۴ سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ |
حج موتور (cc) | ۱۹۹۱ |
حداکثر توان (hp @ rpm) | ۶۲۰۰ @ ۱۵۰ |
حداکثر گشتاور (Nm @ rpm) | ۴۰۰۰ @ ۱۹۲ |
گیربکس | شش سرعته دستی – شش سرعته اتوماتیک |
طول/عرض/ارتفاع (mm) | ۱۴۳۵/۱۷۸۰/۴۵۶۰ |
مصرف سوخت شهری (L/100Km) | ۹.۶ |
مصرف سوخت در بزرگراه (L/100Km) | ۵.۷ |
حجم باک (L) | ۵۰ |
وزن خالص (Kg) | ۱۲۸۰ |
مسعود
۱۴۰۰/۴/۳۱
ماشینه راحتی هستش ولی فیس خوبی نداره ارزش ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون رونداره
سعید
۱۳۹۷/۲/۴
من تازه ثبت نام کردم لطفا فقط ازش تعریف کنید
علیرضا
۱۳۹۶/۱۱/۱۸
من یه ساله دارمش فوق العاده است و یه کم از ترمزش تو برف و بارون دلخورم
پیمان
۱۳۹۶/۱۱/۱۱
هم در جاده وهم در شهر عالی
احمدسجادی
۱۳۹۶/۱۰/۱۹
به نظر من خیلی توپه ولی قیمتش خیلی بالاس به نظرم اسپرتژنگیره بااین قیمت
ارمان اریایی
۱۳۹۶/۸/۲۱
بخدا حیف پول نیست به کیا و هیوندا بدی البته تا قبل 2012 هر دو برند واقعا خوب بودند ولی الان فقط یه ماشین سوسولی مثلا زیبا میزنن
ارمان اریایی
۱۳۹۶/۸/۲۱
به نظر من خیلی اشغاله من تا شمال رفتم میخواستم وسط مسیر برگردم انقدرکه مزخرف بود به محض برگشت از شمال با 8 میلیون ضرر فروختم فقط تویوتا
مسعود
۱۳۹۶/۷/۱۸
من دارم عالیه اپتیما ۲۰۱۷ هم داشتم فروختم اینو خریدم به خاطر راحتیش
تیموری
۱۳۹۶/۲/۲۰
چیزی که محصولات کیا و هیوندای نمیبینم اون استحکام و ماندگاری بالا قطعات بدنه است
نمی ارزه
۱۳۹۶/۲/۱۰
پولی که میخوام بدم اینو بگیرم میدم یه کمری تر و تمیز یا کرولا 2015
تمیزه
۱۳۹۶/۱/۳۱
2012ش رویای جوونیم بوود این رخش جذاب نیست مثل کوپه 2012
سبحان
۱۳۹۶/۱/۲۴
واقعا از 2012 خراب کرد کیا رخ سراتو رو...
مجید عبدالرزاقی
۱۳۹۶/۱/۲۰
کی میگه در حد فیس لیفته مشخصاتو نخوندی آقای بابک
بابک
۱۳۹۵/۱۱/۹
در حد فیس لیفته فکر کنم ولی هر چی باشه از اون سوناتا با اون قیافه زمختش خیلی بهتره