نظرات (132)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۱۴
ام وی ام X22، مهمان تازه وارد بازار خودروی کشورمان در رده کراساوورهای کامپکت یا به تعبیری نو، هاچبک های کراس است. این خودرو که در خارج از ایران با نام Chery TIGGO 3X یا Chery TIGGO 2 شناخته میشود به صورت رسمی در اوایل سال 1396 وارد بازار خودروی ایران شدهاست. در ادامه برای بررسی این خودرو با اُتکس همراه باشید.
MVM X22 در واقع مدلی مابین خودروهای MVM 315 به عنوان یک خودروهاچبک و MVM X33S به عنوان یک خودرو SUV کوچک شهری است. در طی سالهای اخیر، همواره نظارهگر تغییر و تحول در کلاسبندی های استاندارد خودرو از سوی خودروسازان کشورهای مختلف بودهایم. جایی که مرزبندی های مربوط به کلاس و بدنه خودروها جابهجا شده و در پارهای از موارد، تعیین سگمنت و کلاس خودرو، به سبب نزدیکی و همپوشانی مرزهای طراحی و ابعاد محصول، کمی چالش برانگیز شدهاست. با این حال X22 را میتوان در رده کراساوور های کامپکت دانست که با دارا بودن المان های اسپرت در طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی خود، میتواند توجه قشر جوان را بیش از سایر افراد به خود جلب کند.
در بخش فنی شاهد استفاده از پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم دقیق 1497 سیسی در X22 هستیم. این پیشرانه که در مدل 315 هم استفاده میشود با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو +5 و استفاده از تکنولوژی DVVT یا زمان بندی متغیر حرکت سوپاپها، قادر به تولید بیشینه توان 105 اسب بخاری در دور موتور 6000 و تولید بیشینه گشتاور 135 نیوتون متری در دور موتور 2750 است که تمام این نیرو به چرخ های جلو انتقال مییابد. X22 با دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه میشود. اما در مورد گیربکس اتوماتیک این خودرو، باید به عدم وجود تیپ ترونیک بودن آن اشاره نمود. همچنین X22، بر خلاف برادر بزرگتر خود X33S از گیربکس ضریب متغیر CVT استفاده نمیکند و در این گیربکس، از حالت دنده 2 و حالت دنده سنگین L استفاده شدهاست.
قابلیت های دینامیکی خودرو با توجه به توان خروجی پیشرانه در کنار وزن 1215 کیلوگرمی برای نمونه دستی و 1245 کیلوگرمی برای نمونه اتوماتیک نسبتا قابل قبول است. X22 در نسخه های اتوماتیک به مد های رانندگی SPORT و ECO مجهز شده است اما با توجه به عدم قابلیت تعویض دستی دندهها در گیربکس اتوماتیک، نمونه دستی این خودرو پیشنهاد مناسبتری برای افراد علاقهمند به هیجان تلقی میشود. البته با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد این خودرو از سطح زمین، عبور پر سرعت از پیچ های تند، مساوی با انتقال احساس دلهره و عدم تعادل به راننده و سرنشینان است اما در کل X22 در گروه خود، از پایداری تقریبا مناسبی برخوردار است. عملکرد سیستم ترمز X22 با بهرهگیری از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ و پشتیبانی از سیستم های ABS به همراه EBD مطلوب ارزیابی شده و همچنین میانگین مصرف سوخت به صورت ترکیبی برای نمونههای دستی 5.9 لیتر و برای نمونههای اتوماتیک 6.1 لیتر در صد کیلومتر بوده که از این حیث، X22 در رده خودرو های اقتصادی قرار میگیرد.
در بخش طراحی، میتوان نشانه هایی از خط مشی و سبک و سیاق طراحی خودرو های جدید چری را به وضوح در X22 مشاهده نمود. استفاده از خطوط روان و حجم های منطقی بر پیکره کلی خودرو، باعث به وجود آمدن چهره ای ساده و در عین حال، مناسب و اسپرت در مقایسه با بعضی همتایان فرانسوی خود شدهاست. در نمای جلو، گرافیک مناسب چراغها و طراحی مناسب مجموعه سپر جلو، باعث بهبود جذابیت بصری X22 شده و همچنین به خوبی یادآور چهره برادر بزرگتر یعنی X33S است. در نمای جانبی استفاده از بعضی المانهای خاص مانند مجموعه نوارهای مشکی متصل گلگیر و سپر و باربند کوچک سقف در کنار ارتفاع نسبتا زیاد خودرو، حس کراساوور بودن X22 را بهبود بخشیده است. همچنین استفاده از رینگ های آلومینیومی 16 اینچی تکمیل کننده نمای جانبی خودرو است. اما با رسیدن به عقب X22 به نظر میرسد که تیم طراحی خودرو، وقت و حوصله کافی را برای تکمیل ظاهر به خرج ندادهاند و خروجی کار، سنخیت چندانی با سایر بخشهای بیرون خودرو ندارد. در واقع X22 در نمای پشتی، بیشتر یادآور مدل 315 است که کمی به ارتفاع آن افزوده شده و در اینجا بیشتر به جای مفهوم کراساور، مفهوم هاچبک کراس در ذهن تداعی میشود.
با باز کردن درب خودرو و ورود به داخل کابین، اولین نکتهای که نظر مخاطب را به خوبی جلب میکند تریم دو رنگ خاکستری و نارنجی اسپرت خودرو و بعد از آن، نمایشگر 8 اینچی داشبرد است. با این حال طراحی نمای داخل خودرو نیز، به سبک و مشابهت سایر خودرو های تولیدی این خودروساز، من جمله X33S بوده است. ایده تریم دو رنگ، به خوبی القا کننده حال و هوای اسپرت و جذب کننده قشر جوان است اما نکته ای که در X22 وجود دارد مربوط به اختلاف رنگ نارنجی روکش و رودری، با رنگ نارنجی قطعات دور قسمت دنده و خروجی هوا بوده که در واقع، طیف رنگهای استفاده شده داخل اتاق را، افزایش میدهد. از دیگر موارد قابل توجه در داخل کابین X22، میتوان به طرح فیبرکربن پنل وسط داشبرد و همچنین طراحی غیر متعارف و عجیب پشت آمپر های آن اشاره نمود. نشاندهندههای دور موتور و سرعت سنج در این خودرو به سبکی متفاوت، به صورت قرینه حرکت میکنند که این مورد دقت و توجه بیشتری در هنگام حرکت از راننده طلب میکند.
کیفیت مواد و متریال استفادهشده در داخل خودرو در مقایسه با حریف آن یعنی ساندرو استپوی مناسبتر بوده و X22، از حیث فضای داخلی در وضعیت نسبتا مناسبی به سر میبرد. البته نشستن سه سرنشین بزرگسال بر روی صندلیهای عقب، با کمی دشواری همراه بوده و فضای ایدهآل برای سه نفر به اندازه کافی وجود ندارد. در زمینه تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی میتوان نمره مناسبی را به X22 اعطا نمود. موارد قابل اشاره این خودرو در بخش ایمنی عبارتند از : ترمز های دیسکی در هر چهار چرخ به همراه سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو کیسه هوا، کمربند های ایمنی سه نقطه ای و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر. همچنین از جمله امکانات رفاهی X22 میتوان به مواردی همچون : روکش چرم صندلی ها، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سانروف، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگوی استریو، نمایشگر 8 اینچی مولتیمدیا با قابلیت اشتراکگذاری محتوای موبایل بر روی صفحه و اتصال بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور های دنده عقب، دوربین دنده عقب، آینه های جانبی برقی، خروجی USB و برق 12 ولت و همچنین صندلی های عقب با امکان خواباندن و افزایش حجم صندوق بار اشارهکرد. در نقطه مقابل، عدم وجود سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار و مسیریاب ماهوارهای GPS از جمله مواردی است که فقدان آنها در X22 احساس میشود.
ام وی ام X22 به طور کلی در چهار مدل با دو تیپ ساده و اسپرت و دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود که تفاوت تیپ ساده با تیپ اسپرت آن، در رنگآمیزی تکرنگ بدنه در تیپ ساده و رنگآمیزی دو رنگ بدنه ( ستون ها و سقف مشکی ) در تیپ اسپرت خلاصه میشود. قیمت تیپ ساده بسته به نوع گیربکس از 56.700.000 برای تمونه دستی تا 64.700.000 برای نمونه اتوماتیک و قیمت تیپ اسپرت بسته به نوع گیربکس از 58.200.000 برای نمونه دستی تا 66.200.000 برای نمونه اتوماتیک متغیر است.
تلاش شرکت چری برای عرضه یک کراساوور کامپکت اسپرت و مناسب در نوع خود قابل قدردانی است. X22 هر چند در کلاس خود، خودروی کاملی نیست و در بعضی جهات نقص ها و ایراداتی به آن وارد است، اما تمامی تلاش خود را برای جذب جوانان و خانواده های کم جمعیت به کار گرفتهاست. ام وی ام X22 در بازاری قرار دارد که حریفهای آن، رنو ساندرو استپوی، رنو کپچر، لیفان X50 و به ویژه چانگان CS35 هستند. با این حال X22 با بهرهگیری از طراحی مناسبتر خود و بالانس نسبتا خوب بین قیمت و امکانات رفاهی، در طولانی مدت پتانسیل زیادی را برای تصاحب سهم بیشتری از گروه کراساور های کامپکت در بازار ایران دارد.
مشخصات | X22 دستی | X22 اتوماتیک |
---|---|---|
حجم موتور (cc) | 1497 | 1497 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
استاندارد آلایندگی | یورو +5 | یورو +5 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 105 | 105 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 135 | 135 |
نوع جعبه دنده | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک |
وزن خالص | 1215 | 1245 |
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی) | 5.9 | 6.1 |
حجم باک (لیتر) | 50 | 50 |
حجم صندوقعقب (لیتر) | 420 | 420 |
قیمت تیپ ساده (هزار تومان) | 56.700.000 | 64.700.000 |
قیمت تیپ اسپرت (هزار تومان) | 58.200.000 | 66.200.000 |
علیرضا
۱۴۰۲/۲/۶
من میخوام بخرم اما میگن سر پیچها زود چپ میکنه !
حسین
۱۴۰۱/۱۰/۱۲
من اومدم اینجا فقط نظرمو صادقانه بگم حرصم خالی بشه و شاید به درد کسی بخوره ، سال ۹۹ ۲۰۷ صفر خریدم ، و دوستم x22 دنده ، تو مدت دو سال گارانتی ، دینام ، برف پاک کن ، شاخک گیربکس ، جک درب صندوق ، و و و از همه مهمتر کاتالیست که با قیمت ۱۳ میلون تومن شانس اوردم تو گارانتی بود صدای چقچق گیربکس و کپ اول گاز و به چپ کشیدن فرمونش هم که هیچ وقت حل نشد اتاقش هم که اونقدر ضعیف بود با کوچکترین اتفاق غر میشد چراغهای جلوش هم بعد از ۲ سال نشتی میداد که گارانتیقبول نکرد خلاصه دیدم ماشین کلا داره پیچ و مهرش شل میشه و بعد از اتمام گارانتی تمام در امدم رو باید صرف نگهرایش بکنم بالاخره به توصیه دوستم که خیلی ازش راضیه فروختم و x22 خریدم ،
وحید
۱۴۰۱/۹/۱۳
قابل مقایسه با ماشین ایرانی نیست فوقالعاده سواری نرم و عالی داره خیلی خیلی سر هستش نسبت به دنا
حمید
۱۴۰۱/۸/۲۸
دوزار بدرد نمیخوره x22 .چون هم موتورش و گیربکس ضعیفی داره نسبت به قیافه و وزن ماشین
هادی
۱۴۰۱/۶/۲۴
X22 واقعا نسبت به قیمت وکیفیتش واقعا از ماشینهای ایرانی خیلی بهتره متاسفم برای خودرو سازهای ایرانی
مهدی
۱۴۰۱/۶/۱۱
سلام از دوستانی که x22 دارن کسی هست که از رینگ بزرگتر استفاده کرده باشه؟
احسان
۱۴۰۱/۴/۱۷
به نظر من سگش شرف داره به ماشین های ایرانی حاجی مت از قبل بیشتر ماشین های ایرانی رو سوار شدم از پارس و سمند و دنا پلاس و ۲۰۷ و بماند خانواده سایپا از همه ی این ماشین ها یه سر و گردن بالاتره تو این پول رو که داری میدی اندازه یه ۲۰۷ اتومات نیست ولی داری یه ماشین شاسی بلنده . خوش قیافه . خوش آپشن . با کیفت . رو سوار میشی که مصرف سوخت و استهلاک خیلی کمی داره و خدایی این ماشین خیلی با کلاس هستش و بعضی از افراد میپرسه که این ماشین شاسی بلند هستش یا نه نیمه شاسی بهتره اینطور بگم که تمام شاسی های توی ایران از تیگو ۷ بگیر تا سانتافه نیم شاسی هستن و شاسی بلند اصلی پاترول و ماشین آمریکایی های قدیمی هستن پس بفهمید تمام شاسی های ایران به جز بعضی ها نیم شاسی هستن و اگر میخرید سعی کنید دنده ایش رو بخرید نمیگم اتومات بده اتفاقه ماشین خیلی راحت تر توی ترافیک شهری هستش ولی اگه از این ماشین بیشتر تو سربالایی استفاده میکنید دنده ای بخرید من تحقیق کردم دنده اتومات در موتور های زیر ۲ هزار سستی و شتاب و هیجان کمتری داره ولی بنا به استفاده ی خودتون هرکدوم رو دوست دارید بخرید و بهترین ماشین تو رنج خودش هست .
زهرا
۱۴۰۰/۸/۱۹
من تازه ثبت نام کردم دو دلم میگم اینا سوار بشم یا عوض کنم دنا پلاس 98
محمد .م
۱۴۰۰/۷/۲۹
دوستان سلام ؛! همسایه ما x22داره پسر من همیشه میگهx22اما من۲۰۶اس دی دارم خودم هم از ظاهر و ابشن های این خودرو اگاهی و اشنایی دارم اما مهم اینه که توان خریدش رو ندارم؛! بچه من مریض هستش شب و روز میگه بابا x22 بخر؛ اما پولش ندارم شمایی که این نظر رو میخونید دعایی کنید بچه من ب ارزوش برسه همین الان دعا کنید خدا سلامتی بهتون بده و ارزوهاتون براورده بشه انشاالله
محمد حسن
۱۴۰۰/۷/۲۷
من X22 سال 97 خریدم. به نظر من صدای موتور داخل ماشین خیلی زیاده و قدرت کمی داره توی جاده نمیشه تند بری و تمام بدنه ماشین سرو صدا میکنه
رضا- از چالوس
۱۴۰۰/۶/۲۳
با سلام من تاریخ6 شهریور ثبت نام کردم چالوس فقیه نصیری بهم کفتن یک ماه میاد اون عزیزانی که ثبت نامی گرفتن چقدر زمان برد تا ملشین رو تحویل بگیرن ممنون.نمی
مریم
۱۴۰۰/۶/۲
سلام دوستان از نظر تامین قطعات و همچنین تشخیص عیب توسط مکانیک مشکلی نداره ؟
حسین
۱۴۰۰/۵/۳۱
من تازه پول اتومات راواریزکردم مرددهستم
مسعود
۱۴۰۰/۵/۱۷
درود به همه دوستان بنده مدتی هست اتومات خریدم قبلا ماشین های دنده ای داشتم واقعا برای رانندگی تو ترافیک شهر اتومات حرف نداره خیلی از خریدم راضیم
امیــــــــــــری
۱۴۰۰/۳/۳۱
باسلام مااهواز هستیم ودرجه حرارت الان 50درجه است. لطفا درمورد کولر این ماشین x22راهنمایی بفرمایید. راضی هستید یانه باتشکر
دانش
۱۴۰۰/۱/۶
سلام من از سال ۹۶ تا الان x22 دارم، یک دینام، و رادیات بخاری و لوله های کولر گازی عوض کردم و ۸۳۰۰۰تا با این ماشین راه رفتم. بنطرم سگش به ماشینهای ایرانی میارزه. ساندور اتومات هم با همین مدل دارم. بله قدرتش بیشتره اما اپشن نداره. بنظرم اونهاییکه میگن راه نمیره، کسانی هستند که پشت لندکروز هم میشینند، توی جاده ترافیک درست میکنند. من بدلیل بیماری ریوری هفته ایی ۱بار میرم شمال و خیلی هم عالیه. نسبت به قیمت و مصرف هیوندا النترا خیلی بهتره که مصرفش هم ۱۵ هست. ماشین ایرانی ارابهء مرگه. شیراز ، اصفهان، مشهد و ... رفتم هیچ کمو کاستی نداشته. اما با این اوصاف اگر دنده دستی بخرید استحلاک موتوریه کمتر و سرعت قابل کنترلتری خواهید داشت. من نمیدونم چرا بعضیا فکر میکنند باید با هایلوکس مقایسه کنند. بابا یه ماشین با این قیمت و تضمین جان و آپشن و زیبایی کابین کمه. هرکسی منفی بافی میکنه یا منطقی نیست یا کلا هنوز پیکان خسته دوستداره.
حمید
۱۳۹۹/۹/۳
من ایکس 22مدل آخر 97 دستی خریدیم قبلا هم 206 تیپ 5 هم رانا داشتم به نظرم من خیلی از اونا بهتره هم امکاناتش . هم راحتیش . هم خدماتش . در کل ماشین اصل چینی بخری بهتره تا ماشین ایرانی با قطعات دست سوم چینی بخری
بیژن
۱۳۹۹/۹/۱
با توجه به قیمتش پراید بهتره
علی
۱۳۹۹/۸/۴
خیلی از شما ها میپرسید دنده بهتر یا اتومات در کل یکی هستند ولی تو دنده دستی شتاب و قدرتش بیشتر از اتومات از نظر من دنده دستی بهتر از اتومات
Meli
۱۳۹۹/۶/۱۲
قیمت الانش چنه
سمانه
۱۳۹۹/۵/۳۰
پژو ۲۰۷ اتومات بهتره یا ایکس ۲۲ اتومات؟
پویا
۱۳۹۹/۵/۱۸
من دوسال هستش این ماشین رو دارم،اتومات هستش، بسیار راضی هستم...هیچ مشکلی هم نداشته... کلیه ماشین های ایرانی هم داشتم....نگاه کردنش به کلیه ماشین های ایرانی می ارزه...
رضا
۱۳۹۹/۲/۲۳
با حساسیت های زیادی که من دارم وباتوجه به سالیان زیاد در رانندگی با انواع و اقسام خودروهای داخلی وخارجی وبا در نظر گرفتن قیمت و موتور 1500 سی سی و دیگر امکانات / میشود گفت ماشین خیلی خوبیست از خریدم ناراضی نیستم .
ماهان
۱۳۹۹/۲/۲۲
دنده یا اتومات؟؟؟؟؟
رشن
۱۳۹۹/۲/۱۸
سلام،من۹۶تاالان x22اتومات دارم خیلی ازش راضی ام واقعا عالیه
یونس
۱۳۹۹/۱/۲۲
من چندماهی میشه اتوماتیک اش رو گرفتم و قبل از این تندر ۹۰ داشتم،بعضی ها میگفتن چینی خوب نیست ولی من که خیلی راضی هستم از همه نظر بهترین ماشینی بوده که داشتم
محسن استاد
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
سلام.میگن دنده ای بهتر از اتوماته و تو بازار اتومات بهار فروش میره؟به نظر شما دنده ای بخرم یا اتومات؟
دهقان
۱۳۹۸/۱۱/۲۱
سلام دوستان شرمنده من از این ماشین ها از نزدیک ندیدم اگر هم دیدم متوجه نشدم فقط این سوال برام پیش آمده که این ماشین x22 شاسی بلند هست یا نیمه شاسی و یا تخت ولی به نظر میرسد نیمه شاسی باشد درسته؟ لطفا راهنمایی کنید اگر زحمتی نیست یه اسی به این شماره بدید خیلی لطف میکنید در حق بنده ۰۹۱۶۶۶۸۸۵۸۹ فقط اسی بدی که شاسی هست یا نیمه شاسی یا تخت باز هم ممنون هستم
دروود
۱۳۹۸/۱۰/۲۸
من میخوام بگیرم به نظر شما متشین خوبیه؟؟
نفیس
۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سلام میشه فرق لاکچری و اکسلنت رو بگین