اُتکس

نظرات (13)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱/۲۰

بررسی و مقایسه هیوندای جنسیس کوپه با تویوتا GT86

بررسی و مقایسه هیوندای جنسیس کوپه با تویوتا GT86

در این مقاله به بررسی و مقایسه دو کوپه‌‌ی اسپرت دیفرانسیل عقب آسیایی می‌پردازیم که‌ از محبوبیت بسیاری در بازار های جهانی و همچنین بازار فروش کشورمان برخوردارند. در یک سو مقایسه‌ی جنسیس قلدر و باتجربه‌تر هیوندایی و در سوی دیگر سامورایی جوان و تازه نفس تویوتا قرار‌دارند. با این که سابقه‌ی کوپه‌های اسپرت دیفرانسیل عقب آسیایی در بازار کشورمان به طور جدی در سال‌های گذشته با حضور هیوندایی کوپه رقم خورده است، اما رقابت در این گروه محبوب، در سال‌های اخیر با حضور نمایندگان ژاپنی و کره‌ای گرم‌تر و جذاب‌تر شده ‌‌است. با ما همراه باشید تا با این دو جنگجو بیشتر آشنا شده و به تفصیل آن‌ها بپردازیم.

آغاز‌ و اوج‌گیری جنسیس کوپه در ایران

جنسیس کوپه نتیجه نخستین تلاش شرکت خودرو‌سازی هیوندای در گروه خودرو های کوپه اسپرت دیفرانسیل عقب 2+2 بوده‌است که در سال ۲۰۰۸ به بازار معرفی ‌شد. این خودرو که بر روی پلتفرم جنسیس سدان ساخته و عرضه شده در همان ابتدا به دلیل طراحی ساده اما پویا و اسپرت و همچنین به خاطر قیمت پایه‌ی ارزانی که داشت به سرعت در مرکز توجه قرار ‌گرفت. در واقع تمرکز اصلی هیوندایی بر ویژگی‌های دینامیکی بالا و برچسب قیمت پایین برای موفقیت در برابر رقبای سرسخت و با سابقه‌ی این بازار بوده ‌است. طراحی نمای بیرونی خودرو در سال‌های نخست عرضه، ساده و مبتنی بر خطوط روان ‌است. با این حال جلو پنجره‌ی کوچک و چراغ‌های جلوی کشیده چهره‌ای اسپرت به آن بخشیده ‌است. همچنین المان‌های ظاهری و خط کمر در نمای جانبی و همچنین طراحی سپر و صندوق و گرافیک چراغ‌های عقب خودرو در قسمت پشتی تاکید بر ذات اسپرت این خودرو دارند؛ اما در کل می‌توان طراحی جنسیس کوپه را به دور از پیچیدگی دانست. سادگی طراحی در این خودرو به فضای داخلی آن نیز کشیده ‌شده و با باز کردن درب خودرو و قرار گرفتن در داخل کابین، این موضوع بیشتر قابل لمس است. در اینجا می‌توان اندکی به هیوندایی در رابطه با فقدان وجود هیجان کافی در فضای داخلی خرده‌ گرفت. همچنین دید به اطرف و قسمت جلوی خودرو به واسطه‌ی قرارگیری راننده آن‌چنان که باید مورد رضایت نیست.

در بحث فنی جنسیس کوپه با دو پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی توربو ۲ لیتری تتا با بیشینه قدرت ۲۱۰ اسب بخار و ۳۰۲ نیوتون‌متر، گشتاور و همچنین پیشرانه‌ی شش سیلندر وی شکل ۳.۸ لیتری لاندا MPI  با حداکثر توان تولیدی ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور خروجی ۳۶۱ نیوتون‌متر در بازه‌ی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ عرضه می‌شود. گیربکس‌های قابل سفارش برای پیشرانه ۴ سیلندر خطی تتا، ۶ سرعته دستی و ۵ سرعته اتوماتیک و برای پیشرانه ۶ سیلندر لاندا، ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک مجهز به پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان هستند. از سال ۲۰۰۹ هیوندایی جنسیس هم‌گام با بازارهای جهانی، توسط نمایندگی هیوندایی در ایران به بازار کشورمان نیز راه ‌یافت و در اولین تجربه‌ی خود در ایران حضور موفقی را پشت سر گذاشت.

نمای جنسیس کوپه از بقل
نمای جنسیس کوپه 2017 از جلو
جنسیس کوپه از جلو
نمای عقب جنسیس کوپه 2017
چراغ های جنسیس کوپه 2017

با این حال، محبوبیت این خودرو در بازار ایران را می‌توان مرهون عواملی همچون فقدان وجود رقیب مناسب در این کلاس رقابتی و همچنین قیمت نسبتا خوب آن دانست. به‌ خصوص که مدل‌های مجهز به پیشرانه شش سیلندر ۳۰۶ اسب‌ بخاری در نزد دوست‌داران هیجان همواره جایگاه خاصی داشتند و با کمی شیطنت و بازی با پدال گاز شاهد منحرف شدن قسمت عقب خودرو و افزایش سطح آدرنالین خون خود بودید!‌ با این حال گیربکس دستی خودرو از ضعف در معکوس کشیدن و کندی عملکرد سریع برخوردار است. در بخش امکانات ایمنی و رفاهی‌ می‌توان نمره‌ی قابل قبولی به جنسیس کوپه بخشید. ۶ عدد کیسه‌ی هوا، سیستم ترمز ABS به همراه EBD و کالیپرهای قدرمند برمبو، سیستم ترمز کمکی BAS، سیستم کنترل هرزگردی TRC، سیستم کنترل نیروی ترمز در هنگام پیچیدن خودرو CBS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، چراغ‌های جلوی زنون به همراه سیستم نوردهی خودکار، ایموبلایزر، سیستم ورود بدون کلید، پشت‌سری‌های فعال در هنگام تصادف، گرم‌کن صندلی جلو، آینه‌های برقی گرم‌کن‌دار، تهویه مطبوع، سانروف سه حالته، نمایشگر اطلاعات راننده و سفر و کروز کنترل از جمله امکانات جنسیس کوپه است. شتاب صفر تا صد رسمی جنسیس کوپه با موتور لاندا ۵.۹ ثانیه است اما این عدد به لطف شرایط اقلیمی و کیفیت پایین‌تر بنزین ایران در عمل به رقم بالاتری می‌رسد. همچنین جنسیس کوپه به صورت ترکیبی ۱۰.۳ لیتر در یک صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

داشبورد جنسیس کوپه 2017
پنل جنسیس کوپه 2017

ورود سامورایی به عرصه رقابت

اما آرام آرام به سال ۲۰۱۲ نزدیک می‌شویم. به سامورایی خشن تویوتا سلام کنید! تویوتا GT86 که نتیجه‌ی انعقاد همکاری تویوتا با سوبارو و سایون برای تولید یک کوپه‌ی اسپرت دیفرانسیل عقب 2+2 است در سال 2012 به طور رسمی معرفی شد. این خودرو در بازار های مختلف با نام‌های متفاوت تویوتا 86، GT86، FT86 و سوبارو BRZ و سایون FR-S عرضه می‌شوند و هر یک بازار خاصی را هدف گرفته‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۶ پس از قطع فعالیت سایون در مجموعه‌ی تویوتا، نام GT86 جایگزین سایون FR-S شد. با این حال این خودرو پس از مدت کوتاهی توسط نمایندگی تویوتا در کشورمان وارد بازار ایران شد و با نام GT86 شناخته می‌شود. طراحی ظاهری این خودرو به خوبی بیانگر ذات اسپرت آن است. با این حال ابعاد این خودرو در مقایسه با جنسیس کوپه کمتر بوده و GT86 خودرویی جمع و جورتر به شمار می‌رود. خطوط ملایم این خودرو به خوبی چهره‌ای خشن را برای آن رقم ‌زده و رگه‌های طراحی شرقی به طور کامل در آن دیده‌ می‌شود. سپر و چراغ‌های جلو چهره‌ای خشن به نمای جلوی خودرو داده است، این طراحی در نمای جانبی کمی آرام‌تر شده اما در نمای عقب گرافیک چراغ‌های کوچک‌تر و سپر بزرگ‌تر همواره یادآور روح اسپرت این خودرو است. با قدم گذاشتن به داخل خودرو، فضای داخلی آن را بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیز از جنسیس کوپه می‌یابیم. موقعیت قرار گیری راننده در GT86 به سطح زمین نزدیک‌تر بوده و صندلی‌های آن عمق بیشتری دارند. همچنین ارگونومی آن در سطحی بهتر و بالاتر قرار دارد.  هر چند به دلیل ابعاد کوچکتر خودرو فضای داخلی آن در مقایسه با جنسیس کوپه تنگ‌تر و کمتر است اما به طور کل در این بخش می‌توان برتری در طراحی را از آن GT86 به دلیل القای حس اسپرت‌تر و هیجان بیشتر دانست.

در بخش فنی GT86 تنها از یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری با طراحی تخت یا Boxer بهره می‌برد. موتوری کوچک که بیشینه قدرت آن با ضریب تراکم بالای ۱۲.۵ به ۱ به رقم  ۲۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور خروجی آن معادل ۲۰۵ نیوتون‌متر است. همچنین گیربکس‌های قابل سفارش برای آن شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک با پدال های تعویض دنده پشت فرمان می‌باشند. شاید تصور قدرت خروجی ۲۰۰ اسب بخاری برای این خودرو در مقایسه با سایر رقبای آن از جمله جنسیس کوپه قابل قبول نباشد؛ اما برگ برنده این خودرو وزن کم‌تر ۱۲۶۳ کیلوگرمی در مقایسه با وزن ۱۴۹۴ کیلوگرمی جنسیس کوپه ۴ سیلندر است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۷.۴ ثانیه است. اما این مورد تحت‌الشعاع سازگاری پایین بنزین ایران با موتور پر‌تراکم آن و همچنین شرایط اقلیمی متفاوت‌تر به رقم‌های بالاتری‌ می‌رسد. همچنین میانگین مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی معادل ۷.۵ لیتر در یکصد کیلومتر است. از جمله نقاط قوت GT86 را می‌توان پایداری و چسبندگی مناسب‌ در مسیر در مقایسه با جنسیس کوپه دانست که از این جهت راننده را نا‌امید نمی‌کند. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی GT86 می‌توان به مواردی همچون :‌ ۶ کیسه هوا، سیستم ترمز ABS به همراه EBD و سیستم ترمز اضطراری BAS، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل ثبات خودرو VSC، دیفرانسیل لغزش محدود LSD، ایموبلایزر، چراغ‌های زنون جلو به همراه سیستم شست‌وشوی چراغ و Day Light، سیستم ورود بدون کلید، ایموبلایزر، کیلومتر‌شمار دیجیتال، نویگیشن و نمایشگر ۷ اینچی، تهویه مطبوع و کروز کنترل اشاره نمود.

نمای کناری تویوتا جی تی 86 2017
نمای کناری تویوتا جی تی 86 2017
چراغ عقب تویوتا جی تی 86 2017
چراغ جلو تویوتا جی تی 86 2017

سال ۲۰۱۳ مصادف با حضور اولین نمونه‌های GT86 در بازار ایران و همچنین بازنگری در چهره و قوای فنی جنسیس کوپه است. در این سال جنسیس کوپه تغییراتی را در نمای ظاهری خود تجربه کرده‌است که می توان به بازنگری در طراحی چراغ‌های جلو، جلوپنجره‌ای که حالا بزرگتر و خشن‌تر شده بود، کاپوت متفاوت و چراغ های عقب با گرافیک متفاوت اشاره کرد. مجموع این تغییرات در طراحی ظاهری اکنون چهره‌ای خشن‌تر و تکامل یافته‌تر به جنسیس کوپه بخشیده است. بر خلاف نمای بیرونی، طراحی فضای داخلی شامل تغییر خاصی نشده ‌است.

همچنین در بخش فنی می‌توان به بازنگری در پیشرانه های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر اشاره کرد. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تتا اکنون یک توربو شارژ دوقلوی اضافه دارد و توان تولیدی آن به عدد ۲۷۴ اسب بخار رسیده ‌است تا در مقایسه با گذشته، رقیب سخت‌تری در مصاف با GT86 با پیشرانه چهار سیلندر ۲۰۰ اسب بخاری باشد. همچنین بیشینه توان موتور ۶ سیلندرGDI  لاندا به رقم ۳۴۸ اسب بخار رسیده است تا اکنون برای دود کردن تایرها و انحراف قسمت عقب خودرو هیجان‌انگیزتر از قبل به نظر برسد! همچنین گیربکس‌های قابل سفارش برای موتور های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر، ۶ سرعته دستی و ۸ سرعته اتوماتیک هستند.

فرمان تویوتا جی تی 86 2017
نمای داشبورد تویوتا جی تی 86 2017
نمای مانیتور تویوتا جی تی 86 2017
دنده تویوتا جی تی 86 2017

کدام یک بهتر است؟

به طور کلی در مقام مقایسه‌ی هماهنگ در بازار، موتور ۴ سیلندر تتا  هیوندایی جنسیس کوپه رقیب مستقیم موتور ۴ سیلندر Boxer تویوتا GT86 می‌باشد که البته در این بخش می‌توان برتری در آسفالت را از آن جنسیس کوپه با موتور قوی‌تر دانست ولی GT86 به لطف وزن خالص کم‌تر می‌تواند اختلاف در رویایی را مقداری کم کند. همچنین لازم به ذکر است که هیوندایی جنسیس کوپه تا سال ۲۰۱۴ پذیرای موتور ۴ سیلندر تتا بوده‌است.

با این حال، سال ۲۰۱۳ آخرین سال حضور پررنگ قدرتمند‌ترین مدل جنسیس کوپه در بازار ایران بود. با اعلام خبر ممنوعیت واردات خودرو‌هایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی، توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۳، پای هیوندایی جنسیس کوپه با موتور ۳.۸ لیتری و همینطور بسیاری از خودروهای وارداتی دیگر از بازار ایران قطع شد. این موضوع باعث جلب توجه بیشتر به سمت خودروهای اسپرت با حجم موتور کمتر شد که در این بین، GT86 از نمونه‌های آن بود و همچنین این قانون تاثیری بر حضور GT86 در بازار ایران به وجود نیاورد. اما در پی اثرات تدوین این قانون عجیب، گرمای حضور جنسیس کوپه به صورت تدریجی رو به سرد شدن گرایید زیرا باطن  این خودرو در ذهن اکثریت علاقه‌مندان، با موتور قدرتمند ۳.۸ لیتری عجین شده است.

در سال ۲۰۱۵ با حذف شدن موتور ۴ سیلندر خطی تتا از لیست موتورهای قابل سفارش این خودرو و همچنین تدوین قانون منع وارادات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی، عملا پای هیوندایی جنسیس کوپه از بازار ایران به طور کامل قطع شد.

پایان جنسیس کوپه

سال ۲۰۱۶ آخرین سال تولید این خودرو و حضور آن در بازار های جهانی بود. سخن‌گوی کمپانی هیوندایی در طی خبری، بازنشستگی این خودرو را در سال ۲۰۱۶ اعلام نمود و تاکید کرد که تولید این خودرو در پایان سال ۲۰۱۶ متوقف می‌شود. شرکت هیوندایی اعلام کرد که برند جنسیس دارای اعتبار و وجهه ممتازی بوده و در آینده خودرو‌هایی تحت نام این برند تولید خواهند شد.

این در حالی است که شرکت تویوتا برای سال ۲۰۱۷ برنامه عرضه‌ی مدل GT86 به بازار را به همراه به‌روز‌رسانی‌هایی به دنبال دارد. این به روزرسانی و بازنگری‌ها شامل تغییر ظاهر خودرو در پی تغییر فرم گرافیک چراغ‌های جلو و سپر جلوی خودرو است. دامنه‌ی تغییرات ظاهری در نمای جانبی کمتر شده اما در نمای عقب شاهد حضور چراغ های LED اصلاح شده‌ای هستید که نمای پشتی خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده‌‌اند. در داخل کابین نیز غربیلک فرمان اندکی کوچکتر شده و نمایشگر اطلاعات به مجموعه آمپر‌ها و نشان‌دهنده ها اضافه شده‌است.در بخش فنی نیز توان پیشرانه ۴ سیلندر خطی Boxer با افزایش ۵ اسب بخار به عدد ۲۰۵ رسیده است و همچنان مانند گذشته گیربکس‌های شش سرعته دستی و اتوماتیک برای آن قابل سفارش‌اند.

نظرات

  • امير

    ۱۴۰۰/۵/۱۳

    من خودم ببين تويتا جي تي و جنسيس كوپه جي تي خريدم خيلي از اين ماشين راضي ام و زمينش هم كمه و نسبت به جنسيس كوپه خيلي تو چشم تر جذاب تره ولي خب جنسيس از لحاظ شتباب سرعت از جيتي خيلي بهتره و داخل كابينش بزرگ تره ولي من سواري تويتا جي تي ترجيج ميدم خيلي جذاب تره

  • طاها

    ۱۳۹۹/۳/۲۵

    هزینه تیوتینگ توربو کردن جی تی چقدره؟

  • طاها

    ۱۳۹۹/۱/۹

    من هر دو رو داشتم شتاب جنسیس بهتره اما تو دریفت gt86 حریف نداره

  • سهیل

    ۱۳۹۸/۱۰/۱۶

    من جنسیس دارم. خیلی رازی هستم. چون هم قدرت داره هم صدای قشنگی داره. حقیقتا پشت جی تی نشستم تا حالا ک بخوام نظر کارشناسی بدم. اما از ماشینی که دارم کاملا رازی هستم. بعدم یکی از خوبیا جنسیس نسبت ب جیتی تعداد سرنشیناش. همیشه دوست دخترت تنها نمیاد ی موقعه دوستشم میخواد بیاد خخخخ

  • حمید

    ۱۳۹۸/۹/۲۵

    بنظر من هر دو عالی هستن.تویوتاgt از نظر ظاهر کمی خشن و زیباست! ولی از نظره موتوری ضعیف عمل کرده در مقابله جنسیس! من جنسیس رو ترجیح میدم چون هم زیبایی داره و هم (شتاب،قدرت)... اگر برای خرید این دو ماشین مشکل دارین من بهتون (جنسیس کوپه ۲۰۱۳نیو) رو بهتون پیشنهاد میکنم جون عاالیه واقعاا عالیه

  • masoud

    ۱۳۹۸/۹/۱۳

    آرمین جان اون پدال نیست بلکه تکیه گاه پا هستش بخاطر دیزاین اونشکلیش کردند. آقای شیوانی شما وقتی سمت 1ماشین اسپرت کوپه میری یکی از برترین اولویتها مصلما حجم موتور و شتاب اونه یعد چیزای دیگه که اگر جنسیس رو رونده باشی و جی تی هم رونده باشی متوجه میشی جی تی 1مقدار هندلینگ بهتر داری اما تو شتاب خستت میکنه اما هندلینگ جنسیسو با یه ارتفاع اصولی مشکلش حل میشه و ترمزاشم برمبو باشه حله در کل من رای جنسیس کوپه مردانه رو هیچوقت به جی تی 86 زنانه نمیدم وسلام البته نظر شخصی منه نظرات دیگران هم محترمه

  • ashkan

    ۱۳۹۷/۶/۲

    wtf/:

  • Armin

    ۱۳۹۷/۴/۲۲

    ببخشید این تویوتا جی تی اتوماتیک هست چرا 3 تا پدال داره ترمز و گاز وسط هست ولی پدال 3 چی هشت گوشه گوشه سمت چپ هست اگه میشه جواب بدین

  • ARMIN

    ۱۳۹۷/۴/۲۲

    با سلام مورد اول دو ماشین ترمز ها هست ترمز جنسیس آشغال هست و تویوتا gt بهتره جنسیس 3800 سیسی هست درست ولی ماهی 1میلیون و500 پول بنزین میشه طراحی داخل تویوتا بهتره دریفت که تویوتا جنسیس رو نابود میکنه اسب بخار هم جنسیس قدرتمند تره مهم ترین نکات که خیلی بحث سرش هست شماها که میگین جنسیس تند تر میره قبول ولی اگه تویوتا رو تیونینگ کنی معلوم نی کی میبره

  • سپهر

    ۱۳۹۷/۲/۲۱

    سلام به همه من فکر میکنم این دو تنها وجه مشترکشون کوپه بودنشونه و اسپرت بودنشون خب جی تی ۲۰۰۰ سی سی هست جنسیس ۳.۸ وزن و ابعاد ماشین ها کاملا متفاوته اما هزینه نگهداری جی تی پایین تر و دوام و کیفیت بالاتری نصبت به جنسیس داره. در مقابل طراحی داخلی جنسیس بهتره خب این که کدوم بهتره بر میگرده به نیاز مشتری یکی قدرت موتور براش ملاکه و اسب بخار سرعت بالا یکی دریفت و جمع و جور بودن برای جاهای شلوغ از دید من ۲۰۰۰ سی سی و ۲۰۰ اسب و دف عقب بودن و جمع و جور بودن و هزینه نگهداری پایین،در ایران ارزش خرید بیشتری میتونه داشته باشه تا قدرت موتور و ۰ تا ۱۰۰ کمتر

  • Genesis coupe

    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳

    سلام دوستان جنسيس كوپه بسيار خودروى قدرتمندى است شتاب صفر تا صد در ٥/٩ و موتور ٣٨٠٠ سى سى و ٣٠٦ اسب بخار ولى ميدونين كه تويوتا جى تى ٨٦ اصلاً قابل مقايسه نيست اخه جنسيس كوپه ٦ سيلندر با ٤ سيلندر ژاپنى ٢٠٠٠ سى سى و ٢٠٠ اسب بخار و شتاب ٧/٤ كه اندازه سورن توربو هستش ولى در كل فقط جنسيس كوپه شير كره اى .

  • کیارش

    ۱۳۹۶/۱/۲۴

    سجاد حالا چرا قاط میزنی کسی نگفته جی تی چیزیشه همه هم میدونیم کلاس دو خودرو متفاوته ولی تو ایران متاسفانه این دو تا رو باهم مقایسه میکنند هیچ درگ ها هم که بماند هیچ سرش دعوا هم هست والله کسی این دوتارو باهم تو دنیا مقایسه نکرده

  • سجاد شیوانی

    ۱۳۹۶/۱/۲۳

    همه میدونیم که جنسیس غیر از حجم موتور هیچچچچچچی نداره که بگه هیچچیییی اصلا من نمیدونم چرا اینا باهم مقایسه میشند سیستم تعلیق جی تی کجا جنسیس کجا حالا هی بیاید سر این هم بحث کنید...