اُتکس
  • بررسی تیپ‌های مختلف کیا اپتیما 2014، محبوب هر خودرو دوست ( + تجربه کارشناسی )

نظرات (9)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۵/۴

بررسی تیپ‌های مختلف کیا اپتیما 2014، محبوب هر خودرو دوست ( + تجربه کارشناسی )

بررسی تیپ‌های مختلف کیا اپتیما 2014، محبوب هر خودرو دوست ( + تجربه کارشناسی )

معرفی اولیه

کیا اپتیما از گذشته به خودرویی مناسب خانواده و در عین حال مورد پسند جوانان معروف بوده است. همیشه تصور این بوده است که خودروهای خانوادگی طراحی سنتی و کسل کننده ای دارند اما اپتیما این سنت را به هم زد. طراحی ظاهری زیبا، پیشرانه قوی، فضای زیاد داخل و صندوق عقب و همینطور کارایی مناسب خودرو از عوامل محبوبیت آن بوده اند. به همین دلیل است که پس از گذشت 4 سال از تولید نسل 2014 این خودرو، هنوز هم بسیاری از خریداران به دنبال آن هستند. یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو، آپشن ها و امکانات رفاهی بسیاری است که در آن تعبیه شده است. کیا اپتیما همواره از دیگر خودروهای هم رده خود امکانات رفاهی بیشتری داشت و به همین دلیل هم در بسیاری از مقایسه ها، پیروز می شد. این خودرو یکی از اصلی ترین رقبای هوندا آکورد، هیوندا سوناتا و تویوتا کمری به حساب می آید که خود گویای کارآمدی زیاد این خودروست. کیا اپتیما در 4 تریم مختلف عرضه می شود که در مشخصات فنی تشابه بسیاری دارند اما در امکانات رفاهی بسیار تفاوت دارند و به همین دلیل رنج قیمت آن هم وسیع است. البته در ایران اپتیما بیشتر با دو تریم ساده و جی تی لاین شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی جداگانه هر یک از این تریم ها می پردازیم:

مشخصات
LX
EX
SX
Limited
حجم موتور (لیتر)
2.4
2.4
2.4
2.0 توربو
تعداد سیلندر
4
4
4
4
توان (اسب بخار)
192
192
192
274
گشتاور (نیوتن متر)
245
245
245
364
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
8.9
8.9
8.9
6.5
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)
243
243
243
245
جعبه دنده
6 سرعته اتوماتیک
6 سرعته اتوماتیک
6 سرعته اتوماتیک
6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
10
10
10
11
حجم صندوق عقب (لیتر)
440
440
440
440


اپتیما LX

این مدل از نظر امکانات و آپشن، ساده ترین مدل اپتیما به حساب می آید. تمامی تیپ ها به جز مدل limited، از موتور 2.4 لیتری سیلندر با قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتون متر بهره می برند و در تمامی تریم‌ها از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده است. برخی از امکانات پایه مدل LX عبارتند از: رینگ های 16 اینچی آلومینیومی، چراغ های مه شکن، کروز کنترل، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، بلوتوث برای ارتباط با تلفن و سیستم صوتی با 6 بلندگو و پخش کننده CD و پورت ورودی USB/iPod. یک پکیج اضافی با نام Convenience Plus وجود دارد که تجهیزاتی مانند صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت، شیشه های جلو پند لایه، آینه الکتروکرومیک و دوربین دید عقب  را به صورت سفارشی به آن اضافه می کند. 

اپتیما EX

در این مدل هم از پیشرانه ۲.۴ لیتری استاندارد استفاده شده است. برخی از تجهیزات رفاهی پایه این خودرو عبارتند از: صندلی راننده برقی، آینه الکتروکرومیک، شیشه‌های بهبودیافته، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی، دسترسی و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دو فضایی و تودوزی چرمی. این مدل هم مانند مدل LX، دارای آپشن‌هایی است که در یک پکیج به نام Premium عرضه می شود و در صورت نیاز، می‌توان آن‌ها را به صورت سفارشی تهیه کرد. تجهیزاتی نظیر سقف پانوراما، دوربین دید عقب، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در چهار جهت، فرمان مجهز به گرم کن، سیستم تهویه صندلی‌های جلو، گرم کن صندلی عقب، صندلی راننده مجهز به حافظه و سیستم صوتی با ۸ بلندگو. یک پکیج با نام Technology نیز وجود دارد که می‌توانید با تهیه کردن آن، سنسور پارک عقب، سیستم کمکی نقطه کور، سیستم هشدار ترافیک عبور در پشت خودرو، صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی و رهیاب ماهواره‌ای را به امکانات فوق اضافه کنید. 

اپتیما SX

این مدل نیز در پیشرانه تفاوتی با دو مدل فوق ندارد. امکانات رفاهی آن نیز تا حدی زیادی مشابه مدل پایه EX است اما امکاناتی نظیر رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی، سیستم تعلیق اسپورت، چراغ‌های عقب LED، صفحه کیلومتر شمار جدید و پدل شیفتر را علاوه بر آپشن‌های این مدل دارد. درست مانند مدل EX، این مدل نیز دارای دو پکیج Premium و Technology است که می‌توانید به عنوان آپشن اضافی آن‌ها را تعیین کنید. محتویات این دو پکیج با پکیج‌های مدل EX یکسان است. همچنین می‌توان به صورت سفارشی در این خودرو از موتور ۲ لیتری توربوشارژر استفاده کرد. 

اپتیما Limited

این مدل کامل‌ترین تریم اپتیما است و تنها مدلیست که از نظر پیشرانه نیز تفاوت‌هایی با مدل‌های پیشین دارد. موتور ۲ لیتری مجهز به توربو شارژر با توان ۲۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۶۴ نیوتون متر در این خودرو به کار رفته است. جعبه دنده این خودرو با مدل‌های دیگر تفاوتی ندارد و از همان جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده است. این خودرو علاوه بر امکانات رفاهی مدل‌های فوق، چراغ‌های جلو زنون، تزئینات ویژه داخلی و خارجی، چراغ‌های مه شکن LED و ترمز دستی الکترونیکی را به شما عرضه می‌کند. 

تجربه کارشناسی:

رخ کیا اپتیما 2014 از جلو
نمای کیا اپتیما 2014 از عقب
کیا اپتیما 2014 از کنار و جلو
کیا اپتیما 2014 از کنار و عقب

یک کیا اپتیما کارشناسی شده مدل 2014 با اینکه به نظر خودرو سالم و بدون اشکال به نظر میرسید ولی با نظریات کارشناسی به نتیجه ی دیگری در مبحث بدنه رسیدیم:

وضعیت بدنه:درب عقب و‌گلگیر عقب سمت شاگرد رنگ شدگی دارد.خط و خش و قلم گیری و لیسه گیری و صافکاری بیرنگی دارد. وضعیت فنی:فنی سالم.


نمای جلو کیا اپتیما 2014

یک کیا اپتیما کارشناسی شده مدل 2014 که با گفته های فروشنده در مبحث بدنه مغایرت فراوانی داشته. به نظرات کارشناس توجه کنید:

وضعيت بدنه:درب موتور تعويض شده و گلگير جلو سمت شاگرد تعويض استوك و سینی جلو سمت شاگرد جزيی ضربه خورده وضعيت فنی: جلوبندی نياز به تعمير دارد.

نمای سه رخ جلو کیا اپتیما 2014
نمای عقب و کنار کیا اپتیما 2014

یک کیا اپتیما کارشناسی شده مدل 2014 کاملا سالم و بدون مشکل از دید کارشناس :

وضعیت بدنه:بدون رنگ شدگی. وضعیت فنی:فنی سالم.


تفاوت مدل ساده و جی تی لاین


همانطور که گفته شد، در ایران تقسیم بندی مدل‌های اپتیما در میان اکثریت افراد به خصوص با عرضه سری‌های 2016 آن به گونه‌ای است که بیشتر با دو تریم ساده و جی‌تی لاین شناخته می‌شود. از دلایل این موضوع نیز می‌توان موقعیت مناسب این خودرو در بازار و گسترش فروش آن با عبارت‌های بازازی نام برد و در واقع مقصود از تریم ساده، هر یک از تریم‌های بالا با سطح متغیری از امکانات است و  بسته به اینکه این خودرو سفارش چه کشوری باشد، آپشن های مختلفی در آن تعبیه می شود. از نظر پیشرانه، این دو تریم با هم تفاوتی ندارند. تنها تفاوت میان این دو، برخی تفاوت های ظاهری و آپشن هایی است که برای آن ها در نظر گرفته شده است. مدل جی تی لاین امکانات زیر را علاوه بر امکانات پایه هر مدل داراست: ارتفاع کمی پایین‌تر، سپرهای اسپرت تر، حذف هالوژن‌ها و تعبیه ورودی هوا  روی سپر جلو، چراغ‌های زنون جلو (یک عدد زنون باقابلیت تنظیم نوربالا و  پایین بجای دو عدد زنون مجزا تعبیه‌شده است) با سیستم چرخ خودکار در  پیچ‌ها، چراغ‌های تیره‌تر عقب، رینگ‌های متفاوت به همراه ترمزهای برمبو،  دیفیوز جدید و بهینه‌شده بر روی سپر عقب، طراحی متفاوت و اسپرت تر رکاب‌های  زیر درب­ها و اگزوزهای بهینه‌شده از طراحی به‌مراتب زیباتر، اسپرت­تر و  جذاب‌تر.

سه رخ اپتیما ۲۰۱۴


عملکرد فنی

همانطور که گفته شد مدل‌های LX، SX و EX از موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتون متر بهره می‌برند که این نیرو توسط گیبرکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. میانگین مصرف سوخت ترکیبی مدل‌های مجهز به این موتور ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر است. شتاب صفر تا صد این مدل‌ها نیز ۸.۹ ثانیه است. موتور مدل Limited که ۲ لیتری با قدرت ۲۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۶۴ نیوتون متر است و مجهز به جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک است، مصرف سوختی معادل ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل همانطور که انتظار می‌رود تفاوت چشمگیری با مدل‌های دیگر دارد و این عدد ۶.۵ ثانیه گزارش شده است. فرمان‌ پذیری هر چهار مدل چندان رضایت بخش نیست و لذت خوب رانندگی با یک خودرو اسپورت را به شما نمی‌دهد. نکته دیگری که لازم است درباره این خودرو گفته شود این است که موتور توربو، حساسیت نسبتا زیادی به هوای داغ دارد و باعث کاهش چشمگیر در عملکرد آن می‌شود. 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری این خودرو چه در داخل و چه در خارج آن، کاملا قابل قبول و حساب شده است. چراغ‌های کشیده، جلو پنجره عظیم،برجستگی‌ها و خطوط به کار رفته در بدنه، طراحی جدید رینگ‌ها و دیفیوزر عقب خودرو عواملی هستند که ظاهری زیبا و شیک به این خودرو داده‌اند. این تغییرات باعث شدند از هر رده سنی، طرفداران زیادی برای این خودرو پیدا شود. رینگ‌های بزرگ ۱۶ تا ۱۸ اینچی آلومینیومی و بدنه کشیده از دیگر عوامل محبوبیت این خودرو هستند. 

عقب اپتیما ۲۰۱۴
جلو اپتیما ۲۰۱۴
نیم رخ اپتیما ۲۰۱۴ (۲)
سه رخ عقب اپتیما ۲۰۱۴

در داخل خودرو شاهد طراحی ساده و در عین حال مدرنی هستیم. در اولین نگاه به داخل خودرو، رنگ مشکی ساده و پلاستیک نرم و مرغوب در کنار امکانات نسبتا زیادی را شاهد هستیم. یکی از تفاوت‌های ظاهری مدل Limited با دیگر مدل‌ها، کیفیت بهتر مواد به کار رفته در داخل خودروست.  فضای داخلی خودرو زیاد است و جا پا کافی برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد. تنها ایرادی که از این طراحی می‌توان گرفت ارتفاع پایین سقف و فضای کم برای سر سرنشینان عقب است و دلیل آن هم طراحی قوس مانند سقف آن است. این مشکل در سقف پانوراما بیشتر حس می‌شود. فضای صندوق عقب ۴۴۰ لیتر است که برای یک خانواده پر جمعیت هم کافی است. 

داخل اپتیما ۲۰۱۴ (۲)
داخل اپتیما ۲۰۱۴
صندلی‌ها و سقف اپتیما ۲۰۱۴
داشبورد اپتیما ۲۰۱۴

نتیجه گیری

کیا همواره حضور پررنگی در بازار خودرو ایران داشته است. اپتیما هم چند سالی است که از محبوبیت خوبی در این بازار برخوردار است. نسل جدید این خودرو که تغییرات بسیاری در پلتفرم خود داشت، محبوبیت بیشتری هم پیدا کرد. همانطور که گفته شد برخی از دلایل محبوبیت این خودرو، بازار خوب دست دوم، ظاهر شیک و مدرن و عملکرد مناسب است. ضمن این که شرکت کیا همواره خدمات پس از فروش خوبی داشته و عمدتا خودروهای این شرکت با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه نمی‌شوند. اگر تمامی این عوامل را کنار هم بگذارید، دلیلی برای مخالفت با این خودرو وجود نخواهد داشت. 

جلو اپتیما ۲۰۱۴ (۲)

قیمت

از آنجایی که امروزه هر لحظه شاهد آمار و ارقام جدیدی از قیمت خودروها هستیم و این موضوع در خودروهای وارداتی و مونتاژی بیشتر دیده می‌شود، به شما سیستم قیمت روز خودروی اتکس را پیشنهاد می‌کنیم. در این سیستم هوشمند تنها کافیست که برند، مدل و سال تولید خودرو مورد نظر خود را چه در انواع نو و چه در انواع کار کرده انتخاب کنید تا خروجی سیستم برای شما در ۳ حد قیمت بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار نمایش داده شود. لازم به ذکر است که این سیستم هوشمند به صورت کاملا هوشمند و منطبق بر شرایط روز بازار بوده و شما می‌توانید به راحتی پس از دریافت اطلاعات قیمت، در صورت تمایل از خدمات کارشناسی برای خودرو انتخاب شده نیز بهره مند شوید. 

قیمت کیا اپتیما

قیمت کیا اپتیما GT Line

کارشناسی

زمانی که صحبت از خرید خودرویی در این رده قیمتی است، برای جلوگیری از ضررهای هنگفت احتمالی، کارشناسی خودرو اهمیت بسزایی دارد و نیاز به تبحر فراوانی دارد. ضمنا به یاد داشتن تمامی نکات هنگام خرید خودرو کار ساده‌ای نیست و همچنین تغییرات کیفیت روزانه خودروهای مونتاژی باعث شده خرید خودرو دست دوم تبدیل به یک کابوس شود و ریسک و دلهره فراوانی داشته باشد. در این هنگام است که هنر کارشناسی خودرو، راهی مطمئن برای خرید خودرو کارکرده بوده و همراهی یک کارشناس خبره، ریسک ضرر و زیان‌های احتمالی را به طور کامل از بین می‌برد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاه‌های روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم می‌سازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیل‌های مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری کیا اپتیما در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید. 

نظرات

  • شهرام

    ۱۴۰۱/۷/۳

    سلام دوستان من ۲ هفته هست یک اپتیما ۲۰۱۴ خريدم بسیار راضی هستم فقط یه مشکل دارم ،از زمانی که لاستیک هاش را عوض کردم و سایز ۲۲۵×۴۵×۱۸ انداختم ارتفاع خودرو یکم پایین اومده و زيرش روی دست انداز گیر ميکنه، لطفا راهنمایی کنید ميشه ارتفاع خودرو را یکم بالا برد؟ توسط جلوبند

  • مجید

    ۱۴۰۰/۱۱/۱۳

    سلام ماشینم اپتیما۲۰۱۴هست وخیلی نرم و عالی ولی وقتی حرکت میکنم در دندهDپشت چراغ قرمز که ترمز میگیرم احساس میکنم یکم زور میزنه خ کم انگار گاز میخوره ولی تا خلص میکنم باز اروم میشه علت چیه بنظرتون

  • ملیحه

    ۱۴۰۰/۸/۲۲

    پسرم مریض وسرطان داره آرزوش داشتن اپتیماس میگه حتی داخل خوابم نمیتونم ببینم صفحه گوشیش همش عکس اپتیماس. هرکی تونست عکس از نزدیک ماشینشو به واتساپش بفرسته مرسی09921254707

  • عماد

    ۱۳۹۸/۶/۴

    <script>alert(123);</script>

  • ارش

    ۱۳۹۸/۶/۴

    خوبه ماشین

  • مهران

    ۱۳۹۸/۱/۲

    من یه ساله اوپتیما دارم فقط یه اشکال داره خیلی میکوبه اونم لاستیکه شو عوض کردم یه سایز بزرگتر انداختم خوب شد در کل ماشینه خوبیه

  • سلوکی

    ۱۳۹۷/۱۰/۱۷

    دو روزه خریدیم واقعا عالییه قبل از سوار شدن به این ماشین تو عمرم تا حالا سوار ماشین خارجی نشده بودم و وقتی به همراه فروشنده با ماشین یه دور زدم احساس کردم دارم ماشینی با ابعاد تانک و شتاب عالی و لوکس میرونم خیلی شوکه شدم ک اینقد این ماشین فوقلادس و تا الان سوار گاری بودم تا حالا اتوماتیک نرونده بودم قبلش هم پارس داشتم انصافا ماشین خارجی کحا و داخلی کجا ! اوناییکه میخوان بخرن شک نکنن ماشین فوقلاده نرمه و زیباست داشبوردش خیلی خیلی لوکسه بعد سوار سوناتا شدم اصلا اون حسی ک تو اپتیما داشتم تو سوناتا پیدا نکردم و بد بود داشبردش تخیلی و جنسش بد بود شتابش متوسط صدای موتورش خیلی زیاد بود هیکل خیلی کوچیکی داشت اصلا هم قشنگ نبود و اصلا نمیشه با اپتیما مقایسه کردش خلاصه شب خوابم نبرد تا فردا صبح خریدمش الان دوروزه هنوز باورم نمیشه اپتیما دارم !

  • احسان

    ۱۳۹۷/۵/۹

    من الان ٧ ماه اپتيما دارم قبل اينم بنز c200 داشتم مدل اپتيماي من ٢٠١٤ ماشين خوبي يكم مصرفش بالاسطراحي داخلش خوبه بيرونشم خوبه شتابش نسبت به كلاس خودرو خوبه بزرگترين ايراد كمكاش كه خيلي زود خراب ميشه و ماشين ميكوله هر ٣٠ ٤٠ هزارتا بايد سوپاپاي كمك عوض شه غير اون من مشكلي تا حالا نديدم

  • حسین روشنایی

    ۱۳۹۷/۵/۵

    دوستان دوستان.یکم به پولی که دارین خرج یک ماشین میکنید ارزش قاعل باشید. مثلا یکنفر 100 م پول میخواد بده ماشین ولی فقط از ماشینایی که میشناسه یکی کمریه یکی اپتیما. اگه رنج قیمتیتون 100 ملیونه انتخابهای مثله اپتیما 2010.سوناتا2010.ماکسیما.کمری 2009.یا 2010.کیا اپیروس 2009.کیا اسپرتیچ 2010.کهیوندای توسان 2010.مزدا 3 مدل 90.91.کیا سراتو 2011.تویوتا کرولا 2012سیترون c5 مدل 2010 2011 که از بین ایناها بنظرم من سیتروءن c5 خیلی بهتره. اگر هم دنبال ماشین صفر میگردید.تو این رنج قیمت ( 100 م به پایین) 90 % چینی و وقت بینشون سانگ یانگ تیوولی چینی نیس.انتخاب با خودتونه.