اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۵/۱۵

بررسی تیپ های رانا + همراه با جدول مقایسه

بررسی تیپ های رانا + همراه با جدول مقایسه

رانا، محصول سدان جمع‌وجور ایران‌خودرو، بر پایه پلتفرم پژو 206 صندوقدار (206SD) طراحی شده است. تولید این خودرو از سال 1391 آغاز شد و با بومی‌سازی ظاهر، کابین و برخی تجهیزات، هدفش ارائه یک گزینه اقتصادی برای خانواده‌های متوسط بود. شاسی و ابعاد کلی آن، هندلینگ چابک در شهر و هزینه نگهداری معقول از ویژگی‌های مثبتش به شمار می‌روند، هرچند که کیفیت متریال کابین در سال‌های اولیه و فضای محدود عقب، از جمله انتقادهای رایج بوده است. طراحی خارجی رانا با بدنه سه‌محفظه و ورق‌های فولادی با ضخامت 0.7 تا 2.5 میلی‌متر، سپر و چراغ‌های بازطراحی‌شده و صندوق عقب متفاوت ارائه شده است. در داخل کابین، چیدمان به‌طور کلی از 206SD الهام گرفته شده، اما در تیپ‌های جدیدتر رانا پلاس، صفحه کیلومتر و نمایشگر مرکزی به‌روزتر شده‌اند. پیشرانه پایه TU5 با حجم 1.6 لیتر و 16 سوپاپ در اکثر تیپ‌ها به گیربکس دستی 5 سرعته متصل است؛ در حالی که رانا پلاس MT6 با موتور TU5+ و گیربکس 6 سرعته عرضه می‌شود.

انتخاب سردبیر:

برای بررسی دقیق و دیدن نظرات کاربران در مورد رانا پلاس میتوانید مقاله "بررسی اجمالی رانا پلاس و نظرات مردمی" را مطالعه کنید

رانا EL

مدل پایه رانا با تمرکز بر کاهش هزینه‌ها و رعایت حداقل استانداردهای ایمنی و فنی به بازار عرضه شده است. این مدل شامل دو کیسه هوا، سیستم ترمز ABS/EBD، فرمان هیدرولیک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و تهویه دستی به عنوان تجهیزات اصلی می‌باشد. هدف از طراحی این تیپ، تأمین نیازهای اساسی برای تردد در شهر با هزینه مالکیت کمتر است.

  • مه‌شکن جلو/عقب: ندارد؛ روشنایی کمکی در مه در این تیپ حذف شده است.

  • شیشه‌بالابر برقی چهاردر: ندارد؛ تنها جلو برقی یا عقب دستی است.

  • قفل شیشه‌های عقب: ندارد؛ کنترل والدین برای شیشه‌های عقب موجود نیست.

  • سیستم عیب‌یابی (OBD پیشرفته): ندارد؛ امکانات عیب‌یابی محدودتر است.

  • تنظیم زاویه نور چراغ‌ها: ندارد؛ امکان تغییر ارتفاع نور چراغ جلو تعبیه نشده است.

  • تنظیم ارتفاع صندلی‌های جلو: ندارد؛ صندلی‌ها تنها به‌صورت طولی تنظیم می‌شوند.

رانا el از نمای روبرورانا el از نمای کناری سمت رانندهرانا el از نمای فرمان و داشبورد

رانا LX

نسخه بهبود یافته‌ای که نسبت به EL ارائه شده، بیشتر بر رفاه و ایمنی در رانندگی روزمره تمرکز دارد. بدون اینکه تغییرات اساسی در قوای محرکه ایجاد کند، تجربه کاربری بهتری نسبت به تیپ پایه فراهم می‌آورد و برای استفاده خانوادگی گزینه‌ای مناسب‌تر است.

  • مه‌شکن جلو و عقب: اضافه می‌شود؛ دید بهتر در شرایط نامساعد جوی.

  • شیشه‌بالابر برقی هر چهار پنجره: اضافه می‌شود؛ راحتی سرنشینان عقب.

  • قفل شیشه‌های عقب: اضافه می‌شود؛ ایمنی کودکان بهبود می‌یابد.

  • سیستم عیب‌یابی: اضافه می‌شود؛ دسترسی بهتر به خطاهای فنی خودرو.

  • تنظیم زاویه نور چراغ‌ها: اضافه می‌شود؛ تطبیق نور چراغ با بار خودرو.

  • تنظیم دستی ارتفاع صندلی‌های جلو: اضافه می‌شود؛ ارگونومی بهینه برای راننده.

رانا lx از نمای روبرورانا lx از نمای عقب

رانا پلاس

رانا پلاس با تغییراتی در طراحی و کابین، به همراه امکانات رفاهی و هوشمند جدید به بازار آمده است. سیستم محرکه در نسخه 5 سرعته، مشابه رانا معمولی است؛ شتاب تقریبی صفر تا صد آن نزدیک به 12 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر، آن را به گزینه‌ای اقتصادی برای استفاده‌های روزمره تبدیل می‌کند. کابین با صفحه کیلومتر جدید و نمایشگر مرکزی بزرگ‌تر، حس به‌روزی را به کاربر منتقل می‌کند.

  • بلوتوث سیستم صوتی: اضافه می‌شود؛ اتصال بی‌سیم تلفن و پخش موسیقی.

  • کلیدهای کنترلی روی فرمان: اضافه می‌شود؛ کنترل صدا و ترک بدون برداشتن دست.

  • کروزکنترل: اضافه می‌شود؛ تثبیت سرعت در بزرگراه‌ها و کاهش خستگی.

  • نمایشگر دمای محیط: اضافه می‌شود؛ اطلاع از شرایط بیرون کابین.

  • سیستم کنترل بخار بنزین (EVAP): اضافه می‌شود؛ کاهش انتشار بخارات سوخت.

  • روشنایی راهنما (Follow-Me-Home): اضافه می‌شود؛ روشن ماندن چراغ‌ها هنگام پیاده‌شدن.

  • طراحی به‌روز کابین/پنل ابزار: اضافه می‌شود؛ گرافیک نو و نمایشگر مرکزی بزرگ‌تر.

رانای پلاس از نمای کناریرانا پلاس از نمای داشبوردرانا پلاس از نمای عقب

رانا پلاس سقف شیشه‌ای (پانوراما) MT6

مدل برتر خانواده با سقف شیشه‌ای پانوراما، گیربکس دستی 6 سرعته داخلی و پیشرانه TU5+ عرضه می‌شود. با توان 113 اسب‌بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر، این مدل چابکی بیشتری نسبت به نسخه‌های 5 سرعته ارائه می‌دهد. ترکیب ظاهری اسپرت‌تر، دنده اضافی برای بزرگراه و امکانات رفاهی کامل، این تیپ را به گزینه‌ای جذاب برای رانندگی روزمره و سفر تبدیل می‌کند.

  • گیربکس 6 سرعته دستی (MT6): اضافه می‌شود؛ دور موتور پایین‌تر در کروز و کاهش مصرف/صدا.

  • موتور TU5+ (113 اسب‌بخار/144 نیوتن‌متر): قوی‌تر؛ کشش بهتر در سبقت و شیب.

  • سقف پانوراما: اضافه می‌شود؛ نورگیری و حس فضایی بازتر در کابین.

رانای پلاس پانوراما از نمای روبرورانای پلاس پانوراما از نمای داشبورد و سانروفرانای پلاس پانوراما از نمای عقب

جدول مقایسه تیپ‌ها

رانا EL

رانا LX

رانا پلاس (5 سرعته)

رانا پلاس پانوراما MT6

ویژگی/مشخصه

TU5، 1.6 لیتر، 16 سوپاپ

TU5، 1.6 لیتر، 16 سوپاپ

TU5، 1.6 لیتر، 16 سوپاپ

TU5+، 1.6 لیتر، 16 سوپاپ

موتور

105 @ 5800

105 @ 5800

105 @ 5800

113

توان (اسب‌بخار)

حدود 142

حدود 142

حدود 142

144

گشتاور (نیوتن‌متر)

دستی 5 سرعته

دستی 5 سرعته

دستی 5 سرعته

دستی 6 سرعته (MT6)

گیربکس

جلو

جلو

جلو

جلو

محور محرک

حدود 12–13

حدود 12–13

حدود 12

بهتر از 12

شتاب 0–100 (ثانیه)

حدود 6.6–7

حدود 6.6–7

6.6

حدود 6–6.5

مصرف ترکیبی (L/100km)

2 (راننده/سرنشین)

2 (راننده/سرنشین)

2 (راننده/سرنشین)

2 (راننده/سرنشین)

کیسه‌هوا

دارد

دارد

دارد

دارد

ABS/EBD

دارد

دارد

دارد

دارد

فرمان هیدرولیک

دارد

دارد

دارد

دارد

آینه‌های جانبی برقی

دستی

دستی

دستی

دستی

تهویه مطبوع

ندارد

دارد

دارد

دارد

مه‌شکن جلو/عقب

دستی/غایب

برقی

برقی

برقی

شیشه‌بالابر جلو

ندارد

دارد

دارد

دارد

شیشه‌بالابر عقب

ندارد

دارد

دارد

دارد

قفل شیشه‌های عقب

ندارد

دارد

دارد

دارد

سیستم عیب‌یابی (OBD)

ندارد

دارد

دارد

دارد

تنظیم زاویه نور چراغ‌ها

ندارد

دارد

دارد

دارد

تنظیم ارتفاع صندلی جلو

ندارد

ندارد

دارد

دارد

بلوتوث صوتی

ندارد

ندارد

دارد

دارد

کلیدهای کنترلی روی فرمان

ندارد

ندارد

دارد

دارد

کروزکنترل

ندارد

ندارد

دارد

دارد

نمایشگر دمای محیط

ندارد

ندارد

دارد

دارد

EVAP (کنترل بخار بنزین)

ندارد

ندارد

دارد

دارد

Follow-Me-Home

ندارد

ندارد

دارد

دارد

صفحه کیلومتر/نمایشگر جدید

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

سقف پانوراما

مشترک

مشترک

مشترک

مشترک

بدنه فولادی 0.7–2.5 میلی‌متر

توضیح: مقادیر «حدود» بر اساس اطلاعات رایج این کلاس و اعلام‌های نزدیک به کارخانه درج شده‌اند و ممکن است بسته به سال مدل/استانداردها اندکی تغییر کنند.

نتیجه‌گیری

اگر هزینه اولیه برایتان مهم‌ترین نکته است و با تجهیزات پایه مشکلی ندارید، رانا EL بهترین انتخاب اقتصادی به حساب می‌آید. برای خانواده‌ها که به رفاه روزمره اهمیت می‌دهند، رانا LX با مجموعه‌ای از امکانات کاربردی، تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند. اگر به دنبال یک کابین به‌روزتر و امکانات رفاهی مدرن هستید، رانا پلاس گزینه‌ای متعادل با هزینه مالکیت منطقی است. در نهایت، اگر به دنبال چابکی بیشتر در جاده، کروز کم‌مصرف‌تر و ظاهری جذاب‌تر هستید، رانا پلاس پانوراما MT6 با موتور TU5+ و دنده ششم، کامل‌ترین و آینده‌نگرانه‌ترین گزینه در این خانواده به شمار می‌رود.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش