نظرات (20)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۲۲
در این گزارش از اُتکس به بررسی MVM 550 خواهیم پرداخت؛ خودرویی که به نظر میرسد از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و بتواند توجهها را به سوی خود جلب کند.
خودروی MVM 550 که مدل E5 کمپانی خودروساز چینی چری است بر روی همان پلتفرم چری A5 یا MVM 530 تولید شده است. MVM 550 در کلاس سدان متوسط آمده تا با شرایط بهتر بهلحاظ ارائهی امکانات و هزینهی مناسب، رقیب خودروهایی همچون جک J5 و کیا سراتو باشد. در حال حاضر دو مدل جعبه دندهی دستی و اتوماتیک آن در بازار ارائه میشود که در مدل اتوماتیک حجم پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی و توان تولیدی ۱۳۹ اسببخار معرفی شده است. همچنین در این مدل حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر عنوان شده است.
پیشرانهی MVM 550، موتور ACTECO با عملکردی قدرتمند بوده که محصول مشترک کمپانی چری و AVL است. این پیشرانه از پس استانداردهای امریکایی و اروپایی شامل طی مسیر ۳.۰۰۰.۰۰۰ کیلومتر و ۱۰.۰۰۰ ساعت کارکرد مداوم تحت شرایط سخت برآمده است. تست شرایط سخت و دمای حد بالا، کارکرد عالی خودرو در وضعیتهای دشوار را گواهی میکند.
جعبه دندهی دستی (MT) استاندارد ۵ سرعته برای لذت تعویض دنده توسط راننده با کارکردی روان و آسان، پویایی مناسبی را بههمراه دارد. جعبه دندهی اتوماتیک (CVT) آن بهجای استفاده از ساختار ترکیب دندههای پیچیده از دو گروه تسمهی فولادی برای انتقال قدرتهای متغیر بهطور هوشمندانهای بهره گرفته است.
در سیستم تعلیق، MVM 550 از کمپانی انگلیسی LOTUS برای تهیهی قطعاتی مانند فنرها، کمک فنرها، نوار تثبیت کنندهی افقی و تنظیم کنندهی مجدد، برای ایجاد ساختاری صلبتر، رانندگی پایدارتر و هندلینگ قویتر کمک گرفته است. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون مستقل و سیستم تعلیق عقب از نوع مستقل چند اتصالی است. ساختار ساده و طرح کامپکت خودرو بهطور مؤثری فضای داخلی را افزایش داده و راحتی و پایداری را در عین کاهش نویز و ارتعاش شاسی ایجاد کرده است. چرخهای عقب با بهرهگیری از اتصال سه عضوی و کنترل چند جهته، اطمینان در فرمانپذیری و پایداری را ارائه می کنند و با استفاده از سیستم تنظیم مستقل خود، شعاع گردش کوچکتر، انعطافپذیری بیشتری را به راننده اعطاء میکنند. در تکانهای شدید نیز کمکفنرهای دوبل آن اثر دمپینگ بهتری را از خود نمایش میدهند تا راننده رانندگی نرمتر و بیصداتری را تجربه کند.
طراحی خودرو تماما آکوستیک بوده و از کاربردهای مهندسی کنترل نویز پیشرفته در آن استفاده شده تا نویز منتشر شده از قطعات درگیر را کاهش دهد و برای این منظور از مواد عایق صدا و کاهش نویز در قطعات اصلی خدمت گرفته شده است.
با بهرهگیری از فناوری جوش لیزری تمام قطعات فلزی بدنه بهصورت یکپارچه، کالبدی صلب را به وجود آوردهاند. تیرهای با استحکام بالا در میان قطعات جلو و عقب خودرو قرار گرفتهاند تا انرژی حاصل از برخورد را جذب کنند. در دربهای جلو از صفحهی ضد برخورد استفاده شده و در دربهای عقب میلههای فولادی، انرژی حاصل از برخورد را تا جای ممکن جذب میکنند تا صدمهای به راننده و سرنشینان وارد نشود. جلوی خودرو به دو ایربگ SRS مجهز شده تا بلافاصله پس از دریافت فرمان از ABM، عمل کرده و جلوی هر صدمهای را بگیرد. سیستم ترمز نیز به ABS و EBD(توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) تجهیز شده تا از قفل شدن چرخها جلوگیری کرده و خط ترمز را کوتاهتر کند و در زمان گرفتن ترمز خودرو منحرف نشود.
چراغهای جلو که دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند مانند چشمهای عقاب طراحی شدهاند با لامپهای کریستالی، نوری عمیق را در راستایی پایدار ایجاد میکنند. پرتوهای نور این چراغها به صورت مشخص در شب، شعاع بیشتری را برای رانندگی ایمنتر پوشش میدهند. قابلیت تنظیم ارتفاع نیز تابش بهترین حالت نور را بر روی سطوح مختلف میسر میسازد.
جلوپنجرهی U شکل با آبکاری کروم دارای زیبایی بیآلایشی است و خطوطی ساده دارد که موجب ورود جریان هوا به شکلی مطلوب میگردد. سقف خودرو، انحنایی با شعاع زیاد دارد که در خودرو فضای بیشتری را فراهم میکند و نرم و صافتر به نظر میرسد. در بخش عقب خودرو نیز ارتفاع ستون به حدی است که فضای سرنشنیان عقب بسیار گسترده بوده و برای افراد بلند قد نیز مشکل فضا وجود نخواهد داشت. خطی که شیشههای کناری را از بدنهی خودرو جدا میکند (Waist line) در بخش انتهای خودرو به قسمت بالای چراغهای عقب میرسد و نه تنها ظاهر پویای خودرو را بهبود میبخشد بلکه ضریب درگ را به ۰.۳ کاهش میدهد تا مقاومت خودرو در برابر هوا کمتر شده و لذت رانندگی بیشتری را به ارمغان آورد.
آینههای جانبی برقی که بهصورت یکپارچه همرنگ بدنهی خودرو هستند از داخل خودرو قابل تنظیم بوده و بهراحتی با فشردن دکمهی برقی تنظیم میشوند. نوع طراحی خطوط برجستهی دوگانه میدان دید وسیعتری را در اختیار راننده قرار میدهد و سیستم گرمایش برقی نیز سطح آینهها را از وجود بخار در روزهای بارانی و برفی محافظت میکند.
رینگهای آلیاژی چرخها که دارای هفت عدد اسپوک با خطوط تیز هستند جلوهای زیبا و در عین حال اسپورت به آن بخشیدهاند. آلیاژ آلومینیوم بهکار رفته سبک است و باعث انتقال حرارت مناسب، رانندگی متوازن و لذتبخش در جاده میشود.
داشبورد خودرو که بهشکل بال و بهصورت یکپارچه طراحی شده، منحصربهفرد و شیک است، صفحه نمایشی با کارکردهای مشخص و دستگیرهی چرخشی دارد و کار کردن با آن آسان است. با استفاده از فناوریهای پیشرفتهی بهکار گرفته شده، راننده از رانندگی راحت و بهینه لذت میبرد.
فرمان خودرو که استایلی ورزشی دارد از نوع سه ستونه است و دارای قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع بوده و بههمراه صندلی قابل تنظیم در سفرهای طولانی خسته کننده نیست و همچنین تضمین کنندهی رانندگی ایمن است. دکمههای تنظیم سیستم صوتی که با آبکاریهای تیتانیوم و نقره مزین شدهاند بهصورت یکپارچه عمل کرده و کار با آنها بسیار ساده و روان است. هیچ چیز به جز لذت رانندگی روان نمیتواند تمرکز راننده را منحرف کند.
صفحهی نمایشگر مابین عقربههای کیلومترشمار و دور موتور، بهصورت چندمنظوره و به رنگ آبی ساخته شده و نشان دهندهی اطلاعات جامعی (شامل زمان، کیلومتر طی شده، مصرف سوخت لحظهای، مصرف سوخت متوسط و غیره) است که بهراحتی اطلاع از وضعیت خودرو را ممکن میسازد.
آینهی دید عقب در خودرو دارای قابلیت آنتیرفلکس بوده و نور خودروهای پشت سر به هیچ عنوان موجب اذیت و آزار راننده نمیشود و در عین حال باعث پاسخ سریع راننده به هشدارهای ارسال شده از پشت سر شده تا ایمنی بیشتری را فراهم کند. سانروف ساخته شده توسط شرکت وباستو برقی بوده و دارای قابلیت حرکت در دو مسیر در فضای ایجاد شده برای آن است. در حین رانندگی در مکانهای طبیعی و مناظر چشمنواز این قابلیت باعث میشود تا با نزدیکتر شدن به مکانهای توصیف شده، رانندگی هیجانانگیزی حاصل شود. صندلیهای خودرو به رنگ بژ و با سبک کلی ساده و شیک ساخته شدهاند. سیستم گرمایش صندلی و گرمکن سریع، لذت محیط گرم خانه در زمستان را به ارمغان میآورد. (صندلی به رنگ مشکی نیز بهصورت آپشن ارائه شده است.)
قیمت MVM 550 در دو مدل دندهای و اتوماتیک به ترتیب، حدود ۵۳ و ۶۱ میلیون تومان اعلام شده است. MVM 550 موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز شده است.
در کل MVM 550 در بین هم ردههای داخلی و خارجی خود، یک تازه وارد محسوب میشود که هنوز بهطور کامل امتحان خود را پس نداده است و باید منتظر بود تا بازخوردهای آن از طرف خریداران نقل شود تا اگر در خرید آن شک و تردید وجود دارد، بتوان با استفاده از تجربیات دیگران بهترین انتخاب را انجام داد. اما بی شک تجهیزات و ادوات ارائه شده در این خودرو همانطور که خودروساز نیز به آنها اشاره داشته، همگی دارای کیفیت بالای تولید کنندههای اروپایی هستند و از این رو اطمینان به خرید آن را بیش از پیش تضمین میکنند.
جدول مشخصات
|
|
---|---|
مشخصات
|
MVM 550
|
نوع موتور
|
ACTECO
|
حجم موتور
|
۱۹۷۱ سیسی
|
توان
|
۱۳۹ اسببخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
|
گشتاور
|
۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه
|
حداکثر سرعت
|
۱۸۵ کیلومتر در ساعت
|
سیستم تعلیق جلو
|
مستقل، مکفرسون
|
سیستم تعلیق عقب
|
مستقل، چند اتصالی
|
نوع کالیپرهای ترمز جلو
|
دیسکی
|
نوع کالیپرهای ترمز عقب
|
دیسکی
|
نوع گیربکس
|
CVT - ۵ سرعته دستی
|
فاصله بین دو محور
|
۲۶۰۰ میلیمتر
|
وزن خالص
|
۱۴۰۱ کیلوگرم (گیربکس CVT) - ۱۳۶۶ کیلوگرم (گیربکس دستی)
|
ظرفیت باک
|
۵۰ لیتر
|
اندازه تایرهای جلو و عقب
|
۵۵/۱۹۵ R 15
|
YASIN
۱۴۰۲/۶/۲
Ajkije8iek
امیر
۱۴۰۱/۱۰/۲۲
550 معرکس من ادم خوش مسافرتی هستم از سال ۹۴ این خودرو را دارم راحت ۱۸۰ پر میکنه واقعا عالیه بعد از ۲۲۰ هزار کیلومتر کار کرد هنوز مثل صفرش کار میکنه صد شرف داره به ماشین های ایرانی که با ۲ تا کار کرد خراب میشن نمیشه گاز داد
امیر
۱۴۰۰/۱۰/۲
ولا. من همین دیروز خریدم مدل 96. 310 تومن از صدای استارت و موتور و داخلش مشخصه که ماشین فوقالعاده ای صدای موتور داخل اتاق شنیده نمیشه زیرپا نرمی داره خودم دنا پلاس 99 داشتم فروختم اینو خریدم اون کجا و این کجا دقیقا مثل اینه که از پراید سوار 206 اس دی بشید. بهترین مدل اتومات رنج قیمتی.
مقدس داداشی اردبیلی
۱۴۰۰/۹/۱۳
نظربنده درموردخودرو MVM550دنده دستی که خودم یه مدل94دارم هنوزهم دارمش( سواری وفنی )بهترازخودروهای ایرانی هست .وموتور دوهزارپرقدرت روشاسی سوارهست بدون کوچکترین صدای موتورداخل کابین نمیاد.فقط درزمستان یه کمی سواری نسبت به خودروایرانی خشکتر هست.ولی بازم هم تکرارمیکنم ازهمه خودروهای ایرانی بهترهست .قابل مقایسه فقط با دنا اتومات توربوپلاس هست .چونکه تمام خودروهای ایرانی راداشتم وصفر سوارم درحقیقتMVM550یا530پرقدرت.وموتورتیگوفایوهم همین موتورسوارش هست.درضمن دوستانی هم که گفتن قطعاتش گران هست درحقیقت اینجور نیست .ومصرف سوخت بنزین هم مثل دنا یا پژوپارس tu5هست
محمد
۱۳۹۹/۹/۳
من ۲ سال میشه که مدل ۹۵ اتوماتش رو دارم.ماشین خیلی خوبیه و کاملا یه سر و گردن از تولیدات داخلی بالاتره.قبلا ساندرو داشتم.سواری mvm خیلی بهتر و نرمتر از ساندرو هستش.اتوبان رشت تا قزوین تو سربالایی کوهین میفهمین چه قدرت و چابکی داره.زمانی که اکثر ماشینا زوزه میکشن و به زور حرکت میکنن میتونی به راحتی با ۱۴۰ تا سرعت رانندگی کنی.فقط مصرف بنزینش در ترافیک داخل شهر مقداری بالاست.همین.
داود
۱۳۹۹/۳/۲۹
باسلام من ازسال ۹۴ ام وی ام ۵۵۰ دستی دارم ماشین قابل قبولیه اما متاسفانه لوازم یدکی فوق العاده گران قیمتی داره واستهلاک بالایی هم داره اما ازهمه ماشینهای داخلی یه سروگردن بالاتره فقط ام وی ام سواری اما خرجش به اندازه بی ام و است
وحید
۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باسلام. ماشین خیلی خوبیه. اون آقایی که میگه نسبت به هیوندا قیاس شده بگم این ماشین اینقدر خوب هست که نخای بفروشیش. از طرفی تو مملکتی که ثبات قیمتی وجود نداره جای نگرانی نیست
رضا
۱۳۹۸/۹/۱۲
من مدل 96 آن رادارم وصفرخریدم فقط کمکهایش راتغییردادم بسیارعالیست وواقعا ازمسافرت باآن خسته نمی شوی
بهمن
۱۳۹۸/۸/۱۴
کم خرج بالا نشین، اصلا بین ماشینای ایرانی دناشونم جلوش حرفی واسه گفتن نداره
Maryam
۱۳۹۸/۳/۱۱
تو سال ۹۸ قیمت این ماشین چنده؟
علي
۱۳۹۷/۵/۲۷
مدتي هست دارم ام وي ام ٥٥٠ اتوماتيك واقعا و واقعا در حد قيمتي كه پرداخت ميكني بسيار عاليه سواري شتاب كولر بخاري. ديد أطراف واقعا اين ماشين اصلا با هيچكدوم از توليدات داخلي قابل مقايسه نيست لطفا كسايي كه اين ماشينو دارن نظر بدن
ستوده
۱۳۹۷/۱/۳۰
من ٥٥٠ اتومات دارم عاليه خدايي نصبت به ماشين هاي ايراني عاليه
میلاد
۱۳۹۷/۱/۲۸
من ۲ساله که mvm550دارم عالیه
جواد
۱۳۹۶/۱۰/۵
آیا برای گاز سوز (LPG یا CNG) کردن ام وی ام 550 اطلاعی دارین؟؟؟؟آیا امکانش هست؟؟؟ مصرف سوخت واقعیش چقده(اونایی ک دارن الان استفاده میکنن)؟؟؟؟ ممنون
حسین رزاقی
۱۳۹۶/۱/۲۳
ماشین خوب و خوش رکابی است.فرق بین دنده ای و اتوماتش حدود ۱۰ تومن هستش .دنده ای حدود ۵۳ و اتومات ۶۲/۵ خدمات پس از فروش مدیران خودرو خوب و دارای تعدد نمایندگی است.با پرداخت نصف بهای خودرو و مابقی اقساطی شرایط خریدن خوبی دارد.۵۵۰ یواش یواش داره جاشو باز میکنه.مث ال ۹۰ که اول طرفدار نداشت.خصوصیت مهم و برگ برنده ۵۵۰ موتور قوی و بهینه اش است که با تیگو ۵ یکیه.و قابل مقایسه با جک ولیفان نیست. یک ساله اتوماتشو دارم و راضی ام ...شتاب و قدرتش بویژه در سربالایی عالیه
رضا
۱۳۹۶/۱/۲۱
چینی یعنی ذباله .... یه هیوندا ۱۰ سال کار رو به رغبت ۸۰ میلیون میخرن اما سه سال بعد ام وی ام رو با ۲۰ میلیون زیان باید با ده تا نذری و سلام صلوات و .. چراغ الله بفروشی...
اسی
۱۳۹۵/۱۲/۱۰
الان ۶ ماهه اتومات ۵۵۰لاکچری دارم ماشین خیلی خوبیه و ازش راضیم قبلا پراید و پژو و سمند رو تجربه کرده ام از همشون بهتر و خوش سواری تره گیربکس اتوماتش که cvt و معرکه ست ... فرمان برقی ؛ صندلی چرم ؛کولر و بخاری فوقالعاده؛ مانیتور کاربردی عالی ؛ دوربین تصویری دنده عقب؛ دنده اتومات ۷ دنده که حالت L و حالت برفی هم داره هندلینگ عالی و شتاب خوب ؛ موتور قوی و تست شده ظاهر جذاب؛خدمات پس از فروش نسبتا مناسب؛ سانروف ؛ ضمنا موتور این ماشین با تیگو ۵ یکیه
فرشید
۱۳۹۵/۱۱/۲۱
یک سال و نیمه دارمش فوق العادس...در خریدنش شک نکنید.
کتایون
۱۳۹۵/۱۰/۲۲
قسطی میدن اینو؟ایا کسی سراغ داره جایی برای خرید قسطی؟
بهنام
۱۳۹۵/۸/۲۳
از ماشین های خوب چینی هست این خودرو