نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۸/۵
تویوتا کرولا خودرویی قابل ستایش است. هنگامیکه در خیابانها دیده میشود، همهی نگاهها را به خود جلب میکند و نهتنها لقب پرفروشترین خودروی کامپکت در آمریکا را از آن خود کرده، بلکه رکورد پرفروشترین برند صنعت خودرو را نیز در اختیار دارد.ما قصد داریم در این مقاله از اتکس ، به بررسی اجمالی این خودرو بپردازیم.
تویوتا در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۰۰۰ محصول را بهطور روزانه و در مراسمها و آخرهفتهها در ایالات متحده به فروش رسانده است. اما کرولا تا به حال در لیست دهتایی بهترین خودروهای پایگاه Car and Driver مشاهده نشده است. همه موافق این حقیقت هستند که کرولا خودرویی ایمن است، اما ظاهر فوقالعادهای ندارد. به هر حال میلیونها آمریکایی تا به امروز آن را خریداری کردهاند که این امر در هر صورت ستودنی است.
تویوتا در زمان ارائهی نسل یازدهم کرولا به عنوان مدل ۲۰۱۴ سعی کرد با چند تغییر جذاب، اعتبار خود را احیا کند. اگرچه نتیجهی این کار مورد پسند واقع نشد و متاسفانه پیشرانهی چهارسیلندر ۱۳۲ اسب بخاری آن در مقایسه با همتایان خود ناامید کننده ظاهر شد. به نظر میرسد در بهروزرسانی اخیر تویوتا، شاهد تناسب و هماهنگی بیشتر در طراحی و بهبود توان این خودرو باشیم که چند ماه پیش در نمایشگاه خودرو نیویورک به عنوان مدل ۲۰۱۷ معرفی شد. چهار مدلی که قبلاً در رنج محصولات این خودرو قرار داشت (L، LE، LE Eco و S) به شش مدل (L، LE، LE Eco، XLE و مدل اسپورت SE و XSE) افزایش یافته تا این پسوندها بیانگر مدلهایی شخصیسازی شده باشند و به انتخاب بهتر توسط مشتریان منجر شوند. به منظور بزرگداشت ۵۰ سال تولید تویوتا کرولا، یک نسخهی اختصاصی هیجانانگیز هم ارائه شد.
نسخههای تویوتا کرولا با مشخصههای عالیتر دارای چراغهای جلوی جدید هستند و تمام مدلها از طراحی چراغهای عقب جدید بهره میبرند و بخش جلویی خودرو تغییر یافته است. در تمام مدلها غیر از مدلهای L و LE Eco چرخهای ۱۶ و ۱۷ اینچی بهکار رفته است. درون خودرو با تغییرات ظریف و دقیقی همراه بوده که منجر به حصول دید سهبعدی بهتری نسبت به داشبورد شده است و یک پنل لمسی در سمت صندلی سرنشین نیز قرار دارد. مدلهای پایینتر هم یک صفحهی کیلومترشمار جدید دارند که با یک صفحهی نمایش اطلاعات ۳.۵ اینچی در ارتباط هستند. درحالیکه در مدلهای لوکستر صفحه نمایش ۴ اینچی رنگی به کار رفته است. کنترل شرایط تهویهی مطبوع اتوماتیک نیز شیکتر شده است. دو مدل جدید اسپورت SE و XSE با حذف مدل S پا به عرصه نهادند که طراحی داخلی و خارجی اسپورتتری دارند و شامل صندلیهای اسپورت تقویت شده و سیستم تعلیق بازبینی شدهاند و در مدل XSE از چرم درجه یک نیز استفاده شده است.
شاید مهمترین تجهیز اعمال شده در تمام مدلهای تویوتا کرولا که خود به یک استاندارد تبدیل شده، بستهی ایمنی دستیار رانندهی Sense-P تویوتا باشد که شامل ترمز اضطراری اتوماتیک با تشخیص عابر پیاده، هشدار خروجی مسیر با دستیار راننده، نوربالاهای اتوماتیک و کروز کنترل راداری است. تویوتا در تمام مدلهای کرولا دوربینی تعبیه کرده است که مسیرهای موجود را برای راننده نمایش میدهد. تعداد کمی خودرو در این کلاس وجود دارد که این ویژگیهای مدرن را به مشتریان خود ارائه کنند و تمام مدلهای تویوتا کرولا در سطح بسیار بالاتری از استاندارد خود قرار میگیرند.
در حالیکه ظاهر تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۷ زیباتر شده و از لحاظ ایمنی هم ارتقاء پیدا کرده، اما متاسفانه در پیشرانه تغییری ایجاد نشده است. سه مدل تویوتا کرولا مورد بررسی و امتحان قرار گرفتند. یک مدل LE Eco، یک مدل SE با جعبه دندهی دستی و یک مدل XSE با سیستم جعبه دندهی اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) که به نحوی برنامهریزی شده تا همانند یک جعبه دندهی فعال عمل کند و بهترین واژهای که میتواند مدل آخری را توصیف کند، واژی "کندرو" است. اکثر مدلها با توان تولیدی ۱۳۲ اسببخار، گشتاوری معادل ۱۷۴ نیوتنمتر و ترکیب پیشرانهی CVT چهارسیلندر ۱.۸ لیتری به قدری آهسته است که همانند تویوتا کرولا S مدل ۲۰۱۴ شتاب صفر تا صد آن ۱۰.۵ ثانیه طول میکشد. این یعنی در ردهی خودروهای کامپکت مانند هوندا سیویک، شورلت کروز، مزدا ۳ و گلف فولکس واگن چندین ثانیه عقب است. موضوع بهقدری ناخوشایند است که مدل XSE با پیشرانهی CVT که در حالت اسپرت با شش نسبتدندهی ثابت عمل میکند و در زمان کم کردن سرعت در پیچها، تعویض دندههای احتمالی را به طور اتوماتیک انجام میدهد هم بسیار کند است.
خوشبختانه، هنوز تویوتا در یک مدل از کرولا، هم جعبه دندهی شش سرعتهی دستی را قرار داده که همان مدل SE 6MT است (و ۱۲۲۰ دلار از مدل SE دارای CVT تقویت شده گرانتر است) و هم اینکه دستهی تعویض دنده را بهبود بخشیده تا حین تعویض دنده احساس خوب و راحتی به وجود آید. اما همچنان مشکل سرعت وجود خواهد داشت چنانکه مدل دستی تویوتا کرولا S سال ۲۰۱۶ شتاب صفر تا صدی برابر با ۸.۵ ثانیه داشت و انتظار میرفت مدل ۲۰۱۷ نیز حداقل همین رکورد را حفظ کند.
مدلهای LE Eco با پیشرانهی ۱.۸ لیتری بهنحوی بهبود یافتهاند که بیشترین صرفهجویی در مصرف سوخت را دارند و با کاهش ۲.۷ نیوتنمتری گشتاور، افزایش توانی به میزان ۸ اسببخار را تجربه میکنند و مجموع توان آنها به ۱۴۰ اسب بخار میرسد و از سویی نیز تجربهی رانندگی و هیجان القا شده با آن به هیچ وجه، کمتر از مدل اسپرت XSE نیست. همچنین پنلهای زیر خودرو و بالهی انتهایی به منظور بهبود رفتار آئرودینامیک در این مدلها استفاده شدهاند تا در میزان مصرف سوخت نیز صرفهجویی شود. مصرف سوخت اندازهگیری شده توسط EPA در سیکلهای شهری و جادهای به ترتیب ۷.۸ و ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هستند که در دیگر مدلهای دارای CVT تقویت شده این اعداد به ترتیب به ۸.۴ و ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسند.
تویوتا کرولا مدل LE Eco در میان دیگر مدلهای کرولا تنها و خسته به نظر میرسد. از تایرهای جلوی آن کاملا مشخص است که از رسیدن به اوج هیجان و سرعت باز میماند. مدلهای SE و XSE هنگامی که مورد تست قرار گرفتند، در مصافهایی دوبهدو با خودروهای مزدا ۳ و گلف فولکس واگن نشان دادند که عملکردشان فراتر از میزان تواناییهایی بود که پیشتر برایشان تصور میشد. اما در کنار همهی اینها، فرمانپذیری آهسته و سخت بههمراه عدم تنظیم عمودی فرمان حس خوشایندی حین رانندگی نخواهد داشت.
به نظر میرسد اکثر خریداران تویوتا کرولا، توجهی به عملکرد محدود خودرو، احساس ناخوشایند فرمان آن یا اینکه به چه میزان قابل رقابت با دیگر خودروهای همردهی خود است، ندارند. آیا بی سر و صداست؟ آیا رانندگی با آن نرم و راحت است؟ آیا در صندلی آن احساس راحتی میکنم؟ آیا قابل اطمینان است؟ بله تمامی این پارامترها ارزشمند هستند. در واقع از لحاظ این موارد، کرولای جدید بی سر و صداترین و نرمترین رانندگی را در بین تمامی مدلهای خود ارائه میکند. در کلاس خود، دارای صندلیهای بزرگ برای سرنشینان عقب بوده و صندوق عقب مناسبی هم دارد. مدلهای قدیمی تویوتا کرولا بنزینی بودند و با توجه به هشدارها در خصوص نزدیک شدن به پایان عمر سوختهای فسیلی، برای تامین سوخت مدلهای جدید از گاز نیز استفاده شده است.
قیمت تویوتا کرولا برای مدل L از ۱۹.۳۶۵ دلار شروع میشود و برای مدل XSE به ۲۳.۵۴۵ دلار میرسد (بر اساس اعلام قیمتهای تویوتا، بهطور میانگین تقریباً ۲۸۱ دلار یا ۱.۵ درصد از مدلهای ۲۰۱۶ گرانتراند)، کرولا به نحوی قیمتگذاری شده تا خیل عظیم طرفدارانش را همچنان حفظ کند. البته میتوان چندین خودروی کامپکت دیگر مانند مزدا ۳، گلف فولکس واگن، هوندا سیویک، شورلت کروز، هیوندای الانترا، فورد فوکس، کیا فورته و مینی کوپر را نام برد که رانندگی با آنها هیجانانگیزتر است (و بیشترشان در چندین مدل جعبه دندههای دستی ارائه کردهاند). اما همیشه تویوتا کرولادر بین کسانیکه خودروی خود را صرفا به عنوان وسیلهای برای جابجایی میخواهند و دید تجملاتی و استفادههای شخصی ندارند، بیشترین فروش را داشته است. تویوتا کرولای جدید بهترین و باارزشترین کرولایی است که تا به حال به بازار ارائه شده است. این خودرو تنها یکی از ۴۳ میلیون خودروی کرولایی است که تا به حال به فروش رفته است و این امر قابل ستایش است.
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش