اُتکس

نظرات (5)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

بررسی تویوتا پریوس مدل 2016

بررسی تویوتا پریوس مدل 2016

نیروی عظیم هیبریدی در پریوس ۲۰۱۶ هیچ نشانه‌ای از سستی و کاهلی از خود نشان نمی‌دهد. تصمیم گرفته‌ایم تا این گزارش از اتکس را به تویوتا پرویس ۲۰۱۶ و بررسی نقاط ضعف و وقت آن اختصاص دهیم. با همراه باشید.

معرفی اولیه

عموماً خودروهای هیبریدی و به‌ طور خاص تویوتا پریوس (Toyota Prius)، تبدیل به بخش عظیمی از صنعت خودرو شده‌اند که به ‌راحتی می‌توان تویوتا پریوس اصلی را که کم‌تر از ۲۰ سال پیش در کشور ژاپن به فروش رسید، به فراموشی سپرد و تا سال ۲۰۰۰ نیز روانه‌ی بازار امریکا نشد.اما از سال ۱۹۹۷ تویوتا اقسام مختلف پریوس را به تعداد بیش از ۵ میلیون دستگاه در سراسر دنیا به فروش رسانده است. به‌عنوان یک مدل اصیل، پریوس به‌طور منظم هر شش سال مشمول به‌روز رسانی‌هایی شده است، بنابراین در این مطلب، حقایقی از مدل ۲۰۱۶ بیان می‌شود.

عملکرد فنی

البته، همیشه تأکید یک تویوتا پریوس بر بازده‌ به‌دست آمده با پیشرانه‌ی دارای فناوری سطح بالای آن است. این مدل جدید از یک پیشرانه‌ی به‌روز شده‌ی دارای سیکل اتکینسون با یک سیستم خنک‌کاری چرخشی گازهای خروجی بهره می‌برد که به ‌علت وجود مجاری تنفسی بیشتر و افزایش بی‌نظمی گازهای ورودی در محفظه‌های احتراق، احتراق سریع‌تری صورت می‌گیرد. بر اساس گفته‌های کنتارو تومو استاد بزرگ در دپارتمان مهندسی هیبرید، پیشرانه‌ی جدید دارای حداکثر بازده‌ی حرارتی مانند دیزل در حد ۴۰ درصد است. توان تولیدی از ۹۸ به ۹۵ اسب‌بخار کاهش یافته است در حالی‌که حداکثر گشتاور در حدود ۱۴۲.۴ نیوتن‌متر باقی مانده اما در دور موتور ۳۶۰۰ دور در دقیقه، کمی پایین‌تر قرار خواهد گرفت.



در بخش الکتریکی نیز، پیشرانه با کمی کاهش قدرت روبرو بوده و توان خروجی از ۸۰ به ۷۱ اسب‌بخار و گشتاور آن از ۲۰۷.۴ به ۱۶۲.۷ نیوتن‌متر کاهش یافته است. اما از لحاظ فیزیکی نیز کوچک‌تر و سبک‌تر شده است و خروجی پیشرانه توسط توانی که باتری می‌تواند ارائه کند، محدود شده است بنابراین افت توان تأثیر گذاری وجود ندارد. به علاوه به ‌لطف یک طرح خنک‌کاری مؤثرتر، میزان اثر الکترونیکی کنترل توان چشمگیرتر خواهد بود. ترانس نیز مورد بازنگری عمده قرار گرفته و یکی از دو مجموعه چرخ‌دنده‌ی خورشیدی آن با جعبه دنده‌ی حلزونی معمولی به‌ منظور کاهش تعداد دنده در حلقه و کاهش ۲۰ درصدی تلفات اصطکاکی جایگزین شده است.


نمای پشت تویوتا پریوس 2016
نمای جلو تویوتا پریوس 2016
نمای پشت و کنار تویوتا پریوس 2016
نمای جلو و کنار تویوتا پریوس 2016


توان خروجی کلی سیستم در حدود ۱۲۱ اسب‌بخار است، اما اندازه‌گیری آن با استفاده از روشی جدید انجام گرفته است که با روش اندازه‌گیری مدل قبلی با ۱۳۴ اسب‌بخار متفاوت است. کنتارو تومو می‌گوید این توان کمی کم‌تر است اما انتظار می‌رود عملکرد آن به‌دلیل بهبود گشتاور در دور موتورهای پایین مشابه مدل پیشین باشد.

طراحی و امکانات

مانند بسیاری از سدان‌های مرسوم سال‌های گذشته، پریوس جدید طویل‌تر، دارای ارتفاع کم‌تر و پهن‌تر است. افزایش طول معادل ۵.۸ سانتی‌متر بوده است درحالی‌که عرض و ارتفاع تنها تغییراتی معادل ۱.۵ سانتی‌متر داشته‌اند، اما در کل اثری که این تغییرات در مدل ۲۰۱۶ پریوس اعمال کرده‌اند باعث شده حالتی درخشان‌تر و کمی اسپرت‌تر به ‌نظر برسد. درحالی‌که نمای کلی آن مانند قطره‌ای که به یک سمت کشیده شده است همان ظاهر نسل دوم پریوس در سال ۲۰۰۴ است، قطعات تشکیل دهنده‌ی بدنه شامل چروک‌ها و برآمدگی‌های بیش‌تری به‌منظور جلب توجه ظاهری بیش‌تر هستند. چراغ‌های جلو و عقب ال‌ای‌دی هر دو کوچک‌تر هستند و با چراغ‌های مدل قبلی فرق دارند و خط کاپوت را چنانچه از نمای جانبی به آن بنگریم، با شیب قابل توجهی پایین‌تر قرار گرفته است.

معماری جهانی جدید تویوتا را احساس کنید

حس نزدیک‌تر شدن به آسفالت خیابان بسیار دلپذیرتر از تغییرات ظاهری است زیرا مدل جدید پریوس به ‌لطف پلت‌فرم معماری جهانی جدید تویوتا، دارای مرکز ثقل خودرو ۲.۵ سانتی‌متر پایین‌تر آمده که از فولاد با استحکام بالای بیشتری بهره برده و استحکام پیچشی آن در حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. با این پلت‌فرم، پریوس سیستم تعلیق چندمیله‌ای را در بخش عقب خود دارد که از محور چرخشی سنگین‌تری بهره می‌برد اما برای هندلینگ بهتر، هندسه‌ی مطلوب‌تری را در پیکربندی سیستم تعلیق ایجاد می‌کند. این سیستم تعلیق سنگین‌تر همراه با جابه‌جایی باتری هیبریدی از ناحیه‌ی صندوق عقب به زیر صندلی عقب، احتمالاً بیش‌ترین کمک را به پایین آمدن مرکز ثقل داشته است.



فضای قرارگیری سرنشینان کوچک‌تر از قبل شده است، اما فضای صندوق عقب از حدود ۶۲۳ لیتر به ۷۰۸ لیتر و حتی در برخی مدل‌ها بیشتر افزایش یافته است. در درون مدل جدید پریوس، ادوات گروهی مرسوم در وسط خودرو هنوز وجود دارند اما تفاوت آن در داشبورد است و این بخش به ‌نحوی طراحی شده تا به آرامی به سمت درب‌های خودرو کشیده شده است و یک صفحه نمایش مرکزی بسیار برجسته با کنترلرهای تهویه هوای کاملاً جداگانه دارد. اگرچه هنوز بخش بالایی داشبورد از پلاستیک سخت با یک پوشش نسبتاً نرم ساخته شده است.


نمای کنار تویوتا پریوس 2016
تایر تویوتا پریوس 2016
چراغ جلو تویوتا پریوس 2016
چراغ عقب تویوتا پریوس 2016


همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، در هر مرحله ویژگی‌ها و امکانات راحتی و آسودگی بیش‌تری، سیستم‌های سرگرمی‌های درون خودرویی دارای جزئیات بیش‌تر، ادوات از جنس چرم مصنوعی SofTex، امکانات ایمنی و تایرها و چرخ‌های ۱۷ اینچی را تجربه خواهید کرد. بعد از آن یک بسته‌ی Premium Convenience و یک بسته‌ی Advanced Technology وجود دارد. بسته‌ی اول تنها در مدل‌های پریوس چهار ارائه می‌شود و به یک سیستم سرگرمی درون خودرویی به‌روز شده با یک صفحه نمایش ۷ اینچی، یک سیستم صوتی JBL با 10 بلندگو و یک سیستم دستیار پارکینگ مجهز است.



بسته‌ی Advanced Technology در مدل‌های پریوس سه و چهار در دسترس است و شامل یک صفحه نمایش روبروی راننده بر روی شیشه جلوی خودرو، یک سانروف و سیستم Toyota Safety Sense-P است. سیستم مذکور در مدل‌های تورینگ به‌حالت پیش‌فرض قرار دارد و شامل هشدار خروجی مسیر و کروز کنترل تطبیق یافته است که خودرو را در موقعیت وجود ترافیک به‌حالت توقف کامل در می‌آورد. همچنین این بسته شامل ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده است که پریوس را زمانی‌که یک مانع یا یک عابر پیاده با سرعت کم‌تر از ۲۹ کیلومتر در ساعت می‌بیند به‌حالت ایست کامل در می‌آورد و سرعت برخورد را در زمانی‌که سیستم این اهداف را در سرعت‌های بالاتر می‌بیند، کاهش می‌دهد.


قیمت‌ها، مصرف سوخت و ایمنی


مهم‌ترین خصیصه در اینجا مصرف سوخت است و تویوتا مصرف سوخت سیکل شهری و بزرگراه را به‌ترتیب ۴.۴ و ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده که در مقایسه با مدل پیشین در سیکل شهری و بزرگراه به‌ترتیب ۱.۳ و ۰.۸۵ کیلومتر به ازای مصرف ۱ لیتر، مسافت کم‌تری را می‌پیمایند. وزن خودرو اساساً تغییر محسوسی نداشته و با پیشرفت کوچکی در آئرودینامیک آن، ضریب درگ از ۰.۲۵ به ۰.۲۴ کاهش یافته و بهبود سودمندی اجرا شده است. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، مسایل دیگری نیز وجود دارد.



تویوتا یک مدل پریوس اکو را نیز معرفی کرده که انتظار می‌رود مصرف سوخت به مراتب بهتری را در سیکل‌های شهری و بزرگراه به‌ترتیب با ارقام ۴.۱ و ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. برای دستیابی به این نتایج، بهتر آن است که مدل اکو را پریوس دو اکو نامید که بر پایه‌ی مدل پریوس دو است و ۲۹.۵ کیلوگرم از وزن آن کاسته شده است. یک باتری لیتیوم یونی به‌جای یک باتری هیبریدی نیکل-فلز ۱۵.۹ کیلوگرم کاهش وزن را موجب می‌شود. مابقی صرفه‌جویی در کاهش وزن نیز با حذف برف پاک‌کن عقب و جایگزینی فضای محافظ لاستیک زاپاس و جک همراه آن با یک تایر تعویضی و کیت باد آن فراهم شده است.


فرمان تویوتا پریوس 2016
نمای داخل تویوتا پریوس 2016
امکانات تویوتا پریوس 2016
پنل تویوتا پریوس 2016
فضای عقب تویوتا پریوس 2016
موتور تویوتا پریوس 2016


مدل اکو همچنین از شیشه جلوی ضد اشعه‌ی مادون قرمز بهره می‌برد تا در میزان انرژی مصرفی برای تهویه هوای داخل خودرو صرفه‌جویی شود. تویوتا پریوس اکو از تایرهای 01 A/S 195/65-15 ایناسیو دانلوپ که مقاومت غلتشی پایین‌تری نسبت به تایرهای استاندارد دارند و دارای فشار باد ۲.۶۵ و ۲.۴۵ اتمسفر در تایرهای جلو و عقب به‌جای ۲.۴۵ و ۲.۳۸ اتمسفر هستند.یکی از جنبه‌های مثبت این تغییرات کاهش ۷.۶۲ سانتی‌متری اعمال نیرو در ناحیه‌ی صندوق عقب به‌علت عدم وجود تایر و جک است. این امر فضای صندوق عقب را ۸۵ لیتر افزایش می‌دهد. با خم کردن صندلی‌های عقب حجم فضا از ۱.۷۸۴ به ۱.۸۶۹ لیتر افزایش می‌یابد.



قیمت مدل پایه‌ی پریوس دو مانند قیمت مدل معمولی ۲۴.۲۰۰ دلار است. مدل اکو افزایش بهایی ۵۰۰ دلاری را تجربه می‌کند. بعد از آن چهار مدل دیگر شامل پریوس سه، چهار و نسخه‌های دارای آپشن تورینگ آن‌ها نیز وجود دارند. تمامی این مدل‌ها حداکثر قیمتی برابر ۳۰.۰۰۰ دلار دارند. (مدل پریوس دو تنها نسخه‌ای است که از باتری هیبریدی نیکل-فلز استفاده می‌کند؛ مانند مدل اکو نسخه‌ی پریوس چهار نیز یک کیت تعمیر تایر به‌جای تایر زاپاس دارد.)


ارزیابی کلی


در یک کلام باید گفت که پرویس احساس رانندگی بهتری دارد اما هنوز به مقدار کافی سرگرم‌کننده نیست.پشت فرمان نسل چهارم پریوس احساس راحتی فراوانی می‌کنید. موقعیت نشستن به‌قدری کاهش ارتفاع داشته که با سقف پایین‌تر آن تطابق یابد، اما نمای آن از بیرون خوب به نظر می‌رسد و فرمان آن نیز گستره‌ی وسیعی از تنظیمات را شامل می‌شود که موقعیت رانندگی مناسب را به‌آسانی می‌توان یافت.



درحالی‌که طراحی داخلی به‌ طور کلی دل‌انگیز است، برخی طرح‌های رنگی آن نامطلوبند. در بعضی نسخه‌ها، رنگ بخش میانی داشبورد سایه‌روشنی از رنگ‌های بژ و خاکستری است که به ‌نظر ناسازگار می‌آید. همچنین پانل‌های اطراف دسته‌ی تعویض دنده در تمامی مدل‌ها به رنگ پلاستیکی سفید براق ارائه شده و کنسول میانی در تیپ‌های سطح بالاتر نیز به همین رنگ است. نمایندگی‌های فروش می‌توانند این کنسول را با یک کنسول به رنگ مشکی معاوضه کنند و این تغییر می‌تواند به‌طور قطع بهبودی وضع ظاهری را در خودرو حاصل کند.



حسی که رانندگی با تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۶ در جاده به شما دست می‌دهد صلبیت بیش‌تر آن و صدای کم‌تری است که در مقایسه با مدل قبلی دارد. احساس ناخوشایندی که به ندرت حین عبور از روی دست‌اندازهای بزرگ‌تر پیش می‌آید خیلی محسوس نیست. اگرچه تویوتا لذت ناب رانندگی را اولویت اصلی خود قرار داده اما پریوس هنوز خیلی از این منظر به هدف خود نزدیک نشده است. درحالی‌که سیستم تعلیق عقب با بازوی کنترلی، هندلینگ را به‌خوبی با کم‌تر از دست دادن کنترل بخش جلویی خودرو (کم‌فرمانی) و اصطلاحاً فرمان تیزتر در پیچ ها بهبود داده است. شما می‌توانید به‌سرعت در یک مسیر پر پیچ و خم با آسودگی بیش‌تری نسبت به تویوتا پریوس قبلی در جاده جولان دهید. حتی حس هدایت توان الکتریکی نیز با هم‌محوری قوی‌تر و ایجاد نیروی اعلام شده، به‌خصوص در دور زدن‌های سخت بهبود یافته اگرچه هنوز یک ناحیه‌ی مرگ (ناحیه‌ای که خروجی در آن صفر است) در مرکز قرار دارد.



حس ترمزگیری هنوز به وسیله‌ی نیاز به ترکیب ترمز الکتریکی القائی با سیستم هیدرولیک اطمینان خاطر کامل را فراهم نمی‌کند اما رانندگی خودرو به نرمی صورت می‌گیرد. همچنین عملکرد تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۶ به‌نظر بدون تغییر باقی مانده است.



همه‌ی موارد گفته شده باعث می‌شود تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۶ کمی نرمال‌تر از مدل‌های پیشین خود به ‌نظر بیاید و در عمل نیز این چنین باشد. اما حتی در این دوره زمانی‌که مصرف سوخت در سراسر دنیا به‌ طور پیوسته در حال بهبود است، این پریوس جدید در موقعیت خود به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین خودرویی که از دوشاخه برای شارژ استفاده نمی‌کند باقی مانده و تفاوت قابل توجهی با رقبا دارد. انتظار می‌رود این تویوتا پریوس جدید به خودرویی محبوب‌تر از همیشه تبدیل شود.


جدول مشخصات فنی
مشخصات
تویوتا پریوس دو
تویوتا پریوس چهار
تویوتا پریوس چهار تورینگ
پایه‌ی قیمت نمایندگی(دلار)
۲۴.۲۰۰
۲۸.۶۵۰
۳۰.۰۰۰
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)
۴.۵
۴.۵
۴.۵
گنجایش باک (لیتر)
۴۲.۸
۴۲.۸
۴۲.۸
نوع پیشرانه
۴ سیلندر خطی
۴ سیلندر خطی
۴ سیلندر خطی
حجم پیشرانه (لیتر)
۱.۸
۱.۸
۱.۸
اسب‌بخار در دور در دقیقه
۱۲۱ در ۵۲۰۰
۱۲۱ در ۵۲۰۰
۱۲۱ در ۵۲۰۰
نوع و چیدمان سوپاپ‌ها
۱۶ سوپاپ DOHC
۱۶ سوپاپ DOHC
۱۶ سوپاپ DOHC
نوع پیشرانه‌ی پایه
هیبریدی
هیبریدی
هیبریدی
نوع چرخ
آلیاژی ۱۵ اینچی
آلیاژی ۱۵ اینچی
۱۷ اینچی
نوع جعبه دنده
متغیر پیوسته اتوماتیک
متغیر پیوسته اتوماتیک
متغیر پیوسته اتوماتیک
انتقال قدرت
دیفرانسیل جلو
دیفرانسیل جلو
دیفرانسیل جلو

نظرات

  • امیر

    ۱۳۹۸/۶/۲۰

    بسیار بسیار عالی خیلی صندلی اش نرم و راحت است بینظیر

  • مهدی

    ۱۳۹۵/۱۲/۱۴

    راحتی -منحصر به فرد و جذاب برای یک رانندگی مطلوب . پشنهاد میکنم یک بار. هم که شده امتحان کنید

  • نریمان عبدی

    ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

    قیافش منو یاد ماشینای دهه ۸۰ میندازه ولی تویوتا چیز بد نزده

  • امیر

    ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

    یه جوری قناصه

  • محمدووو

    ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

    کلا با هیبریدیا مشکل دارم من کسی موافقه هنوز نمیشه بهشون اعتماد کرد؟