اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۱/۲۲

کنترل کروز تطبیقی چیست

کنترل کروز تطبیقی چیست

کنترل کروز تطبیقی چیست؟

کنترل کروز تطبیقی (ACC) سیستمی است که به منظور کمک به خودروها در حفظ فاصله ایمن از وسایل نقلیه اطراف و رعایت محدودیت سرعت طراحی شده است. این سیستم به‌طور خودکار سرعت خودرو را تنظیم می‌کند تا راننده مجبور به مدیریت دستی سرعت نباشد.

علائم و اصطلاحات مربوط به کنترل کروز تطبیقی

کنترل کروز تطبیقی یکی از 20 اصطلاح مورد استفاده برای توصیف عملکردهای آن است؛ از این رو ممکن است با عناوین زیر در تبلیغات و یا توضیح جزییات خودروها مواجه شوید:

  • کنترل کروز فعال

  • کنترل کروز دینامیک

  • کنترل کروز مبتنی بر رادار

  • کنترل کروز خودکار

  • کنترل کروز هوشمند

این فناوری از تکنولوژی‌های حسگری نصب‌شده در خودروها نظیر دوربین‌ها، لیزرها و تجهیزات راداری بهره می‌برد تا فاصله یک خودرو نسبت به خودروهای دیگر یا سایر اشیاء در جاده را اندازه‌گیری کند. به همین دلیل، کروز کنترل تطبیقی به عنوان پایه‌ای برای خودروهای هوشمند آینده محسوب می‌شود.

این فناوری‌های به خودرو این امکان را می‌دهند که برخوردهای احتمالی در جلو را تشخیص داده و به راننده هشدار دهد. وقتی این تکنولوژی در این وضعیت قرار میگیرد، چراغ‌های قرمز شروع به چشمک زدن می‌کنند و عبارت «همین حالا ترمز کنید!» روی داشبورد ظاهر می‌شود تا به راننده در کاهش سرعت کمک کند؛ در برخی موارد هشدار صوتی نیز به کار گرفته می‌شود.

رادار کروز کنترل تطبیقی متعلق به مرسدس بنز

رادار کروز کنترل تطبیقی نصب شده بر روی جلو پنجره یک خودرو خودران

مزایای کنترل کروز تطبیقی

برخی از مزایای کلیدی مطرح‌شده توسط MyCarDoesWhat.org شامل افزایش ایمنی جاده‌ای است؛ چرا که خودروهای مجهز به این فناوری فاصله مناسب بین یکدیگر و وسایل نقلیه را حفظ می‌کنند. این ویژگی‌های حساس به فاصله به پیشگیری از تصادفاتی که ناشی از دید محدود یا فاصله نزدیک است، کمک می‌کند. علاوه بر این، با توجه به آگاهی فضایی سیستم، ACC به بهبود جریان ترافیک کمک می‌کند. به عنوان راننده، شما نیازی به نگرانی درباره سرعت خود ندارید و می‌توانید تمرکز خود را بر رویدادهای اطراف معطوف کنید.

محدودیت‌های کنترل کروز تطبیقی

اگرچه کنترل کروز تطبیقی مزایای فراوانی دارد، اما محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین کاستی‌های این سیستم این است که کاملاً خودران نیست. راننده همچنان باید در رانندگی و نحوه انجام آن دخالت کند تا در کنار این فناوری بهترین نتیجه حاصل شود. به علاوه، شرایط جوی نامساعد مانند برف، باران یا مه و همچنین شرایط محیطی مانند رانندگی در تونل‌ها می‌توانند باعث سردرگمی حسگرهای که وظیفه ناوبری این سیستم را دارند شوند.

تفاوت بین خودروهای خودران سطح 1 و سطح 2

به گفته SAE International، هنگامی که یک خودرو تنها مجهز به کنترل کروز خودران باشد، به عنوان خودروی خودران سطح 1 شناخته می‌شود. در مقابل، خودرویی که علاوه بر کنترل کروز خودران، ویژگی‌های اضافی مانند کنترل خط (لاین کنترل) را دارد، به عنوان خودرو با درجه خودران سطح 2 طبقه‌بندی می‌شود.

مقدار هزینه که سیستم کنترل کروز تطبیقی به قیمت خودرو می افزاید

هزینه یک سیستم کنترل کروز تطبیقی بسته به تعداد ویژگی‌های که دارد متغیر است و میتواند روی قیمت نهایی خودرو تاثیر بسیاری بگذارد. اگر بخواهید یک سیستم کنترل کروز تطبیقی کامل با تمام ویژگی‌های موجود داشته باشید، باید آمادگی پرداخت مبلغی بین 200 تا 250 میلیون تومان را روی قیمت پایه ای خودرو داشته باشید.

تاریخچه کنترل کروز تطبیقی

به گفته U.S. News، میتسوبیشی اولین بار در سال 1992 در ژاپن کنترل کروز تطبیقی را معرفی کرد. این سیستم که بر مبنای فناوری لیدار برای تشخیص فاصله طراحی شده بود، اشیائی را که بیش از حد نزدیک می‌شدند تشخیص می‌داد. این فناوری تحت نام «Debonair» شناخته می‌شد و به راننده هشدار می‌داد؛ گرچه اعمال ترمز و کاهش سرعت کاملاً به عهده راننده بود.

دو سال بعد، در سال 1995، خودرو Mitsubishi Diamante رویکرد بهبودیافته‌ای از سیستم Debonair تحت عنوان «Preview Distance Control» ارائه داد. برخلاف فناوری اولیه، این سیستم مبتنی بر لیزر قادر بود سرعت خودرو را از طریق کاهش دنده یا تنظیم دریچه گاز تنظیم کند؛ اما همچنان مسئولیت اعمال ترمز بر عهده راننده باقی می‌ماند.

از اوایل دهه 2000 به بعد، شرکت‌های بزرگی مانند Ford، BMW، Mercedes، Cadillac، Volkswagen، Infinity، Hyundai، Toyota و Audi نسخه‌های خود از کنترل کروز تطبیقی را در خودروهایشان معرفی کردند. این فناوری‌های منفرد به مرور زمان به یک سیستم پیشرفته با ویژگی‌های ترمز خودکار و کنترل سرعت توسعه یافته‌اند.

انواع کنترل کروز تطبیقی

سیستم‌های مبتنی بر رادار

سیستم‌های مبتنی بر رادار با نصب حسگرهای راداری بر روی یا اطراف جلو پنجره ها خودرو عمل می‌کنند تا محیط اطراف آن را شناسایی کنند. هر کدام از این حسگرها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا تصویری جامع از نزدیکی خودرو به سایر وسایل نقلیه یا اشیاء خطرناک ارائه دهند. ظاهر این حسگر بسته به طراحی و مدل خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

رادار کروز کنترل تطبیقی متعلق به مرسدس بنز

قطعه رادار کروز کنترل تطبیقی مرسدس بنز

سیستم‌های مبتنی بر لیزر

این نوع کنترل کروز تطبیقی از یک جعبه سیاه بزرگ که معمولاً در قسمت جلو پنجره خودرو قرار می‌گیرد، بهره می‌برد. این سیستم از فناوری لیزر برای تشخیص فاصله اشیاء نسبت به خودرو استفاده می‌کند. عملکرد آن در شرایط بارانی یا سایر شرایط جوی ممکن است بهینه نباشد.

کروز کنترل تطبیقی لیزیر

لیزر نصب شده بر روی جلو پنجره یک خودرو به منظور رساندن سیگنال های خطر به کامپیتور خودرو

سیستم‌های بینایی کامپیوتری دوده (اپتیک)

در این مدل از کنترل کروز تطبیقی نسبتاً جدید که در سال 2013 وارد عمل شده و از دوربین‌های کوچک نصب‌شده بر پشت آینه عقب خودرو برای شناسایی اشیاء جلویی استفاده می‌کند.

دوربین های کروز کنترل تطبیقی بر روی شیشه های جلو

دوربین های نصب شده بر روی شیشه های یک خودرو که توسط یک نرم افزار هوش مصنوعی تصمیم گیرنده و مغز متفکر سیستم کروز کنترل تطبیقی خواهد بود

سیستم‌های کمک‌کننده

سیستم‌های کمک‌کننده افزودنی‌هایی مبتنی بر رادار هستند که مشتریان می‌توانند به صورت ترکیبی خریداری کنند. این سیستم‌های پیش‌تصادمی می‌توانند ویژگی‌هایی مانند کنترل خط، کمک به ترمز، کنترل کروز، هشدار نزدیکی به اشیاء (مانند پیچ‌ها) و قدرت فرمان‌دهی را فراهم کنند.

سیستم‌های چندحسگری

سیستم‌های کنترل کروز تطبیقی گاهی اوقات شامل بیش از یک نوع حسگر هستند تا عملکرد خودرو را بهبود بخشند. سیستم‌های چندحسگری با استفاده از چندین نوع حسگر مختلف، اطلاعات پیشرفته‌ای به راننده ارائه می‌دهند. این حسگرها ممکن است شامل تجهیزات GPS یا دوربین‌ها به منظور جمع‌آوری داده درباره محیط جغرافیایی و نزدیکی به سایر خودروها باشند.

سیستم‌های پیش‌بینی

سیستم‌های پیش‌بینی از داده‌هایی که از حسگرها بدست می آورند برای پیش‌بینی اقدامات خودروهای کناری استفاده می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است خودرو سرعت خود را به صورت خودکار کاهش دهد تا از تغییر ناگهانی خط توسط یک خودرو دیگر جلوگیری کند و در این صورت ایمنی سرنشینان افزایش می‌یابد.

کنترل کروز تطبیقی هر سال در حال تحول است. شرکت‌های خودروسازی به طور مداوم در حال بهبود این فناوری هستند و در نتیجه شرایط بهتر و مقرون به صرفه‌تری برای خریدار نهایی خودروها ایجاد میشود؛ چه به عنوان بخشی از یک خودرو جدید و چه حتی به عنوان آپشن هایی که قابل افزودن به مدل‌های قدیمی‌تر را خواهند داشت، و تمامی این موارد یک هدف بیشتر ندارد آن هم افزایش ایمنی رانندگی برای عموم مردم می‌باشد.

منبع: caranddriver.com

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش