اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۱/۲۲

دستیار کنترل در سراشیبی چیست

دستیار کنترل در سراشیبی چیست

فناوری کنترل در سراشیبی چیست و چه مزایایی دارد؟

رانندگی در سربالایی یکی از چالش‌های بزرگ برای رانندگان، به ویژه رانندگان مبتدی، است. این امر به دلیل نیاز به هماهنگی دقیق بین ترمز و گاز برای جلوگیری از عقب رفتن خودرو رخ می‌دهد. فناوری کنترل در سراشیبی یا سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی برای رفع این مشکل طراحی شده است. این سیستم، ایمنی و آسودگی را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم می‌کند.

کنترل در سراشیبی چیست؟

سیستم کنترل در سراشیبی یکی از امکانات پیشرفته موجود در خودروهای مدرن است. این فناوری از بازگشت خودرو به عقب در هنگام حرکت در سربالایی جلوگیری می‌کند. رانندگان اغلب هنگام رانندگی در شیب، فشار ترمز را آزاد می‌کنند، که این مسئله ممکن است باعث حرکت خودرو به عقب شود. سیستم کنترل در سراشیبی با نگه داشتن ترمز، این مشکل را حل می‌کند.

دکمه کنترل سراشیبی بر روی خودرو

دکمه مورد نظر برای فعال کردن سیستم معمولا به این صورت طراحی میشود که خودرو بر روی سطح شیبدار وجود دارد و عقربه و یک فلش نشانگر وجود چنین آپشنی بر روی خودرو شماست.

چگونه سیستم کنترل در سراشیبی کار می‌کند؟

این سیستم به وسیله سنسورهای نصب‌شده، موقعیت شیبدار خودرو را شناسایی می‌کند. زمانی که راننده ترمز را رها می‌کند، این سیستم فشار ترمز را برای مدت کوتاهی حفظ می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد که پای خود را به پدال گاز منتقل کند. این فرآیند از هرگونه حرکت عقب خودرو جلوگیری کرده و امکان شروع حرکت ایمن در سربالایی را فراهم می‌کند.

نحوه کار سیستم کنترل در سراشیبی و حفظ گشتاور

نحوه عملکرد این سیستم بر روی دیاگرام بالا کاملا مشخص است:

  • در تصویر شماره 1 راننده به اصطلاح به یک چراغ قرمز در سراشیبی برخورد میکند

  • سپس تصویر 2 راننده بعد از دیدن چراغ زرد به قصد حرکت کردن و پا را از روی ترمز بر میدارد سپس خودرو نیروی ترمز را برای شیب مذکور حفظ مینماید

  • در تصویر 3 خودرو به راننده اجازه میدهد که شروع به حرکت کند بدون اینکه به عقب برگردد ولی همچنان ترمز درگیر است

  • و در تصویر آخر نیز نیروی ترمز کاملا آزاد شده و ماشین مستقلا بدون درگیر شدن رو به جلو حرکت میکند

تاریخچه فناوری کنترل در سراشیبی

این فناوری برای اولین بار در سال 1936 معرفی شد. با این حال، تا سال 2005، که برندهای بزرگ خودرو شروع به پیاده‌سازی این فناوری در خودروهای خود کردند، محبوبیت زیادی کسب نکرد. امروزه این سیستم یکی از ویژگی‌های اساسی خودروهای مدرن محسوب می‌شود، به ویژه برای رانندگانی که در مناطق تپه‌ای یا کوهستانی زندگی می‌کنند.

اجزای سیستم کنترل در سراشیبی

  • واحد کنترل الکترونیکی (ECU): این واحد، مغز سیستم است که سیگنال‌های سنسورها را تحلیل کرده و دستورات لازم را به سایر بخش‌ها ارسال می‌کند. ECU می‌تواند وزن خودرو، زاویه شیب، گشتاور موتور و شرایط جاده را ارزیابی کند.

  • محرک ترمز: وظیفه آن فعال‌سازی ترمز در زمان مناسب است. این محرک با دریافت سیگنال از ECU، از حرکت عقب خودرو جلوگیری می‌کند.

  • سنسورهای زاویه: این سنسورها موقعیت شیب‌دار خودرو را تشخیص داده و اطلاعات آن را به ECU منتقل می‌کنند.

  • سنسورهای گشتاور: این حسگرها بررسی می‌کنند که آیا گشتاور کافی برای حرکت خودرو به سمت جلو تأمین شده است.

  • سنسورهای فشار: وظیفه این سنسورها تشخیص وزن خودرو و بار آن است.

  • سنسورهای سرعت چرخ: این سنسورها سرعت و جهت چرخش چرخ‌ها را بررسی می‌کنند و اطلاعات آن را برای کنترل بهتر به ECU ارسال می‌کنند.

مزایای فناوری کنترل در سراشیبی

  • افزایش ایمنی: این فناوری از عقب‌رفتگی خودرو جلوگیری کرده و خطر تصادف با خودروهای پشت‌سر را کاهش می‌دهد.

  • کاهش استرس راننده: این سیستم به‌ویژه برای رانندگان مبتدی یا کسانی که تازه شروع به رانندگی کرده‌اند، اطمینان و آسودگی فراهم می‌کند.

  • کاهش سایش قطعات: استفاده از این فناوری منجر به کاهش فشار بر روی قطعاتی مانند ترمز، ترمز دستی و کلاچ می‌شود.

  • کارایی در مناطق کوهستانی: این سیستم به‌طور خاص برای افرادی که در مناطق شیب‌دار زندگی می‌کنند، مفید است و تجربه رانندگی امن‌تری را فراهم می‌کند.

نتیجه‌گیری

فناوری کنترل در سراشیبی یکی از نوآوری‌های مهم در خودروهای مدرن است که به رانندگان امکان می‌دهد تا با اطمینان و آسودگی در جاده‌های شیب‌دار رانندگی کنند. این سیستم نه تنها ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند، بلکه فشار بر قطعات خودرو را کاهش داده و تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد. برای افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند یا با جاده‌های شیب‌دار سر و کار دارند، این فناوری یک ضرورت به شمار می‌آید.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش