اُتکس
  • دوئل: دنا پلاس توربو در برابر پژو 207 صندوق دار ایرانی در مقابل ایرانیزه شده

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۱۸

دوئل: دنا پلاس توربو در برابر پژو 207 صندوق دار ایرانی در مقابل ایرانیزه شده

دوئل: دنا پلاس توربو در برابر پژو 207 صندوق دار ایرانی در مقابل ایرانیزه شده

صنعت خودروسازی داخلی در چند سال گذشته با توجه به اعمال تحریم کمپانی های خودروسازی خارجی با مشکل روبه رو بوده و در تولید بسیاری از محصولات تامین نشدن قطعات اصلی خودروها عاملی برای کاهش تولیدات و یا از خط خارج شدن ان محصول شده است. ایران خودرو نیز که در کنار سایپا دو خودروساز بزرگ کشور محسوب می شوند تولیدات خود را تا مقدار قابل توجهی کاهش داد و در مقطعی تحویل خودروهای مشتریان را تا یک الی دو سال به تعویق می انداخت. با توجه به این تحریم ها مهندسان این کمپانی با تکیه بر دانش و تلاش فراوان به بهبود و طراحی نسل جدید خودروها پرداختند و بعد از مدتی نسخه های فیس لیفت محصولات قبلی به بازار عرضه شدند که دنا و پژو 207 جزو این لیست می باشند. دنا پلاس توربو و پژو 207 صندوق دار نیز نسل جدیدتر این خودروهای می باشند که با توجه به پیشرفت روز به روز در این صنعت امکانات و سیستم های فنی و ایمنی انها تقویت شده و متناسب با نیاز های افراد طراحی و روانه بازار شده اند. در این مقاله قصد داریم تا این دو خودرو را با یگدیگر مقایسه و به بررسی امکانات هر دو خودرو از جنبه های مختلف بپردازیم، پس در ادامه با اکادمی اتکس همراه باشید.

معرفی اولیه

کمپانی خودروسازی ایران خودرو یکی از بزرگ ترین شرکت های خودروساز داخلی محسوب می شود که در سال 1341 و توسط برادران خیامی تاسیس شد. این شرکت در نخست با نام ایران ناسیونال شناخته میشد که نخستین سری از تولیدات این کمپانی نیز گونه ای اتوبوس که با نام های ( ال پی ) عرضه می شدند بود. در سال 1345 قراردادي با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازي به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تاسیس گردید. از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهاي مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌هاي اتوبوس 302 شهري، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدف‌گذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامین‌کننده در سراسر ایران تأسیس شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه کنسل شد و در نهایت این شرکت با پژوی فرانسه و شرکای خارجی برای تولید خودروهای جدید در ایران به توافق رسید. در دهه ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به بحران‌های اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابل توجهی برای شرکت فرانسوی داشت. ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و تندر90 از محصولات ارزان‌قیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند. بعد از اعمال تحریم ها علیه صنعت خودروسازی داخلی شرکت های خارجی چون پژو و فرانسه که از شرکای اصلی ایران خودرو بشمار می رفتند فعالیت های خود را کاملا قطع کرده و از ارسال قطعات یدکی برای محصولات خودداری کردند. این کمپانی با تلاش و پشت کار توانست بعد از مدتی دو محصول داخلی یعنی سمند در سال ( 2002 ) و دنا در سال ( 2015 ) را تحت عنوان خودروهای ملی به بازار عرضه کند. محصولات جدیدتر این کمپانی با نام های دنا پلاس توربو و پژو 207 صندوق دار نتیجه تلاش همین کمپانی برای تولید محصولات داخلی است که امروزه جزو خودروهای پر فروس بازار بشمار می روند.

پژو 207 صندوق دار
دنا پلاس توربو


عملکرد فنی

بخش بررسی پیشرانه های اتومبیل ها معمولا برای هر خواننده ای جزو جذاب ترین قسمت های یک مقاله می باشد و اکنون قصد داریم تا پیشرانه قرار گرفته در زیر کاپوت دنا پلاس توربو که یکی از بهترین خودروهای ایران خودرو بشمارمی رود را بررسی کنیم. ایران خودرو در گروه خانواده های سمند و دنا از پیشرانه معروف EF7 که با نام موتور ملی نیز شناخته می شود برای تامین نیروی حرکت خودروهایش استفاده کرده است. پیشرانه EF7 شرکت ایران خودرو یک موتور 4 سیلندر است که از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده است و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارد. مکانیزم به‌کار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته باوجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالاتری حتی نسبت به موتورهای بنزینی دست یابد. در ابتدای استفاده از این پیشرانه در سمند توسط ایران خودرو مشکلات فراوانی از ان نمایان شد که این شرکت را مجبور به رفع این مشکلات کرد تا بتواند در محصولات بعدی نیز از این پیشرانه استفاده کند. پیشرانه EF7 دارای آلودگی کم (استاندارد یورو ۴) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته‌ای است که در حالت بنزینی ۱۱۴ و در حالت گاز ۹۸ اسب بخار قدرت دارد و با گاز می‌تواند حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد، حال‌آنکه خودروهای گازسوز فعلی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند. پیشرانه استفاده شده در دنا پلاس توربو از نوع EF7 TC می باشد که موتور مجهز به سیستم توربوشارژ شده است و هوای بیشتری به داخل موتور تزریق می کند و و به همین علت می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت این خودرو 205 کیلومتر در ساعت است که نسبت به دنا پلاس ( با سرعت 190 کیلومتر ) یک اختلاف 15 کیلومتری دارد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دنده ای به چرخ های جلو منتقل می شود و می تواند این خودرو را در مدت زمان 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. در حال حاضر فقط نسخه دنده ای دنا پلاس در بازار عرضه می شود و نسخه اتومات این خودرو به احتمال خیلی زیاد از سال 1400 وارد بازار شود. نسخه اتومات دنا پلاس مجهز به یک گیربکس 6 سرعته دو حالته است که بهبود یافته گیربکس دستی 5 سرعته می باشد و برای تبدیل شدن به نسخه اتومات به دستور ایران خودرو در حدود 30 قطعه از این گیربکس دوباره طراحی شده اند و از نسخه جدیدی در این خودرو استفاده نشده است. نسخه اتومات قرار است در 3 تیپ L2 _ L1 و L3 به بازار عرضه شود که فقط سیستم ها و امکانات رفاهی خودرو متغییر است. گیربکس اتومات این خودرو مجهز به حالت های اسپرت و برفی است و همچنین قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را در اختیار راننده قرار می دهد. مصرف سوخت ترکیبی دنا نسخه دنده ای را ایران خودرو مقدار 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام کرده است و جالب تر اینکه برای نسخه اتومات نیز مقدار 8.1 لیتر در 100 کیلومتر را اعلام کرده است که تقریبا با یکدیگر برابر هستند. از معایب این پیشرانه که باعث می شود تعدادی از خریداران سمت این خودروها نروند، نبود قطعات اصلی در بازار، کمبود مکانیک ماهر و نداشتن مهارت و نداشتن علم تعمیر موتور EF7 و کندی شتاب خودرو در حالت مصرف سوخت گاز است.

207 صندوق دار که هم خانواده محصولات پژو 206 می باشد از پیشرانه TU5 این کمپانی که بر روی محصولات 405 و پژو پارس قرار گرفته است استفاده می کند. پیشرانه TU5 در سال 1383 و با قرار گرفتن بر روی خودروهای پژو 206 تیپ 5 و 6 معرفی شد و تا امروز جزو یکی از اصلی ترین پیشرانه های شرکت ایران خودرو در کنار موتور EF7 به حساب می اید. پیشرانه TU5 با نام کامل TU5/JP4L4 حجیم‌ترین پیشرانه از سری TU در خانواده پژو سیتروئن است. خانواده‌ای که حجم پیشرانه‌های آن از ۹۵۴ سی‌سی شروع می‌شود و در حجیم‌ ترین نمونه که پیشرانه TU5 است به ۱۵۸۷ سی‌سی می ‌رسد. قدرت و گشتاور تولیدی طبق گفته های ایران خودرو برابر 105 اسب بخار در دور موتور 5600 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر در دور موتور 4000 RPM است. این پیشرانه دارای استاندارد الایندگی  یورو 3 است که می توان ان را به استاندارد یورو 5 نیز ارتقا داد، بر اساس خبرهای منتشر شده این پیشرانه به زودی به استاندارد یورو 5 ارتقا پیدا می کند و اولین پیشرانه یورو 5 ایران خودرو محسوب می شود. 207 صندوق دار تنها با یک گیربکس اتومات 4 سرعته به بازار عرضه می شود و نیروی تولید شده را به چرخ های جلو منتقل می کند. حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت گزارش شده و می تواند در مدت زمان 12.6 ثانیه از حالت سکون خودرو را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت شهری این خودرو 10.1 لیتر در 100 کیلومتر و خارج از شهر 5.8 لیتر در 100 کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت ان 7.3 لیتر در 100 کیلومتر گزارش شده است. این پیشرانه اگرچه در مقایسه با پیشرانه های روز دنیا  یک پیشرانه به صرفه با مصرف پایین بشمار نمی رود اما نسبت به حجم خود بازده خوبی داشته و قدرت و گشتاور مناسبی با مصرف سوخت پایین در اختیار راننده می‌گذارد. از دیگر امتیازات این پیشرانه می‌توان به استهلاک کم، آرام بودن در حین کارکرد و صدای اندک در زمان روشن بودن آن اشاره کرد، همچنین در قسمت های واشر سر سیلندر و سر سیلندر به خوبی مقاوم شده است. 

در مورد بررسی این دو پیشرانه واینکه کدام یک  نسبت به دیگری برتری دارد باید این نکته را اشاره کرد که  مقایسه این دو پیشرانه بدون در نظر گرفتن نوع اتاق خودرو کار تقریبا اشتباهی است، هر کدام از این موتورها مزایا و معایبی دارند پیشرانه TU5 به پر شتاب بودن و EF7 به با دوام بودن معروف هستند در مجموع مشخصات فنی EF7، برتری اندکی نسبت به TU5 داشته ولی نکته اصلی هماهنگ نبودن این پیشرانه ها با خودروهای مختلف است که در بعضی از انها پیشرانه به خوبی با خودرو هماهنگ شده و تجربه رانندگی خوبی را برای راننده فراهم می کند و در برخی دیگر با توجه به ابعاد و وزن خودرو پیشرانه از خود ضعف نشان داده و باعث نارضایتی افراد از خودرو می شود.

پیشرانه پژو 207 صندوق دار
پیشرانه دنا پلاس توربو

طراحی و امکانات

پروژه دنا که سومین محصول ملی ایران خودرو محسوب می شود در سال 1390 با نام NX7 اغاز شد و طی این پروژه یکی از محصولات خوب ایران خودرو که در زمان عرضه به بازار با مشکلات فراوانی همراه بود و به نوعی این شرکت را به چالش می کشید توانست جایگاه نسبتا خوبی را در بازار کسب کند. به منظور برطرف کردن معایب این خودرو در سال 1396 و همچنین تغییراتی در نمای ظاهری خودرو ایران خودرو نسخه دنا پلاس را به بازار عرضه کرد که تفاوت های نه چندان زیادی با نسخه قبلی داشت. این خودرو نیز همانند نسل قبل با ظاهری اسپرت و تقریبا به روز توانست علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب کند. بعد از عرضه دنا پلاس مهندسان این کمپانی سعی در افزایش قدرت خروجی این پیشرانه داشتند و به همین دلیل با اضافه کردن سیستم توربوشارژ به این موتور دنا پلاس مدل جدیدی از این خودرو را روانه بازار کردند. دنا پلاس توربو در مقایسه با نسل قبلی یعنی دنا پلاس از نظر ظاهری هیچ تفاوتی نداشته و فقط برخی امکانات و اپشن های بیشتری نسبت به این خودرو و همچین پیشرانه قدرتمند تری دارد.

در نمای جلوی این خودرو ابتدا چراغ های جلو در کنار جلو پنجره نسبتا بزرگ خود توجه بیننده را به خود جلب می کنند. چراغ ها مجهز به چراغ های Day Light بوده و کمی نمای این قسمت را اسپرت نشان می دهد. جلو پنجره مشبک نیز در کنار نوار کرومی رنگ حاشیه ها به زیبایی این بخش کمک بیشتری کرده است. در قسمت پایین سپرها چراغ های مه شکن با فرم مستطیلی قرار گرفته است که هماهنگی خوبی با فرم چراغ های اصلی دارد. دنا پلاس و نسخه توربو در مقایسه با دنا معمولی از خطوط برجسته بیشتری در بدنه خودرو استفاده شده که اولین قسمت کاپوت خودرو است که دو خط از انتهای کاپوت شروع و در قسمت جلویی به یکدیگر متصل می شوند و تقریبا یک یک سهمی شکل را ایجاد کرده اند که از دید جلو هماهنگی خوبی با جلو پنجره خودرو دارد. طراحی نمای جلو شباهت نسبتا زیادی به محصولات میتسوبیشی مخصوصا میتسوبیشی لنسر دارد با فرم جلو پنجره مشبک و خطوط برجسته روی کاپوت یکسان. 

در قسمت نمای جانبی خودرو شاهد طراحی نسبتا ساده ای هستیم و فقط یک خط برجسته که از چرخ های جلو شروع و تا چراغ های عقب امتداد دارد باعث حجیم تر شدن بدنه خودرو و به نوعی زیباتر شدن بدنه می شود. استفاده از نوارهای کرومی رنگ در این قسمت نیز مشاهده می شود و حاشیه شیشه ها و دستگیره درب ها به رنگ کرومی طراحی شده اند تا با قسمت های دیگر کرومی خودرو هماهنگی داشته باشند. ارتفاع درب ها از سمت جلو تا قسمت انتهایی خودرو با یک شیب ملایم افزایش می یابد و سایز شیشه ها کوچکتر می شود این در حالی است که خودروهای امروزی بر خلاف این طراحی، قسمت سرنشین با یک شیب نزولی به انتهای خودرو متصل می شود. در کل نمای جانبی در عین طراحی ساده ای که دارد توانسته به خوبی با دیگر قسمت های خودرو هماهنگ باشد. در قسمت عقبی خودرو شاهد طراحی نسبتا متفاوتی هستیم، در نگاه اول همانند نمای مشابه جلو با میتسوبیشی لنسر نمای عقب این خودرو نیز شباهت بسیار زیادی به خودروی مرسدس C280 دارد. چراغ های عقب اندازه نسبتا بزرگی داشته و به صورت یک پارچه نصب شده اند و تا قسمت هایی از بدنه خودرو نیز امتداد یافته اند. نام خودرو و لگوی ایران خودرو به همراه یک نوار بر روی درب صندوق عقب به صورت کرومی رنگ طراحی شده اند تا طراحان این خودرو تمام تلاش خود را برای اسپرت نشان دادن خودرو انجام داده باشند. نمای عقبی بدون استفاده از خطوط برجسته و به صورت ساده طراحی شده است. نمای بیرونی این خودرو امتیاز قابل قبولی را در بین مردم از آن خود کرده و امروز به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شده است. 

نمای داخلی محصولات دنا مشابه یکدیگر بوده و دنا پلاس توربو نیز از این قاعده پیروی کرده است. یکی از قسمت های جالب داخل کابین داشبورد خودرو است که طراحی ان از محصولات هیوندای الهام گرفته شده است و ایران خودرو نیز دو مدل تک رنگ و دو رنگ را برای سفارش در اختیار مشتریان قرار داده است که برای این کمپانی حرکت جدیدی محسوب می شود. در قسمت میانی داشبورد مانيتور مالتی مديا تصويری لمسی مشاهده می شود که برای اولین بار در محصولات داخلی از ان استفاده شده است و امکاناتی نظیر، رهیاب ( GPS ) و بلوتوث را نیز در اختیار راننده قرار می دهد و در مواقع پارک به کمک سنسور ها و دوربین های پارک به راننده کمک می کند و خطوط راهنمایی نیز برای پارک دقیق تر برای راننده ترسیم می کند. در قسمت زیرین این صفحه نمایش کلید های فلاشر و صندوق عقب خودرو به همراه تعدادی جای کلید برای اضافه کردن اپشن های دلخواه توسط راننده طراحی شده است. در اخر نیز به کلید ها و سیستم کنترل تهویه مطبوع خودرو می رسیم که تنظیمات این قسمت را توسط یک صفحه نمایش تقریبا کوچک به سرنشینان نشان می دهد. در دو طرف این سیستم های کنترلی خودرو نواری با طرح چوب طراحی شده است که مجرای تهویه هوا نیز بر روی ان به صورت کشیده قرار گرفته است و می توان این قسمت را یادگاری از نسل قبلی خود یعنی سمند در نظر گرفت چون برای اولین بار از این نوارهای طرح چوب در این خودرو استفاده شده است و نمای جالبی را داخل کابین ایجاد کرده است. صفحه کیلومتر خودرو به صورت استوانه ای طراحی شده است که در زمان خود طراحی جدیدی محسوب می شد و با تریم داخلی ابی رنگ یکی از زیبا ترین صفحه کیلومتر در بین محصولات داخلی بشمار می رفت. نشانگرهای میزان سوخت و دمای اب در کنار هم و بالای عقربه های کیلومتر شمار قرار گرفته اند مانیتور کوچکی نیز در قسمت میانی برای نشان دادن اطلاعات سفر و ... به راننده طراحی شده است. فرمان این خودرو بر خلاف خودروهای امروزی که به شکل D cut هستند به صورت گرد و ساده طراحی شده است و کلیدهای میانبری چون سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی ان قرار گرفته اند و با روکشی چرمی با دوخت های قرمز پوشیده شده است که با رنگ قرمز بکار رفته در زیر پایی و گردگیر دسته دنده کمی حس اسپرت بودن را به راننده منتقل کند. درب های خودرو نیز به صورت دو رنگ با ترکیبی از نوارهای طرح چوب طراحی شده است که هماهنگی بیشتری با داخل کابین ایجاد کند و نمای زیباتری داشته باشد. صندلی های جلو از نوع برقی بوده و قابیلت تنظیم در 8 جهت را دارد که اپشن مهمی برای این خودرو محسوب می شود صندلی شاگرد نیز در بعضی از موارد به صورت 6 جهته برقی بوده است که می توان ان را سهل انگاری از سوی کمپانی در نظر گرفت. صندلی های عقب خودرو طراحی مناسبی داشته ولی به دلیل حجم نسبتا زیادی که دارند یکی از اصلی ترین مشکلات دنا پلاس را که فضای خیلی کم سرنشینان عقب در قسمت فاصله با صندلی جلویی دارند را ایجاد می کند. ابعاد بدنه دنا پلاس توربو با خودروی سمند تقریبا برابر بوده ولی به دلیل طراحی حجیم فضای داخلی بر خلاف سمند که خودروی جاداری است این خودرو با مشکلات کمبود فضا مواجه است که یک ضعف برای این خودرو بشمار می رود. کانال تهویه برای سرنشینان عقب و عایق بندی مناسب کابین نسبت به صدا از محاسن این خودرو بشمار می رود فضای داخلی این خودرو نسبت به نمای بیرونی امتیاز بیشتری دریافت می کند و قابل قبول تر است.

در این قسمت قصد داریم امکانات این خودرو را مورد بررسی قرار بدهیم : 

2 عدد کیسه هوا برای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایمو بیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک دارای کانال تهویه برای سرنشینان عقب، 6 عدد (بلندگوی جلو - عقب و توییتر در ردیف جلو)، مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل، جابجایی‏های صندلی‏ راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (8 حرکته) - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه، آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی - شیشه‏ های سولار( ضد اشعه مضرUV )، سان روف، دارای طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - چراغ مه شکن جلو - تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل، چراغ مه شکن عقب - چراغ خطر نئون، سنسور های هشداردهنده موانع عقب، دوربین دید عقب - کروز کنترل اشاره کرد.

دنا پلاس توربو نسخه اتومات قرار است در سال اینده و با تیپ های مخالفی وارد بازار شود. تیپ پایه (L1)، تیپ نیمه فول (L2) و تیپ فول اپشن (L3). که تفاوت های انها در جدول زیر قابل مشاهده می باشد.

امکانات خودرو
تیپ L1
تیپ L2
تیپ L3
فرمان برقی
دارد
دارد
دارد
سنسور عقب
دارد
دارد
دارد
ایربگ جانبی
_
دارد
دارد
سنسور باد تایر
_
دارد
دارد
دوربین عقب
_
دارد
دارد
ترمز دیسکی عقب
_
دارد
دارد
شیشه دودی
_
دارد
دارد
آینه برقی تاشو
_
دارد
دارد
کروز کنترل
_
دارد
دارد
تریم داخلی لوکس
_
دارد
دارد
کفی سه بعدی
_
_
دارد
سنسور نور
_
_
دارد
سنسور باران
_
_
دارد
کنترل پایداری
_
_
دارد
سانروف
_
_
دارد
کیلس+استارتر
_
_
دارد
صندلی راننده
2 حالته برقی
4 حالته دستی
6 حالته برقی
2 حالته دستی
10 حالته برقی
صندلی سرنشین
2 حالته برقی
4 حالته دستی
4 حالته برقی
4 حالته دستی
6 حالته برقی
10 حالته دستی
روکش صندلی
پارچه
پارچه و چرم
پارچه و چرم
رینگ
فولادی
آلومینیومی
آلومینیومی دو رنگ
مانیتور
7 اینچ
7 اینچ

10 اینچ
دنا پلاس توربو

صفحه کیلومتر دنا پلاس
نمای داخلی دنا پلاس توربو
کابین دنا پلاس توربو
نمای عقبی دنا پلاس توربو

پژو 207 صندوق دار یکی از جدید ترین محصولات ایران خودرو بشمار می رود که همزمان با دنا پلاس توسط این کمپانی به بازار عرضه شد تا بتواند همانند نسل قبلی اش یعنی 207 هاچبک فروش خوبی در بازار کسب کند و علاقه مندان به این گونه خودروها را به سوی خود جلب کند. داستان این خودرو نیز همانند دنا پلاس توربو یکسان بوده و هر دو خودرو با تغییراتی که بر روی نسل های قبلی خود انجام گرفته به نوعی با عنوان یک محصول ایرانیزه ( با طراحی مهندسان ایرانی ) تولید شده اند تا بتوانند نیاز تمام مشتریان خود را رفع نمایند. نسخه هاچبک 207 که در بازار ایران با نام 207i شناخته می شود یک فیس لیفت نه چندان موفق از خودروی 206 محسوب می شود در دهه میلادی گذشته طراحی و تنها در برخی از بازارهای جهانی ان هم تحت عنوان ( پژو 206 پلاس ) عرضه شد. 207i از سال 1389 به بازار داخلی عرضه شد و به لطف روند نه چندان سریع پیشرفت صنایع خودرو سازی این محصول نیز در کنار خانواده 206 به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شد. بعد از 8 سال از عرضه این خودرو ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه جدید تری از این خودرو را با هدف ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان به صورت صندوق دار روانه بازار کند. فرم کلی این خودرو تقریبا همان فرم خودروی 206 است با این تفاوت که نمای جلوی 207 با عوض شدن بعضی قسمت ها و طراحی مجدد انها ظاهری بهتر و زیباتر پیدا کرده است. چراغ های جلو علاوه بر طراحی کشیده تا حدودی نیز برجسته هستند و ظاهری عضلانی پیدا کرده اند، کاپوت خودرو نیز مجددا طراحی شده و انحنای قسمت های ابتدایی ان نسبت به 206 کمی بیشتر است و لگوی پژو نیز با اندازه ای بزرگتر بر روی ان قرار گرفته است. سپر مشکی رنگی که در قسمت زیرین لگوی خودرو طراحی سایز کوچکتری در مقایسه با سپر موجود در 206 دارد و محدود به فضای جلو پنجره مشبک این خودرو شده است. در مقایسه نمای جلوی 207 صندوق دار با 206 می توان به تغییر ابعاد اجزای این قسمت اشاره کرد و از فرم جدید و متفاوتی که بتوان این خودرو را تا حدودی از 206 متمایز کرد استفاده نشده است. در کل نمای جلوی این خودرو را می توان قابل قبول در نظر گرفت ولی طراحی ان کامل نیست و امکان بهبود و رشد را دارد. 

تنها قسمت از 207 صندوق دار که بدون تغییر باقیمانده و ایران خودرو کوچکترین تغییراتی  در ان ایجاد نکردند نمای جانبی خودرو است که شاهد همان فرم درب ها و شیشه ها هستیم. طراحی کشیده تر برای این قسمت می توانست هماهنگی بیشتری با قسمت های دیگر این خودرو ایجاد کند و به نوعی عبارت فیس لیفت برای این خودرو ارزش بیشتری پیدا می کرد. بر خلاف دنا پلاس توربو که از خطوط برجسته روی قسمت های مختلف خودرو استفاده شده نمای جانبی و هم نمای جلویی 207 طراحی ساده ای داشته و فقط شاهد زه های بزرگی بر روی درب های این خودرو هستیم که از مشکی به سفید تغییر رنگ داده اند. ارتفاع خودرو از قسمت جلویی به سمت انتهای خودرو افزایش می یابد و فضای نسبتا خوبی را برای سرنشینان در قسمت بالای سر فراهم می کند.

نمای عقبی 207 نیز شاهد تغییرات نسبتا کمی بوده و فرم جدید چراغ های عقب و اضافه شدن اسپویلر از تغییراتی است که در این قسمت قابل مشاهده می باشد. نمای بیرونی 207 صندوق دار همان طور که بررسی شد تفاوت چندانی با 206 صندوق دار ندارد و این دو خودرو در قسمت های نه چندان زیادی با یکدیگر تفاوت دارند. دنا پلاس توربو طراحی نسبتا بهتری داشته و تغییراتی که در ان ایجاد شده نسبت به نسل قبلی اش یعنی خودروی سمند قابل قبول بوده و نام گذاری فیس لیفت برای این خودرو نسبت به 207 صندوق دار مناسب تر است. در نمای داخلی بیشترین قسمتی که دچار تغییر و تحول شده است داشبورد خودرو است و مانیتور تعبیه شده در نگاه اول چشم بیننده را به خود جلب می کند. این صفحه نمایش 7 اینچی در قسمت بالا و میانی داشبورد قرار گرفته است و در کنار لمسی بودن امکاناتی چون GPS و سیستم چند رسانه ای را در اختیار راننده قرار می دهد. این صفحه نمایش و مجرای تهویه هوا که در زیر ان قرار گرفته است درون یک قاب کرومی رنگ قرار گرفته اند. این قاب کرومی رنگ با ایجاد فاصله ای میان این قسمت داشبورد تقریبا یک فضای دو قسمتی را ایجاد کرده است بر خلاف داشبورد 206 و دنا پلاس که تمامی امکانات و سیستم ها پشت سر هم قرار گرفته اند و یک مجموعه یکپارچه ای را ایجاد کرده اند. در قسمت پایینی داشبورد سیستم صوتی خودرو قرار گرفته و بعد از ان سیستم تهویه اتوماتیک 207 طراحی شده که با همان فرم قبلی سیستم تهویه  206 در این خودرو استفاده شده است. صفحه کیلومتر خودرو طراحی جدید و زیبایی دارد نشانگرهای میزان سوخت و دمای اب در قسمت میانی صفحه کیلومتر قرار گرفته اند مانیتور کوچکی نیز که در این قسمت قرار گرفته وظیفه انتقال اطلاعات خودرو را به راننده برعهده دارد. روی غربیلک سه شاخه خوش دست این خودرو که با چرم مصنوعی پوشیده شده است، دکمه های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل طراحی شده که به لطف بهره گیری از چراغ (برخلاف خودروهای گران قیمتی مثل رنو کپچر که فاقد چراغ پشت دکمه هاست، جای دکمه ها در شب نیز قابل تشخیص است. روکش صندلی ها پارچه ای و تنظیمات آن با استفاده از اهرم های دستی صورت میگیرد و در این خودرو علاوه بر دو تکه شدن صندلیهای ردیف عقب به همراه قابلیت تاشو، پایه های ISOFIX هم برای اتصال صندلی کودک تعبیه شده است. بخش داخلی 207 صندوقدار ازلحاظ امکانات، طراحی و حتی کیفیت متریال به‌کاررفته، هیچ تفاوتی با نمونه هاچبک این خودرو نداشته و کوچک‌ترین تغییری در آن به چشم نمی‌خورد.207i صندوقدار نیز همچون دنا پلاس، سورن یا رانا یکی دیگر از کاردستی‌های گران‌قیمت شرکت ایران‌خودرو است که سعی شده با کمترین هزینه‌های اولیه و بدون کوچک‌ترین توسعه یا تغییر به بازار عرضه شده تا سود بیشتری را برای این عزیزان به همراه داشته باشد.

از امکانات این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

2 عددکیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، سیستم ترمز EBD و ABS، EBA، ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت ، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع،کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه ای ،صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس ، سنسور دنده عقب ،دوربین دنده عقب، فرمان برقی 3شاخه مجهز به کلید کنترل سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک ، 4 عدد بلندگو، 2 عدد توییتر، خروجی آمپلی فایر، پورت ورودی سیستم صوتی اضافی، آنتن اکتیو، صندلی راننده 6 حرکته دستی و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم و تاشوندگی برقی - گرمکن دار، چراغ جلو هالوژنی ( با لنز ) - دارای چراغ روز ( DayLight ) - دارای مه شکن جلو، دارای سنسور عقب - دماسنج - کلید قفل کن و باز کن در صندوق عقب، کروز کنترل

کیفیت متریال بکار رفته در در خودروهای 207 هاچبک و صندوق دار نسبت به خانواده دنا بهتر بوده و این نکته می تواند باعث برتری 207 در این بخش از مقایسه شود، از معایب این خودرو نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملکرد نامناسب گیربکس 

شرکت ایران خودرو برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌های پژو 207 صندوق دار، از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک با نام AL4 استفاده کرده است که علاوه بر این خودرو، محصولاتی چون پژو 206 تیپ 6، رنو ساندرو، تندر 90 اتوماتیک یا پژو 207 هاچ بک نیز از این گیربکس استفاده می‌کنند. در چند سال گذشته بسیاری از خودروهای اقتصادی فرانسوی از این گیربکس برخوردار بودند و به دلیل عملکرد مثبت این گیربکس، سایر شرکت‌های خودروسازی نیز به استفاده از آن روی آوردند، اما گیربکس AL4 در حال حاضر نسبت به گیربکس‌های پیشرفته جدیدی که در بازار وجود دارد، بسیار ضعیف بوده و عملکرد کند آن باعث آزار رانندگان خواهد شد. این ضعف در هنگام رانندگی‌های تهاجمی و زمانی که قصد دارید از حالت تیپ ترونیک استفاده کنید، بیشتر نمایان می‌شود.

گیربکس پژو 207 صندوق دار علاوه بر اینکه قدیمی و ضعیف است، به دلیل کیفیت پایین مونتاژ و مشکلات موجود در سیستم خنک‌کننده گیربکس AL4، پس از مدتی مشکلات متعددی چون گاز هرز خوردن از دنده یک به دو، ضربه زدن در معکوس‌ها و ضربه زدن در دنده عقب ایجاد می‌شوند که مالکان این خودرو برای تعمیر آن هزینه‌های زیادی را متحمل خواهند شد.

فضای کم کابین

بسیاری از خودروهای هاچ بک با مشکل فضای کم برای سرنشینان مواجه‌اند. با توجه به اینکه مهندسان شرکت خودروسازی ایران خودرو برای تبدیل پژو 206 و پژو 207 هاچ بک به یک خودرو سدان فقط به فکر افزودن یک صندوق بودند، در ساختار کابین تغییرات ویژه‌ای را لحاظ نکردند و به همین دلیل در ردیف دوم صندلی‌های پژو 207 صندوق دار شاهد فضای محدودی برای سرنشینان هستیم، به طور کلی این صندلی‌های عقب با صندلی‌های جلو فاصله بسیار کمی دارند و این مشکل از سوی طراحان برطرف نشده است. علاوه بر این، شیب تندی که در بخش انتهایی سقف پژو 207 SD وجود دارد باعث می‌شود فضای سر سرنشینان در ردیف دوم صندلی‌ها محدود شود که چنین مشکلی در مسافرت‌های طولانی بسیار آزاردهنده خواهد بود.

پایین بودن کیفیت متریال داخلی

بخش داخلی پژو 207 SD از لحاظ طراحی و متریال کاملا مشابه نسخه هاچ بک است و در بدو ورود به کابین شاهد قطعات مشترک میان این دو خودرو هستیم. به طور کلی کیفیت متریال این خودرو بسیار پایین بوده و پلاستیک خشک در بخش‌هایی همانند ستون‌ها، داشبورد و رودی‌ها دیده می‌شود. چنین موضوعی بسیاری از مشتریان را برای خرید این خودرو منصرف کرده است. همچنین پس از مدت کوتاهی چنین قطعاتی با جنس پلاستیک خشک صداهای آزاردهنده‌ای را تولید خواهند کرد که بر روی کیفیت سواری تاثیر خواهد گذاشت.

پژو 207 صندوق دار

صفحه کیلومتر 207 صندوق دار
نمای داخلی 207 صندوق دار
کابین 207 صندوق دار
نمای عقبی 207 صندوق دار

نتیجه گیری

دنا پلاس توربو و پژو 207i صندوق دار هر دو به عنوان فیس لیفت هایی از محصولات ایران خودرو شناخته می شوند و هر کدام توانستند علاقه مندان خود را پیدا و فروش نسبتا خوبی در بازار کسب کنند، کیفیت این دو خودرو با توجه به اینکه روز به روز این صنعت در حال پیشرفت و بهبود است در مقایسه با نسل های قبلی خود ارتقا یافته و رضایت مشتریان نیز در حال افزایش است. این ارتقا کیفیت سبب شده تا عده زیادی از افراد از خریدن خودروهای چینی منصرف شوند و به سمت خرید محصولات داخلی روی بیاورند این دو خودرو که جزو جدیدترین محصولات این کمپانی است فروش خوبی در بازار ثبت کرده است. هر دو خودرو بنابر گزارش های منتشر شده از سوی کمپانی توانسته اند استاندارد های ایمنی را از موسسه های معتبر کسب کنند و از نظر ایمنی سلامت سرنشینان خود را تضمین می کنند، البته این استاندارد های کسب شده هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند تا از صحت و درستی انها اطمینان حاصل شود. از نظر قدرت موتوری دنا پلاس توربو با اختلاف از پژو 207 صندوق دار یک پله بالاتر قرار میگیرد و می تواند در شرایط مختلف رانندگی نیروی مورد نیاز را تامین و ضعف کمتری از خود نشان دهد. در بخش امکانات نیز همچنان دنا پلاس توربو با توجه به نسل جدید این خودرو که قرار است در تیپ های مختلف وارد بازار شود در مقایسه با 207 برتری داشته و اپشن های بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در داخل کابین پژو 207 همان طور که اشاره کردیم نسبت به دنا پلاس برتری داشته و در این قسمت گزینه بهتری خواهد بود، البته کیفیت متریال بکار رفته در هر دو خودرو در مقایسه با محصولات چینی بازار و خودروهای دیگر کشورها هنوز نتواسته رضایت مشتریان را جلب کند و کیفیت خوبی نداشته اما در مقایسه با خودروهای داخلی می توان به بهتر شدن این کیفیت در سال های اخیر اشاره کرد. در اخر مقایسه با توجه به اینکه دنا پلاس توربو ظاهر نسبتا بهتر، فضای بیشتر برای سرنشینان، قدرت تولیدی پیشرانه بیشتر و امکانات بیشتر نسبت به پژو 207 صندوق دار گزینه بهتری خواهد بود البته هر دو خودرو جزو محصولات خوب کمپانی ایران خودرو محسوب می شوند و طرفداران خاص خود را دارند و انتخاب دنا پلاس توربو به عنوان گزینه برتر تنها بر اساس گزارش ها و امار و ارقام اسمی منتشر شده توسط کمپانی صورت گرفته است.

مشخصات
دنا پلاس توربو دنده ای
دنا پلاس توربو اتومات
پژو 207 صندوق دار
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
4 سیلندر 16 سوپاپه
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور cc
1650
1645
1587 
حداکثر قدرت خروجی
150 اسب بخار
150 اسب بخار
105 اسب بخار 
حداکثر گشتاور
215 نیوتن متر 
215 نیوتن متر
142 نیوتن متر
نوع جعبه دنده
5 سرعته دستی
6 سرعته تیپ ترونیک
4 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت
205 کیلومتر بر ساعت
205 کیلومتر بر ساعت
189 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی
7.94 لیتر
8.17 لیتر
7.3 
حجم باک ( لیتر )
60 
60
50
وزن خالص( کیلوگرم )
1262
1375
1152
استاندارد الایندگی
یورو 4
یورو 4
یورو 4

قیمت 

تعیین قیمت روز خودروها امروزه یکی از سخت ترین قسمت های خرید و فروش خودرو در بازار بشمار می رود و اعداد و ارقام ثابتی برای تعیین ارزش خودروها منتشر نمی شود، این بی ثباتی در قیمت گذاری خودروهای به عوامل مختلفی چون محدود شدن واردات خودرو، بی ثباتی در نرخ ارز که یکی از اصلی ترین عوامل این بخش محسوب می شود و از سوی دیگر محدود شدن تولیدات کمپانی های داخلی باعث بالا رفتن و متغیر شدن قیمت خودرو در فصل های مختلف سال شده اند. قیمت این دو خودرو در سال های گذشته زیر 100 میلیون تومان از سوی کمپانی ارائه شده بود اما امروزه با رشد حداقل 3 برابری این محصولات در قیمت های بالای 150 میلیون تومان معامله می شوند که کارشناسان اعتقاد بر حباب بودن این قیمت ها دارند. پیدا کردن یک منبع معتبر برای مطلع شدن از قیمت روز خودروهای داخلی و وارداتی کار دشواری است در همین رابطه اگر قصد خرید هر کدام از این محصولات را دارید یا به دنبال قیمت روز این خودروها هستید ما به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اتکس را پیشنهاد می کنیم که قیمت روز محصولات داخلی و وارداتی را با اعمال کوچک ترین تغییراتی در بازار خودرو به شما اطلاع می دهد.

قیمت دنا پلاس توربو

قیمت پژو 207i صندوق دار

 

کارشناسی

امروزه یکی از دشوار ترین کارهایی که در خرید و فروش خودرو انجام می شود تعیین سلامت خودرو چه از لحاظ فنی، بدنه و سیستم ها و امکانات کاربردی خودرو است. امروزه روش های مختلفی برای پنهان کردن عیب های خودرو، تصادفی بودن و ... استفاده می شود که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید در هنگام خرید خودروهای کارکرده دچار مشکل شده و در اینده با ضرر و زیان های بیشتری مواجه خواهید. صرف نظر از خودروهای کارکرده امروزه حتی برخی از خودروهای صفری که از کمپانی به مشتریان تحویل داده میشود عیوب و نقص فنی هایی در سیستم های خودرو مشاهده می شود که پی بردن به انها برای افراد عادی کار دشواری است در همین رابطه وجود فردی متخصص که بتواند سالم بودن سیستم های خودرو از قبیل موتور، اپشن ها و سیستم های ایمنی را بررسی و تایید کند الزامی است تا از بروز ضرر و زیان های احتمالی در هنگام خرید خودرو جلوگیری کند در همین راستا ما تیم کارشناسی اتکس را  که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری در محل  را در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره 28428466-021 و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش