اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۳۰

دوئل: راو4 یا کولئوس جدال فن و زیبایی

دوئل: راو4 یا کولئوس جدال فن و زیبایی

در این دوئل از آکادمی اُتکس شاهد رویارویی دو کراس‌اوور از نمونه های موجود در بازار ایران هستیم. در یک‌سو نام یکی از کمپانی‌های آسیایی سرشناس و قابل احترام در صنعت خودروسازی جهان یعنی تویوتا قرار دارد و در سمت مقابل ،نشان لوزی شکل خودرو ساز فرانسوی یا همان رنو دیده می‌شود. تویوتا راو۴ و رنو کولئوس دو خودرویی هستند که در این مقاله در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند تا برتری خود را نسبت به دیگری به اثبات برسانند. در ادامه با بررسی کامل این دو خودرو همراه ما باشید.


معرفی اولیه

بیش از ۲۰ سال است که راو۴ یکی از پرچمداران گروه کراس‌اوور ها محسوب شده و امسال نیز تویوتا تصمیم گرفته تا مدل 2019 این خودرو را با ظاهری دگرگون شده عرضه کند که این تداوم نشان از خوش‌نامی و استقبال خوب مشتریان از این خودرو است. راو۴ در ۵ نسل تولید شده که مدل مورد بررسی ما نسل چهارم از این خودرو می‌باشد، نسل چهارم که در سال ۲۰۱۲ ورود کرد تغییرات گسترده‌ای نسبت به نسل های پیشین خود داشت. کیفیت بالا و استهلاک کم از ویژگی‌های خودرو‌های ساخت تویوتا است که راو۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست و این موضوع، مسلما بر فروش بسیار خوب راو4 تاثیر می‌گذارد.

در طرف مقابل، رنو خودروی کولئوس را که در سال ۲۰۰۰ رونمایی کرده بود سرانجام در ۲۰۰۷ عرضه کرد. کولئوس بر‌خلاف رقیب خود که تغییر نسل های زیادی را تجربه کرده بود ،  تنها در  ۲ نسل تولید شده. در واقع نسل اول کولئوس تا سال 2014 شاهد ۳ فیس‌لیفت بود و بلاخره نسل دوم آن در 2015 متولد شد. کولئوس نسل اول، در ایران حضور کمرنگی داشت و چندان مورد استقبال واقع نشد ، اما در نسل دوم همه‌چیز تغییر کرده ، این مدل نسبت به قبل زیباتر و جذاب‌تر شده و با ابعاد بزرگ‌تر، یک کراس‌اوور لوکس و کاملا متفاوت از گذشته محسوب شود.

نسل دوم کولئوس از نمای جانبی
تویوتا راو۴ نسل ۴ از نمای جانبی
نمای جانبی رنو کولئوس 2014
نمای جانبی رنو کولئوس 2012
نمای جانبی تویوتا راو۴ 2000
نمای جانبی تویوتا راو۴ 2012



بخش فنی

تویوتا برای راو۴ نسل چهارم تنها یک پیشرانه بنزینی در نظر گرفته، این پیشرانه 4 سیلندر 2500سی‌سی حجم دارد و قدرت آن به ۱۷۷ اسب‌بخار می‌رسد ، در کنار این پیشرانه پروسه انتقال قدرت توسط جعبه‌دنده 6‌سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که شتاب صفر تا صد ۹.7 ثانیه را به ارمغان می‌آورد. با توجه به وزن 1780 کیلوگرمی راو۴ مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو 9 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده. جدیدترین مدل از این کراس‌اور تویوتا، دارای پیشرانه‌ی هیبریدی دارای قدرت ۱۹۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۶ نیوتن‌متر است که از ترکیب پیشرانه‌ی بنزینی ۲.۵ لیتری به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و دو موتور برقی جریان متناوب (AC) تامین می‌شود. موتور الکتریکی روی محور جلو، ۱۴۱ اسب بخار و موتور دیگر، روی محور عقب، دارای ۶۷ اسب بخار خواهد بود. این مجموعه، برخلاف گشتاور کمتر نسبت به مدل تمام بنزینی، کمی سریع‌تر است و در زمانی حدود ۹ ثانیه با گیربکس اتوماتیک CVT و سیستم دودیفرانسیل AWD، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 

کولئوس هم همانند راو۴ تنها از یک پیشرانه بنزینی بهره می‌برد و تقریبا از لحاظ آمار و ارقام هر‌دو در یک سطح قرار دارند. پیشرانه این خودرو نیز ۴ سیلندر با حجم ۲۵00 سی‌سی در نظر گرفته شده و حجم موتور ۱۷۰ اسب‌بخار است که ۷ اسب‌بخار کمتر از راو۴ می‌باشد اما به لطف جعبه‌دنده ضریب متغیر CVT و وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی خود شتاب صفر‌تا‌صد 10.2 ثانیه را برای خود ثبت کرده. پیشرانه هردو خودرو تنفس طبیعی می‌باشد و خبری از توربو در این ۲ کراس‌اوور نیست. در تجربه رانندگی این دو خودرو راو۴ شتاب و کشش مناسب‌تری نسبت به کولئوس دارد و به اصطلاح چالاک تر به نظر می‌رسد همچنین سیستم تعلیق و فنر‌بندی در کولئوس نرم‌تر و مناسب تر ارزیابی شده و حس راحتی بهتری به سرنشین منتقل می‌کند که البته عده‌ای مخالف این موضوع بوده و سواری خشک‌تر راو۴ را ترجیح می‌دهند.

موتور 2.5 لیتری رنو کولئوس 2017
موتور 2.5 لیتری VVT-I راو4 2017


طراحی و امکانات

هردو بلند قامت این دوئل از لحاظ ساختار کلی بدنه در دسته کراس‌اوور ها قرار دارند و همچنین هردوی آن‌ها تفاوت عمده‌ای در بخش طراحی با نسل قبلی خود دارند. این بخش را با بررسی طراحی بیرونی راو۴ آغاز می‌کنیم. درکل تویوتا اصولی واحد را در طراحی‌های خود رعایت نمی‌کند و میتوان گفت هرکدام از محصولاتش طرحی مستقل برای خود دارند. راو۴ که از کیفیت سواری نسبتا خشک بهره می‌برد در بخش طراحی نیز همینطور بوده و سعی شده تا این حس مجددا به مخاطب القا شود، در نمای جانبی خطی که از چراغ عقب شروع شده، در نهایت با عبور از درب‌ها به گلگیر جلو رسیده و دارای عمق مناسبی است، موجب به وجود آمدن حالت آیرودینامیکی می‌شود و البته ظرافت در طراحی این خودرو را نشان می‌دهد. با رسیدن به قسمت جلوی خودرو با نمایی پر‌حجم مواجه هستیم، حجم‌دهی جذاب سپر و فرم  رو‌به پایین در خطوط حجم‌ دهنده‌ی سپر، حس آرواره‌‌ را برای بیننده‌ی تداعی می‌کند و نقش زیادی در حالت تهاجمی و انتقام‌جوی راو4 دارد، این حجم‌دهی جذاب در کاپوت جلو نیز دیده می‌شود. چراغ‌های مثلثی، با گوشه‌های تیز مهم‌ترین تفاوت ظاهری راو4، نسبت به نمونه‌ی قبلی است. دور‌تا‌دور خودرو شاهد یک برجستگی پیوسته هستیم که از سپر جلو تا سپر عقب و در امتداد رکاب‌ و گلگیرها می‌گذرد. در نمای پشت چشم‌نواز‌ترین بخش، چراغ‌ها هستند که برجسته‌تر از بقیه اجزا می‌باشد، بهره‌مندی از اسپویلر و باربند نیز از نکات مثبت در طراحی خارجی این خودرو است.

حال به سراغ کولئوس می‌رویم،اولین کراس‌اوور تاریخ رنو امروزه پرچم‌دار رنو در این کلاس محسوب می‌شود، نسل جدید کولئوس، قابل مقایسه با مدل قبلی نیست و به طور کامل بازطراحی شده است. ابعاد کولئوس به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و مجموعه‌ای نوین از قدرت و ابهت و طراحی عضلانی در آن دیده می‌شود. در نمای جلو شاهد زبان طراحی جدید رنو هستیم، خطوط کاپوت حجم مناسبی به‌وجود آورده و با شیب ملایمی به سمت جلوی خودرو کشیده شده، چراغ های کولئوس بسیار هوشمندانه طراحی شده و طراحی فوق العاده‌ی C شکل چراغ‌های روز به چراغ های نسبتا باریک کولئوس کمک کرده تا حجیم تر نمایش داده شود. جلوپنجره چشم‌نواز کروم، با اختلاف رنو کولئوس را از دیگر رقبا زیباتر می‌کند و باعث شده تا توجه هر‌کسی به رنو کولئوس جلب شود. در طراحی بخش جانبی این خودرو نیز، رنو حساب شده عمل‌کرده ، وجود اسکید نقره‌ای و محافظ کروم در قسمت دستگیره درها، خطوط کروم به‌کار رفته در بدنه، باربندهای آلومینیومی و حجم مناسب درها در کنار یکدیگر به رنو کولئوس شخصیت بخشیده‌اند. باطراحی جدید چراغ ها در قسمت عقبی خودرو بیشتر از همیشه امضای جدید رنو به چشم می آید و مدرنیته و زیبایی را به اتفاق هم به ارمغان می آورد. و در مجموع ظاهری عضلانی از جلو و عقب، اتاق بزرگ، خطوط و طراحی‌های پر قدرت، روشنایی LED و ... همگی باعث شده‌اند تا توجه هر کسی به رنو کولئوس جلب شود.

کولئوس 2017 سفید از نمای جلو
راو4 2017 دلفینی از نمای روبرو
نمای کولئوس سفید 2017 از پشت
راو4 2017 بژ رنگ از نمای کناری و پشت

در بخش داخلی بسیاری از افراد طراحی ساده تر داشبورد راو۴ را به داشبورد‌های شلوغ ترجیح می‌دهند. جنس داشبورد راو۴ از پلاستیک خشک و سطح متوسط است، و در قسمت میانی از چرم مصنوعی  استفاده شده است که حس بسیار خوبی فراهم می‌کند. در مقایسه با خودروهای مدرن، کلیدهای پرتعداد و متنوعی روبروی سرنشینان ردیف جلو وجود دارند که مقداری قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.

تمامی نسخه‌های راو4، از نمایشگر لمسی ۷ اینچ استفاده می‌کنند ،یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی داخلی راو4، فضای بسیار خوب و فراتر از انتظار این خودرو است که در این مورد یکی از بهترین‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود. صندوق بار راو4 نیز از ارزشمندترین نقاط قوت این خودرو است که با ۵۴۷ لیتر فضا بسیار راضی‌کننده می‌باشد و حجم این بخش با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۶۳۰ لیتر، افزایش می‌یابد. در مجموع می‌توان نمره خوب را به طراحی داخلی راو۴ داد.

هم‌زمان با طراحی خارجی، زبان طراحی داخلی رنو نیز دچار تغییرات چشم نوازی شده است و از حالت ساده و بی‌روح در مدل‌های قدیمی بیرون آمده. مواد به‌کاررفته در داشبورد با‌وجود اینکه از پلاستیک است، اما رضایت‌بخش هستند و پوشش چرم صندلی‌ها مرغوب و باکیفیت است. در مدل پایه از کولئوس، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، به‌صورت افقی وجود دارد و نوع عمودی در سایز ۸.۷ اینچی نیز قابل سفارش است. رنو سعی کرده تا فضای داخلی کولئوس را لوکس طراحی کند و می‌توان گفت درصد کمی به این لوکس بودن دست پیدا کرده، همانطور که بدنه این خودرو از ابعاد بزرگی برخوردار است فضای داخلی آن نیز جادار و مناسب است. در صندوق بار کولئوس ۴۵۸ لیتر فضا وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، به حدود ۱۷۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. اگر بخواهیم بررسی طراحی کابین کولئوس را جمع‌بندی کنیم باید بگوییم با وجود اینکه کابین مدرن و قابل قبولی برای این خودرو تدارک دیده شده اما پیشرفت طراحی کابین در رنو به اندازه پیشرفت در طراحی بدنه نبوده .

نمای داخل کولئوس 2017 صندلی چرم، دنده، داشبورد و فرمان
نمای داخل راو4 2017 صندلی چرم، دنده، داشبورد و فرمان
ز
نمای داخل راو4 2017 صندلی چرم، دنده، داشبورد و فرمان
فضای صندوق عقب کولئوس 2017
فضای صندوق عقب راو4 2017 و صندلی عقب تاشو

تویوتا راو۴ با ۳ تریم، LE ، XLE و Limited در بازار ایران حضور دارد که تفاوت آن‌ها در سطح امکانات و تجهیزات رفاهی می‌باشد. در مدل Limited که کامل‌ترین نسخه راو۴ از نظر تجهیزات رفاهی و امکانات می‌باشد شاهد لیستی از تجهیزات و امکانات شامل: رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی، آینه بغل‌های تاشونده برقی مجهز به چراغ راهنما، اسپویلر، امکان ذخیره حالت‌ آینه بغل، سیستم ورود به خودرو بدون کلید (Keyless)، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع دو فضایی، نویگیشن با قابلیت دریافت فرمان صوتی، ۲ عدد خروجی برق ۱۲ ولت، کروز کنترل، صندلی راننده مجهز به حافظه جهت ذخیره حالت مناسب برای افراد مختلف، تودوزی چرمی، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، گرم کن صندلی‌های جلو، تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، صندلی‌های جلو اسپورت، اتصال بی سیم تلفن همراه، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، دسترسی اینترنت Entune، صفحه نمایش برای ردیف جلو، سیستم صوتی با ۶ عدد بلندگو، چراغ‌های جلو اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن جلو، دوربین پارک عقب و هشدار روشن ماندن چراغ‌های جلو هستیم.

کولئوس در این بخش مجهزتر به نظر می‌رسد و آپشن‌های فنی و رفاهی قابل توجه در این خودرو ، نمایشگر ۸.۷ اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای از برند بوس با ۱۲ بلندگو، سانروف پانورامیک، باز شدن هوشمند در صندوق با سنسور پا، صندلی و فرمان چرم، قابلیت نصب صندلی کودک، تهویه‌ی دوگانه‌ی اتوماتیک، خروجی ۱۲ ولت در کنسول، صندلی ۶ حالته برقی با گرم‌کن دوحالته برای سرنشین جلو و صندوق عقب و رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی،سیستم روشنایی روز و اتولایت، سنسور باد تایر، سنسور باران، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و کروز کنترل را شامل می‌شود.

قیمت

با توجه به نوسانات نرخ ارز و رابطه مستقیم آن با قیمت خودرو به ویژه خودرو‌های وارداتی این روز‌ها به راحتی نمی‌توان قیمت واقعی خودرو‌ها را تعیین کرد و برای این‌کار باید از کارشناسان این حوزه بهره‌برد . برای این که خیالتان از بابت قیمت خودرو مد نظرتان راحت شود ، ما به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اُتکس را پیشنهاد می‌کنیم . این سیستم کاملا هوشمند و به روز می‌باشد و جزئی‌ترین تغییرات بازار خودرو در آن اعمال می‌شود . با استفاده از این سیستم می‌توانید قیمت هر خودرو (نو و کارکرده) را در سه حد بالا ، متوسط و پایین بر روی نمودار مشاهده کنید.

قیمت تویوتا راو۴ مدل 2018

قیمت تویوتا راو۴ مدل 2015

قیمت رنو کولئوس مدل 2014

قیمت رنو کولئوس مدل 2018


نتیجه‌گیری

چند سالی است که طرفداران خودرو هایی که توانایی عبور در مسیر‌های خارج جاده را دارند رو به افزایش است ، قاعدتاً خودرو‌های موجود در کلاس کراس‌اوور گزینه هایی مناسب‌تری به نظر می‌رسد. تویوتا راو۴ و رنو کولئوس هردو از خوش‌نام‌ها و پر‌طرفداران این کلاس محسوب می‌شوند که هرکدام از این دو خودرو ویژگی های خاص خود را دارند. همانطور که در بررسی ها اشاره شد تویوتا راو۴، کیفیت بالا و استحکام مناسبی دارد اما از طراحی ساده‌تری نسبت به کولئوس برخوردار است. در مجموع، راو4 برای یک خانواده‌ی معمولی، کاملا مناسب است، هرچند که برای بازار ایران، قیمتی در سطح یک محصول لوکس دارد. توانایی‌ها و نکات مثبت در این کراس‌اور ژاپنی، فراوان هستند، اما نمی‌توان برتری خاصی در راو4، نسبت به رنو کولئوس قائل شد، زیرا با اختلاف قیمتی چشم‌گیر، فروخته می‌شود. در مجموع اگر به‌دنبال خودرویی با ظاهری زیبا و سطح امکانات مناسب در این کلاس هستید کولئوس گزینه مناسب تری است ضمن اینکه نمایندگی رسمی رنو در ایران یعنی نگین خودرو خدمات پس از فروش خوبی را ارائه می‌کند اما اگر ملاک شما برای انتخاب خودرو صرفا دوام بالا و استهلاک کم است راهی ندارید جز انتخاب راو۴ .

نمای روبرو رنو کولئوس
نمای روبروی تویوتا RAV4
مشخصات
تویوتا راو۴
رنو کولئوس
تعداد سیلندر
4
4
حجم موتور (لیتر)
2.5
2.5
حداکثر قدرت (اسب بخار)
177
170
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)
233
226
استاندارد آلایندگی
یورو ۵
یورو ۵
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
10
8.5
جعبه دنده
6 دنده اتومات
CVT X-TRONIC
حجم باک بنزین
60
60
محور محرک
دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی
دو دیفرانسیل 3 حالته

کارشناسی

با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو، اطمینان از وضعیت خودرو دست دوم پیش از خریدن آن بسیار مهم است و اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است خریدار ضرر هنگفتی را متقبل شود.  اطلاع از تصادفات خودرو ‌و سلامت موتور و بخش های فنی برای خریدار بسیار ضروری است. بررسی این موارد از عهده اکثر خریداران خارج است و نیاز به یک کارشناس خودرو وجود دارد. تیم کارشناسی خودرو اُتکس، متشکل از افرادی خبره و باتجربه است که با کمک ابزارهای کارشناسی خودرو و همینطور سابقه طولانی خود در امر کارشناسی، می‌توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید. 

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش