نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۲/۲۷
تویوتا کمری که در سال 1979 به عنوان نسخه ای چهار در از مدل سلیکا (Celica) عرضه شده بود، در سال 1982 به یکی از مدل های مستقل شرکت تویوتا تبدیل شد. از آن موقع به بعد، این خودرو به یکی از قابل اعتمادترین و محبوب ترین سدان ها به خصوص در بازار ایالات متحده تبدیل شده است. اینک این خودرو که در حال حاضر پرفروش ترین خودرو در ایالات متحده است، با نسلی جدید برای مدل سال 2018 به میدان آمده است.
نسل هجدم این سدان که در سال 2016 در حال تست در خیابان های عمومی دیده شد، کاملا از نو طراحی شده است. البته این امر تعجب آور نیست، چرا که تمامی خودروهای نسل جدید هم در داخل و هم در خارج دستخوش طراحی جدید می شوند، اما نسل جدید کمری تفاوت قابل توجهی با نسل های پیشین خود دارد. این خودرو نه تنها دارای ظاهری جدید بوده، بلکه جذاب تر، اسپورت تر و زیباتر از نسل های پیشین خود است. به نظر می رسد کمری جدید به عنوان پلی میان شکاف موجود بین طراحی خسته کننده تویوتا و خودروهای جذاب لکسوس باشد. طبق معمول، ظاهر جدید بیرونی با طراحی داخلی زیبا و فناوری های به روز در هم آمیخته اند. تویوتا همچنین سه نوع پیشرانه معرفی کرده است که در میان آن ها سیستم هیبریدی نیز به چشم می خورد.
به طور خلاصه، تویوتا تلاش کرده است تا کمری را از ظاهر خسته کننده خود رها سازد. اولین چیزی که در نگاه به این سدان جدید، توجه را به خود جلب می کند، حالت استوار و عریض آن است که نتیجه پایین آوردن مرکز گرانش خودرو است. برای این منظور، تویوتا، کمری را عریض تر و ارتفاع کاپوت و سقف خودرو را به ترتیب به اندازه 4 و 2/5 سانتیمتر کاهش داده است و در مقابل فاصله بین محورها 5 سانتیمتر طویل تر شده است.
موضوع دیگری که باعث شده است تا این چهاردر جدید زیباتر به نظر رسیده و ظاهری اسپورت و مجلل داشته باشد، این است که تویوتا از برند خود، لکسوس، در طراحی کمری الهام گرفته است. در قسمت جلو، می توان چراغ های خشمگینی که بسیار شبیه به لکسوس LX جدید می باشد، را ملاحظه نمود، با این تفاوت که نوار LED پایینی در لکسوس، طرحی Z-شکل دارد. جلو پنجره پهن تر و بزرگتر بوده و هرچند که به اندازه جلوپنجره دوکی شکل لکسوس تهاجمی نیست، اما قسمت پایینی آن اسپورت تر از قبل می باشد. جلوپنجره بالایی و لوگو در یک المان همرنگ با بدنه قرار گرفته اند و دریچه های هوا در طرفین به طور قابل توجهی بزرگتر هستند. در نهایت خطوط عضلانی بر روی کاپوت، ظاهری جوان پسند برای خودرو به ارمغان می آورد.
در نمای کناری، خط ساده ای که از گلگیرهای جلو شروع شده و تا قسمت عقب ادامه میافت، جای خود را به یک خط زیبا و هیجان انگیزتری داده است که منحنی های روی گلگیر را برجسته تر می کند. رینگ های دو شاخه و چارچوب پنجره مشکلی رنگ در روی مدل قرمز رنگ ظاهری بسیار اسپورت به خودرو می دهد؛ چیزی که معمولا از یک کمری انتظار نمی رود! البته این خصوصیات به صورت استاندارد در مدل های گران تر وجود دارد و مدل های ارزان تر قسمت های کرومی بیشتری خواهند داشت.
در نمای عقب نیز با خصوصیاتی مواجه می شویم که معمولا در یک کمری دیده نمی شود! یک اسپویلر برجسته که به زیبایی در لبه بالایی صندوق عقب ایجاد شده است، چراغ های عقب با مجراهای هوایی که به طرف پایین کشیده شده اند، و سپر جدید با لوله های اگزوز چهار تایی و قسمت دیفیوزر مانند در پایین آن، ظاهری زیبا برای این خودرو به ارمغان آورده است. همچنین با نگاهی دقیق تر به ستون C مشخص می شود که سطوح موجود در روی آن، تابش نور از تمامی زوایا را منعکس می کند. این امر، گواهی بر این مدعاست که تویوتا زمان زیادی را برای طراحی کمری جدید صرف کرده است.
در حالی که طراحی خارجی اسپورت تر، زیباتر و البته متحول تر شده است، داخل کابین کاملا متفاوت با مدل قبلی است. بر خلاف نمای داخلی کمری قبلی که پر از خطوط افقی بوده که توسط کنسول میانی قطع می شوند، نمای داخلی مدل جدید دارای طرحی سازمان یافته تر است.
داشبورد جدید که حسی مدرن تر و مجلل تر از قبل منتقل می کند، به گونه ای طراحی شده است تا احساس یک خودروی اسپورت را به راننده منتقل نماید. این امر با تعبیه کردن قسمتی شبیه به کابین خلبان در هواپیما که شامل نمایشگرها بوده و کنسول میانی که به طرف راننده مایل شده، محقق شده است. همچنین، خط منحصر بفردی که از کنار نمایشگرهای کیلومتر به سمت پایین جریان یافته و کنسول میانی را به دو قسمت تقسیم کرده و در نهایت دسته دنده را از قسمت سرنشین کناری مجزا می کند، نقش به سزایی در اسپورت تر جلوه دادن داشبورد ایفا می کند. در این میان، سرنشین کناری فضای متفاوتی را تجربه می کند؛ فضایی بازتر به همراه سطوحی صاف و روکش نرم داشبورد. طبق ادعای تویوتا، در طراحی این نمای داخلی متفاوت و جالب، تقریبا تمامی سطوح از با کیفیت ترین مواد ساخته شده است. هرچند منظور این شرکت ژاپنی، موادی که بتوان آن ها را در یک مرسدس بنز گران قیمت یافت، نیست و این ادعا صرفا تاکیدی بر بالا رفتن کیفیت در قسمت داخلی می باشد.
صندلی های جلو به طور کامل با ارگونومی بهبودیافته و تکیه گاه های جانبی به طور مجدد طراحی و مهندسی شده اند تا هم بیشترین راحتی را به ارمغان آورده و هم با دینامیک اسپورت کمری جدید تطابق داشته باشند. صندلی های عقب نیز فضای بزرگ و ارگونومی ارتقا یافته ای را برای سرنشینان عقب فراهم می آورد. صندلی های عقب در کمری جدید از لحاظ ارتفاع در موقعیت پایین تری قرار گرفته اند. این موضوع عمدتا به این دلیل می باشد که تویوتا نخواسته است تا فضای سر و شانه ها را قربانی کاهش ارتفاع سقف خودرو کند. همچنین ارتفاع کاپوت و داشبورد کاهش یافته است تا میدان دید بهتری را در اختیار راننده قرار دهد.
در بخش فناوری، کمری جدید از جدیدترین رابط کاربر تویوتا (HMI) بهره می برد. این سیستم اطلاعات اساسی را توسط سه نمایشگر در اختیار قرار می دهد که شامل یک نمایشگر ده اینچی سر بالا، یک نمایشگر هفت اینچی در قسمت نمایشگر کیلومتر، و یک نمایشگر هشت اینچی با سیستم ناوبری و تهویه مطبوع که در کنسول میانیِ شیک قرار گرفته است، می باشد.
این خودرو از یک پیشرانه 3/5 لیتری 6 سیلندر با تنفس طبیعی بهره می برد. همچنین یک پیشرانه 2/5 لیتری چهار سیلندر به علاوه یک پیشرانه هیبرید برای انتخاب در اختیار خواهد بود. هر سه پیشرانه با تاکید بر بهبود مصرف سوخت، از نو طراحی شده اند.
تویوتا اظهار داشته است که موتور 2/5 لیتری جدید، دارای توان و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل های قبل می باشد. این مصرف سوخت کم احتمالا به دلیل احتراق سریع ناشی از جریان چرخشی هوا، طول کورس طولانی تر، نسبت تراکم بالاتر، انژکتورهای چند سوراخه پاشش مستقیم سوخت، سیستم خنک کاری متغیر، و آخرین نسخه از سیستم الکتریکی هوشمند زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT-iE) محقق شده است. این موتور که با یک جعبه دنده تعویض مستقیم هشت سرعته اتوماتیک جدید ارائه شده است، انتظار می رود توانی بیش از 178 اسب بخار تولید نماید.
پیشرانه هیبرید نیز با هدف بهبود مصرف سوخت طراحی و مهندسی شده و تجربه رانندگی جذاب تری را برای راننده به ارمغان می آورد. جعبه دنده متغیر پیوسته (CVT) در این مدل، تنظیم اسپورتی دارد که به راننده اجازه تعویض دنده نرم و در عین حال سریع را در جعبه دنده شش سرعته شبیه سازی شده می دهد. همچنین این تنظیمات، شتاب بیشتر و احساس بهتری را در اختیار می گذارد. به منظور پایداری بهتر و فرمان پذیری دقیق تر نیز، سیستم باتری نیز از صندوق عقب به زیر صندلی های عقب منتقل شده است.
اما هنوز اطلاعات بیشتری در مورد پیشرانه 3/5 لیتری 6 سیلندر منتشر نشده است جز اینکه تویوتا اعلام کرده است که این پیشرانه جدید بوده و از انژکتورهای سوخت D-4S بهره می برد. گفته می شود این پیشرانه از لحاظ ادوات داخلی شبیه به پیشرانه شش سیلندر در مدل هایلندر (Highlander) و سینا (Siena) می باشد و حداقل توان خروجی آن معادل با 280 اسب بخار خواهد بود.
کمری جدید بسیار ایمن بوده و از ده کیسه هوای استاندارد و سیستم ایمنی ستاره تویوتا (star safety system) بهره می برد که شامل کنترل پایداری خودرو، کنترل کشش، توزیع الکترونیکی فشار ترمز، ترمز کمکی، ترمز ضد قفل و فناوری توقف هوشمند می باشد. همچنین سیستم احساس ایمنیِ P تویوتا (TSS-P) به صورت استاندارد بر روی خودرو قرار دارد که مجموعه ای از فناوری های ایمنی فعال را در اختیار قرار می دهد که از جمله می توان به سیستم تشخیص و عدم برخورد با عابر پیاده (PCS w/PD)، کروز کنترل تمام سرعته با رادار دینامیکی (DRCC)، سیستم اعلان خروج از مسیر با هدایت فرمان (LDA w/SA) و نور بالای اتوماتیک (AHB) اشاره کرد.
هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت این خودرو در دسترس نیست اما به نظر می رسد قیمت کمری جدید با توجه به امکانات بهبود یافته آن، افزایش یابد. با قیمت 23/070 هزار دلاری مدل قدیمی، انتظار می رود قیمت مدل جدید تقریبا از 24 هزار دلار شروع شود.
طبق معمول، این خودرو در چهار کلاس عرضه خواهد شد: LE، XLE، SE و XSR. مدل های SE و XSE دارای ظاهر متفاوتی نسبت به مدل پایه LE و مدل پریمیوم XLE خواهد داشت که از آن جمله می توان به پنل های کناری خوش تراش تر، رینگ های 18 اینچی آلیاژی ماشینکاری شده مشکی (مخصوص مدل XSE)، اسپویلر برجسته در عقب، چراغ های دودی عقب، سپرهای جلوی تهاجمی تر، و سپرهای عقب یکپارچه با دیفیوزهای پایینی اشاره کرد. به علاوه مجرای هوای بزرگتری در طرفین سپر جلو قرار داشته، در حالی که مجرای هوا در اطراف نشان تویوتا نازک تر بوده و شبکه بندی متفاوت تری در جلو پنجره وجود خواهد داشت.
در ادامه توجه شما را به جدول مشخصات فنی این خودرو جلب می نماییم:
پیشرانه | 2/5 لیتری چهار سیلندر | 3/5 لیتری 6 سیلندر | سیستم هیبرید تویوتا (THS II) |
توان | 178 اسب بخار | 280 اسب بخار | اعلام خواهد شد |
گشتاور | 230 نیوتن-متر | 350 نیوتن-متر | اعلام خواهد شد |
انتقال قدرت | جعبه دنده تعویض مستقیم هشت سرعته اتوماتیک | جعبه دنده تعویض مستقیم هشت سرعته اتوماتیک | جعبه دنده متغیر پیوسته (CVT) |
منبع: topspeed, motortrend
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش