نظرات (2)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۳/۲۷
هیوندا سوناتا یکی از خودروهای محبوب و دوست داشتنی گروه خودروهای سدان است که از سال ۱۹۸۵ تا کنون تولید شده است. در طی این سالها این خودرو به دلیل سواری لذت بخش، استهلاک پایین و قدرت کافی مورد پسند مشتریان بوده است. تاکنون ده نسل از سوناتا تولید شده است. نسل آخر این خودرو از سال ۲۰۱۵ وارد خط تولید شد که نسبت به نسل پیش از آن شاهد تغییرات زیادی در پلتفرم و مشخصات فنی بودیم. از سال ۲۰۱۱ که به طور کلی پلتفرم سوناتا تغییر کرد، محبوبیت آن در بازار خودروهای ایران افزایش چشمگیری داشت. دلیل این اتفاق را میتوان ظاهر شیک و خواستنی، آپشنهای بسیار زیاد، سواری نرم، قدرت بالا و فضای زیاد سرنشینان دانست. یکی از نسلهای موفق این خودرو از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ تولید میشد که به همراه هیوندا آزرا، بازار آن زمان خودرو را تسخیر کرده بودند. البته تا همین امروز هم آن نسل از سوناتا خواهان بسیاری دارد. سواری نرم و پیشرانه بسیار قوی از خصوصیات آن خودرو بود. نسل ۲۰۰۶ سوناتا با موتور V6 هم عرضه میشد که در ازای مصرف سوخت بالا، شتاب و سواری فوق العادهای را به راننده هدیه میکرد. از تفاوتهای ظاهری اصلی این خودرو با نسل پیشین خود میتوان به تعویض چراغهای عقب و جلو و اضافه شدن دیلایت اشاده کرد. هیوندا سوناتا ۲۰۱۸ در ایران در ۳ تیپ GL، GLS و GLS Plusعرضه میشود که در ادامه به بررسی جزئی هر یک از این مدلها میپردازیم:
در این مدل از پیشرانه ۲.۴ لیتری CVVT استفاده شده است. این موتور میتواند توان ۱۸۵ اسببخار در ماکسیموم دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر را در ماکسیموم دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخها برساند. میانگین مصرف سوخت مدل GL بر اساس گفتههای شرکت سازنده، ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است و ظرفیت باک آن، ۷۰ لیتر است. این مدل که با مدل GLS در برخی آپشنها تفاوت دارد، ارزان قیمتترین و سادهترین مدل سوناتا ۲۰۱۸ به حساب میآید. برخی قابلیتهای پایه این خودرو عبارتند از: سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب و... .
در این مدل نیز از همان پیشرانه ۲.۴ لیتری CVVT با توان ۱۸۵ اسب بخار استفاده شده است. تمامی مشخصات فنی این دو مدل با هم یکسان است. این دو مدل تفاوت چندانی با هم ندارند و قیمت جهانی آنها نیز اختلاف کمی با یکدیگر دارد. تنها تفاوت آنها را میتوان در برخی امکانات رفاهی نظیر گرمکن صندلی عقب و صندلیهای چرمی دانست که GL از این آپشنها بهره نمیبرد.
در مدل GLS Plus از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با ۱۵۴ اسب بخار استفاده شده که با دو الکتروموتور ۵۱ و ۶۷ اسب بخاری ترکیب شده است که در حالت کلی توانی معادل ۲۰۰ اسب بخار را ارائه میکند. طبیعی است که به لطف سیستم هیبریدی شاهد میانگین مصرف سوخت ترکیبی بسیار پایینی در این خودرو هستیم. باقی امکانات رفاهی و تجهیزات این خودرو کاملا با مدل GLS یکسان است و تنها شاهد تفاوت در پیشرانه و سیستم انتقال قدرت این خودرو هستیم. با توجه به تفاوت قیمت نه چندان زیاد این مدل با مدل GLS و همین طور مزایایی از جمله تخفیف ۹۰ درصدی در تعرفه طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی، انتخاب این خودرو کاری منطقی به حساب میآید.
همانطور که در بررسیهای فوق گفته شد، مدلهای GL و GLS از موتور ۲.۴ لیتری CVVT با توان ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر بهره میبرند که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بسیار خوب ۷.۴ ثانیه را به این خودرو بزرگ و سنگین میدهد. این شتاب با توجه به اندازه و وزن نسبتا زیاد خودرو کاملا راضی کننده محسوب میشود. میانگین مصرف سوخت ترکیبی هر دو مدل ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است که با در نظر گرفتن باک عظیم ۷۰ لیتری، نیازی به سوختگیری پیاپی وجود ندارد. در مدل GLS Plus که از موتور ۲ لیتری و دو موتور الکتریکی استفاده شده، مصرف سوخت کاهش چشمگیری داشته اما به دلیل وزن بیشتر، شتاب اولیه خودرو نیز کمتر شده و سیستم تعلیق کمی از کارایی خود را از دست داده و ممکن است راحتی مد نظر را به شما ندهد. سیستمهای کمکی بسیاری که در این خودرو به کار رفتهاند، هدایت خودرو را آسانتر و ایمنتر کردهاند. سیستمهایی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و یابنده نقطه کور (BSD). از نظر فنی نمیتوان تفاوت چندانی میان نسل جدید و پیشین سوناتا یافت. دلیل آن هم عملکرد فنی خوب نسل پیشین بود. عملکرد سیستم تعلیق خودرو قابل قبول است و در مواجهه با پستی و بلندیها سطح جاده، تکان چندانی به خودرو وارد نمیشود. البته هنوز هم جای پیشرفت بسیاری برای سیستم تعلیق این خودرو وجود دارد. تنها ایراد فنی سوناتا ۲۰۱۸، فرمان پذیری آن است. فرمان پذیری یکی از مواردی است که ممکن است راننده را کمی از عملکرد خودرو مایوس کند.
شرکت هیوندا همواره در طراحی خودروهای خود از دقت و سلیقه بسیاری بهره میبرد. برای اثبات این حرف میتوان مثالهایی نظیر سانتافه، النترا و ولوستر را نام برد. ظاهر سوناتا ۲۰۱۸ در حالی که شیک و دلرباست، جوان پسندانه نیز هست. رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی یکی از ویژگیهایی است که جوانان را به خود جذب میکند. چراغهای جدید و دیلایت که در نسل جدید این خودرو اضافه شدهاند، ظاهر زیبایی به آن دادهاند.
فضای داخل خودرو برای سرنشینان زیاد است و به راحتی میتوان ۵ شخص بالغ را در آن جا داد. حجم صندوق عقب نیز برای خانوادهها کافی است. طراحی داخل خودرو ساده است و از رنگ مشکی برای تزیین آن استفاده شده است. صندلیهای چرمی، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، دسته دنده و فرمان چرمی برخی از ویژگیهای ظاهری داخل خودرو هستند.
امکانات به کار رفته در خودروهای هیوندا همواره از دیگر خودروهای موجود در رده قیمتی مشابه، بالاتر بوده است. امکاناتی نظیر سنسور نقطه کور، گرمکن صندلی عقب، رهیاب ماهوارهای و سیستم تهویه مطبوع مجزا برای عقب و جلو خودرو.
سالهاست که سوناتا به عنوان یک خودرو وارداتی مطمئن و راحت شناخته شده است و همواره خریداران این خودرو از انتخاب خود راضی بودهاند. در طی ۳۰ سال تولید این خودرو، همواره خودروهایی نظیر تویوتا کمری و هوندا آکورد از رقبای سرسخت این خودرو بودهاند اما چندین سال است که به لطف خدمات پس از فروش مناسب و فراوانی قطعات خودروها، هیوندا از بازار خوبی بهرهمند است و از رقبای خود پیشی گرفته است. بازار خودروهای دست دوم سوناتا هم شرایط بسیار خوبی دارد. به دلیل استهلاک پایین و فراوانی قطعات اصل، حتی هم اکنون نیز نسل ۲۰۰۶ این خودرو مشتریهای پر و پا قرص خود را دارد و از افت قیمت کمی برخوردار است. در نهایت سوناتا را میتوان خودرویی سریع و سرشار از امکانات رفاهی و ایمنی دانست که با ظاهری زیبا، خود را تبدیل به یکی از گزینههای بی چون و چرای خریداران کرده است. در نسل جدید شاهد مدل هیبرید نیز هستیم که همین موضوع باعث یکتا شدن و برتری هیوندا نسبت به دیگر خودروهای این رده میشود.
مشخصات | GL | GLS | GLS Plus |
---|---|---|---|
نوع موتور | D-CVVT | D-CVVT | GDI Atkinson |
حجم موتور (لیتر) | 2.4 | 2.4 | 2.0 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 185 | 185 | 200 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 178 | 178 | - |
نوع گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 7.4 | 7.4 | 8.9 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 253 | 253 | 240 |
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | 8.3 | 8.3 | 5.11 |
حجم باک (لیتر) | 70 | 70 | 60 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1475 | 1572 | 1590 |
با توجه به بازار فعلی خودروهای وارداتی، هرروز و هر ساعت آمار و ارقام متفاوتی را شاهد هستیم. قیمت این خودروها در وبسایتهای مختلف، بازار آزاد و نمایندگیها متفاوت است و ممکن است خریدار را گمراه کند. ما به شما سیستم قیمت روز خودروی اُتکس را پیشنهاد میکنیم. در این سیستم هوشمند تنها کافیست که برند، مدل و سال تولید خودرو مورد نظر خود را چه در انواع نو و چه در انواع کار کرده انتخاب کنید تا خروجی سیستم برای شما در ۳ حد قیمت بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار نمایش داده شود. لازم به ذکر است که این سیستم هوشمند به صورت کاملا هوشمند و منطبق بر شرایط روز بازار بوده و شما میتوانید به راحتی پس از دریافت اطلاعات قیمت، در صورت تمایل از خدمات کارشناسی برای خودرو انتخاب شده نیز بهره مند شوید.
قیمت هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبریدی
زمانی که صحبت از خرید خودرویی در این رده قیمتی است، برای جلوگیری از ضررهای هنگفت احتمالی، کارشناسی خودرو اهمیت بسزایی دارد و نیاز به تبحر فراوانی دارد. ضمنا به یاد داشتن تمامی نکات هنگام خرید خودرو کار سادهای نیست و همچنین تغییرات کیفیت روزانه خودروهای مونتاژی باعث شده خرید خودرو دست دوم تبدیل به یک کابوس شود و ریسک و دلهره فراوانی داشته باشد. در این هنگام است که هنر کارشناسی خودرو، راهی مطمئن برای خرید خودرو کارکرده بوده و همراهی یک کارشناس خبره، ریسک ضرر و زیانهای احتمالی را به طور کامل از بین میبرد. تیم کارشناسی خودرو اُتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاههای روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم میسازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیلهای مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری هیوندا سوناتا در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرمهای اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.
فرامرز
۱۳۹۹/۶/۱۱
به نظر من امکانات موجود در سوناتا هیبریدی و همینطور نرمی و راحتی و کم مصرف بودن کاملا شما را راضی خواهد کرد. تویوتا دارای برند معروف و خوشنام است ولی امکانات سوناتا بیشتره
کاسنی پور
۱۳۹۷/۳/۲۹
میخوام هیبرید بگیرم بین تویوتا و هیوندای موندم.مادرم پریوس داره و واقعا عالیه.در عین حال بنظرم به قیمتش نمیارزه چون سوناتا هیبرید با موتور قویتر و امکانات بیشتر فقط 10 میلیون گرونتره.نمیدونم گیربکس اتوماتیک 6 دنده هیوندای نرمی سواری CVT تویوتا رو داره یا نه؟ در عین حال توو سر بالایی پریوس کم میاره در مقایسه با ماشین های دنده ای ... کیفیت اتاق و سیستم تعلیق و هندلینگ پریوس فوق العادس ... اگر کسی سوناتا هیبرید رو سوار شده از تجربیاتش بگه لطفا. خواهشا از نظر دادن احساسی خودداری کنید.ممنون