نظرات (2)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۴/۲۳
سالهاست که مزدا با خودروهای باکیفیت خود، بازار ایران را در دست دارد. یکی از محبوبترین خودروهای این شرکت در گذشته، مزدا ۳۲۳ بود که هنوز هم در بازار خودروهای دست دوم، بسیار محبوب است. این خودرو به شتاب بالا، راحتی و استهلاک پایین شهرت داشت. پس از آن شاهد حضور مزدا ۳ و مزدا ۲ در بازار ایران بودیم. مزدا ۳ از سال ۲۰۰۳ توسط شرکت مزدا موتورز وارد خط تولید شد. نسل اول این خودرو از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ توسط گروه خودروسازی بهمن مونتاژ شد و نسل دوم آن نیز از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ توسط همین شرکت مونتاژ و عرضه شد. در سال ۱۳۹۳، بدلیل کمبود قطعات، تولید این خودرو متوقف شد. در سال ۱۳۹۴، مجددا قطعات مزدا ۳ تامین شد و گروه خودروسازی بهمن نیز مونتاژ ۲۰۰۰ دستگاه را هدف خود قرار داد. این خودرو که نسبت به مدلهای پیشین، تغییرات زیادی در پلتفرم داشته است، خودرویی اسپورت و در عین حال مناسب برای خانواده است. شتاب قابل قبول، ظاهر زیبا و طراحی داخلی مطلوب با فضای زیاد برای سرنشینان از عواملی بود که مزدا ۳ را خیلی سریع به یکی از رقیبان بزرگ این کلاس خودرو تبدیل کرد. مدل فیس لیفت مزدا ۳ که تغییراتی در طراحی چراغهای جلو و عقب داشت، از سال ۱۳۹۱ روانه بازار شد و با استقبال زیادی مواجه شد. از آنجایی که خودروهای ژاپنی نظیر میتسوبیشی، مزدا و تویوتا همواره به استهلاک بسیار پایین معروف بودهاند، این موضوع نیز به محبوبیت مزدا ۳ اضافه کرد. این خودرو در ۴ تیپ مختلف عرضه میشود که از لحاظ مشخصات فنی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما در امکانات رفاهی، تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم:
همانطور که گفته شد تمامی تیپهای مزدا ۳ با مشخصات فنی یکسان عرضه میشوند. موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر با گیربکس ۵ سرعته دستی که توان ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر را
تولید میکند، برروی هر ۴ تیپ این خودرو قرار دارد. تیپ ۱ که سادهترین مدل این خودروست، دارای آپشنهای محدودی نظیر رادیو پخش کاست و CD است که چند سالی است به دلیل محبوبیت پایین و امکانات بسیار کم آن، تولیدش متوقف شده است. در این خودرو از کمترین آپشنها نظیر روکش چرمی صندلی و سانروف هم خبری نیست. تیپ 1 و 2 از نظر ظاهری تفاوت هایی با دو مدل دیگر دارند. نبود اسپویلر، رکاب، پروژکتور و سپر عقب غیر همرنگ با بدنه برخی از این تفاوت ها هستند.
در این تیپ شاهد امکانات رفاهی بیشتری هستیم. امکاناتی که میتواند به راحتی با خودروهای داخلی رقابت کند و خریدار را به سمت خود بکشد. برخی از این امکانات عبارتند از: دستهدنده، فرمان و روکش صندلی چرمی، رادیو پخش CD گرم کن صندلی. این مدل دارای حداقل امکاناتی است که خرید مزدا ۳ را منطقی میکند و تمایزی میان این خودرو و خودروهای داخلی مشابه ایجاد میکند.
یک مزدا 3 جدید صندوق دار تیپ 2 کارشناسی شده مدل 91. این مزدا با اینکه در عکس به نظر بدون مشکل به نظر میرسد ولی مثل اینکه هم بدنه مشکل بسیار زیادی دارد و هم زیر کاپوت خبرهایی است:
وضعيت بدنه:درب موتور و گلگير هاي جلو تعويض شده. گلگير هاي عقب چپ و راست رنگ شده . درب هاي عقب سمت راست و چپ قسمت زير كيلر شده. ركاب سمت راننده و ركاب سمت شاگرد عقب رنگ شده. ستون عقب بالاي گلگير عقب سمت راننده رنگ شده. وضعيت فني: سنسور اكسيژن خراب است . سنسور دور موتور هم نياز به تعويض دارد
بدیهی است که هر چه به بررسی تیپهای بالاتر میپردازیم، شاهد امکانات رفاهی بیشتری در این خودرو هستیم. در این مدل، علاوه بر تمامی امکانات رفاهی تیپ ۲، برف پاک کن اتوماتیک با حسگر باران، سپر و جلو پنجره اسپرت، سانروف و چراغ جلو با قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک تعبیه شده است. در این مدل امکانات رفاهی فراتر از استانداردهای خودروهای داخلی رفته و طبعا قیمت بالاتری هم از آنها دارد و میتوان گفت که تیپ ۳ و ۴ مزدا ۳ از نظر آپشنهای تعبیه شده در آنها، تقریبا جزو خودروهای لوکس با رده قیمتی متوسط به حساب میآیند.
یک مزدا 3 جدید صندوق دار 2.0 لیتر تیپ 3 کارشناسی شده مدل 90. این مزدا با وجود گذر سالها آنچنان مشکل عدیده ای ندارد و از دید کارشناسی و شرح گزارش او وضعیت خودرو به این شرح است:
وضعیت بدنه:گلگیر عقب سمت شاگرد رنگ شدگی دارد در جلو راننده لیسه گیری شده است.سپر جلو و سینی زیر شکسته و نیاز به تعویض دارد. وضعیت فنی:فشار روغن گیربکس پایین است.
کاملترین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ است که شامل امکانات رفاهی و آپشنهای فراوانی است. در این جا برخی از آنها را نام میبریم: ۶ عدد کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری خودرو، ترمز ضد قفل، EBA، EBD DSC، فرمان الکتروهیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری MP3 با قابلیت اتصال AUX به همراه ۶ بلندگو، سیستم مولتی مدیا کامپیوتر سفر و محاسبه گر میانگین مصرف سوخت، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، گرم کن صندلی با قابلیت تنظیم در ۵ دمای مختلف، آینههای جانبی جمع شونده خودکار، سانروف، چراغهای جلو زنون با قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک، چرخش چراغها داخل پیچها، کروز کنترل و حسگر باران. تیپ ۴ مزدا ۳ به راحتی توانایی رقابت با خودروهای لوکس دیگر در این رده قیمتی نظیر تویوتا کرولا و میتسوبیشی لنسر تیپ ۴ را دارد و میتوان آن را خودرویی کامل در این کلاس دانست. با توجه به مشخصات فنی این خودرو، شاهد هیچگونه کاستی در قدرت و توانایی این خودرو نیز نیستیم و شتاب، مصرف سوخت و راحتی مطلوبی را در این خودرو شاهد هستیم.
یک مزدا 3 جدید صندوق دار 2.0 لیتر تیپ 4 کارشناسی شده مدل 95. این مزدا به جز خط و خش جزیی مشکل خاص دیگری ندارد به گزارش کارشناسی توجه کنید:
وضعیت بدنه:بدون رنگ شدگی.خط وخش و قلم گیری دارد. وضعیت فنی:فنی سالم.
مشخصات | تیپ ۱ | تیپ ۲ | تیپ ۳ | تیپ ۴ |
---|---|---|---|---|
حجم موتور (لیتر) | 2 | 2 | 2 | 2 |
تعداد سیلندر | 4 | 4 | 4 | 4 |
توان (اسب بخار) | 147 | 147 | 147 | 147 |
گشتاور (نیوتن متر) | 187 | 187 | 187 | 187 |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 9.2 | 9.2 | 9.2 | 9.2 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 210 | 210 | 210 | 210 |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | 7.6 | 7.6 | 7.6 | 7.6 |
حجم باک (لیتر) | 55 | 55 | 55 | 55 |
وزن (کیلوگرم) | 1340 | 1340 | 1340 | 1340 |
همانطور که در بررسی جداگانه تیپهای این خودرو گفته شد، در تمامی تیپها از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه استفاده شده است. در تیپ ۱ این خودرو که گیربکس دستی به کار رفته، شاهد شتاب بیشتر نسبت به مدل های اتوماتیک هستیم. مدل های اتوماتیک این خودرو دارای شتاب صفر تا صد این خودرو ۹.۲ ثانیه هستند که عدد قابل قبولی برای خودرویی در این رده قیمتی است. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به باک ۵۵ لیتری آن، نسبت به رقبای آن کمی مایوس کننده است. حداکثر سرعت مزدا ۳ هم توسط این شرکت، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
از سری ۹۱ مزدا ۳ با کمی تغییرات در ظاهر روانه بازار شد. تغییراتی نظیر طراحی متفاوت رینگ ها، چراغ های مه شکن، اضافه شدن چراغ مه شکن به سپر عقب و کاهش ارتفاع. در بسیاری از نقاط کابین رنگ نقره ای جای خود را به رنگ مشکی داده و رنگ پشت آمپر نیز تغییر کرده است. پلتفرم مزدا ۳ با دیگر خودروهای این کمپانی متفاوت است و میتوان گفت که تقریبا مشابه میتسوبیشی لنسر است. بیرون خودرو شاهد خطوط و برجستگیهای زیادی هستیم که جلوه زیبایی به آن بخشیده اند. در مدل فیس لیفت آن، طراحی چراغها تغییر کرده و ظاهری مدرنتر به آن داده است.
در این مدل جلو پنجره و ورودیهای هوا نیز بزرگتر شدهاند و طراحی جدید رینگها و سپرها، ظاهر دلپذیرتری نسبت به مدل پیشین، به این خودرو دادهاند. طراحی داخل خودرو هم قابل قبول است. در تمامی نواحی داخل خودرو از پلاستیک با کیفیت با رنگ مشکی ساده استفاده شده است. محل قرارگیری قطعات مختلف در خودرو کاملا متناسب و ارگونومیک است. فضای داخل خودرو برای ۱ راننده و ۴ سرنشین کافی است و صندوق عقب نیز حجم قابل قبولی دارد.
مزدا سالهاست که در بازار خودرو ایران فعالیت دارد و همواره در ذهن خریداران، خودروهایی قابل اعتماد را عرضه کرده است. مزدا ۳ هم از این قاعده مستثنا نیست. شتاب خوب، طراحی زیبا، امکانات قابل قبول و استهلاک کم از ویژگیهایی است که هرگونه تردید در خرید این خودرو را از بین میبرد. البته رقبای سرسختی همچون میتسوبیشی لنسر و تویوتا کرولا وجود دارند و شاید بتوان در برخی موارد برتریهایی در این رقبا پیدا کرد اما این موضوع باعث نمیشود که خریدن مزدا ۳ کاری غیر منطقی به نظر برسد و از آنجایی که این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از NCAP هم شده است، دیگر ایراد خاصی از این خودرو نمیتوان گرفت.
از آنجایی که امروزه هر لحظه شاهد آمار و ارقام جدیدی از قیمت خودروها هستیم و این موضوع در خودروهای وارداتی و مونتاژی بیشتر دیده میشود، به شما سیستم قیمت روز خودروی اتکس را پیشنهاد میکنیم. در این سیستم هوشمند تنها کافیست که برند، مدل و سال تولید خودرو مورد نظر خود را چه در انواع نو و چه در انواع کار کرده انتخاب کنید تا خروجی سیستم برای شما در ۳ حد قیمت بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار نمایش داده شود. لازم به ذکر است که این سیستم هوشمند به صورت کاملا هوشمند و منطبق بر شرایط روز بازار بوده و شما میتوانید به راحتی پس از دریافت اطلاعات قیمت، در صورت تمایل از خدمات کارشناسی برای خودرو انتخاب شده نیز بهره مند شوید.
زمانی که صحبت از خرید خودرویی در این رده قیمتی است، برای جلوگیری از ضررهای هنگفت احتمالی، کارشناسی خودرو اهمیت بسزایی دارد و نیاز به تبحر فراوانی دارد. ضمنا به یاد داشتن تمامی نکات هنگام خرید خودرو کار سادهای نیست و همچنین تغییرات کیفیت روزانه خودروهای مونتاژی باعث شده خرید خودرو دست دوم تبدیل به یک کابوس شود و ریسک و دلهره فراوانی داشته باشد. در این هنگام است که هنر کارشناسی خودرو، راهی مطمئن برای خرید خودرو کارکرده بوده و همراهی یک کارشناس خبره، ریسک ضرر و زیانهای احتمالی را به طور کامل از بین میبرد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاههای روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم میسازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیلهای مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری مزدا ۳ در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرمهای اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.
خسرو
۱۳۹۹/۱/۱۵
درود . تو جدول مقایسه مدلهای مختلف فکر کنم تیپ 3 گیربکس 4 سرعته اتوماتیک داره بازم بررسی کنین
امین
۱۳۹۷/۴/۲۹
سلام و ارادتمندم 6 سال مزدا3 نیو داشتم میخوام خیلی مختصر واستون مزایا و معایب این خودرو رو شرح بدم معایب : *قیمت لوازم یدکی و تعمیرات بسیار بالا محاسن *پیشرانه قوی *مصرف سوخت پایین *خودرو اسپورت شهری با شیفتر *تعادل سر پیچ در سرعت حتی بالا بسیار عالی *به راحتی به سرعت 150 میرسه و من باهاش 210 تا رفتم جاده شاهرود سبزوار *امکانات داخل و کیفیت قطعات بسیار عالی *ترمز قوی *فرمون نرم و فرمون پذیری بالا *شتاب ثانویه و سبقت گیری عالی خلاصه بگم. ماشین های بهمن خودرو واقعا عالی هستن و این ماشین باید قیمتش بیشتر از این حرفا باشه. هممون میدونیم چرا بهمن خودرو علارغم کیفیت خوب قیمت ماشین های خارجیش پایینه موفق باشید