تصمیم گرفته اید که خودروی کارکردهای را خریداری کنید. با بررسی آگهیها، مورد مناسب را پیدا کرده و قرار بازدید را به صورت تلفنی تنظیم میکنید. سپس به قصد دیدن، کارشناسی و سپس خرید خودرو از منزل خارج میشوید اما آیا به درستی میدانید که در هنگام کارشناسی بدنه کدام بخشها اهمیت بیشتری دارند؟ در مورد کدام قسمتها باید اهمیت و وسواس بیشتری به خرج دهید و هرگونه آسیبدیدگی در آن نواحی را کاملا جدی بگیرید؟ تا به امروز مقالات بسیاری را در حوزه کارشناسی بدنه خودرو در آکادمی اُتکس منتشر کردیم که هر کدام به نوبه خود، راهنمایی جامع در خصوص موضوعات و دستهبندیهای گوناگون هنر کارشناسی هستند و امروز نیز در نوشتاری، اولویتبندی و اهمیت مهمترین قسمتهای بدنه خودرو را برای کارشناسی تفضیل خواهیمنمود. در ادامه با ما همراه باشید.
یک خودرو در مقابل شماست!
حال که به محل قرار رسیدهاید و خودروی مورد نظر در مقابل چشمانتان قرار گرفته پس باید آن را حسابی جدی بگیرید! در این هنگام کارشناسی رنگشدگی بدنه خودرو یکی از اولین و مهمترین کارهای پیش روی شماست. زیرا با فهمیدن ناحیه و وسعت رنگشدگی خودرو میتوانید با اطمنیان بیشتری به سراغ بخشهای دیگر بروید. برای کارشناسی رنگشدگی بدنه خودرو یکی از دقیقترین و مفیدترین ابزارها، دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال بوده که به طور دقیق میتواند شما را در خصوص رنگشدگی خودرو آگاه سازد. اما اگر این دستگاه را در اختیار ندارید باید به کمک تشخیص رنگ شدگی با چشم، وضعیت رنگ اتومبیل را بررسی کنید. اکیدا توصیه میشود که برای به کارگیری این روش حتما اتومبیل مورد نظر را در یک محیط باز، روشن و با میزان نور مناسب بررسی کنید. همچنین یادتان باشد که گلگیر عقب خودرو معمولا به دلیل یکپارچگی با ساختار بدنه فرآیند ترمیم دشوارتری دارد و در صورت آسیبدیدگی بیشتر مستعد رنگ آمیزی است. پس برای این قسمت وقت و دقت کافی صرف کنید.
مورد بعدی که در همان ابتدای بازدید خودرو به چشم خواهدآمد وضعیت هماهنگی و یا ناهماهنگی درزهای قسمتهای مختلف است. ناهماهنگی و مساوی نبودن درزهای قسمتهای مختلف نیز گویای این است که قطعات بدنه در اثر باز و بست به درستی ریگلاژ نشدهاند و یا آسیبدیدهاند که در پارهای از موارد و حتی بعد از ترمیم قسمت آسیبدیده، باز هم امکان ریگلاز دقیق وجود نداشته و آن قسمت ماهیت اولیه خود را از دست دادهاست.
دقیقتر شوید!
حال که به وضعیت رنگ و بدنه خودرو پی بردهاید باید نگاه ریزبینانهتری هم به قسمتهای دیگر داشتهباشید. ما در این بخش تمامی قسمتهای مهم را برای شما توضیح میدهیم و توصیه میکنیم که برای یک کارشناسی، دقیق حتما چک لیستی از قسمتهای فوق تهیه کنید :
فریم و چهارچوب داخل کاپوت :
کاپوت خودرو را بالا بزنید. در این حالت، فریم فلزی دور کاپوت و اطراف پالونیها را میتوانید به صورت یک مربع یا مستطیل در نظر گرفته و دقت کنید که ضلعهای آن بدون موج، ضربدیدگی و دفرمگی باشند. اگر آهنکشی داخل کاپوت خودرو نشانههایی از این موارد را داشته پس احتمال میرود تا فشار و انرژی زیادی بر اثر ضربه به آن وارده شدهباشد. از آنجایی که این فریم نقش مهمی را در قرار گیری اجزا و ادوات فنی بر عهده دارد، آسیبدیدگی آن میتواند در طولانی مدت برای شما دردسر آفرین باشد.
ستونها و رکاب :
کارشناسی ستونها و همچنین رکاب خودرو از جمله موارد بسیار مهم و حیاتی در امر کارشناسی خودرو بوده و پی بردن به وضعیت آنها نیز نسبتا سادهتر از سایر نقاط مهم میباشد. این نقاط به علت صافکاری و بازسازی دشوار خود معمولا به راحتی اثر ترمیم را نشان داده و همچنین فرآیند رنگ شدگی آنها نیز با وسواس کمتری انجام میگیرد. سلامت ستونها و رکاب در وضعیت کلی یک خودرو بسیار مهم بوده زیر هر گونه صدمه و آسیبدیدگی، علاوه بر کمکردن امنیت، بر روی کیفیت سواری، سر و صدای داخل اتاق و همچنین درزبندی و مونتاژ سایر قسمتها اثر مستقیم میگذارد. پس همواره با دقت نظر بیشتری وضعیت این قسمتها را در نظر گرفته و به ویژه بر روی حلال و انحنای آنها تامل بسیار داشتهباشید.
سقف :
سقف خودرو نیز از جمله نقاط دشوار و حساس برای صافکاری و نقاشی بوده و وضعیت آن میتواند نشانه مهمی از سالمبودن و یا چپی بودن خودروی مورد نظر باشد. سقف خودرو در صورتی که در وضعیت نامناسبی قرار داشتهباشد باعث به هم خوردن آببندی، ایجاد سر و صدا در داخل اتاق و ناهماهنگی در درزهای و کلافهای در میشود. تمامی این موارد نیز اثر نامطلوب خود را هم در جنبه ظاهر و هم در کیفیت سواری نشان میدهند.
شاسی :
اهمیت سالم نبودن شاسی در حدی است که خود به تنهایی میتواند عامل محکمی در انصراف از خرید یک خودروی کارکرده تلقی شود. شاسی خودرو بسته به کاربرد و نوع خودرو انواع مختلفی داشته و ترمیم هر کدام از انواع آنها، اهمیت و روش متفاوتی دارند. برای کارشناسی شاسی خودرو باید از داخل کاپوت و در مرحله بعد از زیر خودرو ( بهتر است خودرو بالای یک چال سرویس باشد ) به بررسی وضعیت آن پرداخت. در صورتی که خودرو برخورد و تصادف شدیدی داشته و اثر انرژی آن بر روی شاسی تاثیر مستقیم گذاشتهباشد لازم است تا شاسی خودرو تحت عمل فرآیندی به نام شاسیکشی ترمیم شود. در این فرآیند که معولا به کمک میله، زنجیر و در نهایت دستگاههای متفاوتی انجام میشود، صافکار سعی دارد تا شاسی خودرو را به اندازه اولیه آن برگرداند و البته این اندازه بسته به مدل هر خودرویی متفاوت است. با این حال نکته مهم قابل ذکر در این خصوص افت استحکام شاسی بعد از ترمیم آن است و در واقع شاسی بعد از شاسیکشی درجه استحکام اولیه خود را از دست میدهد. همچنین در پارهای از موارد، برای ترمیم شاسی، قسمت پیچخورده را بریده و سپس تکه سالمی از یک شاسی دیگر را به قسمت بریدهشده جوش میدهند. این کار نیز استحکام اولیه شاسی یک خودرو را زیر سوال برده و بر روی کیفیت سواری به خصوص در استفاده طولانی مدت تاثیر مستقیم میگذارد. بنابراین در کارشناسی شاسی خودرو هرگونه زدگی، رنگآمیزی و یک دست نبودن رنگ و همچنین خال جوش را بسیار مهم و تاثیر گذار بدانید.
ورق کف :
در نهایت امر، وضعیت ورق کف خودرو را در قسمتهای داخل اتاق و به ویژه داخل صندوق عقب بررسی کنید. ورق کف خودرو نیز در پارهای از موارد به راحتی اثر ترمیمشدگی را نشان داده و این از جمله نقاطی است که فروشندگان، انرژی و وقت کمتری را برای پوشاندن عیبهای آن صرف میکنند. همچنین رنگ آمیزی آن نیز وسواس کمتری داشته و اثر زنگار، سمباده و مومپاشی متفاوت بر روی آن میتواند نشانهای از تغییر وضعیت آن باشد. بنابراین از آن غافل نشوید.
اهمیت قطعات قابل تعویض بدنه
قطعات قابل تعویض بدنه و اتاق مانند : کاپوت، دربهای خودرو، صندوق، رکاب، سپر.... و لولای اتصال آنها، در مقایسه با موارد ذکر شده در بخش قبلی اهمیت کمتری دارند. این قطعات به علت خاصیت تعویضی خود تاثیر عموما تاثیر منفی کمتری در ظاهر خودرو داشته و بر روی کیفیت سواری نیز تاثیری ندارند. تنها نکته مهم در خصوص این بخش، اولا کیفیت رنگ آمیزی این قطعات ( در صورت خریداری نسخه خام آنها ) و سپس حجم و تعداد اقلام تعویضی میباشد. وضعیت سلامت خودرویی با تنها یک درب تعویضی به طور یقین متفاوت با وضعیت سلامت خودرویی است که چندین درب و کاپوت و سپر آن تعویض شده و این مورد میتواند باعث شک و شبه در مورد سلامت سایر نقاط همچون ستون و شاسی نیز گردد. بنابراین در این خصوص حتما باید به حرفهای مالک و کیفیت رنگ نقطه به نقطه بدنه خودرو توجه خاصی داشت.
در نهایت : همراهی یک کارشناس خبره = آرامش خیال در خرید
همیشه معتقدیم که کارشناسی خودرو یک هنر است و کارشناسی دقیق و تقطه به نقطه یک خودرو نیز، به تجربه و پشتکار بالایی نیاز دارد. در این آشفته بازار فروش اتومبیل که اعتماد، مدتهاست از بین رفته و خرید یک دستگاه اتومبیل کارکرده نیز با شک و تردید بسیاری همراه شده، یک اشتباه و تجربه تلخ میتواند تا مدتها، کام خریدار را تلخ کرده و ضرر و زیان بسیاری را برای وی به همراه داشتهباشد. در اینجا وجود یک کارشناس خبره، با تجربه و مجهز و مسلح به دستگاههای روز حوزه کارشناسی مانند ضخامت سنج و دیاگ، میتواند آرامش خیال را به راحتی برای خریداران خودرو به ارمغان بیاورد. بنابراین اگر در آگهیهای خودرو گشتی زده و گزینه مناسبی را پیدا کردهاید، پیشنهاد میکنیم تا قبل از رفتن به محل قرار، با اُتکس تماس بگیرید. زیرا اُتکس با فراهم کردن سرویس حرفهای کارشناسی خودرو در محل، لذت آرامش و اطمینان یک خرید امن را به شما خریداران گرامی هدیه میدهد. برای انجام این کار تنها کافیست تا فرم آنلاین درخواست کارشناس خودرو در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم و پرداخت وجه به صورت اینترنتی مشکل دارید، میتوانید با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید.