نظرات (38)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۷/۹
تصمیم گرفته اید که خودروی کارکردهای را خریداری کنید. با بررسی آگهیها، مورد مناسب را پیدا کرده و قرار بازدید را به صورت تلفنی تنظیم میکنید. سپس به قصد دیدن، کارشناسی و سپس خرید خودرو از منزل خارج میشوید اما آیا به درستی میدانید که در هنگام کارشناسی بدنه کدام بخشها اهمیت بیشتری دارند؟ در مورد کدام قسمتها باید اهمیت و وسواس بیشتری به خرج دهید و هرگونه آسیبدیدگی در آن نواحی را کاملا جدی بگیرید؟ تا به امروز مقالات بسیاری را در حوزه کارشناسی بدنه خودرو در آکادمی اُتکس منتشر کردیم که هر کدام به نوبه خود، راهنمایی جامع در خصوص موضوعات و دستهبندیهای گوناگون هنر کارشناسی هستند و امروز نیز در نوشتاری، اولویتبندی و اهمیت مهمترین قسمتهای بدنه خودرو را برای کارشناسی تفضیل خواهیمنمود. در ادامه با ما همراه باشید.
حال که به محل قرار رسیدهاید و خودروی مورد نظر در مقابل چشمانتان قرار گرفته پس باید آن را حسابی جدی بگیرید! در این هنگام کارشناسی رنگشدگی بدنه خودرو یکی از اولین و مهمترین کارهای پیش روی شماست. زیرا با فهمیدن ناحیه و وسعت رنگشدگی خودرو میتوانید با اطمنیان بیشتری به سراغ بخشهای دیگر بروید. برای کارشناسی رنگشدگی بدنه خودرو یکی از دقیقترین و مفیدترین ابزارها، دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال بوده که به طور دقیق میتواند شما را در خصوص رنگشدگی خودرو آگاه سازد. اما اگر این دستگاه را در اختیار ندارید باید به کمک تشخیص رنگ شدگی با چشم، وضعیت رنگ اتومبیل را بررسی کنید. اکیدا توصیه میشود که برای به کارگیری این روش حتما اتومبیل مورد نظر را در یک محیط باز، روشن و با میزان نور مناسب بررسی کنید. همچنین یادتان باشد که گلگیر عقب خودرو معمولا به دلیل یکپارچگی با ساختار بدنه فرآیند ترمیم دشوارتری دارد و در صورت آسیبدیدگی بیشتر مستعد رنگ آمیزی است. پس برای این قسمت وقت و دقت کافی صرف کنید.
مورد بعدی که در همان ابتدای بازدید خودرو به چشم خواهدآمد وضعیت هماهنگی و یا ناهماهنگی درزهای قسمتهای مختلف است. ناهماهنگی و مساوی نبودن درزهای قسمتهای مختلف نیز گویای این است که قطعات بدنه در اثر باز و بست به درستی ریگلاژ نشدهاند و یا آسیبدیدهاند که در پارهای از موارد و حتی بعد از ترمیم قسمت آسیبدیده، باز هم امکان ریگلاز دقیق وجود نداشته و آن قسمت ماهیت اولیه خود را از دست دادهاست.
حال که به وضعیت رنگ و بدنه خودرو پی بردهاید باید نگاه ریزبینانهتری هم به قسمتهای دیگر داشتهباشید. ما در این بخش تمامی قسمتهای مهم را برای شما توضیح میدهیم و توصیه میکنیم که برای یک کارشناسی، دقیق حتما چک لیستی از قسمتهای فوق تهیه کنید :
کاپوت خودرو را بالا بزنید. در این حالت، فریم فلزی دور کاپوت و اطراف پالونیها را میتوانید به صورت یک مربع یا مستطیل در نظر گرفته و دقت کنید که ضلعهای آن بدون موج، ضربدیدگی و دفرمگی باشند. اگر آهنکشی داخل کاپوت خودرو نشانههایی از این موارد را داشته پس احتمال میرود تا فشار و انرژی زیادی بر اثر ضربه به آن وارده شدهباشد. از آنجایی که این فریم نقش مهمی را در قرار گیری اجزا و ادوات فنی بر عهده دارد، آسیبدیدگی آن میتواند در طولانی مدت برای شما دردسر آفرین باشد.
کارشناسی ستونها و همچنین رکاب خودرو از جمله موارد بسیار مهم و حیاتی در امر کارشناسی خودرو بوده و پی بردن به وضعیت آنها نیز نسبتا سادهتر از سایر نقاط مهم میباشد. این نقاط به علت صافکاری و بازسازی دشوار خود معمولا به راحتی اثر ترمیم را نشان داده و همچنین فرآیند رنگ شدگی آنها نیز با وسواس کمتری انجام میگیرد. سلامت ستونها و رکاب در وضعیت کلی یک خودرو بسیار مهم بوده زیر هر گونه صدمه و آسیبدیدگی، علاوه بر کمکردن امنیت، بر روی کیفیت سواری، سر و صدای داخل اتاق و همچنین درزبندی و مونتاژ سایر قسمتها اثر مستقیم میگذارد. پس همواره با دقت نظر بیشتری وضعیت این قسمتها را در نظر گرفته و به ویژه بر روی حلال و انحنای آنها تامل بسیار داشتهباشید.
سقف خودرو نیز از جمله نقاط دشوار و حساس برای صافکاری و نقاشی بوده و وضعیت آن میتواند نشانه مهمی از سالمبودن و یا چپی بودن خودروی مورد نظر باشد. سقف خودرو در صورتی که در وضعیت نامناسبی قرار داشتهباشد باعث به هم خوردن آببندی، ایجاد سر و صدا در داخل اتاق و ناهماهنگی در درزهای و کلافهای در میشود. تمامی این موارد نیز اثر نامطلوب خود را هم در جنبه ظاهر و هم در کیفیت سواری نشان میدهند.
اهمیت سالم نبودن شاسی در حدی است که خود به تنهایی میتواند عامل محکمی در انصراف از خرید یک خودروی کارکرده تلقی شود. شاسی خودرو بسته به کاربرد و نوع خودرو انواع مختلفی داشته و ترمیم هر کدام از انواع آنها، اهمیت و روش متفاوتی دارند. برای کارشناسی شاسی خودرو باید از داخل کاپوت و در مرحله بعد از زیر خودرو ( بهتر است خودرو بالای یک چال سرویس باشد ) به بررسی وضعیت آن پرداخت. در صورتی که خودرو برخورد و تصادف شدیدی داشته و اثر انرژی آن بر روی شاسی تاثیر مستقیم گذاشتهباشد لازم است تا شاسی خودرو تحت عمل فرآیندی به نام شاسیکشی ترمیم شود. در این فرآیند که معولا به کمک میله، زنجیر و در نهایت دستگاههای متفاوتی انجام میشود، صافکار سعی دارد تا شاسی خودرو را به اندازه اولیه آن برگرداند و البته این اندازه بسته به مدل هر خودرویی متفاوت است. با این حال نکته مهم قابل ذکر در این خصوص افت استحکام شاسی بعد از ترمیم آن است و در واقع شاسی بعد از شاسیکشی درجه استحکام اولیه خود را از دست میدهد. همچنین در پارهای از موارد، برای ترمیم شاسی، قسمت پیچخورده را بریده و سپس تکه سالمی از یک شاسی دیگر را به قسمت بریدهشده جوش میدهند. این کار نیز استحکام اولیه شاسی یک خودرو را زیر سوال برده و بر روی کیفیت سواری به خصوص در استفاده طولانی مدت تاثیر مستقیم میگذارد. بنابراین در کارشناسی شاسی خودرو هرگونه زدگی، رنگآمیزی و یک دست نبودن رنگ و همچنین خال جوش را بسیار مهم و تاثیر گذار بدانید.
در نهایت امر، وضعیت ورق کف خودرو را در قسمتهای داخل اتاق و به ویژه داخل صندوق عقب بررسی کنید. ورق کف خودرو نیز در پارهای از موارد به راحتی اثر ترمیمشدگی را نشان داده و این از جمله نقاطی است که فروشندگان، انرژی و وقت کمتری را برای پوشاندن عیبهای آن صرف میکنند. همچنین رنگ آمیزی آن نیز وسواس کمتری داشته و اثر زنگار، سمباده و مومپاشی متفاوت بر روی آن میتواند نشانهای از تغییر وضعیت آن باشد. بنابراین از آن غافل نشوید.
قطعات قابل تعویض بدنه و اتاق مانند : کاپوت، دربهای خودرو، صندوق، رکاب، سپر.... و لولای اتصال آنها، در مقایسه با موارد ذکر شده در بخش قبلی اهمیت کمتری دارند. این قطعات به علت خاصیت تعویضی خود تاثیر عموما تاثیر منفی کمتری در ظاهر خودرو داشته و بر روی کیفیت سواری نیز تاثیری ندارند. تنها نکته مهم در خصوص این بخش، اولا کیفیت رنگ آمیزی این قطعات ( در صورت خریداری نسخه خام آنها ) و سپس حجم و تعداد اقلام تعویضی میباشد. وضعیت سلامت خودرویی با تنها یک درب تعویضی به طور یقین متفاوت با وضعیت سلامت خودرویی است که چندین درب و کاپوت و سپر آن تعویض شده و این مورد میتواند باعث شک و شبه در مورد سلامت سایر نقاط همچون ستون و شاسی نیز گردد. بنابراین در این خصوص حتما باید به حرفهای مالک و کیفیت رنگ نقطه به نقطه بدنه خودرو توجه خاصی داشت.
همیشه معتقدیم که کارشناسی خودرو یک هنر است و کارشناسی دقیق و تقطه به نقطه یک خودرو نیز، به تجربه و پشتکار بالایی نیاز دارد. در این آشفته بازار فروش اتومبیل که اعتماد، مدتهاست از بین رفته و خرید یک دستگاه اتومبیل کارکرده نیز با شک و تردید بسیاری همراه شده، یک اشتباه و تجربه تلخ میتواند تا مدتها، کام خریدار را تلخ کرده و ضرر و زیان بسیاری را برای وی به همراه داشتهباشد. در اینجا وجود یک کارشناس خبره، با تجربه و مجهز و مسلح به دستگاههای روز حوزه کارشناسی مانند ضخامت سنج و دیاگ، میتواند آرامش خیال را به راحتی برای خریداران خودرو به ارمغان بیاورد. بنابراین اگر در آگهیهای خودرو گشتی زده و گزینه مناسبی را پیدا کردهاید، پیشنهاد میکنیم تا قبل از رفتن به محل قرار، با اُتکس تماس بگیرید. زیرا اُتکس با فراهم کردن سرویس حرفهای کارشناسی خودرو در محل، لذت آرامش و اطمینان یک خرید امن را به شما خریداران گرامی هدیه میدهد. برای انجام این کار تنها کافیست تا فرم آنلاین درخواست کارشناس خودرو در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم و پرداخت وجه به صورت اینترنتی مشکل دارید، میتوانید با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید.
مهران
۱۴۰۱/۱/۲
چراجواب سوالات داده نشده؟؟؟؟؟؟کاش باجواب بود
نوشین
۱۴۰۰/۱/۱۱
خوردگی شاسی جلو بدون جوش خوردگی چیزی هست که بعدا دچار مشکل کنه ماشین رو؟ماشین مد نظرم پارس،هست
يزداني
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
من يه پژوه پارس خريدم شاسي هاي جلوش زده جزئي خوردگي تو سواريش به مشكل ميخوره يا نه ممنون ميشم راهنمايي كنين ؟
مهدی
۱۳۹۹/۱۱/۲۶
سلام ماشین ال90 تصادف کردم شقه سمت راست از زیر شیشه عوض کردم تا نصف ستون درب عقب و نصف کف پای شاگرد تعویض پلاک گیر میده
Mohammad
۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اهن پشت سپر جلوی پراید که وصل سر ساشی ها هست در اثر برخورد به جدول صدمه دیده و جوشکاری شده. ایا این عمل باعث عدم کنترل در رانندگی میشه؟ ایا باعث لاستیک سایی خودرو میشه؟!
محمدمقیمی
۱۳۹۹/۱۰/۲۱
سلام.یه پژو ۴۰۵میخوام بخرم.سینی کف صندوق عقب با شاسی عقب تعویض شده.تو سواری این مشکل حساب میشه یا نه
قاسم
۱۳۹۹/۶/۲۱
سلامایایپرایدیکهداخلصندوقعقبششمارهنداشتهباشهپلاکمیشهیانهاتاقشیعنیتعویضشوده
سیاوش
۱۳۹۹/۶/۱۸
سلام آیا شل پراید ترمیم شده باشد جز شاسی حساب میشود؟
سعید
۱۳۹۹/۶/۱۴
یک ماشین خریدم ساینا تشخیص رنگ نوشته سینی چرخ ضربه و ترک خوردگی و نوشته شاسی سالم و بدون رنگ مشکل چیست 09013531188 واتساپ با تشکر
پراید
۱۳۹۹/۶/۱
خب جواب بده دیگه
حسین
۱۳۹۹/۵/۲
سلام این پلاک فلزی کوچک که روی سینی اتاق مشخصات اتاق نوشته شده پرچ بعلاوه توی خالی از کجا پیدا کنم با تشکر چون یکی از آن پرچها تعمیرگاه ضربه وارده شده وافتاده
ابراهیمی
۱۳۹۹/۴/۲۵
سلام خودرو پراید خریدم کف صندوق تعویض شده آیا پلاک میشود
ملکی
۱۳۹۹/۴/۲
با سلام رام زیر رادیاتور من شکسته آیا تعویض آن باعث جوش شاسی می شود
حسینی
۱۳۹۹/۲/۱۵
سلام مثماشین خریدم امروز از زیر کلکیر نگاه کردم دیدم زیر گلگیر روی بدنه یه ترک ۱۰سانتی هست آیا شاسی ترک داره یا اصلأ ربطی به شاسی نداره؟
آرتا
۱۳۹۹/۱/۲۸
یک پراید خریدیم شاسی آن پوسیدگی دارد ولی بی نگه پوسیدگی آن به دلیل اینه که ماشین مال اهواز است آیا این پوسیدگی باعث افت قیمت می شود
مصطفی
۱۳۹۹/۱/۲۵
سلام یه سوال داشتم آیا قطعات استوک فابریکی توکارشنا سی عیب محسوب میشه
رضا👊
۱۳۹۹/۱/۲۴
داداش دمت گرم عالی
سحر
۱۳۹۹/۱/۲۲
ممنون عالی بود
علی
۱۳۹۹/۱/۲
سلام ماشین خریدم پرایدشماره شاسی وموتورباسندهمخانی داره ماشین مدل ۸۷هست پشت چراغ یه شماه هست نوشته ۹۴تعویض پلاک میشه یانه یااتاق تعویض شده
ناصرمرادی
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
فنیشو چطور بفهمیم خوبه یا نه
محمد
۱۳۹۸/۱۲/۱
بسیار مفید بود. ممنون موفق باشید.
سرلک
۱۳۹۸/۱۱/۲۴
متشکرم اطلاع رسانی بسیار عالی بود
امیرعلی
۱۳۹۸/۱۱/۲۳
باپراید ۱۳۱ ازیه دست انداز باسرعت(۴۰.۵۰)ردکردم چیزی به شاستی نمیشه؟لطفا جواب بدید
امیر
۱۳۹۸/۱۱/۲۲
سلام ی خودرو تیبا خریده ام که در برگه کارشناسی نوشته شده شاسی جلو ضربه خورده و شکستگی دارد آیا ماشین رو ب فروشنده بر گردانم یا شاسی رو تعمیر کنم
امیر
۱۳۹۸/۱۱/۱۶
آیا کاپوت تعویض شده موقع فروش مهم است یا خیر؟ صافکار به من گفته میشه صافکاریش کنم ولی عوض کنی بهتره
مهدی
۱۳۹۸/۱۱/۱۵
به من خبر بدید
مهدی
۱۳۹۸/۱۱/۱۵
من می خواهم یه رکاب پژو ۴۰۵ رنگ بزنم ایا رنگ در کارتکس مشخص می شود یا نه
عباس
۱۳۹۸/۱۱/۲
سلام دوبل شاسی از رو پرچ کارخونه یه ترک نیم سانتی داره ایا به شاسی ماشین ربطی داره؟
مجید
۱۳۹۸/۱۰/۳۰
سلام...تو خودرویی بنام پراید اصلا چیزی بنام شاسی وجود نداره وضربه ایم ک میخوره به کله اتاق میخوره چه جلو چه عقب ..وقتیم ک ضربه داشته باشه عین کاغذ میبرید ی تکه دیگ مچسبونید والسلام..با تشکر از مدیران سایپا
کریمی
۱۳۹۸/۱۰/۲۲
سلام، یه پراید میخوام بخرم تو وضعیت تعویضی نوشته کف پا داخل صندوق تعویض و نگفته شاسی عقب خورده یا نه، این یعنی شاسی سالمه؟