تولید و واردات خودرو در سال های اخیر با توجه به پیشرفت هایی که در صنعت خودروسازی انجام شده و مدل های متنوعی که روز به روز بر تعداد انها در حال افزوده شدن است، رشد چشمگیری داشته است. خودروها در رنج های قیمتی مختلفی برای اقشار مختلف جامعه توسط خودروسازان تولید می شوند و هر کدام با توجه به نوع امکانات رفاهی و ایمنی و تعداد آن ها قیمت گذاری می شوند. خرید و فروش این خودروهای صفر که از چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت بسیار زیادی بوده اند تا مقدار زیادی کاهش پیدا کرده است، این افزایش قیمت در خودروهای داخلی تا 12 برابر و در خودروهای خارجی نیز از سال های 90 تا امروزه حدود 20 برابر بوده است در همین رابطه بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده و دست دوم رونق بیشتری پیدا کرده است. پایین آمدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودروها عواملی هستند که به رونق بازار خودروهای کارکرده کمک فراوانی کرده اند از طرف دیگر پایین آمدن کیفیت خودروهای داخلی و بروز مشکلات فنی نسبتا زیاد حتی در خودروهای صفر تمایل مردم برای خریدن خودروهای کارکرده خارجی که کیفیت بهتری دارند را بیشتر کرده است. پیدا کردن خودروی مناسب که از نظر فنی و ظاهری کاملا سالم باشد و بعد از خرید، خریدار هزینه های سنگینی برای تعمیرات را متحمل نشود کار بسیار تخصصی و دشوار است که از عهده افراد معمولی بر نخواهد آمد. در این مقاله از آکادمی اُتکس قصد داریم تا قسمت های مختلف کارشناسی خودرو و اهمیت هر بخش را که توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار میگیرد بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
خرید خودروهای کارکرده نیاز به دقت فراوانی دارد؛ زیرا از گذشته تا به امروز همواره برخی افراد سعی داشتهاند تا از نااگاهی خریداران سوء استفاده کرده و خودروهای پراز عیب و ایراد خود را با قیمت بالا بفروشند. ازاین رو بسیار اهمیت دارد که در هنگام خرید خودرو دست دوم، چشمان خود را کاملا باز کرده و با دقت به خرید کردن بپردازیم. کارشناسی خودرو حلقه گم شده معاملات بازار خودرو ایران است که در زمان خرید خودرو دست دوم یا کارکرده میتواند ناجی سرمایه شما باشد. ۷۲٪ خودروهای دست دوم دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند، پس اگر خوب حواس خود را جمع نکنید و کارشناسی خودرو را توسط یک فرد متخصص انجام ندهید، ممکن است بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهید.
افراد متخصص و کارشناس نه تنها پیش از خرید میتوانند به خوبی اطلاعات مورد نیاز را اختیار ما بگذارند، بلکه در بسیاری از مواقع تجربیاتی دارند که حتی ممکن است ما را از خرید محصول مورد نظر منصرف کنند. در شرایطی که خرید و فروش کالاهای تقلبی و مشکلدار به صورت خواسته و ناخواسته روز به روز در حال افزایش است و از سوی دیگر شاهد کلاهبرداریهای عجیب و غریبی هستیم، قطعا همراهی یکی فرد متخصص یا کارشناس در کنار ما میتواند بهترین تصمیم باشد. باید در نظر داشته باشید که در صنعت خودرو کشور، تعمیرکاران فراوانی وجود دارند که میتوانند ظاهر یک خودرو تصادفی را تا حد زیادی اصلاح کرده و آن را به عنوان یک ماشین کم کارکرد و سالم به فروش برسانند . مطمئنا تشخیص چنین خودروهایی از توان اغلب افراد خارج است؛ به همین دلیل در این مواقع، برای شناسایی نقاط ترمیم یا تعویض شده به کمک یک کارشناس مجرب جهت کارشناسی خودرو نیاز پیدا خواهید کرد. اُتکس برای تسهیل خرید خودرو، دست به اقدام بزرگی زده است. سرویس کارشناسی خودرو در محل برای کاربران اُتکس یک ارزش افزوده ای است که میتواند به آن ها کمک کند که خرید مطمئن تری را تجربه کنند. در مقاله ی زیر می خواهیم فرآیند کارشناسی خودرو اُتکس را بصورت کامل و با جزییات به کاربران معرفی کنیم.
کارشناسی خودرو به هشت بخش جزیی تقسیم می شود که در ادامه قصد داریم این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.
1_ کارشناسی رنگ خودرو
2_ کارشناسی بدنه خودرو
3_ کارشناسی فنی خودرو
4_ کارشناسی برق خودرو
5_ تست دیاگ
6_ تست اپشن ها و تجهیزات جانبی
7_ تست خودرو
8_ تعیین قیمت خودرو
1_ کارشناسی رنگ خودرو
در بسیاری از کشور ها رنگ شدن خودرو های دست دوم نه تنها یک عیب محسوب نمی شود بلکه یک مزیت می باشد. در آن جا قیمت گذاری بیشتر بر مبنای میزان کارکرد و وضعیت فنی خودرو می باشد. البته در ایران هم میزان کارکرد خودرو بسیار با اهمیت می باشد. اما از آنجا که در ایران رنگ کردن خودرو و یا تعویض قطعات آن تاثیر منفی زیادی بر روی قیمت آن می گذارد افراد سعی می کنند در صورت بروز آسیب حد المقدور از رنگ کردن و یا تعویض قطعات جلوگیری کنند.
بخش های مهم در کارشناسی رنگ خودرو شامل موارد زیر است :
بررسی سقف، شاسی و ستون ها : این بخش ها اسکلت خودرو را تشکیل می دهند و اغلب در زمان تصادف ها و آسیب های شدید این بخش ها دچار آسیب دیدگی می شوند.آسیب دیدگی در بخش سقف، ستون و شاسی خودرو تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت خودرو دارد. رنگ خوردگی در قسمت سقف می تواند نشانه ای از واژگون شدن خودرو باشد و آسیب در بخش های ستون و شاسی ها نشان از تصادفات شدید از طرفین یا بخش های عقب و جلو ماشین است.
سپر، صندوق عقب، کاپوت، درها و گلگیرها : این بخش ها نشان دهنده ظاهر خودرو هستند و در معرض آسیب دیدگی بیشتری نسبت به سایر نقاط قرار دارند و کوچکترین ضربه اثر خود را بر روی این بخش ها نشان می دهد. کارشناس رنگ خودرو در زمان بررسی خودرو مورد نظر باید به بررسی رنگ شدگی یا تعویض شدن قطعات این بخش ها بپردازد. همانطور که متوجه شدید یک تشخص درست می تواند از ضرر شما جلوگیری کند. بهره گیری از دانش یک کارشناس تشخیص رنگ به همین علت اهمیت پیدا می کند.
یکی از ابزار های مهم کارشناسی خودرو دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال یا همان دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال است که بر اساس حرکت رفت و برگشت امواج الکترومغناطیسی کار می کند و با دقتی در حد یک هزارم میلیمتر، ابزاری کارامد برای تشخیص قسمت های رنگ شده خودرو است. هنگامی که قسمتی از بدنه یک خودرو نیاز به رنگ شدن دارد، بسته به نوع خوردگی و شدت ضربه وارده، فرآیند صافکاری و نقاشی که بر روی قطعه اعمال می گردد باعث تغییراتی اساسی روی قطعه نسبت به قبل می شود و در واقع لایه های رنگ موجود روی بدنه خودرو به هم ریخته و از حالت استاندارد خود خارج می شوند. وظیفه اصلی این دستگاه، تخمین دقیق ضخامت رنگ می باشد، این دستگاه ها می توانند با دقتی برابر با ۱ هزارم میلی متر، میزان ضخامت رنگ را تشخیص داده و همچنین بسته به نوع دستگاه، نوع فلز بکار رفته و نوع رنگ بکار رفته روی خودرو را نیز شناسایی نماید.
امکانات دستگاه تشخیص رنگ خودرو:
1_ تعیین ضخامت رنگ خودرو در مقیاس میکرون
2_ تشخیص ضخامت رنگ خودرو روی فلزات و آلیاژ های مختلف از جمله آهن، مس و آلومینیوم
3_ حافظه ذخیره سازی تشخیص جنس بدنه خودرو
4_ تسهیل در تشخیص نوع خسارت های وارده با توجه به تغییر ضخامت استاندارد رنگ هر خودرو
5_ تشخیص نوع رنگ بکار رفته در خودرو و سایر امکانات دستگاه
2_کارشناسی بدنه خودرو
کارشناسی بدنهی خودرو در کنار کارشناسی رنگ (اهمیت این دو مورد، کاملا مترادف و در ارتباط با یکدیگر است و در بسیاری از مواقع با نام اجمالی تر "کارشناسی رنگ و بدنه ی خودرو" از آن یاد می شود که در این مقاله به توضیح مستقل و دقیق هر کدام از آن ها پرداخته ایم)، از مهم ترین و اساسی ترین بخشهای کارشناسی خودرو به حساب میآید؛ چرا که هرگونه خوردگی، تغییر شکل یا دفرم شدن اجزای اصلی اتاق و بدنه، عوض شدن قطعات ، ترمیم و بازسازی و زنگ زدگی آن ها در تعیین قیمت یک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.
بخش هایی از بدنه خودرو مانند سقف به دلیل اهمیت بالا، نقشی اساسی را در کارشناسی قیمت خودرو بازی می کنند، آسیب دیدگی در قسمت هایی اینچنینی مانند سقف، ستون و کلاف ها کم اتفاق می افتد اما در صورت بررسی و کارشناسی و مشخص شدن وجود عیب در چنین قسمت هایی، از خرید خودروی مورد نظر خودداری کنید زیرا خودروهایی که در حوادث رانندگی واژگون می شوند درصد بالایی از این دسته را شامل می شوند و علاوه بر آسیب دیدن سقف، قسمت های دیگر بدنه نیز به احتمال خیلی زیاد آسیب های شدید تری دیده و ترمیم یا تعویض شده اند که البته این مورد در کارشناسی خودرو کاملا مشخص می شود.
ایراداتی که ضربات سنگین به قسمت های اصلی بدنه خودرو وارد می کند نه تنها می تواند موجب تغییر ساختار و شکل اتاق خودرو گردند، بلکه می توانند باعث ایرادات فنی نیز شوند. مواردی همچون کیسه های هوا و پیش کشنده ی کمربند ایمنی می تواند در اثر یک تصادف یا ضربه ی سنگین عمل کرده و پس از آن دیگر کارایی خود را از دست دهند.
شاسی خودرو پیکره ی اصلی خودرو می باشد که سایر قسمت های خودرو بر روی آن سوار می شود. هر گونه ضربه جدی وارده بر شاسی خودرو می تواند تعادل خودرو را بر هم زند یا نشیمن گاه و محل مونتاژ قطعاتی که قرار است بر روی شاسی خودرو مونتاژ گردند را معیوب کند. همچنین برای حفظ سلامت سرنشینان باید به سلامت شاسی و بالانس بودن آن دقت کنید؛ زیرا در غیر این صورت چرخها در زاویه درست قرار نمیگیرند. از سوی دیگر عدم سلامت شاسی ممکن است به دلیل بروز یک حادثه بسیار شدید برای خودرو ایجاد شده باشد؛ به همین دلیل بهتر است هنگام خرید خودرو کارکرده، شاسی خودرو به دقت بررسی شود.
ستونها و همچنین رکاب خودرو از جمله موارد بسیار مهم و حیاتی در امر کارشناسی خودرو بوده و پی بردن به وضعیت آنها نیز نسبتا سادهتر از سایر نقاط مهم میباشد. این نقاط به علت صافکاری و بازسازی دشوار خود معمولا به راحتی اثر ترمیم را نشان داده و همچنین فرآیند رنگ شدگی آنها نیز در بعضی موارد با وسواس کم تری انجام میگیرد. سلامت ستونها و رکاب در وضعیت کلی یک خودرو بسیار مهم بوده زیر هر گونه صدمه و آسیبدیدگی، علاوه بر کمکردن امنیت، بر روی کیفیت سواری، سر و صدای داخل اتاق و همچنین درزبندی و مونتاژ سایر قسمتها اثر مستقیم میگذارد.
ورق کف خودرو نیز در پارهای از موارد به راحتی اثر ترمیمشدگی را نشان داده و این از جمله نقاطی است که فروشندگان، انرژی و وقت کمتری را برای پوشاندن عیبهای آن صرف میکنند. همچنین رنگ آمیزی آن نیز وسواس کم تری داشته و اثر زنگار، سمباده و موم پاشی متفاوت بر روی آن میتواند نشانهای از تغییر وضعیت آن باشد.
قطعات قابل تعویض بدنه و اتاق مانند : کاپوت، دربهای خودرو، صندوق، رکاب، سپر.... و لولای اتصال آنها، در مقایسه با موارد ذکر شده در بخش قبلی اهمیت کمتری دارند. اگر میزان خسارت و ضربه وارده به یک بخش از خودرو شدید باشد، باید آن قسمت را عوض کرد؛ این این امر باعث افت قابل ملاحظه قیمت خودرو می شود. تعویض قطعات بدنه خودرو در کشورهای اروپایی بر خلاف ایران یک امر متداول است، چرا که قطعه تعویض شده از سلامت و استحکام بیشتری نسبت به قطعه تعمیر شده برخوردار خواهد بود. تشخیص قطعه تعویضی نیز در برخی موارد پیچیده و سخت است. زیرا این مرحله همزمان با بررسی رنگ خودرو انجام می شود به دلیل اینکه قطعه تعویض شده احتمال خیلی زیاد کارکرده باشد و از خودرویی دیگر باز شده و مورد استفاده قرار گرفته است و تشخیص قطعه تعویض شده از دیگر قطعات اصلی سخت تر می شود. این قطعات به علت خاصیت تعویضی خود تاثیر عموما تاثیر منفی کم تری در ظاهر خودرو داشته و بر روی کیفیت سواری نیز تاثیری ندارند. وضعیت سلامت خودرویی با تنها یک درب تعویضی به طور یقین متفاوت با وضعیت سلامت خودرویی است که چندین درب و کاپوت و سپر آن تعویض شده و این مورد میتواند باعث شک و شبه در مورد سلامت سایر نقاط همچون ستون و شاسی نیز گردد.
3_ کارشناسی فنی خودرو
یکی دیگر از سختترین بخشهای کارشناسی مربوط به کارشناسی بخش فنی خودرو میباشد. کارشناسی این قسمت مستلزم داشتن دانش فنی حوزه مکانیک خودرو و آشنایی کامل از قطعات بکار رفته در موتور و متعلقات فنی میباشد. کارشناس در این بخش باید علاوه بر کنترل خودرو، نسبت به هر گونه صدا یا لرزش غیرطبیعی خودرو دقت مضاعف داشته باشد تا بتواند مشکلات فنی را برای خریدار بازگو کند. در خودروهای پیشرفته توسط دستگاه دیاگ میتوان تا حدودی به مشکلات فنی یک خودرو پی برد، اما این یک تصور غلط میباشد که تست دیاگ تمامی عیوب فنی خودرو را مشخص مینماید. در حالیکه میزان حاد بودن بسیاری از مشکلات فنی خودرو تنها توسط تست رانندگی تعیین میشود. کارشناسی فنی و موتور از سه قسمت اصلی تشکیل شدهاست که عبارتند از:
۱– کارشناسی موتور
۲- کارشناسی گیربکس
۳_ کارشناسی جلوبندی
کارشناسی موتور یا پیشرانه
یکی از اصلی ترین بخش های هر اتومبیل پیشرانه یا قلب تپنده ان است که با تولید نیرو و انتقال ان به چرخ ها باعث حرکت خودرو می شود این قسمت از بخش های مختلفی تشکیل شده است از جمله ( پیستون، رینگ ها، میل لنگ، سوپاپ ها و ...) که در صورت بروز عیب در هر کدوم باعث بدکارکردن این پیشرانه می شوند. بررسی این قسمت نیاز به مهارت های تخصصی دارد و باید به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد زیرا تعمیرات و سرویس های اساسی برای موتور شامل هزینه های نسبتا بالایی می شود که در صورت خریدن همچین وسیله نقلیه ای محتمل ضرر بسیار بالایی شده اید.
کارشناسی گیربکس
انتقال قدرت تولید شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ و گیربکس و دفرانسیل به چرخها صورت میگیرد. عدم کارکرد صحیح این بخش، در بالا رفتن مصرف سوخت و هزینههای جاری خودرو سهم بسزایی دارد. در خودروهای دنده اتومات روز دنیا سیستم گیربکس بسیار پیچیده و دارای حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گرانقیمت بوده و کارشناسی آن نیاز به دقت، تجربه و تجهیزات مناسب دارد. نسل جدید سیستم های انتقال قدرت نیز که با نام CVT شناخته می شوند به دلیل نبود تجهیزات و امکانات لازم برای تمعیر انها و کمبود قطعات یدکی، هزینه های بسیار بیشتری نسبت به دو گیربکس قبلی برای سرویس دارد در همین رابطه کارشناس در این بخش باید گیربکس را در تمامی حالات اتومات و دستی مورد بررسی قرار داده و از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل کند.
کارشناسی جلوبندی
جلوبندی ماشین به مجموع قطعات زیرین و به هم پیوسته خودرو گفته میشود و شامل سیستم ها و قطعاتی از جمله سیستم فرمان، سیستم تعلیق در جلو، اکسل، سیبک ها، فنر و کمک فنرهای جلو، سگ دست و شغال دست، طبق، میل تعادل و میل موجگیر، بلبرینگ و توپی چرخ ها، سیستم چرخ ها و رام است. و یکی از مهمترین قسمتهای یک خودرو است که سلامت آن در سلامت کلی ماشین تاثیر دارد. زمانی که جلوبندی ماشین خراب باشد، تعلیق خودرو در هنگام حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار به درستی انجام نمیشود و در نتیجه برای ماشین مشکلاتی به وجود میآید. در ادامه این مقاله به خرابی این قسمت از خودرو اشاره خواهیم کرد.
- 1_ سواری خشک و خشن خودرو : با گذشت زمان، اجزای سیستم تعلیق خودرو فرسوده میشوند. شاید سادهترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق ماشین حسی است که خودرو هنگام حرکت به سرنشینان منتقل میکند. چرا که در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشکتر شده و تمامی ناهمواریهای جاده به کابین خودرو منتقل میگردد که در برخی موارد نیز با صداهای متعددی همراه میشود.
- 2_ کشیده شدن خودرو در پیچها برخلاف فرمان راننده : اگر شما هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل میکند، دلیل این امر به احتمال زیاد ناشی از خرابی قطعهای در سیستم جلوبندی است. بخشهای مختلف سیستم تعلیق خودرو میتوانند بر عواملی از قبیل نحوه فرماندهی، زاویه لاستیکها، مرکز تعادل و بالانس خودرو اثرگذار باشند. وجود نقص فنی در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق میتواند راننده را با دشواری در فرمان دادن به خودرو روبرو کند.
- 3_ وجود آجهای ناهمسطح بر روی تایرها : این امر در اغلب موارد نشانه این است که سیستم تعلیق، در بالانس نگهداشتن خودرو شما ناتوان است و فشار نامساوی بر روی لاستیکها اعمال میکند. شایان ذکر است که عدم تعادل چرخها نیز منجر به لرزش فرمان شده و میتواند تاثیرات نامطلوبی بر روی سیستم جلوبندی داشته باشد.
4_ روغنزدگی در کمکفنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی ماشین : چنانچه فنر و کمکفنرها چرب و روغنی به نظر میرسند، این قطعات در حال نشت مایع بوده و در نتیجه بدرستی کار نمیکنند که در این صورت نیاز به تعویض دارند.
4_ کارشناسی برق خودرو
مشکلات مربوط به سیستم برق خودرو، شاید خطرناک نباشند و باعث بروز حوادث خاصی در خودرو نشود اما قطعا مشکلات مربوط به این قسمت، اگر به موقع بررسی نشوند، بسیار هزینه بر و دردسرساز خواهند شد. مثلا نقص عملکرد باتری باعث مشکلات دینام شده و رسیدن برق به موتور خودرو امکان پذیر نمی شود. این موضوع می تواند در کمترین حالت باعث نقص عملکرد فن خودرو و در نتیجه جوش آوردن خودرو شود. مشکل بزرگی که در ادامه پیش می آید، سوختن واشر سرسیلندرها است که منجر به خرابی موتور و توقف ماشین خواهد شد.
اتصالات موجود در فیوزها، باعث مشکلاتی در آپشنهای داخلی خودرو مانند شیشه بالابرها، فندک، مانیتور و بسیاری قسمتهای دیگر خواهد شد. بررسی دینام قسمت مهم دیگری است چرا که در صورت درست کار نکردن دینام، وسایل برقی خودرو، کاملا از کار خواهند افتاد و اگر دینام به موقع عیب یابی نشود حتی باعث سوختن واشر سرسیلندر نیز خواهد شد. در صورت خرابی باتری ها و یا سولفات شدن اتصالات آن ها، برق به خوبی در داخل باتری ها ذخیره نمی شود و این موضوع در روند توزیع برق خودرو اختلال ایجاد می کند.
5_ تست دیاگ
امروزه در خودروها از کامپیوترهای صنعتی به نام ECU استفاده میشود. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخشهای مختلف خودرو مانند جعبه سیاه نیز عمل میکنند. اطلاعاتی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسههای هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت میگردد. دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پی برد. در حالت کلی اکثر دستگاه های دیاگ قابلیت تشخیص مشکلات برقی خودرو، سنسور های حیاتی خودرو مانند سنسور اکسیژن، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS و اگر خودرو اتومات باشد قابلیت خواندن پارمترهایی مرتبط به گیرباکس خودرو مانند فشار روغن گیرباکس را دارند که برای تشخیص سلامت گیربکس بسیار با اهمیت و حیاتی است. هر چه خودرو حرفه ای تر و پیچیده تر باشد ( معمولا خودروهای به روز و لوکس ) پارامترها، کدهای و وضعیت های بیشتری را میتوان با دستگاه دیاگ از آنها استخراج کرد و هر چه خودرو ساده تر و مکانیکی باشد مسلما این پارامترها کمتر و کمتر خواهند بود. یکی از موارد قابل تشخیص محبوب در دستگاه دیاگ، قابلیت تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو است که بسیار بسیار کاربردی است. هر چند که برای تشخیص درست تر این موضوع باید از تجربه کارشناسی فرد مورد نظر نیز به خوبی استفاده شود. دستگاه دیاگ بیش از آنکه در تشخیص عیوب موتوری به کار بیاید، در تشخیص سلامت انواع سنسورها، کیسههای هوا و سیستم ایمنی خودرو نظیر ترمزها، دارای کاربردی حیاتی میباشد. در سیستم خودروهای جدید یه واسط میانی با نام EDR اضافه گردیده که تمامی رخدادهای خودرو و آپدیتهای ضروری در این سیستم ثبت و قابل بررسی و حل میباشد . که این عمل توسط مهندسین خودرو که دارای Certificate رسمی از کارخانه سازنده میباشند و با اتصال به سرور کارخانه سازنده قابل آپدیت و رفع عیب میباشد .
6_ تست آپشن ها و تجهیزات جانبی
امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها محسوب می شود. اگر نگاهی دقیق تر داشته باشیم، خواهیم دید این وسیله نقلیه به برخی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مجهز شده و اینک بسیار هوشمندتر، بهینه تر و امن تر از قبل شده است. یکی از دلایل اصلی راهیابی تکنولوژی های جدید به خودروها به رقابت شدید و تلاش های مستمر خودروسازان در سبقت گیری از یکدیگر مربوط می شود. سختگیرانه تر شدن الزامات قانونی از یک سو و افزایش سطح انتظارات مشتریان از سوی دیگر سبب شده است تا شرکتهای خودروسازی برای کسب سهم بیشتر از بازار، برنامه ریزیهای گسترده ای را برای توسعه و پیاده سازی فنآوری های پیشرفته انجام دهند. این مساله سبب شده صنعت خودروسازی همواره پویا باقی مانده و به دنبال دستیابی به فناوری های نوین باشد.در خودروهای نسبتا گرون قیمت و حتی خودروهای داخلی آپشنها و تجهیزات جانبی درصد بالایی از قیمت یک خودرو را رقم میزنند که این امر در تعیین قیمت خودروی دست دوم نیز تأثیر چشمگیری دارد. عملکرد آپشنهایی نظیر سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم سرمایش و گرمایش، آینه جانبی برقی، قفل مرکزی، سنسور باران، سانروف، گرمکن و سردکن صندلی، کمربند ایمنی، چراغ مهشکن و ... در خودروها از برای خریداران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ممکن است در صورت کارنکردن حتی یک اپشن خریدار از خرید خودرو منصرف شود. از طرف دیگر تعداد زیاد آپشنها و تجهیزات باعث شده تا تست تمام آنها از حوصله خیلی از کارشناسان خارج باشد. تست بعضی از این آپشنها بهطور مثال کیسه هوا بدون تجهیزات حرفهای برای هیچ کارشناسی قابل انجام نیست و نیاز به دستگاه های دیاگ پیشرفته دارد. ذکر این نکته قابل توجه است که خیلی از کارشناسان خودرو، آپشنها را به صورت دستی تست میکنند اما وقتی یک آپشن توسط دستگاه دیاگ چک شود تمام بخشهای اصلی و فرعی مانند سیم کشیها، کلیدها، سنسورها، پردازندهها، عملگرها و تمامی تجهیزات درگیر با آن مورد بررسی قرار میگیرند و اگر هرکدام از آنها دچار نقص فنی باشند کارشناس متوجه مشکل سیستم خواهد شد.
7_ تست رانندگی
تست رانندگی یکی از حساس ترین قسمتهای کارشناسی یک خودرو است. تست رانندگی بازگوکننده میزان سلامت نسبی خودرو میباشد، کارشناس در این قسمت باید در حین رانندگی تمام مواردی که در تست دیاگ دارای مشکل بودهاند را نیز بررسی نماید. در تست رانندگی مواردی از قبیل شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان، سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات، میزان بودن فرمان و دهها نکته دیگر مورد بررسی قرار میگیرند. به عبارت دیگر می توان گفت تست رانندگی یکی از مهم ترین بخش های مربوط به کارشناسی هر خورویی است.
8_ تعیین و تخمین قیمت
در نهایت و در مرحله آخر از فرایند کارشناسی، کارشناس تمامی اطلاعات مربوط به وضعیت خودروی مورد نظر را جمعآوری و طبقهبندی میکند و حدود قیمت و ارزش واقعی خودرو، با توجه به تمامی اطلاعات به دست آمده و همچنین قیمت روز خودرو در بازار مشخص میشود.
نقص عملکرد و خسارت در هر بخشی از فرایند کارشناسی میتواند باعث افت ارزش واقعی خودرو شود. در واقع کارشناسی خودرو، آشکارکننده میزان ارزش و قیمت واقعی آن است و بارها پیشآمده که خودرویی به ظاهر وضعیت ایدهآلی داشته و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد اما پس از آزمون کارشناسی کامل و لیست شدن اشکالات و ایرادات آن توسط یک کارشناس خبره، خریدار متوجه وخامت ماجرا و گاهی متوجه میزان خوشخیم بودن و یا بدخیم بودن سرطان متحرک نشانشده برای خرید خود میشود! نکته مهم دیگر در امر قیمتگذاری، تسلط و آگاهی بر قیمت روز خودرو در بازار فروش است که این برای یک کارشناس باتجربه امری ساده اما برای اکثریت خریداران اتومبیل چالشی بزرگ است.
در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود می توانید با پر کردن فرم مربوطه کارشناسی رنگ و فنی خودرو در سایت اتکس درخواست کارشناس در محل را بدهید. البته در صورتی که فرایند تکمیل فرم اینترنتی و درخواست آنلاین کارشناس برای شما دشوار است، می توانید به راحتی با شماره تماس 02128428466 و داخلی شماره 1 تماس گرفته و نسبت به اعزام کارشناس به سمت محل مورد نظر خود اقدام کنید. در نهایت نیز با استفاده از سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، ابزاری بسیار مفید، به روز و ساده برای استفاده و آگاهی، می توانید با سهولت هر چه تمامتر، از وضعیت قیمت خودروی نو و یا کارکرده مورد نظر خود در شرایط روز بازار آگاه شوید. این سرویس که پیشتر در مقالهای به معرفی و بررسی آن پرداختهشده کاملا منطبق بر اوضاع روز اقتصادی و شرایط آشفته بازار خودروی کشور بوده و قیمت تمامی خودروها در آن، با سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار تحلیل شدهاند. همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل به جهت مشخص شدن دایره انتخابها متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد کافیست با مراجعه به بخش سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، آن را امتحان کنید.