نظرات (2)
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۱۹
پژو 206 از موفق ترین محصولات شرکت خودروسازی پژو فرانسه است که به دلیل جذابیت های بصری، در سراسر جهان طرفداران زیادی را جلب خود کرده است. این خودرو از سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد و به دنبال استقبال مردم، ایران خودرو خط مونتاژ این هاچبک دوست داشتنی را راهاندازی کرد و تا کنون تیپهای مختلفی از آن را به بازار عرضه کرده است. تولید پژو ۲۰۶ در کشورهای دیگر رسما از سال ۲۰۱۰ متوقف شده، اما در ایران کماکان شاهد تولید تیپهای ۲ و ۵ این خودرو هستیم. یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نسبت به سایر محصولات اقتصادی و به صرفه پژو، ایمنی آن است. به گونهای که peugeot 206 از جمله اولین محصولات این کمپانی بود که در آزمونهای ایمنی ( Euro NCAP ) 4 ستاره از ۵ ستاره را کسب کرد.
پژو ۲۰۶ از آن خودروهایی است که تقریبا تمامی اقشار جامعه آن را دوست دارند و به خصوص در میان نسل جوان محبوبیت ویژهای دارد. خودرویی که انگار هیچوقت قدیمی و از مد افتاده نمیشود و هنوز هم یکی از بهترین بازارهای خرید و فروش را داراست. تاکنون ۶ تیپ پژو ۲۰۶ در ایران تولید شده که البته به دلایل متعدد، بعضی از این مدلها با توقف تولید مواجه شده اند.
همانگونه که اشاره شد، ۲۰۶ در ابتدا به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد، اما پس از قرارداد این کمپانی با ایران خودرو و آغاز تولید آن، برنامه تولید این مدل در شش تیپ مختلف آغاز شد. به طور کلی ۱۲ مدل پژو ۲۰۶ در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن مربوط به گروه هاچبکها و شش مدل آن ها مربوط به خانواده پژو 206 صندوقدار است. در ادامه این مقاله از اکادمی اتکس قصد داریم تا تیپ های مختلف پژو 206 و نسل های جدید آن را معرفی و قیمت هر کدام را در بازارهای داخلی مشخص کنیم، پس با ما همراه باشید.
پژو 206 هاچبک
پژو 206 در ابتدا با تیپ 1 به مردم معرفی شد و بعدها تیپهای2، 3، 4، 5 و 6 آن هم به بازار عرضه شدند. تیپ 1 این خودرو در سال 1380 تولید و بعد از یکسال از رده خارج شد. در این مدت کوتاه 12217 دستگاه از این خودرو توسط ایران خودرو تولید شد. می توانید تیپ یک ها را از روی فرمان دوشاخه و یا ساعت دیجیتالی که در داشبورد قرار دارد بشناسید. البته سیستم صوتی این مدل ها نیز فقط از نوار کاست استفاده میکنند. پیشرانه پژو 206 تیپ 1، 1.4 لیتر ( 1360 سیسی ) 4 سیلندر با کد TU3 است که 75 اسب بخار قدرت تولید می کند. تیپ 1 مولتی پلکس ندارد و سیستم برق آن کاملا ساده است. نسخه های دست دوم این مدل همچنان در بازار خرید و فروش می شود اما پیدا کردن نمونه های کم کارکرد و سالم از نظر سیستم های فنی و بدنه کار دشواری است.
این مدل از 206 نیز از سال های ابتدایی دهه هشتاد وارد مدار تولید شد و تولید و عرضه آن تا سال 1391 ادامه یافت. این مدل در ابتدای عرضه به نوعی کامل ترین مدل 206 و مجهز به گیربکس اتوماتیک بود. ایران خودرو تیپ شش را به گیربکس پیشرفته تیپ ترونیک با کد AL4 مجهز کرد که یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقیبانش مثل فولکس گل بود. متاسفانه این مدل به دلیل ضربههایی که هنگام تعویض دنده به اتاق وارد میکرد چندان برای مشتریان جذاب نبود. این مدل نیز بعد از سال های 1390 و 1391 از خط تولید ایران خودرو حذف شد.
شرکت ایران خودرو با عرضه پژو ۲۰۶ هاچبک شمار زیادی از مشتریان را به سوی این محصول جذاب فرانسوی جلب کرد. در نتیجه بر آن شد تا با اضافه کردن صندوق عقب، خانوادههای بیشتری را با این محصول خود همراه سازد. بنابراین پژو ۲۰۶ صندوقدار با صرف هزینههای فراوان در سال ۱۳۸۶ به صورت مشترک با کمپانی فرانسوی به تولید رسید. عرضه این محصول بهویژه هزینههای صورت گرفته در این پروژه با انتقادات بسیاری در آن دوران مواجه شد اما رفتهرفته پژو ۲۰۶ صندوقدار جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین محصولات ایران خودرو به فروش میرسد. این خودرو در 6 تیپ ، V10 ،V9 ، V8 ، V2، V1 و V20 تولید شده که در بین این 6 تیپ دو تیپ V2 و V10 دوگانه سوز و سایر تیپ ها بنزینی هستند. به همین دلیل این دو تیپ حجم صندوق عقب کمتری نسبت به سایر تیپ ها دارند : 325 لیتر و سایر تیپ ها 450 لیتر .
پژو 206 SD
این دو مدل از تولیدات ایران خودرو جزو نسخههای پایه پژو ۲۰۶ صندوقدار مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 به شمار میروند که از جعبهدنده دستی ۵ سرعته جهت انتقال نیرو به چرخهای جلو استفاده میکنند. این دو مدل امکانات رفاهی و ایمنی چندانی را در دل خود جای نداده و حتی فاقد شیشه بالابر برقی عقب، ایموبلایزر و کیسههای هوا هستند. سیستم تهویه دستی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچهای از جمله امکانات این دو مدل نسخه پژو ۲۰۶ صندوقدار محسوب میشوند. ناگفته نماند که پژو ۲۰۶ صندوقدار v2 مجهز به پیشرانه دوگانهسوز بوده و از اسپیکرهای پشت نیز بیبهره است.
پژو ۲۰۶ v8 در نوع دنده ای، یکی از پر مخاطب ترین و محبوب ترین تیپ های خودرو ۲۰۶ است که در نوع خود توانسته رضایت بسیاری از طرفداران را به خود جلب کند. پژو ۲۰۶ V۸ از موتوری با حجم ۱۵۸۷ سی سی ۱۶ سوپاپه، ۱۱۰ اسب بخار را در ۵۸۰۰ دور با حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون برمتری در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. دو نوع موتور بنزینی 4 سیلندر با ظرفیت های 1360 و 1587 سی سی برای 206 اس دی قابل سفارش است که در حال حاضر در ایران و تیپ صندوقدار V8، فقط از موتور 1.6 لیتری استفاده می شود. هر دو موتور قابلیت کارکرد با بنزین های متفاوت از نظر اکتان را داشته و از استاندارد آلایندگی یورو 4 پیروی می کنند پیشرانه استفاده شده در این خودرو، نمونه TU5 است که نسبت به سایر مدل های قبلی قدرت بیشتری دارد. گیربکس 5 سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو به چرخ های جلو خودرو را دارد و در مدت زمان 11.4 ثانیه این خودرو را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند.
علیرغم اینکه پژو 206 صندوقدار در تیپهای مختلف روانه بازار کشور شده است، اما هیچ تفاوت را میان تیپهای مختلف آن نمیتوان مشاهده کرد و تمامی آنها از یک زبان طراحی مشترک بهره میبرند. پژو 206 v9 اتومات در حد فاصل سالهای عرضه خود با پیشرانه TU5 روانه بازار شد. قدرت 110 اسب بخاری و گشتاوری برابر با 142 نیوتن متر از جمله مشخصات فنی این پیشرانه 1.6 لیتری هستند. همراهی پیشرانه TU5 با یک گیربکس 4 دنده خودکار باعث میشود تا این خودرو طی زمان 12.6 ثانیه بتواند به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف ترکیبی نسخه اتومات پژو 206 صندوقدار نیز 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک خودرو خانوادگی رقم مناسبی است. در زمینه آپشن و امکانات رفاهی نیز پژو 206 V9 اتومات مانند سایر برادران خود حرف چندانی برای گفتن ندارد و با همان آپشنهای قدیم مانند آينههاي جانبي برقي، سیستم تهویه اتوماتیک، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ همراهي تا درب منزل و سیستم تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو روانه بازار میشود.
پژو 206 SD V10 در تمامی مشخصات همانند پژو 206 SD V8 می باشد و تنها تفاوت تیپ V10 با V8 استفاده از سوخت CNG در کنار سوخت بنزین می باشد، این امکان به واسطه استفاده از موتور TU5JP4G میسر شده است، در قسمت تجهیزات و امکانات هر دو تیپ V10 و V8 شبیه به یکدیگر می باشند.
پژو 206 صندوقدار V20 با پیشرانه TU3A روانه بازار میشود. این پیشرانه همان پیشرانه نسبتا ضعیفی است که روی پژو 206 تیپ 2 نیز نصب شده است و میتواند 75 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقيقه و 118 نيوتن متر گشتاور در 3400 دور در دقيقه را تولید کند. نیرو تولیدی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود پژو 206 V20 طی 14.1 ثانیه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای یک سدان 1054 کیلوگرمی اصلا راضی کننده نیست. مصرف سوخت بهینه و استهلاک کم پیشرانه یکی از مزایای پژو 206 صندوقدار محسوب میشود؛ براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو مصرف سوخت ترکیبی این مدل تنها 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. تیپ V20 پژو 206 صندوقدار از لحاظ آپشنها و امکانات رفاهی یکی از ضعیفترین تیپهای این خودرو محسوب میشود و از این نظر دز مقایسه با تیپ V8 هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
اولین مدل از محصولات خانواده 206 با عنوان تیپ 1 در سال 1380 وارد بازار شد و با ظاهر زیبا نسبت به خودروهای هم رده توانست جایگاه خود را در بازار خودروهای داخلی محکم کند و فروش خوبی در مدت یکسال به ثبت برساند. با استقبال زیاد مردم از این خودرو ایران خودرو نسخه های به روز تر 206 را با اپشن های جدیدتر روانه بازار کرد تا بتواند با در نظر گرفتن سلیقه مختلف افراد فروش بیشتری از این خودرو داشته باشد. در مجموع ایران خودرو 12 مدل 206 را در مدت 20 سال طراحی و تولید کرده است و در این مدت نسخه های زیادی از خط تولید حذف شده و جای خود را به محصولات جدیدتر داده اند. در حال حاضر مدل های 206 تیپ 2، 206 تیپ 5 و 206 SD V8 به صورت صفر کیلومتر در بازار خرید و فروش می شوند و بقیه مدل ها که در ابتدای مقاله به معرفی انها پرداختیم فقط نسخه های کارکرده انها در بازار خرید و فروش می شوذ. در ادامه قیمت این 3 مدل در بازار را مشخص کرده ایم :
نوع بازار | سال ساخت ( صفر کیلومتر ) | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|---|
کارخانه | 1400 | 127/122/000 |
بازار ازاد | 1400 | 235/000/000 |
نوع بازار | سال ساخت ( صفر کیلومتر ) | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|---|
کارخانه | 1399 | -- |
بازار ازاد | 1399 | 285/000/000 |
نوع بازار | سال ساخت ( صفر کیلومتر ) | قیمت ( میلیون تومان ) |
---|---|---|
کارخانه | 1399 | 131/747/000 |
بازار ازاد | 1399 | 292/000/000 |
با توجه به زیاد بودن تیپ های پژو 206 و نسل های جدید این خودرو در بازار و همچنین حذف شدن بیشتر این مدل ها از چرخه تولید کارخانه و کم بودن نسخه های صفر در بعضی از مدل ها، بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده این برند همیشه داغ بوده و نسبت به دیگر برند ها خرید و فروش بسیاری انجام می شود. بررسی سلامت خودرو در قسمت های مختلف همواره حضور یک کارشناس خبره را در هنگام خرید خودرو یاداور می شود تا از ضرر و زیان های مالی جلوگیری شود. در همین رابطه ما به شما کارشناسان خودروی اتکس را معرفی میکنیم که با بررسی دقیق خودرو و تایید سلامت آن یک خرید مطمئن را برای شما فراهم می کند. همچنین برای اطلاع از اخرین قیمت های خودروها در بازار پیشنهاد ما به شما، استفاده از سیستم قیمت روز خودروی اُتکس است. در این سیستم هوشمند تنها کافیست که برند، مدل و سال تولید خودروی مورد نظر را چه در انواع نو و چه در انواع کارکرده انتخاب کنید تا خروجی سیستم برای شما، در 3 حد قیمت بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار نمایش داده شود. لازم به ذکر است که این سیستم به صورت کاملا هوشند و منطبق بر شرایط روز بازار بوده و شما می توانید به راحتی پس از دریافت اطلاعات قیمت، در صورت تمایل از خدمات کارشناسی برای خودروی انتخاب شده نیز بهره مند شوید.
ایمان
۱۴۰۱/۵/۲۱
من سمند دوست دارم
حمیدونایی
۱۴۰۰/۸/۶
بسیارکارامدوعاای