نظرات (3)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱
در آذر سال 1388 شرکت ایران خودرو تصمیم به تولید و عرضه مدلی جدید از سمند طی پروژه ای با نام (NX7) گرفت که در سال 1390 نام تجاری دنا را به خود اختصاص داد در این مقاله به بررسی نسل پیشرفته تر این خودرو دنا پلاس می پردازیم.
خودروی دنا سومین محصول ملی شرکت ایران خودرو است که به عنوان جایگزین پژو 405 ،سمند ، سمند سورن و پژو پارس معرفی شد . پس از عرضه خودروی دنا در سال 1391 به بازار و کسب فروش و موفقیت های زیاد به مرور زمان مشکلات این خودرو که اکثرا مربوط به طراحی ظاهری خودرو، نداشتن فضای کافی برای سرنشینان عقب و مشکلات الکتریکی و الکترونیکی نمایان شد. طراحان به منظور رفع این مشکلات، تصمیم به طراحی فیسلیفت این خودرو کردند که نام دنا پلاس به خود گرفت. این خودرو که با دنا ایالایکس نیز شناخته میشود، در زمستان سال 96 و با سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی ،طراحی، تولید و به بازار عرضه شد.
این خودرو از پیشرانه EF7 که حاصل همکاری دو شرکت ایپکو (شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو) و FEV آلمان است، بهره میبرد. پیشرانه EF7 از پیشرانههای Tu5 و xu7 کمپانی
پژو-سیتروئن از تکنولوژی ساخت و راندمان بالاتری برخوردار است. E F 7 یک موتور 4 سیلندر خطی به حجم دقیق 1648 سیسی و حجم اسمی1.7 لیتر است که توان تولید 115 اسببخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 157 نیوتنبرمتر را در 4500 دور بر دقیقه دارد. این موتور نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5سرعته دستی به نام BE3 (که در تمام خودروهای خانوادهی پژو 405، پارس، سمند، سورن و دنا استفاده میشود) به چرخهای جلو منتقل میکند و میتواند شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 13.5 ثانیه را برای دنا حاصل کند که در مقایسه با خودروهای سورن توربو و تندر90 عملکرد نسبتا ضعیفی دارد. حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت است و میانگین سوخت مصرفی هم در داخل شهر 9 لیتر و در سیکل ترکیبی، 7.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.
دنا پلاس نسبت به پژو 405 و حتی سمند یک خودروی کاملا جدید است اما نسبت به دنا فیس لیفت محسوب میشود. تغییرات ظاهری دنا نسبت به سمند در نمای جلو، نمای عقب و نمای داخلی است ولی دنا پلاس در نمای جانبی، چراغها و سقف نسبت به دنا تغییر داشته است. دناپلاس به دلیل طراحی خشن و عضلانی در ظاهر کلی به خصوص در نمای جلو و خطوط برجستهی روی کاپوت، از محبوبیت بیشتری نسبت به مدلهای قبلی برخوردار است. دنا پلاس اولین خودروی ملی است که سانروف IN BUITL (در این مدل، بدنهی سانروف درون سقف قرار میگیرد) به صورت پیش فرض در آن تعبیه شده است. چراغهای جلو و عقب این خودرو به منظور عملکرد بهتر و زیبایی بیشتر مجددا طراحی شدهاند. ایرانخودرو با افزودن دی لایتهای LED و نئون به چراغهای عقب و جلو، دنا پلاس را خودرویی اسپرت معرفی میکند. در قسمت جانبی ماشین، خطوطی طراحی شدهاند که از قسمت گلگیر جلو شروع شده و تا رسیدن به چراغ های عقب محو میشوند که باعث زیباتر شدن خودرو و تغییر در طرح درها و گلگیرهای عقب میشوند .
با ورود به داخل خودرو، داشبورد که یکی از مهمترین قسمت های خودرو است در نگاه اول توجه را به خود جلب میکند. در طراحی این داشبورد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده و در دو مدل تک رنگ و
دو رنگ به بازار عرضه شده است که در نوع خود بسیار حرکت جدیدی محسوب میشود، زیرا به این حق انتخاب حتی در خودروهای بروز مونتازی خودروسازان وطنی به مشتری داده نمیشد. میتوان داشبورد دنا پلاس را که از طرحی نسبتا بروز، کیفیتی بالاتر و صفحه آمپر قابل قبول نسبت به خودروهای دیگر در این سگمنت قیمتی، برترین داشبورد دانست. صندلیهای سرنشینان جلو 8 جهته برقی است که آپشن مهمی در این خودرو محسوب میشود (بعضا در بعضی از دناپلاسهای تحویلی، صندلی شاگرد 6 جهته برقی بودهاست). صندلی عقب به دلیل طراحی مبلی که دارند فضای زیادی را اشغال میکنند. به نسبت کلی خودرو، داخل کابین از فضای مناسبی برای پای سرنشینان بهره نمیبرد، که یکی از اصلیترین ایرادها در این خودرو محسوب میشود. کانال تهویه برای سرنشینان عقب و عایق بندی مناسب کابین نسبت به صدا از محاسن دناپلاس محسوب میشود
دنا پلاس در دو تیپ ساده و توربو به بازار عرضه میشود. در اینجا به بررسی تجهیزات و امکانات دنا پلاس ساده می پردازیم. از تجهیزات ایمنی دنا پلاس میتوان به سیستم ضد سرقت (ایمولایزر)، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم عیبیابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و مجهز به ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیرو(EBD)، در نظر گرفتن 4 ایربگ برای سرنشینان جلو که 2 عدد از روبهرو و 2 عدد دیگر به صورت جانبی از داخل صندلیهای جلو باز میشوند، اشاره کرد. دنا پلاس در تستهای ایمنی گرفته شده در آلمان موفق به اخذ 4 ستاره ایمنی شده است.هرچند صحت این ادعا مورد تایید نیست.
از نظر امکانات رفاهی نیز میتوان به مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب GPS و بلوتوث موبایل، آیینههای جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، شیشه بالابر های جلو و عقب برقی، پشت سری صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه، جابهجایی صندلیهای جلو به صورت برقی، دسترسی به صندوق عقب از داخل، تو دوزی مخمل، کروز کنترل، روشنایی موقت در محیط های تاریک (چراغ همراهی تا در منزل)، نمایشگر دما محیط و آنتن اکتیو اشاره کرد .
با توجه به نوسانات و سیر صعودی قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی نیز رشد چشمگیری داشته است. به طوری که دنا پلاس ساده در بازار آزاد به قیمت 103 تا 110 میلیون به فروش می رسد. به تازگی نیز قیمت جدید کارخانهای اعلام شده است که بنابر فرمول قیمتگذاری در حاشیه بازار و 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین میشود.
شرکتهای خودروسازی با تغییرات جزئی در ظاهر خودروهایی که چندین سال است به بازار عرضه میشوند ، فرصت حضور دوباره و فروش بیشتر این خودرو را در بازار میدهند . دنا پلاس یا دنا فیس لیفت
نسخه به روزرسانی شده دنا است که فقط یک سری تغییرات در ظاهر این خودرو ایجاد شده و بخش فنی بدون تغییرات باقیمانده است. این خودرو با استفاده از تعداد محدودی تجهیزات ایمنی و رفاهی توانسته نسبت به رقبا از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. در این رنج قیمتی میتوان خودروهای چینی دانگ فنگ h30cross و S30، برلیانس H330، جک j4 و MVM 315 و یک فرانسوی-رومانیایی یعنی تندر 90 را به عنوان رقیبهای این خودرو نام برد. این خودروها از لحاظ مشخصات فنی و تجهیزاتی تقریبا در یک رده قرار میگیرند. دنا پلاس به خاطر مشکلات الکترونیکی و ضعف در سیستم انتقال قدرت که ناشی از عدم رعایت طراحی اصول ماشین است یک پله سقوط کرده و خودروهای برلیانس h330 و h30cross گزینه مناسب تری نسبت به این خودرو باشند.
در پایان توجه شما را به جدول مقایسهای بین دنا با فیسلیفت خود دناپلاس جلب میکنیم.
مشخصات | دنا | دنا پلاس |
نوع موتور | EF7 | EF7 |
حجم موتور( CC) | 1646 | 1646 |
حداکثر توان موتور (hp) | 115 | 115 |
حداکثر گشتاور (nm) | 157 | 157 |
استاندارد الایندگی | یورو4 | یورو4 |
حداکثر سرعت | 189 | 189 |
شتاب صفر تا 100 | 13.5 | 13.5 |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.74 | 7.94 |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6.2 | 6.2 |
حجم فضای صندوق عقب (lit) | 500 | 500 |
حجم باک | 60 | 60 |
وزن خودرو (k g) | 1258 | 1258 |
ko
۱۳۹۷/۱۰/۲۱
این ماشین واقعا یه شکست بزرگه الآن موتور ای اف سون چند ساله وارد ایران شده تازه خودشونم نزدن دادن شرکت های آلمانی براشون بزنن اونوقت یه بدنه 1900کیلویی رو سوار کردن رو این موتور در ضمن این همه سال گذشت ایران یه ماشین قوی خوی اتومات نزد الآن حدود بیست ساله ماشین های دنده ای از سطح کشور های پیشرفته حذف شدند و فقط متشین های اتومات وجود دارند واقعا برای کشور بیچارمون متاسفم که گیره یه همچین مفت خورایی افتاده و دارن این کشورو به نابودی میکشن که از لحاظ نفتی گازی ومنابع بسیار دیگه جزو رتبه های برتر در دنیاست ولی همشو مسئولین میچاپن و میخورن هیچی هم به مردم نمیرسه به امید روزی که کشور ما از لحاظ ماشین و تمام چیز ها پیشرفت چشم گیری کنه
کماندو
۱۳۹۷/۱۰/۱۳
بعد از کلی دنگ و فنگ دعوا و مذخرفی ایران خودرو در طراحی یه ماشین تولید شده که از لحاظ شکل و شمایل نمره خوبی میگیره ولی فقط بحث فنی و امکانات هنوز عطیقه است البته میگن نمونه اصلاح شده اتوماتش مشکلات و حل میکند امیدوارم 🤩🤩
gila
۱۳۹۷/۱۰/۱۳
کاش مدل توربوش رو بررسی میکردید ولی نظر خودم اینه ارزش خرید این ده ده برابر ماشینایی مثل پارس 207 و ایناست جادار زیبا من میپسندم