اُتکس

نظرات (4)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲

دوئل: چری تیگو 5 یا جک اس 5 دو چینی همرده

دوئل: چری تیگو 5 یا جک اس 5 دو چینی همرده

امروزه خودروهای شاسی بلند یا suv  به دلیل فضای کابین بزرگ و سواری بهتر نسبت به خودروهای سدان از محبوبیت بیشتری برخوردارند و همین موضوع سبب افزایش واردات این خودروها از سوی شرکت های خودروسازی مختلفی به داخل ایران شده . در میان این برند های مختلف ، خودروسازان چینی که طی چند سال اخیرمحصولات با کیفیت و قابل قبولی را به بازارهای ایران عرضه کردند فروش نسبتا خوبی از خودروهای شاسی بلند خود که مناسب قشر متوسط جامعه است کسب کردند . در این مقاله با آکادمی آتکس همرا باشید تا به بررسی دو شاسی بلند چری تیگو 5 و جک s5 که خودرو هایی محبوب در بازارهای داخلی به شمار می ایند می پردازیم . 

معرفی اولیه

 

شرکت خودروسازی جک که تاریخچه فعالیت آن به سال 1964 و تولید کامیون های تجاری باز می گردد، در سال 1999 فعالیت رسمی خود را در بخش طراحی ، تولید و مونتاژ خودروهای شهری اغاز کرد و در سال 2010 میلادی با فروش 458500 دستگاه خودرو در شمار 10 خودروساز چینی با بیشترین بازده قرار گرفت . محصولات این شرکت نظیر جک j3 و j5 پس از عرضه در بازارهای ایران توسط شرکت خودروسازی کرمان موتور مورد استقبال و توجه عموم مردم قرار گرفت و  فروش نسبتا خوبی را در بازارهای ایران کسب کرد. به همین جهت کمپانی جک که به دنبال سهم فروش بیشتری در بازار های ایران بود ، نسخه ای جدید از محصول j5 خود را که خودرویی پرفروش در ایران محسوب میشد با نام جک s5  و در کلاس خودروهای شاسی بلند به بازار عرضه کرد . این خودرو در اواخر سال 93 به بازار عرضه شد و توانست عنوان اولین خودروی تولیدی داخلی که مجهز به سیستم پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ و گیربکس 6 سرعته دستی  است را از ان خود کند . کمپانی جک با همکاری که با شرکت هیوندا در ساخت و مونتاژ محصولاتش داشت در طراحی محصولات خود از ان ها الهام می گرفت از این رو مردم جک s5 را با هیوندای ix 35 که از نظر طراحی ظاهری و داخلی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند مقایسه می کنند.

کمپانی چری که رقیب خودروسازی جک به شمار می رود، در سال 1997 تاسیس و فعالیت خود را در زمینه خودروسازی از سال 1999 اغاز کرد و به کمک تیم طراحی و دو مدیر طراحی برجسته خود اقای james hopes طراح سابق شرکت جنرال موتورز و اقای hakan saracoglu طراح سابق شرکت پورشه توانست با عرضه محصولاتی از قبیل Fulwin، QQ، Eastar، Tiggo  و Arrizo به بازار های داخلی و صادرات به 80 کشور خارجی خود را به عنوان برندی بین المللی به دنیا معرفی کند . این شرکت با مراکز تحقیق و توسعه، آزمایش و ساخت قطعات کلیدی که در ژاپن ،ایتالیا ، استرالیا و شانگهای تاسیس کرد توانست پیشرفت چشمگیری در ارائه تکنولوژی تایمینگ دوگانه متغییر سوپاپ (DVVT ) ، تزریق مستقیم سوخت (GDI)، جعبه دنده متغییر پیوسته (CVT)، داشته باشد . این کمپانی با تغییر در نحوه عملکرد شرکت مبنی بر اولویت قرار دادن ( کیفیت ، برند و سود ) به جای ( سرعت و فروش ) توانست در در سال 2014 با ارائه 3 محصول جدید ، ارزش محصولات و برند خود را ارتقاع ببخشد .کمپانی چری  با همکاری شرکت صنایع خودروسازی مدیران که با نام مدیران خودرو نیز شناخته می شود محصولاتش را در دو گروه MVM و CHERY به بازار های ایران عرضه می کند یکی از این محصولات چری تیگو 5 است که در تابستان 1394  در نمایشگاه خودروی مشهد از ان رونمایی شد و در آذر ماه همان سال اولین نسل از تیگو 5 با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و قدرت 139 اسب بخاری به بازار عرضه شد . تیگو این نیرو را با کمک سیستم  انتقال قدرت CVT به چرخ ها منتقل می کند. چری با امکانات قابل قبولی که در این خودرو تعبیه کرده توانسته عنوان لوکس ترین خودرو را در کلاس خودرو های کراس اور به خود اختصاص  دهد. سری اول تیگو 5 با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در 3 تیپ Luxury، Excellent و Comfortable به بازار عرضه شد و پس از گذشت مدتی از فروش آن نسخه فیس لیفت شده تیگو 5 در 2 تیپ Excellent و Luxury Sport مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT در دی ماه 1395 معرفی و عرضه آن به بازار تا امروز ادامه دارد 



جک s5 قهوه ای
چری تیگو 5 سفید

عملکرد فنی

جک s5 در دو نسخه جعبه دنده دستی و اتوماتیک که از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی توربوشارژ استفاده شده که حداکثرقدرت 174 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن متر (در نسخه دستی ) را تولید و به کمک سیستم انتقال قدرت 6 سرعته خود به چرخ های جلو منتقل می کند تا این خودرو بتواند درعرض  11 ثانیه سرعتش را ازصفر به صد کیلومتربرساند . مصرف سوخت ترکیبی s5 به ازای هر صد کیلومتر تقریبا 8 لیتر توسط شرکت گزارش شده که با توجه به انتقاد هایی که مالکان این خودرو در مورد پرمصرف بودن s5 دارند کمی نامعقول به نظر می رسد . درمدل اتوماتیک به دلیل استفاده از سیستم CVT شاهد گشتاور بیشتر( 265 نیوتن متر) و مصرف سوخت کمتری (7.2 لیتر در هر صد کیلومتر ) نسبت به مدل دستی هستیم که تنها تفاوت های این دو مدل از S5 هستند . سیستم های تعلیق جلو از نوع فنر با ستون مک فرسون و از سیستم تعلیق مستقل در قسمت عقبی خودرو استفاده شده که در سواری نرم و راحت این خودرو تاثیر نسبتا زیادی می گذارد .

چری تیگو 5 فیس لیفت از نظر موتوری تغییری نسبت به مدل اولیه خود نداشته و با موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه که به تکنولوژی اختصاصی DUAL VVT مجهز شده به بازار عرضه می شود . این پیشرانه توانایی تولید 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور را دارد که از طریق گیربکس اتوماتیک ( تیپ ترونیک ) 7 سرعته  CVT به چرخ های جلو منتقل می شود . تیپ ترونیک بودن این گیربکس این امکان را به راننده می دهد که علاوه بر اتومات بودن گیربکس امکان تغییر دنده به صورت دستی را نیز داشته باشد . مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ازای پیمایش هر صد کیلومتر 9 لیتر است که در مقایسه با جک S5 مصرف سوخت پایین تری دارد . تیگو 5 سواری با کیفیتش را مدیون طراحی سیستم تعلیق مک فرسون در قسمت جلو و سیستم تعلیق مستقل چند میله ای در قسمت عقب خود است که با طراحی شاسی این خودرو توسط شرکت بنتلر المان که شرکتی معتبر در زمینه ساخت سازه ، ماژول ها و سیستم موتور و اگزوز در دنیا است باعث افزایش در کیفیت سواری  و اسایش سرنشینان می شود . هر دو خودرو دارای استاندارد الایندگی یورو 5 هستند و از سازمان ISQI سه ستاره ی کیفی کسب کرده‌اند.



موتور تیگو 5
موتور جک s5


طراحی و امکانات

پس از عرضه جک S5 توسط کرمان موتور در سال 1393 و فروش آن تا به امروز شاهد تغییرات جزئی در این خودرو هستیم که این نشان دهنده طراحی به روز و مدرن این خودرو توسط طراحان شرکت است . کمپانی جک نیز همانند دیگر شرکت های خودروساز چینی در طراحی برخی از خودروهای  خود از محصولات خودروسازهای جهان تقلید کرده که این شباهت در خودروی s5 نیز به چشم می خورد . نمای جلوی این خودرو بسیار شبیه به هیوندای 35 ix است و خطوط برجسته ای که روی سپرهای جلو و کاپوت در کنار چراغ جلوهای فوق العاده ای که برای این خودرو طراحی شده نمایی تهاجمی و عضلانی به s5  می بخشد. ورودی هوا نسبتا بزرگی که زیر جلو پنجره طراحی شده علاوه بر تاثیر در جذابیت خودرو، در روند خنک کاری موتور عملکرد موثری دارد. هرچند به دلیل پرخوران بودن موتور و وجود سیستم اینترکولر، وجود چنین ورودی بزرگی زیر جلو پنجره واجب بوده است. در نمای جانبی نیز کاهش ارتفاع سقف با شیب ملایم و به موجب ان کوچک شدن فرم شیشه های عقب اولین قسمتی است که توجه بیینده را به خود جلب می کند . جک نیز همانند سایر خودروساز ها برای تغییر درنمای جانبی و بیرون آمدن درب ها از فرم معمولی و ساده ، خط برجسته ای را طراحی کرده که از چراغ های عقب شروع وبا طی کردن مسیری بالای دستگیره درب ها در ابتدای گلگیرها به پایان می رسد . استفاده از رینگ های 18 به جای 17 اینچی یکی از این تغییرات جزئی خودرو است که علاوه بر داشتن زیبایی و هندلینگ بهتر در پیچ ها ، با کوتاه شدن دیواره تایرها ضربات بیشتری به سیستم تعلیق خودرو وارد شده که منجر به سرو صدا افتادن زودتر کابین و از بین رفتن راحتی سرنشینان می شود . دربخش عقبی خودرو نیز با صرف نظر کردن از کپی برداری از روی آئودی Q3 هماهنگی و انسجام نسبتا خوبی با سایر قسمت های خودرو دارد. فرم چراغ ها و محفظه های خروجی اگزوز با قاب های کرومی شاخصه اصلی تمایز s5 با دیگر شاسی بلند های موجود در بازار است. در داخل کابین نیز جک، مجددا در طراحی داشبورد از هیوندا 35 ix تقلید کرده که این شباهت در قسمت های فرمان و کیلومتر شمارهای استوانه ای شکل بیشتر احساس می شود . صفحه نمایش این خودرو که کنترل های سیستم صوتی در اطراف آن قرار گرفته و سیستم تهویه مطبوعی که در زیر آن قرار دارد با یک  قاب مشکی براق در قسمت مرکزی داشبورد و خطوط برجسته ای که روی داشبورد طراحی شده به جذابیت بیشتر این کابین می افزاید . نمایشگر های درجه آمپر و میزان سوخت موجود در باک به صورت دیجیتالی و در بخش مرکزی پنل های سرعت و دور موتور به نمایش در می آیند . نمایشگر کوچکی نیز در قسمت بالایی صفحه کیلومتر در نظر گرفته شده تا  اطلاعاتی در مورد مصرف سوخت خودرو ، میزان مسافت طی شده و باقیمانده در طول مسیر را به راننده اعلام کند . 

جک در طراحی داخلی s5 از سه رنگ مشکی ، نقره ای و قهوه ای  استفاده کرده تا از یکنواخت و کسل کننده بودن کابین جلوگیری کند . دریچه های نسبتا بزرگ تهویه هوا که در کنار مانیتور و قسمت انتهایی داشبورد تعبیه شده عملکرد بهتری در تهویه هوای کابین دارد . صندلی های برقی سرنشین و راننده با روکش های چرم که به ترتیب قابلیت تنظیم در4 و 6 جهت را دارند به کمک طول 4430 و ارتفاع 1660 میلیمتری خودرو، تضمین می‌دهند سرنشینان در طول سفر محیط آرام و راحتی داشته و از فضای مناسبی در قسمت سر و پاها  برخوردار باشند. صندوق عقب این خودرو با حجم  500 لیتر و با در نظر گرفتن ثابت بودن صندلی های عقب فضای مناسبی را در اختیار افراد قرار می دهد .در چند سال اخیر خودروسازان چینی از جمله جک برای رقابت با خودروسازان جهان از آپشن‌ ها و امکاناتی که در خودروهای شاسی بلند روز دنیا بکار رفته، استفاده می کنند تا در کنار قیمت پایین محصولات خود سهم فروش بیشتری در بازار های جهانی داشته باشند. جک s5 اولین خودروی چینی در ایران است که مجهز به سامانه کنترل الکترونیکی پایدار ESC  است که با سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز اضطراری EBA ،سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل کشش TCS  که روی 4 چرخ دیسکی آن اعمال می شوند در کنترل کردن بهتر این خودرو تاثیر به سزایی دارند. سیستم های کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC و سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC از امکانات به روزی است که در این خودرو خودنمایی می‌کند . کلیدهای مولتی مدیا روی فرمان، سیستم پخش MP5  با خروجی AUX و ورودی  USB و IPOD  به همراه 6 بلندگو ، چراغ های هوشمند جلو که با تغییر نور محیط روشن می شوند ، چراغ های مه شکن هوشمند ،  سانروف ، سنسور باران ، شیشه های جلو و عقب برقی ، سنسور پارک جلو و دوربین عقب ، سیستم نشان دهنده فشار باد تایر ها TPMS ، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، و ترمز پارک برقی EPB که در خودروهای بالای 200 میلیون تومان به عنوان آپشن در نظر گرفته شده، همگی امکاناتی هستند که در غیاب کروز کنترل که یک امتیاز منفی برای S5 محسوب می شود  این ماشین را به خودرویی ایده‌ال  نزد خانواده های ایرانی تبدیل کرده است.



جک s5

پشت آمپر جک اس 5
ال سی دی جک اس 5
جک s5 سفید و مشکی
جک s5



پس از عرضه تیگو 5 در سال 1394 توسط مدیران خودرو طراحان شرکت برای برطرف کردن ایراد ها ، به روز رسانی و زیبا تر کردن ظاهر خودرو ، فیس لیفت هایی از آن را  به بازار عرضه کردند . اولین تغییری که در نمای جلویی خودرو به چشم می خورد چراغ های جلو این خودرو است که بر خلاف ثابت ماندن فرم بدنه با افزودن نوار LED مارپیچ در درون آن و طراحی دودی شکل چراغ ها زیبایی خاصی به خودرو بخشیده و با افزودن day light  بالای چراغ های مه شکن دامنه روشنایی مطلوبی را برای راننده فراهم می کند . نوار کرومی رنگ جلو پنجره تا بالای چراغ ها امتداد پیدا کرده و سپر جلو با چراغ مه شکن کرومی رنگ مجددا طراحی شده تا علاوه بر عضلانی نشان دادن خودرو ظاهری مدرن و به روز داشته باشد. در نمای جانبی به غیر از تغییر در نوار کرومی پایین درب ها  شاهد همان خطوط ساده برجسته روی درب ها و گلگیر ها هستیم که در اکثر خودروهای امروزی برای پر حجم تر و زیبا نشان دادن بدنه از ان استفاده میکنند . در قسمت عقبی خودرو نیز، چراغ های LED عقب جدید، لوله اگزوزهای اسپرت با روکش کروم و اضافه کردن یک نوار کرومی در وسط درب صندوق و طراحی مجدد سپر عقب که اگزوزها به طور کامل درون ان قرار می گیرند از جمله تغییراتی است  که برای به روز تر شدن ظاهر این خودرو صورت گرفته . چری در طراحی داخلی کابین برخلاف نمای ظاهری خودرو که با کمترین هزینه سعی در مدرن و جذاب نشان دادن خودرو داشته، با الگو گرفتن از خودروهای شاسی بلند جهان ، فضای داخلی را با استفاده از مواد پلاستیکی با کیفیت و چرم نرم به گونه ای خلق کرده که با نشستن درون تیگو 5 احساس لوکس و مدرن بودن خودرو در راننده القا می شود. صفحه نمایش 8 اینچی خودرو که در قسمت مرکزی داشبورد و میان مجاری تهویه هوا  قرار گرفته یکی از جذاب‌ترین امکاناتی است که در خودرو تعبیه شده و نسبت به مدل قبلی 1 اینچ بزرگ تر شده است . نشانگرهای کریستالی با نور سفید رنگ و پنل های سرعت با نور پس زمینه ابی رنگ و فرمانی با روکش چرم که مجهز به کلید های منو، بلوتوث ، کروز کنترل و حجم صدا می باشد به طور کاملا مشابه ای از  خودرو سانتافه الگو برداری شده که  باعث افزایش جذابیت کابین می شود و امکان آسایش و راحتی را برای استفاده از امکانات این خودرو با قرار دادن کلید ها و آپشن ها در فضای مناسبی از داشبورد فراهم می کند . چری با صرف کردن بیشترین وقت خود در طراحی داخلی ، محیطی کاملا آرام و راحت را برای سرنشینان فراهم کرده به گونه ای که در طراحی صندلی ها تمامی اصول ارگونومی رعایت شده و هوا به کمک یک روکش چرمی به راحتی جریان پیدا می کند تا سرنشینان در طول رانندگی آسایش بیشتری داشته و حداقل خستگی را تجربه کنند. در قسمت عقبی ، چری به کمک صندلی های تاشو فضای 1000 لیتری را برای شما فراهم می اورد تا با خیالی راحت وسایل مورد نیاز برای یک مسافرت را درون ان قرار دهید .

 با توجه به طراحی ظاهری و داخلی به روزی که کمپانی چری برای این خودرو در نظر گرفته می توان تیگو 5 را به عنوان لوکس ترین خودرو دربخش خودروهای کراس اور و خودرویی مناسب برای نسل جوان در نظر گرفت . از امکانات این خودرو در نسخه اکسلنت ( فول اپشن ) می توان به مکانیزم شروع حرکت درسربالایی ( HAC ) که به مدت 2 ثانیه فعال شده و باعث کمک در شروع مجدد خودرو می شود ، مکانیزم های پایداری (  ESC  ) ، صندلی های برقی ردیف جلو ، تهویه مطبوع خودکار و سانروف برقی ، آینه بغل های جمع شونده به صورت اتوماتیک ، فرمان تلسکوپی و برقی که در حالت های مختلف برای راحتی راننده قابل تنظیم است ، سیستم هوشمند ورود بدون کلید + استارت keyless ، چراغ های مه شکن هوشمند ، مکانیزم اعلام لحظه ای فشار باد تایر ها TPMS ، چراغ های همراهی راننده که در هنگام خروج راننده از ماشین مسیر مقابل را روشن کرده تا دید بهتری نسبت به محیط اطراف داشته باشد ، اشاره کرد . 


چری تیگو 5 از نمای روبرو
تیگو 5
نمای داشبورد چری تیگو 5
نمای پشت از چری تیگو 5
نمای جلو از چری تیگو 5

نتیجه گیری

با توجه به داغ بازار خرید و فروش خودروهای شاسی بلند در مقایسه با سال های گذشته  با توجه به طراحی به روز، کیفیت خوب قطعات و امکانات قابل قبولی که هر دو خودرو بهره میبرند توانسته اند فروش خوبی را دربازار ایران تجربه کنند .جک S5 در بخش فنی به دلیل برخورداری از سیستم توربوشارژ در پیشرانه خود قدرت و گشتاور بیشتری نسبت تیگو 5 تولید کرده و کیفیت ساخت بهتر و امکانات رفاهی بیشتر و از همه مهمتر قیمت پایین تر S5 را به گزینه ای مناسب برای خرید تبدیل میکند . البته این نکته را باید در نظر گرفت که پیشرانه های مجهز به توربوشارژ سرویس های دوره ای کوتاه تری نسبت به موتورهای معمولی داشته که این تفاوت به دلیل وارد شدن فشار زیاد به موتور، تایرها و سیستم انتقال قدرت توسط توربو می باشد .

  

مشخصات جک s5
چری تیگو 5
نوع موتور 
4 سیلندر خطی
4 سیلندر خطی
حجم موتور cc
1997
1971
حداکثر قدرت خروجی
174
139
حداکثر گشتاور
265
182
نوع جعبه دنده
6سرعته دو کلاچه
CVT
حداکثر سرعت
180
165
مصرف سوخت ترکیبی
7.2
9
حجم باک ( لیتر )
55
55
وزن خالص( کیلوگرم )
1545
1537
استاندارد الایندگی
یورو 5
یورو 5
چری تیگو 5 از نمای روبرو
جک s5

قیمت  

  پس از عرضه جک  S5 درسال 93 با قیمتی در حدود 75 میلیون تومان توسط کرمان موتور و چری تیگو 5 در سال 1395 با قیمتی حدود 90 میلیون تومان توسط مدیران خودرو سیر صعودی قیمت خودرو ها  با تعیین جدید تعرفه  گمرکی خودروهای وارداتی و نوسانات در بازار ارز شروع شد که بر اساس قیمت جدید تعیین شده توسط شرکت ها جک S5 با 207 میلیون و تیگو 5 با 244 میلیون تومان به فروش می رسند. تعیین قیمت روز خودرو با توجه به تغییرات مداوم ارز کار دشواری است در همین رابطه ما سیستم هوشمند قیمت خودرو اُتکس را که با در نظر گرفتن کوچکترین تغییرات در بازار خودرو ، قیمت به روز محصولات داخلی و خارجی را در اختیار شما قرار می دهد معرفی می کنیم . 

قیمت خودرو جک S5

قیمت خودرو چری تیگو 5

کارشناسی 


در بازار خودروهای ایران ، محصولات خودروسازان چینی بیشترین افت قیمت را نسبت به خودروسازان دیگر دارند و با توجه به کیفیت ساخت خودروها نیازمند مراقبت بیشتر و سرویس های دوره ای منظمی 

دارند ، مشخص کردن سالم بودن خودرو از نظر فنی و ظاهری کار دشواری است که از عهده هر کسی بر نمی آید در همین راستا ما تیم کارشناسی اتکس را  که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری جک S3 در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید. 

نظرات

  • کارمند

    ۱۴۰۳/۵/۱۶

    سلام همین قدر که تیگو ۵ ازهمه بلنتر وکپی نبودن ماشین وپنج ستاره گرفتن آن وکارکرد موتوری خوبی داره کافی ویک امتیازه برای آن کافی نیست برای این ماشن پس خودتان قضاوت کنین مرسی از همکاریتون

  • عرفان

    ۱۳۹۸/۱۰/۳

    هرکدوم از سایتا یه چی میگه ام از نظر من چریا بهترین برید چری تیگو ۹ رو ببینیو

  • حدیث

    ۱۳۹۸/۹/۱۲

    فقط جک s5،از همه نظر بهتره و بالاتره

  • حسام

    ۱۳۹۸/۸/۳

    تیگو 5 قطعا بهتر از جک اس 5 است.از دارندگان،تعمیرکاران،صافکار ها و نقاش ها سوال کنید.ضمنا امکان ندارد مصرف جک پایین تر از تیگو باشد و این جمله خنده دار است.