اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۷/۴

خودرو چپی را چطور تشخیص دهیم؟!

خودرو چپی را چطور تشخیص دهیم؟!

تا به امروز در سلسله مقالاتی به پیگیری و بررسی ابعاد گوناگون موضوع بسیار مهم کارشناسی بدنه خودرو پرداختیم. از کارشناسی رنگ خودرو شروع کرده و کار را به خودروهای اتاق تعویض رساندیم اما در این نوشتار می‌خواهیم در مورد جنبه دیگری از هنر زیبای کارشناسی خودرو که به خودروهای چپ کرده معطوف می‌شود با هم کمی صحبت کنیم. خودروهایی که امروزه عده کمی از افراد، در صورت فهمیدن ماهیت و عیار واقعی آن‌ها دست به خریدشان می‌زنند و پی بردن به وضعیت و تشخیص آن‌ها از جمله سوالات مهم و متداول مشتریان ماست . پس در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید تا شما را با تمامی ابعاد پیدا و پنهان این دسته از خودرو‌های آسیب دیده آشنا کنیم.

اصطلاح چپی به چه خودرویی اطلاق می شود؟

خیلی راحت و خلاصه بگوییم، اصطلاحا به خودرویی چپی گفته می شود که در اثر سانحه و تصادفی، تعادل خود را از دست داده و اثر برخورد ابتدا از قسمت های جانبی و همچنین ستون ها و سقف به خودرو رسیده و در مراحل بعدی به سایر قسمت ها و همچنین کف خودرو وارد می شود. به عبارتی در اینگونه تصادفات، ستون ها، کلاف ها و سقف خودرو در زمره حساس ترین نقاط مستعد آسیب دیدگی قرار دارند.

خودروی ملق زده

معیار تفاوت خودروهای چپی و خودروهای اتاق تعویض در چیست ؟

همانطور که پیش تر در مقاله مرتبط با خودروهای اتاق تعویض اشاره کردیم، ملاک و معیار فنی و کارشناسی عوض کردن اتاق یک خودرو به درصد تخمینی آسیب دیدگی و تخریب کلی آن باز می گردد. بدین صورت که اگر خودرویی در یک سانحه رانندگی حدود 50 درصد آسیب دیده باشد باید نسبت به تعویض کلی اتاق آن اقدام نمود. اما در پاره ای از موارد و در خصوص خودروهای چپ شده امکان دارد که این درصد کلی آسیب دیدگی به حدود 50 درصد نرسد و نیازی به تعویض اتاق نباشد. در این موارد می توان خسارات و آسیب دیدگی ها را بر روی همان اتاق اولیه ترمیم و بازسازی نمود.  

نصب قطعات خام برای صافکاری

تعویض دو درب خام و رنگ نشده با دو مورد خسارت دیده آن قبل از فرآیندی رنگ آمیزی

نشانه های تشخیص خودروی چپ شده و کارشناسی قسمت های مختلف

در ابتدا ذکر این نکته الزامی است که انجام صافکاری و نقاشی باکیفیت در خصوص خودروهای چپ شده از اهمیت بسیار بالا و ویژه ای برخوردار است. زیر به علت ماهیت و نقاط خاص مستعد آسیب دیدگی این خودروها، فرآیند صافکاری و نقاشی با دشواری بیشتری انجام می شود. همچنین همانطور که می دانید بدنه یک خودرو از تعدادی قسمت های یکپارچه مانند سقف، ستون، اسپیس فریم و... و تعدادی قسمت های منفصله و قابل تعویض مانند کاپوت، درب های خودرو، صندوق، رکاب، اسپویلر و..تشکیل شده است. در مورد قطعات منفصله همواره امکان تعویض آن ها با نمونه خام و نو وجود داشته و انجام این کار به صافکاری خودرو سرعت بیشتری بخشیده و کیفیت کار را نیز حفظ می کند. اما ترمیم قسمت های یکپارچه بدنه همواره دقت نظر و صرف وقت بیشتری را طلب می کند.

خودروی چپ شده

سقف خودرو یکی از قسمت های بسیار حساس و آسیب پذیر است. ترمیم چروک خردگی و آسیب دیدگی سقف یکی از مراحل بسیار سخت صافکاری خودروهای چپ شده بوده و در پاره ای از موارد نیز حتی نیاز به تعویض آن احساس می شود. برای تشخیص وضعیت این قسمت همواره باید با دقت، وجود هرگونه دفرمگی و موج را در نظر داشته باشید. همچنین اهمیت کارشناسی رنگ با توجه به دشوار بودن نقاشی این قسمت از خودرو، بسیار حیاتی بوده و در صورتی که دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال در اختیار ندارید، به کمک تشخیص رنگ شدگی با چشم همواره وجود هرگونه موج و عدم یک دست بودن رنگ در این قسمت را کاملا جدی بگیرید.

آسیب سقف خودرو

در مرحله بعد به قسمت کارشناسی ستون ها می رسیم. ستون های خودرو نیز با توجه به دشواری ترمیم و صافکاری بسیار حائز اهمیت هستند اما تشخیص خوردگی ستون، ضرب دیدگی و نقاشی آن به نسبت سایر قسمت ها راحت تر بوده و با دشواری کمتری می توان به آن پی برد. در این میان عدم هماهنگی درزهای میانی قطعات بدنه نیز یکی از نشانه های روشن و راحت فهمیدن وضعیت خودرو است و در پاره ای از موارد به علت آسیب دیدگی امکان کم کردن و هماهنگی کاملا دقیق درزها وجود ندارد.

چروک خردگی ستون

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد به قضیه مونتاژ قطعاتی مانند شیشه ها، لاستیک های آب بندی، نوع سیم کشی و... قطعاتی از این دست بر می گردد زیرا باز و بسته کردن تعدادی از آن ها با وجود مهارت بسیار باز هم با مونتاژ خط تولید کارخانه متفاوت است و این تفاوت در مونتاژ دستی، خود را نشان می دهد. در بخش کارشناسی تعویض قطعات خودرو نیز باید ذکر کنیم که همواره، تعدادی از قطعات و اجناس استفاده شده در خط تولید با مجموعه قطعات و اجناس نمایندگی های پس از فروش متفاوت هستند و آن چیزی که اصطلاحا در میان گروهی از افراد و بازاری ها به " قطعه اصلی" "قطعه شرکتی" تعبیر می شود در نمایندگی های پس از فروش قابل خریداری نیست و این مورد هم یکی از نشانه های حساس شدن بر روی وضعیت خودروی مورد نظر است.

مجموعه قطعات یک خودرو

در آخرین مرحله هم به چک کردن وضعیت شاسی ها و کارشناسی شاسی خودرو می رسیم. با این که در تصادف خودروهای چپی، چک کردن وضعیت شاسی جز آیتم های آخر لیست محسوب می شود اما در نهایت اطمینان یافتن از این بخش می تواند نظر نهایی را در مورد وضعیت خودرو به درستی صادر کند. وجود هر گونه خط و خش، خراش، ضرب دیدگی در لبه ها، یک دست نبودن سطح رنگ و به ویژه وجود خال جوش از جمله مواردی است که گویای خارج شدن شاسی از حالت اولیه خود است. 

پس با این حساب تو خرید خیلی گرفتار میشیم!

شاید خواندن بسیاری از این نکات و به خاطر سپردن آن‌ها کار آسانی باشد اما دقت نظر و آزمایش خودرو در هنگام خرید کاری‌ است که به تنهایی و به صورت صرفا آکادمیک میسر نمی‌شود. پی بردن به وضعیت خودرو و سنجیدن عیار و ارزش واقعی آن کاری است که علاوه بر دانستن اطلاعات گوناگون به تجربه، تبحر، مهارت فراوان و در پاره ای از موارد به دستگاه‌های پیشرفته و روز دنیا نیاز دارد. بنابراین  پیشنهاد ویژه ما به شما، برای خرید آسان، بی دردسر و بدون ریسک‌های احتمالی ضرر و زیان، تماس با گروه اُتکس است. تیم کارشناسان خبره و با تجربه اُتکس با در اختیار داشتن دستگاه‌های روز و الزامی حوزه کارشناسی و سنجش خودرو مانند دستگاه‌های ضخامت‌سنج و دیاگ به راحتی و در محل مورد نظر خرید می‌توانند به انجام کارشناسی خودروی مد نظر شما بپردازند. از این رو شما عزیزان می‌توانید برای استفاده از این سرویس حرفه‌ای، فرم اینترنتی درخواست کارشناس خودرو در محل را پر کنید و در صورتی که با انجام این فرآیند اینترنتی و پرداخت آنلاین مشکل دارید با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش