نظرات (7)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۳/۲۷
در این مقاله، با یکی از جدیدترین و بهروزترین ساختههای شرکت خودروسازی رنو آشنا خواهیم شد که با فاصله نسبتا کمی از عرضه در بازارهای جهانی، به بازار کشورمان راه پیداکرده و مهمان جدید جادههای ایران شدهاست. با آکادمیاُتکسهمراه باشید تا ضمن شناخت بیشتر با این خوشپوش فرانسوی، به بررسی و تفضیل آن بپردازیم.
نسل اول رنو کولئوس به عنوان یک کراساوور کوچک برای نخسین بار و به صورت رسمی در سال 2008 وارد بازار جهانی شد. نسل اول این خودرو که سابقه رونمایی مدل مفهومی آن، پیشتر و به سال 2000 میلادی باز میگردد به عنوان یک کراساوور ساده با چهرهای به دور از هیجان و امکاناتی معقول در مقابل رقبای سرسخت آسیایی و اروپایی قرار گرفتهبود. در سال 2011 کولئوس بهروزرسانی قابل توجهی را در نسل نخست خود دریافت کرد و حتی نمونههایی از بازه سالهای 2011 تا 2015 میلادی به کشورمان نیز راه یافتند. اما در این میان صنعت خودروسازی فرانسه با رکود قابلتوجهی در این بخش دست و پنجه نرم میکرد و نتایج آن تاثیر بسیاری را بر روی شرکتهایی مانند رنو گذاشت. با کاهش نگاههای خریداران، پیشزمینهای برای شروع تغییرات بنیادین در مدلهای مختلف این خودروساز آغاز شد و یکی از نتایج مثبت آن، نسل دوم کولئوس به عنوان یک خودروی جدید و متحول شده بود که معرفی آن در سال 2016، نظر مثبت بسیاری از افراد صاحبنظر را جلب کرد. کولئوس نسل دوم که نشانه خروجی سبک جدید استراتژیها و تغییرات رنو است حالا به یک رقیب جدی در میان خودروهای این کلاس تبدیل شده و حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.
در بخش فنی، رنو کولئوس از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه مشترک با نیسان X-Trail استفاده میکند. این پیشرانه با حجم دقیق 2488 سیسی قادر به تولید بیشینه قدرت 170 اسببخار در دور 6000 و ماکسیموم گشتاور 233 نیوتونمتر در دور 4000 است که این نیرو میتواند به انتخاب راننده، بین چرخهای جلو یا تمامی چرخها تقسیم شود. گیربکس مورد استفاده در این خودرو نیز از نوع 7 سرعته اتوماتیک CVT بوده که با نام تجاری XTRONIC شناخته میشود و عملکرد مناسبی دارد. خروجی مجموعه این مشخصات فنی، به کولئوس توان رسیدن به تندی 100 کیلومتر در ساعت را در طی مدت زمان 9.8 ثانیه میدهد که برای این خودرو با وزن خالص 1607 کیلوگرمی نسبتا مناسب ارزیابی میشود. کولئوس در 100 کیلومتر میانگین 8.3 لیتر بنزین به صورت سیکل ترکیبی میسوزاند و سیستم تعلیق آن از نوع مکفرسون برای چرخهای جلو و مولتیلینک برای چرخهای عقب است و نرمی و رفاه مناسبی را برای سرنشینان پدید میآورد. همچنین این کراساور رنو با ارتفاع 21 سانتی از سطح زمین، نسبت به نسل گذشته و در میان رقبای خود، حرفهای بیشتری را برای پیمودن مسیرهای ناهموار و قابلیتهای خارج جاده دارد.
نسل دوم کولئوس، در مقایسه با نسل اول خود تغییرات اساسی و بنیادینی را در طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی خودرو داشتهاست. این تغییرات که در راستای تغییر سبک طراحی رنو و پیروی از خط مشی جدید آن است، بسیار مثبت بوده و باعث شده تا مدل فعلی کولئوس بر خلاف نمونههای پیشین، خودروی بسیار کاریزماتیک و جذابی باشد. البته این تغییرات طراحی منجر به افزایش ابعاد خودرو نیز شده و کولئوس نسل جدید نسبت به نسل قبل خود از ابعاد بزرگتر و در نتیجه افزایش حجم فضای داخلی بهره میبرد. با یک نگاه به طراحی کلی خودرو اولین ذهنیت ایجاد شده در میان مخاطبان این بوده که با یک تالیسمان قد بلند طرف هستند. اما باید توجه کرد که کولئوس در بعضی جزییات با تالیسمان خوشتیپ اندکی تفاوت دارد. در نمای جلویی طراحی خاص چراغها و گرافیک آنها در کنار جلوپنجره و آرم بزرگ رنو نخسین عنصر جلبتوجه کننده است. در نمای جانبی، ادامه خطوط ساده و روان پیکره خودرو و همچنین حجمدهی متورم اما منطقی در ها، از کولئوس یک خودروی نسبتا عضلانی ساختهاست. با رسیدن به عقب خودرو با چراغهایی سرتاسری مواجه میشویم که نوع طراحی آنها شباهت بسیاری به بعضیخودروهای آمریکایی مانند مدلهای مختلف لینکلن دارد و البته طراحی چراغهای عقب در هماهنگی خوبی با ترکیب چراغهای جلو و جلوپنجره هستند.
با باز کردن درب و ورود به کابین میتوان دامنه تغییرات شگرف را مجددا به خوبی مشاهده کرد. در این مرحله، صفحه نمایشگر بزرگ داشبورد که گویی به یک نماد در خودروهای پیچیده فعلی تبدیل شدهاست در وهله اول نگاهها را به خود جلب میکند. هر چند سبک طراحی ادوات وسط داشبورد مانند صفحهنمایشگر و خروجیهای سیستم تهویه شباهت بسیاری به ولوو XC90 دارد اما نوع رابطه کاربری سیستم نرمافزاری R-Link 2 رنو در نمایشگر خودرو برای ارتباط با سرنشینان، چند مرحله از سیستم ارتباطی ولوو عقبتر است. از دیگر موارد داخل کابین میتوان، به مجموعه نشاندندههای پشت آمپر که در آنها سرعتسنج به صورت دیجیتال و آمپرهای بنزین و درجه حرارت به صورت آنالوگ بوده اشاره کرد که مجموع نورپردازی آنها با نورپردازی داخل کابین هماهنگ میباشد. با این که رنو در طراحی فضای داخلی کولئوس نیز تحول عظیمی ایجاد نمونه اما هنوز به بعضی موارد جزئی، مانند سر دنده و دیگر ادوات پلاستیکی و دکمههای داخل خودرو به ویژه دکمههای سمت چپ فرمان که گویی رگههایی از دیگر خودروهای ارزان قیمت رنو در آن جریان داشته به خوبی توجه نشدهاست. فضای داخل خودرو برای سرنشینان جلو و عقب بسیار مناسب بوده و صندلیهای عقب خودرو نیز خاصیت جمعشوندگی دارند تا در موارد مورد نیاز با خواباندن آنها، فضای داخل صندوق از 458 لیتر به 1690 لیتر برسد. دید جلو و اطراف و تسلط به محیط بیرونی نیز در این کراساوور بسیار مناسب میباشد.
رنو کولئوس از سطح امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی برخوردار است. امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی خودرو عبارتند از : 6 عدد ایربگ، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ مجهز به سیستم ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم ترمز اضظراری EBA، سیستم ترمز کمکی سطوح شیبدار HSA، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسورهای فاصلهسنج جلو و عقب خودرو، فرمان الکتروهیدرولیک، اتوپارک، سیستم ورود و استارت بدون کلید با قابلیت استارت خودرو از راه دور، چراغهای جلوی LED با قابلیت چرخش درپیچها، دیلایت، آینه های تاشو برقی گرمکندار، آینه وسط الکتروکومیک، سقف پاناروما، سیستم عملکردهای سرگرمی و رفاهی و دینامیکی R-Link 2، دوربین دندهعقب، Drive Mode، سیستم صوتی BOSE با 12 بلندگو، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کروز کنترل، پورتهای USB و AUX و برق 12 ولت مورد استفاده برای سرنشینان جلو و عقب، صندلیهای چرم طبیعی ( در مدل فول ) به همراه گرمکن ها و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن فرمان و در صندوق عقب برقی. با نگاهی گذرا به این لیست متوجه میشویم که کولئوس از میزان امکانات مناسبی بهره برده با این حال اگر مایل به دریافت آپشنهای بیشتری هستید باید رقبای کرهای یعنی سانتافه و سورنتو را در نظر داشته باشید. همچنین در مقوله امتیازات ایمنی، کولئوس با دریافت 5 ستاره ایمنی از سازمان ANCAP استرالیا میتواند خیال شما را تا حد بسیار زیادی راحت نماید.
رنو کولئوس 2017 با قیمت رسمی 199.500.000 میلیون تومان در شعب نمایندگی نگین خودرو و قیمت حدودی 230 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش میرسد.
نسل جدید کولئوس را میتوان به جرات یکی از ساختههای موفق شرکت خودروسازی رنو دانست. محبوبیت و استقبال از این خودرو در بازار و بین خریداران نیز گواه این مطلب بوده و نتیجه این تغییرات بنیادین، باعث شده تا مجددا نگاههای بسیاری به سوی صنعت خودروسازی فرانسه که سالها در رکود و خاموشی قرار داشت جلبشود. کولئوس در این بازار با وجود طراحی و امکانات مناسب، قابلیتهای مطلوب فنی و مهمتر از همه قیمت رقابتی نسبت به همتایان آسیایی، پتانسیل خوبی برای موفقیت دارد و استراتژیهای جدید کمپانی رنو در جهت طراحی و تولید محصولات مناسب، باعث شده تا این بازار بی رحم که در طول چند سال گذشته، مجالی برای قدرت نمایی برندهای کرهای و ژاپنی شده بود و حتی برچسب اروپایی محصولات رنو نیز تاثیر خاصی در جلب نظر مصرفکنندگان نداشت بار دیگر به این شرکت با سابقه روی خوش نشاندهد.
مشخصات | رنو کولئوس 2017 |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر خطی |
تعداد سوپاپ | 16 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
حجم موتور (لیتر) | 2.5 |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 170 |
حداکثر گشتاور (نیوتونمتر) | 233 |
نوع گیربکس | 7 سرعته CVT |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 9.8 |
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی) | 8.3 |
وزن خالص | 1607 |
حدود قیمت (میلیون تومان) | از 199.5 تا 230 |
علی گزی
۱۳۹۹/۱۱/۱۸
واقعا.عالیه,بایدیکی بخرم
صادق
۱۳۹۷/۱۰/۲۶
سی سال دیگه یکی شو میخرم
محمدرضا
۱۳۹۷/۶/۱۵
اقا بلوتوس كلوئوس به همه گوشيا وصل ميشه غير از گوشي من
سالار غفاری
۱۳۹۷/۱/۱۵
باشه به من نشان بده
سالارغفاری
۱۳۹۷/۱/۱۵
من عکس لامبرگینی رامیخواهم
ali
۱۳۹۶/۱۲/۲۵
من دارم.عالیه
اسلام
۱۳۹۶/۹/۲۲
عالی خیلی خوب