نظرات (1)
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۳/۶
سال ۱۳۸۸ گروه صنعتی ایرانخودرو خبر تولید خودرویی دیگر در کلاس هاچبک از کمپانی پژو را در ایران مطرح کرد که سرانجام مشخص شد محصول جدید ایرانخودرو ، پژو ۲۰۷ است. مدتی بعد تیزر تبلیغاتی پژو207 از رسانه ملی پخش شد ، اما تصویری از خود پژو 207 در این تیزر تبلیغاتی وجود نداشت و صرفا خبر حضور خودرویی جدید در آینده ای نزدیک در خیابان های ایران را ارائه میکرد. آن سال ها که استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران چندان جایگاهی نداشت ، برای افراد کنجکاو که مشتاق دیدن این خودرو بودند ، مسلماً ساده ترین راه جهت دیدن تصاویر پژو ۲۰۷ قبل از رونمایی رسمی ایرانخودرو از محصول جدید خود ، جستجوی نام پژو۲۰۷ در گوگل بود ، اما آنچه کاربران در سایت های خارجی با عنوان پژو ۲۰۷ مشاهده میکردند با خودرویی که ایرانخودرو آن را ۲۰۷ نام گذاری کرده بود اندکی تفاوت داشت ، در واقع محصول جدید ایرانخودرو از سوی کمپانی پژو ، 206plus نام داشت و فیس لیفتی از بچه شیر خوش بخت یا همان ۲۰۶ بود . در ادامه همراه ما باشید تا با این مقاله از آکادمی اُتکس به بررسی پژو ۲۰۷ در بازار ایران بپردازیم .
همانطور که اشاره شد این خودرو فیس لیفت پژو ۲۰۶ محسوب میشود که از یک پلتفرم بهره میبرند . خودرو ساز وطنی که در پروژه 206 که جز پرفروشترین محصولات تاریخ پژو نیز میباشد ، با استقبال خوبی مواجه شده بود، این انتظار را داشت تا با وارد کردن ۲۰۷ به سبد محصولات خود باز هم شاهد موفقیت و فروش مناسب یکی دیگر از محصولات پژو در ایران باشد که تا حدودی این انتظار برآورده شد اما مسیر پر فراز و نشیب حضور ۲۰۷ در بازار خودروی ایران بود که باعث شد تا ۲۰۷ نتواند مانند برادر بزرگتر خود یعنی ۲۰۶ از محبوبیت و جایگاهی ویژه در بازار بهرهمند شود . این خودرو مرحله اول پیش فروش خود را در سال ۸۸ با استقبال خوب مشتریان پشت سر گذاشت که البته این موضوع در تمامی خودروهای تازه وارد در بازار ایران دیده می شود! سری اول 207 در سال ۸۹ وارد خیابان ها شد و مدت زیادی از تولید این خودرو نگذشته بود که پژوسیتروئن فرانسه به بهانه تحریم ، به تعهدات خود پشت کرد و در نهایت ایرانخودرو مجبور به توقف تولید ۲۰۷ در سال ۹۱ شد . این غیبت حدود ۴ سال طول کشید و به واسطه برجام ، مجددا همکاری پژوسیتروئن با ایران آغاز شد که تولید مجدد ۲۰۷ و برپایی خط تولید پژو ۲۰۰۸ مهم ترین نتایج حاصل از این همکاری بود. حضور دوباره ۲۰۷ بر خط تولید با تغییراتی همراه بود و این تغییرات، تغییر در بخش بدنه و امکانات رفاهی را شامل میشد ، خودرو ساز وطنی که طی پروژه ای 206 را ایرانیزه کرده بود از این تجربه استفاده کرد و 207 را نیز بومی سازی کرد که مجموعه این تغییرات موجب شد تا مدل جدید 207 تحت عنوان 207i معرفی شود و اواخر سال 95 به دست مشتریان برسد.
خودروی مورد نظر ما در این مقاله در دو مدل توسط ایرانخودرو تولید شده که در بخش فنی این دو مدل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد . پیشرانه مورد استفاده پژو 207 و 207i ، پیشرانه tu5 است که می توان از آن به عنوان پیشرانه محبوب شرکت ایرانخودرو یاد کرد ، چرا که این شرکت بر روی طیف وسیعی از محصولات خود از جمله پژوپارس ، رانا ، ۴۰۵slx ، h30cross و ۲۰۶ تیپ ۵ از این پیشرانه بهره میبرد. از ویژگی های این پیشرانه 16 سوپاپ میتوان به استهلاک پایین ، مصرف سوخت کم و شتاب مناسب اشاره کرد همچنین گشتاور آن ۱۴۲ نیوتون متر و حداکثر توان آن ۱۰۵ اسب بخار میباشد که این قدرت در ۲۰۷ دستی از طریق جعبه دنده ۵ سرعته با کد be4 به محور این خودرو انتقال پیدا میکند و شتاب صفر تا صد 11.6 ثانیه را رقم میزند. حداکثر سرعت در هر دو مدل اتوماتیک و دستی 190 کیلومتر بر ساعت است اما شتاب صفر تا صد در جعبه دنده اتوماتیک که ۴ سرعته است یک ثانیه از مدل دستی بیشتر میباشد. مصرف سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز در مدل دستی 6.6 و در مدل اتوماتیک 7.1 اعلام شده است همچنین استاندارد آلایندگی در این خودرو یورو ۴ در نظر گرفته شده.
در این بخش به سراغ طراحی این هاچبک خندان میرویم . در قسمت های قبل اشاره شد که ۲۰۷ همان فیس لیفت ۲۰۶ است پس جای تعجبی ندارد که طراحی بدنه آن تا حد زیادی با ۲۰۶ اشتراک داشته باشد و طبعاُ در بررسی طراحی این خودرو باید به سراغ شباهت ها و تفاوت های آن با 206 برویم . نکته قابل توجه و چشمنواز در طراحی این پلتفرم سبک طراحی تخممرغی شکل و وجود هارمونی مناسب بین قطعات بدنه از جمله آینه ها و دستگیرههای درب ، چراغها و حتی ادوات داخلی و فرم داشبورد با فرم کلی بدنه این خودرو است که موجب شده تا این پلتفرم در بین مردم خصوصا قشر جوان محبوبیت ویژه ای داشته باشد . در نمای جانبی می توان گفت تقریبا هیچ چیزی تغییر نکرده و همان 206 است اما در نمای پشت خودرو اولین چیزی که به چشم میخورد فلاپ سپر و اضافه شدن چراغ به دو گوشه آن است که تقریبا مهمترین تغییر در این بخش محسوب میشود ، همچنین چراغ های عقب خودرو گرافیک جدید تری نسبت به ۲۰۶ پیدا کرده . در کل در مورد طراحی بدنه ۲۰۷ میتوان گفت که تقریبا بیشترین وقت برای طراحی در قسمت جلوی خودرو صرف شده است . هنگامی که از نمای روبرو به خودرو نظاره میکنیم شاهد چراغ های بزرگ و برآمدهای هستیم که اصلی ترین ویژگی طراحی بدنه 207 محسوب میشود ، از دیگر نکات قابل توجه در قسمت جلوی خودرو ، نشان بزرگ پژو و ورودی هوای سپر که چهره ای خندان و جذاب به این خودرو داده است میباشد .در بهروزرسانی صورت گرفته از سوی ایرانخودرو در دومین فصل از تولید 207 ، چراغ های جلو و عقب جای خود را به چراغ هایی مدرن تر داده و همچنین آینه های جانبی نیز با آینه هایی جدید تر و مجهز به چراغ راهنما تعویض شدهاند . در مجموع حتی با گذشت سالها از طراحی اولیه ، نمیتوان ایراد خاصی به ظاهر بیرونی 207 گرفت . این خودرو ، خصوصا از نمای روبرو ، چشمگیر و جوانپسند به نظر میرسد و میتواند برای علاقهمندان به هاچبکهای اسپرت ، جذابیت داشته باشد. ابعاد خودرو ، شامل طول ۳۹۰۰ میلیمتر با عرض ۱۶۸۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۶۸ میلیمتر است که با فاصله محورهای ۲۴۴۳ میلیمتر ارائه میشود.
با ورود به کابین 207 با محیطی آشنا مواجه میشویم ، طبیعتا از خودرویی که طراحی آن چندین سال پیش صورت گرفته نمیتوان انتظار یک کابین مدرن را داشت و در مقابل رقبایی مانند برلیانس و دانگفنگ H30 کراس حرفی برای گفتن ندارد . در نسخههای به روز شده 207 وجود مانیتور 7 اینچی در بخش میانی داشبورد تا حد زیادی به فضای داخلی خودرو کمک کرده . جنس داشبورد 207 از پلاستیک سخت است و رودری های آن نیز با 206 مشترک می باشد . تعویض غربیلک فرمان از نسخه قدیمی به مدل بهروز تر و مجهز به کلید کنترل صوتی و پاسخگویی به تماس از دیگر تغییرات در مدل به روزرسانی شده هستند که البته این غربیلک فرمان از کیفیت پایینی برخوردار است . داشبورد خودرو به صورت افقی از دو قسمت تشکیل شده ؛ قسمت بالایی کاملا بی روح و ساده میباشد که با اضافه کردن نوار های نقرهای رنگ به دور دریچههای خروجی هوای سعی شده از این سادگی کاسته شود . از نکات مثبت کابین خودرو 207 پنل کیلومتر آن است که استفاده از نوار های کروم در آن جلوه خاصی بهوجود آورده ، صندلیها در این خودرو به صورت دستی کنترل میشوند و خبری از پرکننده گودی کمر هم در آن نیست . شاید بتوان گفت مهمترین نقدی که به طراحی داخلی این خودرو وارد است کمبود فضای پا خصوصاُ برای افراد قد بلند است که البته این نکته منفی در طراحی داخلی برادر بزرگتر نیز وجود داشت و همچنان باقی است . صندلیهای ردیف عقب نیز از امکان خواباندن و دسترسی به صندوق عقب بهره میبرند که این امر افزایش حجم صندوق را در پی دارد.
اگر بخواهیم به صورت اجمالی مروری بر امکانات و تجهیزات رفاهی ۲۰۷i داشته باشیم میتوانیم به مواردی همچون سيستم مالتيمديا با صفحه نمايش 7 اينچي لمسي ، GPS ، DVD ، پورت USB ، بلندگو درهاي جلو و عقب ، تيوتر صوتي جلو ، بلوتوث ، کروز کنترل ، سنسور دنده عقب ، دوربين دنده عقب ، آينه هاي جانبي برقي راهنما دار هم رنگ بدنه ، دی لایت ، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو و رینگهای ۱۴ اینچ آلومینیومی اشاره نمود.
وضعیت نامناسب بازار خودرو در ماههای اخیر و همچنین عدم توزیع مناسب خودرو از سوی شرکتهای خودروساز ، موجب شد تا با افزایش قیمت نجومی خودروها روبرو باشیم، از سویی دیگر عدم نظارت در بازار آزاد فروش خودرو ، سوء استفاده برخی دلالان خودرو را درپی داشت که این امر باعث شد تا برای خرید یک خودرو با چند قیمت متفاوت روبرو باشیم . برای این که خیالتان از بابت قیمت خودرو مد نظرتان راحت شود ، ما به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اُتکس را پیشنهاد میکنیم . این سیستم کاملا هوشمند و به روز میباشد و جزئیترین تغییرات بازار خودرو در آن اعمال میشود . با استفاده از این سیستم میتوانید قیمت هر خودرو (نو و کارکرده) را در سه حد بالا ، متوسط و پایین بر روی نمودار مشاهده کنید.
اگر بخواهیم یک جمع بندی صادقانه در مورد پژو۲۰۷ داشته باشیم باید بگوییم که در بخش ظاهری این خودرو با توجه به کلاس طراحی خود ، ظاهری قابل قبول دارد که نسبت به رقبای خود همچون MVM315 ،دانگ فنگ H30 کراس،206 و ساندرو یک برگ برنده محسوب می شود، همچنین بهره مندی از امکانات به روز تر مانند کروز کنترل ، صفحه نمایش ۷ اینچی و دی لایت که از نکات مثبت این خودرو است ، در کنار عملکرد فنی مشابه با رقبا ، باعث جذب مخاطب بیشتر آن شده و بازار دسته دوم آن نیز مناسب است . اما نباید این نکته فراموش شود که ۲۰۷ در ابتدا کیفیت ساخت و مونتاژ مناسبی داشت اما هماکنون با افت کیفیت شدیدی مواجه هست و خودروساز به منظور کاهش هزینههای تمام شده خود ، تولید برخی از قطعات را به کشور چین واگذار کرده همچنین در آخرین مدل های تحویلی به مشتری در سال جاری رویت شده که رینگ آلمینیومی نیز از لیست آپشنهای این خودرو حذف شده.
مشخصات | 207i دستی | 207i اتوماتیک |
---|---|---|
حجم موتور (cc) | 1587 | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.6 | 12.6 |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 6.6 | 7.1 |
وزن خودرو(kg) | 50 | 50 |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 245 | 245 |
سیستم ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده, ترمز عقب ديسكي توپر | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده, ترمز عقب ديسكي توپر |
با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو، اطمینان از وضعیت خودرو دست دوم پیش از خریدن آن بسیار مهم است و اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است خریدار ضرر هنگفتی را متقبل شود. اطلاع از تصادفات خودرو و سلامت موتور و بخش های فنی برای خریدار بسیار ضروری است. بررسی این موارد از عهده اکثر خریدارن خارج است و نیاز به یک کارشناس خودرو وجود دارد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره و باتجربه است که با کمک ابزارهای کارشناسی خودرو و همینطور سابقه طولانی خود در امر کارشناسی، میتوانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرمهای اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.
یک نفر
۱۴۰۰/۴/۲۲
برای کسی خوبه که پول زیادی داشته باشه و اینو برای داخل شهر انتخاب کنه هر چند که برای داخل شهرم انچنان ایده ال نیست و میشه به ماشین هایی مثل هیوندا ولستر و مزدا ۳ .... فکر کرد که بهترن